HÖSTBABYN 2009

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: HÖSTBABYN 2009

Oläst inläggav Nenna1 » 10 nov 2010, 12:20

Roligt med lite liv på tråden! Har väntat på att höra av någon, men inte fattat att man kan ju skriva själv också ibland ;-)

Fröken är drygt ett år gammal nu, 8,9kg och 74cm på kollen. Lite krångligt då jag köpte en vinterhalare i barnmodell, alltså storlek 80 och den är superstor då hon är lite kortare än genomsnittet. Det skulle passa bättre med babymodellen, men tänkte barnmodellen skulle vara bekvämare då hon ska till dagis efter årsskiftet. Jag ska börja jobba, men gör det på distans hemifrån och 80%, tror det är bra mjukstart. I helgen har vi också flyttat in i nygammalt hus, nytt för oss men 50 år gammalt. Det känns lättare med fröken här, hon har mera utrymme att fara runt på. Och så älskar hon sin gunga på gården :-)

Nu just har vi tur med trotset. Hon gråter en stund då man säger nej eller särskilt då man tar något från henne, men inte så länge att man tappar nerverna. I matbordet kan jag bli irriterad då hon börjar tigga t.ex. tomater eller bananer istället för sin mat. Jag borde väl inte ha dem liggande framme... Men kan tänka mig Anka 84 att ni båda gråter ibland. Trotsropet är så irriterande. Gällande blommor har vi kört min mormors knep. Hon lärde sina barn och de å sin sida oss att man blåser på blommor, inte rör dem. Vi började blåsa genast då fröken hoksade hur man blåser och då hon var som ivrigast började hon pusta genast hon kom ut mot alla träd, gräsmattor och buskar :love: Men det funkar fortfarande då hon börjar påta på en blomma och vi fråga vad man ska göra istället.

Går utan stöd gör hon fortfarande inte. Hon fick en Brio-gåvagn till födelsedagen och det tog några dagar innan hon tassade runt med den. Hon kröp med ryslig fart här tidigare men nu har hon också utvecklat en "apstil" där hon hasar på baken och stöder med ena handen och andra gör lyfter hon högt i vädret och smäller ner i golvet för att dra sig fram. På det viset kan man frakta saker också. Och jag tycker precis att jag sett apor göra likadant på tv :lol:

Vi pratar finska och svenska med henne så de ord vi fått hittills är gunga, dusch (!), vuf och muu, och så ett ljud för fåglar. Låter tassigt att barnet lär sig säga dusch före mamma eller pappa :lol: Jag har ingen aning om varifrån det kommit men så säger hon om duschen och wc:n.

Första rediga febern hade vi förra veckan, misstänker tre dagar feber eller enterovirus. Det var feber, snuva och smått utslag över hela kroppen men värre på handflator, haka och rumpa. Kanske också lite i munnen. Nåja, vad än det var så har vi ju det undan nu då. Pappa verkar ha fått det istället...
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Lillamy09 » 11 nov 2010, 13:23

HEJ!
jag har en son som fyller 1 år nästa lördag. och nu funderar jag hur era 1 åringar sover på natten och hur mycket sover dom på dagen? vår son sover mellan kl. 12-15 på dagen då brukar jag väka upp han om han inte själv vaknar. sen far han och sova 20.00-20.30 och så sover han till kl. 6-7.30. men nu har han i ca. 2 månader varit vaken på nätterna 1-2 timmar. men i natt var det helt hopplöst han var vaken i 4 timmar :yawn: .han sover i samma rum som oss ännu.och när han e vaken på nätterna vill han ha lamppan på och så vill han mellan oss och om han ligger i egen säng så gnäller han eller så gråter han. och det sku inte vara nånting om han sku ligga stilla men när han stiger upp och står i sängen och vrider och vänder på sej hela tiden.
har någon något bra tips hur man ska få han och sova hela nätter?
nu ska jag passa på och sova när han sover ute i vagnen :yawn:
Lillamy09
Guldmedlem

Oläst inläggav Nenna1 » 11 nov 2010, 20:54

Oj Alina! Jag har medlidande med dig. Vår tös har haft (peppar, peppar att det är över) liknande skov i somras. Hon vaknade kring 3-4 tiden och vakade en timme. Men hon försökte tursom sova då jag tog henne mellan oss, ungefär sådär som man själv ligger och vrider och vänder och inte kan få tag i sömnen.

Men, jämför jag din killes sovande med vår fröken så skulle jag säga att förklaringen till nattvaket är att han sover helt för länge på dagen. För oss hjälpte det nog inte med att ha henne att sova kortare på dagarna och bara en dagssömn istället för två. Jag tror det var mer av någon form av "utvecklingskris". Hon lärde sig krypa etc. och måste väl tänka på det på nätterna också.

Men i varje fall, fröken sover ca 20.30-7 och ca 1,5h på dagen. Vi väcker henne efter ca 1,5h för då får man henne och sova där efter kl 20.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Llinnea » 11 nov 2010, 23:19

pyrvel skrev:Nej men jestas ja, finns ju 1-åringar i gänget :w00t:
Grattis till Solskens & Llinneas grabb som blivit 1 år redan! :clap:

Tack för grattisarna! Det är ju en tid sen redan, jag hade problem med att logga in men nu tycks det fungera igen. Grattis till alla andra som också redan har hunnit fira födelsedag.
Lillabror är en sån glad och gosig liten kille! Han pratar i ett och apar efter allt som man gör. Dessutom tycker storebror (2,5 år) att det är jätteroligt att apa efter allt som lillebror gör eller säger.. Nåja. Båda barnen sover 12h på natten (ung. 19:30-7:30) och 1,5h på dagen. Tutt har lillebror aldrig velat ha och tuttflaskan dög inte heller men han dricker från pipmuggen och äter både puréer och vanlig mat. Komjölk har vi inte ännu övergått till för han verkade få ont i magen de gånger vi har försökt hittills, så vi tänkte att vi väntar lite till och försöker på nytt sen igen. Ammar gör jag också fortfarande morgon och kväll. Tänder fick han ganska tidigt och har redan länge haft 8 st, och nu har de första kindtänderna kommit igenom. På 1-årskontrollen var måttena 77cm och 10kg.
Dagisstarten gick superfint och han gillar att vara där, han gillar överhuvudtaget när det händer omkring honom. Det är skönt, för då gick jobbstarten för min del också mycket bättre den här gången. Barnen är 3 dagar i veckan på dagis, och så har de en pappadag och en mammadag (vi jobbar båda 80%).

Hälsningar i höstrusket!
Llinnea

Oläst inläggav Hippie86 » 13 nov 2010, 23:51

Lite uppdateringar härifrån också :)
Jag skrev ju för nästan en månad sen att han tog första steget.. Han tar fortfarande 2-3 steg per dag, men är annors inte det minsta intresserad av att gå.. Stå kan han nu längre stunder utan stöd och med gåkärran far att fram som en dåre :)
Han klättrar fortfarande överallt och man får hålla ett öga på honom hela tiden då han en stund är halvvägs upp på spisen och andra stunden tänker byrån falla på honom :nepp:
Han har också börjat leka mera självständigt.. på rätt humör kan han koncentrera sig i upp till 30 minuter på att t.ex. rada klossar!! :)
Sju tänder har han och åttonde verkar vara på kommande.. Han äter nu samma mat som vi, fast utan salt och mjölk, och det går med varierande succe.. fortfarande går babymat bäst (som han äter då vi inte är hemma)..
Så har han börjat tala.. man skall titta på allt.. han pekar villt omkring sig och säger "titta".. "titta där".. han har börjat säga mamma också, fast det är oftast ett gnälligt "mamma..mamma" och betyder att han vill upp i famnen ;)
Hans dagsytm har varit lika nu ganska länge.. vaknar 7-7.30, sover dagssömn 12-14 och går och lägger sig för natten 19-19.30.. Han somnar oftast på under en kvart, och hinner sällan bli övertrött under kvällen :)
Nu skall jag gå och lägga mej!

Imorron skall den första farsdagen firas :clap:
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Hippie86
Silvermedlem

Oläst inläggav pyrvel » 21 nov 2010, 23:40

Oj, oj, det var en tid sedan jag varit in här :shock:
Grattis till alla 1-åringar som jag missat under den tiden.

Kan inte annat säga än att återgången till jobbet har varit tuff. Utan att ljuga så har vi inte sett en frisk dag sedan dess. Barnen har varit sjuka konstant känns det som. En vecka var de i någorlunda skick men då låg istället jag på sängbottnet i adenovirus. Freja är ju stor redan att hon klarar flunsorna relativt bra men Aaron, lilla Aaron...

Efter en lång rad av diverse virus, whatever så har han nu urinvägsinfektion. Rosslar gör han konstant skulle jag säga. Men kan ni tänka er, trots det så orkar han äta & leka. Sover gott om nätterna, bättre tack vare Ventoline & Pronaxen. Kan inte förstå hur pojken kan vara så nöjd trots att han hostar, nyser, harklar i ett.

Mitt i dessa flunsor lärde han sig plötsligt att gå. Trodde han aldrig skulle börja trampa men nu gör han inget annat. Pratar mycket men inget vi förstår, annat än mamma & pappa förstås :love: Älskar bilar! Dem kör han omkring med dagarna i ända.

Ang sovandet så snarkar Aaron från ca 19.30 tills jag väcker honom lite före 7 iom dagvården. På dagen får han sova precis så länge han vill, oftast rör det om 2.5-3 timmar. På helgerna sover han till än 8-8.30 & trots den långa natten lika lång dagsvila. Han fick eget rum vid ca 5 månader pga att vi helt klart störde varandras sömn & efter det har nätterna fungerat problemfritt.

Så sådant hemma hos oss. Hoppas inget annat än att vi ska bli friska...
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav annamaria87 » 25 nov 2010, 21:10

Hej på er alla!

Passar det om jag hoppar in här med er för att diskutera? Så att det var skrivet på Decemberbebisar 2009 att man kan joina denhär gruppern eftersom vi var så några i den gruppen :)
annamaria87

Oläst inläggav Nenna1 » 25 nov 2010, 21:44

Hej annamaria87 och välkommen! Det är bara välkommet med mer skriverier här!
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav pyrvel » 25 nov 2010, 21:52

^ Absolut! Häng på! :nicka:
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav annamaria87 » 26 nov 2010, 10:21

Tack :) Kan berätta lite kort om vem vi är :

17.12.2009 föddes vår lilla prinsessa med måttena 49 cm och 3440 g :love: . Amanda som flickan min heter föddes med kejsarsnitt.
HElt otroligt att hon snart fyller 1 år,tycker att dehär året har gått jättesnabbt.Kommer att vara hemma med Amanda tills januari sen får hon börja på dagis och jag går tillbaks till arbetslivet om jag hittar ett sånt. Jag är utbildad närvårdare men har inte ännu funnit ett jobb åt mig.Gör nu liite inhopparturer på ett serviceboende och hoppas på att jag skulle få fortsätta där sen i januari :)
Och förlovad är jag med min karl som jag sällskapat med i 4 år :heart:

Fråga gärna om ni vill veta mera!
annamaria87

Oläst inläggav Nenna1 » 26 nov 2010, 17:24

Också vår fröken börjar på dagis i vår. Jag är närmast fundersam för att komma iväg på morgnarna och för hur mycket sjukor hon kommer att dra på sig. Dagiset verkade kul, gruppen borde ha bara 8 barn, men tyvärr, för vår del, är det mycket 3-åringar nu i vår, så det blir hela 10 st. Tursom har fröken hittills varit mycket social av sig. Nu just hälsar hon på varje tant och farbror i butiken med att säga "täättä", vilket verkar betyda tant/farbror/vuxen och pappa :oops: tursom hälsar de flesta glatt tillbaka.

Hur ser det ut med dagis/jobb för er andra? Pyrvel vet jag ju har rullat det här systemet fint redan ett tag, med två barn dessutom.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Hippie86 » 26 nov 2010, 22:45

Edvin skall börja dagis i januari :) Fick äntligen efter lång vänttan med många trakaserande samtal till dagisinvalsansvariga en plats i ett av de dagis som ligger här nära :clap:

Min man kommer att vara hemma nu i december och sköta Edvin då jag går ut på min sista praktik. Sen får jag papprena från skolan 22.12 och från och med mitten av januari har jag ett moderskapsvikariat.. håller hela tiden ögonen öppna för fast tjäst inom branchen.. men de e int så lätt..

Borde få papprena om dagiset och kontaktuppgifter inom kort, sen tänkte jag börja mjuklanda inför dagis asap :)

Ammar ni ännu? Jag ammar ännu vid varje måltid, alltså 5 gånger i dagen, men tänkte att eftersom Edvin fyller 1 om en dryg vecka så kommer han att få komjölk de stunder jag inte är hemma pga praktiken och så mot årets slut försöka trappa ner på amningen helt och hållet.. Förra praktiken som jag var på i september pumpade jag hela tiden, men nu tänkte jag klara mej utan pumpande.

Känns hämskt att tänka att mammaledigheten snart är över.. På måndagen börjar praktiken som räcker till jul, sen e de bara några veckors "jullov" innan jobet börjar :P
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Hippie86
Silvermedlem

Oläst inläggav annamaria87 » 27 nov 2010, 12:22

Jag ammade Amanda tills hon var 9 månader sen slutade jag.Det gick som tur otrolit lätt att sluta :)
annamaria87

Oläst inläggav Kissekatten » 27 nov 2010, 20:04

Välkommen annamaria87, skoj med fler december-mammor :tumme: Vår tös är född dagen efter er. Så snart blir det 1-årskalas här åxå. Nästa helg faktiskt, tänkte ha det lite i förväg så inte blir såå nära julen.
Jobb/dagis är inte aktuellt för oss ännu då jag kommer att vara hemma på vårdledigt+semester ända till 3.8.2011. Känns väldigt skönt att vi fick det ordnat så måste jag säga för jag längtar inte alls tillbaka till jobbet ännu...
Här sover tösen från 19-19.30-6.30 (fast vaknar rätt ofta på natten nog, men somnar om direkt med tutt eller tiss) så sover hon 1-1,5 timme en gång per dag. Ibland en kort snutt senare på dagen i bilen eller vagnen om vi är bort nånstans.
Här ammas det nog ännu, 4 ggr/ dag och 1-3 ggr/natt.
Går gör hon inte ännu, bara med stöd då. Övar sig nog att stå utan stöd men är väldigt försiktig av sig. Senaste månaden har hon varit riktigt otroligt mammig av sig, jag får inte ens gå i fred på WC, hon tjuter direkt jag är utom synhåll, lite jobbigt, men lite gulligt åxå :love:
Stark egenvilja har hon och tar hemskt illa upp då man nekar henne nåt. Pratar långa radiramsor (som ingen förstår) för sig själv och för sina dockor som är det bästa hon vet! Jag blir ofta överraskad just nu hur mycket hon verkligen förstår av det som jag pratar med henne :)
"Mammas nasse" 12/09 och "Vår Busis" 05/12
Användarvisningsbild
Kissekatten
Guldmedlem

Oläst inläggav annamaria87 » 28 nov 2010, 20:22

Jag har redan nu jobbat liite för att få extra pengar.mst säga att det har känts riktit skönt :)
Amanda går och sova kl.20.00 å brukar vakna mellan 7-9.Oftast sover hon på veckosluten till kl.9 så har många gånger frågat våran pappa om han har ställt in henne att på veckoslutena skall det sovas längre för då är pappa hemma :tumme:
Men det är ju bara skönt att få sova liite längre emellan.Amanda vaknar c.a 1-2 ggr på natten men inte varje natt men lugnar ner sig med tutt eller flaska.
Om hon vaknar tidit på morgonen så brukar hon gå c.a 10 på en dagssömn sover till 12 och sen ännu en dagssömn från 14-16 men vaknar hon kl.9 på morogonen så brukar hon gå å sova kl.12 och vaknar kl.15 :D
annamaria87

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper