Vinterbebisar 2009

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Vinterbebisar 2009

Oläst inläggav Mammatrollet » 25 jan 2009, 20:43

Hit flyttar vi som fått ett vinterbarn 2009!
Concordia res parvae crescunt, discordia maximae dilabuntur.
Användarvisningsbild
Mammatrollet
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Vinterbebisar 2009

Oläst inläggav Lilla mamman » 26 jan 2009, 18:27

*flyttar in*

kopierar in en kort förlossningsberättelse dock på dialekt så ni får klura ut vad det står :angel:

Vi mödrapoli gjordes en ny uppskattning av vikten och den uppskattningen var 4400g. så di tveka int helder på ti lägg igång fast he va fullt på bb. 5 bån valt föödd på tisdan ter nämnligen. och vi va 3 som kom in för igångsättning på onsdag. å fleir sko ha vila.kl 9.30 fik ja fösta tablettten. had regelbunden sammandragninga fram ti 13.30 tå ja va ypi 1cm och tappe valt misshandla samt piller nr 2 instoppa. kl 15.00 vila ja byri ha na smärtlindring å hoppa ner i plurret dvs bubbelbadet å he va så mysit ter, levande ljus å allt :clap:

men mindre mysigt ti stig åpp taanifrån ti matdags, ja konstatera stsyni haståt att ja int far na ti dagsaln å ita. så vi fik fara in ti fölossningssale. int fik ja ner na mat å valt undersökt. ypi 4cm. kl va ca 17.00. å nu komber ja int ihåg om vattne for fyri elder baket ja valt undersökt. nå hursom helst så for vattne å he va ju mysit.... fik en sprutå me oxynorm och fy vilken drog he var! så baket he komber ja int ihåg så myzi men hjärtljude tappast å sko illa kvickt upp på alla fyra. mittialt var ja fullt ypi å krysta 5 minut å så va killen ute, di klippt åv navelsträndji å va feedi ti rus iväg me an tå han äntligen efter en stund byrja andas. ja så int an na i he tillstånde eftersom ja fortfarand hängd över hövåenda. apgar hans va 6-8-10 så han repa ju se snabbt. ja fick na sprutå fö ti få ut moderkakå, di vila ha ut e snabbt eftersom di had klippt åv e antar ja. he star int na om na efterbördsskede på pappre ja fik heim.

öppningsskedet star e att var 3h 55minuter. ja sprack int na grömt å kona sita dan bakett. ruptur grad 1 star e. hövåomkretsen va 37cm. killen va 4160g och 52cm lång.

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Lilla mamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mammatrollet » 26 jan 2009, 22:16

Lilla mamman skrev:...dock på dialekt så ni får klura ut vad det står

Jag förstod bilden. :nicka: :D
Användarvisningsbild
Mammatrollet
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Båten » 27 jan 2009, 09:48

Hej alla,

Nu tänkte jag också "flytta in" här på tråden.

Fin berättelse Lilla mamman och helt förståelig.

Jag kan inte förstå att tiden bara flyger iväg. Det är snart fyra veckor sedan Lillen föddes men det känns som mycket kortare. Här är ingen dag den andra lik. Det som funkar en dag fungerar inte nästa dag o.s.v. Det har varit ett par skriknätter nu och jag börjar vara rejält trött. Gubben hjälper nog till men det är bara mamma som gäller för lillen när han riktigt kommit upp i varv. Det är tungt för det skulle vara skönt att få sova någon timme på natten också. Som tur sover han relativt bra på dagen så jag hinner ta igen lite, bara man får sovit då vill säga. Han verkar ha mycket luft i magen som ska ut på natten som gör honom så orolig.

Själv har jag börjat återhämta mig från förlossningen. Den blev väldigt utdragen (totalt 34 timmar) och med ett krystningsskede på över en timme. Till sist måste han få hjälp ut eftersom han inte ville rotera tillräckligt och mina krafter började ta slut. Det ledde förståss till att jag både blev klippt och sprack. Det gick inte att sitta på över en vecka och jag kände mig som en utomjording "där nere" :ledsen: Det lättade då jag började röra på mig mera och nu går vi med hunden på promenad varje dag. Är det någon som vet när man till exempel kan börja simma eller cykla på motionscykel efter en förlossning? Ska man vänta till eftergranskningen eller kan man börja tidigare om allt känns bra?

Ha det bra...
Båten
Guldmedlem

Oläst inläggav Tigana » 27 jan 2009, 10:50

Hej alla, och grattis Lilla mamman! Jag hade inga problem med att förstå din förlossningsberättelse :)

Här börjar vardagen så småningom göra intåg. Maken har sin sista pappalediga dag idag :ledsen: Det har varit så härligt att få varar hemma alla tre. Han hade dessutom semester kring jul, så vi har umgåtts 24 timmar i dygnet i över en månad. Jag kommer att sakna honom på dagarna!

Annars går det mesta bra, utom amningen... Den kom igång helt OK och A levde några dagar enbart på bröstmjölk. Men sen blev han sjuk och under sjukhustiden gick min mjölkproduktion ner och A matades från flaska. Sen han kom hem från sjukhuset har han fått tilläggsmjölk från flaska. Jag har försökt dra ner på ersättningen och öka på amningen, men det leder till att han ligger vid bröstet nästan dygnet runt (jag skojar inte, i går skulle han amma konstant från 19 till 01.30). Han blir inte mätt, kan inte sova mer än nån halvtimme på det han får. Det är hemskt frustrerande att amma i timmar, se att brösten blir tomma och sen ändå ha en hungerskrikande unge i famnen. Enligt alla amningsråd ska jag bara fortsätta amma och absolut inte ge ersättning, mjölkproduktionen ska ju stimuleras på så vis, men när ska vi i så fall sova? A behöver ju längre sovperioder än en halvtimme då och då, och det behöver jag också...

Men han är ju världens sötaste unge så det är inte svårt att stå ut med lite krångel. Det är värst på nätterna, då har jag annars också mindre mjölk och allt känns jobbigt. Men sen umgås vi så fint på dagarna, och bara han är mätt och torr är han nöjd och glad - han är egentligen bara gnällig när han är hungrig.
Användarvisningsbild
Tigana
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mammatrollet » 27 jan 2009, 16:12

Hej,

Jag vill kämpa Tigana med amningen. Hade själv svårt med första barnet, fick hjälp och kom över svårigheterna. Det kan lyckas fast det känns omöjligt i något skede!

Tigana skrev:...se att brösten blir tomma...

Lita aldrig på hur brösten känns! De kan hänga som två grytlappar men ändå kommer det mjölk! :D Tro på mig. Mjölken lagras ju egentligen inte utan produceras hela tiden, så hårda bröst betyder inte att det finns mera mjölk. Det kan till o med vara svårare för babyn att suga jättehårda och spända bröst.

Barnet kommer inte nödvändigtvis att sova längre fast det får ersättning. Tyvärr. Vissa barn sover korta pass. Våran första sov i praktiken aldrig längre än en timme åt gången. :( Det är alltså inte sagt att han är hungrig. Han kan bara ha en jättesnabb "dygnsrytm" (mat-vila-mat-vila).

Det tar några dygn för mjölkproduktionen att hinna ikapp din son. Då är det svårt. Men om han vill suga sex timmar i sträck så är han en riktigt kämpe som faktiskt jobbar hårt för sin mat!! Bravo. Ni kommer nog att nå målet! Glöm allt annat, försök inte ens göra något annat än äta, dricka massor, amma & sova. Amma liggande, så att du kan blunda.

Skickar styrkekramar åt er och hoppas att ni kan i varje fall njuta av livet fast vardagen inte alltid är rena solsken. :kram:
Det är uppenbart att du gör ditt bästa och mera kan man ju inte. Du är definitivt på rätt spår, helt oberoende hur det kommer att gå med amningen i fortsättningen. :nicka:
Användarvisningsbild
Mammatrollet
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Findus » 27 jan 2009, 21:58

* Jag flyttar också in här *

:kram: till dig Tigana. Jag har också haft en del smärre problem med amningen. Dagtid är dottern nöjd och belåten, men vissa nätter känns det som om man inte gjort annat än ammat och bytt bröst. Igår ringde jag till "amningsrådgivningen" på bb och där sa hon som jag pratade med att flickan sannolikt mest får i sig den "svagare" första mjölken och missar den feta och mättande mjölken som kommer lite senare. Jag fick rådet att se till att jag ammar en halvtimme från ena bröstet innan jag byter till det andra. Då hinner barnet få i sig den fetare mjölken också. Jag har sen dess suttit med mobilen i närheten och tagit tid så att vi verkligen håller på en halvtimme med varje bröst och åtminstone dotterns rapningar efter maten har blivit mycket kraftigare... Men jag behöver inte hålla på och byta sida i ett heller. Förra natten räckte det med ett halvtimmes amningspass då hon vaknade, sen somnade hon igen och sov ett par timmar.

Båten skrev:Här är ingen dag den andra lik. Det som funkar en dag fungerar inte nästa dag o.s.v.

Det där har jag också märkt, ens kreativitet sätts på prov när man ständigt får hitta på nya sätt att hantera saker och ting. Dessutom varierar sovtiderna från dag till dag så det är omöjligt att planera något. Det är nog bara att ta dagen som den kommer och göra det bästa av den. :tummenupp:

Ha det bra alla nyblivna mammor!!
Storasyster 01/2009, Lillebror 09/2010
-Att alltid vara en smula barn är att vara verkligt vuxen-
Användarvisningsbild
Findus
Guldmedlem

Oläst inläggav Findus » 27 jan 2009, 22:00

Föresten, Grattis, Lilla mamman!!!!
Storasyster 01/2009, Lillebror 09/2010
-Att alltid vara en smula barn är att vara verkligt vuxen-
Användarvisningsbild
Findus
Guldmedlem

Oläst inläggav Mammatrollet » 28 jan 2009, 11:20

Varning: det följer sån sirap & socker att man har fått diabetes av mindre.

:heart: Jag älskar vår lilleman! :heart:
Han är ljuuuuuvlig & supersöt. :D Han sover c.4 timmar på streck, gäller både nattsömn & tupplurar. Sen orkar han vara pigg och alert på dagen och umgås med resten av familjen. Vi är alla helt sålda! :love: :love:

Han hiffade det rätta amningsgreppet genast på bb. :tumme: Och han vet hur mycket han vill ha -- suger sig inte så proppfull att han skulle spy efteråt (som ena barnet...). Han är bara såååå perfekt! :love:

Sedan har han lärt sig att pissa & kakka i lavoaren. Jag är helt slagen med häpnad! Hur kan en två veckor gammalt barn förstå sånt?! Men sant är det. Läste om blöjfria babysar här på mp men trodde inte riktigt att det skulle kunna funka... tjii fick jag! Bara han ges chansen så väljer han alltid att hålla bjöjan torr. Visst är det ju bekvämare för alla parter. :clap: Hurraa!!

Och när jag vet att han är min sista baby så suger jag bara in varje sekund med honom och njutar fullhjärtat. Tiden går redan för fort, tycker jag. Jag vill ha honom i famnen länge, länge.

Vad skönt med en hormonfylla! :D :D
Användarvisningsbild
Mammatrollet
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Lilla mamman » 28 jan 2009, 11:30

mammatrollet vår lillkille är också helt ljuuuuvlig! han är så nöjd och glad :) amningen funkar till 100 % här också. Inga blodiga bröstvårtor, kaskadspyor eller onödig luft i magen :heart: Jag sade just att om detta håller i sig har vi nog fått världens nöjdaste unge.

Och detta med blöjfria bebisar så sysslade vi lite med detta med dottern, hon kackade på wc helt och hållet från 5 månaders ålder, så då var det slut på kackablöjsbytandet. hörde om EC först då och testade. det funkade genast! dottern hade från början hatat att kacka i blöja och gjorde det alltid då man tog bort blöjan, så det var ju bara att hålla henne över lavoaren/wc'n sedan.

om det är något jag skall klaga på så är det att lillkillens napa luktar apa :hm:

(och min arma bakdel som är full med stygn och hemorrojder..... kul.... NOT)
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Lilla mamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav luna) » 28 jan 2009, 14:22

Flyttar över hit jag oxå :D

Idag är vår lille guldklimp 17 dgr gammal :heart: o jag tycker han redan har vuxit massor ,alldeles för fort. Försöker intala mig själv att jag måste ta till vara den här underbara tiden o lämna alla andra "måsten". Amningen fungerar bra ,ammar 6 ggr/dygn o 20-30 min / gång, och så är han annars jättenöjd mest hela tiden ,gråter knappt någonting alls :love: . Hoppas bara det håller i sig :nicka: .
Mammatrollet skrev:Sedan har han lärt sig att pissa & kakka i lavoaren. Jag är helt slagen med häpnad! Hur kan en två veckor gammalt barn förstå sånt?! Men sant är det. Läste om blöjfria babysar här på mp men trodde inte riktigt att det skulle kunna funka... tjii fick jag! Bara han ges chansen så väljer han alltid att hålla bjöjan torr. Visst är det ju bekvämare för alla parter. :clap: Hurraa!!

Wow :w00t: funkar det verkligen. Läste oxå om det tidigare här på mp...måste prova :nicka:

:kram: till er alla nyblivna mammor
luna)
Guldmedlem

Oläst inläggav luna) » 28 jan 2009, 14:30

Grattis förrästen lilla mamman ,kul att läsa din förlossningsberättelse.
Lilla mamman skrev:(och min arma bakdel som är full med stygn
:lol: vet hur det känns, inte lätt att trycka ut över 4kg bebisar :swoon: ...meeen det går ju om.
luna)
Guldmedlem

Oläst inläggav luna) » 28 jan 2009, 19:24

Första kakka o kisi åkte i lavoaren ikväll :w00t: :clap: :tumme: Får se om man sen orkar hålla på o träna honom. :lol:
luna)
Guldmedlem

Oläst inläggav Lilla mamman » 29 jan 2009, 09:37

ina-77 skrev:Grattis förrästen lilla mamman ,kul att läsa din förlossningsberättelse.
Lilla mamman skrev:(och min arma bakdel som är full med stygn
:lol: vet hur det känns, inte lätt att trycka ut över 4kg bebisar :swoon: ...meeen det går ju om.

speciellt om man pressar ut 4 kg på 5 minuter, det fanns inte tid för varma kompresser och dyl.

jag som skröt på lillkillen igår..inatt hade han lite magknip och imorse kom första kaskadspyan... men jag tror det beror på att jag nu har massor med mjölk och det bara sprutar i början... han har nämnligen börjat sova längre stunder emellan matningarna. 4½ timme hade det plötsligt blivit mellan mat inatt :huh:

de har ännu inte ringt från rådgivningen om hembesök, börjar undra om de glömt oss :hm:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Lilla mamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav luna) » 29 jan 2009, 13:06

Lilla mamman skrev:de har ännu inte ringt från rådgivningen om hembesök, börjar undra om de glömt oss :hm:

Hos oss är det så att vi själva måste ringa till rdg o beställa tid för hembesöket
luna)
Guldmedlem

Nästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper