HÖSTBABYN 2009

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: HÖSTBABYN 2009

Oläst inläggav Solsken » 31 jul 2010, 23:07

Hejsan,

Jag har inte skrivit på evigheter, men tänkte att nu borde jag nog höra av mej :-)
Vår gullunge är nu ganska exakt 10,5 månader, och inte alls så liten längre...
På 10 månaderskollen var han 76 cm lång och vägde präktiga 11,425 kg.
- Mamma börjar ha ganska bra armmuskler ;-)

Jag har just slutat amma (på 10 månadersdagen), så har ännu lite ömma bröst, men det går väl över. Pojken äter nu 5 mål fast föda om dagen och dricker ca 3 dl Tutteli + vatten till måltiderna. Sex stycken tänder har jag sett hittills - 2 nere och 4 uppe.

Motionen består mest av krypande, fast det har blivit lite tråkigt nu när man kan gå med stöd istället ;-) Han klättrar upp både vid diskmaskin, spis och tvättmaskin, så vi har blivit tvungna att "säkra" dem. Knappar, ledningar och lampor av alla de slag är väldigt fascinerande just nu.

Det var en snabbuppdatering - skall försöka skriva mer igen senare!
Bild Bild
Användarvisningsbild
Solsken
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Tintti » 02 aug 2010, 09:11

Kissekatten skrev:Här är det pruttljud med munnen direkt hon hör ett fordon, och våra katter är ksshh, mamma och pappa säger hon åxå, men vet nog inte vad det betyder ännu
Vad kul, vår kisse heter också ksshh, igår sa hon kisss kisss kisscch :love: Härligt sött när det börjar bli riktiga ord, hon kämpar så. Haba/hava säger hon till fammos hundar, tata säger hon både åt mig o pappa.

Nu har första tänderna kommit, vi märkte den ena på morgonen o tanden brevid märkte vi på kvällen, båda nere. Inga gnäll eller någo konstigt alls. O häromdagen drog hon sig fram några meter, till min telefon som jag lämnat på golvet :D
Mariska skrev:Han ålar sig fram kvickt som bara den, helst av allt till kattmaten, förstås
Nelly har också hittat kattmaten, men hon har bara tömt ut "pripplorna" och börjat leka med skålen. Roligt att höra av dig igen Mariska. Nelly var 8720 o 69cm på 7 månaders kollen, liten knubbis :love:

Nuuu ska vi äta o sedan fara o ansöka om dagvårdsplats.. usch, jag vill inte föra henne till dagis :scared:
Tintti
Silvermedlem

Oläst inläggav Flippan » 02 aug 2010, 13:44

Jag läser nog här regelbundet men ger mig aldrig tid att skriva. Nu sover båda barnen samtidigt så nu ska jag passa på, även om huset nog kallar på mig, här borde stäääädas. Suck.
Lillasyster har börjat dra sig fram, det går redan snabbt och blir det inte dammsuget varannan dag här så syns det nog på katthårsmängden på hennes kläder... Storebror är förkrossad då hon når hans saker och det gäller att ha koll på alla småprylar överallt. Nu skulle det nog varit skönt om storebror hade haft ett eget rum där han kunde ha sina grejer och få leka ifred.
4 tänder och ett sött leende har vi :D
Maten har äntligen börjat smaka efter en trög start. Grönsaker går väl ännu sådär (burkmat bättre än hemkokt, men jag tänkte inte ge mig så lätt den här gången då trädgårdslandet är fullt av morötter och potatis, garanterat ekolokiskt odlade..), gröten är bäst. Blev lite förvånad då hon glatt slukade 1,5 dl grötportion igår kväll :shock: Hur stora portioner äter era små?
Sover bra både dag och natt nu -pepparpeppar-, äter oftast en gång på natten, men ibland ingen och ibland 2. Det spelar ingen större roll för mig, vi somnar båda gott om efter nattmaten (eller mitt i...)
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna1 » 02 aug 2010, 15:13

Flippan: Våra grötportioner på kvällen är också megastora ibland. Som störst skulle jag tro kring 2 dl, nu har vi hållit oss till lite mindre igen. Gällande burkmat och att en del gillar det bättre har jag funderat om det kan ha att göra med att den är utblandad med en hel del vatten och stärkelse. Ser man på procenterna i vissa burkar, där de skrivs, så är en ganska stor del vatten. Så kanske er fröken vill ha mildare smak?
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav pyrvel » 06 aug 2010, 20:38

Dryga månaden ledigt mera & så börjar vardagen för oss. 1.9 återvänder jag till arbetet igen. Känns för tillfället lite ledsamt men kanske jag vänjer mig vid tanken bara månaden går mot sitt slut. Ska bli skoj att komma ut bland vuxna människor men tanken över att ha kanske 3-4 timmar kvällstid med barnen per dag skrämmer mig :scared: Borde hinna Zumba, spela innebandy, jumppa med Freja, umgås med Aaron & med sambo oxå för den delen men när tusan ska jag ha tid för det... :hm: Dessutom jobbar jag åtminstone en kväll per vecka. Enda positiva är att vi jobbar typ var sjätte helg.

Flippan skrev:blir det inte dammsuget varannan dag här så syns det nog på katthårsmängden på hennes kläder...

Vi har helt samma problem här :nicka: Velourbyxor är ingen succé :nepp: Därför önskar jag/vi att han skulle börja krypa eller gå istället för att åla sig fram.

Matvraket vårt äter ju nuförtiden det vi äter. Började redan tidigare i somras ge honom helt "vanlig" mat iom dagvården i höst. Nu dricker han oxå för det mesta vanlig mjölk, varvat med lite HYLA eller laktosfri mjölk och ersättning. Helt vad som finns till hands. Å allt sjunker!

Var på besökt till min gamla farmor idag & Aaron gillade inte henne alls. Började stortjuta när vi kom in genom dörren & skrek hysteriskt genast hon tittade på honom eller sa nånting :roll: Tyckte han var smått fånig men kanske en skrynklig, krokig gammal dam med svart käpp är lite skrämmande för en liten kille :love: Får ta & besöka henne oftare. Nå, innan vi åkte så log han nog mot henne, om än med lite skeptisk blick...

Imorgon ska sambo & jag på dans, riktig gammaltida ladudans (ladu = lada). Har fixat barnvakt via Röda Korset. Idag var barnflickan på visit & tror att det kommer att gå riktigt bra. Brukar för det mesta ordna med min mamma, pappa eller syster men de är ju förstås alla på väg dit. Ska bli skoj att komma ut & svira lite :nicka:
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kissekatten » 10 aug 2010, 08:56

Nu drar sig fröken fram med en faslig fart, iallafall till kattmaten som nån annan redan skrev om :nicka: Katthåren är här åxå ett problem, blir att städa oftare bara. Märkte nog att legat på latsidan med det, en dag här blev det att storstäda och moppa golven ordentligt då frökens vita body var alldeles grå på magen :oops:
Andra tanden kom sen åxå, så det var därför hon hade feber, skönt att inte var nåt värre. Nu har hon igen varit rätt grinig några dar, men misstänker det är separationsångesten som kommer nu då hon vill ha mej nära hela tiden, har t.o.m vägrat somna i egen säng nu, endast då hon får ligga bredvid mej.
Ksshh (kissa), har nu blivit ksshha så nog börjar det bli riktiga ord åxå :tumme:
Snart har vi 8 månaderskontroll med ny rådistant, ska bli intressant att träffa henne och intressant att se hur mycket fröken växt, senaste koll var vid 5 mån.
För växt har hon gjort, städade ur klädskåpet igår och det blev en stoor hög som blivit för smått.
Finns här nån annan på tråden som ännu nattammar? Här tissas det minst 2 ggr/natt, sku gärna få ett slut på det snart, men trots att hon nu äter morgongröt/lunch/mellanmål/middag/kvällsgröt+ammas fritt däremellan så vill hon ändå äta på natten, och äter ordentligt dessa 2 ggr åxå.
Idag ska svärmor ta hand om fröken några timmar så vi får gå ut och äta på tumis med sambon, kommer att kännas konstigt...Men skönt åxå på ett sätt :nicka:
"Mammas nasse" 12/09 och "Vår Busis" 05/12
Användarvisningsbild
Kissekatten
Guldmedlem

Oläst inläggav Nenna1 » 10 aug 2010, 10:31

Kissekatten: Jag tror vår nattamning slutade just där efter 8 mån strecket. Hon åt oftast en gång per natt, kring 4-5 tiden och länge, länge åt hon riktigt ordentligt då, så jag försökte att inte ta alltför stor stress av saken. Sen en natt så tog jag henne i vår säng istället och hon slocknade där och därefter märkte vi båda att hon tydligen klarar sig utan. Sen ammade jag ännu ett tag alltid ibland då hon vaknade redan vid 6. Och nu verkar hon somna om lika bra (eller ibland dåligt) utan amning. Så för min del är jag nöjd att jag lät tiden utvisa hur vi slutade med nattamningen och inte började med något "sova utan nattmat"-projekt.

Nå nu vaknade fröken, snorig och eländig, precis som jag för tillfället :(
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Flippan » 12 aug 2010, 22:43

Kissekatten: Här nattammas det nog ännu, oftast en gång vid 5-6-tiden, men ibland blir det 2 ggr och ibland sover hon hela natten utan mat. Ingen av oss lider av dessa matningar så jag tar ingen stress med att sluta med det ännu. En del menar ju att bebisar > 6 månader inte behöver mat mera på natten, andra menar att vissa behöver nattmål upp till 1 års-ålder. Jag väljer att tro på det senare. Med storebror försökte vi nog få bort allt nattmatas då han var runt 7 mån och sov uruselt (han vakna minst 1 gång i timmen heeeeela natten), men det var helt uppenbart att han var HUNGRIG där vid 5-tiden så vi hade kvar ett nattmål tills han själv började sova förbi det då han var dryga året. Så jag tänkte nog låta lillasyster få sig en nattslurk ett bra tag ännu om hon vill :D
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna1 » 13 aug 2010, 09:44

Håller med dig Flippan. Vissa har snabbare ämnesomsättning och blir fortare hungriga och barn har ju svårt att hållas mätta länge. Vår fröken äter med 3 timmars mellanrum på dagen och är redigt hungrig varje gång, så jag tyckte det var logiskt att hon länge var hungrig om natten. Barnen har ju heller knappast läst boken där det står att de ska klara sig utan mat efter halvåret ;-)

Här försöker jag hitta balans mellan dagssömn och nattsömn. Ibland vill fröken börja vakna tidigt och somna en timme senare än vanligt och så sova långa dagssömner. Hon sover 2 nu igen. Och ibland sover hon två korta snuttar och en lång nattsömn. Det pendlar av och an.

Samma funderar jag med amningen, alltså balansen. Hon har plötsligt börjat begära efter tissen igen då vi nu några månader ammat genast på morgonen, efter lunch, mellanmål, middag och innan läggdags. Funderar om hon kanske behöver mer vätska eller mjölk. Hur löper det här hos er andra? Finns det flera som ännu ammar? Sen borde man väl börja med syrliga mjölkprodukterna också småningom, tror vi ska starta med fil. Fröken har börjat äta gröt själv med sked nu. Hon blev frustrerad av att bara sitta och bli matad, så nu laddar jag skeden och hon sätter den i munnen, några gånger i varje fall. Hittade en med perfekt böj så den går lätt in. För hand kastar hon in en hel del kokta grönsaker, gurka och tomat redan, men det blir nog mer ätet om vi matar mos samtidigt som hon äter själv. Så där gäller det också med den där balansen :-)
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kissekatten » 15 aug 2010, 09:15

Tack för svaren Flippan och Nenna1 :thx: Har inga planer på att börja avvänja henne heller, hon får nog äta nattslurkarna så länge hon själv vill, eller nja, tillsvidare iallafall, kanske tänker om sen om det är lika i vinter ännu :lipa: Senaste nätterna har det varit 3 ggr, men hon ammar väldigt lite på dagtid så antar hon behöver det på natten sen iställe, och åxå för att hålla igång produktionen, fast visst börjar jag själv längta efter att småningom få sova lite mer ostört :yawn:
Annars börjar hon öva att dra sig upp och stå nu, så antar att krypandet kan bli överhoppat här.
Hade en riktig skräckupplevelse en dag, gick själv på WC och då kom tillbaka låg fröken och kippade efter luft, tänkte såklart hon lagt nåt i halsen, svängde henne upp och ner så spyorna flög, sen grät både hon och jag en skvätt, för det var så himla obehagligt :scared: Vet inte vad det var som gjorde att hon blev utan luft, men nu blir det nog att städa flitigare än nånsin!!
Så fint nu att bo på landet, här vi bor finns hästar, katter och hundar, och fröken älskar alla djur, hon skriker av glädje direkt hon får syn på dom :love:
Bär har hon börjat tycka om åxå :nicka: Brukar gå på en skogsväg där det växer hallon och blåbär, första gångerna hon fick smaka var det roliga grimaser, men nu säger hon mmm och vill ha mer.
På tisdag har vi 8 månaders kontroll, ska höra då när influenssa-vaccinering blir aktuell i vår kommun. Tänker ni andra vaccinera era små? Vet inte ännu hur vi gör, men tänker själv ta den iallafall då kommer att jobba som inhoppare på dagis i vinter, på sidan om min vårdledighet, och där drar man på sig alla pöpön...
Användarvisningsbild
Kissekatten
Guldmedlem

Oläst inläggav pyrvel » 19 aug 2010, 21:24

Jahapp, 13 dagar på hemmaplan kvar & sen börjar allvaret igen. Har två dagar dagisinskolning bakom oss & för Aarons del har allt gått bra. Freja däremot är helt upp & ner. Aaron tycker det är skoj med ny plats, nya leksaker & människor som bara ler mot honom. Att det dessutom serveras god mat med jämna mellanrum är tydligen ett plus :wink: Lilla matvraket vårt :love: Idag lämnade jag honom en timme där med Freja förstås & de andra flickorna. Han hade suttit nöjd i sandlådan & lekt med spade & hink. Imorgon fortsätter vi & i nästa vecka ska vi ännu vara där ett par dagar innan starten då därpå följande vecka. Känns i alla fall skönt att allt är skaffat för dagisstarten. Grävde fram stövlar & halare idag redan, då mätaren visade 10 grader i morse :shock: Brrrrr! Det ska nog gå bra, även om jag hellre stannade hemma... :osaker:

Han har fullt upp med ta sig upp. Står & går gärna med lite hjälp. Tar sig oxå upp i krypställning men konstateras fort, att varför ens försöka när han kommer så fort fram ålandes eller vad tusan stilen han har kallas. Han liksom drar sig fram med en arm & sparkar iväg med en fot, ibland oxå bara med foten då han har leksaker i händerna!

Jepps, det var en liten uppdatering om läget hos oss.
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav pyrvel » 20 aug 2010, 20:33

Får skriva lite för mig själv men måste bara kommentera, för nu kryper han :w00t: Å det roliga är att han gör det lite i smyg när han tror att man inte ser honom :love: Så sånt, nog är de lustiga de små liven. När man tror att de inte kan ingenting, så överraskar de en med en gång!
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lottalisa » 20 aug 2010, 21:10

Lite uppdatering härifrån också! Våran guldklimp är nu 10 månader och full av energi. Det verkligen en härlig tid nu med en glad och nöjd gosse som upptäcker världen :love: . Han började krypa en vecka efter åtta månadersstrecket och nu är det minsann fart i honom. Han stiger upp överallt och klättrar t.ex. i trappor om han får. En stor favorit är Brios lära-gå-kärra som han kör för fullt med tills väggen kommer emot. Han älskar också att vara ute och börjar nästan alltid gråta då vi måste gå igen. Babygungan där ute kan han sitta i hur länge som helst.
Jag har inte ammat på tre dagar nu, så jag tror det är avlutat. Brösten är lite ömma och spända ännu, men det går väl över. Gossen har tidvis krånglat med maten här, men med mycket tålamod och någonting att hålla i handen (och kasta i golvet x hundra :roll: ) så har det för det mesta gått bra.
Nätterna är 10-12 h. Han är helt klart hungrig på morgonsidan och dricker ca 200 ml mjölk vid 5-6-tiden och somnar sedan om igen till 7-8-tiden. De här senaste två dagarna har han bara sovit en gång på dagen, så få se om det är en förändring som håller i sig.
Vår lilla busunge gillar att plocka saker ur lådor och skåp, häller ut gryn o.s.v. om man inte har ögon på honom (eller har bundit fast lådorna). Nu har han också kommit på att man kan lyfta på wc-locket och stoppa in armen där :w00t: .
Tvättmaskin, diskmaskin och spis har varit barnsäkrade en tid redan.
Nu blir det att börja skaffa höst och vinterkläder, för visst är kyliga tider på kommande. Vad lätt det har varit med påklädningen i sommar!
lottalisa
Silvermedlem

Oläst inläggav pyrvel » 24 aug 2010, 13:13

11 månaders dagen till ära så tyckte han det var dax att stiga upp! Hittade honom stående i sängen i morse :love:
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kissekatten » 04 sep 2010, 08:16

Nu är det höst :( Får strida med fröken varje dag igen för att få utekläder på... Trist åxå då hon inte kan vara på marken utan att bli blöt och smutsig, får nog skaffa en "hemmahalare" som får bli förstörd, för hon är inte alls nöjd med att bara vara i vagnen/selen längre :nepp:
Igår var vi till tandsköterskan och fick väldigt beröm för att vi inte ger nåt sött åt henne, brukar man göra det åt 8-9 månaders bebisar :w00t: Hos oss kommer nog frukt, bär och majskrokar att få duga som godis länge ännu!
Igår började hon krypa åxå och på samma gång ta stöd och dra sig upp, står på fötter gör hon inte ännu, tack och lov :swoon: bara upp på knä.
Sovandet har det varit sämre med igen, trött och grinig dagtid och vill äta 3-4 ggr på natten, nå, är väl "en sån period" igen, det brukar gå över :nicka:
På torsdag var vi på mammacafé, jättekiva att träffa andra mammor med barn i samma ålder! Fröken gillade inte det speciellt, hon blev bara sur på alla som knyckte hennes leksaker och hon tyckte nog det var lite för livat! Van att vi är hemma i lugn och ro för det mesta.
Är en tid sen 8 månaders-kontrollen men måtten då var: 72,5cm och 9,185kg så växer gör hon minsann fast maten inte alltid smakar så bra...
Användarvisningsbild
Kissekatten
Guldmedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper