Januaribarn 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Januaribarn 2010

Oläst inläggav BellaViktoria » 05 okt 2011, 18:52

Nu är pappa med Liv på sjukhus och här sitter jag ensam hemma... Jag är inte riktigt själv i skick så jag är glad att pappa valde att han kan bli dit med henne.
Hon har haft hög feber i fyra dagar, inte ätit nånting och nu börja hon bara skrika. Vi var till hvc och då var crp 149, öronen och lungorna var friska och snabb svalgprovet gav negativt svar fast jag hade trott på de för att jag själv har så ont i halsen. Men de är skickat på odling så de kan ju fortfarande va streptokocker som är orsaken. Vi skickades till sjukhuset där vi satt halva dan, lungröntgen ok och en massa prover. Crp steg till 199 och det var plus på leukocyterna, allt annat var bra.
Så dom fick bli dit inne och hon får antibiotika iv, hopppas nu bara att den biter och att hon sku vara i skick att komma hem i fredag, för annars hamnar hon iväg till Jorv, då barnavdelningen i Ekenäs stänger till helgen :(
Så att en sån vecka har vi haft...
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav BellaViktoria » 17 jan 2012, 11:58

Nu har vår lilla älva Liv fyllt 2år och vi har kalasat i två dagar. Idag var vi på rådgivningsbesök, 10,5kg och 85cm blev resultatet.
Hon ska börja vara 10 dagar i månaden på dagis nu när jag blev sjukskriven fram till mammaledigheten, lite sällskap av andra barn behöv hon nog. Från maj till augusti får hon sen bara va hemma med oss.
Hon pratar på, ibland sitt eget språk och ibland ord som vi förstår. Envis är hon fortfarande, kan klä på sej när hon vill och äter själv.
Pottan vill hon inte gå på så vi använder nog blöja ännu, får försöka mera i sommar sen.
Hon kommer att vara 2år och 4mån när nästa bebis anländer så jag hoppas att de går bra, nu är hon väldigt intresserad av bebisar och leker mycket med sin baby born docka.
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kulta » 18 jan 2012, 10:11

Nejmen vilken späd liten tös ni har :love:

Härligt när dom redan är så stora. Våran pojke fyller först 26.1, men nästa veckoslut skall vi ha släkt och vänner på kalas. Rådgivningen har vi ännu inte varit på, men killen torde vara lite under 90 cm och väga ung. 12 kg.

Han pratar redan en massa, men ganska korta meningar. Mest blir det saker som "Mamma töihin auto ajaa" = mamma åker med bilen till jobbet :D

Vi har förresten samma problem med pottan. Det gick himlans bra en tid men nu, samtidigt som han nog trotsar en hel del annars också, störtvägrar han att ens se åt pottan. Vi tänkte också att vi tar det på sommarn.
01/10

09/12
Kulta
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Klösamaja » 25 jan 2012, 19:48

Vi var idag på 2-årskontroll till rådgivningen. 98,5 cm och 13kilo jämt mätte pojken. Han vägrade pussla och pratade i princip inget alls. Hemma pusslar han massor och munnen går i ett och han har senaste tiden utvecklats massor med språket även om han ligger en hel del efter de flesta i hans ålder av nån anledning. Han pratar mycket men det e nästan bara jag som fattar vad han säger. Rådgivningstanten tyckte ändå att om han int talar tydligare om ett halvår så blir det talterapi :roll: Då sa han ju inget under besöket ens. Vi fick även numret till barnpsykologen då jag berättade att sonen är nästan besatt av att använda tvättmaskinen och se hur den snurrar och tar vatten. Han e noga med tvättmaskinen jo, men behöver han nu verkligen terapi för att vårda sitt bykmaskinsberoende i två års ålder, det e en fråga det... :w00t:
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kulta » 26 jan 2012, 10:26

Vilken konstig rådistant ni råkat ut för Klösamaja! :w00t:

Våran lillpojke (2 år idag, tjoho!) tycker också väldigt mycket om att titta på när byket snurrar i tvättmaskinen, han älskar att pilla på diskmaskinen och följer intresserat med allt som pappa reparerar. Jag har mest satt in det på att två-åringar är sådana, speciellt verkar det vara nåt för pojkar :lol:

Tänk att det faktiskt redan gått 2 år! Rådgivning nästa vecka, så då får vi se hur lång och smal han är. Antagligen vägrar han också göra allt, eftersom han har en ganska blyg fas just nu med folk som han inte känner. Men han kan nog både hoppa och stå på ett ben, pladdra en hel del och lägga pussel :love:
01/10

09/12
Kulta
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kulta » 03 mar 2012, 20:46

Har en snabb fråga: hur får ni andra era två-åringar att gå på pottan? Vår kille kan hålla sig, pissar i blöjan först på morgonen osv, men totalvägrar att gå på pottan.

Inget hjälper.

Vi har lockat med tarror, böcker, leksaker, diskuterat saken med honom osv, men alltid blir det bara "En taho!". Jag får nervöst sammanbrott när pojken alldeles tydligt är klar för pottan, han bara vill inte. Nu har vi dessutom låtit saken vara helt i 2 månader, vi nämner inte ens pottan, men inget händer ändå.
01/10

09/12
Kulta
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Klösamaja » 05 mar 2012, 08:08

Kulta skrev:Har en snabb fråga: hur får ni andra era två-åringar att gå på pottan? Vår kille kan hålla sig, pissar i blöjan först på morgonen osv, men totalvägrar att gå på pottan.

Inget hjälper.

Vi har lockat med tarror, böcker, leksaker, diskuterat saken med honom osv, men alltid blir det bara "En taho!". Jag får nervöst sammanbrott när pojken alldeles tydligt är klar för pottan, han bara vill inte. Nu har vi dessutom låtit saken vara helt i 2 månader, vi nämner inte ens pottan, men inget händer ändå.

:hm: Vår pojke är på inga vis torr ännu, men på pottan går han gärna OM man erbjuder. Det är bara då han ska ta sitt kvällsbad som han själv säger att han vill kisa på pottan. Men annars så brukar jag bara ta fram pottan, ta av honom byxorna och säga att han ska kisa på pottan, då antingen gör han det eller så säger han nä... Har då låtit saken vara. Men de gånger han sitter där så brukar han tycka att det är extra roligt om jag gör ljudeffekter till kisandet, hnnnnnnghh :lol: Han tar själv i så han blir röd i ansiktet, man tycker det sku komma ut med mindre arbete men det kanske e roligare sådär. Sen så sitter han bak o fram på pottan men jag har inte blandat mej i den saken för att inte ta död på glädjen.

Så inte vet jag, vi har aldrig försökt locka med tarror t.ex., ej heller desto mer träna på pottandet, har väl bara tur i den här frågan. Kanske din pojke Kulta sku tycka att det är tuffare att sitta på vessabyttan, det finns ju sånadär ringar som gör stolen till "potta"? Det skulle i alla fall jag testa på om Lucas börjar vägra pottan, han ser ju hur vi vuxna gör o kanske vill göra likadant.
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kulta » 05 mar 2012, 12:52

Vi har också prövat med domdär ljuden, och det var kul en liten stund. Sen var det kört igen.

Ifall jag bara sätter ner honom på pottan så får han totalt vredesutbrott. Han är alltså inte rädd för den, utan blir bara förbannad för att han helt enkelt inte vill.

Vessaring (eller vad man nu skal kalla dom) har vi också skaffat, och det hjälpte inte heller. Så försökte vi att han får kissa som "stora pojkar", dvs stående och sådär ungefär i riktningen av pottan, men även det var en dålig idé.

Senast nu på morgonen hade jag igen en liten pojke med en alldeles torr nattblöja. Sen steg han upp och pinkade den full utan att ens se åt pottan. :roll:
01/10

09/12
Kulta
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav BellaViktoria » 05 mar 2012, 19:06

Här går vi bara på pottan när vi vill, på dagis sitter hon nog där och oftast kissar hon oxå. Men på dagis är de ju lite annorlunda med rutiner och flera som sitter där samtidigt. Orkar inte ta nån stress av de ännu, kanske de går lättare under sommaren.
Nu har hon haft lunginflammation eller nåt sånt igen, antibiotikakur och borta från dagis två veckor.. Men som tur gick de över utan barnavdelning den här gången.
Får se hur de ska gå när hon är hela sommaren hemma (jun-aug), när vi har en liten bebis... Som tur är har mommo oxå semester så hon får väl fara dit ibland sen.
Nu håller gubben på med hennes rum, så nästa månad borde hon kunna sova där, om hon nu sen gör de. Hoppas att de börjar gå bra, för de sku underlätta så me nattningen när man sen oxå har en liten som skriker och ska ha mat.
2 mån kvar tills lilla Liv blir storasyster!
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Klösamaja » 05 mar 2012, 20:35

Hördu Bellaviktoria, det e så skönt att läsa om nån annan i samma sits. har funderat på hur det ska gå i sommar jun-aug då man e hemma med två stycken, men även jag planerar att missbruka mommos semester :-D Antingen blir det ljuvligt eller så blir det helt horror, har jag tänkt mej. Eller så blir det sådär mittemellan och halvtråkig vardagslunk kanske. Det skulle nästan vara skönast så. Har ingen aning vad man gör när man har två barn, och har glömt vad man gör med en bebis, men om ett par veckor kommer verkligheten emot!
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Gullan » 26 mar 2012, 14:30

Hur går det nu då, Klösamaja ? Har två-barnschocken lagt sej?

Potta pratas det om, vi har inte ens försökt, och har inte tänkt på det heller. Tar ingen stress över det. Vår ena dotter blev torr på natten först i höstas när hon fyllde 5! :scared: Men det är ganska normalt enligt rådgivningen.
Gullan
Guldmedlem

Oläst inläggav Kulta » 19 apr 2012, 19:46

Grattis Klösamaja till babyn! Hoppas det går bra :)

Här kommer jag också, lite i efterkälken bara: bf 12.9 :nicka:
01/10

09/12
Kulta
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 19 apr 2012, 20:31

Oj, den här tråden har jag inte läst på länge, kanske inte alls på den här sidan årsskiftet!

Potta, vad är det? ;-). Skämt åsido, vår tös sitter gärna på pottan och bär omkring den, men inte har hon riktigt fattat vad man ska göra med den :nepp:. Nån gång ibland kissar hon och lite oftare kakkar. Men oftast händer ingenting. Hon kan nog hålla sig länge dagtid, nattblöjan är nog oftast våt, så på ett sätt tror jag nog att hon skulle kunna bli torr nu, men vi är lata och låter det vara tills det blir varmare väder så man inte behöver byka så mycket kisivåta kläder då det händer olyckor. Jag vet att en del barn hastigt blir torra och utan mycket olyckor, men man vet ju aldrig. Storebror har varit utan blöja dagtid i snart två år, men nattblöjan är s.g.s. alltid våt. Ids inte ta nån stress över den saken än, hoppas nu bara att allt är som det ska och att han blir torr småningom. Har nog flera i samma ålder i bekantskapskretsen som inte heller är torra nattetid. Har konstaterat att det där är väldigt individuellt.

Grattis till småsyskon och blivande småsyskon i tråden!

Det var ännu nåt jag skulle kommentera. Pratet! Lillasyster var mycket fåordig tills för ungefär två månader sen, då lossnade det. Nu pratar hon massor. Inte långa meningar eller så, men många ord och två-treordsmeningar. Hon pratar också tydligt så man bra förstår henne. Storleken, ja, hon är liten till växten. Nu är det ju länge sen vi var på 2-årskontroll, men då i januari var hon 84,5 cm och 10,7 kg. Nu väger hon nog långt över 11 kg på hemmavågen, längden har jag inte kollat, men 86:ans kläder går nog bra ännu.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 20 jun 2012, 21:27

Råkade titta in och läste mitt inlägg som var det senaste i tråden. Då, 19.4, hade lillasyster inte alls fattat det här med pottan. Men, tro det eller inte, nu är hon sedan ungefär en månad tillbaka torr dag som natt! Redan där i månadsskiftet april/maj gick hon nästan heltid på pottan, så det svängde otroligt fort. Det är SÅ skönt att vara av med blöjorna! Det känns extra skoj att "potträningen" (vi tränade typ inte alls, hon bara kom på det själv) gick så smidigt, för det var betydligt svårare med storebror.

Glad midsommar till er alla, ifall någon råkar titta in i tråden!
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kulta » 08 jul 2012, 13:52

Våran lillkille har nu också fattat detta med att kissa. Men enbart stående, på pottan vill han inte sitta alls.

"Number 2" vägrar han fortgående göra nånstans annanstans än i blöjan, men allt kissande sköts sen 2 veckor tillbaka direkt i wc-byttan. Det finns alltså ljus i ändan av tunneln! :clap:
01/10

09/12
Kulta
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper