HÖSTBABYN 2009

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

HÖSTBABYN 2009

Oläst inläggav Lilla Ka » 16 okt 2009, 22:11

Jag tar mig friheten att starta en höstbaby-tråd. Förlossningsberättelsen skrev jag i septembertråden även om det blev ett oktoberbarn...

Vår lilla gosse är nu en vecka gammal och en dag och har visat sig vara en lättskött variant. Sovar och äter mest. Storasyster har också klarat av situationen bättre än väntat. Visst var hon lite sur först över att mamma hade varit borta så många nätter, dessutom var hon förkyld då vi kom hem, men bebin har fått kärlek och omsorg (även lite hårdhänt sådan ibland...) och dom e så söta så söta, syskonen. :heart: :love:

Det som bekymrar mig för tillfället är napan. Den luktar skunk. Dotterns napa föll av efter en vecka men jag har inget minne av att den sku ha luktat. Borde jag bli fundersam??

4.9 mem: pojke 52 cm, 3564 g
13.9 Solsken: pojke 49 cm, 3370 g
20.9 Llinnea: pojke 47 cm, 2380g
24.9 Pyrvel: pojke 54 cm, 4400 g
1.10 Ursula: flicka 50 cm, 3975 g
6.10 rymden: pojke 52 cm, 3880 g
8.10 Lilla Ka: pojke 53 cm, 4090 g
8.10 vimsan: flicka 48 cm, 2950 g
12.10 Nenna1: flicka 49 cm, 2900 g
21.10 lottalisa: pojke 53,5 cm, 3875 g
8.11 Mariska: pojke 48,5 cm, 3195 g
14.11 Tintti: flicka 49 cm, 3960g
15.11 Anka84: flicka 51,5 cm, 3990 g
23.11 Anka: pojke 51,5 cm, 3395 g
9.12 Hippie86: pojke 50 cm, 3450g
12.12 Nina84: flicka 48 cm, 3320 g
Senast redigerad av Lilla Ka 19 mar 2010, 19:10, redigerad totalt 12 gånger.
Storasyster
Bild
Storebror
Bild
Lillebror
Bild
Användarvisningsbild
Lilla Ka
Supermedlem
Supermedlem

Re: HÖSTBABYN 2009

Oläst inläggav pyrvel » 17 okt 2009, 13:04

Å jag tänker joina dig :D

Aaron blev redan 3 veckor i torsdags :love: Otroligt vad tiden går fort!
Hade viktkontroll på fredag & han blir bara större & större. Hade nu gått upp 200 g på en vecka, så mamma kan pusta ut. Ny viktkontroll om två veckor. Hälsovårdaren tyckte det var så långt till läkarkontrollen om 4 veckor så hon ville ha oss in en gång däremellan.
Annars tycker jag vardagen löper på rätt så bra. Vi äter med tre-fyra timmars mellanrum på dagen för att tanka med en-två timmar emellan på kvällen innan vi sover natt. Ibland äter han en gång på natten, ibland inte alls :tumme: Njuter av det så länge det varar :nicka:

Ang napan LillaKa så ska den ju inte lukta. Du kunde kanske prova putsa upp den med Septidin & ev lägga metylenblått för att den ska torka upp. Om det hela tiden är vått & fuktigt kommer det lätt bakterier, därav lukt. Lyckans er som blev av med napan på en vecka, här hängde den ännu kvar för en vecka sedan :shock: men nu är den i prima skick.

Hoppas vi blir flera här snart!
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lilla Ka » 17 okt 2009, 13:18

Välkommen med Pyrvel! Och jo, hoppas vi snart blir fler. :tummenupp:

pyrvel skrev: Lyckans er som blev av med napan på en vecka

Det var storasysters napa som föll bort då hon var 7 dagar, idag föll lillebors napa! Nu ser den betydligt bättre ut och luktar inte heller! :nepp:
Storasyster
Bild
Storebror
Bild
Lillebror
Bild
Användarvisningsbild
Lilla Ka
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav pyrvel » 18 okt 2009, 13:34

Lilla Ka skrev:Det var storasysters napa som föll bort då hon var 7 dagar, idag föll lillebors napa!

Så skrev du jo om man läser det ordentligt... :roll: :D

Har begynnande bröstinflammation... :osaker: Redan! :shock: Märkte redan i natt att nånting var på gång & i morse så var den så sjuk, så sjuk. Blir att amma bara från det bröstet nu idag då. Har tagit en Burana oxå. Mera kläder skall man tydligen ha på. Ska skaffa åt mig bröstvärmare oxå men för sånt här har jag inte tid med :nepp: Man känner sig så himla krasslig oxå. Usch & bläää!
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Llinnea » 19 okt 2009, 15:43

Hej, grattis till era små! Här är en höstbaby till, lillabror föddes 20.9. och han är en riktigt söt en. Storabror är också förtjust och överöser honom med paj och pussar :love: . Allt löper riktigt bra just nu och vi hoppas det fortsätter så!
Llinnea

Oläst inläggav pyrvel » 19 okt 2009, 16:04

Välkommen med Llinnea & grattis till pojken! :clap:
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lilla Ka » 21 okt 2009, 08:23

Grattis Llinnea och välkommen med!

Hur är det med bröstinflammationen, Pyrvel?

Hos oss sovs det och äts det mest, vi har det riktigt skönt. Storasyster är stolt och nöjd. Visst vill hon ibland i famnen precis just då gossen ska matas men inte mer än jag räknat med. Jag jobbar hårt på att ge henne tid då gossen sover och så får hon hjälpa med det hon kan. Oftast går det bra, lite hårdhänt är hon ibland och så vill hon hjälpa så mycket mer än hon kan... I morgon blir det mätning och vägning av grabben. Ska bli spännande att de hur mycket han växt!
Storasyster
Bild
Storebror
Bild
Lillebror
Bild
Användarvisningsbild
Lilla Ka
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Nenna1 » 21 okt 2009, 12:44

Hejsan!

Anmäler med mig till höstbabytråden. Vi fick en flicka 12.10, förlossningen finns beskriven på månadsgruppen för oktobergravida.

Också jag undrar hur Pyrvel mår nu? Angående napan så fick vi rådet att vakta på den om den börjar lukta och dyker det upp lukt så lär Bacibact-pulver vara jättebra. Ska skicka gubben och shoppa sånt idag för det lär ska lukta riktigt lite.

Själv kämpar jag med såriga bröstvårtor och nu också amningsgreppet. Hon hugger bra efter bröstet, bara jag hänger med och vågar påta in det (vårtorna är så ömma). Men sen tappar hon småningom greppet och det börjar göra ont. Försöker nu att smörja vårtorna med Lansiloh i ett och lufta så mycket som möjligt.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna1 » 21 okt 2009, 18:08

Är det förresten så hos er att mamma=mat? Hos pappa kan tösen trivas länge i famnen och fundera och kika och sen då hon kommer till mig så hugger hon bara efter bröstet och försöker sutta på alla tygflikar hon kommer åt. Det känns lite slött ibland då man ville umgås eller kelas och vet hon inte är hungrig.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav pyrvel » 21 okt 2009, 21:41

Här mås det någorlunda, börjar bli människa igen så småningom. Har varit första dagen feberfri idag efter tre dygn i 39 grader feber. Blev ju till att besöka läkare för att få kur. Bröstet är sjukt & knöligt ännu men inte lika illa som i början på veckan. Nu kommer det oxå större mängder mjölk från det. Nej fy tusan, det här vill jag inte uppleva igen :nepp: så tänker hålla bröstvärmarna på natt som dag.

Här försöker nog Aaron tissa på allt som finns att ta till då han är hungrig, stackarn :love:
Användarvisningsbild
pyrvel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lilla Ka » 21 okt 2009, 22:05

Nenna1 skrev: (vårtorna är så ömma).

Ett hett tips är att använda amningsgummi emellanåt för att vila bröstvårtorna. Men man ska se upp med att skämma bort babyn. Mitt i allt kanske han/hon inte vill ha "the real stuff" mera... Välkommen med, Nenna1!
Storasyster
Bild
Storebror
Bild
Lillebror
Bild
Användarvisningsbild
Lilla Ka
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Nenna1 » 22 okt 2009, 11:55

Tackar!

Jo, håller på och väger av och an med gummina. Sjukhuset sa, använd inte, många säger, använd och vila, nu sa en kompis att använd inte, hennes barn har fastnat helt för dem. Vi har kämpat lite för att förbättra greppet nu så vårtorna skulle stå ut bättre och det börjar ta sig, så nu just lutar det mot "använd inte". Förresten så har Imetykstuki Ry alldeles strålande stödservice. De har ett nummer man kan ringa en viss tid varje dag. Men förutom detta så finns en Skype-jour och där har jag alltid hittat nån online. Har fått jättefina råd om rätt grepp och saker att tänka på. De har gett länkar till artiklar och animationer etc. Fastän man tycker man inte kan läsa sig till sånt här så har jag haft stor hjälp av dem. :tummenupp: Rekommenderas varmt!

För övrigt tycker jag vi så småningom börjar landa lite. Jag känner att jag gått, och nog ännu går, på högvarv efter 12.10. Då hon sover känner jag bara att det finns så mycket jag skulle vilja fixa så jag far runt och fixar alltmöjligt, istället för att sätta mig och lyxa till tillvaron. Har liksom inte riktigt ro i kroppen. Fast igår kväll kunde vi faktiskt i lugn och ro se en deckare och äta lite gott framför tv:n. Hittills har ingendera av oss haft ro för tv heller. Man kikar hellre på henne eller talar om henne.

Försöker sova varje eftermiddag också, inatt blev det ett långt knarr och halvvaket pass mellan ett och tre-fyratiden, så känner mig lite råddig. Det är ändå nästan skrämmande hur fort man somnar nu, jag har aldrig förr slocknat såhär. Förstod att det är hormoner som hjälper till, skönt, för det behövs! Men i och med övervarven har jag lite svårt att veta hur trött jag är egentligen. Känner någon igen känslan? Jag borde ju börja fatta småningom att jag inte har bråttom någonstans i världen.

Nu ska jag i varje fall äta klart lunchen. Tänkte ta första vagnpromenaden idag. Vi var ut en kvart på balkongen igår och idag blir det högst en halvtimmes sväng.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Solsken » 22 okt 2009, 15:52

Hejsan allihop!

Jag joinar här, jag också. Har länge suttit och funderat på att skriva min förlossningsberättelse, och rentav börjat med den, men den är inte ännu heller klar... :oops:

Det har varit rätt så bråttom (tyvärr) med en massa grejer den senaste tiden. Vår son föddes 13.9, och den 20.9 flyttade vi... Hade räknat med att flytta innan förlossningen, men så blev det alltså inte. Eftersom min sambo inte behärskar finska så bra, så har det varit jag som skött det mesta av allt byrokratiskt som en flyttning från en ort till en annan innebär. Visserligen är det inte kärnfysik direkt, men med en nyfödd i famnen och bröst som trilskas är det lite ansträngande.

Jag lyckades få bröstinflammation när lillen var bara 2 veckor, så jag vet precis vad du talar om pyrvel... Dethär önskar man inte ens sin värsta fiende.
Efter inflammationen har jag kämpat med återkommande knölar i brösten (båda), men dem har jag lyckligtvis kunnat få bort med massage och värmebehandling. Men ont gör de ju i varje fall. Har dock en stor knöl som jag inte fått bort, så nu skall jag till Jorv på ultra för att kolla vad det är. Lite orolig är man ju :unsure:

Nenna1: Jo, här är det nog också mamma=mat. Jag brukar ibland halvligga med knäna uppe, så att lillen vilar på mina lår samtidigt som han ser mej. Då brukar inte mat-paniken vara så allvarlig :wink:
Bild Bild
Användarvisningsbild
Solsken
Silvermedlem

Oläst inläggav Lilla Ka » 23 okt 2009, 11:20

Grattis till gossen, Solsken!

Synd att det blev så körigt med flytten och bröstinflammationen. Man vill ju mest bara vara hemma i lugn och ro och sniffa baby. Hoppas det är understökat nu så du kan juta av babyn! :nicka:
Storasyster
Bild
Storebror
Bild
Lillebror
Bild
Användarvisningsbild
Lilla Ka
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav ursula » 23 okt 2009, 12:54

pyrvel skrev:Här mås det någorlunda, börjar bli människa igen så småningom. Har varit första dagen feberfri idag efter tre dygn i 39 grader feber. Blev ju till att besöka läkare för att få kur. Bröstet är sjukt & knöligt ännu men inte lika illa som i början på veckan. Nu kommer det oxå större mängder mjölk från det. Nej fy tusan, det här vill jag inte uppleva igen :nepp: så tänker hålla bröstvärmarna på natt som dag.

:kram: från en till med bröstinflammation, det vill man verkligen inte ha en gång till. 39,6 i feber slog ut mig ganska grundligt fast bröstet inte var sådär förfärligt sjukt. Antibiotikan verkar hjälpa, och snart är det veckoslut och pappa hemma så det blir nog bättre... (tur att mor- och farföräldrar finns nära!)

Ja, Matias lillasyster föddes alltså 1.10. (50cm och 3975g) Förlossningen var lyckad, allt gick lämpligt fort och jag klarade mig med varmt bad och lustgas. Sen miste jag nog en hel del blod och får fortsätta käka järntabletter en stund ännu före läget är helt återställt, men det stör inte en annars fin upplevelse.

Lillasyster verkar vara ungefär lika lättskött som sin bror, men ännu hopplösare på att somna vid bröstet. Vi har fått ge pumpad mjölk från flaska för att få vikten att gå upp, men hon verkar nog småningom hiffa dethär med att suga ordentligt. Ser sååå fram emot att kunna bara amma istället för hela paketet kämpa med amning - värma mjölk och ge flaska - pumpa mjölk - jaha, så var hon hungrig igen.. (och bröstinflammation som bonus, blaah)

Storebror förhåller sig fint till lillasyster. Dethär med att vara försiktig är allra svårast. :love: Stackarn är bara helt totalt urtrött av att hela tiden hålla koll på allt som händer hemma, men ska ändå definitivt inte sova på kvällen.

Men nu skall jag utnyttja resten av min lugna stund då båda sover till att dricka lite kaffe (och starta en maskin blöjtvätt...).
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper