Vinterbebisar 2009

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Vinterbebisar 2009

Oläst inläggav Tigana » 20 sep 2010, 09:36

Grattis Findus!
Här rullar vardagen på, vår dagispojke älskar sitt "dais" och skulle väl helst åka dit på veckosluten också. Han babblar konstant men vi förstår bara något enstaka ord här och där. Men han gör sig förstådd då det behövs.

Men trots att A trivs på dagis så har han stort trygghetsbehov då han är hemma, så lite reagerar han nog på dagisstarten. Nån av oss ska sitta bredvid då han leker, och helst borde vi båda vara där. Och han vill ofta komma över till vår säng mitt i natten (de beror nog också på att han varit mer eller mindre förkyld i en månad, han vaknar av sin hosta). Där ligger han sen med händerna på den enas rygg och fötterna på den andra. :love:

Potträning ja... A sitter snällt och fint på pottan på dagis men hemma låter det bara "nej nej nej" då man föreslår pottsittande. Och vi vill ju inte tvinga honom, så det får ta den tid det tar.
Användarvisningsbild
Tigana
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mammatrollet » 06 okt 2010, 14:09

Hej!

Jag har haft grymma problem med att logga in så har mest bara läst på sistone.

Glädjer över Findus nyheter, grattis! :clap: :D

Har börjar sonen hitta fler o fler ord för var dag som går. Det är roligt, både för honom och för oss andra. Livet blir så mycket trevligare när man lyckas uttrycka vad man vill ha t.ex. i matbordet.

Jag har börjat distansstudera för ha lite något eget på gång. Hoppas på fortsatta goda tupplurer åt sonen. :wink:
Är alla andra tillbaks på jobb redan?

Ha en bra höst!
Concordia res parvae crescunt, discordia maximae dilabuntur.
Användarvisningsbild
Mammatrollet
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Fjärilen » 11 okt 2010, 20:19

Mammatrollet skrev:Är alla andra tillbaks på jobb redan?

:nepp: Här njuter vi av hemma-livet. Har alltid trott att jag är en typisk hemmamamma som kan va hem år efter år. så ser det nog ut oxå, har varit hemma i 2 år nu (blev fort sjukskriven under graviditeten) och längtar inte det minsta tibax till nåt jobb. dels har jag ett väldigt socialt liv så saknar inte vuxenkontakt som jag tror många hemmamammor kanske gör. Dels så jobbade jag med barn som är i R:s ålder, så varför sköta andras barn och föra bort eget???
Men rik blir man inte :nepp: , speciellt inte när min man studerar. Men vi prioriterar att jag är hemma med dottern framför att kunna köpa allt man vill ha...

På tal om potträning... Dottern vill nog sitta på pottan, men hon har inte tålamod mer än några sekunder... Fast idag fick hon sitta ensam en liten stund i wc:n och då hade hon kackat i pottan :w00t:
Bild
Bild
Fjärilen
Silvermedlem

Oläst inläggav Findus » 18 okt 2010, 13:18

Tack för gratulationerna! :heart:

Här rullar livet på i rasande fart. Dottern har börjat prata flera ord i rad. I morse sa hon "flickan plockar blommor" då vi läste i en bok. Härom dagen meddelade hon vid matbordet "jag färdig, mamma kan", vilket betyder att hon ätit klart och att mamma skall lyfta henne ur matstolen. :D Hon är inne i en period då "mamma kan" är mycket viktigt. Pappa får inte byta blöjor, inte klä på henne o.s.v. Det är mamma som kan... :angel: :heart:

Lillebror har vuxit massor och storasyster växer väl in i sin roll. Hon vill gärna dra fast dragkedjan på sovpåsar och halare och hjälpa till på alla möjliga sätt. Hon blir nästan lite för hjälpsam ibland. :blink: Dessutom får jag emellanåt amma hennes nalle också medan lillebror ammar ur det andra bröstet.

Vår potträning är inget vidare framgångsrik. Då jag är på toa kan dottern komma och sitta på pottan med kläderna på och läsa medan jag gör mitt. Ibland går hon med på att sitta där utan blöja. Det verkar som om hon sitter och kniper då hon sitter där. :huh: En morgon var nattblöjan torr och jag satte henne på pottan vi läste en bok, sen en till och sen gick hon för att hämta ytterligare en bok. Då blev det en pöl vid bokhyllan medan hon stod där. Hon var ju uppenbarligen nödig, men att släppa det i pottan är bara såå otänkbart. :hm: Samma sak om hon sitter där med pappa eller mormor, inte en droppe skulle av misstag hamna i pottan. Får väl ligga lågt och ha tålamod...

Höstkramar till er alla!
Storasyster 01/2009, Lillebror 09/2010
-Att alltid vara en smula barn är att vara verkligt vuxen-
Användarvisningsbild
Findus
Guldmedlem

Oläst inläggav asaveronica » 05 nov 2010, 00:29

Hej hallå .. evigheter sen sist :) Ser att vinterbebis-tråden inte är så aktiv vilket kanske beror på att vi alla har väldigt fullt upp med våra snart två-åringar. Tänk vad tiden går fort.
Hur som haver, här hemma hos oss knallar vi på tillsammans lillskrutten och jag om dagarna och tar dagen som den kommer. Ännu har jag inte återupptagit jobbande och vet inte om jag gör det heller inom den närmaste tiden. Trivs bra hemma även om vissa dagar kan kännas hopplösa när vårt troll sätter på strejktime mot morsan.

Framstegen med trollet går med raketfart. Nya ord dyker upp var och varannan dag. Någon prupp blev han tydligen inte född med eftersom han väldigt sällan sitter stilla mer än en halv minut. Flyttar möbler runt huset och klättrar så högt han bara kommer och älskar att reta gallfeber på sina äldre bröder.
Det enda som han verkligen absolut inte vill försöka på är pottan. Den är nog hans största fiende. Hur har ni andra fått era barn att gilla pottan?
Här finns inga planer på att ens få sonen att testa sätta sej för bara 5 sekunder. Frågar man honom om han vill gå på pottan ropar han ut NÄÄ och sparkar till den. Och ändå gillar han inte när han kakkar i blöjan eller det kommer alldeles för mycket kiss i blöjan.

Nåja .. dags för sängen.
Storebror 06/2000
Storebror 11/2002
Lilleman 02/2009 (Bf 03/2009)

http://mittlivmedtrevirvelvindar.blogg.se/
asaveronica
Guldmedlem

Oläst inläggav Plutu » 05 nov 2010, 12:51

Måste erkänna att jag varit lite oaktiv i denna tråd.

Här har Lilla gubben just blivit storebror, å vi försöker som bäst anpassa oss till det. Ännu pratar vi inte, inte ens ett ord, om inte mamma räknas... Potträningen har jag inte ens börjat med, tänkte ta det efter jul. Annars allt bra, tar en dag i sänder.. å snart e de jul :clap:
5 Barn= 94, 95, 98, 09, 10
Plutu
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tigana » 05 nov 2010, 13:20

Nej, jag har inte heller varit aktiv här... Jag läser nog men inte hinner jag riktigt skriva då jag jobbar och kvällarna går åt till att bygga duplo eller läsa sagor eller diskutera dinosaurier.

A pratar inte heller så mycket, men det märks att han försöker. Igår då han hjälpte mig att plocka ur matkassarna stod han och sa vad allt hette, och vissa saker blev helt rätt. Men om man försöker be honom att säga något är det stopp...
Han sitter nog på pottan ibland, men inte på "befallning" utan helst då jag går på toaletten. Sen kan han nog sitta där ganska länge och läsa National Geographic... Men det är mer tur än avsikt om det råkar komma något i pottan.

Lite trotsfasoner börjar dyka upp, ibland är allt nej nej nej, och han borde själv få bestämma vilka strumpor han ska ha eller vad han ska äta. Igår flög ett vattenglas över köksbordet då han inte fick kex till mellanmål, och mamma var så dum, så dum. Men sen kom han nog och kramade mig efteråt och var olycklig över att det var så vått på bordet.
Användarvisningsbild
Tigana
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mammatrollet » 05 nov 2010, 13:48

Grattis Plutu! :clap:

Inget under du inte hinner hänga här, du måste ha fulle rulle hela tiden där hemma. :nicka:

Det är roligt med orden! Nu har sonen upptäckt Byggare Bob och lärde namnen på alla maskiner i en dag. :lol: :shock: Annars är det mest olika djur och maträtter som han har i sitt ordförråd.

Kan tyvärr inte hjälpa med pottaträning eftersom vi har från början kört med EC / bjöjfritt. Olyckor händer alltid nu o då, förstås, nu mera faktiskt än tidigare: han är så inne i sina lekar att han glömmer gå på pottan. Ute har vi blöja för säkerhets skull. Men på det stora hela är jag supernöjd att jag lärde tolka hans signaler redan som babys och har hjälpt honom till pottan alltid vid behov. Nu kan han det själv! :tumme:
Concordia res parvae crescunt, discordia maximae dilabuntur.
Användarvisningsbild
Mammatrollet
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Findus » 06 nov 2010, 20:44

Stort grattis Plutu! :heart:
Användarvisningsbild
Findus
Guldmedlem

Oläst inläggav nonno » 22 dec 2010, 10:44

en riktitgt god jul till alla på tråden! :xxp
vi lever å har de gott! tösen är en riktitg filur,som älskar att göra harm på sin storasyster så hos oss e de livat ( skönt att andas påjobbet några dar i vecka ) pratar ord, kommer nya varje vecka men inget nån utomstående förstår...
härliga vinter med massor av snö, magiskt vackert där ute!

må gott :heart:
Döttrar x 2
nonno
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Findus » 22 dec 2010, 21:43

:xx) God Jul till alla från oss också!

Idag kissade dottern i påttan! :clap: Efter att konsekvent ha vägrat trots många och långa stunder på pottan var det ljuvligt att hon äntligen faktiskt kissade. Det var efter hennes eftermiddagslur som det hände. När hon vaknade myste vi en kvart, sen åt hon två burkar youghurt och sen erbjöd jag påttan. Vi klädde av henne och det visade sig att blöjan var torr! Hon satte sig och när vi läst två böcker kom det. Jag hoppas att vi är över en tröskel nu.

Såhär lagom till jul har hon fått en öroniflammation också. Hon klagade på sjukt vänsteröra igår och vi var till läkaren och visst var det öi. Idag har hon visat på högra örat och menat att det är sjukt. :ledsen: Hoppas att kuren vi fick hjälper båda öronen. :roll:

Ha det bra!
:kram:
Användarvisningsbild
Findus
Guldmedlem

Oläst inläggav nonno » 23 dec 2010, 17:09

Findus skrev:Idag kissade dottern i påttan! :clap:

de är så skönt när dom e påväg å bli torra, vår tös e utan blöja hela förmiddagrna på våra lediga dagar å de går hur bra somällst, sällan händer misstag...ska efter julen oxå börja ha den borta efter dagis på kvällana så e vi förhoppningsvis torra i vår :clap:

sen är det bara talet som fattas, sen har man en riktig kompis! å framförallt kanske hon å storasyster blir vänner...
Döttrar x 2
nonno
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lilla mamman » 26 jan 2011, 20:16

Grattis till alla 2:åringar!

Axel tar det lilla lugna med utvecklingen och har i stort sätt varit sjuk hela vintern. Kanske tar han igen sina kompisar igen i sommar. Pratar inte ännu annat än mamma, pappa och oförtåeligt babbel. Men gosig är han iaf, och STOR. Hur stora är era små nu? Axel är 14kg och runt 92cm lång(gissar vilt). Har börjat använda st 98 i kläder eftersom 92 börjar bli lite på mindre sidan. Någon 2års granskning har vi inte varit på än.

//Lilla mamman
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Lilla mamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tigana » 27 jan 2011, 17:04

Skönt att höra att det också är andra som är "sena" i talutveckligen. Alla bekanta barn har talat som rinnande vatten långt innan de fyllt två, så det tiotalet ord som Andreas använt har känts futtigt i jämförelse (jag vet att man inte ska jämföra, men man gör det ju ändå). Nu efter nyår har det lossnat ordentligt och han babblar hela tiden, två- och treordsmeningar.

Jag vet inte exakt hur stor han är, vi har inte vägt honom på riktigt sedan i somras. Ingen tvåårskoll heller, vi ska till rådgivningen först i sommar. Men han använder storlek 92 nu, och väger väl omkring 13 kg. Har varit förkyld minst en gång i månaden sen han började dagis, och haft två öronionflammationer också. Men nu har han varit frisk i snart tre veckor, peppar peppar.

Annars är han helt ljuvlig nu, glad och nyfiken och funderar på en massa. Vi väntar på tvåårstrotset som alla varnar oss för, men än så länge får han utbrott bara om han är trött eller hungrig - och vem blir nu inte sur då.
Användarvisningsbild
Tigana
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Plutu » 29 jan 2011, 09:54

Kan lugna alla andra "sena" pratare att här sägs det fortfarande bara mamma, vissa ljud för bil, katt, gris och baby finns också... Men bra gör de sig förstådda ändå.

Nästa vecka börjar vår gosse på lekis, eller egentligen gruppfamiljedagvård, spännande för mamma och pappa. 10 dagar i månaden 5h per dag börjar vi med, sedan ser vi hur min arbetssituation ser ut i höst....

Skall snart på 2 års granskning, men vi har en liten gossse, tippar ca 85cm och max 11kg. Få se om det stämmer... Har just bytt från storlek 80 till 86, och provade just vårhalaren, den går på hur bra som helst... (Reimatec storlek 80...)
5 Barn= 94, 95, 98, 09, 10
Plutu
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper