JUNIBEBISAR 2008!

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

JUNIBEBISAR 2008!

Oläst inläggav Kajsa » 13 jun 2008, 09:50

Hej, nu startar jag en tråd för oss, fast min dotter föddes i maj. Hänger ändå med i junigänget ännu, och hoppas att alla från juni-gravidtråden hittar hit!
Vardagen har tagit vid i vårt hem, skönt. Lillisen sover endel nätter ganska sporadiskt, men jag vet ju att det är övergående (magknip mest). Månne hon inte "lär" sej att sova snart. Konstigt hur snabbt man kan glömma dom jobbiga nätterna, får riktigt påminna mej själv om hur det var den första tiden med sonen.
Hur går det för er andra som redan fått era bebben? Myron, Sköldpaddan och Kalw? Och kanske nån annan som vill joina oss?
Bild
Bild
Kajsa
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: JUNIBEBISAR 2008!

Oläst inläggav Chloé » 13 jun 2008, 12:14

Vår tös föddes 1.6, så jag hänger på här!
Här sovs det också si som så på nätterna... underligt, på dagarna sover hon hur bra som helst flera timmar men på nätterna kan hon ligga och "knorra" läääänge. Tror också det är luftbesvär som är boven på nätterna. Tack och lov gråter hon inte...men inte kan jag sova om inte hon sover. Underligt fungerar man!
Ganska bra tycker jag vi har kommit in i vardagen redan. Idag var vi t.o.m till parken en stund så Ettan (2år) fick leka av sig en stund. Och tänk, vi var där redan före klockan 10 :nicka: ...det tyckte jag var oerhört duktigt av oss.Hittills har vi alla gått omkring i pyjamas till 12tiden mitt på dagen ungefär.
Chloé
Silvermedlem

Oläst inläggav Sköldpaddan » 13 jun 2008, 12:29

Hej här kommer jag oxå med en majbebis!
Men så kan de gå.
Här sover vi nog bra på nätterna åtminstone dom 2 senaste.
Sköldpaddan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav kalw » 13 jun 2008, 17:20

Hej på er!

Vi har haft ganska krångliga kvällar, med en vaken tös ibland från kl. 18 ända till kl. 01... helt övertrött, men som hon sku kämpa emot att somna. Kan också somna när man skumpar omkring med henne, och vakna med ett gallskrik när man lägger ner henne i sängen. Igårkväll somnade hon dock 21.30 och sov sex timmar framåt till halv fyra. Helt otroligt!! Kan dock inte säga att det känns som att vardagen flyter ännu, utan allt känns ganska nytt och främmande.

Vi kämpar och övar med suggreppet. Tösen suger fel på mina bröst, vilket jag försöker lära bort henne från och hoppas verkligen att mitt tålamod kommer att räcka, för vill inte ge upp amningen.

Just nu sover hon ute, så fridfullt och sött :)
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Littlemissroo » 13 jun 2008, 20:45

Här är vi oxå majbebis 13.6 så precis en månad idag :D
Lite skrik har vi nog haft men man vänjer sig å hittar på sina sätt att lugna ner honom.
Vi ger Rela och Disflatyl droppar för magont.

Vardagen flyter nog på här helt bra, är ofta ut å gå med vagnen och idag var vi till och med å shoppa till Hesa :)
Får se om man far till Vasa nästa vecka å hälsa på sambons släktingar. Har lite svårt att bara vara hemma :D

Försökte laga listan ni får rätta om det blev nåt fel :)

13.5 Myron pojke, 2710g / 47,5cm
20.5 Kajsa flicka, 3470g / 50cm
30.5 Sköldpaddan Flicka, 2810g / 46cm
1.6 Chloé Flicka
1.6 Kalw flicka, 3430g / 49 cm
Littlemissroo
Silvermedlem

Oläst inläggav kalw » 15 jun 2008, 12:55

Hej alla!

Hoppas veckoslutet har gått bra! Vi har haft ett så skönt veckoslut med pappa hemma :) Nästa vecka är också lite kortare för alla de som jobbar, vilket betyder mindre tid ensam hemma för oss andra :) Tänk att det är midsommar ren...tiden efter att tösen föddes har gått lite som i en dimma, och man har inte riktigt tänkt på att tiden faktiskt fortsätter gå :) Hoppas det inte fortsätter på samma sätt hela sommaren, så att man på hösten plötsligt märker att hela sommaren drog förbi utan att man märkte det. Men det blir säkert lite annorlunda när man får igång någo sorts rutiner. Men superskönt veckoslut iaf! Tösen somna igår för nattsömn kl. 22. Sen vakna hon nog med tre timmars mellanrum, men vi steg upp först vid tietiden på morgonen :)
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav kalw » 18 jun 2008, 15:42

Lyfter tråden lite när den sjunker så lågt. Har ni andra märkt hur ljuvligt det är att sitta och se på sin lilla bebis när hon sover :) Det är sånt man hört andra berätta om, och nu får man uppleva det själv också, härligt!

Här sover vi riktigt bra, bara hon får tag på sömnen. Vissa kvällar (som igår) kan det vara riktigt svårt. Hon somnar vid bröstet, jag lägger henne i vaggan, hon sover fem minuter och så är hon vaken igen. Igår höll vi på till kl. 01. Försökte med alla möjliga konster, få henne att somna i vagnen, t.o.m. ta en sväng ut med henne, skumpa i famnen, ge mera mat osv. Hon är övertrött, men verkar kämpa emot sömnen och försöker hålla ögonen öppna stora som tefat. Andra kvällar somnar hon lugnt vid kl. 22. Det är bara att vänta och se vad kvällen för med sig :)
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kajsa » 19 jun 2008, 13:16

Här sover vi också mycket olika från natt till natt. Förra naten knorra hon mera, men två näter före det fick alla sova relativt lugnt. Nu har hon haft två dåliga dagar och vill inte alls ligga ner och sova (magen). Jag bär henne mycket i bärsjal (min räddning), och i den somnar hon direkt. Det gör det också lättare att vara med sonen, när båda mina händer är lediga. Så istället för att flickan sparkar inne i magen så hänger hon nu utanför...
Idag flyttar vi ut till lande hela höger, och kommer att vara där heeela sommarn, tills mitten av augusti. Så det betyder att jag kommer att vara relativt fåordig här, tittar nog in i mån av möjlighet.

Sköt omm er alla juni(maj)mammaor och kämpa på med gråtnätter och maratonamningar och magknorr, det går om!

KRAM!
Bild
Bild
Kajsa
Guldmedlem

Oläst inläggav Sköldpaddan » 19 jun 2008, 17:43

Kajsa: hur knyter du sjalen? Har en såndär sjal oxå men vet int riktit hur jag skall knyta den, så de passar ett såhär litet barn.
Sköldpaddan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav kalw » 22 jun 2008, 10:17

Har ingen sjal...borde man skaffa en? Känns som de är ganska dyra, men om man sen verkligen har nytta av dem så... Vår dotter trivs inte (ännu iaf) i Baby Björn bärselen, men kanske hon skulle kunna trivas i en sjal.

Vi var till holmen från fredag till lördag, det gick riktigt bra :) Här finns ju ganska många vars barn börjar bli ganska stora ren, har era barn hittat någon sorts rytm och hur ser den ut isf?
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sköldpaddan » 22 jun 2008, 10:17

Hoppas de börja öka me folk här oxå snart.
Sköldpaddan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Sköldpaddan » 22 jun 2008, 10:22

De blir ingen rytm när vi bord äta var 3 timme så länge hon är under 3kg.men vi fuskar nog lite
Jag tror nog att vår rytm får skjuta på tills skolorna börjar.Sen måst jag försöka mej på en rytm.
Sköldpaddan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav kalw » 22 jun 2008, 16:52

När måste man börja lära bebisen vissa grejer...jag menar som vi har det nu så går nattningen nästan alltid till på det sättet att hon somnar vid bröstet och jag lyfter henne i sängen. Är helt medveten om att det kommer att vålla problem bara hon blir lite äldre, men hur tidigt ska man börja tänka på såna saker? Sen undrar jag också om jag ammar för ofta...kör med metoden att jag ammar när hon vill ha. När hon vaknar vill hon genast ha, sen blir det blöjbyte och en liten tid som hon är nöjd och vill umgås, men sen blir det amning igen och så somnar hon. Borde hon äta så mycket första gången att hon inte vill ha en gång till under vakenhetsperioden eller är det helt ok system att göra så här? Vi ger Cuplaton för magbesvär och de ska ges vid varje måltid. Ska jag räkna dessa gånger som två skilda måltider (kanske 45-60 minuter där emellan) eller som samma måltid?

Det är så mycket som man aldrig tänkt på tidigare som man ställs inför... :)

Hur gammal är bebisen nu, sköldpaddan? Är det långt kvar till tre kilo?
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sköldpaddan » 22 jun 2008, 22:04

De låtr nog helt som de ska att amma som du gör. Dedär med cuplaton droppar måst du nog pröva dej fram vilket som passar babyn bäst.

Jag har nog gjot så med alla 3 barnen att jag låtit dem sommna vid bröstet å sen lyft dom i sängen. De har aldrig vållat problem för oss.

Det är så mycket som man aldrig tänkt på tidigare som man ställs inför...

Fråga bara jag skall nog försöka svara. Men kom ihåg att göra så som de e bäst för er.

Med 1 tyckte jag att det ända felet jag gjort var att jag hörde på alla goda råd lite för mycket. Livet kunde ha varit lite enklare om jag gjort som de gick bäst den situationen istället för att funera på hur jag borde göra.

3 veckor å 2 dagar e vår babys nu! Skall till rådg. på torsdag å då får vi se om vi passerat 3kg. Förra veckan vägde hon 2790g
Sköldpaddan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav kalw » 23 jun 2008, 15:51

Oj, vilken skön dag vi har haft så här långt i regnet. Vågade oss på att ta bussen (med lite uppmuntran av en kompis) första gången idag, och var in till stan på lunch. Prinsessan sov mycket och var snäll (=åt någorlunda fint fast vi ammade på café) :D Fastän man vet att någongång kommer man att ställas inför den gången då ungen bara gallskriker i bussen (eller butiken eller...) känns det ändå uppmuntrande när första gången gick bra!
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper