Februaribebisar 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Februaribebisar 2010

Oläst inläggav borgbacken » 16 feb 2011, 12:55

^ Vad världen e liten :wink:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav bullamamma » 16 feb 2011, 17:15

Va ni vari snabba att göra bebisar igen!
Vi har nog varit utan preventiv hela tiden men vi har ju aldrig sex så de därför ha jag int kunnat bli gravid.
De ser int lovande ut i framtiden heller. Får leva i celibati.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullamamma » 17 feb 2011, 15:10

Glömde gratulera alla gravida och 1 åringar då jag blev så förvånad att några av er ren börjat vänta på nästa.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav timon » 18 feb 2011, 22:41

Hej!
Tänkte uppdatera lite också.Här har pojken äntligen fått sina första tänder!! Första kom upp vid 11 mån,o andra några veckor senare.Som tur har han int ännu märkt att bitas :D Han började som sagt gå redan vid 9 mån så han springer för fullt omkring här.På söndag skall vi fira 1-års dag med familj och vänner.Han fyller egentligen år på måndag...Men tänk hörni va tiden går fort :love:

Jassåå,jag är då tydligen inte den enda med nr.2 i magen verkar det som :) Hade först bf 20.8 men på ultrat kom det fram att lillen var mindre än trott så bf ändrades till 4.9.Hur är det med er andra,har ni tänkt skaffa syskonvagn? Jag har funderat in och ut med det och tror att vi inte kommer att skaffa en.Kommer troligen att bära den lilla i bärsele så får J åka i vagnen då han inte vill/orkar gå.Och så tänkte vi skaffa en åkbräda också där han kan stå.

Ha det varmt i kylan! :)
timon

Oläst inläggav Lilje1 » 19 feb 2011, 12:36

Timon: Grattis! Va kul att det finns fler i samma sits ;)
Jag har nog tänkt skaffa en syskonvagn, frågan är bara var vi ska förvara den för vi har en pytteliten hall där det är just och just så den vanliga vagnen ryms... men jag är nog mycket ute med vagnen så jag tror inte jag skulle klara mig utan heller. Tjejen kommer ju ändå bara att var 1år5mån då nästa kommer, så det tar ju nog ett bra tag ändå innan hon börjar gå nå längre sträckor eller orkar stå på nån ståbräda...
Lilje1
Guldmedlem

Oläst inläggav Rainaca » 21 feb 2011, 19:51

Tänk vad tiden går, idag firar vi också 1-års dag. Linnsessan går, ja nästan springer, och har gjort det nu i 1½ månads tid. 2 tänder har hon hunnit få och sover 2 timmar åt gången både på förmiddag och eftermiddagen om allt går väl. På kvällen somnar hon i egen säng, men efter några timmar så vill hon hellre sova med mamma och pappa och somnar snabbare än kvickt om igen. Hon tycker inte om bitar i maten så hon "tuggar" fortfarande i sig 6-månaders mat. Blyg är hon inte, utan leker med alla som vill leka med henne. Nyfiken till tusen och något av det bästa hon vet är att vara i mammas famn och titta på när det lagas mat i köket.

Jag är fortfarande hemma, eller det är väl fel att säga så. Jag studerar på sidan om och vi pendlar mellan Esbo och Vasa. De dagar jag är i skolan är Linnsessan hemma med mormor och morfar uppe i Österbotten. Tur att de finns, annars hade det här aldrig gått. Till hösten ska jag nog börja jobba igen så då blir det nog dagis som gäller för Linnsessan.
Bild

Bild
Notes:
Rainaca

Oläst inläggav Solglimt » 22 feb 2011, 18:13

Oj vad här produceras babysar :tumme: Grattis timon och Lilje1 oxå! Tanken på en trea finns nog här oxå ibland, men sen igen kan lilleman ha en dålig dag o. då är jag övertygad om att det inte blir fler bebisar i dethär huset :blink:

Nu har vår lilleman mer o. mer börjat öva att stå utan stöd o. far iväg med gåkärran med otrolig fart, så månne inte vi har en liten gåare här snart vi med. :love: Han älskar för övrigt att klättra upp o. in i lådor o. blir fasligt arg sen när han inte slipper därifrån :D Att ha honom med i köket går inte alls, han skall helst stå brevid spisen o. försöker räcka upp handen till spisplattorna. Köksskåpen har oxå blivit jätteintressanta. Vår kille är inte heller blyg av sig, problemet är mamma som inte orkat engagera sig i så mycket denhär mammaledigheten, utan mest suttit hemma o. ugglat. Babysim går han på tillsammans med storasyster o. det älskar han :nicka: Kanske mamma skulle kunna börja gå på lite mammacaféer när den värsta kylan släpper o. våren börjar komma.

Han testar gärna gränserna oxå, han går gärna i lådor eller försöker nå blommor som vi sagt är ajabaja, så det gäller att ha koll på honom hela tiden. Har varit tvungen att flytta in alla blommor föruotm en i sovrummet, för han var på dom hela tiden. Den enda som fortsättningsvis står kvar i vardagsrummet har vi barrikerat bakom ett par stolar, men det hindrar inte lilleman från att nu o. då försöka nå den iallafall :D

Vår kille sover oxå två dagssömner ännu, ca en timme på förmiddan om man har tur o. 1.5-2h på eftermiddan. Till sängs går han som sagt vid 20-tiden.

Nu känner jag den kännbara doften av en bajsblöja, så det är dags o. avsluta o. gå o. byta.

Ha det bra alla!
Skönheten 08/06, Operasångaren 02/10 och Storöga 04/12
Användarvisningsbild
Solglimt
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 23 feb 2011, 21:05

timon skrev:Jassåå,jag är då tydligen inte den enda med nr.2 i magen verkar det som :) Hade först bf 20.8 men på ultrat kom det fram att lillen var mindre än trott så bf ändrades till 4.9.Hur är det med er andra,har ni tänkt skaffa syskonvagn? Jag har funderat in och ut med det och tror att vi inte kommer att skaffa en.Kommer troligen att bära den lilla i bärsele så får J åka i vagnen då han inte vill/orkar gå.Och så tänkte vi skaffa en åkbräda också där han kan stå.

Vi måste nog skaffa syskonvagn. Har en stor hund som kräver rätt mycke motion. Ut på vagnspromenad blir det att gå i vilket väder som helst, sammanlagt 1-1,5 h promeneras det här varje dag. Är gubben på arbetsresa blir det 3 promenader per dag och alltså minst 2 h sammanlagt! Ofta får jag dock hjälp av mina bröder då jag e ensam hemma med pojken...

Nu har även vår kille börjat gå! Tre dagar innan sin ettårs dag :clap: Han e så stolt, det bara lyser om honom när han märker att han faktiskt går själv! :love:

Han sover jätte bra i dagens läge. Vi lägger honom i eget rum klockan åtta, så mumlar han nånting i några minuter och somnar i något skede. Sen sover han tills klockan åtta följande morgon!
Busenkelt med nattningen nu! :D
Dagtid sover han ett pass, mellan 11-13.30 ungefär.

Idag lärde han sig att både klättra upp i soffan och ännu bättre, att klättra ner själv MED FÖTTERNA FÖRE! Skönt, så behöver man inte oroa sig att han skall trilla hela tiden :tummenupp:

Vi gick också på babysim tidigare. Men sen tyckte vi att vi hellre åker och simmar då det passar oss, har inte alla veckor samma arbetsskift så det skulle bli så svårt att passa tiderna. Ivar är ett riktigt vattendjur, han älskar att bada och att duscha. Oj oj så skönt det ska bli när det blir sommar när han kan gå nakupelle hela tiden (älskar det) utan att man behöver klä på en massa kläder (hatar det) och dessutom få bada nästan hela tiden och tom utomhus!! :cool: Längtar...

Ha de gott alla!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mamatwo » 27 feb 2011, 17:23

Solglimt skrev:Han testar gärna gränserna oxå, han går gärna i lådor eller försöker nå blommor som vi sagt är ajabaja, så det gäller att ha koll på honom hela tiden. Har varit tvungen att flytta in alla blommor föruotm en i sovrummet, för han var på dom hela tiden. Den enda som fortsättningsvis står kvar i vardagsrummet har vi barrikerat bakom ett par stolar, men det hindrar inte lilleman från att nu o. då försöka nå den iallafall :D

Haha! Det där känns igen här oxå! Vi har oxå fått flytta på alla saker lite hitåt och ditåt och en stor krukväxt på golvet har vi oxå barrikerat med sidovända stolar... :tumme: Sonen är på allting precis, hela tiden. Helt annorlunda än sin storasyster är han! Tänk vad olika syskon kan vara. Det upphör aldrig att förvåna oss här!

Grattis oxå till alla gravida! Här har vi nog stängt dörrarna till den fabriken för gott. Fast jag är otroligt babysjuk hela tiden, och så sorgsen då mammaledigheten tog så fort slut och lillkillen bara växer och växer!! Det låter lite knäppt kanske, men jag väntar redan på barnbarn... :nicka: :shock:

Ha det bra allihopa!! Och snart kommer våren, då vi alla slipper klä på våra stora ettåringar alla lager med kläder!! :clap:
Mamatwo
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav bullamamma » 21 mar 2012, 08:15

Hej! Hur har ni det? Ingen har skrivit här på över 1 år ser de ut som.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav borgbacken » 25 mar 2012, 08:01

Hej! Jag har tänkt på den här tråden mellan varven, men aldrig kommit mig för att skriva nåt. Kul att du tg initiativ Venlasmamma!

Här flyter dagarna o på. Vi har flyttat till egnahemshus för en vecka sen och vardagen med två barn är under kontroll (för det mesta) :roll:

Storebror har varit en väldigt frisk liten individ som fortfarande är hemma med mig och lillebror om dagarna. Lillebror däremot har haft mycke luftvägsbesvär under sin korta levnadstid, men Inge värre där heller. Kommer att stanna hemma med pojkarna ännu en bra stund framöver, eventuellt kommer jag att jobba lite på sidan om att vara hemma, helger och sånt. Får se.

Tvååringen vår är en rätt vild variant, som har blåmärken här och där stup i kvarten. Men samtidigt är han väldigt känslig och behöver tryggheten från mamma eller pappa mest hela tiden. Han pratar inga meningar än, men ordförrådet börjar vara stort och han härmar alla ord. Ofta förstår man inte vad han säger då vissa bokstäver i ordet lämnar helt bort, och vissa (som k blir till t) ändrar lite form. Men det är på gång :wink:

Han är mycket behagligare att umgås med idag, hemfört med hur han var för ett halvår tillbaka. Kan så mycket och förmår så mycket.

Jaga, plötsligt var våra små babyar tvååringar :w00t: :love:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullamamma » 26 mar 2012, 06:03

borgbacken skrev:Hej! Jag har tänkt på den här tråden mellan varven, men aldrig kommit mig för att skriva nåt. Kul att du tg initiativ Venlasmamma!

Här flyter dagarna o på. Vi har flyttat till egnahemshus för en vecka sen och vardagen med två barn är under kontroll (för det mesta) :roll:

Storebror har varit en väldigt frisk liten individ som fortfarande är hemma med mig och lillebror om dagarna. Lillebror däremot har haft mycke luftvägsbesvär under sin korta levnadstid, men Inge värre där heller. Kommer att stanna hemma med pojkarna ännu en bra stund framöver, eventuellt kommer jag att jobba lite på sidan om att vara hemma, helger och sånt. Får se.

Tvååringen vår är en rätt vild variant, som har blåmärken här och där stup i kvarten. Men samtidigt är han väldigt känslig och behöver tryggheten från mamma eller pappa mest hela tiden. Han pratar inga meningar än, men ordförrådet börjar vara stort och han härmar alla ord. Ofta förstår man inte vad han säger då vissa bokstäver i ordet lämnar helt bort, och vissa (som k blir till t) ändrar lite form. Men det är på gång :wink:

Han är mycket behagligare att umgås med idag, hemfört med hur han var för ett halvår tillbaka. Kan så mycket och förmår så mycket.

Jaga, plötsligt var våra små babyar tvååringar :w00t: :love:

Venla verkar vara tidig med språket.
Hon började ett gruppfamiljedaghem 1.9 då jag började jobba på en förskola. Hon trivs jätte bra och är pigg och glad ännu efter en lång dagisdag. Hon slutade va mamis just i 1 och halvt års åldern då hon sedan fick börja gruppiset. Gruppiset stängs nu i hösten men de gör inget för eftersom vi får en baby BF 3.6 så blir hon hemma igen sen. Gruppiset e finskt. Hon började prata just som hon började där och nu pratar hon finska och svenska. Oftast 3 ords meningar med blandat finska svenska. Men ibland hel svensk/finsk mening. Honpratar tydligt och det fattas inga bokstäver. Men de kan va svårt för andra att uppfatta vad hon säger för man ska först förstå vilket språk hon säger de på. Hennes pappa pratar finska me henne och svenska me mig. De flesta släktingar pratar svenska me henne. Jag förstår alltid va hon säger och hon kan berätta om hon e hungrig eller trött och vill och sova och vad hon vill äta (då inte de duger vad jag bjuder på). Hon pratar dessutom hela tiden och sjunger. hon kan en del fraser ur sångerna (från dagis) men inte hela sången.
Hon e full i energi och vill röra på sig hela tiden. Alla glad och en helt underbar tjej som vi beundrar och e tacksamma att ha till vårt barn, varje dag.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Solglimt » 30 mar 2012, 14:12

Oj va roligt att tråden är aktiverad, måste passa på o. skriva medans jag är inloggad. Vår två-åring började hos dagmamma i september förra året då jag återgick till jobbet. Oroade mig lite i början för att han skulle börja sakna mig som storasyster gjorde, men icke. Han har ända sedan första dagen gått dit glad i hågen. :love: Nu har vi ju ett syskon på kommande så när det anländer blir han hemma, kanske bara pappaledigheten eller kanske över sommaren men senast till hösten får han igen gå till sin dagmamma. Relativt frisk har han fått vara men i början på året hade vi ett par ögon- och öroninflammationer som krävde sin antibiotika innan det gick bort. Vår kille är en väldigt social sort, precis som sin storasyster o. anpassar sig väldigt lätt till nya situationer. Storasyster är förstås idolen men oxå värsta fienden o. ibland ryker dom ihop o. då är det nog han som har övertaget fastän han är 4 år yngre. Dom sover i samma rum o. det tycks ge båda två någon sorts trygghet, för vi har peppar, peppar ganska bra nätter.

Vår kille har ju två hemspråk, så hans språkutveckling är kanske inte enligt ålderrekommendationen men vi förstår för det mesta vad han menar. Han pratar ett ords meningar o. favoritorden är buss, taxi o. kex :D Dock förstår han för det mesta vad man menar, även lite mera invecklade saker, så är inte orolig för hans språk ännu.

Någon potta går han ännu inte på, men tänkte kanske potträna lite i sommar då man ändå går utan byxor. Tar ingen stress, om han inte vill så blir det senare. Hans största intressen är förresten allt som har hjul på sig o. höjdpunkten i vintras var att stå o. se på när traktorn som skottade vägen for förbi :love:

Äter sådär, tycker om frukt men maten kan man vara lite kräsen med ibland, men enligt dagmamman äter han ganska bra där så får väl nöja mig med det.

Allt som allt är han en ljuvlig liten kille som är nyfiken på världen o. åstadkommer gråa hår åt sina föräldrar med sin framfart ibland.. :love: :love:
Skönheten 08/06, Operasångaren 02/10 och Storöga 04/12
Användarvisningsbild
Solglimt
Supermedlem
Supermedlem

Föregående

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper