JULIBARN 2009

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: JULIBARN 2009

Oläst inläggav Plumpen » 23 nov 2009, 15:49

Hej!

Idag har lillkillen haft 4-mån läkarkontroll. Nu är han 6820g och 63 cm. Längdtillväxten har gått lite långsammare nu, men inget att oroa sig för vid detta skede. Han mättes 3 gånger idag för säkerhetsskull, och skillnaden mellan första mätningen och sista mätningen var nästan 2 cm.
Annars var allting bra.
Han har haft snuva och hosta, men ingen feber, och i dag då läkaren lyssnade på hans lungor lät det bra. Så det är skönt att höra.
Annars mår vi ok. Han har vänt sig några gånger från mage till rygg, men inte ännu från rygg till mage. Kakkar gör han fortfarande ganska sällan, allt mellan var tredje dag och med en veckas mellanrum.
Tänk att några barn här på tråden redan fått tänder?! :swoon: ;) Här lyser de nog ännu med sin frånvaro. :lol:
Och jag blev helt chockerad idag på rådgivningen då de frågade om han redan fått smakisar. Jag har inte ens tänkt den tanken på att han skulle behöva det ännu, han blir ju först 4 mån i morgon... :roll: Ärligt sagt har jag inte ens nån lust ännu att börja klotta med de där burkarna, han får gärna vara en liten baby så länge det bara går. ;) Storesyster var visst nästan prick på dagen 5mån då hon fick börja smaka på potatis. Nå, vi får se när nätterna börjar bli mer oroliga så lär också killen behöva mer mat.

Lillebror har börjat följa med storesyster konster, och kan brista ut i gapskratt då hon gör nånting tokigt. Det är bara för sött att se på dem. :love:

I lördags var lillebror för första gången borta övernatten hemifrån, så det var lite spännande. Han var hos min pappa, och det hade gått hur bra som helst. :) Tur det. Storesyster var hos min mamma (hon har hundar, varav en ännu är valp, så hon tyckte det är säkrast att inte ha en liten baby i huset... Kan nämnas att valpen är ca 30kg redan och större lär den bli... :roll: ).

Nåjo, det var väl nyheterna härifrån denna gång.
Hoppas ni alla mår bra, och klarar er undan alla influensor som är på gång!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Earlybird » 23 nov 2009, 20:06

Vi har provat med välling några kvällar. Utan framgång. Flickan vägrar. Jag helammar men hon har fått mjölk i flaska några ggr tidigare, men nu är det tydligen stopp. Jag sku helst leva utan kokandet och puréandet en tid framöver, men nån kväll sku jag gärna kunna överlåta matandet åt nån annan.....
Kärleken är så förunderligt stark,
kuvas av intet i världen.
- Nils Ferlin -

Bild

Bild
Earlybird
Silvermedlem

Oläst inläggav maomao » 24 nov 2009, 15:05

pia skrev:var i söndags på vaccinationsseminarium :clap: , vilket var väldigt intressant och i måndags så hade vi rådgivningsbesök, vilket jag i fortsättningen tackar NEJ till vaccinationer

Vem ordnade det och vem var där och talade? Jag skulle aldrig i livet låta bli att vaccinera... men skulle kanske ändå vara intressant att gå på nåt liknande seminarium, har bara inte hört nåt om sådana här i huvudstadsregionen. Nå, finns säkert många vaccintrådar här på forumet så kanske onödigt att jag frågar om det här.

Det är roligt att läsa hur andra har det, jag kollar nog regelbundet vad som händer här i tråden men är lite dålig på att logga in själv. Vi har haft det bra hittills, dottern är glad för det mesta och växer fint, har börjat rulla över från rygg till mage utan hjälp nu och verkar ganska frustrerad på att hon inte kommer iväg nånstans ännu, kan knappt ha henne i sittern alls för hon sätter sig upp och lutar framåt för att hon hittar något intressant att titta på. :D

Några tänder har vi inte sett men hon dreglar mycket och tuggar på allt och tycker om när man "kliar" tandköttet så jag undrar om de inte är på väg? Fast kan väl nog ta ganska länge? Smakisar började vi med förra veckan, först potatis och sen morot, för tycker hon är så intresserad av vad andra äter. Och ner slinker det, ibland gapar hon stort efter mera! :) Har inte vågat ge så mycket ännu, bara någon tesked.

Välling har vi också testat lite, men hon är inte särskilt intresserad av flaskan, verkar inte riktigt veta vad man ska göra med den. Så jag känner igen det där med att önska man kunde överlåta matandet åt någon annan ibland, jag är ganska bunden som det är nu. Häftigt Plumpen att ni kunnat vara "barnfria" en hel natt! Vet inte om det skulle funka för oss när dottern inte riktigt tar flaska. Fast kanske det skulle vara värre för mig än för henne, det gäller väl att öva lite så man vågar vara ifrån henne... :D Nå i dag ska jag vara borta hela kvällen så ska se hur det går, hittills har jag bara varit borta högst tre timmar vilket är mycket mindre än jag trodde jag skulle vara. Fast det är ju rätt mycket som inte är som jag trodde det skulle vara... men inget illa med det egentligen, bra har vi det nog. :)
maomao

Oläst inläggav pia » 27 nov 2009, 17:36

maomao[b][/b]vaccinationsseminariet hölls av en Alan Rees från Malmö,Sverige, han var anti mot alla vaccinationer, men väldigt intressant och mycket hittar man på nätet när man börjar forska i saken, hans egna son hade utvecklat autism av vaccinationer! Vi har här i österbotten gått varm på vaccinationerna hela hösten, sen föreläsningen blev stoppad av själva chefsläkaren.... man börjar ju undra! nu blev det ordnat i privat regi och det fungerade fint....
Bild
Bild
pia
Silvermedlem

Oläst inläggav kokopelli » 29 nov 2009, 20:04

Hej alla!

Jättelänge sedan jag senast har skrivit, men nu ska jag avlägga lite rapport. Om en vecka är vår flicka redan 5 månader :shock:

Hon växer helt fint och är tyngre än vad storasyster var vid samma ålder, längden är ungefär samma men nu sist vid 4-månskollen var hon 600 g tyngre än vad storasyster var vid samma ålder. Så lillasyster följer 0-kurvan och vilken lyx alltså att slippa det där ettriga minuset (än så länge) fast inte är hon lika stor som en del av de andra bebisarna på tråden. 64 cm och 6950 g var hon som 4½ mån gammal.

Inga tänder har hon och ingen annan mat än mammas mjölk får hon. Tänkte vänta och se vid 5-månsgranskningen vad de säjer om vikten och om jag kan vänta med fast föda tills 6 månader. Amningen är ett enda ståhej, det ska vara liggande helst i mammas och pappas säng, tack, och då ska man också helst skrika och bråka lite först. Nåjo, det är som det är och när hon väl äter så smakas det bra. Välling tänker jag helt skippa.

Sovandet går i vågor, en del nätter sover hon HELA natten utan ett knyst och ibland 2-3 tankningar. Det beror lite på hur hon har haft tålamod att äta på dagen tycker jag.

Hon har nu börjat vända sej från mage till rygg men inte ännu tvärtom. Svänger sej nog på sidan när hon ligger på rygg men hon har inte ännu börjat greppa fötterna så jag tror det kommer sedan med vändandet när hon får kontroll på benen.

Annars är hon en riktig solstråle och världens sötaste. Njuter nog så av bebistiden, nå för det mesta i alla fall. En del dagar är det skrik och bråk från både lilla- och storasyster och då är man inte så rolig mamma... Men är ändå glad att storasyster är hemma för de tycker nog så mycket om varandra och då när man har en bra dag allihopa är det ljuvligt. Det som är tråkigt är att storasyster är på gränsen till att sluta sova dagssömn, inne så vägrar hon sova så vi gör så att jag tar ut hunden och båda tjejerna i vagnen och så sover storasyster sedan kanske 30 min där. Så jag har inte mycket fri tid precis utan det är fulltös medvetslös som gäller.

Flowrlily, vi ska INTE :D ha fler barn nu mer men kan ju säja som så att vi har relativt liten åldersskillnad, 1 år 9 mån. Det har funkat riktigt bra men graviditeten var ju tung med en så liten att sköta samtidigt. Men jag tycker det känns nu som att det var helt rätt.

Hoppas att vi alla ska slippa den uschiga svininfluensan! Vår storasyster är iaf vaccinerad och det är väl för väl för hon skulle nog vara den effektivaste smittspridaren i huset.
* Döttrar födda 10/2007 och 07/2009 *

* I would drape myself in velvet if it were socially acceptable. *
Användarvisningsbild
kokopelli
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Plumpen » 03 dec 2009, 13:46

Har nu, från att för en och en halv vecka sen skrivit om att jag inte ens kommit på tanken att börja ge smakisar, faktiskt fått tänka om och börja ge smakisar åt killen sen i måndags. Han började bli så gnällig om dagarna, och dagssömnen ville inte heller riktigt funka, och det enda han gjorde var att hänga i bröstet, så tyckte det blev dags för att introducera lite smakprover åt honom.

Började med potatis blandat med min mjölk, och det gick nu sådär. Ingen höjdare precis. I tre dagar åt han det, och idag gav jag morot-potatisblanding på burk, och det gillade han jättemycket! Det gick i ett huj, och han riktigt sög på skeden. :love: SS var likadan, hon tyckte också bättre om burkmat än om mina egenkokta funderingar... :roll:
Han verkar redan mkt nöjdare, fast kvällarna har börjat bli lite sena för honom, igår somnade han först 22.30. Han är bara på gott humör och skulle helst av allt bara ville sällskapa..
Idag var han lite längre uppe på fm, och sov en helt ok dagssömn på 2 timmar, så vi ska se hur dagen framskrider idag, när han tänkt ta följande tupplur. Problemet har varit att han somnat så tokiga tider för en kort stund (vid 19-tiden) och då är han ju sen hur pigg som helst när han vaknar... Nåja, det är att ta det som det kommer.
Jag är själv förkyld, varit det sen i måndags, och idag mår jag riktigt pyton faktiskt. Så det har varit lite tungt, speciellt då man haft en liten herreman som varit missnöjd för det mesta. Hoppas det snart ger med sig.

Ha det så bra alla!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jason » 04 dec 2009, 12:05

Här har vi tänder på gång... Lite jobbigt men ack så sött med de små risgrynen! Vi har också fått sena kvällsläggningar, tösen kan vara vaken flera timmar på kvällen och somna mot elva. Lite väl sent, iallafall för mamman :? Som tur är så är hon nöjd och glad så länge man inte lägger henne i sängen.
Jason
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav nurse_asa » 04 dec 2009, 12:56

hej!
Tjejen är snart 5 mån, å har 1,5 vecka nu fått smakisar, potatis, batat, fruktpure å risgröt. G¨ått uppp väldit lite i vikt, och är mycket dålig att amma så det blev pakko att börja på. hade menat spara allt till 6 mån, men..sover bra på dagarna (1,5, 2, 1,5h) nätterna sådär, ska ligga i vår säng och ammas en par 3 ggr. Nu snuvig å snörvlar nåt hemskt på natten. så iallafall jag lider av sömnbrist..ska ta mej en vilostund nu då båda sover..snark..
Liten blev stor..
nurse_asa

Oläst inläggav mintur » 04 dec 2009, 13:50

Länge sen jag skrivit, men brukar kolla hur ni andra har det! :blink:

Jättesött att tänderna börjat komma, även om det medför lite gnäll :tumme:

Lilleman har fått smakisar i flera veckor redan. Han få bara ersättning annars och den började inte räcka till för honom. Han äter som en häst, min lilla grabb! :love:

Jag måste bara berätta hur vi har det med sovandet. För dryga 2 veckorsen började vi med "sova-hela-natten kuren" av Anna Wahlgren. Lillen sover nu 19.30-07.30 utan mista pip, han sover i eget rum och vi har tagit bort tutten. Det är så roligt att lägga honom på kvällen, han blir så lycklig när han vet att han ska få sova gott :tumme: . PÅ morgonen går vi och väcker honom, han ler som en sol när vi kommer. På dagarna sover han oxå bra (45 min-2h-45min), utan mista problem. Innan kuren vaknade han mellan 5-20 ggr /natt, och dagsömnen var oxå orolig! Så jag kan inget annat en rekomendera, de som tycker sovandet är ett problem, att läsa hennes bok och prova! För oss har det fungerat toppen! :clap:

Lilleman sova borta för första gången imårgon, spännande!! :scared: Hoppas allt går bra! Vi ska på min sambos julfest, och lillen ska vara vid svärmors! Har ni andra haft era småttingar och skötas ennu?
mintur

Oläst inläggav Jason » 04 dec 2009, 14:44

Skönt att ni har sovandet så där bra mintur! Här vaknas det ofta på nätterna ännu, men det gör inget. Inatt sov hon 5 timmar i sträck så jag kände mig riktigt pigg när hon vaknade för mat kl. 4!

Vi har inte haft barnvakt ännu, vi har inte behövt.
Jason
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Plumpen » 23 dec 2009, 00:03

Vill bara passa på att önska alla en riktigt MYSIG OCH FRIDFULL JUL! ;xx)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Flowerlily09 » 07 jan 2010, 14:51

GOTT NYTT ÅR!

Är det nån annan mamma här som börjar få babyfeber pånytt (redan)? Här är en :tumme:

Det är så underbart att se hur de små växer och utvecklas, men samtidigt så går tiden alltför fort. Vi var till 5 mån. rådgivningen idag, och nu borde vi beställa tid till tandhygienist för att kontrollera (de kommande) tändernas läge. Buhuu, vart har min lilla baby tagit vägen?! Det var ju alldeles nyss som hon föddes...
Storasyster 2009 & Lillasyster 2012
Flowerlily09

Oläst inläggav Jason » 08 jan 2010, 14:30

Flowerlily09 skrev:GOTT NYTT ÅR!

Är det nån annan mamma här som börjar få babyfeber pånytt (redan)? Här är en :tumme:

Det är så underbart att se hur de små växer och utvecklas, men samtidigt så går tiden alltför fort. Vi var till 5 mån. rådgivningen idag, och nu borde vi beställa tid till tandhygienist för att kontrollera (de kommande) tändernas läge. Buhuu, vart har min lilla baby tagit vägen?! Det var ju alldeles nyss som hon föddes...

Javisst går det fort! Babyfeber vet jag inte om jag har, men jag längtar efter att få vara gravid och föda barn igen! Vi ska på halvårskontroll om ett par veckor! :shock: Ett helt halvår har gått och det känns som tiden bara flugit iväg, snart fyller dom ju år :love:
Jason
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Fia81 » 09 jan 2010, 11:53

Ja, nog går tiden fort alltid! Vår lilleman är 5 ½ månad redan :w00t: Han har redan 6 st tänder och han har dragit sig fram på golvet i snart en månads tid. Så det gäller att se efter så inget "förbjudet" finns på golvet när han är vaken. När storebror var liten var det ju så mycket enklare eftersom det ju då bara var min och sambons saker att se efter och de låg ju sällan på golvet. Dessutom var han 3 månader äldre när han började röra sig framåt. Nu har ju storebror 1000-tals smågrejer som liger här och där och dessutom älskar han att klippa och pyssla så det ligger jämt massor med papperlappar överallt. En kväll när lillebror var ensam i vardgasrummet hittade han en tuschpenna utan kork (förstås) och det resulterade i en väldigt grön lilleman :mrgreen: Ansiktet, kläderna, tungan... Allt var grönt. Som tur var så var det ju en barntusch så det var ingen fara fastän han tuggat på den. Julgranen är oxå väldigt intressant och han försöker jämt att få tag i kvistarna och bollarna.

Nu har lillebror sovit inne flera dagar i rad eftersom det ju varit så kallt, men det har faktiskt gått riktigt bra. :tummenupp: Fast man märker nog att han varit lite upp och ner ibland på kvällarna så nog är det ju bäst när han får sova ute i vagnen i alla fall!
Storebror född 09/2006
Lillebror född 07/2009
Användarvisningsbild
Fia81
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav kokopelli » 10 jan 2010, 10:47

Jösses Fia81, vad er pojke är före i utvecklingen jämfört med våran lillasyster. Men alla har sin egen takt förstås.

Här har dottern inga tänder ännu. Hon lärde sej att svänga sej från rygg till mage för ett par veckor sedan. Ännu ålar hon inte men hon snurrar runt på mage i en cirkel och så backar hon när hon skuffar med armarna. Det är roligt, det är en helt annan "nöjdhet" när hon kommit till en ny plats på golvet för egen hand och får upptäcka något själv.

Vi har också en massa bebisförbjudna leksaker som ligger och skräpar, måste försöka städa undan dem i storasysters rum. Och alla barnböcker med papperssidor som lätt går sönder måste vi också flytta sen när hon kommer i rörelse på allvar.

Lillasyster har nu i ett par veckor fått lite smakisar. Det är ännu dock ingen hit, det enda som hon gapar åt är sempers milda havregröt, antagligen för att den innehåller mjölk och smakar lite som mammas mjölk. Och den tar hon 2-3 små skedar och sen är det stopp. Men jag försöker att inte truga för mycket, tänker att hellre att hon får visa själv när hon är redo. Med storasyster trugade jag nog för mycket, men hon var så mager att jag stressade över hennes ätande. Men trugadet ledde nog bara till att hon blev ännu mer emot maten.

Lillasyster har okså sovit inne nu när det är kallt och det är så jobbigt för hon sover bara 45-60 min åt gången, jämfört med 1,5-2 h ute i vagnen.

Nattsömnen har blivit lite sämre nu, men det hade jag väntat mej. Samma var det med storasyster vid 6 mån. Dock så tänker jag inte denna gång hålla på med alla världens metoder, utan tänker att det säkert är någon utvecklingsperiod eller tänder eller whatever. Så ser vi sen om det skulle lätta.

Oj vad härligt med våra stora små bebisar, ett halvt år redan! Det är galet så fort tiden går men själv tycker jag nog att det är roligare ju större hon blir.
* Döttrar födda 10/2007 och 07/2009 *

* I would drape myself in velvet if it were socially acceptable. *
Användarvisningsbild
kokopelli
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper