JULIBARN 2009

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

JULIBARN 2009

Oläst inläggav pia » 06 aug 2009, 11:32

Nu e början fixad för oss med sommarbarnen,hoppas vi fortsätter att skriva här, trevligt med sällskap att bolla med- och motgångarna med!
Bild
Bild
pia
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: JULIBARN 2009

Oläst inläggav Fia81 » 06 aug 2009, 15:43

Va bra! Har tänkt starta en sån här tråd, men det har inte blivit av. Här mår vi bara bra. Lillebror äter och sover och ibland tycker jag nästan att han sover för mycket. Aldrig är man nöjd :lol: Hur länge är era små vakna mellan sovturerna? Storebror är riktigt stolt över sin lillebror och har inte ännu visat nån svartsjuka, så jag måste nog säga att allt är så mycket lättare än jag nånsin kunnat hoppas på hittills. Peppar peppar, tar i trä...

När rådgivningen var på hembesök 4 dagar efter att vi kommit hem från BB visade det sig att lillen inte hade gått upp i vikt sen vi åkte hem utan i stället gått ner. Och då hade vi ändå ett honom tillägg ur flaska när han inte nöjde sig med det han fick ur brösten. Då blev det vägning några dagar och jag ökade oxå på tillägget och han började nog öka i vikt de följande dagarna, så det var ju skönt. Nu får han tillägg alltid till natten och sen beror det helt på dagarna om han behöver något under dagens lopp eller om han klarar sig på bröstmjölken. Storebror fick oxå extra när han var bebis så jag har bestämt mig för att inte göra det till nåt problem den här gången, utan ge flaska om min mjölk inte räcker till för att få bebisen att sova och må bra helt enkelt. Problemet beror nog främst på att han blir så trött av själva ammandet och somnar bara av det och får väl på det viset inte i sig tillräckligt för att kunna sova nån längre stund.

Ha det så bra i sommarvärmen!
Storebror född 09/2006
Lillebror född 07/2009
Användarvisningsbild
Fia81
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mintur » 06 aug 2009, 16:10

Fia81 skrev:Nu får han tillägg alltid till natten och sen beror det helt på dagarna om han behöver något under dagens lopp eller om han klarar sig på bröstmjölken. Problemet beror nog främst på att han blir så trött av själva ammandet och somnar bara av det och får väl på det viset inte i sig tillräckligt för att kunna sova nån längre stund.

Detta låter som vår vardag, även om han stadigt gått upp i vikt sen födseln så blir han inte riktigt nöjd ibland. Till natten har vi gett extra så han ska sova längre...Skulle han få skulle han äta hur mycket som hellst. hur mycket ger du extra till natten?
mintur

Oläst inläggav Fia81 » 06 aug 2009, 16:56

mintur skrev: hur mycket ger du extra till natten?

Det varierar från kväll till kväll, men t.ex. i går kväll åt han 100 ml ur flaskan och då hade jag ändå ammat i flera omgångar innan. Men det är nog det mesta han ätit nån kväll. Stackarn var riktigt vrålhungrig och han var nästan panikslagen när han sög i sig innehållet i flaskan så fort att jag fick riktigt dåligt samvete för att jag låtit honom bli så hungrig.
Storebror född 09/2006
Lillebror född 07/2009
Användarvisningsbild
Fia81
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav kokopelli » 07 aug 2009, 20:31

Några rader från oss:

vi har det riktigt bra än så länge. Lillasyster är nu i dag en månad gammal, oj vad tiden går. Tycker redan att hon börjar kännas tung, det ska bli spännande att fara till rådgivningen nästa vecka och väga henne, det blir tre veckor sedan förra besöket. Har smått börjat få leenden och så försöker man sitt allt förstås för att få fler men mest tittar hon på en bara med sina stooora vackra ögon och undrar vad man riktigt tjafsar.

Hon äter fint och tycks vara nöjd med bröstmjölken för hon sover 3-4 timmars pass på natten och oftast på dagen med. Jag gav aldrig ersättning åt storasyster så jag måste säja att jag inte alls har koll på om man borde ge ersättning, men knappast väl om hon inte verkar missnöjd? Ibland på dagen kan det vara svårt att få henne att sova ordentligt om hon har somnat mitt i maten men inte annars några problem. Storasyster har varit helt underbar efter lite svartsjuka på att bebisen fick vara i famnen i början. Nu är hon alltid jätteglad när hon ser lillasyster, frågar var hon är om hon sover och ska visa leksaker för henne och klappa och smeka henne. :heart: Lite har jag dåligt samvete när jag tänker på hur mycket lillasyster bara får "hänga med", då storasyster var vaken som bebis så kändes det som om jag skulle prata och gulla hela den tiden :lol: och nu så får lillasyster nog tyvärr sitta och vänta i sittern tex när jag sitter med storasyster vid matbordet och annars lära sej lite tålamod.
* Döttrar födda 10/2007 och 07/2009 *

* I would drape myself in velvet if it were socially acceptable. *
Användarvisningsbild
kokopelli
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Fia81 » 07 aug 2009, 21:31

kokopelli skrev:Jag gav aldrig ersättning åt storasyster så jag måste säja att jag inte alls har koll på om man borde ge ersättning, men knappast väl om hon inte verkar missnöjd?

Om hon sover 3-4 timmar bara av bröstmjölken får hon nog säkert tillräckligt. Vår lillebror sover för det mesta bara 15-30 minuter på min bröstmjölk om klockan är efter 12 på dagen. På natten och ibland på förmiddagen kan han nog få i sig mera och sova några timmar i sträck.
Storebror född 09/2006
Lillebror född 07/2009
Användarvisningsbild
Fia81
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Fia81 » 09 aug 2009, 09:05

Jag har en fråga till er som får amningen att fungera utan problem och har mjölk så det räckertill åt bebisen; Hur länge ammar ni per gång? Fastän jag bestämt mig för att inte göra detta till nåt problem så funderar man ju ändå på om man gör allt man kan eller om man göra nåt fel. När jag haft möjlighet har jag nog ammat lillen uppemot 1 ½ timme, med en del rapningspauser och "titta-på-varandra"-pauser. Men om han sen inte är nöjd ger jag honom flaskan. Borde jag då amma ännu mera i stället? Grejen är oxå den att när han tissat en stund så börjar han släppa bröstet och vill inte suga längre, så jag antar att han blir frustrerad över att det börjar komma mindre. Hur gör ni andra?
Storebror född 09/2006
Lillebror född 07/2009
Användarvisningsbild
Fia81
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Plumpen » 09 aug 2009, 21:13

Hej! Nu tittar jag också in en sväng. Vi har börjat må bättre, eller pojken har mått bra sen vi kom hem, men dessvärre hade jag det knepigt den första veckan. Som tur fattade jag att ringa till hälsocentralen och fick diagnosen UVI. Tänk hur en sån liten grej kan göra ens liv till ett helvete. Så nu äter jag antibiotika och mår bättre och bättre för varje dag.

Förlossningsberättelsen däremot får ännu vänta, orkar inte ännu skriva om vårt elände. ;)

Pojken är annars väldigt nöjd och lugn baby. Han gråter knappt alls, enbart ibland vid blöjbyte och då han är riiiiktigt hungrig. Mjölkproduktionen har kommit igång bra, och från att ha vägt nånting på 3900 den dagen vi fick komma hem hade han gått upp till 4170 på fyra dagar då vi hade hembesök från rådgivningen. Ändå kan jag inte sluta fundera på om han får tillräckligt med mjölk då han är så nöjd och lugn hela tiden. Men har märkt att jag nog har mkt mjölk nu, så tror att han får i sig ganska mkt på en gång då han väl dricker och kanske därför inte behöver så tätt ammas.
Nätterna har gått superbra, han brukar somna mellan 21 och 24, helt beroende dagen, och äter en gång på natten, nästan alltid klockan 4. Sen somnar han om igen efter det, och vaknar ca 7 igen och äter, för att sen sova igen till 9-10. Under dagen kan han vara mkt vaken, har varit så förundrad över att en så liten orkar vara flera timmar i sträck vaken. :huh:

Storesyster har välkomnat lillebror riktgit bra. Visserligen har hon mindre tålamod nu, och kanske blir lättare gnällig (kan förvisso ha att göra med att hon närmar sig 2års åldern också), men lillebror gillar hon, pajar honom och frågar efter honom om hon inte direkt ser var han är. :heart: Det enda hon inte riktigt har koll på är hennes egen kraft, så där får man nog hålla koll väldigt noga, att hon inte i misstag hoppar på honom, eller lutar över honom osv.

Ännu har vi inte haft lillebror ute och sova helt ensam, utan bara då vi själva också är ute. Här finns katter i vårt bostadsområde (vi har själva 2) och är lite hysterisk med om de får för sig att hoppa i vagnen eller liknande. Våra tror jag inte skulle göra det, men som sagt finns här mkt andra katter också. Kanske jag är lite löjlig, men, men... Dessutom har han så lite ljud då han vaknar, så undrar om gråtlarmet skulle ta upp hans små smackande och stånkande. :lol: Om nätterna vaknar jag (otroligt nog) till hans små ljud, men hittills har han nog bara enstaka gånger riktigt gråtit på natten.

Inkommande vecka får vi rådgivningsbesök igen, så få se hur mkt pojken vuxit igen. :)

Ha det så bra alla, och njuuut av era små! Det gör jag åtminstone till hundra procent. :nicka:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav kokopelli » 10 aug 2009, 14:56

Oj Fia81, det var en svår fråga om amningen! Nu tror jag att min mjölk räcker till, får se imorgon på rådgivningen hur lillasyster har gått upp efter att vi inte har varit på tre veckor, men svara ändå- Jag tänker somså att är hon nöjd och sover relativt bra så är det bra. Lillasyster äter nog inte säkert mer än 10-15 min per gång, sen blir det paus, kanske blöjbyte, lite gull och rapning och så kan hon äta på nytt ett par ggr ännu. Sen somnar hon endera om eller är vaken en längre stund och tankar igen och somnar. När hon släpper bröstet brukar jag klämma ut lite mjölk och kolla hurdan den är, om den är av den mera vattnigare sorten så kan jag försöka henne att äta ännu, om den ärtjock och vit och hon börjar vara riktigt dåsig trugar jag inte lika mycket mer. Jag tror nog det är svårt att säja det där med hur lång tid man ammar,för en del bebisar suger nog snabbare och effektivare än andra, men det är ju iaf säkert att om man genast ger flaska på så a)ökar din mjölkmängd inte om det skulle behövas b) vänjer bebisen sej vid att mjölken ska komma fort.

Användarvisningsbild
kokopelli
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Fia81 » 10 aug 2009, 17:02

kokopelli skrev:Oj Fia81, det var en svår fråga om amningen! ... Jag tror nog det är svårt att säja det där med hur lång tid man ammar,för en del bebisar suger nog snabbare och effektivare än andra,

Jo, jag förstår nog att det inte går att jämföra eftersom alla är olika. Men i dag har vi haft riktigt bra flyt med amningen och inte alls gett nåt tillägg så det känns ju bra. Tror att jag kanske haft för stor press på mig själv faktiskt och tänkt att han ska vara nöjd att somna direkt efter att han ätit eller nåt liknande. Men han har varit riktigt nöjd med att bara vara vaken mellan amningarna idag och sen har han ätit lite till och sen somnat. :clap: Vi har oxå rådgivningsbesök på schemat i morgon så det blir spännande att se hur mycket han vuxit.
Storebror född 09/2006
Lillebror född 07/2009
Användarvisningsbild
Fia81
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav nyfikenidetblå » 12 aug 2009, 23:38

Hejsan!

Nu har jag oxå hittat hit, tiden vill inte räcka till för något surfande mera.

Lillan vill förbli liten verkar det som. Hon ökar sakta i vikt men hon väger ännu under 3 kg.
Vi kämpar lite med ammningen. Eftersom hon är så liten har hon också ett litet grepp så jag använder mig av ammningsgummi. Huvudsaken att det funkar. Men vi ger oxå ersättning eftersom hon måste äta allt vad som går i henne enligt rådgivningen. Det e bara det att hastigt lär hon sig att det går mycket snabbare och fortare med ersättning, varför ska man kämpa och suga mammas mjölk...om jag gråter och skriker lite så ger nog mamma upp. Så just nu pågår en maktkamp mellan mor och dotter. Jag vill att hon ska amma, vissa dagar går det riktigt bra och vissa är mer kinkiga men ersättningen går alltid ner.
Jag skulle så gärna vilja att min mjölk skulle räcka till men det gör det tydligen inte förutom ibland på nätterna så kan hon vara nöjd med att bara amma.
Frågan e hur länge jag orkar stå emot ...
Vad tycker ni jag ska göra?
nyfikenidetblå

Oläst inläggav kokopelli » 13 aug 2009, 08:58

nyfikenidetblå, kan du kanske kolla om det finns någon amningsstödgrupp nära dej som du kan kontakta? Jag tror att en del grupper kan ha personer som kan komma och ge personlig stöd och råd, det kanske kunde vara bra att få någon som peppar lite och kan ge råd?

Användarvisningsbild
kokopelli
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav pia » 13 aug 2009, 16:21

Hej allesamman!

Tycks ha samma vardag som er andra, vissa dagar så undrar jag att amningen inte e värd denna pärs men sen igen flyter den på helt okej i flera dagar, hade i tisdags en sämre dag men en kinkig baby( hon som annars är lugn och glad) tog hela dagen innan hennes "dumma" föräldrar förstod varför, sen när vi tog ur frysen bröstmjölken och lite tutteli på så då var hon nöjd! totala mängden x-tra blev på 130 ml :w00t: Nattetid enbart amning med 3 timmars mellanrum.
Har sen några dagar börjat få se små söta smil av fröken och det smälter ett modershjärta....
Har ni haft mycket besök av nära och kära än?
Har faktiskt inte vart så mycket här och så är det ju andra barnet, ganska skönt faktiskt...
Har först vår rådgivning med läkarbesök i slutet av denna månad, så hamnar att vänta nån dag ännu!
Storasyster njuter av lillasyster för fullt och så har hon ju själv blitt skolelev oxå, nu e lillan vaken så hejs svejs för denna gång.
Har oxå anmält oss till babysim som börjar i november, det blir härligt!
Bild
Bild
pia
Silvermedlem

Oläst inläggav Joan » 13 aug 2009, 19:27

Hej alla mammor,

ett stort GRATTIS till er alla!! :love:

Tiden flyger iväg, vår lill-kille blev igår 5 veckor!

Förlossningen kort och gott..: Åkte in för igångsättning på morgonen den 8.7. 10.30 spräckte de hinnorna, efter 1h då ingenting hänt fick jag oxytocin-dropp. Kl 12 kom värkarna igång. Ca 15.20 märkte jag att jag inte klarar av det utan smärtlindring, så jag fick epidural. Var då 4 cent öppen. Ca 10 min. efter att jag fått epiduralen kändes det konstigt mellan benen och jag hade behov av att krysta. Sköterskan tittade och konstaterade att jasså, inte så konstigt, huvudet syns ju här! 7 minuter senare var vår guldklimp ute! :love:
allt har gått jätte bra. Storasyskonen är mer än snälla, de vill ge uppmärksamhet åt honom hela tiden :heart: Min man har varit 6 veckor ledig, ännu en vecka kvar, så den riktiga vardagen har inte riktigt börja för oss ännu.

Amningen har kommit igång jätte bra, pojken äter med 3-4h mellanrum dygnet runt. Per gång äter han mellan 10-20 minuter. Han sover i vår säng på natten, så det är bara att dra upp skjortan då han ska ammas på nattem, och så brukar vi båda somna om efter en stund.. så jag har inte alltid koll när han ätit och hur länge på natten.

lite jobbigt är det dock emellanåt då pojken vill vara i famnen - så gott som hela tiden då han är vaken. Han uttrycker snabbt sitt missnöje om han lämnas i sittern/sängen/soffan. Vår lillasyster var precis likadan. Så det är att gå och bära på honom, eller låta honom skrika om man helt enkelt måste göra något annat. Till kvällen har jag gett åt honom cuplaton, för vissa kvällar märker man tydligt att skriket beror på gaser i magen, han spänner hela kroppen, svipar med händerna och är ill-röd i ansiktet - och ingenting hjälper :ledsen: Stackarn..
Men några härliga smil har vi redan fått, och det är ju förståss aldeles :heart:

Må så bra alla, och ni som kämpar med amningen - lycka till :kram:
Bild
[/url]
Bild
[/url]
Bild
Användarvisningsbild
Joan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mi Meredith » 14 aug 2009, 09:41

Hej på er! Fint med en ny tråd :clap:

Ja, det här med amningen är verkligen inte det lättaste. Min pojke gick ner i vikt på BB så där gav vi tillägg men hemma har han nog gått upp bra i vikt med endast amning. Jag har mest "problem" med att han vill amma så länge, han äter nästan alltid en timme i gången och oftast är jag tvungen att amma honom i flera timmar på kvällen... jag kan ta korta pauser men han blir fort gnällig och vill äta igen och så vill han nästan alltid somna vid bröstet. Jag känner mig alltid helt utpumpad då han äntligen somnar. Jag har nog märkt att man måste vara jätte envis och ha stort tålamod när det gäller amning... fast det har fungerat någorlunda för mig har jag flera gånger velat ge upp... det ser så lätt ut med flaskan.

Då han var ett par veckor gammal började han också få ont i magen av gaser, vi har gett idoform nu och det verkar hjälpa lite och att massera, men han håller fortfarande på och krystar så att han är helt röd i ansiktet på morgnarna... stackarn! Problemet är kanske att han är dålig på att rapa ordentligt då han oftast somnar vid bröstet :hm: Hur noggranna är ni andra med rapningen då bebisen somnat vid bröstet?

Charmiga leenden har vi fått :heart: och han har också lyckats charma en par gamla damer med sina leenden :D
Mi Meredith

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper