Januaribarn 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Januaribebisar 2010

Oläst inläggav Klösamaja » 11 apr 2011, 12:24

Här går det framåt! Lille Lucas har lärt sig gå. Länge tog det också men å andra sidan så är det positiva med att lära sig gå såhär "sent" att man inte faller hur som helst pladask utan att man sätter sig ner behärskat när det börjar vingla för mycket :wink: Han är nog lite försiktig av sig. I samma veva har han börjat äta hela smörgåsar och bananer (alltså så att jag inte behöver mosa/tärna dom först), äta lite själv med sked och babbla på så det aldrig tar slut. Han har även nu tre gånger pekat på dammsugaren och sagt "ammtug" så jag tror nästan att det är hans första ord. Varför bemöda sig att lära sig "mamma" eller "pappa" då dammsugaren är så mycket roligare? Han kunde även peka ut fammos "ammtug" som inte ens var i samma rum som han när han fick frågan så det är nog ingen tvekan om att det är den han menar. Det första han gör på morgonen när han vaknar är att gå till städskåpet och sedan tjuter han tills jag tar fram ammtugen. Igår dammsög vi 5 gånger. Vi har nyss flyttat in här så grannarna tror väl att vi är städtokiga. Dammsugaren gråter väl för tidigare har den inte startats 5 gånger på en månad ens. Blir säkert att köpa en ny snart, vår nuvarande slits sönder i den här takten. :D Kramig har han blivit också. Kommer upp i soffan bara för att kramas, och sen ner igen :love:
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav BellaViktoria » 14 apr 2011, 15:27

Länge sen jag har skrivit igen.. Idag va vi på 1år 3mån granskning, Liv väger nu 9085g och är 76cm lång, huvudomkretsen var 43,8cm.
Hon har gått sen 1år och 1mån och nu springer hon de mesta av tiden :) Sånt fruktansvärt humör hon har, hon blir så arg att på dagis måsta dom en gång fara me henne till ett annat rum, på dagis är hon fortfarande minst, men hon kör nog me dom större pojkarna :)
Hon kan säga pappa, som är hennes favoritord just nu! Och lampa, tacktack, mamma och nejnej.
Äta kan hon göra själv, om hon orkar! Hemma matar jag henne oftast men på dagis vill hon äta själv.
Hon sover i egen säng från ca. 20-06.30 på vardagarna, ibland vaknar hon och skriker till men somnar om själv. På veckosluten kan hon sova till åtta tiden om vi har tur. Nu väntar jag bara på sommaren så att vi kan flytta in i vårt hus och så småningom börja fixa till Livs eget rum!
Syskon har vi funderat på, de kommer om de kommer. Börjar nog inte ta nån stress ännu med hormoner och den faderullan, men vi har inte heller nåt preventivmedel, så om min kropp skulle ha kommit på den ideén att ägglossa av sej själv efter förlossningen så är en tvåa välkommen :love:
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Klösamaja » 30 jun 2011, 10:30

Hej på er. Nu har vi varit på 1,5-årskontroll. Lucas fyller ett å halvt i morgon, otroligt vad tiden går snabbt. De strategiska måtten idag var 11,3 kilo och 84,5cm. Vår hemmavåg visar nog över tolv kilo men rådgivningens visade lite mindre. Han fick mpr-vaccin och det gjorde ju ont förstås. Och läkaren som lyssnade på hans lungor osv var ju också riktigt hemsk. Enligt pojken alltså. Nu är det bara att vänta och se hur han reagerar på vaccinet, reaktionen dröjer med 1-2 veckor sa dom. Hoppas det inte blir så illa.

Just nu är han väldigt mammig av sig. När jag jobbar kvällskifte och slutar halv tio så vägrar han somna före jag har kommit hem. Han sitter nog i pappas famn och chillar hela kvällen men sen först när jag kommer hem och han får sitta i min famn så somnar han omgående. Snart ska här sömnskolas för detta går ju inte. Så fort pappans semester börjar så gäller det.

Puh, så hett det är nu igen, men man ska väl inte klaga. Ha en skön sommar, alla!
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav BellaViktoria » 18 aug 2011, 17:20

Hej!
Nu tycker jag att vi inte har januariBEBISAR mera ;) Dom har ju alla blivit så stora...
Vi var på 1,5 års granskning igår, fast flickan blev 1år och 7mån. Hon vägde 9570g och var 82cm lång, liten är hon fortfarande... Men enligt läkaren inget att oroa sej för när hon ändå går upp. Hon fick vaccin och så var de ju läkargranskning, där hände de inte speciellt mycke.. Hon fick varken lyssna på hjärtat eller kolla öronen.. Men nu fick vi operationstid, så i september får hon antagligen rör i öronen, hoppas hon är lite mindre sjuk nu i höst.
De är en fröken med mycket vilja vi har! Är de något hon inte vill så går de inte heller.
Vi har nu flyttat till eget hem, och hon har börjat på gruppfamiljedaghem 15 dagar/ mån. Där sover hon int alls på dagarna, vilket resulterar i att hon är på så fruktansvärt dåligt humör hela eftermiddagen/kvällen..
Men annars är hon en sprallig tös, finns överallt hela tiden och pratar sitt eget språk :) Hon kan ganska många ord redan, men kan inte sätta ihop flera. Förstår en massa saker!
Snart får man ju ordna 2 års kalas redan..
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Januaribarn 2010

Oläst inläggav Klösamaja » 18 aug 2011, 18:17

*fniss* kolla rubriken nu då, BellaViktoria. Inga bebisar mer :wink: Fast rubriken i varje inlägg i tråden hålls tydligen kvar som den gamla...
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav BellaViktoria » 19 aug 2011, 10:35

Hihi :) Ja de e ju väl flera som ska bli storebror/storesyster så då är ju januaribarn mera passande :)
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 19 aug 2011, 12:57

BellaViktoria: Våra flickor verkar vara ganska lika. Vi var på 1,5-årskontroll igår och vår fröken är 81 cm och knappt 9,5 kg. Hon är också rätt så envis. Och snabb. Jag hade båda barnen med mig till rådgivningen och de höll nästan på att riva mottagningsrummet... Men läkaren var super, han sa flera gånger att det inte gör något, bara de inte skadar sig, och han tyckte att flickan var aktiv och pigg. Såna gubbar gillar jag!

Envisheten har tagit sig såna uttryck nu över sommaren att lillasyster tidvis vägrar äta. Speciellt potatis går dåligt. De perioder hon äter dåligt vill hon inte heller bli matad utan ska äta själv. Visst är hon duktig med skeden, men hon varken orkar eller har färdighet att äta tallriken slut. Då hon äter bättre så använder vi tvåskedssystem. Det syntes nog på vågen vid rådgivningen att vikten inte ökat lika bra som tidigare, men det är ju inget att fundera på, för hon mår bra och är pigg. Ibland så pigg att hon vaknar före sex på morgonen. Den här veckan då pappa börjat jobba igen efter semestern och stiger upp just runt den tiden så har det varit flera tidiga morgnar på raken. Gäsp.

Här hos oss blir det snart en stor förändring. Jag börjar jobba halvtid i månadsskiftet och barnen börjar på dagis, 10 dagar/månad. Nästa vecka börjar jag skola in dem. Tror nog att det ska gå bra, även om det skär lite i hjärteroten då lillasyster kommer att vara yngst på dagis. Jag tvivlar inte en sekund på att hon inte kommer att ha det bra där och bli väl omhändertagen, men ändå... Mammas lilla Stumpa ska bli dagisflicka. *snyft*. Nå, vi är förhoppningsvis inte färdiga med barnaskaran än så nån paus i dagis- och arbetslivet hoppas jag på. Men nu ska jag nog jobba ett tag, minst ett år har jag tänkt.

BellaViktoria skrev:Hihi :) Ja de e ju väl flera som ska bli storebror/storesyster så då är ju januaribarn mera passande :)

Har du månne nyheter att berätta ;-)
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav BellaViktoria » 19 aug 2011, 20:37

Cupcake: Ja, dom är nog lite lika :)
Haha, nä inga nya bebisnyheter för min del... Vi använder inte något skydd, men försöker inte aktivt heller. Vi har ju just flyttat in i nya huset, och har hälften kvar att greja med och jag har börjat nytt jobb. Så jag antar nog att de tar en tid innan de blir syskon.
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav BellaViktoria » 03 sep 2011, 08:45

Nu efter att jag skrev de där inlägget, så nu ska ju min lilla bebis bli storasyster om allt går bra :love:
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bess2 » 21 sep 2011, 21:03

Grattis BellaViktoria!
Bild

Bild
bess2
Guldmedlem

Oläst inläggav Klösamaja » 24 sep 2011, 18:45

Grattis igen Bellaviktoria! :nicka:

Hurra, idag har Lucas äntligen kisat i pottan! :clap: Vi har inte testat före nu egentligen, han brukar kisa innan badet på golvet i duschen (han har bara babybadkar) och en kväll testade jag med att säga att ska du kisa nu? Och så gjorde han det och såg nöjd ut. Igår prövade jag att ha honom på pottan och sitta innan badet och sade att han skulle kisa, han pressade och pressade men ingen kisi kom. Han hade väl precis kisat i blöjan innan. Men idag provade hans pappa samma sak med honom och voila! det kom kisi på beställning! Haha, hade aldrig tänkt att man skulle bli så stolt över en sån här sak :lol:
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav BellaViktoria » 24 sep 2011, 21:46

Tack :)
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Gullan » 27 sep 2011, 06:00

Ja, vad säger man. Inte har vi några bebisar längre. Min lilla plutt springer på och är mycket aktiv. På 1½-årskollen var han om jag inte minns fel 81 cm och knappa 11 kg. Inte den största enligt läkaren, men han följer sin egen kurva som de så vackert heter.

En väldans busunge har han blivit, men otroligt lydig trots det. Säger man stop förstår han för det mesta och låter bli. Stövlar och mössa sätter han på sig själv och speciellt bråttom har han om han får fara med pappa i traktorn. Det är de bästa han vet, förutom mamma! :blink:

för övrigt så kan jag viska att vår plutt också ska bli storebror, men de e hemlit, fniss
Gullan
Guldmedlem

Oläst inläggav Klösamaja » 27 sep 2011, 20:55

Grattis Gullan :blink:

När kommer hemligheten till världen?
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Gullan » 28 sep 2011, 07:16