Januaribarn 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Januaribarn 2010

Oläst inläggav bess2 » 28 jul 2012, 20:27

Hej alla. det var faktiskt länge sen sist! Grattis till nya bebisar och till pottträningen!
här har vår lille son blivit storebror :heart: älskar sin lillebror massor men tycker om att bråka med honom ibland också..
pottan vill han inte enst titta på, misstänker att det är lite på grund av att lillebror har blöjan också. har försökt ta ingen stress över det trors svarmors konstant tjat om det :blink: nog tror jag att han blir torr när han är mogen, knappast går han i blöjan i skolan ännu :blink:
pratar massor och på tre olika språk :tummenupp:
Bild

Bild
bess2
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav engla » 27 okt 2012, 21:27

Tänkte att jag skulle skriva en rad, det var ju ett tag sen sist. B är verkligen ingen baby mera, hon har växt massor under sommaren och hoppade mer eller mindre över kläder i stl 92, 98 är just precis, inte alls för stora. Hon har blöja på natten men vill gärna bli av med den själv vilket leder till att hon ibland kommer ihåg att gå och kissa själv på natten, ibland tar hon av sig blöjan och kissar i sängen. dagtid har hon varit blöjfri sen i våras, så fort jag fattade att sluta påminna och sätta henne på pottan så började hon gå själv.
Det är ganska talande för hennes personlighet, hon är väldigt envis och vet vad hon vill. Medan storabror är krävande för att han gör saker samma stund eller stunden före han tänker det är lillasyster förnuftigare men såå envis och vi har ofta duster om vilka kläder hon ska ha, om hur mycket av middagen hon ska äta före det eventuellt ska tänkas vankas efterrätt, om - ja allt, vi är ofta av olika åsikt.
B började på dagis tre dagar i veckan förra hösten och sen i höst går de fyra dagar i veckan. B får bara positiv feedback från dagis men hon tar istället ut det hemma, ofta börjar hon trilskas så fort jag visar mig på dagis gård. På dagis trivs hon sådär, hon har inte riktigt någon kompis, det finns bara en flicka där i samma ålder men hon talar inte svenska och våra barn kan inte finska. efter jul kommer en pojke som vi känner och det väntar hon på.
B älskar att vara i famnen, att krama och pussa och storabror, de är verkligen viktiga för varandra! Hon gillar också att klä ut sig och att leka med små gubbar. Tv är hon inte speciellt intresserad av men däremot älskar hon att dansa och sjunga.
ha en skön höst!
Bild
Bild
engla
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav BellaViktoria » 02 nov 2012, 22:28

Har ju helt glömt bort att skriva hit att Liv blev storasyster i maj :)
Hela sommaren gick otroligt bra, sen hon fick flytta in till vårt sovrum i sin säng sover hon oftast hela nätter.
Men nu på hösten när lillebror blivit större och tar mera plats har hon oxå blivit baby... Mycket gnäll och skrik, kanske liten släng av trots..
Går 2-3 dagar i veckan till gruppfamiljedaghemmet som hon gärna vill till. Tyvärr har den här feberrumban börjat igen och hon är mycket sjuk.. Vid vilken ålder ska de riktigt lätta?? Så fort de blir höst är hon sjuk varannan vecka..
Äter ganska dåligt hemma igen, men på dagis går allt ner. Ska först i januari pånytt till rådgivningen så jag har inte riktigt koll på hennes mått.
Pottan går de sådär med, på dagis sitter hon där alltid då dom andra gör de. Hemma kissar hon på kvällarna i pottan, nån enstaka gång på dagen.
Tandborstningen däremot har börjat gå riktigt bra jämfört med för ett år sen. Nu tvättar hon dom gärna. Godis har vi lyckats hålla borta änsålänge och tänker inte heller bjuda åt henne före hon faktiskt börjar tjata efter de. Ibland får hon något kex, glass eller chips/popcorn.
Har börjat prata väldigt mycke, allt förstår man inte ännu men de mesta. Tycker väldigt mycke om sin lillebror och ska krama och leka med honom hela tiden, men oxå lite svartsjuk.
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Klösamaja » 16 nov 2012, 10:32

Hur stora är era snart tre-åringar? Undrar då jag tycker vår pojke äter så lite. Han är 97,5 cm lång och väger 14,8 kilo. Tycker han ser mager ut :hm: Han äter en tugga smörgås och sen får det vara... en sked mat, en sked jogurt... Energi har han minsann så nog får han väl i sig tillräckligt men man undrar ju. Hos dagmamman äter han som tur ordentligt.
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav BellaViktoria » 16 nov 2012, 17:48

Haha, de verkar va ett vanligt problem.. Jag håller på att bli tokig med hennes ätande, de går typ inget alls in.. Ingenting duger i alla fall som mamma lagar, utom knackkorv. Tur så äter hon ok på dagis. Vi ha int alls vari på nån koll nu, först i januari. Men hemma på vågen vägde hon ungefär 12kg och på hennes mätsticka 86cm i somras, så jag hoppas att hon ha växt lite ändå till januari, så int dom på rådgivningen behöv oroa sej så igen.. Själv va jag oxå väldigt liten i den åldern, så jag orkar int ta stress över dom där kurvorna på rådgivningen.
Men de är nog jobbigt när maten ska bli sånt problem :/ Fast kanske de oxå kan ha att göra me syskonen?
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 17 nov 2012, 10:08

Vår fröken väger på hemmavågen mellan 12 och 12,5 kg, det beror lite på. Längden brukar vi då och då mäta och plita i på en dörrkarm och hon är runt 90 cm nu. Liten och nätt är hon :-). Hon äter hyfsat bra, är inte fullt lika kinkig som sin storebror. Men hon är nästan omöjlig att truga. Har hon bestämt sig att hon inte vill äta/inte äta mera så gör hon det inte. Det är bara att ge sig. Storebror har alltid gått bättre att truga, men han är sen jättekinkig. Äter i princip inget helkött, förutom maletkött. Han lever nästan uteslutande på potatis, makaroner och bröd. Korv och fiskpinnar äter han också. Lillasyster äter som sagt bättre och hon är dessutom en riktig gottegris. Hon gillar allt sött. Storebror är selektiv även om det området. Men, men, jag skulle ju kolla upp storebrors mått i treårsåldern också. Han var 95 cm och 13,2 kg på treårskontrollen. Så han var ju snäppet magrare än din pojke, Klösamaja. Jag brukade också oroa mig för storebrors tillväxt, men jag har slutat med det. Han äter vad han äter, har energi, växer ändå och är annars en helt frisk och glad pojke. I dagsläget är han drygt 110 cm lång och väger strax över 16 kg, vi ska snart på femårskontroll så då får vi exakta måtten. Det enda jag nu upplever som besvärligt är att hitta joggingbyxor som är tillräckligt smala i midjan. Det har varit ett problem ungefär sen strl 98. Det finns ju såna med ställbart gummiband i midjan, t.ex. me&i och pop har såna, men de är ju sen också mycket dyrare än Lindex och Kappahl.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sanna_77 » 07 dec 2012, 14:04

Jag trillade av en slump in på den här tråden! Tycker det är evigheter sedan jag skrev något om äldsta dottern (25.10.2010). Hon har ju redan en gång blivit stora syster (06/2011) och i mars ska hon bli igen! Hon är verkligen en så duktig syster! Hjälper lilla syster, matar henne och sköter om henne! Hon var lite för liten för att förstå varifrån lilla syster kom, men nu med "Trull" har jag försökt förklara mera. Vi har lånat hem barnböcker om andra som fått syskon etc. Hon väntar så på lilla bebin!

Förra året förstod hon inte riktigt idén med jul heller, men oj vad hon väntar på tomten i år! Det är helt underbart! Det går knappt en dag utan att hon frågar var tomten är, vad han gör, när han kommer osv!

Båda systrarna har varit på dagis sedan i höstas, och trivs verkligen superbra! Tom. på helgerna undrar hon om hon får fara till dagis! Det blir kanske lite trist för henne att vara hemma med mig och småsyskonen sen i vår, men tack och lov så får hon ändå gå två halva dagar i veckan på dagis, så lite får hon träffa andra barn också! Sen måste vi väl försöka vara aktiva och gå på olika föräldra-barn caféer och öppna dagisar!

V. har nog också blöja på natten, men inte på dagarna. Ofta händer det också att blöjan är torr på morgonen, men jag har ändå inte vågat "riskera" att lämna bort den ännu. Hon säger nog till då hon inte vill ha den mera tror jag. Hon är sån som meddelar att "nu är det så här!", så var det med blöjan dagtid också, hon bestämde att hon är stor flicka, och stora flickor har trosor - så det så! ;)

Då jag läste några av de senaste inläggen här på tråden blev jag förvånad. Min tjej verkar vara så stor! Hon väger nog runt 18 kg och använder kläder av storlek 98. Skostorleken är 27! Men, hon har ju nog alltid varit väldigt lång också.. Tror det kommer från pappas sida! :)
Bild
Sanna_77
Guldmedlem

Oläst inläggav BellaViktoria » 17 jan 2013, 14:04

Nu har vårt januaribarn blivit 3år, väger 11,9kg och är 92cm lång. Växer nog där på minuskurvorna, men helt i sin egen takt..
Som vanligt va ju inte allt bra på rådgivningen, hon blir alltid tystlåten när man ska till såna ställen, gjorde inte allt som rådgivningstanten sa och pekade på fel saker. Visste t.ex inte vilket som va de lilla och stora mumintrollet utan pekade tvärtom.
Har ni varit på 3års granskning, hur mycket pratar era treåringar och förstår ni allt? Förstår dom begrepp som på, under, ovanför och underifrån?
Hon tyckte att vi borde ha börja på talterapi för länge sen, fast i mina ögon ha hon utvecklats massor på sista tiden. Klart att hon är lite baby ännu ibland när vi har en babay hemma och nästan alla på gruppfamiljedaghemmet är ettåringar. Dom gör just inte alls pyssel eller läser så mycke sagor eller sånt. Till hösten ska jag söka henne till ett riktigt dagis och hoppas då på att talet ska utvecklas snabbare när hon får vara med barn i sin egen ålder eller äldre.
Själv har jag ingen oro alls och sa att jag tänker vänta till hösten och se hur hon blir då.
Pottan har hon oxå strejkat me nu sen hon hade enterovirus före julen... Men jag vet ju att hon kan bara hon vill.
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 16 feb 2013, 13:36

BellaViktoria skrev:Nu har vårt januaribarn blivit 3år, väger 11,9kg och är 92cm lång. Växer nog där på minuskurvorna, men helt i sin egen takt..
Som vanligt va ju inte allt bra på rådgivningen, hon blir alltid tystlåten när man ska till såna ställen, gjorde inte allt som rådgivningstanten sa och pekade på fel saker. Visste t.ex inte vilket som va de lilla och stora mumintrollet utan pekade tvärtom.
Har ni varit på 3års granskning, hur mycket pratar era treåringar och förstår ni allt? Förstår dom begrepp som på, under, ovanför och underifrån?

Här har jag ju tänkt svara ett tag nu, men glömt bort det mellan varven. Vi har också varit på 3-årskontroll och har också en liten tös. 92 cm och var det nu 12,6 kg, om jag inte minns fel.

Vår flicka pratar otroligt bra och det är rent fantastiskt hur språket utvecklats på ett år. På 2-årskollen pratade hon i princip ingenting. Några få förståeliga ord och några oförståeliga. Men det lossnade nån månad senare och nu pladdrar hon massor. Skulle hon inte ha börjat prata före 2,5 år så skulle hon ha fått talterapi. Dagispersonalen uttryckte i nåt skede lite oro för hennes tal, men det tog vi inte så hårt på. Vi förstår nästan allt hon säger och jag skulle också säga att hon förstår på, under, ovanför o.s.v. Det är definitivt skillnad på hennes och storebrors språkutveckling. Han började prata tidigare (fast rätt så sent ändå), men pratade mycket sämre vid tre år. Han saknar ännu nu vid 5 år några ljud (sch, sv, tsch) och ska börja i talterapi. Han är inte svår att förstå, men jag tror att hälsovården åtminstone här är snabb att remissa till talterapi. Lillasyster däremot har lite kort tungband, så ifall hon får problem med r, som hon inte säger än, så blir det åtgärder, men först vid 5 år. Ja, alltså, hon talar ju inte rent än, men helt förståeligt.

Snart blir lillasyster storasyster, eller om vi nu ska börja kalla henne mellansyster. Jag har knappa två veckor kvar till bf. Det känns ibland nästan overkligt att vi alldeles snart har en bebis i huset. Tror nog att 3-åringen kommer att kännas jättestor då. Hon har ju varit vår minsting nästan ett helt år längre än storebror var. Men säkert blir hon lite mera bebis då lillasyskonet kommer, fast hon på många sätt är en väldigt duktig 3-åring. Nästan lite för duktig ibland. Jag misstänker starkt att hon kommer att lära sig läsa på samma gång som storebror. De har nu tittat på "Fem myror är fler än fyra elefanter" på svtplay och tycker båda om det. Storebror har just börjat intressera sig på allvar för bokstäver och lillasyster hänger på. Inte är hon helt på samma nivå, men helt annat än storebror var i samma ålder.
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Klösamaja » 09 apr 2013, 21:23

Hm, ett tag sen Bellaviktoria skrev här och undrade om treårsgranskningen. Vår treåring svarade också fel på mumintrollen. Inte heller kroppsdelarna pekade han ut. Men jag vet att han kan dem för hemma går det hur bra som helst. Begrepp som på, under osv förstår han i viss mån, ibland kan det bli fel. Vi har en app på ipaden som övar bland annat de där begreppen så där har han lärt sig bättre :blink: Talterapi behövde inte vi för tillfället tyckte de, även om de ännu föregående gång tyckte att det skulle behövas. Huvudsaken att dom utvecklas. Storebror är lite blyg av sig så han visar ju inte allt han kan när tanten sitter och glor och antecknar. Det förstår jag bra...

TROTS!!!!!!! Herregud jag tror jag får nåt fel ibland. Nu har jag varit ensam hemma med barnen i två kvällar och storebror gör allt för att retas. Han ligger i sängen och skriker och leker angrybirds-gris, han "är törstig" men då kan han inte dricka normalt utan slickar i sig från muggen som en katt, han bits, kastar saker på mej, säger att jag ska hålla tyst osv. Igår kom han på att han skulle torka damm i hela huset vid läggdags. Alltså var får dom sina ideer från? Jag torkar nog aldrig damm så vet inte var det kommer från ens. Sen säger han att lillebror inte ska sova och väcker honom hela tiden. Samtidigt är han så öm och gullig ibland. Häromkvällen när jag låg i hans säng och låtsades sova så kände jag plötsligt hur han ömt smekte mej på armen och hakan en god stund :love: :love: :love:
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav BellaViktoria » 16 jan 2014, 20:06

Ingen som hinner skriva om sin fyraåring? :) Gud va de börjar va länge sen man va gravid första gången..
Vår fyraåring är nu 100cm lång och väger 14,9kg. Äntligen har rådgivaren slutat klaga på hennes tillväxt, vissg hon är fortfarande liten, men ändå normal. Så stor, men ändå så liten. Har blivit rädd av sej och skriker för minsta lilla misstänksamma ljud, vägrar sova i eget rum. Tycker om att sköta om lillebror, lite för mycke ibland :) Tycker om att vara på dagis, fast hon inte är där så ofta just nu, och kanske inte helt har kommit in i gruppen ännu. Hennes tal är lite sent, några bokstäver hon inte kan ljuda rätt, men jag hoppas de kommer.Får se om vi behöv talterapi i höst eller inte..
Hon har även lidit av en massa flunssor och urinvägsinfektioner.. Nu har de kommit fram att hon har reflux i urinvägarna, vilket betyder att de behövs en operation så fort vi får tid, så de har varit en ganska jobbig tid.
Ser fram emot sommaren som förhoppningsvis blir lättare, nu har vi gården mer i skick så att vi kan vara mera ute och njuta av värmen sen, och lite äldre barn :)
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 18 jan 2014, 08:26

Jo, jag hinner nog :). Igår fyllde vår flicka fyra. Tänk att våra små januaribarn redan har blivit så stora! Jag tycker det är ofattbart. Vår tös är en glad men bestämd sort. Blir lätt arg och tenderar att krångla med påklädning, vilket är ett vardagsproblem eftersom vi för och hämtar storebror till/från förskolan varje dag. Hon är jätteomtänksam, en dag förra veckan då maken haft en stressig och tung dag på jobbet så sa hon åt honom att "Det blir nog en bättre dag imorgon, pappa." :heart:. På måndag ska vi till rådgivningen. Jag tror att hon är ungefär lika stor som Bellaviktorias tös. Före jul hade hon ganska hög feber i några dagar, åt nästan ingenting, så då tappade hon i vikt ganska mycket och jag tycker inte att hon ätit upp sig alls efteråt. Faktum är att maten är en annan källa till krångel. Hon skulle helst bli matad, men det vill ju inte jag göra. Men det kanske bara är en fas hon går igenom. Har hört om andra fyraåringar som är lika.
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav VVMs_mamma » 07 apr 2014, 09:13

Hejsan!

Det är evigheter sedan jag var in på mammapappa-forumet! Vår tjej fyllde förståss också fyra i januari, och firades med Blixten McQueen-tårta och kalas. På önskelistan fanns en "mördarrobot", och när hon själv fick vara med och välja present på BR Toys valde hon en Spiderman dräkt! Så, den fina tyllkjolen och festblusen vi köpt till kalaset lämnade i skåpet, och det var en barfora Spiderman som tog emot kompisarna! Men, hon hade ju roligt och det är huvudsaken!

Vår tjej har hunnit bli stora syster redan två gånger, så hon har en syster som fyller tre i juni, och en syster som blev ett i februari. Tyvärr blev hon därför "stor" ganska tidigt, men vi försöker ändå se till att hon får lika mycket uppmärksamhet, kramar och pussar och famntid som de mindre syskonen. Och, hon är så duktig på att sköta! Verkligen helt underbar!

Vi var ganska nyligen på 4 års kontroll, och hon vägde 18,8 kg och var 106 cm lång. Hon har alltid varit lång till växten, så det var ju ingen överraskning!

Men, precis som ni andra skriver är det problem vid matbordet! Godis, glass och chips går nog ner, men söta öde då man ska äta mat! Fast jag försöker göra sånt hon tycker om, tom. frågar vad hon vill äta och hon säger det hon vill ha, så lämnar det mesta på tallriken. Det är otroligt enerverande, men försöker ändå ta det lugnt, jag menar, hon är ju ändå inte undernärd på nåt vis. :)

Är det inte hemskt hur fort barnen växer! Jag kan se på henne och bli helt gråtfärdig! Hon var en sån ljuvlig bebis, och den tiden får jag aldrig mer igen! Kan sakna den lilla tjejen så det värker i bröstet! Inte för att jag inte älskar henne nu, för självklart är hon ännu lika underbar, men ändå! Man är ju så blödig och nostalgisk!
VVMs_mamma

Oläst inläggav BellaViktoria » 11 feb 2015, 11:57

Jag måste slänga in en liten uppdatering om vår 5 åring!! :) Vågen visar lite på 16kg och längden är 108cm, en liten tös. Vi var en sväng till talterapeuten men hon tyckte vi väntar till hösten och ser, pratet har ju gått framåt så mycket, bara en par bokstäver det är lite svårt med. Kan skriva sitt namn om hon "har tid". På nätterna har hon ännu blöja, oftast våt. Hon har ju varit på "operation" två gånger för urinvägsreflux och ätit förebyggande antibiotika i 1,5 år.. Får se om det räcker med det här eller om det blir riktig operation ännu. Hon är en flicka som har koll på allting och funderar en massa, ibland så förståndig och klok och ibland helt tvärtom. Lite trots har vi nog oxå... Tänk, två år kvar till skolåldern! :)
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Återgå till Småbarn - månadsgrupper