AUGUSTI BEBISAR 2009

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

AUGUSTI BEBISAR 2009

Oläst inläggav Johns mamma » 31 aug 2009, 14:21

Jag startar upp den här tråden nu, för jag behöver lite tips! :D
Hur fryser ni ner modersmjölk? Vår lillis vill amma mycket på kvällarna, vilket gör att mjölken stiger o sen på natten, moron o dagen e mina bröst överfulla... Jag har bara pumpat ur lite mjölk, så att han ska få ett bra tag då de dags att äta, men man vill ju ändå spara mjölken. Så hur, i vad, fryser man lättast ner småa mängder mjölk?

Hoppas alla augustimammor hittar hit snart! :D
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: AUGUSTI BEBISAR 2009

Oläst inläggav zorken » 31 aug 2009, 18:44

Kul!
Jag har mini storleks minigrip påsar (10x11cm) som funkar jätte bra! Försök att få ut luften ur påsen helt före du fryser ner den, för då blir det inga iskristaller på ytan som kan ändra på smaken!
Borde man lägga in en födelsedagslista också här på första sidan?
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sköldpaddan » 01 sep 2009, 09:13

Grattis alla som kommit hittill!

Johns mamma skrev:för jag behöver lite tips!

Här e 1 tips
Jag har fryst mjölken i vanliga frysburkar.Mjölken e så fet att den går bra att skära i strängar, fast den e frusen.(så behöver man int tina opp hela mängden)
Sköldpaddan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav anonym » 03 sep 2009, 12:38

Födelsdedagslista:

8.7 Flicka 2180g 45cm, Sköldpaddan
16.7 Pojke 2605g 45,5cm, Maje
1.8 Pojke 3035g 52 cm, Neiti X
4.8 Pojke 3645 g 52 cm, Lärarinnan
5.8 flicka 3070g 49cm, Nallen
14.8 flicka 3610g 51cm, Lingonet
15.8 Pojke 2960 g 49 cm, MARSVINET
7.8 Flicka 3365 g 50 cm, hoppas81
17.8 Flicka 3010g 48 cm, Duff
18.8. pojke 4535 g 53 cm, Felixia
19.8. pojke 4560 g 57 cm, zorken
24.8 Flicka 3610 g 49 cm, Hylita
24.8 pojke, 3590g 50cm, Johns mamma

8.8 Earlybird
19.8 M

Logga bara in som anonym, lösenord mammapappa, och editera in dig själv!
Senast redigerad av anonym 22 okt 2009, 12:21, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav hylita » 03 sep 2009, 12:53

Ännu en lycklig mor joinar in :tumme:

Har lite datatidmed en sovande dotter i famnen, så jag påbörjade en preliminär födelsedagslista på basen av gravidtrådens info. Hoppas att så många som möjligt editerar!

Jag har också frusit in mjölk i minigrippåsar, som enkelt kan värmas i vattenbad, och lätta att hålla reda på då man skriver datum och mängd på påsen.
Bild
Bild
hylita
Silvermedlem

Oläst inläggav Duff » 04 sep 2009, 16:30

Hej allihop,

tänkte att jag skulle skriva lite om förlossningen här (eftersom vi väl börjar vara på "den här sidan" alla nu - eller?)

Vår dotter föddes alltså på måndagen den 17 augusti, v 39+0. Jag började känna av värkar vid 12-tiden på dagen, och klockan 15 kunde jag ta tiden sex minuter mellan varje värk. Vid halv sextiden var det redan så smärtsamt att jag måste ta en taxi till Kvinnokliniken och då hade min underbara kompis, som skulle vakta storebrodern, inte hunnit hit ännu, så min man blev kvar och väntade på henne. Klockan sex kom jag fram och det konstaterades att jag var 4 - 5 cm öppen. Halv sju kom mannen och det var just lämpligt för då fick vi gå in i förlossningssalen.

Jag hade sagt åt barnmorskan att jag gärna ville ha epidural så fort som möjligt, och anestesiläkaren kunde komma direkt. Tyvärr gav den inte så mycket lindring eftersom det hela framskred så snabbt, men jag klarade mig med lustgas. Jag tyckte det var så hemskt när det var tyst i rummet då jag hade mina värsta värkar, så jag sa åt mannen att han skulle berätta något trevligt och på det sättet lotsa mig igenom värken. Ni kan tro att han hade svårt att hitta på något att säga! Men han var jättefin. Emellan värkarna mådde jag jättebra, och då passade vi på att skoja och skratta och heja på varandra.

Efter bara två timmar kände jag att det var dags att börja krysta. En läkare kom och kollade att allt var som det skulle, och hon märkte då att huvudet var precis på väg ut. Så barnmorskan sa att jag inte behövde krysta, utan det räckte med att jag blåste, som om jag skulle blåsa ut ett litet ljus. Det var all kraft som behövdes för att hon skulle glida ut. En frisk flicka!

3010 gram vägde hon och när vi åkte hem på onsdag hade hon gått ner till 2840. På fredagen komm en sköterska hem till oss och vägde henne, och då var hon nere i 2750. På sin tionde levnadsdag hade hon gått upp till födelsevikten + 100 gram.

Nu är hon snart tre veckor och mår gott - liksom vi alla. Mycket nöjda och belåtna är vi här!
Son i januari 2007
Dotter i augusti 2009
Lillpojke i augusti 2013
Duff
Silvermedlem

Oläst inläggav Lärarinnan » 06 sep 2009, 13:45

Nu har vi redan firat 1 mån-födelsedag med äppelkaka på årets första äpplen. Tiden går så himla snabbt och ändå känns det som en evighet sedan jag gick omkring med den där enorma magen.

Nu har jag en baby magen istället för i magen - vår son trivs nämligen väldigt bra i bärsele och dinglar gärna med mest hela dagen på magen. Ett litet "problem" är dock att han somnar oberoende av vad jag gör med honom på magen. Jag kan sitta vid datorn (som nu) eller vispa vispgröt eller dammsuga och han bara sover, sover, sover... Nu låter det här ju som ett lyxproblem, men jag undrar om det inte är så att hans nattsömn lider av att han gärna sover sig igenom dagen. Det sägs ju att man inte ska lägga sig i så små barns naturliga rytm, men jag har nog stor lust att försöka hålla honom vaken för att sedan få lite längre nattsömn. Hur gör ni? Med risk för att låta som en hemsk mamma kan jag avslöja att vi också brukar fylla honom med lite extra pumpad mjölk från flaska före han går och lägger sig till natten för att han ska sova lite längre. Det brukar lyckas bra rätt så ofta - tyvärr inte förra natten dock. Ett annat knep att få längre sömncykel på natten är att linda honom i en "kapalo" så att han inte viftar så. Flaskan behövs nog också för att jag helt enkelt har lite ont om mjölk på kvällen när jag är trött. Han suger och suger och jag känner att det inte kommer något. Då är det skönt att lämna över honom till pappan och låta honom mata och natta. För det mesta är det ändå min mjölk han får så det känns helt ok.

Vi har en hel del problem med luft i magen som gör ont och ibland leder till fontänspugel där allt han äter kommer upp. Vi ger Cuplaton (receptfritt på apoteket, rekommenderat av barnläkare) och det har nog hjälpt. Men visst är man ju hjälplös när han ligger och jobbar med hela kroppen för att prutta ut det onda. Jag försöker hjälpa till med lite lätt massage och jumppa och bara finnas nära, men ett gallskrikande barn är ju inte kul att ha...

En sista fråga: Hur mycket rör ni er ute bland folk, typ på stan/café/butiken? Vi har varit till Jumbo en gång på tu man hand och jag var helt svettig efteråt trots att allt gick jättebra. Men jag var hela tiden orolig för att han skulle börja gallskrika och alla skulle titta och jag skulle vara hjälplös... ja, jag tror att ni förstår vad jag menar. Samtidigt har jag nog ett behov av att komma ut bland folk så småningom. Tyvärr känner jag ingen annan som är hemma så det blir väldigt ensamt. Jag har en liten förhoppning om att kanske knyta lite kontakter om vi börjar babysim om ett par månader (vi står i kö redan nu).

Sköt om er och era små :kram:
Bild
Lärarinnan

Oläst inläggav zorken » 06 sep 2009, 15:58

Hej!

Här har allt börjat bra, om man inte räknar med flunssan och ögoninflammationen som angrep hela familjen redan första veckan.
Lillgubben är minst sagt lättskött och håller sig hur nöjd som helst bara han får tillräkligt mat :P Just nu övar vi att äta i bärsjal, en konst som kommer att behövas vid sandlådan med storasyster.
Imorgon är jag ensam med patrasket för första gången då min man går på jobb igen. lite :w00t: och :scared: känns det nog, men månne vi inte överlever. Jag har dock börjat få ont i halsen nu, och hoppas innerligt att inte jag får samma flunssa som resten av familjen hade förra veckan! Barnena klarade den riktigt bra, men gubben var helt däckad i tre dagar!
Lärarinnan skrev:En sista fråga: Hur mycket rör ni er ute bland folk, typ på stan/café/butiken? Vi har varit till Jumbo en gång på tu man hand och jag var helt svettig efteråt trots att allt gick jättebra. Men jag var hela tiden orolig för att han skulle börja gallskrika och alla skulle titta och jag skulle vara hjälplös... ja, jag tror att ni förstår vad jag menar. Samtidigt har jag nog ett behov av att komma ut bland folk så småningom. Tyvärr känner jag ingen annan som är hemma så det blir väldigt ensamt. Jag har en liten förhoppning om att kanske knyta lite kontakter om vi börjar babysim om ett par månader (vi står i kö redan nu)

Vi har nog varit ute bland folk helt från början. Har blivit helt pro på att byta blöja i bakluckan av bilen, och har ammat både i matbutiken och i köpcentrum :D
Minns så bra den där "tänk om baby börjar gråta...." rädslan som gjorde att man stannade hemma dom första månaderna! Nu är jag mera rädd för att min ettåring skall lägga sig mitt på golvet och skrika och sparka för att hon vill ha något som tanten framför oss i kön har köpt :shock:
Saken är såhär (sanning by zorken): Om baby börjar gråta när du är ute, så är det högst antagligen bara du som noterar det! Om någon annan hinner märka det före du hinner få fram tissen/flaskan/tutten är det högst antagligen en annan mamma, och hon tänker garanterat inte något annat än "åh, jag vet hur det där känns". Om mot förmodan någon snorig tonåring faktist noterade det och himlar med ögonen, så vem bryr sig? det är ju bara en snorig tonåring ;)

Det är nog jätte bra att komma ut och ventilera tankar med andra mammor. Det är jätte skönt att märka att många andra kampas med samma problem som en själv! har du Lärarinnan kollat in folkhälsans utbud på tex rytmik eller babymassage? Också MP ordnar babycafé varannan onsdag på luckan och kyrkan har ganska mycket proggis för (också ganska icke religiösa) mammor!

sköt om er och :kram: till alla trötta!
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Johns mamma » 07 sep 2009, 13:18

Jag känner mig nog som en nybörjare mellan varven... Man tror o hoppas på att man har hittat/fått någo rutiner som e ok, men följande sekund måste jag påminna mig själv om att lillsen bara e två veckor ännu...
Jag funderar på sovtider, mattider o mängder o.s.v. Men allt funkar bra, bara vi tar de lugnt :D
Ha ni märkt av något som era småa inte klarar av, som ni ätit? Vår lilla har inga som helst problem på dagen, men på kvällen kan han bli lite knarrig. Men jag tror han lätt blir övertrött då också, att det inte bara kan va magen som krånglar lite. På natten kan han också knarra en stund efter att han ätit (i sömnen) o då kan jag int sova.

Hur gör ni med ammandet på natten? Ammar ni liggande? Sover barnet med er? Tar ni upp barnet o rapa?
Lillen somnar nog med bröstet i munnen brevid mig o e då tyst som en mus, men tar man upp honom för att rapa (han verkar behöva det) då blir han lite knarrig sen igen. Jag försöker ha honom i sin egen säng brevid vår säng, men blir det mycket "knarr" då får han sova med mig... Jag blir lite stressad på natten, o tänker "jag måste sova!", men jag har så otroligt svårt att sova om bebisen för bara lite ljud... De e jobbigt! Men ännu e jag konstigt pigg, men tålamodet med storebror sku kunna va bättre. :roll:
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sköldpaddan » 08 sep 2009, 11:58

Oj jag skulle nästan ha ett svar på varje fråga här men hinner ju int svara på allla.
Ja vill ju så gärna hjälpa å svrar på hur jag skulle göra å vilken synvinkel jag ser det ur. Men jag ser ju inte helheten så kan ju göra att jag uppfattat fel.Sen bedömmer man ju själv hur man vill göra å va som är bäst för just er.

Lärarinnan skrev:nattsömn lider av att han gärna sover sig igenom dagen

Barn som sover gått på dagen sover gott på natten. Mammor som sover dålit på natten sover gott på dagen.

Lärarinnan skrev:men jag har nog stor lust att försöka hålla honom vaken för att sedan få lite längre nattsömn. Hur gör ni?

Ja jag väcker aldirg en sovande björn men iblan bara måst jag flytta den till typ bilstolen.

Lärarinnan skrev: Flaskan behövs nog också för att jag helt enkelt har lite ont om mjölk på kvällen när jag är trött. Han suger och suger och jag känner att det inte kommer något. Då är det skönt att lämna över honom till pappan och låta honom mata och natta. För det mesta är det ändå min mjölk han får så det känns helt ok.

De tycker jag låter som ett perfekt rytm för att få lång nattsömn. barnet tankar mat på kvällen för att få en mjölkstignin till natten. Drick ett glas varje gång du byter bröst å låt barnet amma mycket på kvällen så vänjer sej bröstet med en stor åtgång på kvällen. så när barnet somnat för några timmar ibörjan på natten så e brösten jätte fulla å så får ni en lägre nattsömn. Men dricka dricka dricka e svar på jätte många ammnings problem.

Lärarinnan skrev:En sista fråga: Hur mycket rör ni er ute bland folk, typ på stan/café/butiken?

Vi är över allt. På 60års kalas, i butiken, på åkern, på fotisplan, i stranden, dit jag går följer min baby med.

zorken skrev:Vi har nog varit ute bland folk helt från början. Har blivit helt pro på att byta blöja i bakluckan av bilen, och har ammat både i matbutiken och i köpcentrum

"Prov kopit" på herr avdelningen e mycket oftare lediga för ammande mammor har jag märkt. :blink:

Johns mamma skrev:Hur gör ni med ammandet på natten? Ammar ni liggande? Sover barnet med er? Tar ni upp barnet o rapa?

Ammar på natten liggande jo. Rapar barnet om hon frågar efter det (gnäller eller gnyr). sommnar hon gått så får hon sova å rapa först när hon stiger opp. Å orkar jag flytta hanne till egen säng så gör jag de annars får hon sova med oss.

Johns mamma skrev:Ha ni märkt av något som era småa inte klarar av, som ni ätit?

Har 3 allergiska barn frå gammalt så jag har en diet på fisk ägg å mjölk, Annars äter jag allt som blir kvar.

Jag vill int moralpredika hur nån skall göra, så alla ska försöka göra som det går bäst för er. Alla mammor känner sina egna barn bäst. :clap: Men hoppas jag kunde hjälpa nån.
Sköldpaddan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav nenia » 08 sep 2009, 19:57

Hej på er!

hade för mig att jag hade skrivit hit redan, men nä? Nåja:

Vi fick vår lilla dotter den 7 augusti klockan 3:26 på Kvinnis. Vattnet hade börjat sippra redan ett dygn innan det här. Jag ringde in till förlossningen på torsdagsmorgonen den 6 augusti och blev ombedd att kontakta jouren på förmiddagen. Där var svaret, "jaha, så du tror det är fostervatten, hur har du fått för dej nåt sånt?" Öhh... nåååå vad vet jag, förstföderska, kanske jag hade fel... Nå, nä, det hade jag inte för under dagen kom värkarna i gång. På kvällen ca 20-tiden var min sambos föräldrar här och käkade pizza, jag fick lägga mig på sängen var tionde minut.. Kl 22 ringde jag och bad om råd och blev ombedd att komma och göra ett fostervattentest. Ser man på, det var ju fostervatten som sipprade ut och inget annat. Jag fick lov att stanna kvar, för det här var nog på riktigt förlossning och inget annat!

Satt på en jumppaboll och andades lustgas i ett par timmar tills jag var alldeles slut av värkarna, jag hade inte sovit alls natten innan nämligen. Jag fick epidural vid 01:30-tiden och guuuh vad skönt det var med en paus. Somnade nästan, tills jag överrumplades av den konstigaste känslan nånsin, som om någon tagit min kropp i besittning och slängde runt med min stackars lekamen! Jag blev jätteskraj för jag fattade ju inte att det var en krystvärk som fick min kropp att slängas runt. Som tur var barnmorskan i rummet just då och hon ba "hoppsan, vad händer här?" - nå, jag var helt öppen och lillan skulle ut GENAST. Inget snack om att börja testa på olika förlossningsställningar!

Efter att ha försökt sparka omkull de två barnmorskorna som hjälpte mig fattade jag hur jag skulle göra och klämde ut vår fina dotter på 11 minuter. Det var den mest absurda upplevelse jag haft i hela mitt liv, och när jag nu skriver det här kan jag inte riktigt tro att det faktiskt var jag som var med om den och inte något jag bara sett på film, typ. 9 poäng fick hon, tösen, vägde 3365g, mätte 50cm och 33,5cm runt huvudet. Perfekt! Nu är jag glad över att allt gick så fort, barnmorskorna var härliga, min sambo var härlig, allt var fint. Förutom att moderkakan inte ville komma ut självmant så det blev skrapning i operationssal.

Tiden på avdelningen däremot, herreminje. Det var hemskt: 4-personersrum, hett och svettigt, massor av folk, för lite personal. Inte fick man tillräckligt med stöd för amningen, det var mer "vi kastar henne i vattnet och ser om hon flyter" över det hela. Alla barnmorskor på avdelningen var jättesnälla och hade änglars tålamod med alla mina frågor, men man såg stressen i ögonvrån och hur jäktade de varm stackrarna.

Så fort vi fick komma hem blev allt lugnt och fint. Lite jobbigt har det varit med amningen än men vi börjar fatta galoppen, både hon och jag. Hon har också rätt mycket prupp i magen om nätterna :( Men nu har vi haft två bra nätter som vi är glada över. Jag ammar också liggande om natten, lillan sover mellan oss. Om hon behöver rapa, dvs inte lugnar ner sig och tuppar av, då tar jag upp henne och ofta låter hon som en spurgu när hon väl får ur sej luften :lipa: Jag ammar alltid så mycket och länge hon vill, alltid då hon vill. Ibland betyder det att jag får sitta i soffan hela kvällen. Väntar mig att hon vaknar snart och börjar tanka... Nu har jag också vågat mig ut på stan utan att alltid tajma till dagssömnen. Har ammat i en park och i ett skötrum på Bebes i Kampens köpcentrum så nån jättelång erfarenhet har jag inte, men det är en början :nicka:
nenia
Silvermedlem

Oläst inläggav Johns mamma » 10 sep 2009, 13:20

Idag ha vi varit till rådgivningen första gången. Lillen e nu 4050gr tung o 52,3cm lång! Jag trodde inte att han gått upp sååå mycket, fast kinderna ha ju nog blivit rundare... :D
Här skiner solen o vi hamnar sitta inne. Vi ha fått punktering på vagnhjulet, så vi kan inte gå ut o motionera... :? Ikväll ska jag ta min första stavpromenad, jag e så sugen på att komma igång att röra på mig! Men de e ganska knäckande när man inte har nån kondis alls...
Hur har ni andra kommit igång med träning? Jag tror jag ska prova det här "träningsprogrammet" för nyblivna mammor, som jag fick från rådgivningen. De e väl en passligt lugn början :lol:

Va lugnt de e här på tråden! E alla augustimammor så trötta att ni inte orkar skriva här? Kram åt alla tröttingar där ute! :kram:
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav pia » 10 sep 2009, 18:43

Johns mamma » Mon Aug 31, 2009 2:21 pm
Jag startar upp den här tråden nu, för jag behöver lite tips! :D
Hur fryser ni ner modersmjölk?

Då jag hade x-tra mjölk så frös jag i de där plastpåsarna som man fryser iskuber i , jättepraktiskt och gubben visste precis att det då gick 3mjölk kuber åt gången.... :clap:
Bild
Bild
pia
Silvermedlem

Oläst inläggav Lärarinnan » 14 sep 2009, 08:10

Håhåjaja. Visst är man ju trött mest hela tiden som småbarnsförälder. Men några rader ska jag skriva.

Vi klarar oss nog rätt så bra med vår lilla klimp som växer helt otroligt. Enligt vår våg här hemma så väger han 5,4 kg redan (3,6 kg när han föddes för 6 veckor sedan). Vi ska på läkargranskning på onsdag så då får vi se vad vågen där säger. Och så ska vi höra om dom ännu är av åsikten att man inte kan ge för mycket mat :blink:

Luft i magen besvärar nog vår herreman fortfarande, men jag har blivit bättre på att hjälpa honom bli av med den. Och så har han nog förstått också att min jumppa faktiskt gör nytta och inte bara är till för att distrahera honom när han har ont. Jag har också blivit bättre på att se när han vill rapa. Jag var minst sagt skeptisk när Sköldpaddan skrev att hon rapar barnet om det ber om det... Jaha, tänkte jag, kan hennes barn tala från födseln och säga "Nu, lilla mamma, skulle jag minsann känna för en liten rap". Men, men, men, nu har jag märkt att mitt barn minsann har en speciell blick och ett speciellt litet gny som betyder just det. Precis som knytnäven i munnen betyder "MAT! NUUUU!" :love:

Det känns också jätteskoj att han har en ny favoritsysselsättning mellan sina två tidigare lägen - gallskrik och gnäll - nämligen att le. Och le. Och le. Jag tror nog att vi har en lycklig liten gosse ändå. :heart:

Och sist men inte minst: Fingrar i kors och tummar i vädret och jag vet inte vad för att min känsla av förkylning inte ska bli mer än en svag liten känsla. Jag har frusit under dubbla filtar i natt, men nu laddar jag med te, vitaminer och en värmande unge på magen. Sköt om er alla och skriv gärna några rader här om ni har tid!
Bild
Lärarinnan

Oläst inläggav zorken » 14 sep 2009, 10:06

Vår lilla kille har blivit mera som en liten baby och mindre som den ätande och sovande dockan han var dom första tre veckorna :) Nu är han vaken ganska långa perioder på eftermiddagarna, och har börjat supertanka på kvällarna. Pruttmonstret är också på besök ibland, men vi försöker skrämma bort det med cuplaton. Är nog lite skeptisk mot det, men det lär inte skada så varför inte!
Storasyster är i parken med lekisen för första gången utan mig :ledsen: Hon var helt okej när jag gick, men jag känner mig ändå ledsen och som en dålig mamma!
Hon skall alltså vara mellan 9-12 tre dagar i veckan, så att hon får leka med andra barn och springa av sig ordentligt! Jag är ju lite bunden hemma nu med ett tissmonster som äter med 1-2 h mellanrum på dagen... Lekiset är alltså på vår gård och hon känner alla barnen från tidigare, men det känns ändå hemskt att lämna henne! Försöker dock övertyga mig själv om att 9h i veckan utan mamma inte kan skada!
Sover era små redan ute i vagnen? Killen sover alltid då vi är ute, men jag har inte ännu satt ut honom bara för att sova!
snart får jag gå efter min fröken :heart:
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper