Februaribebisar 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Februaribebisar 2010

Oläst inläggav Natasha » 16 sep 2010, 21:53

Styrkekramar och håller tummarna för er lilla Ronja, Hoppon!

Jag har inte följt med tråden. Såg bara att Solglimts son fått flera tänder och kan krypa! Vår fröken lugnet själv (född 3 mars) har inga tänder, kan inte ännu dra sig fram (men nog i sidled) och får ännu mest bara bröstmjölk. Sedan en vecka får hon mat två gånger om dagen men då äter hon själv "havre-banan-stavar/bröd/kakor" som jag mixar och steker i 200grader 13 minuter. De blir tillräckligt sega för att inte smulas sönder när hon äter själv. Hon har också fått suga på broccoli, en halv banan och hel potatis. Men hon äter inga stora mängder. Hon hade en upptrappningsperiod med amningen häromdagen och diade 7 gånger ena natten och fem gånger följande. Men nu har hon igen sovit 8 timmar i ett någon natt. Just nu är hon förkyld så det är jobbiga nätter pga det förstås. Undrar om man får ge riktig barn nässpray redan?

Jag ska vara hemma till början av augusti nästa år. Men jag studerar redan halvtid på distans. Det blir mycket pusslande att hinna göra uppgifter. Storasyster är 3 dagar i veckan på dagis. Men lillasyster sover bara en dagssömn och den är ibland först efter kl 15.

Det var vår rapport. :)
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Solglimt » 30 sep 2010, 19:54

Aah, äntligen en dator jag kan logga in på! :tummenupp: Tänkte jag skulle puffa vår tråd lite uppåt, vi har varit väldigt tysta av oss hittills. :lipa: Orsaken till min tystnad har mest haft att göra med att jag inte lyckats logga in o. inte orkat klura ut vad som varit felet.

Först av allt en jättestor :kram: till hoppon, er Ronja har verkligen fått en rivstart på livet. Sen oxå grattis till plusset som jag råkade läsa om på gravid-tråden, vad roligt! Hoppas att du får en relativt lätt graviditet så att du orkar med alla Ronjas sjukhusbesök o. dylikt.

Här flyter dagarna på i jämn takt, killen har fortsatt i sin raketfart o. drar sig nu i stående ställning mot t ex soffan, soffbordet, matstolen, ja typ allt som går att stöda sig mot. Han har oxå börjat gå lite med gåkärran, på tårna o. ostadigt men han går :love: Man ser helt bra att den fysiska utvecklingen inte riktigt hunnit med killen, foten är ännu inte formad för att kunna gå på, men det tycks inte störa honom :heart: Får bara hoppas att han inte sen blir hjulbent som jag hört någonstans att barn har tendens att få när dom börjar gå tidigt.

Fjärde tanden i nedre käken är oxå på väg upp, det blir isåfall hans 6:e tand, han har ju två tänder uppe oxå. Efter lite problem i början har han nu oxå börjat äta fast föda i rasande takt. Hittills har det mesta gått ner, burkmat, fruktpureér, gröt o. välling. Amningen lyckas inte längre, han har tålamod ca 2 sekunder vid bröstet o. vänder sen bort huvudet. Så nu har jag slutat amma, men aj vad sjukt det tar innan mjölken förhoppningsvis sinar. :scared:

Nätterna är sådär, han får ingen mat mera på natten men vaknar nästan alltid runt 4-tiden o. det tar en god stund innan vi får honom o. somna igen. Ibland försöker vi flytta över honom till vår säng, men det lyckas inte alltid om han hunnit bli för pigg. Så då är det bara att sätta sig i soffan med honom o. låta honom somna i famnen. När han var förkyld o. näsan var täppt sov jag t o m med honom på soffan för att han skulle få vara så upprätt som möjligt. Vad gör man inte för sina barn... :love:

8-månaderskontrollen kommer först om ett par veckor så jag har ingen aning om vikt o. längd för tillfället, men med hans aptit borde vikten åtminstone gå uppåt. :tummenupp:

Over and out! :thx:
Skönheten 08/06, Operasångaren 02/10 och Storöga 04/12
Användarvisningsbild
Solglimt
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Mamatwo » 06 okt 2010, 06:32

Solglimt skrev:Han har oxå börjat gå lite med gåkärran, på tårna o. ostadigt men han går :love: Man ser helt bra att den fysiska utvecklingen inte riktigt hunnit med killen, foten är ännu inte formad för att kunna gå på, men det tycks inte störa honom :heart: Får bara hoppas att han inte sen blir hjulbent som jag hört någonstans att barn har tendens att få när dom börjar gå tidigt.

Här är det samma. Lillkillen går ren men foten är nog inte riktigt utvecklad för det utan trippar nog på tårna. Men favoritleksak just nu är dotterns plastovagn som vi skruvat lite så den inte rullar för fort. Skulle vi ha större lägenhet skulle han nog få en väldans fart på, men nu springer han nästan över rummet med den en kort bit tills en vägg tar emot...
Men han står otrligt bra ren utan att hålla i. Direkt han har en leksak i handen så släpper han bordet, soffan och bara står o petar på leksaken i lugn o ro. Sen då balansen börjar vackla så fäller han sig lugnt ner på baken.

Tänder har nu kommit två nya uppe. Så nu har han 4 stycken allt som allt.
Nu har vi igen tagit bort nattmjölken. Han får vatten om han vaknar på natten. Men det är lite plus minus noll, för han dricker vatten så gärna, upp mot 100 ml per gång, 1-2 ggr/natt... Så han verkar vara törstig på natten! Med mig sover han hela nätter men vaknr jätte tidigt, ofta före 5. Med min man sover han oroliga nätter men sover länge på morgnarna...Så har det varit nu en tid, men det ändrar väl lika snabbt jag skrev ner detta!!

Ha det bra!!
Mamatwo
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 06 okt 2010, 10:46

Här går vi inte eller står ännu. Drar sig upp har han gjort några gånger, men faller pladask ner igen då benen ger vika. Tar sig fram genom att kräla eller rulla gör han, ganska snabbt också, krypställningen (alltså att stå på knäna) har han inte ens håksat, trots att både armar och ben rör sig som när man kryper då han krälar sig fram mage :lol:

Amningen slutade vi med för 2 veckor sen när han började vägra bröstet. Antar att det är lättare att dricka ur flaska. Jag däremot skulle hemskt gärna ha fortsatt amma en stund till... :sneaky:
Pratade med en vänninna om just amning, funderade om man med eventuellt nästa barn skulle undvika att ge flaska och bara amma? Fast då skulle man ju vara så mycket mer bunden till barnet än man varit denna gång. Man skulle väl störa sig på det kanske i såfall i stället. Har haft möjlighet att gå på gym nån gång per vecka, varit ut och ätit ensamma utan barn och såna saker som inte skulle ha varit möjligt på samma sätt om han inte tagit flaska.

Nästa vecka kommer vi att åka på semester till Indonesien och Thailand 2,5 vecka! Oj vad jag längtar till solen!
Fast nog är det ju mysigt med hösten här hemma också. Tycker om när det är lite kallare, men inte regnväder. Skulle kunna skippa såna här mellanårstider som höst och vår och gå direkt från sommar o sol till vinter och mycke snö :wink: Får se hur mycket man kommer att kunna vara utomhus med dessa små i vinter, det utlovas ju typ kallaste vintern på 1000 år i år!! Hoho.

Tänder har vi dom två som kom vid 5 månader. Sen har det inte synts till några nya. Dreglar gör han ju som ett litet vattenfall mest hela tiden, men tänderna tycks vara av den segare sorten hos denna kille. Senast han fick tänder såg man ju en vit rand under tandköttet i nästan en månad innan de kom upp :w00t:

Otroligt bra sover vi i detta hus nu just. Ivar har dragit såna nattsömnsmaraton de senaste två tre veckorna så det är inte klokt heller! Vissa nätter han han sovit hela 13 h i stäck utan att vakna! :lipa: Helt otrolig grabb! På dagen sover han sammanlagt ca 3 h uppdelat i två etapper. Maten däremot krånglar han med lite från och till. Välling och mjölk skulle han leva på om han sku få välja. Allt som kommer med sked är blä. Till och med frukt. Men kommer det med gaffel och helst från mammas tallrik brukar allt gå ner. Inte rädd för kryddor eller klimpar, nästan så han föredrar det :wink: Ger om vi är hemma åt honom lite mat att äta själv med händerna, det brukar funka bättre. Fast några stora mängder får han ju inte ner på det viset, det mesta hamnar på golvet och då kommer hunder och äter upp det, vilket i sin tur resulterar i att Ivar blir mera intresserad av vad den håller på med och börjar "mata" den i stället för att äta själv :roll: Då låser jag in hunden i sitt rum och den börjar förståss ha en massa oljud och Ivar glömmer bort att äta helt...

Så går det till hemma hos oss! Allt gott =)
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mamatwo » 24 okt 2010, 07:47

Oj, vad vi februarimammor är inaktiva här!!

Här har vi varit flunssiga. Lillkillen fick ju samma flunssa som vi andra, men har klarat den riktigt bra. Han är ännu rosslig o jag va orolig att det skulle vara öronen som bråkar. Men vi ha nyligen varit på 8-månaders kontroll till rådgivningen och där på läkarkollen så va både öronen o lungorna ok, så nu e jag lugn igen!!

Vår kille är en sån otrolig utvecklingskämpe som jag aldrig sett maken till... Han har ju krupit nu i över 2månader, han står utan stöd hur bra som helst redan, är färdig att när som helst ta sitt första steg. Han e ganska bra på att beräkna avstånd o ta i stöd en bit bort men man måste nog kolla honom. Här hemma springer han själv med alldeles otrolig fart, helt själv, med dotterns plasto lära-gå-vagn! O så visa han så fint sitt pincettgrepp åt läkaren vid kontrollen...

8-månaderskontrollen gav resultaten 10,6 kg och 77 cm. Han har nu lite avstannat i växkurvan, som dom tyckte är helt vanligt i denna ålder. Och trodde nu han skulle hålla en +1,5skala genom livet... Få se vad det blir!? Dottern har nog fortsatt att hålla en genomsnittlig högre kurva hela tiden! Ska bli så intressant o se hur långa barnen blir. Jag e kort och min man e lång!
Mamatwo
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav bullamamma » 28 okt 2010, 21:59

Venla klarade sin 8 månars granskning bra. Hon hade utmärkt pincettgrepp! Hon kan sitta utan stöd och krypa bra och drar sig upp att stå mot stöd (vinglig och med benen brett isär men vill ändå ofta upp o stå mot soffborde)
Hon övar också balansen genom att göra cirkuskonster på en hand (de ser farligt ut!)
Hon vägde 7440 g o va 71 cm (född vändagen i graviditetsv.34+4)
Hon har sin sjunde tand på kommande.
Hon sover 3 dagsvilor ut i vagnen (eller ibland i bilen om vi är påväg nånstans) och är vaken mest på kvällen och har svårt att somna till natten (idag tog hon natten först 22.30 igår 23.30 oftast mellan 20.30-21.30)
Hon äter pureer ännu me små bitar i och dricker modersmjölkersättning ur mugg och tar tisumjölk ibland (då hon hinner).
Hon ammas ännu på natten och väcker mig ofta nattetid bara för att gnälla lite (knappast av hunger, mera oro)
Hon har fått nya regnkläder och sina första skor och har vari första gången o gunga (ut o leka nu i veckan)
Hon är seg och kämpar in till det sista. Inget är ett hinder för henne. De kommer hon att komma lång me i framtiden!

Vem av er kommer va hemma? Vi ska vara. Jag har fått godkänt vårdledighet hela år 2011, ti att börjas me.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mamatwo » 29 okt 2010, 09:38

Venlas Mamma skrev:Vem av er kommer va hemma? Vi ska vara. Jag har fått godkänt vårdledighet hela år 2011, ti att börjas me.

Oj, va härligt att kunna va hemma så länge!!
Jag börjar min sommarsemester (!) snart, nästa vecka (hjälp!) och sen efter dryg månad börjar jag jobba halvtid. Sen från januari måste jag jobba heltid! Tiden har gått så fort!! Men känner mig lugnare att sätta sonen till dagis (dottern va just över 1 år) då jag känner dagiset o personalen, o vet att det är ett fint dagis. O så går ju dottern där, så sonen kommer inte att vara "helt" ensam... :blink:

Märkte igår att sonen nu fått två nya tänder uppe. Så nu har han 6 tänder. Han har haft 4 så länge nu att jag började fundera om inte lite fler skulle dyka upp!

Vad äter era små förutom mjölken, gröten o lunch o middag?
Har tagit mod till mig o gett sonen lite det ena o det andra nu dom här veckorna. Han äter knäckebröd, rågbröd (nångång har han fått en lite klick smör på oxå!), hela bananstumpar o bita i, naturell youghurt (ÄLSKAR det, skriker efter mera hela tiden...o har inte märkt nåt av magen pga det). Majsnacks har han fått en lång tid ren. Mandariner, brukar ta bort "hinnan" från klyftorna först. Kokt broccoli o blomkål.

Jag boosta upp smakbitarna plötsligt då jag insåg att han snart ska börja dagis o måste väl äta där någorlunda "normal" föda...!!! 1.12 blir det av. Men så fundera jag på hur man brukar göra med mjölken??? Nån som vet??? Han dricker ju NAN ännu, kommer att vara knappa 10 månader då han börjar. Måste jag börja byta ut det redan så småningom? Eller ska man köpa själv NAN så att dom har på dagiset?? Eller har dom det på dagis färdigt?? Ska ju nog kolla med egna dagiset förstås snart, men ville nu kolla med er andra oxå!
Ha en trevlig helg!
Mamatwo
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Lilje1 » 29 okt 2010, 21:55

Venlas mamma: Jag har tagit vårdledigt tills nästa höst -åtminstone. Får se då vad jag gör, men tror nog jag stannar hemma ännu längre...

Mamatwo: Jag försöker nog ge nånting varje dag åt vår tös att äta på själv. Hon har fått bl.a. ärter, majs, majsbågar, riskakor, gurkstavar, bananskivor, hel morot, helt äpple, makaroner... men det är ju inte så mycket av det hon "äter själv" som faktiskt blir uppätet ;)
Lilje1
Guldmedlem

Oläst inläggav bullamamma » 02 nov 2010, 23:20

Nan får man på dagis, beställs via köket automatiskt, tills man fyller 1 år MamaTwo. (jag jobbar på dagis då jag inte e mamma/vårdledig)
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mamatwo » 03 nov 2010, 08:46

Venlas Mamma skrev:Nan får man på dagis, beställs via köket automatiskt, tills man fyller 1 år MamaTwo. (jag jobbar på dagis då jag inte e mamma/vårdledig)

Ok, tack! Bra att veta!
Mamatwo
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Mamatwo » 03 nov 2010, 08:52

Lilje1 skrev: men det är ju inte så mycket av det hon "äter själv" som faktiskt blir uppätet ;)

Jo, här är oxå väldigt mycket på golvet... Ni skulle se hur golvet under stolen ser ut här varje dag hos oss... Vi har dessutom en såndär barnstol som man skruvar fast i bordskanten. Pga det så blir det en glipa mellan bordet och stolen o där slinker det ner en massa mat på golvet... Vi borde köpa en ny stol men tyvärr ryms det inte riktigt nån stol på ben i vårt alldeles för lilla kök...
Mamatwo
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 03 nov 2010, 20:54

Nu ska jag också ta mig tid och uppdatera lite igen. Hemkommen från en skön och avslappnande solsemester för en dryg vecka sedan. Otroligt smidigt att resa med Ivar, knappt några problem alls! Tidsskillnaden anpassade han sig tll jätte snabbt trots att vi hade 6 h skillnad som mest! Flygen gick urbra också! Det var bara värmen som emellanåt kunde vara lite jobbig. Då han var vaken var det inga problem för då kunde man bada, det älskar han! Men dagssömnerna i hettan var lite kortare än vanligt. Men det gick :wink: Undrar vilken ålder som kanske är besvärligast att resa med barn? Kanske mellan 1 och 2 år, det kan jag tänka mig kan vara lite knepigare än när de är såhär små..

8 månaders rådgivning och läkarbesök idag. Grabben är nu 9020 gram och 71 cm. Så lite kortare än medel-svensson tyckte tanten, men riktigt normal :lipa: Och nu har vår lillparvel lärt sig att krypa :clap: Han tycker det är så skoj! I några dagar har han krupit endast när han varit naken, tycks vara bättre grepp då, men nu går det med kläderna på också :lol: Fast skall han snabbt fram så kör han nog med den gamla tekniken ännu, att kräla, kryptekniken måste nog finslipas lite än innan den är fulländad :wink: Det intressantaste i hans liv just nu verkar vara golvsilen i duschen och vessaborsten :roll: Urk! Dessutom är det roligt att öppna och stänga dörrar och lådor, att ligga under gungstolen och gunga den av och an samt att rulla lära-gå-vagnen fram och tillbaka :tumme:

Som svar på mamatwos fråga, vad äter era små förutom mjölken, gröten o lunch o middag?
Vår kille har varit dålig på att äta fast föda från och till. Han är helt enkelt inte intresserad av mat. Om han får äta med händerna äter han gärna lite, men klottar mest. Däremellan kan man få trixat in en sked eller två i smyg utan att han håxar ibland under tiden han pillar på sin mat. Från min tallrik (funkar int med egen för då vägrar han...) äter han det jag äter (med gaffel, inte sked) idag blev det köttfärslimpa, potatismos och lingonsylt, det tyckte han var gott =) Vi kryddar maten helt normalt, förutom saltet.
Dagens mat ser ut ungefär såhär. På morgonen när han vaknar dricker han välling, sen lunch vad vi nu råkar ha + mjölk, mellanmåls frukt/joghurt + lite mjölk, middag + mjölk, kvällsgröt + välling.

Har ni börjat fundera på julklappar åt dom små än? Tänker ni köpa alls? Ivars mor och farföräldrar kommer garanterat att överösa honom med saker på julafton. Därför känns det lite onödigt på sätt och vis att köpa. Vi har ju allt, och alldeles för mycke tavara. Men ändå... :osaker:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mamatwo » 28 nov 2010, 11:18

Här har vi hållit på att mjuklanda på dagis med sonen. Har varit tre dagar i veckan nu, dom senaste två veckorna, och nästa vecka är hans egenvårdare på semester så kommer vi bara att vara där tors o fre en timme, och jag e med hela tiden.

På fredagen var han första gången helt ensam där en timme först och sen även åt där. Det hade gått super bra! :clap: Men han hade varit väldigt viktig om egenvårdaren! Om någon annan kom nära började han gråta men höll sig riktigt glad i egenvårdarens famn. Så tänk hur viktigt det är med en egenvårdare!! Speciellt åt sådär småa! Så då hon är borta nästa vecka så ordnar vi det så att vi bara far dit och försöker uppehålla den bekanta miljön för honom.
Men ätandet där hade oxå gått riktigt bra!! Han hade ätit dubbla portioner och satt så fint i matbordet då jag kom o hämtade honom! :love: Och då han såg mig så grät han inte heller som han brukar börja då han ser mig o är hos nån annan. Utan han log bara och sen ville till min famn!! :tummenupp:

Så jag tror detta kommer att bli riktigt bra!!
Mamatwo
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav timon » 30 nov 2010, 13:24

Hej! Länge sen sist...Tycks vara ganska lugnt här vid "vår" tråd :bla:

Kul att ni hade en rolig resa borgbacken :) Skulle gärna själv åka iväg nånstans varmt.Jag gillar inte kylan och snön nåt vidare...I alla fall nu när det är så kallt att man inte kan ha killen ute och sova.Så nu sover han inne och då brukar det bara bli en timmes sömn,istället för 2-3 timmar ute :sneaky:

J tog sina första steg utan stöd i söndags :) Och nu går han riktigt bra själv,visst faller han ner på rumpan ett antal gånger men det stoppar inte honom.Han ser så lycklig ut då han går själv och så skrattar han för det mesta också :D Tidigare har han gått omkring med en plasto-gåvagn. Ja vet inte om man kalla att han gick,eftersom det mera var springande :w00t: jag var förskräckt hur snabbt han gick framåt men desto snabbare det gick,desto roligare tyckte han att det var :wink:

Ha det skönt i vinterkylan!!
timon

Oläst inläggav bullamamma » 26 dec 2010, 10:46

Venla lärde sig att stå utan stöd på julafton, 9 månader efter beräknat datum. Kiva att hon lärde sig någo nytt på julafton.

Hennes gumor sku få bebis, i början av juli. De ser vi fram emot!

Venla e lite förvirrad över allt julstök så nu gäller de att ha julefrid resten av julhelgen.

Int va hon rädd för julbisin. Hon acceptera honom som en del av familjen.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper