Mars och aprilbebisar 2010!

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Mars och aprilbebisar 2010!

Oläst inläggav Heba » 19 sep 2011, 18:49

F har nu sovit i barnsäng i 2veckor, de har nog gått ganska bra, hon stiger upp allt mellan 2-30 gånger efter att jag har lagt henne men det går bättre och bättre och på natten har hon bara fallit ur sängen 1gång och det var första natten. Känns som detta med ny säng var ett av di där miljarder stegen mot en vuxen individ... :)
Heba
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Humlan » 20 sep 2011, 14:18

Vi har bytt säng idag då fröken började klättra ur spjälsängen igår. Matstolen sku hon också gärna byta mot en vanlig stol..

Hon har tagit emot sin lillebror jättebra :love: Går runt och säger baby mest hela tiden och undrar var han är då han sover någonstans. B

Blöja använder hon på heltid ännu, har inte orkat träna så aktivt med potta. Tänder har hon väl 4 nere och fem-sex uppe.
Hon älskar att klättra och blir så sur och arg då jag ber henne komma ner.
Pratar gör hon en del men inte lika mycket som storasyster i samma ålder. Baby/vauva var första ordet hon kunde på båda språken :D

Lego och byggklossar hör till hennes favoriter (+kattleksaker då förstås) och hon blir salig då någon orkar bygga med henne. Böcker är också pop.

1½-års kollen ska vi väl på om en tid, hon blir 18 månader i oktober. Tänk så tiden gått snabbt.
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Heba » 21 sep 2011, 09:04

Mega grattis Humlan!!!!!!!! :love:
Heba
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav pekkasmamma » 10 okt 2011, 20:17

Hejsan,
Inte varit här inne på många många månader. Såg till min förvåning att en av oss redan fått tillökning!!! Grattis Humlan. Hur stor åldersskillnad blev det? Känns konstigt att tänka att min lillis skulle kunna vara storebror. För vår del får det nog räcka med tre barn och lilla M får vara familjens bebis en tid till.

Kommer inte riktigt ihåg vad jag tidigare berättat, så det kanske kommer en upprepning men tänkte nu iallafall dela med mig hur vi har det. Ni får gärna berätta hur er vardag ser ut.

M börja på dagis i början av augusti och det har gått helt jätte fint. Inga problem alls. Han är dagisets bebis och alla stora barns favorit. Följnade barn i ålder är 10 månader äldre så det är stor skillnad på dem. M har varit jätte motoriskt kunnig sedan liten. Beror kanske att följer noga med vad storebror 4 år gör. Han äter själv, ritar och pysslar och klättrar upp och ner, hoppar och springer på de mest konstiga ställen så man får vara på sin vakt. Men talar gör han definitivt inte. Det är mest "Ähäh" "döh" "dah" "pa" som kommer ur hans mun. I enstaka fall säger han pappa och kanske mamma. Men han förstår jätte mycket. Tex kan man säga "hoppa" och så börjar han skutta omkring i huset. Ser jätte vitsigt ut! Eller så kan hämta bollen eller ngt annat om man ber.

Tutten har han tyvärr blivit jätte beroende av. Dumt av oss att vi inte tog bort den vid 1. Helt vårt eget fel. Vet inte om jag just nu orkar börja den rumban.

Blöjor använder vi ännu och vi är lite dåliga på att potträna.... Mest blir det dagis som pottränar honom. Får bli nästa sommars projekt.

Burkmat slutade han gilla vid 1 års ålder och äter i princip allt som vi andra äter. Och äter är faktiskt hans favorit syssla nr 1. Om han fortsätter så blir han rund som en boll före han fyller 2. Finns inte en möjlighet att äta i smyg ngt för han märker det genast.

Sovande går bra. På dagen sover han en gång. Ca mellan kl 11.30 - 13.30. På kvällen går han o lägger sig ca 20.00 och sover tom 7. Nån enstaka gång vaknar han på nätterna men i princip så sover han nätterna igenom.

Hur lång han är eller väger har jag ingen aning. Borde väl bli en check nu vid 1,5 år ålder.

Här var nu en liten rapport hur vi har det!

Hoppas allt väl med er andra!

Kram
Bild
Bild
Bild
pekkasmamma
Silvermedlem

Oläst inläggav Humlan » 23 okt 2011, 21:09

Tack för grattisarna :kram:

Här har vi nog en bestämd ung dam. Blir riktigt trött emellanåt...

Hon bestämde sig mitt i allt en dag för att inte ligga i spjälsäng mera utan klev ur den. Vi fick snabbt en låg säng med lite kant åt henne men se den dög inte utan hon sku sova på madrassen som vi vuxna legat på då vi nattat henne tidigare. Vi testade att ta bort madrassen men då la hon sig på mattan istället :love: Så nu sover hon på madrass. Tyvärr sover hon lite dåligt nu, vaknar och gråter några gånger varje natt.

Matstolen tyckte hon också var onödig så nu har vi tagit bort "babybågen" därifrån. Hon äter för det mesta riktigt bra men jag tror hon har tänder på kommande för nu har hon ätit sämre 1-2 veckor. Men månne inte hon tar igen det snart.

Humor har hon och god och rar är hon. Så snäll mot lillebror :heart:

Pratar gör hon men inte nära på så mycket som storasyster gjorde vid samma ålder. Mycket får man nog gissa vad det är. Men sen kan det komma svåra ord ur henne också. Än så länge har vi inte märkt någon skillnad på vilket språk hon har lättare för.

Djur älskar hon. Tyvärr är hon lite väl ivrig med vår katt så den fräser mest åt henne.

På onsdag ska vi till rådisen så får vi se hur stor hon är nu.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Dumle » 24 okt 2011, 12:47

Ja, grattis Humlan! :clap:

Här börjar vi komma allt längre ifrån ettåringens välvilliga hjälpsamhet och går med stormsteg mot tvååringens NÄ! KAN SJÄLV! Vilket temperament killen har, alltså! :swoon: Min treåring, som jag trodde var livlig och tydlig i sina åsikter, är inget emot lillebror.
Men oj vad go han också kan vara, han kramas och pussas så gärna :love: Hoppas han visar denna goda sida också när han blir storebror, annars kommer det nog att smälla och braka... :osaker:
Idag försökte han härma storebror genom att ställa sig vid toaletten för att kissa. Tyvärr når ju lillen (inte ens med pall) inte riktigt upp till toalettstolen ännu :blink:
Ha det gott allihop, nu ska jag ta mig en välförtjänt dagssömnspaus :kaffe:
Tre prinsar födda 09/08, 03/10 och 02/12
Dumle
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Turbo » 10 nov 2011, 11:03

Hej,

Ryms det med en till april"bebis" i gruppen??

Min flicka föddes den 15.4.2010 på barnmorskeinstitutet, känns som en evighet sedan. Vi försöker nu få ett lillasyskon till henne men eftersom det tycks dra ut på tiden så försöker jag passa på att njuta fullt ut av vår lilla prinsessa.

På 1,5 års granskningen var hon 82,5cm och vägde 11,2kg. Hon går på dagis 3 dagar i veckan, en dag är hon hemma med sin famu och en dag med mej. Hon äter all mat själv, alltså inget behov av matning mera. Men hon är väldigt petig med vad hon äter och all form av kött eller fisk måste skäras i väldigt, väldigt små bitar och gömmas i resten av maten.

Eftersom vi bor i en 2:a sover hon fortfarande med oss i samma rum, och på det sättet att vi har tagit bort spjälarna på ena sidan från hennes spjälsäng och den sidan är sedan fast i min sida av sängen. Hon sover hela natten i egen säng men när (om) hon vaknar på natten kan hon själv se att jag ligger bredvid henne. Vi började med det här när hon for till dagis och nätterna blev heelt hemska.

Vet inte vad mera jag sku kunna berätta, återkommer i ett senare skede..
Turbo
Silvermedlem

Oläst inläggav Dumle » 10 nov 2011, 12:06

Hej Turbo - välkommen med! :tummenupp:

Det är rätt så tyst på den här tråden, misstänker att alla har så fullt upp med sina smågryn :wink: Men det är bara att skriva skriva skriva och berätta om vad som helst så blir det lite liv här!

Vår lillkläpp har börjat babbla en hel del, så många "riktiga" ord använder han ännu inte, men det är inga problem med att förstå vad han menar och vill ha sagt. Han älskar att sjunga ("lalla") och spela gitarr och piano och leker gärna samma lekar som storebror. De leker väldig fint tillsammans, efterapning och svartsjuka förekommer nästan inte alls (kanske beror det på den lilla åldersskillnaden?) utan de leker jämsides. Äter duktigt gör han också, sked har han aldrig brytt sig om utan han använder gaffel och slevar fint i sig samma mat som vi andra äter. Muggar med lock har vi också frångått, det blir lite mindre disk genom att bara ge barnen var sitt glas att dricka ur. Min lilla bebis är inte så liten längre :unsure:
Tre prinsar födda 09/08, 03/10 och 02/12
Dumle
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav LindaCe » 25 nov 2011, 22:16

Hej!!
Välkommen, Turbo!! Som Dumle säger är vi rätt dåliga på att höra av oss här numera, men kul sku de vara om det åter blev mer liv i tråden!!

Vi har det bra! Jag jobbar en del, dvs jag undervisar på ridskolan tre kvällar i veckan, då är sambon ledig och har A. (han jobbar annars som anställd dagtid och på eget jordbruk kvällstid så han är nästan aldrig ledig annars.) Annars är A med mig vid stallet på dagarna, jag, mamma och min syster turas om att sköta A och hans kusiner medan vi andra jobbar.

Han talar massor och är nästan alltid glad och med på det mesta, men är rätt duktig på att hävda sig och hålla fast saker och skrika när han vill ha samma saker som kusinerna också.. :) Han har slutat sova på dagarna men sover desto bättre nätter istället. Vi ammar ju ännu och nåt nattmellanmål tar han sig nog, men jag ger det nästan utan att vakna, så det stör inte vår sömn ens. (men rätt kul kan det bli, nu när han talar så mycket, härom kvällen vaknade han en tid då han nästan aldrig vaknar så det tog en stund innan jag hann dit. Då satt han i min säng, yrvaken och sur och fräste "VAR E MJÖLKEN??" när han såg mig... :) )

Vi försöker också så smått få syskon till A också men tills vidare ingen framgång där. (ok, samband med att sambon nästan aldrig är hemma kan inte uteslutas... :wink: ) Men grattis ni som haft större framgång där!! Vi andra försöker vidare...

Ha så bra allihopa!! :kram:
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Heba » 15 dec 2011, 16:02

Hade det funnits 2 eller 3 av mej så hade jag gärna velat ha en bebis nu men jag vill väldigt gärna studera klart och börja jobba igen då det känns som en evighet sedan jag jobbade. Får se hur det blir.

F hittar på hyss och är allmänt tokig och underbar, tror att det antagligen beskriver henne bäst nu. Hon förstår mycket av vad jag säger till henne och svarar men ett jakande eller nekande mmm... Jag frågade henne om hon är världens underbaraste flicka och fick ett väldigt självsäkert jakande mmm till svar... :love:
Två underbara döttrar: April 2010 och Januari 2013.
Bild
Bild
Heba
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Humlan » 15 dec 2011, 21:35

Här har vi en liten buse :love: hon klättrar överallt och skall alltid bara högre upp. Nu leker hon också att hennes små plastdjur klättrar. Idag klättrade hästen upp på ett legotorn och hunden ropade "alas". Det är så roligt att följa med hennes lekar och sätt att tänka.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Heba » 15 dec 2011, 23:52

Sedan så testar hon gränser hela tiden, man får pussa mamma och "heppan" (älsklings mjukisen) men man får inte slå mamma men man får slå heppan. dessutom älskar hon skor och väskor.
Två underbara döttrar: April 2010 och Januari 2013.
Bild
Bild
Heba
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav LindaCe » 23 dec 2011, 21:22

God jul på er allihopa!! :kram:
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav pekkasmamma » 24 dec 2011, 14:10

God Jul från oss också. Hoppas ni alla har en fridfull jul.

//marina & co
Bild
Bild
Bild
pekkasmamma
Silvermedlem

Oläst inläggav Humlan » 25 jan 2012, 10:07

Hur går det med alla nästan-2-åringar? Här går det bra. Hon är inne i en mycket hjälpsam period nu så det är bara att tacka och ta emot. Idag efter morgonmålet gick hon och mumlade "undan undan" och så dukade hon undan allt. Efteråt tyckte hon huh huh :love: Alla butikskassar vill hon också alltid hjälpa till att tömma och byket är hon alltid med och skoter.

Sen kan hon ju nog allt själv... Alla kläder ska hon "ite ite" sätta på sig och annars också vill hon prova att göra allt själv. Sen när det inte går blir det skrik.

Maten sjunker igen bra men hon vill helst äta med händerna så det är en liten fight om sked/gaffel varje gång vi ska äta. Haklapp har hon aldrig använt men nu när lillebror har haklapp så vill hon också ha =)

Hon sover ännu 1-2 timmar på dagen och behöver nog det. Det blir ett himla gnäll hela kvällen om hon nån gång skippar dagssömnen.

Nu står hon och ropar hallå i vår termometer, allt går att använda som telefon ;-)
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper