AUGUSTI BEBISAR 2009

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: AUGUSTI BEBISAR 2009

Oläst inläggav nenia » 12 jan 2010, 12:49

Nåja, nu har vi inlett fast föda! Först provade vi potatis och morot blandat med ersättning och det var bara hat, hat, hat. Mango, plommon, äppelkompott - ingen skillnad, bara protester. Flickan riktigt bet sig i underläppen och vände bort huvudet så demonstrativt att det nog var alldeles tydligt att hon Inte Ville :nepp:

Men i går kokade jag batat, mosade upp det och blandade det till en silkeslen sörja med hjälp av egen mjölk som jag pumpade. Det gick helt okej när jag hade henne i mitt knä och sjöng roliga rimramsor samtidigt, och i dag var hon till och med så intresserad att hon gapade efter mer! Ska göra så här nu i en vecka och sen testa nåt annat. Hurra, tänkte redan att hon tänker äta bara bröst tills hon börjar skolan :scared: :clap:
nenia
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Soile » 14 jan 2010, 09:58

Hej,
här kommer ännu en som följt er en tid och nu vill vara med! Vår flicka föddes 3.8. Till familjen hör också pappa, tre storasyskon och en hund. Och så delar jag en hemsk erfarenhet med Johns mamma - vår fjärde baby dog, dock i magen i vecka 41.

I går var vi på litet försenad femmånaderskoll. Flickan är rund och go, 54 cm och över 7 kg. Hittills äter hon bara bröstmjölk och det fortsätter vi väl med tills hon blir ett halvår. I natt har hon varit febrig, så jag antar att det är vaccinet.

Hur sover era femmånadersbarn (favoritämne)? Här går det inget vidare, vi vaknar 5-20 gånger per natt. Jag ammar henne oftast 1-2 gånger och sätter i tutten de övriga gångerna, men om hon är riktigt orolig ammar jag upp till 4 gånger. Då är hon nog inte hungrig, men det hjälper tydligen henne att somna om. Nåjo, perioden med för litet sömn går ju över...

Hälsningar
Soile
Soile

Oläst inläggav zorken » 18 jan 2010, 11:18

Välkommen med Soile!
Ledsen att höra att ni förlorat ett barn. Jag kan inte ens föreställa mig hur det måste vara :kram:

Här är vår bjässe också en tjockis nu! från att se ut som en daggmask har han nu plumpat upp sig till en liten klimp! Borde ligga kring 70cm och över 8kg :w00t: Alla 74or går inte längre på, utan vi kör mest 80or. Känns helt absurt att ha samma storleks kläder (och blöjor) på vår 5 månaders och vår tvååring!

Sovandet ja... inte så bra. vi vaknar ännu många gånger per natt, och han skulle gärna ta morgon redan kl 6... Känns super jobbigt att springa av och ann och värma flaskor mitt i natten nu när jag inte ammar mera. dessutom har vi köket och sovrummet i olika våningar, så det hjälper ju inte precis...
Men annars är han lika solig och munter ännu! Inte ens hans första tand har stört humöret!
I matväg har han fått smaka på batat och potatis, men ena hölls inte nere, och den andra höll oss vakna på natten. Nu har jag blommkålspyré i frysen att prova på sen när han är symptomfri igen.

Har ni märkt att era barn har börjat äta mindre nu? Tidigare kunde han äta hur mycket som helst, men nu blir det ofta kvar i flaskan. min teori är att han nu "ätit upp sig" till normalvikt, och kan ta det lite lugnt nu, men inte vet jag. Hoppas verkligen att viktuppgången normaliserar sig nu, för annars måste jag köpa en lyftkran :D
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lingonet » 19 jan 2010, 16:15

Ojdå, märkte just att tiden bara farit och jag har inte varit inne och läst på länge hur det går för alla. Vi var just på 5 månaders koll och tösen är 66 cm lång och väger just under 7 kg. Hon ammar mest, men har försökt ge smakportioner i ca 1 månad. Inte med så lyckat resultat dock.... det är bra om jag får i henne 3 teskedar.... Bataten har farit bäst, och nu också potatis-morotsblandning. Sen har jag också provat med päron och plommon samt havregrynsgröt med plommon i. Min man är dock bättre på att få i henne mat än jag... wonder why?! Men, hon dricker 120 ml välling på kvällen nu :tummenupp: , så nu sover hon mycket längre om natten!! Några nätter har hon t.o.m sovit ända till kl. 5.30 utan att äta däremellan :love: . Happy mum!!!

Idag vaknade hon iallafall med feber, 38 grader på morgonen och på dagen 38,9 grader.... Hoppas det inte är nåt som Duff skrivit om, vill inte in på sjukhus. Har tänkt kolla tills imorgon ifall hon har feber då ännu. Ifall hon har, antar jag att vi måste fara in och kolla saken.

Sköt om er!
Bild
Bild
lingonet

Oläst inläggav Duff » 20 jan 2010, 15:54

Hej!

Synd att höra om sjukan, lingonet! Det där med att inte få ha feber gäller visst spädbarn under tre månader. Hoppas ni blir friska snart!
Annars låter matsituationen helt likadan hos oss som hos lingonet, jag kunde ha skrivit det själv - utom att det INTE går ner någon välling alls, bu. Så flickan som brukat sova 12h utan pip vaknar nu 1-2 ggr/natt, och jag skulle såååå vilja ge välling men det är en sur hopknipt mun som vägrar!!! Tips? Tuttflaska överlag är superimpopulärt. Rågumminapp är lite bättre än silikon, sittern lite bättre än famn, pappa lite bättre än mamma - men tiss är det enda hon verkligen vill ha...

Rdg idag: 64cm, 7260g. Nu måste hon bara växa en meter till för att vara lika lång som jag :clap:

PS. Jag frågade om ätandet av råddistanten och blev rekommenderad att ge maten först och bröstet sedan, inte tvärtom som jag gjort... Men jag är tveksam, rädd om amningen. Och ja - hon vänder sig från rygg till mage och mage till rygg, och hon gör det jämt och ständigt!
Son i januari 2007
Dotter i augusti 2009
Lillpojke i augusti 2013
Duff
Silvermedlem

Oläst inläggav nenia » 21 jan 2010, 16:39

Hej Soile, välkommen med! Ledsen att höra om din hemska erfarenhet.. Eller vad man nu ska säga. Ord är så futtiga i såna här sammanhang. Men vi gläds åt din lilla augustibebi förstås! :clap:

Heja zorken, vad du har haft en pärs med lillens mat. Hoppas verkligen att situationen normaliserar sig asap! Och sovandet också. Kanske det är kopplat till maten och allergierna, vad tror du? Nog blir ens egen sömn ju också störd av sånt som kliar eller känns konstigt i kroppen. Sen vänjer man sej vid att vakna hela tiden.

Här har vår korv (hon är ENORM) lärt sej sova, *ta i trä*! I går kväll lade jag henne sömnig men vaken i sin egen spjälsäng och så gungade jag henne till sömns! Hon somnade vid halv åtta och åt första gången kl 23! Och sen tror jag klockan var ca 02:30, då åt hon, och så ca kl 06 men vi sov ännu till 07. :clap: Hon är så duktig! Jag tror det har att göra med att hon fått en allt större förståelse för sej själv och sin omvärld. Insikten om att hon och jag inte sitter ihop och att vi är två skilda personer kanske har hjälpt henne. Och eventuellt också våra övningar i att somna för egen maskin i vagnen. Ja ja, jag behöver inga svar, jag tackar och tar emot! Hoppas trenden håller i sig och att hon också börjar äta allt mer sällan om nätterna. På rådgivningen menade de ju att hon "inte kan vara överviktig på så vis, för det kan inte bröstmjölksbarn... men inte skulle det ju skada ifall pappa kunde trösta henne ibland". Eheheh. :mrgreen:

Duff, här har ju tuttflaska aldrig dugt... Rågumminapp lite bättre jo, tills hon insett att "aha, det här var igen ett elakt försök att få mej att godta en annan modell på SAMMA ÄCKLIGA SKIT :curse: " Men nu har hon lite grann börjat dricka ur pipmugg! Jag har en sk. "magic mug" med en ventil under pipen (så att det inte ska läcka ur muggen när barnet slänger med koppen). Jag tog bort ventilen så hon inte skulle behöva suga, och voilà, succé! ,...Lite! :tumme: Testa det!

Ja, när jag ger batat åt lillan ger jag det först och så ammar jag sedan. Det har nog gått riktigt bra, det är ändå frågan om så små mängder ännu att amningen nog inte tar skada... plus att alla andra mål om dagen är bröstmjölk utom ett eller två. Jag ammar henne alltså rätt ofta fortfarande, det har nu bara blivit så. Så ofta hon vill ha får hon bröstet.
nenia
Silvermedlem

Oläst inläggav Duff » 09 feb 2010, 14:03

Lite aktivitet i tråden!

Här kom första tanden idag. Babyn sover från sju på kvällen till sex på morgonen utan nattmål, och tar två till tre tupplurar på dagen lite beroende på vad vi gör. Fasta födan börjar småningom gå ner bättre. Det blir ungefär så här:

06.00: Amning, gröt.
08-10: Sova
10: Fruktpuré, sen amning
12.30-14: Sova
14: Grönsakspuré (igår första gången smaka på kött), amning
16: eventuellt en tupplur på 20 minuter
18: Gröt, amning
18.30 bada
19.00 zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Jag kunde om jag ville lägga om tiderna så att hon sover mindre på dagen och sen sover 18 - 06, det skulle hon klara av bra. Men jag gillar egentid på dagarna och min man skulle se så lite av henne om hon gick och lade sig ännu tidigare så nu passar det här oss fint! Morgonpigg-kvällstrött är jag själv och hennes bror, så det går i släkten.... :yawn:
Son i januari 2007
Dotter i augusti 2009
Lillpojke i augusti 2013
Duff
Silvermedlem

Oläst inläggav zorken » 13 feb 2010, 17:21

Här har vi också två tänder redan, och två till på väg :mrgreen: (enda smilyn med tänder :))

Vårt börjande med fast föda går lite långsamt, för hittills är det bara ris som passar. Men vad killen har blivit stor! på måndag får vi exakta mått, men vägde honom hemma (med kläder och blöja på) och då vägde han 10kg!

Nätterna är ännu ganska dåliga, men 1000ggr bättre än i december. Vi körde första natten utan mat förra natten, och det gick förvånandsvärt bra med tanke på att han äter 50% av sitt dagliga intag på natten. Det tog som längst bara en timme att få honom att somna om, men oftast bara 20 minuter. Hoppas nästa natt inte blir ett steg bakåt...

Jag börjar såååååååå längta till våren och sommaren. Vad skönt det skall bli att bara kasta ut ungarna på gården i innekläder och inte behöva packa på....
Köpte en jätte snygg dansk overall åt dottern, enda nackdelen är att den är värdelös som vinterhalare. så inte bara måste man kråta in henne i en halare med mössor och vantar, man måste även sätta flere lager varma kläder under. suck. och sen när alla äntligen fått på sig kläderna, så klär någon av sig eller kakkar på sig eller båda två, och hela rumban börjar om. Borde kanske bara vrida ner batterierna här inne, och ha utekläder på hela tiden :mjae:
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav zorken » 22 mar 2010, 08:25

Lite aktivitet!

Här har lillgubben lärt sig att "krypa"! Han har alltså fötterna (inte knäna) och ena axeln i marken, och så plöjer han! Ser inte riktigt klokt ut, och är inte heller särskillt effektivt, men frammåt kommer han!
Han har nu haft en flunssa som inte varit annat än segt slem och hosta, och samtidigt fick han sina två övre tänder. Inte en skön vecka kan man säga. Det tog helt sjukt länge för tänderna att ploppa fram! från det att man såg att tandköttet blev svullet tills det dom tittade fram gick säkert 5 veckor, och under hela tiden var han till och från grinig...
SS hade tredagarsfebern (tror vi) förra veckan, så nu väntar vi med spänning om killen också får den. 5-15 dagar är inkubationstiden, så lite får vi ännu spänna. Annars allt bra! ser fram emot sommarn!
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Johns mamma » 04 apr 2010, 16:53

Hej på er alla!

Här har jag inte tittat in på evigheter, men det har varit ganska tyst här också ser jag.

Välkommen med Soile, och jag beklagar er stora sorg. Du får gärna skriva pm om du vill.

Här har vår kille fullt upp med att ta sig framåt! :D Han ålar sig fram o fort går det. Han är mycket nöjd på golvet o de e skönt. Han äter ganska bra, lite kinkig med pureérna om de är för klimpiga o vi ammar ännu.

Sovandet är det lite si o så med. Han sov hela nätter (kl 20-06)från att han var en månad tills han var 4-5mån. Då när vi började med annan mat började han knöla på nätterna. Nu sover han ensam i sovrummet o vi föräldrar på soffan, för han sover bäst ensam. Vi har tyvärr inget ledigt sovrum i vår lilla hyres trea... :evil: Vi ammar en gång/natt, oftast lite snuttande bara, så han är nog egentligen inte hungrig men verkar behöva de för att somna om :roll: Sen är vi upp o ger tutten någon gång också. Hur får man bort det där tuttspringandet?? Tar bort tutten?? Han behöver nog få ha den kvar en tid ännu, men jag vill ju att vi alla ska få sova bra... Småningom blir det nog aktuellt att sluta amma på natten också.

Ha de bra alla!
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nallen » 16 apr 2010, 20:18

Här har jag haft dåligt samvete över att inte tittat in på månader och så har tråden dött ut så här... Kanske vi alla bara springer efter våra numera mobila ungar? :mrgreen:

Våra dagar är ungefär som Duffs, hårt inrutade enligt sova-äta mönster. Flickan sover hela nätter ca 20-7 och på dagen ammar hon ca 5 ggr, sover 2-3 ggr beroende på hur lång mitt-på-dagen sömnen blir samt äter morgongröt, grönsaks/köttlunch, grönsaksköttmiddag med fruktefterrätt och kvällsvälling. Vår sömnskola har helt enkelt varit att skapa benhård rutin för läggdags, lägga henne tidigare (började vid 7 men har nu jobbat upp den till 8 så vaknar hon inte före 6 för hon somnar inte om sen), vägra amma på natten (gick lättare än trott) och ha henne och sova i eget rum och bara på nätterna där. Dagssömnen håller hon tydligen på och lägger om för de har varit lite varierade denna vecka men har som tur inte påverkat nattsömnen. :)

Var just på 8-månaders kontroll. Hon är fortsättningsvis liten, 71 cm, 7250 g. Inga tänder har kommit än. Hon kan åla/kräla/vad man ska kalla det och far fram i otrolig fart när hon vill nånstans. Sitter lite sådär och har några ggr dragit sig upp mot ngt stöd. Mycket på gång alltså. :tummenupp:

Det var lite uppdatering från mig. Trevlig vår alla stressade mammor! (tycker åtminstone själv att det är ganska påfrestande när man nuförtiden måste vakta henne varje sekund. :osaker: Dessutom har dagssömnerna blivit så mycket kortare att min egen tid har blivit obefintlig. Men man måste vara nöjd över att få sova på nätterna i alla fall! :nicka: )
Användarvisningsbild
Nallen

Oläst inläggav Sköldpaddan » 20 apr 2010, 10:02

Hejsan!
Här har vi oxå börjar åla oss framåt igår. Hon har nu vuxit ordentlit så hon e redan 7360g 67cm.
Hb va på 9 månars granskningen 113. Så nu e allt som de ska. Å att man e permaturt född är ett minne blott.
Vi har lite tråkit för vi skulle resa söderut men pga av röken får vi vänta å vänta. Borde väl igentligen packa men...
Harmar att packa 6 personers saker om de int blir nån resa. Nå int tar de mer än en timme så har jag nog packat. Så nu hinner ja väl
Just typiskt mej.
Så har vi oxå varit på mjölkbelastning och nu väntar vi bara på nya kela kortet.Så vi kan börja köpa mjölkersättningen på apoteket.
Ja alltså hon hade mjölkallergi ja. Hade nu int helle väntat mej någå annat när de 3 andra barnen å haft.
Så jag amma ännu.... E här nån fler som ammar ännu? Hur ha ni tänkt göra ha ni fundera på att sluta ...
Jag har nog funderat eftersom jag skall börja jobba efter 13.5. Men kommit till att hon kanske får bestämma själv slutar hon så slutar hon å fortsätter hon så passar de mej bra de å. Men ibland skulle de nog vara skoj med normal mat imellan förstås.

Sen ha här väl droppat in nån ny oxå välkommen med.
Sköldpaddan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Nallen » 20 apr 2010, 11:29

Jag ammar också ännu. Tänkte försöka trappa av under sommaren för börjar jobba i augusti.
Hoppas ni slipper iväg på er resa, Sköldpaddan! Mina föräldrar har också bokat om en resa och hoppas komma iväg nästa vecka (skulle ha farit igår)...
Användarvisningsbild
Nallen

Oläst inläggav zorken » 20 apr 2010, 15:28

Här ploppar tänder som svampar, nu fyra uppe och två nere och två till syns under tandköttet. Ålar gör han också, och är fortfarande en nöjd och glad kille!
Maten är det mera besvär med, för allt ger honom nippor. Tack och lov har det inte inverkat desto mera på växten, måtten var visst 75cm och 10,3kg och det var redan en månad sedan... Jag tycker att tiden går så snabbt att jag inte hinner med, men jag tycker att det skall bli jätte skönt med sommar!
Hoppas ni alla kommer iväg på era resor, och har en skön vår!
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav nenia » 27 apr 2010, 21:46

Herreminje vad tiden går. Har inte skrivit på eviga tider eller ens smygläst om era andras strapatser! HEJ! :clap:

Vår Michelintant är nuförtiden en väldigt mobil flicka som kryper aktivt (fick höra kommentaren att hon ser ut som en soldat i den preussiska armén när hon far fram, målmedvetet med tungan utstickande ur mungipan), ställer sig upp mot allt och har två tänder och övre tänder på väg. Hon är riktigt glad och får oss fulla i skratt varje dag. Hon vinkar och applåderar, allt det här kom ungefär inom en vecka så mamma hänger inte riktigt med i svängarna. Känns nästan vemodigt att tiden gått så här fort och att hon är en sån stor flicka redan... 72,5cm och 10320g på 8-månaderskontrollen.

Har ni beställt tid till tandskötaren när era småttor fått sina första tänder? När ska man göra det? Jag visste inte att man skulle men läste om saken på ett annat forum.

Lillan är fortsättningsvis enormt förtjust i amningen, vilket inte är något man kan säga om mig... men vi fortsätter för annars skulle hon inte få någon mjölk i sig alls. Eller, visst skulle hon väl nöja sig med flaska och ersättning, men inte utan en stor kris. Och en sådan vill jag helst inte utsätta henne för. Har blandat ersättning i gröten och i mycket av den mat hon får, ger vatten till maten och ammar henne egentligen bara före hon ska sova så det har nog minskat. Nätterna äter hon 2-15ggr, beroende på... :roll: Hon sov en lång tid i egen säng mer än halva natten, somnade själv också, men när tänderna kom fick hon en kris och vägrade somna självmant. I en veckas tid vaggade jag henne till sömns i min famn men hon vaknade ofta i panikskrik. Så nu har hon fått vara mellan oss i nån vecka. Tänkte försöka med egen säng igen efter vappen.

Återvänder till jobbet i slutet av augusti, det känns som att nu när jag har ett slutdatum för den här hemmatiden med ungen så vill jag försöka njuta ännu mer. Har kanske inte riktigt gjort det alla gånger, men nu vill jag helst stanna tiden. Vi var på ett ettårskalas i dag, nu börjar de komma: alla vänner som fick bebisar i fjol, nu är de snart inte bebisar längre utan små barn... snyft! :love:
nenia
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper