JULIBARN 2009

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: JULIBARN 2009

Oläst inläggav Fia81 » 26 okt 2009, 21:15

Earlybird skrev:Ni som är hemma med flera barn, hur orkar ni? Får ni hjälp? Går de äldre barnet/barnen på klubb/i parkeller liknande?

Vi har storbror på dagis två dagar per vecka. Annars tycker jag nog att det går rätt bra att ha båda hemma oxå, fast när kvällen kommer brukar jag nog ibland vara på ganska taskigt humör. Vi har ju renoverat hus i typ 1 ½ år nu så under den tiden har sambon varit borta nästan alla kvällar och det har varit jättejobbigt. Förhoppningsvis blir allt lättare snart när vi flyttar och är alla hemmavid på kvällarna. Som det är nu har jag tyvärr alltför kort tålamod med storbror som oxå är riktigt trotsig just nu. Nu har han t.ex. ropat på mig från sängen typ 20 gånger med diverse ärenden och det tär på mitt redan uppätna tålamod :ledsen: Jag lever i alla fall på hoppet om att det snart blir bättre :nicka:
Storebror född 09/2006
Lillebror född 07/2009
Användarvisningsbild
Fia81
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Jason » 26 okt 2009, 23:04

Vi är hemma alla fyra då maken jobbar hemifrån. Men nog blir det jobbigt ändå. Storebror är så väldigt energisk och aktiv så man orkar inte med alla gånger. Vi står i kö på halvdagsplats till dagis, det skulle vara bra för honom att få nån att leka med ett par dagar i veckan.
Jason
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Plumpen » 27 okt 2009, 11:09

Vi har storesyster på gruppis 5 timmar om dagen. Hon är väldigt energisk och social och tycker sååå om sitt dagis och alla lekkompisar. :) Och jag tror på rutiner, därför har vi valt att ha henne varje dag 5 timmar framom nån dag i veckan. Det passar oss. :nicka:
Ibland blir hon hemma, och då meddelar jag bara gruppiset om saken. :tummenupp:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Plumpen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Earlybird » 27 okt 2009, 12:57

Det finns lekskola och klubbar för äldre barn men eftersom pojken bara är 2 och sover dagssömn får/kan han inte delta i sådana. Parktant kunde vara ett alternativ men eftersom de öppnar så sent, kl. 9 el 9.30, kan min man inte föra pojken dit på vägen till jobbet. Och då kan det kvitta, då går jag hellre ut själv med barnen precis som vi gör nu. Det sku bara bli bökigt att gå av och an.

Pratade på öppna dagiset idag om vårt behov av förmiddagsklubb, får se om de kan ordna nåt. Storebror trivs jätte bra där bland barnen, leksakerna och tanterna. Min dröm sku vara klubb någon dag/några dagar i veckan från kl 8.30 till ca 11.30. Sen lunch och lugn stund hemma innan dagssömnen. Med denna tidtabell kunde min man föra killen på morgonen, så lillasyster och jag kunde ta det lugnt och pyssla på hemma, eller gå ut på ärenden t.ex. Sen sku vi hämta storebror och vara hemma tillsammans alla tre resten av dagen. Jag sku säkert orka bättre och storebror sku få en morsa som har bättre tålamod.

Varför gör inte staden det lättare för föräldrar att orka/vilja vara hemma?? Det är ändå det billigaste alternativet för staden!!
Kärleken är så förunderligt stark,
kuvas av intet i världen.
- Nils Ferlin -

Bild

Bild
Earlybird
Silvermedlem

Oläst inläggav Fia81 » 28 okt 2009, 15:36

Vår lillebror svängde sig just från rygg till mage! :clap: Han har kämpat och försökt i flera dagar nu, men armen har alltid varit i vägen. Nu låg han helt plötslig på mage när jag kom in i vardagsrummet :) Blir intressant att se om det lyckas fler gånger eller om det liksom var ett "misstag"...

Annars har han varit lite kinkigare än vanligt de senaste kvällarna. Han har nästan ratat bröstet helt så kanske han varit lite oroligare av att han ätit så mycket ur flaskan. Han spyr ganska mycket oxå.
Storebror född 09/2006
Lillebror född 07/2009
Användarvisningsbild
Fia81
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Smurfina80 » 29 okt 2009, 14:47

Hos oss går det igen helt bra. :nicka: Vi har så där sakta mak börjat med att äta fast föda (när det gick till det att vi åt varannan timme på dagarna och nätterna 2-3 gånger men att vi vakna ändå varannan timme och då var pojken sååå trött och skrikig på dagarna. Nå med den påföljden, när vi lite försökte med blåbär, att han fick förstoppning igår (har hittils kakkat många gånger per dag och inte en ända gång igår. Och skrek i en timme med pappa när jag var borta (kiva kiva). Men som tur så funka den idag på morgonen i pottan (har inte ännu kakkat på pottan). Men jag gav nog ändå lite plommon åt honom och tänkte kanske att man borde göra det varje morgon (några skedar bara) åtminstone nu här i början. :clap: Annars ammar jag ännu och det känns inte mera så jobbigt som det känder för cirka 1 ½ månad sedan när jag var nära att sluta amma. Men inte får jag någo kicks från det ännu heller.

Lite dåligt med dagssömnen har vi emellanåt men det går i vågor och då lägger vi honom tidigare på kvällen bara...Så egentligen går det helt bra för oss. :tummenupp:
Smurfina80

Oläst inläggav Fia81 » 01 nov 2009, 16:55

Nu har vi just kommit hem från Vasa Centralsjukhus där jag och lillebror tillbringat senaste dygnet. Han fick ett krupp-anfall natten till i går och ambulansen var hem till oss och gav honom medicin via syrgasmask. Det hjälpte honom att andas lättare några timmar, men sen på morgonen fick han igen riktigt skällande hosta och tungt att andas. Vi for då till Vasa och blev intagna på barnavdelningen där. Som tur är så har han varit på bra humör hela tiden och inte haft nån feber. Han fick andas in medicin där med jämna mellanrum och fick oxå en cortison-spruta. Nu är bara hostan kvar, men den har nog ändrats från riktigt skällande till mera slemmig. Så jag hoppas verkligen att det inte kommer tillbaka utan att det går bra i natt. Det värsta är ju att man måste vara orolig för att det ska komma alla gånger han blir förkyld, men vi får väl försöka förbygga det så bra som möjligt och sätta igång luftfuktaren när han blir flunssig.

Har ni andra börjat med smakportioner? Vi ger nog bara mjölk ännu, men på sjukhuset var det flera som tog för givet att han åt fast föda redan och en var på väg in i vårt rum med en egen matbricka åt honom :swoon: Antar att det beror på att han är stor för sin ålder så folk tror helt enkelt att han är äldre än han är kanske. Funderade faktiskt om jag så småningom ska börja blanda i Nan 2 i flaskan så han får vänja sig vid den. fast å andra sidan tycker jag inte att han äter så grymma mängder mjölk ännu att det är nån riktig brådska, men han spyr ganska mycket så kanske det skulle vara bra med lite stadigare mat...
Storebror född 09/2006
Lillebror född 07/2009
Användarvisningsbild
Fia81
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav pia » 06 nov 2009, 00:05

Fia 81: hoppas lillkillen har repat sig, säkert ingen trevlig upplevelse för nån av er :hm:
Hos oss har vi flyttat lillasyster i eget rum, min nattsömn blir så pass störd av henne så vi ska nu pröva oss fram, bättre i alla fall med en pigg mamma :clap:
Vi fortsätter att bajsa fint i biden till mammas glädje inga bedrövliga bajsblöjor att byta alltså.
Babysimmet gick över förväntan och vi ser fram emot nu på söndag igen!
Vad har ni köpt till pappa?
Bild
Bild
pia
Silvermedlem

Oläst inläggav Earlybird » 12 nov 2009, 20:27

Hur ser er dagsrytm ut? Hur ofta äter barnet på natten? Har ni börjat med smakprover, välling?

Jag tycker att flickan börjat krångla vid bröstet. Hon vaknar vid 2 och vid 5tiden på natten. Sen på morgonen vill hon inte ha mat. Hon sover en förmiddagslur, en mitt på dagen och en kort senare på eftermiddagen. Hon somnar för natten ca kl åtta. Jag är helt slut pga av att vi varit flunssiga hela hösten. Då man dessutom sover i så korta etapper blir det ohållbart. Speciellt med en aktiv tvååring som extra krydda.
Kärleken är så förunderligt stark,
kuvas av intet i världen.
- Nils Ferlin -

Bild

Bild
Earlybird
Silvermedlem

Oläst inläggav Jason » 12 nov 2009, 21:58

Earlybird skrev:Hur ser er dagsrytm ut? Hur ofta äter barnet på natten? Har ni börjat med smakprover, välling?.

Vi stiger upp åttatiden oftast. Sofia är vaken en timme ungefär, sen sover hon i vagen ca tre timmar. Sen är hon vaken oftast ett par timmar och sover sen ca tre timmar till. Till natten somnar hon mellan sju och åtta. Hon äter åtminstone var tredje timme nattetid. Vi har inte börjat med smakprover eller välling ännu, WHO rekommenderar ju helamning i 6 månader så det är inte bråttom ännu.

Jobbigt att ni varit sjuka så länge, det är inte kul. Jag hoppas ni får vara friska resten av vintern!
Jason
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav pia » 13 nov 2009, 12:17

Hej!

Amningen nattetid tog helt slut när vi flytta över lillasyster i eget rum, har en längre tid tyckt att nattsömnen blivit bara mindre och mindre, jag vakna endel av bebbens drömsömn eller av pappans snarkningar, har nu sen en vecka tillbaka haft riktigt god sömn, bebben lägger vi c.20.30-21.00 hon sover till 06.00-07.00 utan en enda tankning :w00t: bör tillägga att det går åt nästan 2 dl tillägg innan nattsömnen som x-tra mot 1 dl innan vi flytta henne, då åt hon runt 04 snåret, tycker nu när nattamningen slutat att mjölken inte räcker till mera just speciellt till natt tankningen, vilket är förargligt, men är nog tacksam för ostörd nattsömn, man får ju själv överväga vilket väger tyngre i frågan,pappa fick f.ö. anv näskannan för att skölja upp gångarna, så nu är han oxå lugn. Jag börja redan för en tid sedan erbjuda tutten då hon vakna till första gången på natten, hon tog den gärna och somna om upp till 2 timmar, där försvann första nattamningen, den kvarvarande försvann io.m flytten då inte jag rör henne vid första lilla ryck hon ger, hon gråter nämligen inte mycket, utan jag har mera vaknat av rörelserna hon haft i sängen, vilket ökat med åldern, antagligen rör hon sej nu oxå i sömnen lika mycket i sitt rum men jag blir ej störd och jag lyfter ju inte upp henne nu heller i tid och otid.
Dagen i övrigt är ungefär att hon ammas då kl.07.00, hon somnar om och sover till 09-10.00 är vaken till vagnspromenaden runt 12.00, sen kan hon sova riktigt gott 2,5h eller riktigt dåligt c. 40 min beroende på dagen. resten är nog mest tupplurar på 1 h, har märkt att orken finns mycket mer nu när nattsömnen är hel, försöker oxå att inte låta henne somna just innan kvällsrutinerna för då drar ju läggningen ut på tiden och hon blir konstigt nog ur gängorna helt.
ang. smakisarna så ska jag höra mej för nu på måndagens rådgivningsbesök om vi smått skulle börja med potatis så småningom.
Undrar vad ni gör när svininfluensan hälsar på hos er och främst småttingarna, ger ni dom Tamiflu, eller kan man alls ge bebbarna nåt i skydd mot svinet?
Har era guldklimpar börjat vända sej, våran ligger ännu gladeligen som fastspikad på rygg :love: , vid hjälp så ligger hon nog ganska länge på magen innan tröttheten tar över
Trevlig helg till er alla :!:
Bild
Bild
pia
Silvermedlem

Oläst inläggav nyfikenidetblå » 13 nov 2009, 12:58

Kikar in här och nudå men kommer mig inte för att skriva. *tar mig i kragen*

Svininfluensan härjar och visst är man orolig om man skall få den, och vad händer med lillan isåfall?
Det ju tur att hon har mina antikroppar ännu när hon är under 6 månader och som jag har förstått det så klarar bebisar set bättre när de är yngre just på grund av mammas antikroppar. Men ändå gnanger oron...Och hur ska man själv sköta en liten bebis om man får influensan....

Lillan testar att äta mjöllkfri ersättning nu och plötsligt har jag fått en tjej som är betydligt gladare och snällare och som inte skriker, samt kakkablöjan e plötsligt gul. :clap:
Däremot har det inte visat något på de blodprov som tagits om det är någon sorts allergi, men vi ska på 4 månaders kontroll nästa vecka så jag hoppas vi bli något klokare då. Mjölkfri ersättning måste man köpa från apoteket och det e inte billigt kan jag tala om. Hoppas verkligen läkaren tar oss på allvar så att vi får det på recept.

Lillans framsteg den här sista veckan har gått snabbt kanske pga vi bytt till den mjölkfria ersättningen och hon inte har ont i magen mera.
Hon kan ligga i babygymmet och gripa tag i grejorna, skratta och hon vill gärna stå istället för att sitta i famnen. Hon har tidigare svängt sig både från mage till rygg och tvärtom (redan vid 2 månader) men vet inte om latheten tagit över nu. I korta stunder kan hon även sitta själv och när jag säger "kom upp" när hon ligger på rygg på skötbordet så böjer hon sig framåt (jag håller bara lätt i händerna och drar lite) och sen säger jag "stig upp" så tar hon stöd mot mina händer och står rak som en fura :tumme:

Smakprotioner har vi lite börjat med, vi började med morot i måndags och hon var mera fundersam till hur skeden fungerar än hur det smakade. Vissa dagar har det gått riktigt bra och igår gick det inte alls...men jisses vilka fläckar det blir och det här e bara början. :lol:

Sömnen blir lite si och så. Vissa dagar sover hon 4 h i sträck utan problem och vissa dagar är hon så envis och vill inte sova alls och klockan bara går..gäller dagtid och nattetid. En bra natt så somnar hon kl 21 och sovar till 1.30 och sover vidare till kl 6, men så har det inte sett ut de senaste nätterna. Hon har fått för sig att hon kan kakka på nätterna, så vi har kommit oss helt ur sömnrytmen. Byter jag inte blöjan så ligger hon sparkar och talar för sig själv, och byter jag blöjan så blir hon så uppspelt. Suck sku verkligen behöva lite mera sömn just nu.

Hur tänker ni andra om svininfluensan? Å smakportioner?
Ha en bra helg!
nyfikenidetblå

Oläst inläggav Fia81 » 13 nov 2009, 15:38

Ja, usch för svininfluensan. Tycker det är det enda man talar med folk om nu just. Vaccinera eller inte vaccinera osv. Påett sätt är det ju skönt att våra småttingar inte ens får ta vaccinet för då måste man ju inte besluta något heller, men på samma gång skulle det ju vara skönt att junna vaccinera dom och slippa fundera på smittan...

Vi började med potatis i tisdags och det var väl inte nån höjdare precis, men lite gick nog dit. Igår började vi blanda i morot med potatisen och då gick det nog betydligt bättre ner. Välling tänkte vi oxå börja med så småningom.

Oj, vad de håller på att bli stora nu, våra bebisar! Vår busunge har fick sin första tand för en vecka sen och svänger sig till mage nästan direkt han blir nedlagd på golvet om han inte har tålamod att leka i gymmet lite först. Man vill väl nog alltid att andra barnet inte ska ha så bråttom att bli stor :wink:

Nätterna fungerar nog helt bra här. Han vaknar nog ibland, men somnar oftast om med tutten.
Storebror född 09/2006
Lillebror född 07/2009
Användarvisningsbild
Fia81
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav pia » 17 nov 2009, 14:24

var i söndags på vaccinationsseminarium :clap: , vilket var väldigt intressant och i måndags så hade vi rådgivningsbesök, vilket jag i fortsättningen tackar NEJ till vaccinationer efter det jag fick ta del av på söndagen, inte värt att riskera barnets hälsa med såna preparat! :scared: angående svininfluensevaccinet, samma sak, absolut inga sprutor för oss :nepp:
Vår fröken var nu vid 4 månader 8020gr och 66 cm lång, så nog växer de allt :love: Gav igår en smakis med potatis, det såg ut som om hon inte gjort annat än ätit med sked under sina första levnadsmånader, ungen gapa som en fågelunge! :lipa:
Bild
Bild
pia
Silvermedlem

Oläst inläggav Flowerlily09 » 17 nov 2009, 14:27

Heej!

Märkte först nu att det finns en tråd här för julimammorna :tummenupp: Bättre sent än aldrig...

Vår tös föddes den 1.8 (var beräknad till juli). Jag kan väl säga att hon hittills varit en "lätt" bebis, d.v.s. vi har inte haft någo större problem på ngn front. Nätterna går sisådär med 2-3 matningar, på dagarna sovr hon ute i vagnen 5-6h i streck och däremellan så trivs hon bra på jumpamattan på golvet.hon har vänt sig från mage till rygg i ett par veckor nu och tränar hårt på att få det att gå från rygg till mage oxå. Så sånt har vi det här.

Jag vet inte om det är konstigt eller helt normalt,men jag har fåt babyfeber pånytt nu :osaker: Vi funderar ifall det skulle vara dags för lillasyster/bror här så snabbt som möjligt, eller först om ett par år. Svåra saker att göra beslut i :blink: På nåt sätt skulle det kännas bra att få fara på jobb igen en tid här emellan, men samtidigt sku det vara roligt att småttingarna sku få fara små tillsammans med enliten åldersskillnad. Nån annan som funderar på detta med syskon?!

Grattis till småttingarnas tänder (de som har) och vad fint att fast mat duger riktigt bra åt de flesta som provat på det :clap:
Storasyster 2009 & Lillasyster 2012
Flowerlily09

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper