Februaribebisar 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Februaribebisar 2010

Oläst inläggav Vännen » 10 feb 2010, 13:51

Det va ju jag som en gång i tiderna startade gravid tråden för oss februari mammor så nu är det väl inte mera än rätt att jag fortsätter med bebis-tråden :nicka: Inte så många av oss ännu som hunnit få våra guldklimpar men tids nog blir vi flera här.

Vi mår bara gott och sover och äter, orkar knappt vara vaken 10 minuter tycker jag. Idag väntar vi på att rådgivningstanten ska komma på besök. Det blir spännande att se hur vikten ökat, för det hoppas vi den har gjort!

:heart: Februari och mars bebisarna :heart:

1.2.2010 Pojke 3655g 52cm " Zappa"
3.2.2010 Flicka 3815g 51 cm Lilje1 (första barnet)
6.2.2010 Flicka 3030 gr 48 cm Vännen (tredje barnet)
8.2.2010 Pojke 3540 gr 52 cm mamma21 (första barnet)
10.2.2010 Pojke 4250 g, 51 cm Mamatwo (andra barnet)
13.2.2010 Pojke 3960 g, 51 cm Solglimt
14.2.2010 Flicka 2105 g, 48 cm Venlas mamma, (första barnet)
20.2.2010 Flicka 3884 g 51cm Peprice
21.2.2010 Pojke 3360 g 49 cm Borgbacken (första barnet)
21.2.2010 Flicka Rainaca (första barnet
21.2.2010 Pojke 3.480g 49cm timon (första barnet)
3.3.2010 Flicka 4010 g 52 cm Natasha (tredje flickan, varav en ängel)
5.3 3010 Flicka 3830 g 51 cm Sonja D (tredje barnet)
8.3.2010 flicka 4130gr 54 cm hoppon
Senast redigerad av Vännen 10 maj 2010, 13:12, redigerad totalt 8 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Vännen
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Februaribebisar 2010

Oläst inläggav Zappa » 10 feb 2010, 14:04

Jag är då andra på Februari tråden som har fått babyn.Allt bra med oss som sagt här äter och sov vi mycket och försöker sällskapa.
Var i går till rådgivningen o allt var ok, gick i genom baby skötsel och talade om förlossningen mm.
Snart blir vi nog flera på denna tråd till dess hej då!
Zappa

Oläst inläggav Vännen » 12 feb 2010, 08:20

Hur har ni det med nattsömnen?? Jag är helt stum av förvåning, vår lilla tös sover mellan 4 och 6 timmar i streck!! Så gissa om det är skönt att vakna på morgonen och ha fått sova måånga timmar. Man hoppas bara att det håller i sig :)
Oj va vi väntar på mera februari-bebisar :love:
Bild
Användarvisningsbild
Vännen
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Lilje1 » 12 feb 2010, 20:09

Här blev det oxå en februari-bebis, fast det var beräknat i januari. Förra onsdan (v.42+1) föddes vår tjej, 3815g och 51cm lång.
Våra nätter är faktiskt riktigt bra. Hon vaknar och vill ha mat med 3-4h mellanrum och äter inte så jättelänge per gång, så jag har hunnit sova riktigt bra mellan amningspassen.
Lilje1
Guldmedlem

Oläst inläggav Vännen » 13 feb 2010, 14:41

Grattis till tösen Lilje 1!! och välkommen med i februari-gruppen :tummenupp:
Bild
Användarvisningsbild
Vännen
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Mamatwo » 14 feb 2010, 17:52

Här en till nu med februaribebis, äntligen!!!
Lillkillen och jag kom hem igår, allt gått bra hittills! Här oxå har vi en riktig sovare, men det gillar inte mina bröst!!! Dom är såå proppfulla varje gång han vaknar att han har svårt att suga först på dem... :osaker: Har försökt pumpa bort både för hand och med maskin men jag får bara pyttelite o sen tar det så ont så jag slutar!! Men han är nog duktig att suga så det har nog inte blivit nåt problem, bara för mig som längtar att han ska vakna... :nicka:
Blev ju snittad så lite ont har jag i såret men är i så bra skick annars att jag nästan har ont samvete... :tummenupp: Med dottern tog det flera veckor innan jag repa mig så jag är så otroligt lycklig nu då jag mår såhär bra!!!
Skriver mer nån annan dag! Dottern kräver ännu mycket uppmärksamhet medan killen sover!!
Mamatwo
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Vännen » 14 feb 2010, 20:30

Grattis Mamatwo :tummenupp: Javisst är det skönt då man slipper hem och dessutom får må så otroligt bra själv. Här har vi dessutom sån lyx att på nätterna sover alla super bra. Lillan sover otroligt långa pass och man känner sig pigg och kry då morgonen kommer!! Men tid att sitta vid datorn är däremot bristvara numera, med tre barn i familjen så finns det ständigt saker som skall göras. Men tids nog hinner man sitta vid datorn :nicka:

Förresten otroligt hur lätt man glömmer hur spädbarnstiden riktigt var, hade helt glömt bort hur mycket de egentligen sover. Vår lilla sover största delen av dygnet och orkar bara vara vaken några minuter åt gången, men antar att det ändras småningom.
Bild
Användarvisningsbild
Vännen
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Mamatwo » 15 feb 2010, 15:51

Hur länge har ni haft brösten överfulla? Jag menar att hur länge tar det innan dom "sätter sig"?? Mina är så överfulla hela tiden, att LB har svårt att få nåt grepp!! Man tycker ju produktionen skulle veta lite nu hur mycket som behövs. Det är nu två-tre dar sen mjölken steg på sjukhuset.

Jag äter ju antibiotika-kur för snittet på magen. Det var på väg att bli infekterat. Och nu har vi ju en storkackande och pruttande LB med ont i magen oxå... Ger lite ersättning ibland så att hans mage ska få "vila"!! Tycker så synd om honom som matar i honom min mjölk då han får så ont... :ledsen: Äter ju nog Idoform oxå men inte hjälper det så mycket.
Mamatwo
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Mamatwo » 16 feb 2010, 15:40

NÅ, nu har LB ammat sig igenom hela natten och hela dagen i princip, så äntligen har mina bröst lagt sig och är inte längre överspända!! :clap: Han har vaknat inatt 00.30, 3 och 5 och sen efter det har han varit vaken i princip hela dagen. Somna just före 14 egentligen... stackarn, helt slut... tror han har knip i magen o svårt att sova... :osaker:

Har haft besök från rådgivning här hemma idag. Och LB har nått sin födelsevikt redan!! Så kanske det var därför han druckit så massor idag... han visste att damen skulle komma... :blink:

Det verkar lite slappt än så länge på vår tråd! Men vi är ju så få ännu och så hinner man inte skriva så mycket då man är hemma med nyfödd!! LB sover som bäst och mannen är till parken med SS, så jag passar på att sitta vid datorn lite!!

Hoppas dom andra börjar droppa in hit snart!! :tummenupp:
Mamatwo
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Vännen » 17 feb 2010, 12:28

Här är dagarna ganska lika varandra, händer egentligen inte så värst mycket. Sover och äter, sover och äter och däremellan ska man lyckas hålla ordning på hushållet och resten av familjen ;)
Igår va vi faktiskt ut på första promenaden i vagnen och det va så skönt för mamma att slippa ut och andas frisk luft. Idag har vi alldeles för kallt så det blir att stanna inne. Tycker faktiskt att tösen orkar hålla sig vaken lite längre stunder nu redan och det är ju kul så man hinner "prata" lite :love:
Bild
Användarvisningsbild
Vännen
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Solglimt » 20 feb 2010, 13:38

Hej hej, nu gör jag oxå debut i denhär tråden. Vi har just badat lilleman o. det gillade han förstås inte. Men det var skönt sen att få sig inoljad o. han somnade som en stock vid bröstet efteråt. Min mjölk har oxå stigit, skulle säga att det kommit nu för två dagar sedan ordentligt. Då slog ju oxå babybluesen till o. jag satt o. oroade mig för att lilleman sov alldelses för mycket. :hm: Han hade nämligen visat tendenser på sjukhuset att vara en riktig nattsuddare som ligger fast i bröstet mellan 1-4 men den natten sov han förstås massor o. åt nästan inget på hela natten. Han har oxå tendenser att spy fontäner (kommer både via munnen o. näsan) o. det i kombination med att han sov sig igenom dagen fick mamma att oroa sig. :huh: Ringde bb o. dom uppmanade oss att gå o. väga honom till rådgivningen.

Nåja, allt var ju helt ok med honom sen på rådis, hade gått upp ca 100 g sedan bb o. verkade pigg o. alert. Men mammas oro kan man inget åt... :blink:

Nu har jag lugnat ner mig o. tycker förstås att det är skönt att få vila nästan hela natten, killen äter nog det han behöver fastän en del kommer upp. Ute har vi inte varit så mycket, men jag gick faktist en runda runt kvarteret härom kvällen när båda barnen äntligen somnat. Det var sååå skönt, alldeles tyst o. snöflingor som dalade ner. Härligt!

Storasyster har nog reagerat på att lillebror kommit in i bilden. Hon vill väldigt mycket vara med o. sköta, men skötandet är ganska hårdhänt så man får övervaka mycket. Hennes lekar har oxå blivit väääldigt häftiga o. hon testar våra gränser ganska mycket. Vi försöker dock ägna så mycket tid som möjligt åt henne o. ha henne i famnen o. så, men antar att det bara är att anpassa sig till situationen o. göra det bästa av den.

Men som ngn sa här på tråden, att sitta vid datorn regelbundet är definitivt borträknat för tillfället. Knappt så man hinner kolla upp februari-tråden o. vem som får bebis till nästa. :nicka:
Skönheten 08/06, Operasångaren 02/10 och Storöga 04/12
Användarvisningsbild
Solglimt
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Solglimt » 25 feb 2010, 12:41

Oj va tyst det är på denhär tråden för tillfället! Alla har väl fullt upp med att få vardagsrutiner o. så väntar ju många ännu på att få sina guldklimpar.

Här sover lilleman för tillfället. Rådgivningstanten kom på hembesök i måndags o. lilleman hade gått upp i vikt, var bara 30g ifrån födelsevikten så allt verkar bra. Han spyttar duktigt ännu, men verkar hålla sig till två gånger per dag. Förförra natten hade han tankning på gång igen o. låg nästan hela dan vid bröstet. På kvällen fick gubben ta honom o. ge lite nan för att jag skulle få sova lite, han satt sen uppe med lilleman till klockan 1 innan han gav sig o. somnade. Idag har han ätit mera normalt, får se hurudan kväll man får.

Ska få svärmor o. svärfar på besök ett par dagar. Helt ok, med tanke på storasyster som gärna vill ha sällskap. Själv är man inte mycket till sällskap för tillfället, man hinner bara sätta sig ner med storasyster innan lillen ger hals o. absolut måste få mat just då. Så det blir att avbryta leken o. mata honom o. det tycker förstås storasyster är tråkigt. Men hon har lugnat ner sig lite vad gäller testandet o. verkar ha accepterat situationen lite bättre. Väldigt snäll är hon mot lillebror, vill gärna pussa o. paja honom :love:

Nu har vi oxå äntligen enats om ett namn åt lillen. Det tog sin tid, bäst skulle ju ha varit att ha namnet färdigt på bb, för nu har man funderat sig sönder på det "perfekta" namnet åt honom. :blink: Dop kommer vi oxå att ha men det får bli lite senare, orkar inte just nu börja ordna för ngt sådant.

Hur har ni andra det, börjar ni få vardagen att fundera?
Skönheten 08/06, Operasångaren 02/10 och Storöga 04/12
Användarvisningsbild
Solglimt
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Mamatwo » 25 feb 2010, 13:14

Solglimt skrev:Hur har ni andra det, börjar ni få vardagen att fundera?

Här sover oxå LB för tillfället. Det är väl ända chansen att få sätta sig vid datorn en stund...
Vardagen har börjat fungera riktigt bra här och det är så skönt. Vi har börjat tom få in lite rutiner!!
Nätterna har dock blivit lite värre. Har tydligen fått en liten "lättsovare" denna gång oxå... Dottern var likadan. LB vaknar alltså lätt och verkar nu redan börja ha svårt för att somna... :yawn: Det brukar ta upp till en timme varje gång att natta honom och vi har prövat alla metoder: att ha tv på och ha ljud, att vara tysta, att amma, att ge ersättning... men han bara gäspar o hålls vaken... :osaker: MEN han är nöjd ändå, han skriker inte, vilket är otroligt skönt... Men på natten tror jag han vaknar vid våra ljud och mannen sa att LB vaknar lätt då han smyger in i sovrummet lite senare än oss för att sova... Dottern måste vi ju flytta till eget rum där före hon var 6 månader just för att hon vakna av oss så lätt... och då börja sova bättre på nätterna... men vart ska vi stoppa LB sen då, vi har inga extra rum??? Hade tänkt flytta in honom med SS då han blev tillräckligt gammal och inte dricker mjölk om nätterna längre!! Nå, det var lite extra tankar som kretsar kring mig just nu... :nicka:

Annars är vår vardag ganska såhär:
LB vaknar omkring 5-tiden. Jag försöker amma honom men han vill ofta inte ta från brösten den tiden. Då försöker jag truga honom tutten i ca en timme igen och sen somnar vi oftast ännu en stund. Dottern o mannen stiger upp 7-8 tiden (beror på om hon ska till dagis eller inte) och då stiger oftast vi oxå upp. Denna tid är han som mest vaken. Kan vara vaken alltså från 7- 11,12!!! Försöker ofta få honom o sova vid 11 och får då igen kämpa i ca en timme...
Sen sover han i perioder om 2-4 timmar hela eftermiddagen. Liten stund vaken är han vid 18-tiden och somnar sen för natten igen vid 19-20 tiden. Då igen uppemot en timmes försöka-sova-stund!
På natten vaknar han med 2-3 timmars mellanrum.

Det är ungefär vår dag hittills. Men jag vet med dottern att genast jag skrivit ner detta så kommer säkert rutinerna att ändras... :nicka:
Men fast han har svårt att somna, så tycker jag LB är väldigt lättskött. Gråter väldigt sällan och är pigg o glad. Här oxå en SS som älskar att pussa o krama honom!! :love:

Nu vakna han, så dags för lite mjölk!!
Sköt om er!!
Mamatwo
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav mamma21 » 25 feb 2010, 14:10

Nu har jag också tid att anmäla mig här. Jag hade bf 26/1 men 8.2 kom vår son efter en låång väntan. 3540 gram och 52 cm. Vi funderar fortfarande på namn, vi har lite svårt att bestämma oss och tycker inte att någonting passar till honom.
Hade en vaginal normal förlossning som tog ca 20 timmar, använde mig av lustgasen då värkarna blev för kraftiga. Krystade i 25 minuter och sprack en del och behövde sys. Tycker ändå att jag har återhämtat mig bra och vi är dagligen ute på en 5-10 km promenad bara vädret tillåter. Längtar tills jag själv får börja träna och komma i form igen. Lillen är ett litet matvrak och har gått upp över 500 gram på två veckor men sålänge det far uppåt istället för neråt är jag nöjd. Han brukar bli lite extra gnällig mot kvällen men annars är han nog snäll och sover någorlunda bra. Idag märkte jag också att han lyfter riktigt bra på huvudet då han ligger på mage. Han är världens finaste <3
Son född 8.2.2010
mamma21

Oläst inläggav Vännen » 25 feb 2010, 18:08

vi var till rdg igår o kolla upp lilla tjejen och hon hade vuxit massor på två veckor. Nu väger hon redan 3700 gr :tummenupp:
Här har vi oxå fått lite oroligare kvällar med tydliga magbesvär, så nu har vi köpt cuplaton droppar som ska provas. Hoppas de lindrar besvären för det är hemskt då småttingarna måste skrika så av att de har ont.
Bild
Användarvisningsbild
Vännen
Supermedlem
Supermedlem

Nästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper