*September & Oktober Babyn 2008*

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: *September & Oktober Babyn 2008*

Oläst inläggav Sweetwillow » 28 jun 2010, 20:34

Känner mej förtvivlad, och trött. Vi flyttade över Grynet till en växasäng i förra veckan och trodde att de skulle ta de där 3 dagarna för honom att vänja sej med den. Men ack nej.
Första natten somnade båda killarna åt halv 11 tiden, sen har det nog gått lite bättre efter det. Men har nu kämpat med att få Grynet att somna i närmare 2½ timme. :ledsen: Hur skall man få honom att hållas i sängen?

Nu låter det som om han skulle vara ihop med WCn, så det är bara att springa upp och titta vad han håller på med...
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Dumle » 28 jun 2010, 21:06

^Bekant situation :unsure:
Vi bytte också säng då killen började klättra ur spjälsängen och vi vaknade av att han stod vid vår säng om morgnarna...
I spjälsängen kunde man lägga ner honom vid läggdags och så pysslade och pratade han för sig själv en stund innan han somnade.
Nu får man sitta med honom i sängen tills han somnar eftersom han annars vill stiga upp och gå ut ur rummet. Det är gråt så gott som varenda kväll tills han lugnar ner sig och somnar. Det är inte ett så stort problem när man är två vuxna hemma, men suck och stön om jag ska lägga båda pojkarna ensam :swoon:
Tre prinsar födda 09/08, 03/10 och 02/12
Dumle
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Sweetwillow » 28 jun 2010, 21:17

Dumle skrev:I spjälsängen kunde man lägga ner honom vid läggdags och så pysslade och pratade han för sig själv en stund innan han somnade.

Det var helt samma när han hade spjälsängen, han satt där och pysslade och somnade sen när han nu somnade, men protesterade aldrig. Nu hjälper det inte att sitta brevid heller, han bara skrattar och skall leka och springer ändå omkring. :osaker:

Nu tror jag att han somnat... det blev åtminstone tyst. Men det är inte alls säkert att han är i sängen, första kvällen hittade jag honom sovandes på golvet i killarnas sovrum. Han låg där utsträckt och det såg ut som om han hade varit påväg mot dörren. :D

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav svirvel » 28 jun 2010, 21:47

Sweetwillow skrev:Känner mej förtvivlad, och trött. Vi flyttade över Grynet till en växasäng i förra veckan och trodde att de skulle ta de där 3 dagarna för honom att vänja sej med den. Men ack nej.

:kram: kämpa kämpa ... eller byt tillbaka :blink:

Nej, nu har ni bytt. För varje kväll som går är ni en kväll närmare harmonin. Ni är säkert snart där! :nicka:
Men OM det börjar kännas hopplöst OCH ändlöst så ska ni absolut överväga att byta tillbaka. Det finns alltid alternativ.

När sb skulle bli sb så funderade vi (jag) fram o tillbaka hur vi skulle göra. Jag visste vilket scenario som väntade, 3 dagar hade nog inte räckt på långt när här heller... Så, vi iddest inte ens försöka då ännu. Han låg kvar i spjälsängen och lillasyster sov i vagnen första tiden. Sen gick det nästan av sig själv att byta. För då var han storebror, han behövde få en storebror-säng o lillasyster kunde ta hans gamla spjälsäng. Första natten gick enkelt. Andra kvällen insåg han sin nya frihet o testade på den lite. Men sen har det flytit på... Jag rekommenderar varmt tillvägagångssättet.

(Sen kan jag tillägga att vi minsann ändå, av andra orsaker, fått sitta vid sängarna. Men han har aldrig sprungit upp 'bara för att han kan'.)
:love: Storabror *november 2006 :love: Lillasyster *oktober 2008 :love:
Användarvisningsbild
svirvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 28 jun 2010, 22:06

^nej tillbaka byter vi nog inte. Skulle inte hjälpa, han klättrar ur den också. :D Eller höll på att börja med det, han klättrade ur den (eller kastade sej ner på golvet :shock:) några gånger för en par veckor sedan. Så det är nog säkrare med vanliga sängen.

Sb var inte alls likadan när han började sova i växasängen, han testade ju nog men efter kanske just de där 3-4 dagarna hade han vant sej och sprang inte omkring. (Vad jag minns, man glömmer så snabbt...) Men Sb var lite äldre när han böt säng.

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav svirvel » 29 jun 2010, 17:59

Sweetwillow skrev:^nej tillbaka byter vi nog inte. Skulle inte hjälpa, han klättrar ur den också. :D Eller höll på att börja med det, han klättrade ur den (eller kastade sej ner på golvet :shock:) några gånger för en par veckor sedan. Så det är nog säkrare med vanliga sängen.

Nämen dåså :nicka: ... alternativen blev genast färre!
Kämpa kämpa! Som ja skrev tidigare, ni är säkert snart där!!
Användarvisningsbild
svirvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 29 jun 2010, 20:10

Jee! Idag gick det redan bättre! :clap:
Grynet somnade redan kl.20.00.

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Malin E » 29 jun 2010, 20:23

håhå, nej jag har nog exakt samma problem här men nå närmare målet känns de nog inte som man e efter 2-3 månaders kämpande :ledsen: . De som e ännu mera problematiskt e att d drar ut på brödernas sovan tider eftersom ja inte kan lägga dem alla samtidigteftersom situationen förvärras ytterligare när bröderna tycker att d e skoj när hon klättrar ur. Jag ha även testat med å ha henne å sova i en växa säng men de e lika hopplöst och att sitta bredvid henne å paja eller sjunga henne till söms går inte heller. så ibalnd så funerar man nog om man om de e lönt å kämpa *suck*. Jag börjar alltså vid ca 20 tiden å slutar kanske vid än 22-22.30. nu när vi har mellan 25-30 grader i lägenheten så gör ju de inte nå lättare heller.

som sagt så klättrar hon över spjälsängen helt galant de e ju inte de enda ställe hon klättrar även upp i storebrors högsäng fast vi skruvat bort nedersta stegena. i lekparken finns de ett litet hus när de finns ribbstolar i ca 175cm högt dit klättrar hon oxå så vi har en liten klätter apa man får nog inte sitta stilla en sekund.
Pojke 10/03 Pojke 03/06, Flicka09/08
http://malins-dag.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Malin E » 29 jun 2010, 20:27

nå jånå bara för att ja skrev de här nu då så somnade hon på 20 minuter idag blev lite senare sov tid idag p.g.a at vi hamande å fara å byta sbs sandaler som hade gått sönder efter ca 1h användning och splitternya
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav svirvel » 30 jun 2010, 09:32

Sweetwillow skrev:Jee! Idag gick det redan bättre! :clap:
Grynet somnade redan kl.20.00.

Malin E skrev:nå jånå bara för att ja skrev de här nu då så somnade hon på 20 minuter idag blev lite senare sov tid idag p.g.a at vi hamande å fara å byta sbs sandaler som hade gått sönder efter ca 1h användning och splitternya

:clap: :clap: Det lönar sig att få skriva av och formulera sig, så man ser problemet i text! Då får man lite avstånd till det och kan göra händelseförloppet lite mindre subjektivt. Eller nåt ... :mrgreen:

... för det känns hopplöst när barnen inte somnar. Men sen när man pigg o lugn tänker på saken så brukar jag komma till att d ju inte är hela världen. Det är inte dödsallvarligt. De värsta som händer är att de är riktigt trötta nästa dag, så länge jag inte faller i fällan att låta dem sova hur länge som helst på moronen eller hur länge som helst på dagen.
Användarvisningsbild
svirvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 30 jun 2010, 09:47

svirvel skrev::clap: :clap: Det lönar sig att få skriva av och formulera sig, så man ser problemet i text! Då får man lite avstånd till det och kan göra händelseförloppet lite mindre subjektivt. Eller nåt ... :mrgreen:

Joo. :nicka:

Men vi hade sen en mindre lyckad natt, Sb vaknakde kring 2 tiden och väckte Grynet. SB skulle nog ha somnat om men Grynet sprang omkring tills klockan blev 4 och sen var det redan så ljust att jag inte ville få sömn. :sneaky:
Flyttade sen ner på soffan och sov till kl.8 :tumme:

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Ia » 14 jul 2010, 11:04

Här har tösen klarat sig utan blöja rätt så bra några ca 1 vecka, men igår gick det hela dagen utan ett enda misstag på golvet :clap: Också ute kommer hon springande o. berättar att hon behöver kisi, och på kvällen gick hon själv på pottan då hon behövde bajsa, kom sedan stolt o. berättade :-) Skönt med sommarväder så man kunnat springa utan byxor ute!
Annars är allt bra, på stranden leker hon gärna och igår simmade hon länge med pappa på djupt vatten då vi for till simstranden. Envis som synden är hon, och vil göra allt själv. Igår hade hon lyckats med att på bältet bort från ena armen då vi kom hem på kvällen, måste försöka spänna bältet ännu mera...
Nåja, nu blir det lunchdags, ha det bra i värmen!
Storebror 10/2003, mellansyster 9/2005, lillasyster 10/2008
Ia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Malin E » 29 jul 2010, 08:21

Ia skrev:Här har tösen klarat sig utan blöja rätt så bra några ca 1 vecka, men igår gick det hela dagen utan ett enda misstag på golvet Också ute kommer hon springande o. berättar att hon behöver kisi, och på kvällen gick hon själv på pottan då hon behövde bajsa, kom sedan stolt o. berättade

Vad skoj att de gått bra med att vara utan blöja hs er. Här ha de nog inte gått som ja hade tänkt d. Men kanske de går snabbt sen i höst när hon börjar dagis å får llite bättre rutiner att vara på pottan. Ha varit lite lat med att sätta henne på pottan regelbundet :oops: (skyller på värmen :bla: ), Här ha Tösen kommit in i en fråge ålder. frågar hela tiden "Va e d". De går ibland lite på nerverna när de frågas hela tiden sen när de här e över så kommer "varför" åldern :roll: . Men inte lär man sig heller om man inte frågar :wink: .

Hoppas ni har klarat er bra i Sommar hettan själv tycker ja att de ha varit för varmt när emperaturen har klivit över 25 graders sträcket Sen e d på tok för torrt.

Nej nu ska ja gå å göra nå nytta så länge de e lite svalare här inne men svetten rinner väl ändå kan ja tänka mej :sneaky:
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Sweetwillow » 11 aug 2010, 16:44

Här är det nog också blöjan som gäller ännu. Han märker helt enkelt inte ännu när han har bråttom, så oftast kommer allt på golvet. Så tänker nog inte stressa med att få bort blöjan ännu, det får bli till nästa sommar. Som tur går han gärna på pottan så kanske det blir lite lättare än med SB, som fortfarande vägrar pottan.

Fick kontroll tid till hjärtstationen om en månad, det är i september 1 år sedan operationen. Och förhoppningsvis, om allt är som bra, behövs det inte fler kontroller - åtminstone inte på länge. Skönt!

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Malin E » 12 aug 2010, 10:54

^Oj vad de sku va skönt för er om ni inte behöver fundera på de så mycket mera!

Lite förbättring ha de nog blivit med pottan hos hos de e bara när hon har kläder på som hon glömmer bort sig men annars så hämtar hon pottan själv när hon behöver kissa. Kakka ha de oxå kommit några gånger i pottan å beröm får hon varje gång de kommer nå. Vi ska se hur de går nu när hon börjar i dagis i september då de blir lite mera rutin på pottan. men inte tar ja sån stress med blöjan dock vet ja att hon INTE vill ha den på sig.
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper