Januaribarn 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Januaribarn 2010

Oläst inläggav Klösamaja » 09 jan 2010, 20:40

Lista på våra småttingar :)...................Nyfödd.....................6mån.......................1 år

Klösamaja......Pojke 1.1.10 (bf 18.1).....3110g 50,5cm............7995g 68,5cm...........10240g 78,7cm
bess2............Pojke 4.1.10 (bf 10.1).....3470g 50,5cm............7980g 68,7cm............8850g 73,8cm
Engla............Flicka 7.1.10 (bf 1.1)......3400g 50cm
hippu............Pojke 10.1.10...............3500g 51cm...........................................9730g 74,5cm
Bökarloppan....Flicka 13.1.10...............3846g 52cm
Mamma22......Flicka 13.1.10 (bf 17.1)... 2890g 46cm.............7810g 64,5cm.............9860g 74,5cm
BellaViktoria...Flicka 14.1.10 (bf 5.1).....3160g 51cm..............6525g 66cm...............8420g 75cm
Mamma2010...Pojke 14.1.10 (bf 23.1)...3690g 51cm
Susette.........Flicka 14.1.10 (bf 27.1)...3620g 51cm...............10500g 72cm
Gullan...........Pojke 16.1.10 (bf 20.1)...3850g 50,5cm............7900g 68cm
Cupcake........Flicka 17.1.10 (bf 14.1)...2990g 48cm...............6780g 65,5cm
Tiger...........Pojke 17.1.10 (bf 29.1)....3290g 49cm...............8800g 69cm.............11780g 79cm
Nasse..........Pojke 21.1.10 (bf 21.1)....3380g 50cm...............9600g 70,5cm...........11240g 77cm
Sanna_77......Flicka 25.1.10 (bf 24.1)....2970g 51cm...............7760g 69cm.............10700g 80,2cm
Kulta.............Pojke 26.1.10 (bf 21.1)...2996g 48cm..............8130g 67 cm..............9500g 77cm
Senast redigerad av Klösamaja 18 aug 2011, 18:15, redigerad totalt 42 gånger.
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Januaribebisar 2010

Oläst inläggav Klösamaja » 12 jan 2010, 08:12

Inte så många som fått sina januaribebisar än kanske... Man har ju inte så mycket tid att skriva heller såhär i början.

Nå för oss så går det helt okej här, men lille L är fortfarande gul med bilirubinvärden nära behandlingsgränsen så vi måste åka in till tyks varje förmiddag och ta blodprov på honom. Stackarn har redan helt sönderstuckna hälar :ledsen: Idag ska de dessutom ta lite extra prover, pojken e ju redan 11 dagar och visar inga tecken på att bli särskilt mycket bättre. Äter gör han, han vaknar duktigt med cirka tre timmars mellanrum och blir riktigt arg om han inte får mat när han beställer med stönanden. Det underliga är att mitt på dagen är han riktigt gulaktig och trött, huvudet hänger helt slappt och han går inte att väcka. Jo, gulheten orsakar trötthet jag vet... Men sen till eftermiddagarna piggnar han till och är som en helt normal bebis, likaså på natten... Sen mot förmiddagen blir han slapp igen. Det känns jobbigt då ingen på sjukhuset verkar tro på detta, har frågat vad detta kan bero på men dom sa bara jaha och talade om nästa grej.

Nåja, nu ska jag gå och väcka pojkarna mina :heart: L sover i pappas famn.
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 12 jan 2010, 18:45

Vi kommer nog hit en hel drös från gravid-januari-tråden än, vänta bara! :nicka:

Vad besvärligt det låter med gulheten. Läste på småbarnssidan att han hamnat in. Får du inte vara med honom på avdelningen då? Eller hur funkar det med amningen då? Det där med tutt och amning, ja-a. Vi hade ju storebror på barnavdelningen då strax efter förlossningen och där hade han fått tutt utan att jag eller pappan tillfrågats om det är okej. Och det gillar jag inte. Jag anser att föräldrarna ska bestämma om barnet ska ha tutt eller inte. För oss var det okej att han fick tutt, det är mera principen jag hakar upp mig på. Men jag tycker att ni ska stå på er om ni inte vill att han ska ha tutt. Vi kämpade med amningen till en början också, mest för att han var så trött p.g.a. infektionen han hade och antibiotikan han fick för den. Men det började nog löpa sen också fast han fått tutt. Tuttade gjorde han nog sen också (han var ganska skrikig i början) ända tills 1 år och 4 månader då vi tog den av honom. Äh, det här borde jag ju ha skrivit i andra tråden. Nåja, du läser säkert här också. :-)
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mamma2010 » 13 jan 2010, 18:50

Klösamaja, vi hänger nog på snart ska du se :blink: Vi e bara lite långsamma vi andra!
Så tråkigt att lillkillen e så gul, hoppas han blir bättre snart å att dom hittar en lösning på allt! berätta gärna så mycke du vill, d hjälper oss andra oxå!
Mamma2010

Oläst inläggav Klösamaja » 13 jan 2010, 22:09

Ja, kanske även nån annan i denna tråd får en gul liten bebis så jag ska nu skriva om våra erfarenheter hittills. Lucas föddes alltså i vecka 37+4, så helt fullgången var han inte (även om gränsen väl dras vid 37+0). Helt normal storleks baby nog, 50,5 cm och 3110g. Han var helt okej när han föddes, men andra dygnet började jag lite undra då han sov och sov och sov. Han sov 9 timmar i sträck (!!!) men sköterskorna sa bara att så gör små bebisar. Tyckte nog själv att en bebis bör vakna och meddela hunger. Nå sen till slut så väckte vi honom alltid när det var matdags, nå han var ju så trött så han inte ens vaknade ordentligt. Dom blir alltså trötta av att ha förhöjda bilirubinvärden. Åt gjorde han inte, så det tog nästan 4 dygn innan min mjölk steg. Vilket resulterade i att han gick ner i vikt mer än de 10% som är tillåtet. Fjärde dygnet vägde han 2794g. Då började dom ge ersättning åt honom och redan nästa dag hade han gått upp lite. SKönt, men då hade han redan varit gulaktig i två dagar så dom tog blodprov ur hälen på honom. Det visade sig att hans bilirubinvärden var alldeles för höga för att vi skulle få åka hem, men just några poäng för låga för att han skulle få behandling under lampan. Så var det sen i något dygn, vi väntade och grät, väntade och grät. Jag hade baby-blues något förskräckligt, låg där på sjukhussängen (tur att vi hade familjerum) och hade ont i bröstet av sorg (och självömkan också) och grät floder. Sköterskorna verkade inte bry sig alls, i varje fall var det inte en enda som frågade hur vi som föräldrar mådde. Gulhet är ju inte farligt i sig men vi var ju färska föräldrar utan erfarenhet. Nåja, sen på 5:e dagen var hans värden äntligen så höga att han fick komma under lampan. Värdena sjönk från 360 till 250 och sen ytterligare under kommande dygn. Så vi trodde vi skulle få åka hem, sköterskorna sa att vi skulle tvätta Lucas och andra sysslor inför hemfärden. Nå int fick vi alls, istället meddelade dom att värdena stigit igen och att dom skulle ta mera blodprover då Lucas redan var en vecka och värdena fortsatte att stiga. Vi blev utom oss av oro och planerade hans begravning i vår fantasi (både jag och gubben, vi talade om saken och det visade sig att vi tänkt på samma saker). Nå alla blodprov var sen helt normala så det var ingen större fara. Så vi var kvar på bb och väntade... Till slut, efter 8 dagar, fick vi åka hem men måste komma tillbaka dagen efter och kolla hans bilirubinvärden. Dom var fortfarande höga så vi måste åka i även följande dag på koll. Tredje dagen hade dom sen stigit så högt igen att Lucas fick komma under lampan. Det var alltså igår eftermiddags det. Dom tog även då en massa andra blodprover som dock visade på normala resultat. Han togs in på barnavdelningen, jag skulle ha fått stanna där med honom över natten men vi bestämde oss för att jag skulle åka hem och försöka sova i stället. På avdelningen skulle jag bara ha legat vaken och tittat på honom. Jag tror att jag är en bättre mamma om jag fått sova lite. Idag på kvällen fick vi åka hem igen alla tre. På fredag igen på ny kontroll, hoppas verkligen att hans värden inte är stigande sen igen. Tydligen beror allt detta på att han är lite för tidigt född och att hans lever därför inte är så mogen som den borde vara. Tydligen ska det jämna ut sig mot tiden han "borde" ha fötts, 5 dagar dit nu så vi hoppas på att slippa detta nu snart. Jobbigt för pojken att bli stucken hela tiden och jobbigt för oss som föräldrar att vara orolig + alla resor av och an till sjukhuset.

Nu ligger han i sin låda och sover helt utan tutt så det verkar lovande även angående den.
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 14 jan 2010, 13:48

Åh, jag börjar ju gråta när jag läser vad ni varit med om, klösamaja! För jag vet precis hur jobbigt det är att ha sin bebis på barnavdelningen, fast man med förnuftet kan förstå att det egentligen inte är nån fara så är man ju så rädd att bebisen ska dö ifrån en. Jag grät massor då när sonen föddes och var på barnavdelningen, satt i det lilla rummet där han var och storbölade och undrade om han kommer att dö. Inte var det mycket bättre att gå ner till egna rummet på bb (i Jakobstad är avdelningarna precis ovanför varandra) för då tyckte jag så synd om honom som var ensam på barnavdelningen. För det var ju så att inte satt där hela tiden nån sköterska, han var nog ganska ensam där i rummet, kopplad till saturationsmätaren. Nåja, nog blev det ju bättre sen och det blir det ju med er pojke också!
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav aek » 15 jan 2010, 15:32

Det är ganska tyst med januari babyn ännu!

Vi fick en pojke den 10.1. 3500g och 51cm. En riktigt lagom storlek. Nu har vi varit hemma några dagar men det känns ännu alldeles konstigt. Jag har inte riktigt insett att jag är mamma ännu. Mest är vi förundrade över allt han gör. Nu ligger han och sover och jag måste hela tiden gå och kolla att han andas. Jag är rädd för att göra något fel även om jag vet att babyn inte går sönder i första taget. Det känns otroligt att det där lilla knyttet är på mitt ansvar!

Så är jag osäker på om mjölken stigit alls. Hur mycket han än får vara vid bröstet verkar han inte nöjd och vi har gett honom extra mjölk. Men sen är han så mätt att han sover länge så det blir långa pauser mellan amningarna. Tur kommer rådda-tanten på måndag så kan jag tenta henne på om mitt barn faktiskt är friskt och normalt.

Nu vaknar killen och då är det bäst att reagera med ens! annars!!
    lilla b 100110
moln på himlen
Användarvisningsbild
aek

Oläst inläggav Mamma2010 » 17 jan 2010, 13:17

Klösamaja: Oj nej så hemska berättelser du har! Jag kan helt lätt lägga mej in i er situation å tänka mej hur det känns! Hoppas bilivärdena var bättre igår..?! å att Lucas
mår bättre! Så tråkigt att behöva gå omkring å oroa sig.
Vi börjar bli någa januari mammor iaf, som vi visste :) Nu ska vi alla frösöka få vardagen att snurra med våra små å försöka njuta av det vi har! Här går allt riktigt bra, för tillfället sover lillen här brevid mej på soffan, han ska nog snart ha mat igen tror jag, brösten är såååå sjuka å ja ser ut som Dolly Parton :scared:
Vi hörs igen! kram på er!
Mamma2010

Oläst inläggav Bökarloppan » 17 jan 2010, 16:02

Hej,
Jag ska ta och anmäla mig till Januari-babygruppen. Jag har inte tidigare varit aktiv här på forumet men tänkte att nu då vår lilla prinsessa har fötts ska jag ta och bli aktiv. I och för sig sku man ju ha haft bättre tid o skriva under de sista veckorna innan förlossningen :) :lipa:

Vi fick en "liten" flicka den 13.1.2010, födelsevikten var 3846 g och längden 52 cm. Förlossningen var tung, tog hela 15 timmar och slutade med sugkopp. Som tur mådde hon bra och allt har hittills gått bra. Lite gul var hon igår då vi sku bli hemskickade, men de tog blodprov och värdena var så pass bra att vi ändå fick fara hem. Vi måst nu följa med färgen och hoppas på att hon int blir dålig. Än så länge e hon helt ok.

Förra natten var lite tung, den första här hemma. Hon ville äta (o sova) på bröstet mest hela tiden. Genast då jag satt henne o sova, börja hon pirra. Nå, kanske vi sov lite båda där emellanåt. Kl 5 somna hon äntligen in i en tung sömn och sov till kl 8. Hon sov brevid mig i sängen. Hade hela tiden tänkt före hon föddes att hon nog ska sova i sin korg på nätterna, men nu känns det ändå bäst att sova med henne. Jag får liksom int sömn alls då hon ligger så att jag inte kan se hennes ansikte. Om pappan e vaken går det nog, men sen om han sover blir jag liksom orolig... Hur sover era nyfödda?

Nå, nu ska här ammas igen, vi har nog en matglad flicka :heart:
Bökarloppan

Oläst inläggav Klösamaja » 17 jan 2010, 20:47

Vår sover int, på natten vill säga. Han är vaken, vill halvisitta i famnen och Titta på allt. I natt somnade han halv fyra. Lägger man honom ner så börjar han marra, int vill man ju ligga ner när man e pigg! Sen sover han på dagen. Han skulle även ha massor med mat på natten men nu får det vara slut med det, han får bara bröst på natten och ingen flaska (han äter nog tillräckligt men har blivit lite bekväm, det e väl behändigt att sörpla i sig 100ml från flaskan). Han får äta sig proppmätt på dagen eller kvällen i stället. Försöker nu ha lampan släckt på natten även när han sitter i famnen, kanske han fattar poängen sen någon vacker dag. Det går väl inte att ändra dygnsrytmen på så här små bebisar men lite försöker vi hjälpa honom på traven nu, innan skulle han ligga och småsnutta på bröstet hela natten men nu har vi redan gett upp och gett tutt åt honom (han SKULLE hållas tuttfri). Han sover lugnare om han har tutt också, då han inte behöver kämpa för att beställa bröstet att suga på hela tiden. Det e skillnad på när han är hungrig, då får han naturligtvis komma till bröstet genast.

Ikväll ska han bada, för nu har napan lossnat :) Vi upptäckte att han njuter av att bli blåst på med hårtorken också, fick tipset att testa det då hans ljumskar var lite nippiga och fuktiga. Hela pojken bara ligger och njuuuter när det blåser ljummen luft på honom :love: Så om vi vill komma lätt undan med blöjbyten och annan bebistortyr(han verkar tycka att det är just det det är), så är det bara att ta fram hårtorken.
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Bökarloppan » 18 jan 2010, 12:43

Bra med hårtorkstipset :nepp: Flickan hålls förvånansvärt lugn o nöjd då hon ligger på skötbordet. Ibland då hon tycker det tar för länge att få på kläderna blir hon irriterad och börjar gråta. Men över lag går det nog riktigt bra. Lustigt hur man blir vanare på handen för varje gång, blöjbyte, tvätt och påklädning kändes för mig helt himla svårt de första gångerna, men nu börjar det gå...

Förra natten gick helt mega bra. Hon ville äta med ca 2-3 h mellanrum. Då fick hon äta o så bytte vi blöja ett par gånger men där emellan sov hon som en stock. O jag fick oxå sovet då. Nu på dagen har hon blivit lite gulare och så har hon som sagt sovit och inte arit nästan alls vaken så vi ringde till BB och nu kl 2 ska vi dit o kolla bilirubinvärdena. Tur så bor vi nära, och jag har lärt mig att amma sittande (vilket jag först tyckte var jätte jobbigt) så kanske vi klarar av resan dit på nåt sätt. Spännande och hoppas nu värdena int e för höga..
Bökarloppan

Oläst inläggav BellaViktoria » 19 jan 2010, 18:41

Hej!
Här föddes vår flicka 14.1 klockan 19.15 :heart:
Vi kom hem igår och allt har gått riktigt bra, utom att amningen inte riktigt vill fungera..
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Bökarloppan » 20 jan 2010, 19:30

Hej,
Tänkte bara skriva och berätta att bilirubinvärdena som vi var och kollade i förrgår var helt ok. Lite höga men inte såmycket, så vi blev hemskickade och ska bara följa med hennes hyfärg. :lipa:

Jag kollade gravid-månadsgruppen och det e en massa barn som nu har kommit till världen. Grattis till alla!!!! Nu ska jag försöka hinna äta innan flickan vill amma, för sen sitter jag länge fast. Kvällarna vill vara ett ända ätande och njutande av att ligga vid bröstet!!
Bökarloppan

Oläst inläggav Gullan » 22 jan 2010, 11:18

Hej o hå!

Här njuter vi i fulla drag av vår nye son! Han är så underbar! :love: Allt går riktigt bra, han förstod direkt hur man skulle amma, så det är inget problem alls. Äter med 2-3 timmars mellanrum, mellan 20 och 60 minuter åt gången. Både mor och son njuter av amningen.

Ha det bra!
Gullan
Guldmedlem

Oläst inläggav Cupcake » 22 jan 2010, 15:38

Hej!

Vår lilla flicka föddes 17.1 kl. 10.27. Vi kom hem på onsdagen, jag skrev just förlossningsberättelse i januari-gravid-tråden.

Jag tänkte höra hur länge era små äter? Tar de båda brösten vid samma amningstillfälle? Känns det som att brösten töms ordentligt? För oss började amningen bra på bb, bra grepp och så. Men igår strulade vi till det lite. Jag hade ätit något opassligt och tösen fick magknip och var väldigt lessen och sov i princip bara korta snuttar hela eftermiddagen och tills ett-halv två på natten. Vi provade ge tutt för hon ville hela tiden suga på brösten, vilket gjorde att de blev ännu mera såriga (var lite redan från förr, då hon sög så intensivt och länge för att få igång mjölkproduktionen), men det råddade nog till sugtekniken lite. Nu på eftermiddagen idag har det gått lite bättre, så antagligen reder det nog upp sig. Men jag gillar inte amningskrångel, vi hade en hel del av sånt i början med storebror och jag hann redan glädja mig åt att det gick så bra nu.

Har förresten konstaterat att man inte vet hur bra man har det med första barnet! Det känns som att det sku vara så mycket enklare om man inte hade ett äldre syskon att ta hand om också. Men man kan ju inte både få den erfarenhet av babyskötsel man har med andra barnet OCH den (som det känns just nu) obegränsade tiden man har med första barnet. Det går nog helt bra här hos oss, storebror är gullig med lillasyster och så, men man har ju liksom utöver att sköta bebisen en uppgift att se till att också storasyskonet får mat i sig och kläder på sig o.s.v. Nog har vi pappa hemma här också, men han vill gärna (och jag också) göra färdigt renoveringen. Nästa vecka ska han på jobb så då ska vi hursomhelst klara oss själva, även om jag nog tror att fammo kommer att vara en flitig gäst. Hon är verkligen guld värd!
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper