HÖSTBABYN 2009

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: HÖSTBABYN 2009

Oläst inläggav Kattis » 02 dec 2010, 13:32

Hej på er!
Jag har härtills bara läst här och inte skrivit nånting, tiden vill liksom inte hinna till. Vi har alltså en kille på 1 år och 1 månad och så storasyster som är 4 år 4 månader. Kollade lite vad era barn har vägt vid 1-års-rdg och jag kan (igen än gång) konstatera att jag bara föder jättebabysar. Killens mått för en månad sen var 13 kg 50 gram och 81 cm... och 12 tänder har den krabaten redan, men vägrar att äta icke-mosad mat. Världens latmåns riktigt! Inte ens gurkans innersta mjuka del går ner, ej heller mat mosad med gaffel, förutom banan då. Allt skall mosas med stavmixer för att han skall äta mer än 3 teskedar. Men annars är allt finemang här!
Användarvisningsbild
Kattis
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Nenna1 » 03 dec 2010, 12:45

Japp, en riktigt bussig kille du har :-) Jag har en arbetskompis som har en son, hon konstaterar ofta att killar ibland har tendensen att vara bekväma av sig. De vet att mamma fixar och donar bara de charmar lite. Kanske också du har ett charmtroll därhemma som tycker det är skönast och bekvämast då mamma ger färdigt mosad mat :-)
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lottalisa » 06 dec 2010, 14:30

Äntligen lyckas jag få mig inloggad :tummenupp: !
Våran gosse har haft en jobbig vecka! Först "höstblåsor" med hög feber och massor med utslag och nu en ordentlig förkylning. Känns som om hösten har gott i förkylningens tecken, det här är 5:e gången sedan slutet på augusti! Jag har varit flunssig varje gång också och nu har även några "höstblåsor" dykit upp... Hoppas det blir ett friskare år 2011!
Pojken var 10,8 kg och 79 cm på ettårskontrollen som ju var i oktober. Det är mycket fart i honom och han älskar att klättra. Han har fattat att om man skuffar kökspallen till lådorna så kommer man upp till bestickslådan, och att kasta besticken på golvet -det är skoj! Bilar, bollar och böcker är också intressanta.
15:e tanden har just kommit fram och tandborstningen är en liten kamp varje dag...
Aptiten har varit dålig nu i samband med sjukdomarna. Gröten går bra, men t.ex. mosad mat är mindre populär. Nuförtiden går det bättre med hela potatisbitar osv. Mänden är nog mindre än för några månader sedan, men så blir det visst nu då tillväxten inte är lika snabb längre.
Nattsömnen har förstås också varit dålig på senaste tid, men i natt blev det faktiskt 12 h utan nån hjälp från oss, så han håller kanske på att tillfriskna. Dagtid sover han 2-3 h ute.
Han har mycket ljud för sig, men jag kan inte påstå att han behärskar några ord ännu. Mamma har han sagt många gånger, men jag tror inte han vet vad det betyder.
Efter nyår börjar han hos dagmamman. Jag är nog orolig för hur det ska gå för han är fortfarande ganska mammig av sig.
Tja, det var en liten rapport från oss.
Trevlig självständighetsdag!
lottalisa
Silvermedlem

Oläst inläggav pyrvel » 08 jan 2011, 16:25

Gott Nytt År på alla! Det nya året sparkade inte direkt i gång så himla tjosan. På nyårsdagens morgon spydde storasyster nämligen mig i nacken. Sjukan drabbade tack & lov bara Freja & mig. Antagligen tack vare litervis med handsprit :tumme:

Har haft semester sedan jul & ärligt, så har de här två veckorna varit mina bästa nånsin. Var i så stort behov av ledigt efter en horror höst gällande både jobb & de sjuka barnen här hemma. December blev gällande flunssorna en prima månad. Kuren Aaron fick mot urinvägsinfektion i slutet på november tog tydligen kål på allt ont i pojken & i december fick han vara frisk :nicka: Vid nyår började näsan rinna igen men det börjar vara på bättringsvägen nu.

Hur går det för era små i dagisvärlden? Berätta.
Barnen stortrivs ju hos dagmamman, som är bekant för oss från förrut. Freja började hos henne i februari 2009 & har varit där sedan dess. I gruppen (4 barn), så är endast Aaron ny. Har velat av & an under hösten hur vi ska göra nästa höst men vill & hoppas att de ska få fortsätta där. Kommer att ta vårdledigt två månader i sommar, vilket betyder att jag måste säga upp platserna hos dagmamman. Nå men blir det inte dagmamma, så får jag väl sätta dem på dagis. För Aarons del hoppas jag att de får stanna hos samma dagmamma men man vet aldrig vad staden kan ställa till med. Hittills har ju allt funkat bra. Ska ta & forska lite i saken. Hemma vill jag vara då jag har möjlighet till det & hellre lite klirr i kassan som vårdledig än absolut noll som tjänstledig.

Annars rullar vardagen på här som vanligt. Roligt att se hur syskonen börjat leka mera sinsemellan :love: men visst får han sig mycket ännu. Mycket har storasyster lärt honom, så hon ska nog akta sig. Hade tänkt ta tutten bort under julhelgen men det fick vänta då jag upptäckte att munnen var full av anlöpande kindtänder. Tuttavvänjningen får vänta ett litet tag till, blir väl senast i sommar då.

Skriv gärna & berätta hur ni har det, alltid lika skoj att titta in & läsa era inlägg.
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tintti » 15 jan 2011, 00:40

Oj vad tiden går! Alla höstbabysar är över 1 år redan :D
Hoppas allt är bra med er alla och med era "guldklimpar".
Jag har igen glömt att besöka mp när jag har ledig tid.
Dottern väger 12kg och är 75 cm lång, första stegen tog hon vid 10,5 månaders ålder. Hon säger, tack, hej, mamma, kissa, hauvva och så lite djurläten. Man märker bra nu att hon börjar förstå så mycket, pekar på rätt kroppsdelar och färger, visar var det gör ont om hon fallit, och tycker så om att kramas :love:
Tintti
Silvermedlem

Oläst inläggav Hippie86 » 23 mar 2011, 22:55

Här va de int så mycke aktivitet, måste medge att jag själv varit dålig på att besök forumet också.. :P
Edvin är nu redan stoor pojke.. Började på dagis i Januari då jag började jobba. Jag jobbar bara 78% och tre shift så jag är ganska mycket hemma och Edvin är anmäld 7 frånvaro dagar i månaden :)
Edvin stortrivs på dagis :D
Edvin är fortfarande välidgt motorisk.. Klättrar (upp på stolar, in i spjälsängen) och springer omkring.. Idag har han lärt sig öppna dörrar också så nu kommer han åt ALLA ställen ;)
Edvin apar gärna efter allt man gör och han leker ofta att han lagar mat, sopar golvet, lägger salva i ansikte, borstar håret :)
Hans ordföråd består nu av orden: titta, där, mamma, pappa (som även betyder napa, knapp och lampa), tutten, puppe, Hu-o (Hugo är vår kanin), kacka, ute, tacktack, slut, klocka och hans två djurläten argargarg och hoo (alla djur är antingen eller med undantag av djur som liknar kaniner som är "puppe" och hästar som han imiterar ljudet då hästen travar).. Så ganska bra fungerar kommunikationen redan :D
Nästa vecka syns vi i teven första gången i Sydänääniä, så det känns lite spännande :)
Nu skall jag gå och sova!
Gonatt ti er alla!
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Hippie86
Silvermedlem

Oläst inläggav pyrvel » 24 mar 2011, 09:52

När man har semester har man i alla fall tid med lite mammapappa :nicka:
Aaron blir 1.5 år idag :w00t: Otroligt vad tiden går fort. Dagen till ära fyller han blöjorna med diarrélass :sjuk: Ingen magsjuka tror jag, utan en kombination av nya tänder på gång samt ordentlig snuva. Lill-Aaron är verkligen inte liten mera, på läkarkontrollen i förra veckan mätte han 85 cm & mjaa, si så där 15.2 kg. Som jag säkert sagt redan tidigare så älskar Aaron mat. Läkaren var fundersam på vad han äter, dvs om vi plockar i honom mycket godsaker & sånt men nix, här är det maten som smakar :D
I måndags var jag på kryssning med barnen & kom under resan på den geniala idén om att "glömma" tutten på skutan. Meddelade Aaron redan på vägen hem att tuttarna är borta. Vid läggdags på tisdag var han lite fundersam men somnade gott med sin snuttekanin & även så igår kväll. Så då var vi väl av med den då :tumme: Så skönt på alla vis!
Blir visst att kolla på Sydänääniä, Hippie86! Roligt att ni ställt upp, vet inte riktigt om det skulle vara vår grej :hm:
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Flippan » 24 mar 2011, 10:59

Men vilken klimp du har Pyrvel! Han väger mer än min 4-åring... Och lillasyster lär inte bli stor hon heller, för hon äter nästan inget. Hon är inte uppe i ens 10 kg än.
Lillasyster är 15 månader nu och har precis börjat gå. Klättrat har hon dock gjort länge.
Temperament har hon så det räcker för flera. Fasar redan för trotsåldern... Mammig är hon, och har varit hela tiden. Ingen dagvår är aktuell här ännu på ett bra tag, antagligen inte förrän nästa år.
Hippie86, kul att få se er i tv! Kan någon avslöja vilken dag detta visas?
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Hippie86 » 24 mar 2011, 11:39

Sydänääniä kommer på fredagar klo 20 på yle TV2 :)
Våra avsnitt kommer 1.4 och 8.4 :)
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Hippie86
Silvermedlem

Oläst inläggav pyrvel » 24 mar 2011, 15:06

Å så kan ju alltid kolla in det i efterhand på YLE Areenan :wink: Kollar på de flesta serier på nätet nuförtiden, när alla program verkar komma mitt i nattningstider...

Flippan, vi småler nog lite åt Aarons vikt men ingen hätä ännu. Han smalnar nog av, det gjorde Freja oxå. Aaron väger mera än många kompisar 3-4 åringar :lol: Sambo var i samma ålder lika rund men typ 10 cm kortare :lol:
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav pyrvel » 01 apr 2011, 21:11

Roligt att följa med er, Hippie86 & spännande att se hur det hela slutar, speciellt hur det går för din man :wink:
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lilla Ka » 02 apr 2011, 12:41

Vår lillis var till rdg i veckan. Han var 80,9cm och 10,9kg. Längdkurvan går neråt och vi har en ny tid om 3mån. Det var pappa som var med killen till rdg och han tyckte det var lite dumt att de skrev upp längden så exakt då killen vägrat hålla huvudet nere då de mätte honom... :osaker: Sen fick vi en ny tid till läkaren också då han inte kände testiklarna i pungen. Det kan också ha berott på att ungen skrek så mycket... :unsure:

Annars är gossen pigg och glad. Den här veckan var vi första gången ifrån varann mer än ett dygn, dvs 3 nätter, och därmed bestämde jag att det får vara slutammat (jo, det är på tiden). I natt var första natten hemma igen och killen var nog rätt sur på att nattslurpen uteblev fast mamma kommit hem, får hoppas nästa natt blir lite lugnare!

(Ojojoj, vad stavfel. :blink: Hoppas jag fick de flesta korrigerade...)
Storasyster
Bild
Storebror
Bild
Lillebror
Bild
Användarvisningsbild
Lilla Ka
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Hippie86 » 12 apr 2011, 10:26

Jahas nu börjar de väl då.. Trotsen, eller iaf nånlags förtrots..
Edvin har plötsligt börjat få en massa utbrott då han inte får som han vill.. Idag hade han en "itku-potku-raivare" på ca 20 min innan vi skulle iväg till dagis .. puuust..
Hur är det er er andra?
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Hippie86
Silvermedlem

Oläst inläggav Nenna1 » 12 apr 2011, 13:39

Har inte läst här på länge och ser att det hänt lite. TUR att jag bandat Sydänääniä, för har inte tittat på ett tag. Men avsnittet med er Hippie86 ska jag gräva fram och titta på :-) Man undrar ju ofta om man "nästan känner" dem som visas där och så var det ju nu då :-)

Lilla Ka, har han nöjt sig med en nattslurk per natt? Vilken tid? Är bara lite nyfiken på hur det funkar med amningen såhär då de är större.

Vi var också till rådgivningen i förra veckan. Känner igen det där med att läkarundersökningen är lite krånglig då ungen är så ledsen och är ganska säker att det också kan gå smidigare än det gör med denna läkare.. Måtten vi fick var 82 cm och 11 kg, med rådgivningstanten. Är lite misstänksam dock med längden, om hon faktiskt är så lång. Nu väntar vi då på efterdyningarna från MPR-vaccinet, i övermorgon kan de komma.

Också här visas det nog mer egen vilja än förr och lite itkupotku får man nog ofta igång då man lyfter iväg fröken från något hon vill hålla på med. Men än så länge ger hon sig nog på en mycket kort stund och är relativt lätt att vilseleda. Annars är det dagis 3-4 dagar i veckan som gäller och fröken trivs bra. Bara två sjukdagar hittills har vi haft, men sen då sjukorna kommer så vill de ju bara följa på varann...

Mycket prat är det också, även två ords satser och vissa ord på både finska och svenska. Hon verkar ju förstå precis allt men ordförrådet är lite knappt. Igår försökte vi diskutera vad de ätit på dagis. Hon såg väldigt angelägen ut att berätta och försökte tom. uttala något, men tyvärr fattade inte mamma. Och rita är en favoritsysselsättning för tillfället. Frågar man vad hon ritar så är det "gng-gng" = gungor, eventuellt en måne någon gång, men oftast gunga på gunga. Och alla gubbar jag ritar åt henne är pappa :lol:
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav pyrvel » 05 jun 2011, 07:42

Blev tidig väckning så här på söndagsmorgon, så tänker lyfta upp vår tråd lite.

En vecka semester bakom, återstår ännu fyra innan ledigheten går över i vårdledigt. Under vårdledigheten ska jag jobba en hel del söndagar men känns i alla fall i skrivandets stund helt okej, för det kommer ju in en hel del pengar då.

Hippie86 skrev om trots här tidigare & jo, den har anlänt. Men allt känns mycket lättare med Aaron nu eftersom vi upplevde värsta stormen med storasyster. Att dessutom hon är inne i följande utvecklingsfas, gör ju inte livet lättare för oss direkt :roll: Nå, det går över. Fort, hoppas jag ju på förstås! 2-åringen går ju att vilseleda men försök det med en nästan 4-åring :swoon: Var tvungen att plocka fram Trotsboken igår, för att lugna nerverna lite & konstatera att vi är på rätt väg.

Aaron pratar typ noll tillsvidare eller njae, nog dyker det upp några ord då & då men han klarar sig så himla bra med kroppsspråk, så varför ens försöka producera ord. Vi lägger ju ord på allt han vill ha, allt han pekar på osv, så tids nog "öppnar" han sig säkert, för att aldrig bli tyst :blink:
Han älskar för tillfället sina Duplon, kan sitta & leka med dem i timtal. Då han inte grejar med dem, hittar syskonen tillsammans på en massa bus. Visst är det roligt att se hur bra kontakt de har men visst knabbas det en hel del oxå, sånt som ju hör syskon till :love: Ångrar aldrig att jag valde att skaffa barn så tätt, har blivit lite sjuk på ett tredje men sambo är inte riktigt på samma linje. Kanske det blir en liten aftonstjärna senare...

Aaron visar sig vara ett litet vattendjur, precis som storasyster. Vi besökte simhallen i förra veckan & han ville inte annat än hoppa från kanten. Freja simmar självständigt tack vare en flytdräkt, som nu Aaron måste få ärva. Blir att fixa en ny åt fröken. Arenas (http://www.uintikauppa.fi/vauvauinti/le ... -2-3y.html) flytdräkt ser lite konstigt ut med sina luftfyllda kuddar men är absolut värd varenda slant. Dessutom har de UV-skydd.

Vad har ni för planer i sommar då?
Hade tänkt åka över till Stockholm i något skede men när sambo miste sitt jobb för några veckor sedan, fick jag lägga det på is. Får hålla i hemknutarna istället. Men 16.6 blir det Kulturen vid Ån i Esbo. Har lovat fröken Arne Alligator och Sås & Kopp. När vi en gång rör oss mot huvudstaden, så ska vi försöka klämma in ett besök på Högholmen oxå. Utöver det blir det sedvanligt stugliv & mycket hemmavistelse. Finns ju en hel del att göra på huset, fortfarande... :nicka:
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper