HÖSTBABYN 2009

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: HÖSTBABYN 2009

Oläst inläggav Nenna1 » 06 jun 2011, 09:28

Roligt att höra en uppdatering från andra ibland :-)

Trotset kommer nog hit också. Än så länge nog helt hanterligt. Det brukar gå att fixa med att förbereda fröken för vad som ska hända en stund innan och ibland "rutscha en gång till så går vi" eller "ät en sked till så får du" -mutor. Hoten och utpressningen tar vi väl till då trotset eskalerar :blink: Huh, Pyrvel, kan tänka mig det är lite annat med en trotsig fyraåring!

Överlag tycker jag den här åldern från 1,5 är väldigt rolig!
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Hippie86 » 20 nov 2011, 20:50

Hej på er!

De e helt super länge sen senast och Edvin har blivit en stor pojke som babblar på för fullt och överraskar oss med hur smart och finurlig man kan vara fast man är så liten :love:

Nu har vi 2 års granskning på kommande nästa vecka och vi fick den tyvärr inte till en svenskspråkig hälsovårdare, så ja undrar ifall nån av er som kanske redan varit på granskningen skulle kunna berätta vad den går ut på.. Hon mena nog när jag beställde tiden att inte språket har så stor skillnad, men kollade upp lite på olika diskussionsforum att det nog går ut på att känna igen föremål och lyda enkla order.. och de fungerar ju int alls på främmande språk :hm:

Har ni alla andra varit hos svensksspråkiga hälsovårdare?
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Hippie86
Silvermedlem

Oläst inläggav Nenna1 » 21 nov 2011, 13:25

Hejsan! Jag har riktigt väntat på att höra av någon här på tråden också! Grattis Hippie, ser att ni har en till på kommande! Vi fick vår lillasyster en dag före storasyster fyllde 2.

Jo, jag skulle nog föredra en hälsovårdare som talade barnets språk på tvåårsgranskningen. Hos oss pratade hon länge och väl med storasyster. De lade pussel, ritade, byggde med klossar och läste en bok tillsammans, pratade om bilderna i boken etc. Förstås kunde ju hälsovårdaren ha bett mamma eller pappa sköta snacket eller översätta, men det är ju inte samma sak. Själv brukar jag också ofta förtydliga vad ss säger och blanda mig i diskussioner :oops: och nu försökte jag riktigt medvetet vara tyst och låta dem diskutera och rådgivningstanten själv förstå ss:s uttal. Då måste man ju kunna språket...

Hur är det annars med era tvååringar? Här pratas det också massor, ritas, pusslas och pysslas i allmänhet. Sen är det roligt att upprepa förbjudna grejor i all oändlighet och testa hur mamma säger "nej" för femtielfte gången, tursom gör hon det i huvudsak med sådant som inte är sådär superförbjudet. Trotset fick sig en skjuts då lillasyster föddes, men lugnade sig tursom. Däremot blir alla mjukisdjuren jättebra skötta nu. De ammas och rapas och nattas i ett :)

Pottan är vi fortfarande dåliga på. Fröken sitter mycket gärna där och har gjort det länge. Men på sistone har vi knapp någonsin lyckats fånga något i den. Ser vi att hon kackar (hon ställer sig för sig själv och säger vi ska gå bort) så frågar vi om hon vill gå på pottan, nej, vi ska gå bort, är svaret. Och går vi på pottan så slutar hon ofta kacka. Så fast jag tror att det kommer av sig själv en vacker dag så är jag lite otålig nu. Å andra sidan kan väl nog det här med nytt syskon också ha gjort att hon gått lite tillbaka i utvecklingen. Men hur funkar det hos er? Hur har ni pottränat?
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Flippan » 21 nov 2011, 13:41

Det kändes lite som nostalgi då denna tråd fanns bland "aktiva trådar" :wink:

Vi har inte varit på 2-års kollen än, så Hippie86 kan jag inte hjälpa. Dock har vi alltid svensk rådgivningstant, så språket har aldrig varit nåt problem här. Ja, grattis till kommande bebis, och grattis Nenna1 till lillasystern!

Babblig snart 2-åring känner jag igen! Hon pratar och härmar. Sköter dockor, bygger pussel och duplo, "läser" böcker och leker fint med i storebrors lekar. De är så söta då de kockar tillsammans i sitt kök :love: Hon är väldigt mycket "kan själv", och vill klara allt, även sånt som hon ännu behöver hjälp med. Och det leder till frustration och ilska då det inte går som hon vill och hon inte vill ha hjälp. Temperament har hon minsann också.

Torr blev hon vid 1 år och 8 mån. Nattblöja envisas jag med att sätta på fast hon har kissat i den bara en gång på kanske en månad. Men den natten det händer blir det ju så besvärligt om blöjan inte är på... Men kanske jag ändå borde våga lita på henne att hon sku säga till :hm: Vi har ju kört nån "Ec-light-variant" och haft henne på pottan från början, helt på rutin efter sömn och mat, men snabbt fattar de ju vad pottan är till för. Gjorde lika med storebror och han blev torr vid 1år och 9 mån, så det verkar vara en metod som funkar bra i vårt hus. Nu har jag bara en stor ikea-påse med tygblöjor som har väntat på nån sorts åtgärd (sortering och lagring/säljning) i över 2 månaders tid... Är det bara jag som inte får något gjort??
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Hippie86 » 21 nov 2011, 20:26

Tack! och grattis själv Nenna1!!

Lillasyster borde födas lite efter att Edvin fyller 2 år.. senast var det tajt med julafton då Edvin skulle vara 41+5 veckor (men föddes ju redan 39+0) och nu är det tajt åt andra hållet (38+1 = julafton) så ja e inte så bra på att pricka datum ;)

Edvins ordförråd har under hösten blivit jätte stort och han är intresserad av att titta i böcker och lära sig nya komplicerade ord som (skördetröska, gräshoppa och guacamole) helt super sött då han annors talar ganska långt i grundform utan farligt mycke ordböjningar eller ifyllnadsord :love:

Edvin har en relativt mild trots (eller så har man bara lärt sig att tåla den), men vänttar mej nog att den kan bli värre då lillasyster föds.. den visar sig främst så att han får utbrott och kastar sig på golvet och sparkar och skriker (som jag inte har någå prolem att hantera) eller så att han jävlas med flit (som jag har svårare att tåla) ;)

Edvin trivs bäst med att "keesa böcker" eller "bygga lego".. men leker också gärna kock eller sköter sin mjuksidjur och dockor.. Han förstår att mamma har en baby i magen och pussar och kramar magen, men tror också ibland att "Tico" bor i hans mage :D

och så har Edvin börjar sjunga :) fast ofta blir orden lite knasiga och man får ha lite fantasi för att hitta på vilken sång har sjunger ;) "baka bullaaa... stooora, småå.. locket pååå" osv :heart:

Pottandet har vi ju hållit på med sen början och det går riktigt fint.. oftast kissar har ner en eller två blöjor i dagen, men på natten behöver han fortfarande blöja.. vi började nattkissa honom för några veckor sen då han blöja var så plaskvåt annors.. det innebär alltså att vi lägger honom på pottan ett varv innan vi själva går och sova ca 2 timmar efter hans läggdags.. han brukar aldrig ens vakna till det, utan sitter på pottan med ögonen fast.. Det har iaf hjälpt oss att hålla blöjan sgs torr till morgonen :)

En annan sak vi har övat in den senaste månaden är att somna själv.. det tog ca 1½ vecka för honom och nu somnar han snällt efter några vaggvisor och en gonattpuss fast ingen sitter brevid honom längre :) Nästa projekt är tutten, som jag nog inte ser som ett så stort problem då han bara använder den då han sover :)
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Hippie86
Silvermedlem

Oläst inläggav Hippie86 » 21 nov 2011, 20:29

Ännu en härlig deltalj jag måst tillägga gällande hans tal!! Han lärde sig "R" för typ en månad sen, men istället för såna "r" vi själva använder så rullar han ordentligt på ärret så att de låter som han sku vara från östnyland :D
helt galet sött!! :heart:
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Hippie86
Silvermedlem

Oläst inläggav pyrvel » 11 jan 2012, 11:30

Tänker lyfta upp tråden lite & höra hur alla mår :D
I skrivandets stund står Aaron & leker med Frejas Bratz-docka :lol: Normalt älskar han sina bilar över allt på denna jord!

Har från årsskiftet dragit ner på mina arbetstimmar & jobbar nu 30 timmar per vecka. Det betyder i praktiken att jag är en extra ledig i veckan men iom att jag jobbar kvällar & helger, så kan verkligen se lite annorlunda ut. Chefen ordnar åt mig ledigheter på 3-4 dagar i sträck. Idag är vädret värsta blää, så vi sitter inne & ser hur den vita snön fort smälter bort i ösregnet. Hoppas det mesta hinner "torka" bort innan det ska frysa på igen i slutet på veckan.

Förutom att Aaron inte fortfarande heller pratar så mycket, så är han nog en rätt så normal 2-åring. Trotsig & full med bus. Han avgudar sin storasyster & skulle nog inte gå nånstans utan henne, trots att de är som katt & råtta där emellan. Aaron kan faktiskt prata 3 ords meningar men vi förstår honom nog inte alla gånger. Han använder samma ord för en massa saker. Om vi har svårt att hänga med, så kan ni ju tänka er hur det är för utomstående :huh:

Aaron älskar som sagt allt vad bilar heter, hans favoriter är Rorri (Lauri) & Bärgarn från Bilar. Han tycker också om att pussla, bygga med Duplo & att leka med modellera. Om han bara fick så skulle han titta på TV dygnet runt. Även om han har en massa spring i benen så kan han, om han hittar nånting som han tycker om, sitta timtal & pyssla. Han hjälper gärna till med alla sysslor som att fylla & tömma maskiner, dammsuga, osv. Sover fortfarande flera timmar på dagen & som en stock på natten.

Vad gäller hälsan så började hösten bättre än ifjol men så fort första flunssan kom, så höll den i i månader.Tror allt släppte passligt till jul, tur nog. För tillfället har han bara fått en släng av ögoninfektionen som Freja drabbats av till följd av reaktion på vaccinet om hon fick.

Så sådant hos oss. Vill man läsa mera om oss, så kan man alltid hälsa på vår blogg. Länken hittar man nedan.
Skriv gärna av er lite & berätta hur vardagen ser ut för er. Nu när jag har mera ledig tid, så kanske jag tittar in här på MP oftare oxå :kaffe:
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lottalisa » 11 jan 2012, 21:41

Kul att höra hur ni andra har det! Grattis till er som också fått småsyskon i familjen! Vi fick en pojke till 5 dagar före storebrors 2-års dag.

Våran tvååring är ständigt i farten, hoppar, springer och klättrar från morgon till kväll. Älskar bilar och ska t.o.m. ha dem i sängen vid sovdags. Det ska köras hårt och ju mera ljud det kommer desto bättre. Han har nu också en period då det kastas saker och smälls i dörrarna. Annars är det roligt att hjälpa till med alla hemmasysslor, speciellt att få vara med och "diska". Duplo, knopp-pussel och böcker intresserar också, liksom tv och fjärrkontrollar.

Talet däremot går det sakta med och jag är nästan lite orolig över det då jag hör hur bra många jämnåriga och också yngre barn pratar och sjunger. Visst har han ett ordförråd med flera tydliga ord, men sen pratar han också sitt eget språk, som kan vara svårt att förstå. Men vi får väl ha tålamod.

Pott-träningen går det trögt med, men vi försöker varje dag. En gång har det lyckats komma nåt i pottan, men för det mesta hålls han bara där några sekunder.

Lite trots märks nog av här också, men inte så mycket ännu. Han testar sina gränser emellanåt då vi är upptagna med lillebror. Då gör han sånt som han vet är förbjudet och skapar reaktioner hos föräldrarna. Mycket ska han också göra själv och blir arg om man blandar sig i.

Gossen sover 1,5-2 h på dagen och 10-11 h på natten. I början då lillebror kom var det några oroliga nätter, men annars sover han lugnt på nätterna.

Det var en lite uppdatering från oss. God fortsättning på det nya året!
lottalisa
Silvermedlem

Oläst inläggav Nenna1 » 12 jan 2012, 21:09

Va roligt att det blivit lite liv här på tråden också :tumme:

Även här har vi fått ett småsyskon, en lillasyster en dag före storasyster fyllde 2. Det blev nära, men tursom fick de nu varsin dag.

Storasyster satte i en redig trotsväxel då jag och ls kom hem och jag hoppades karlns pappavecka aldrig skulle ta slut. Men hon lugnade sig efter den första veckan och nu verkar hon vara van vid att ha ls i huset. Hon har varit väldigt snäll mot ls hela tiden och jag vågar lämna dem ensamma en stund också och springa efter posten, gå på wc eller sånt. Däremot kom ju då trotsvågen genast efter förlossningen. Det kan ju också ha berott på att hon var ifrån mig i fyra dagar och nätter och pappa också var mycket borta, vilket allt var helt nytt för henne. Också efter första vecka fortsatte hon kräva mycket uppmärksamhet, men som sagt har lugnet lagt sig nu. Ls beundrar redan ss stort. Jag har ju hört att det går så, men hade inte trott att det gällde redan då de är 3 mån!

Potträningen tog vi i på mellandagarna (då pappa var hemma och hjälpte mig torka golven :blink: ). Lämnade helt sonika bort blöjorna här hemma. Vi torkade i två dagar och sedan på tredje dagens morgon hade poletten fallit ner och efter några dagar till hörde man bara hur fröken sprang iväg till wc för att sätta sig på pottan, eller så sprang hon efter pottan och satte sig framför tv:n :D Nu funkar pottkisandet bra, kackandet gör inte det. Hon håller sig och vill inte göra det i blöjan och försöker på pottan men konstaterar att hon inte kan. Förr eller senare kommer det ju, men det är lite ångestfyllt. Hoppas nu det börjar ta sig småningom, känns lite slött såhär!

Pratet har varit starka sidan här, så det kommer långa haranger på båda språken. Favoritlekar nu är att sköta nallar och lägga dem, dockor är ointressanta. Ett tag ammade hon alla nallar, rapade dem och bytte blöjor. Då hon ammade muminmamman blev vi nog särskilt fulla i skratt =) Annars är böcker, pussel, gungande, rutschbanor och muminhuset populära leksaker.

Trotset har vuxit från och med tvåårsdagen, orkar man inte och blir irriterad och inte lirkar så får man nog lätt igång ett gråtanfall. De varar tursom inte så länge, men visst tar det på nerverna! Och "nej" är det första svaret på de flesta frågorna, framför allt om någon lite mer främmande frågar. T.ex. kan hon svara "nej" och sedan 30 sekunder senare föreslå saken själv... Och ordning på torpet ska det också vara. Hon kommenderar gärna alla som går med på att dansa enligt hennes pipa. Själv tycker jag man kanske inte alltid borde gå med på allt, fastän det kan vara små saker. Hon kan också kommendera med ganska elaka ord och rakt på sak och då brukar jag säga att hon kan säga t.ex. "kan jag få". Vad tycker ni, ska man lära redan en såhär lite hur man ber vackert och att det inte är så snällt att domdera över andra?

Överlag är nog denhär åldern rolig och spännande, fast det har jag väl tyckt i alla åldrar sen fröken föddes :D
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tintti » 03 jun 2012, 07:22

Hej på er alla! Hoppas ni och barnen mår bra:)
Jag har helt glömt bort mp, tills nu när "lillebror" är på kommande.

Ja, vad skall man skriva nu då.. Dottern är världens duktigaste sötaste snällaste raraste trots-monster :) "neeej" "jag vill" "kan själv" är vanliga ord, mammas närver testas så fort möjlighet ges, pappa har hon mera respekt för. Men oftast är hon såå snäll o duktig. Tycker om att hjälpa i köket med matlagning och bakning. Fröken har blivit riktigt pedant, allt ska vara i ordning och inga damm/skräp får finnas, mammas flicka. I vintras hade hon fullt upp att hålla rent kring spisen o vedkorgen.

Några veckor sedan tog vi bort nattblöjan, enstaka olyckor har hänt, men så ska det väl vara.

Nu väntar vi ivrigt på sommaren, jordgubbar o stranden :)

Ha en trevlig sommar alla ni <3
Tintti
Silvermedlem

Oläst inläggav rymden » 15 nov 2012, 19:17

En liten puff på tråden. Har nog varit inne o läst på mp, men har inte kommenterat då jag inte mindes mitt lösenord... :oops:
Pojkens 3-årskalas firades med släktkalas fär 1,5 år sedan, sedan dess är favortileken att ge och få presenter. Får se hur julklapparna tas emot.
Just nu sitter vi och ser på bamse på youtube, samtidigt som jag surfar. Fåret Shaun och chuggington är favoriterna, de brukar vi se på tv också. Han är inte så besatt av tv, vill hellre leka och att man läser åt honom, så det tycker jag är postitvt. :tummenupp: Biblioteket besöker vi nästan varje vecka och han får då välja några böcker, hoppas intresset fär böcker håller i sig.
Jag jobbar ännu 30 timmar i veckan och ska fortsätta med det ännu nästa år, fast jag inte får stödet från fpa. JObbar 6 timmar per dag och det är riktigt passligt för pojkens del också, då arbetsresan är 50 km en väg. Dagarna blir inte så långa för nån av oss och vi kanske orkar med nåt på kvällarna också, förutom idag då vi ser på datorn... :blink:
Tycker det är en rolig tid med pojken just nu, han har så fiffiga tankar och det går att resonera med och komma överens. För det mesta, matsituationerna är fortfarande problematiska, men som tur äter han på dagis, så växer gör han enligt rdg-kurvan. Inga syskon är planerade, trivs ganska bra med livet just nu. Hur är det med er andra tre-åringar?
rymden

Oläst inläggav Nenna1 » 22 nov 2012, 12:55

Här är det Pippi på DVD för tillfället medan jag surfar :-)

Det verkar som att vi kommit över det värsta 2-3-årstrotset nu. Men i somras var det nog tungt. Och nu och då när det vill sig kan ätandet, sovandet och påklädandet bli en riktigt pärs. Fröken vet precis hur man provocerar då hon är på det humöret. Men en del av detta beror säkert också på lillasyster, som fyllde ett, och nu börjar ta för sig på annat vis. Det verkar som att ss ibland blir svartsjuk på att ls får hjälp med mat och kläder.

En ryslig frågeperiod har vi också kommit in i! "miksi" eller "varför" är svaret man får på nästan allt man säger och sedan då man ger ett svar så får man ett nytt "miksi/varför". Ibland blir det så djuplodande att jag inte har en blekblå aning om vad jag ska svara :swoon:

Hoppas flera tittar in och berättar hur ni har det!
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav rymden » 29 aug 2014, 16:36

Liten uppdatering. Snart fyller pojken fem år, det har han väntat på hela sommaren. Häromdagen frågade han igen när han fyller, då jag sa att det är en månad så tyckte han såååå länge... :wink: Vi hade fem veckor semester tillsammans, men det tyckte pojken var för länge. Sista veckan då vi funderade på semestern sa han : Ensi vuonna, mamma, minä haluan vain yhden päivän lomaa... Och sen visade han upp ett pekfinger i luften, som för att understryka ett... :lol: Anledningen var väl att han är ensambarn, så han har fått flänga med mamma en del. Vi har varit på cirkus, skärgården och hemma. På cirkusbesöket var han helt hänförd, satt helt stilla med stora ögon och såg på allt runtomkring, min fina pojke :heart: Jag själv tyckte det var riktigt passligt med fem veckor semester, hann för en gångs skull vila och riktigt ladda batterierna. Jobbar fortfarande deltid och trivs så bra med det, pojken skulle gärna vara läöngre på dagis om dagarna. Bra att han trivs. :tumme:

Matsituationerna är fortfarande en pärs, det som smakar en dag kanske inte smakar nästa och det brukar bli rop och tandagnisslan. Emellanåt eller ganska ofta blir man så trött på det så :curse: Jag är kanske inte alltid till min fördel under maten, då det blir gnäll.... :oops:

Finns det andra här ur denna årstidskull? Den här tiden minns jag alltid till tiden för fem år sedan, det börjar ju bli så länge sen :w00t:
rymden

Föregående

Återgå till Småbarn - månadsgrupper