Vinterbebisar 2009

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Vinterbebisar 2009

Oläst inläggav Lilla mamman » 10 maj 2010, 14:15

NU går Axel lite!! Tog bara 1 år och 4 mån...och inte är han gångare men han gick idag från vardagsrummet till köket :clap:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Lilla mamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Fjärilen » 11 maj 2010, 14:23

Lilla mamman bättre sent än aldrig :tummenupp: (fast int e d ju så sent egentligen)

Här har fröken kommit fram till hur man pusslar. Har ett nie-bitars bilpussel som hon kan lägga alla bitar :w00t: . Sa åt min man att vi sku behöva köpa att enklare pussel för att det vi har är ännu för avancerat för henne. Efter en stund när han suttit och lekt och pusslat med R så sa han att hon int alls ska ha nåt enklre för hon kan ju lägga de. Så nu sitter hon och pusslar för fullt och klappar i händerna åt sig själv för varje bit hon har lagt. :lol:

Underbart skönt är det att vara ute i vårvädret oxå, dottern vill int alls in när vi har varit ute. Roligast enligt henne är att gå omkring och upptäcka saker och att gunga, sitta i sandlådan har hon inte riktigt tålamod med....

Nu vaknar skrutten. På återseende.
Bild
Bild
Fjärilen
Silvermedlem

Oläst inläggav Tigana » 11 maj 2010, 15:20

Här har lillpojken äntligen fattat att man kan äta själv. Han vägrade tidigare, skulle bara bli matad. Men då han äntligen kom sig för att försöka så gick det hur bra som helst, numera klottar han nästan ingenting. Han har just slevat in en stor tallrik kvarg och rårörda lingon som mellanmål. Det är hans absoluta favoritmat, jag tror han skulle kunna leva ganska länge på enbart kvarg/yoghurt och bär.

Vad duktig er fröken är, Fjärilen, här är pussel nog intressant men inte får han ihop bitarna ännu. Men han vet var bitarna ska vara och assisterar mamma i byggandet...

Vi misstänker att A är allergisk mot ägg, han har fått nässelutslag och täppt näsa då han ätit äggmat. Han ska testas i juni, sen vet vi med säkerhet. Det känns ändå inte så jobbigt med äggallergi, det är ju ganska lätt att undvika ägg.

Nu blev det misstänkt tyst i vardagsrummet, bäst att kolla vad han håller på med...
Användarvisningsbild
Tigana
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav melluz » 11 maj 2010, 19:47

Hejssan!

Här har jag/vi äntligen fått amningen avslutad!! Nu har jag inte ammat lillasyster på 5 dagar!! :clap: 1år2mån räckte för mig...
Hon äter numera själv stora portioner jätte duktigt, vi har ett extra rådis besök nu i maj för att kolla hur hon växer, men tror hon har vuxit till sig riktigt bra för vissa 74-storleks kläder börjar vara för små nu! :tummenupp:

Väntar på att det skall bli varmt som de lovat så man kan vara ute hela dagen om man vill, lilltösen har nu börjat gå ute när jag köpte passliga skor till henne och hon inte behövde gå i 4 numror för stora 21:or...
Det var svårt att hitta 18:s storlek på skor, sandaler till sommaren måste också inhandlas för storasysters gamla är i storlek 22...

Annars inget nytt hos oss...

Hörs igen! :)
Två döttrar födda 04/07 och 02/09
melluz
Guldmedlem

Oläst inläggav nonno » 23 maj 2010, 14:17

måst lyfta tråden med några rader text :tumme:

oj vilka genin till barn ni har, vi lägger int ens knopp pussel å andra pusslar, imponerad :nicka:

allt bra här, ska jobba fram till midsommar sen blir de att stanna hemma till 15.8 å då hinner ja bara "Köra" in barnen på dagis innan vi tar 1v till smester å far ti kreta 8)

Vår dam är en riktig busunge, hon kättar å gör bus dagarna egenom, på måndagar käns de riktit skönt att fara påjobb :blink:

pratar knappt nåt alls, JAG kan ju gissa mig till va hon säger men de ända andra skulle förstå e guugg gugg = gunga å Däää = där...

ha de gott alla..
Döttrar x 2
nonno
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Findus » 27 maj 2010, 20:50

Under den senaste månaden har dottern förutom att börja gå, numera nästan springa, också börjat prata. Massor. Visst skulle man behöva en tolk emellanåt :lol: , men ganska bra kan man nog gissa sig till vad hon menar. Åtminstone jag förstår henne rätt bra, men vi är ju tillsammans hela dagarna också. Det kommer nya ord dagligen.

Hon har också blivit förtjust i att rita så nu använder vi papper och färgpennor rätt flitigt. Har funderat på om man borde skaffa kritor istället, men det har inte blivit av.

Vi har en gång i veckan gått i en mamma-barn-grupp och där har dottern trivts väldigt bra. Synd att de tar sommarpaus. Nå, vi har nog en del kompisar och kusiner att umgås med i alla fall. Nu går vi och väntar på att en ny kusin skall födas vilken dag som helst. Bf har redan passerat så vi börjar bli lite otåliga...
Storasyster 01/2009, Lillebror 09/2010
-Att alltid vara en smula barn är att vara verkligt vuxen-
Användarvisningsbild
Findus
Guldmedlem

Oläst inläggav Renja » 29 jun 2010, 10:23

Har denna tråd helt dött ut el har ni så fullt upp med sommaren?

Ha de bra alla :tumme:
Bild
Bild
Bild
Renja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tigana » 30 jun 2010, 13:42

VI har i alla fall rätt så fullt upp med sommaren och den glada och livliga 1½-åringen.

A var på sin första utlandsresa i midsommarhelgen och Berlin var verkligen en hit! Där fanns ju gula tvåvåningsbussar, dinosaurieskelett och pingviner! Tyvärr fick han en allergisk reaktion på något som han åt sista kvällen och har fortfarande lite nässelutslag. Det har nu slagits fast att han har äggallergi så vi är på vår vakt då vi äter ute, men det är ju omöjligt att kolla alla smulor han sätter i sig.

Han ska på 1½-årsgranskning nästa vecka, och det är väl då de erbjuder mpr-vaccinet? Vi har nu bestämt oss för att vänta med det, med tanke på A:s allergi och hur kraftigt han reagerat på vacciner tidigare känns det inte vettigt att ge det till honom nu då han just återhämtat sig från en allergiattack. Hög feber mitt i sommarvärmen är inget jag vill utsätta honom för ovanpå allt annat som hans kropp måste hantera (myggbett och annat roligt).
Användarvisningsbild
Tigana
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lilla mamman » 09 jul 2010, 08:50

Här har vi också äggallergi! Samt laktosintollerans och möjligtvis mjölkallergi. Ägget tar på andningen så vi har ventoline hemma. Sedan vi fick reda på att ägget kunde vara boven för andningsproblemen och vi lämnat bort ägget har vi inte behövt använda medicin :)
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Lilla mamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Renja » 07 aug 2010, 08:02

Tiden går o snart är hösten här igen, kan int fatta hur fort det går...
På tisdag kommer jag att börja jobba igen och minitrollet börjar lekis den 16:de så nästa vecka skall båda barnen dit på bekantning, stora syster byter från gruppis till vanligt när hon är för "gammal" för gruppis så att dom båda nu är på samma dagis!Det här känns ännu lite märkligt att gå tillbaka till jobb efter 1½ år hemma men snabbt kommer väl vanan tillbaka får vi hoppas!Nästa vecka har vi rådg+läkar granskning o ska bli spännande o se hur mycket han vuxit då vi senast var dit i februari!

KRAM på er :kram:
Bild
Bild
Bild
Renja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mammatrollet » 17 aug 2010, 09:26

Hejsan!
Vardagen börjar sakta rulla igen iom skolstarten för de äldre barnen. Jag fortsätter ännu hemma med lillemannen.
Vi har värkligen njutit av den varma sommaren, har knappast varit inomhus alls. Sonen älskar att plocka blåbär, fiska & plaska så han har trivts bra med resten av familjen på stugan.

Ordförrådet närmar sig 20, sku jag estimera. Han har namn för sina älsklingsmaträtter (ost, gröt), viktigaste leksakerna (boll, bil) och många djur.

Det varma vädret gjorde det, att jag inte ville stoppa honom i blöjor - det skulle ha varit som att sätta toppabyxor på när det var 30 grader! Så nu är vi så gott som blöjfria. Sonen berättar när han vill gå på pottan. Visst har vi ännu blöja för t.ex. längre bilfärder, men inte behövs det egentligen. :tummenupp: :shock:
Concordia res parvae crescunt, discordia maximae dilabuntur.
Användarvisningsbild
Mammatrollet
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Fjärilen » 14 sep 2010, 13:03

Vår tråd sover...

Här är det full fart, pratas, sjung, klättrar osv. Favorit är att vara ute, cykla och bada.
Är hemma med tösen och trivs super. Folk börjar fråga och undra om det är nån nr 2 på gång, efter som jag "fortfarande" e hemma. Men d e d inte...ännu iaf :nepp: Kanske så småningom, vi får se.

Händer det nåt roligt i era liv eller hinner ni bara jobba och försöka se om hemmet på kvällarna?
Bild
Bild
Fjärilen
Silvermedlem

Oläst inläggav Findus » 19 sep 2010, 14:08

Vår dotter blev storasyster åt en liten kille 1.9. och hittills har det gått över förväntan bra. Hon är inte svartsjuk och hon vill hjälpa till när blöjor ska bytas och rumpan ska tvättas. När jag sitter i soffan och ammar sitter hon ofta bredvid och läser någon bok :love: De första nätterna vi var hemma ryckte hon ut även nattetid om han skrek, men efter ett par, tre nätter slutade hon nog med det. :heart:

Hon pratar mycket och nu kommer det allt oftare tvåordsmeningar. Förra natten kom ett illvrål ifrån hennes rum och sen ropade hon "Tutten borta!" Pappa steg upp och gick för att hitta hennes napp/tutt. Ibland då hon leker kommer det långa ramsor av något obegripligt ur henne, hon babblar på hur länge som helst då hon är riktigt koncentrerad på någon lek. Hon har också börjat byta blöjor på nallar, dockor och kramdjur...

Precis som Fjärilen skrev så njuter jag också av att vara hemma. Nu är jag ju visserligen mammaledig, men jag har varit hemma oavbrutet sedan dottern föddes och det har varit härligt! Jag hoppas att det skall vara möjligt att vara hemma länge än. Innan barn kom in i vårt liv hann jag trots allt jobba över tio år på min arbetsplats så det är onekligen skönt med en rejäl paus. Man hinner ju nog jobba flera decennier sen i alla fall... Även om man inte blir rik på att vara hemma så ger det så mycket annat som inte kan mätas med några pengar i världen. :love:

Ha det bra alla!
:kram:
Storasyster 01/2009, Lillebror 09/2010
-Att alltid vara en smula barn är att vara verkligt vuxen-
Användarvisningsbild
Findus
Guldmedlem

Oläst inläggav Fjärilen » 19 sep 2010, 19:15

Grattis Findus!!! Vad roligt med en bebis (fast oxå jobbit säkert)
En rejäl :kram:
Bild
Bild
Fjärilen
Silvermedlem

Oläst inläggav Plutu » 20 sep 2010, 07:57

Grattis Findus :love: Här väntar vi ännu på att lillebror/lillasyster skall anlända... Skönt att höra att allt går bra hos er, jag har hela tiden haft stor tilltro att det ska gå bra.

Här går vi också sakta men säkert framåt. Lilla Gubban pratar ännu inget, men så har vi ju också andra som varit sena i släkten (storebror började prata vid 3, å även då förstod ingen honom :lol: ). Pottränigen har vi inte ens börjat, han verkar inte ens intresserad ännu, blir säkert efter jul...

Min mammaledighet började egentligen 15:de, men ännu segar jag mig sakta men säkert på jobb, skall så småningom trappa ner... Inte lätt bli hemma från eget företag :nepp:
5 Barn= 94, 95, 98, 09, 10
Plutu
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper