November /December babysar 2008

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: November /December babysar 2008

Oläst inläggav vero » 01 sep 2012, 14:29

Ja, vår dramaqueen är tillbaka :roll: känslosam så det förslår. Men skönt veta att det är en fas. Annars löper allt på här. Han kan cykla utan stödhjul, dock krävs lite mera övning innan vi far ut på vägarna, till de länkarna får han ta sin spring/sparkcykel. I en fas då mycket är skrämmande. Åska är han livrädd för och lyssnar misstänksamt till flygplan. Allt nytt kräver att man förklarar i god tid, han accepterar inget nytt sådär bara. Strider med LB gör de, oftast är det LB som tar ngt Liam håller på med och så är vrålet igång.

Då pojkarna har så trångt i sitt rum och vi nu inte i första taget bygger till så har vi sett ut en utdragbar våningssäng. Men idag då jag var till kodin ykkönen för att igen kolla priset och se på den, så fanns den inte mera i sortimentet :sneaky: Nå hittade den på nätet aaposäng mycket billigare 619euro mot 780euro. :swoon: Men priset är nog högt. MEN vi sparar utrymme och så kan man ta isär dem. Hoppas bara att nattningarna sedan blir lika smidiga som nu, för LB är verkligen en kille med egen vilja. Antar att vi kommer finna dem sovande tillsammans upp eller så kommer Liam skuffa ner sin yngre bror :scared:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav vero » 15 okt 2012, 13:44

Oj, vår tråd var långt nere :lol:

Hur har ni det? Vår snart blivande fyraåring är nog väldigt aktiv och omedgörlig för tillfället. Då man är ensam så är han hur go som helst, men sedan brist på dagsvila gör att han inte riktigt orkar. Man säger till tusen gånger och han gör ändå som han vill....följt av ett bekymmerfritt förlåt :wink: Nå är en testperiod men blir så slut då inget går hem om man inte höjer rösten flera decibel. Så har han snappat upp en massa fula ord som skall sägas och flinas åt. Antar att vi är där i denna prutthumor perioden också. :roll: :lol: Däremot så har bröderna hittat tillbaka till varandra och kan diskutera och leka mera igen. Skönt. Men inser nog att han blvit äldre och inte mera vår lilla oskyldiga son. MEN, glad och aktiv :tumme:

Ha det bra i höstmörkret :kram:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav karm » 21 okt 2012, 06:23

Det där låter för bekant. Med dagssömn på dagis så är man inte trött så tidigt på kvällen. Men veckosluten. Då sover han inte, och nerverna är så korta på sena eftermiddagen. Stor dramatik som går över på noll sekund, och dessa humörsvängningarna. Man skall ha en elefants tålamod i mellan... Och sedan har han blivit så kärleksfull, det skall pussas hela tiden och han sitter som klistrad vid mig eller pappan i soffan. Om han inte sitter nära bredvid så sitter han o håller i en med ena handen, som om man skulle försvinna någonstans..... :hm: ja och så kan det komma kommentarer som du får aldrig dö och sånt. Intressant vad som finns för funderingar i deras små huvuden.
Bild
Bild
karm
Guldmedlem

Oläst inläggav vero » 09 nov 2012, 21:54

^även här funderas det på döden och änglar mm.

Typiskt så började Liam att spy efter dagiset idag. Då vi kom hem så spydde även gubben :osaker: MB spydde natten mellan ons-to men var nog så igång hela tiden och även idag full fart. Liam verkade lite bättre nu då jag tittade till, men han får nog sova på golvet inatt. Gubben verkar också ha repat sig nu, så tycks vara en effektiv och snabb variant. Typiskt så här dagen före han skall fylla år. Som han väntat på den dagen och räknat ner. Nå, säkert mår han finemang imorgon.

Skall sedan passa på att gratta (osckå denna väg) till alla nyblivna 4-åringar och de som fylla skall. GRATTIS!!!! :clap: :clap:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav malla g » 11 nov 2012, 21:50

Hej, länge sen. Kikar in för att säga grattis till 4-åringarna! :clap:
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 12 nov 2012, 14:26

4års gransking avklarad. 16kg och 104cm. Gjorde halva LENE4 med "tanten" en helt ny finsk ung dam, som nog pratade hygglig svenska. Tyvärr hade jag glömt bort denna undersökning och inte hunnit förbereda honom, Han gillar inte överraskningar och att imorse bli stressad iväg på detta var inte alls hans melodi.(vi sov för en gångs skull allihopa till 7.30 och rådistid 8.30 :wink: ) Vägrade komma till bilen först och under bilfärden fick jag försöka berätta att han skall ensam göra lite uppgifter.
Nå, gick ju helt ok även om de halvvägs kom efter mig och båda yngre bröderna...det blev inte nådigt. Minsta skrek och MB var missnöjd att han inte fick fortsätta leka i lekrummet, så han busade på och släckte lampor mm :lol: Tror hon blev lite förfärad men helt ok fick hon ändå syn och hörseltest efter lite övertalning från mig.
Det han vägrade göra ensam med henne var att rita efter modeller. Han ritade egna saker i rutorna, där det skulle vara en fyrkant hade han skrivit sitt namn osv :lol: :lol: Visade helt klart vad han tyckte om den uppgiften, men i övrigt hade han nog samarbetat relativt bra. Ikortet stod det ändå hiukan omapäinen :cool:

Jag tyckte nog han var duktig som på så kort tid ändå for med henne ensam och gjorde dessa test. och visst stod det att han var duktig mm också. Tror han nog tyckte det hela var lite löljligt :lol:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 23 dec 2012, 13:49

God Jul allihopa och grattis ännu till de som är kvar att fylla 4år!!! En omtumlande tid med duktig gosse som ibland blir tvär omöjlig :roll: :lol: Men helt underbar :love: Tiden har verkligen rusat iväg :shock:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav malla g » 30 dec 2012, 23:46

Gott nytt år!

Vår kille fick ett par skridskor i julklapp och några gånger har vi varit och testat- L älskar sina skridskor! Konstigt nog, tycker jag (kanske avskräckt av att han inte begrep sig på skidorna förra året). Duktig och envis är han också och sku orka länge länge...men mina armar säger ajaj. Antingen får jag väldiga muskler eller så lär han sig snart att ta sig framåt :nicka: Men att stöda sig på en sparkstötting på isen funkar fint.
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 31 dec 2012, 14:11

Vi har inte skrinnat iår...eller nu ljuger jag. På dagis har han skrinnat. Men nu med enna vattensörja får det vänta. Lite skidning, men det blev nog en prövning...för mig :roll: Att ha två små som skall skida på skaren som inte höll mig.suck :lol: Det fina är att han är världens bästa storebror. Bär och sköter sin yngre bröder. Visst strider han med MB , men nog är de så goa också. Lilla Lusman sköter han nog så om, ger leksaker, pussar och kramar. I soffan i morse sade han, Jag tycker nog så mycket om Edvin...få se hur det är med den saken då lilleman blir mobil :blink:

Önskar er alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!!
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 03 jun 2013, 12:46

Hej i sommarvärmen!

Här har killen mognat igen massor bara den sista månaden. Han är så kul sällskap, har de mest roliga kommentarer. Sin yngsta lillebror är han så go med, och nog leker han stundvis superbra med Mb, men så strider de nog också en massa. För han har börjat att kommendera och bestämma i deras lekar. Han gillar att gå och leka med grannflickorna som är 2-3år äldre. Så blir ju lite andra lekar.

Numera cyklar han jättebra med vanlig trampcykel (utan stödhjul). Behövde nog få några centimeter till för att få mera kraft i benen. Nu går tom uppförsbackor bra..(förra sommaren klarade han bara av att cykla där det var plant och föredrog sprakcykeln) Han tycks vara en liten huggorms/snok bongare. 2ggr på cykelfärd har han sett orm. tur har han vänt och kommit tillbaka till mig. Första gången var han nog lite rädd och sade sig ha blåst och stampat.Tur att han har respekt, för tidigare cyklade han i dikesrenar trots att man sade att där finns ormar, nu gör han det inte mera.

Besvikelser har han nog svårt med, blir nog mycket drama, men det hör nu till. Det jag inte orkar med just nu är allt detta kacka/bajs humorn. Men antar att det kommit tillbaka dels för att det är pågångs i dagis och dels för att Mb håller på med det. Försöker styra det till att de får gå in på wc och prata av sig det.

Han har nu börjat hitta vänner i dagis, alltså sådana han helst leker med. Sista veckorna har det varit grym drama vid lämningen. Men de säger att det går över så fort jag stuckit iväg. Sedan då jag hämtar honom så kommer jag alltid för tidigt, han har ju inte hunnit leka och då är det lika mycket drama :roll: :lol: Säkert skulle det gå smidigare om han hade dagis varje dag, men tycker halvdag 12ggr i mån räcker.De har bra program där, så lite omväxling i vardagen.

Veckan efter midsommar tänkte vi göra en Sverige resa, med Furuvik och lådbilslandet. Antar ändå att båtresan är det mest efterlängtade.

De börjar bli stora barn :shock:
Senast redigerad av vero 03 jun 2013, 14:09, redigerad totalt 1 gång.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Vifslan » 06 jun 2013, 11:37

Jo, de börjar nog bli stora. Mest märker man det nog på hur han börjat tänka på ett annat sätt så att han också kan ta andra i beaktande och se saker ur andras synvinklar ibland.
Även vi har haft påhälsning av ormar här på gården. Adam har respekt för dem men lillebror pratar bara om att pussa dem så som han gör med alla andra djur. Huhu!
Adam ska börjar dagis i augusti. Han är nog lite bekymrad över det då han mistar sin bästa kompis från dagmamman för hon ska börja på ett annat dagis. De är så söta, de har berättat att de ska gifta sig och ha fem barn. Adam ska flytta hem till henne då han blir vuxen. Jag vet inte riktigt om jag orkar med fem barnbarn sen bara :) Men överlag tror jag att det gör gott åt honom att vara i stor grupp nästa år och så kommer han och lillebror ifrån varandra lite på dagarna också för lillebror blir kvar hos dagmamman.
Vi var på kryssning här i veckan eftersom min pappa jobbar på Grace nu. Det roligaste var förstås att se maskinrummet och att få handla godis för egna pengar i tax freen Vi kommer att åka till Kreta i slutet av sommaren och de ser förstås fram emot att få åka flygplan :)

Roligt att du skrev så att här är lite aktivitet. Jag är väldigt sällan in hit nuförtiden.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kattmamma » 07 jun 2013, 10:01

Hej på er alla!

Det var verkligen länge sen jag tittade in här. Har inte haft så mycket ärende till mammapappa.com de senaste åren, allt rullar ju på rätt så bra med en så stor tös. Men nu då jag igen aktiverat mej på gravid-sidan så blir det lite oftare. Tösen ska alltså bli storasyster i december, om allt går så som det ska. Det är nog en stor grej för henne och det är roligt då hon är så stor att hon hänger med och också väntar. Fastän väntan blir nog lång för henne, hon frågar ganska ofta när bebisen ska komma.

Jo, det märks nog att man börjar ha ett stort barn. Har förfasat mej över att det bara är ett år kvar på dagis före det är dags för förskola! :shock: Nu på sommaren springer tösen ut och leka självständigt. Hoppmattan som vi skaffade förra sommaren är en stor favorit. Där hoppar hon nog varje dag. Vi försökte ta bort stödhjulen från cyklen i början av sommaren men hon var inte alls färdig för det. Tror hon behöver få lite mer cykelvana, det är lätt att hon börjar försöka trampa bakåt (=bromsa) och ofta vill hon sluta trampa så att farten tar slut. Kanske vi prövar pånytt i slutet av sommaren, eller så får det bli till nästa år.

Har ni märkt av nåt 4-årstrots? Vi har nog nåt sånt på gång, eller kanske inte trots men hon är väldigt väldigt gnällig. Jag blir ibland jättefrustrerad då hon inte kan säga en enda mening åt mej i normalt tonfall på en hel kväll, utan allt sägs i snällande/gnisslande tonfall. Sen är hon väldigt känslig och lättstött, en riktigt dramaqueen för tillfället. Hon har starka åsikter om vad hon vill ha på sej för kläder. Nu på sommaren går det ju bra att låta henne bestämma själv när det är så varmt att hon inte fryser vad än hon hittar på. Värre var det i vintras då det blev stora gräl ibland på morgnarna då man måste få på henne tillräckligt varma kläder.

Vi har inga stora sommarplaner ännu. Nog kommer vi säkert att besöka Tykkimäki för det var en enorm hit ifjol. Minns inte hur många gånger vi traskade igenom upp- och nervända huset. :lol: Tösen har starkt önskat att åka till Mumindalen så få se om vi får det inklämt i semesterprogrammet också. Vi är lediga bara två veckor tillsammans hela familjen så man hinner inte med så mycket då det är skönt att "bara" vara hemma också.
Kattmamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 09 nov 2013, 13:44

Läser varje år i våra gravidtrådar vid tiden då våra små föddes. För fem år sedan var det farsdag och jag skrev följande :

Fy sjutton så magen e spänd. Åt tre rätters hos föräldrarna och sedan ännu på kaffe till gubbens föräldrar. Finns inget utrymme mer för mina stackars tarmar, känns som de vill komma ut genom ryggen....men som man bäddar får man ligga...

Det dumma är att det även kan vara ngn sort av sammandragningar, som jag då inte vet hur skall kännas. Jäkla amatör...
Bad gubben köra runt i gamla stan i Borgå på kullerstenarna...om det nu skulle ge ngn effekt. Snacka om att vara desperat

Nå imorron till läkare igen. Fast jag fått magnetröntgen resultaten kan det vara bra att fara på en ctg och ultra igen...vill ju inte att babyn växer sig för stor.
Dessutom kommer det bygghjälp imorron så måste väl via ngn butik för att köpa hem kaffebröd och mat ...

Nå, nu tror jag det får bli soffan. Var ut på förmiddagen en 4km länk med hundarna och dammsög hela huset efter det.Nå h*n vill inte se denna värld ännu...så det är väl bara att vänta. Ha det bra alla

Några timmar senare var man mamma och imorgon fyller min förstfödde 5 år. :w00t: Vi lär oss något nytt varje dag och har nog varit år med många skratt men också tårar. Vi hade en lugnare period, men nu då det bytte till vintertid så har nog de kortare nätterna gjort humöret ganska instabilt. Vi är mitt i en trotsperiod där han verkligen testar. Han kan bara totalvägra alltihop och inte alls lyssna. Får raseriutbrott och skriker, men då brukar han ta ut alla sorger :wink: För sedan lämnar han allt och blir en så glad unge :love: Så är nog något som behövs. Fattar inte hller att de skall till förskola nästa år. Visst har han gått framåt i dagis, leker med alla och visar empati. En bättre storebror kan nog inte våra yngre ha. Han leker och sköter om.Duster och bråk hör visst till :wink: men oftast är de nog vänner.

Grattis till alla som fyllt fem och till blivande femmisar :clap:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 23 dec 2013, 21:42

GOD JUL allihopa! :xxp
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Kattmamma » 02 jan 2014, 17:55

Hej på er alla och GOTT NYTT ÅR!

Nu när vår andra lilla tös har anlänt så har jag roat mej med att sitta och skumma igenom tråden från sida ett för att försöka minnas hur den förra babytiden var för fem år sen. Oj så nostalgiskt, och så aktiva vi var! Skrevs ju många sidor per dag ibland! Fantastiskt "vertaistuki" fick man då härifrån som förstagångsmamma. Känns lite ledsamt att forumet blivit så tyst sen dess, men allting händer väl på facebook och liknande ställen numera.

Ett riktigt fint år 2014 önskar jag er alla! Och grattis i efterhand till alla fina femåringar :heart: Stora barn vi har redan!
Kattmamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper