November /December babysar 2008

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: November /December babysar 2008

Oläst inläggav Vifslan » 29 apr 2012, 21:23

Adam somnar också ibland på dagen. Efter maten får han se en stund på film (cars 1 eller 2 är det enda som duger) medan jag går ut och lägger lillebror i vagnen och ibland somnar Adam i soffan framför tv:n under tiden.

Här har vi också en mycket rolig duo vad gäller storleken. Adams för små kläder passar direkt på lillebror. Längden är ganska samma vid samma ålder så de är båda under kurvan, men Adam har alltid varit långt under kurvan och Noah precis på den (så han är alltså ganska rund med en längd som är under kurvan och en vikt på kurvan). Noah har redan ett bra tag ätit precis samma mat som resten av familjen och han äter allt själv och Adam matvägrar som bekant och hans intresse för att äta själv har inte heller varit särskilt stort, men nu har han nog i några månader ätit det mesta själv.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav karm » 05 maj 2012, 06:34

Här sover vi också fortfarande en stund på dagen. Alltid förstås i dagis men inte under veckosluten. Veckoslutskvällarna kan bi lite jobbiga, man är extra pirrig och taggig. Men vi har en som väldigt gärna sover, meddelar i balnd på veckosluten att nu far han och sova....Men så är det väl när man kör med 100 i gasen hela tiden. Och konstigt nog är det ingen skillnad på kvällsläggningstiden om han har sovit under dagen eller inte.
Bild
Bild
karm
Guldmedlem

Oläst inläggav vero » 29 maj 2012, 11:39

Liam har igen börjat sova gott på dagarna, iallafall de morgnar han stigit upp före 7. Han har gnällt hela vårvintern att han skulle vilja sova ute i sin vagn och lovat att ligga still och tyst så LB får sova. Nu har han fått det. Rullar ut bröderna brevid varandra där de somnar, Liam säger inte ett knyst fast man ser att det rör sig i vagnen. Föttena sticker ut, men det bekommer honom inte. Oftast somnar han ganska fort också.

Lite mera oro har han för tillfället. Inatt pratade han om ngt som var rostigt och somnade först om då jag försäkrat att det får vara rostigt :huh: :lol: Ville nog ligga brevid mig en 5min innan han tossade iväg till sin säng. Helt klart kommer det mera rädslor och ängslan. Lite motstävig för dagiset är han nu. Dels kanske för ansvaret för LB är där och dels för att han vet att han skall flytta upp till den äldre gruppen. Det medför en viss oro. Sedan är det långa pauser emellan dagisdagarna så han hinner skapa lite oro. Då han väl är där går det över, men han brukar säga före att de andra barnen är tråkiga osv. Sedan har han börjat med detta "illa" och "skit"- men där är vi nog hårda att han inte får uttrycka sig hur som haver.

Nu då varmare tror han det är nakenväder jämt, bara för att det var en dag det, men får nog snällt klär på sig igen.

Ja vad annat.... aktiv och pojke full med energi. låste in mig på en offentlig wc häromdan, så håller en sysselsatt :lol: Man vet att han är frisk:=)
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 07 jun 2012, 21:53

Hej, hur har ni det?

En liten fråga, har era barns trots ändrat karaktär. Dessa sista dagar har nog varit utmanande :lipa: Han vill så vara stor och suger i sig allt vad äldre barn gör, på gott och ont. Just nu har vi lite hårdare tag för en liten som tycker det är ok att göra precis som han vill och börjat med ord som skapar reaktioner (pissmamma, pisspappa mm) Därtill hör han inte alls på om man itne ryter till, så trött på att jomsa och skrika. Nå, det klingar väl av så småningom som allt annat. Är nog en reaktion på att jag farit på jobb och hans första olust till att flytta upp på den stora avdelningen.

Hans mage har lite krånglat och han har haft mycket trög mage. Så han fick en zonterapibahandling och redan samma dag var han två gånger och kackade :tumme: Men magen styr nog så hans humör. Zonterapeuttanten sade även att han har växtknölar så antagligen kommer han spurta iväg i sommar. Detta påverkar ju även sömnen och humöret, men få se om han kommer få ont. Fick iallafall färdigt hem lite homeopatiska piller som skall hjälpa.

Men så kan han vara världens goaste däremellan, men msåte väl testa för att se att hans världsbild håller trots alla förändringar. Är väl hans sett att slå bakut och få trygghet. I övrigt har bröderna börjat leka/bråka bra tillsammans och vilket storabrors ansvar han börjat visa prov på, inte det lättaste med en sådan envis aktiv gosse till lillebror :cool:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Kace » 09 jun 2012, 21:22

jag kollar ibland tråden här, och det du skrev nu här sist vero träffar SÅ mitt i prick på vår tjej. "piss"-ordet kombinerar hon vitt och brett för att kolla våra reaktioner, hon har nog snappat upp det på dagis antar jag...och lyder?= :nepp:

nu har jag en tid funderat på hur mycket/lite hon äter egentligen? det tar lixom evigheter att äta,oavsett vilken maträtt det är som serveras. efter varje tugga far hon bort från matbordet och pyssla med ngt annat, måste påminna henne att hon ska komma tillbaka. nå, hon har blivit duktig på att räkna, eftersom hon alltid frågar hur många skedar hon har kvar, och kan sedan själv räkna ner. på ngt vis bara otroligt tråkit dethär ätandet...? andra? (om det inte är en bulle eller glass som serveras, då behöver man inte tjata...)
Kace
Silvermedlem

Oläst inläggav vero » 10 jun 2012, 14:35

Här äts det också långsamt. Synnerligen frukosten är en långsam historia. Han kan gnava på en och samma brödskiva i 40minuter. Man får påminna och påminna. Vi har i övrigt minskat portionerna radikalt, han äter bara lite för tillfället. Men visst, vissa rätter går nog bra ner. Fisk och kött går också bra, men potatis och ris försöker han förhandla bort (har ett minne att jag själv som liten gjort likadant :lol: ) Har nog till en viss del att göra med att LB nu också vägrar äta själv. Men han äter nog varierande mat och grönsaker och frukt. MEN han är nog alltid sist klar med maten. :roll: :lol:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav tise » 11 jun 2012, 20:39

Här var ju killen ett matvrak som åt allt tidigare, men det är ett minne blott...Vägrar äta kött i alla former (köttbullar och korv går), kyckling och fisk däremot gillar han. Från sin matportion äter han först bort alla grönsaker, sedan pasta/ris/potis och sedan ifall det behagar äter han resten. Han bara älskar grönsaker :shock: så jag tycker ju han är lite lustig (glad nog att han gillar grönsaker) som är tvärtemot andra barn.

Annars allt ok här nog, nattblöjan har vi nu äntligen lämnat bort också..så ett blöjbarn mindre :clap: MEN aj ett sådant temperament han har, voi guuud hur man kan bli less på allt bråk ibland!!
BildBild
tise
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Vifslan » 17 jun 2012, 20:14

Adam är likadan med grönsakerna. Det har precis alltid varit det han äter först. Vi kan inte han en skål med sallad på matbordet för då äter han inget annat, han får bara en viss mängd på tallriken och sedan är det bort med salladsskålen. Om han äter upp all mat kan han få mera. Men sällan har han ro att sitta i matbordet tills allt skulle vara slut, det är typ bara om det serveras knackkorvar eller fiskpinnar men då är det oftast så att potatismosen eller vad vi nu har till blir kvar...

Nu har han feber och han påstår att han har ont i ena örat så det blir väl att beställa tid till hvc imorgon. Annars har Adam varit väldigt frisk, värre är det med lillebror på den fronten.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 06 jul 2012, 11:21

Matväg vet man nog inte vad som duger. Ena dagen älskar man broccoli för att nästa dag vara helt ute. Tomaterna som växer ute strider bröderna om, men serveras de inne på tallrik så går det inte. LB är i en period då allt Sb gör är heligt och roligt så säger Sb att han inte äter så kan man räkna med att den lille också strejkar. :roll: Men är nog roligt att höra deras diskussioner. Lb pratar mer och mer och man ser att samspelet dem emellan bara blir bättre och bättre.

Liam frågade igår när han får fara till dagis. Hade 2 dagar förra veckan och nu ledig hela juli, redan nu tycker han att han haft sitt sommarlov :lol: Lite tråkigt vara hemma. :wink:

Hade en period då han sov bra, men i samband med med den värsta trotskrisen sov han jätteoroligt. Fick ej ro att sova på dagen och övertröttheten ledde till nattskräcksbörjan igen. Nu har han några dagar sovit en stund på dagen. Men att väcka honom :scared: Vilket humör :roll: Lite som sin mor :wink:

Den värsta trotsen har klingat av och fram kommer en hjälpsam liten kille. Stranden gillar han och kan plura på där i vattnet. Köpte en väst att ha på (inte vanlig flytväst) ifall att.

Nu skall jag sätta liten i vagnen och Liam får vila i sin säng. Brukar lyssna på mammamu skiva. Tror inte han somnar idag då ändå sovit 21-08.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 17 jul 2012, 18:50

Måste nog säga hur fort utvecklingen går framåt. Ena minuten total trots och så kommer en hjälpsam kille. Kan plocka smultron som bara den, vägrar gå hem före hans skål full. Idag var vi och plockade kantareller och han är så ivrig. Han hjälper att rada ved mm. (knappast något som håller i till tonåren :blink: :lipa: )

Malla g, var du på Gabriella? Min man tyckte han såg dig då han hämtade mig. Skulle ha varit typiskt om vi missade varandra :hm:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav malla g » 26 jul 2012, 13:27

Hej, länge sen jag kikat in här! :kaffe:

Började väl tänka på att jag ska jobba och dagisstarten som närmar sig så är jag här och kollar hur ni andra fixar det. L ska börja i dagisets "storas grupp" i augusti...och jag är mest nervös hur det ska gå för honom. Vi börjar med en veckas mjuklandning så att jag är med men jag hamnar ju vara med lillasyster i "småbarnens grupp", det är nog möjligt att han (som är blyg och försiktig med andra barn) är den som behöver mer stöd :scared: Nåja, det går kanske att anpassa sig efter situationen där, men lite måste man ju stressa. Jag kommer att jobba 80% men med resorna till så det blir heldag (>7timmar) för barnen.

vero skrev:Här äts det också långsamt. Synnerligen frukosten är en långsam historia. Han kan gnava på en och samma brödskiva i 40minuter.

L äter långsamt och lite. Banan eller bröd till frukost, han äter inte gröt. Han tycker bara om fisk och grönsaker. Allt annat får man truga i honom.
Jag har kanske skrivit det tidigare här men hans allergier (mjölk, vete, ägg) är nu så gott som borta efter månader av "altistus" och "siedätyshoito". Hurra :clap: Men han vägrar fortfarande de vanligaste mjölkprodukterna: komjölk, ostar. Det är något med smaken som är fel? Yoghurt går ibland. Hoppas de har tid&tålamod med honom på dagiset...men fast han sku matvägra där så äter han ju nog hemma sen...
vero skrev:Malla g, var du på Gabriella? Min man tyckte han såg dig då han hämtade mig. Skulle ha varit typiskt om vi missade varandra :hm:

Jo :) Vi har inte gjort nåt speciellt under sommaren, mest varit hemma och så semestrat en del hos mina föräldrar alltid då de orkat med oss men en Stockholmskryssning blev det.
Efter kryssningen då vi kom hem sa han genast att han är så törstig, då han vägrat dricka nåt under resan, bara nån munfull med vatten (vanlig mjölk och saft dög inte heller, han måste få "havremjölk"). :roll:

Hur har ni andra det?
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Vifslan » 27 jul 2012, 21:31

Hej,

här har vi det riktigt bra nog! Adam har lugnat ner sig något på det viset att han får allt färre sådana utbrott som slutar med att han är helt hysterisk och det är förstås skönt för både honom och oss.

Däremot är nog vardagen ändå en ständig maktkamp. Tyvärr är lillebror och Adam så trotsiga, envisa, olydiga och ja allmänt besvärliga att inte ens våra släktingar vill se efter båda om vi behöver barnvakt utan vi får föra dem till olika ställen och då beter de sig nog helt bra. Men tillsammans är de experter på att hitta på hyss så att man borde kunna klona sig själv för att få kontroll över båda två. De jagar hela tiden upp varandra. Värst är det väl att lillebror är så oförståndig så han gör en massa saker som Adam helt klart vet att är dumt att göra med Adam gör precis alltid efter honom. Ett typiskt scenario här hemma är t.ex. att lillebror slänger sin tallrik full med mat i golvet och då kan man vara helt säker på att Adam antingen skrattar vilket leder till att lillebror tycker det är jätteroligt då han får positiv respons av Adam varpå han blir helt uppjagad och slänger något annat i golvet/klättrar upp på matbordet etc. eller så testar Adam helt enkelt vad som händer om han också slänger sin tallrik i golvet. Och det är så svårt att veta hur man skall bestraffa dem då det ändå är så stor skillnad på hur mycket de fattar då det kommer till handling och konsekvens, men samtidigt borde Adam få se att Noah också får straff och Noah fattar ju helt klart att han gör fel så även han behöver straff. Adam lugnar bäst ner sig ensam så vi låser helt enkelt in honom i vår klädskrubb i 3 minuter (eftersom han är tre år) varje gång han inte lyder ens då vi varnat honom att det blir skrubben om han inte slutar. Fast jag tror inte att det är en lösning att låsa in en ettåring, inte ens en minut, eller vad tror ni? Matstolen använde vi som straffställe ända tills han lärde sig klättra ur den, dessutom kom ju Adam åt att busa med honom då han var satt på paus så det funkade inte heller. Nåja hur som helst så är kombinationen av två små, mycket fysiskt aktiva och framförallt utåtagerande pojkar ganska utmattande. Man önskar att man alltid låg ett steg före men just nu släpar jag nog lite efter.

Det roliga med Adam nu är ju att han har blivit riktigt bra på att göra lugna saker så länge Noah sover eller är någon annanstans. Vi spelar mycket spel (han fattar poängen i många spel menade för betydligt äldre) och vi läser långa berättelser och har mycket diskussioner kring död och andra flummiga saker för han är ju en riktig funderare och drömmare också.

Något vi skulle villa få bort är att han väcker oss 1-2 gånger per natt, bara för att han vill att man kommer och sätter täcket bättre och sitter hos honom tills han somnar. Ofta är han väldigt ledsen och yr då han vaknar och vet varken ut eller in och han gråter/skriker så att Noah också vaknar. Sängen har har nog inte vätt ner nattetid på flera månader nu, ännu på vårvintern hände det olyckor alltid nu som då men nu är det nog länge sen.

Det blev ett långt inlägg den här gången, men jag slås allt oftare av hur stora våra barn börjar bli och hur mycket de nu faktiskt kan. Här om dagen skickade jag t.ex. Adam ensam ut och plocka persilja ur trädgårdslandet till köttsoppan jag höll på med och nog var det persilja han kom in med.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 03 aug 2012, 11:48

Måste lite le, Vifslan, för så där har vi det ibland. Lillebror ser ju upp till storebror och då han skrattar uppmuntrande görs en hel del galna grejer.Men ändå så har jag ganska hårda regler vid matbordet, de får gå bort om de inte kan bete sig. Vi har mattan i hallen som en sk time-out(de ser ju oss i matbordet därifrån). Oftast räcker det med att hota med mattan så kan de lugna ner sig. Men ibland får Liam sitta där. Ingen bestämd tid har vi heller, utan då han fått fundera igenom så brukar han komma och säga förlåt och så är det bra för den stunden. Men busar gör de och på en helt annan nivå numera. Oj, så de kan leka med varandra och så kan de göra så mycket till förträt för den andra. Främst LB som medvetet går in för att förstöra, men SB kan nog vara likadan :wink:

Liam har igen börjat äta mängder, nu då LB igen äter lite. Därtill har han igen börjat intressera sig för att pussla, så allt går så i vågor. Mycket diskuterande är det, även här stora frågor som död och så då detta med BAJS :roll:
Pojkarna började i dagis nu igen 12 dagar i mån./halvtid. Oj så de väntat. Liam var så glad att få börja stora sidan, hoppade som en duracelkanin och inga problem alls att bli kvar.

Detta med att bli stor är lite vemodigt men samtidigt ganska befriande. Lite svårt hitta en balansgång var man är liten och var man är stor. Mycket klarar han av och hjälpsam till tusan om han är på det humöret. MEN så har vi också kommit till stunder av "jag gör vad jag vill" :cool: :sneaky: Sovit ok har de gjort båda på sommaren, men nu vaknar de igen tidigare. Klart drömmer han mera och ibland så kan han komma in och berätta vad han drömt, men går nog oftast direkt tillbaka till sin egen säng och sover vidare.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Minny V » 15 aug 2012, 14:40

Hej hej, länge sen! Fick försöka några gånger innan jag lyckades logga in mig...

Vad roligt att höra hur ni har det. Lillebror har redan en längre tid varit i en känslig fas, börjar stortjuta då man rättar honom i synnerhet om man säger till i en lite barskare ton. Arg blir han också på storebror om han retar honom ens lite. Men annars är han nog ganska lydig och hjälpsam, tycker om att vara med och göra saker. Han är ännu ganska blyg, han har varit anmäld till sommarens fotbollsskola men de sista gångerna har han vägrat gå med, leker hellre i sanden brevid.

Han äter bra men har inte tålamod att sitta vid bordet, vilket ofta leder till att han efter en stund får hämta någon leksak och jag matar honom med det som finns kvar på tallriken. Den här veckan har vi tränat på att han skall äta allt själv och inga leksaker, går bättre dag för dag.

Hans mage har alltid varit trög och nu på sommaren kulminerade det så att han några gånger inte kackade på 5-6 dagar. Nu får han medicin som skall hindra tarmen från att ta upp vätska, han hade samma medicin när han var mindre. Kontroll om 6 veckor då det är mening att avföringen skall vara regelbunden och också lösare än nu. Mjölk dricker han bara på dagis, hemma vatten. Glass går ner, men inte ost. Tror inte att han är mjölkallergisk längre, hans hud har varit bra en längre tid. Skall i vilket fall som helst gå på pricktest i höst.

Lillebror sover för det mesta riktigt bra, nu har han några nätter vaknat 4-5 tiden och önskat komma i vår säng. Gör inget så länge storebror hålls kvar i sin säng plus att det brukar vara temporärt. Storebror började i förskolan så han är nu ensam på dagis, hade nog gått riktigt bra då hans bästa vän ännu är i samma grupp. Han var sen med talet, men nu kommer det ut desto mer. Växlar bra mellan de båda språkena också. R funkar inte och så har han problem med s i början av ord men annars förstår man honom nog bra. Frågor, frågor hela tiden, men så långt som till döden har vi inte ännu kommit.

Sköt om er och ha en skön sensommar, vädret kan man definitivt inte klaga på!
Storebror 02/2006 och lillebror 12/2008
Minny V
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav vero » 22 aug 2012, 08:59

Trevligt höra av er Minny V.

Här tycker jag man klart märker av tillväxtfas, fysiskt och mentalt. Sommaren har nog gjort gott. Han verkar så lång och inte mera så spinglig och ranglig som i början av sommaren. Gör volter i trampolinen och kullerbyttor. Cyklar med en enorm balans (sparkcykel, den med trampor har däcken sönder). Tyvärr är vi i en fas då det lite bits och slås (LB) men är nog för LB inte alls låter honom leka ifred. Därtill nog någon frustration över den kommande babyn. Men han säger nog alltid diretk förlåt och är ångerfylld, verkar mera vara en impulsiv handling han inte är medveten om.

Har några dagisdagar i veckan och dagistanterna säger att munnen går i ett. Fantasin är det inget fel på. Man måste nog lite sålla pratet för han hittar på en massa. Humor har han också fått och kan skämta, det är inte mera en total sanning man får om man frågar samt att han kan skämta tillbaka och tror inte mera blint på vad man säger :lol: Oftast vilar han en stund på dagen och någon gång i veckan sover han. På dagis vilar han bara och stiger upp efter en stund, men som de sade så har det ingen skillnad för han är alltid så glad. Tur det, för hemma kan han nog emellan vara en sådan dramaqueen. VAAAARFFÖÖÖÖRRRRRRRR får jag inte det :roll: :lol: Men som sagt, så hör det till med den fas(trots) han nu är i och kommer säkert klinga av för en liten tid igen tills nästa utvecklingssteg kommer. i övrigt så är han nog begeistrad av yngre typer, han sköter gärna om småbarn. Vill vara med och mata och så.Varje dag frågar han nog vad babyn gör i magen och om han sedan får bära och sköta. Vi får se sedan :wink:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper