Mars och aprilbebisar 2010!

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Mars och aprilbebisar 2010!

Oläst inläggav Dumle » 04 apr 2010, 14:36

Välkomna alla som fått en liten bebis under eller omkring mars 2010! :thx:

Meddela mig era uppgifter så lägger jag till er på listan :wink:

Venlas mamma flicka född 14.2 (bf 24.3), 2105 g, 48 cm
Natasha flicka född 3.3
LindaCe pojke född 9.3, 3150 g, 49 cm
plätten pojke född 10.3, 3250g, 49 cm
Sarasa, flicka född 17.3, 2885g
enni, flicka född 19.3, 3330g, 51cm
Viggos mamma pojke född 19.3, 3225g, 51cm
Halle pojke född 22.3, 3380g, 50 cm
Dumle, pojke född 23.3, 3285g, 50cm
Jessy83 pojke född 28.3, 3735g, 51cm
Smultronet pojke född 4.4 (bf 20.3), 3905g, 51cm
Ulrica, pojke född 7.4, 3910g, 53cm
Heba flicka född 8.4, 3718g, 51cm
Smurffelina flicka född 14.4, 3680g, 51cm
Humlan flicka född 15.4, 3620g, 52cm
Liljekonvaljen pojke född 17.4, 3320g, 52 cm
Tigerunge flicka född 18.4, 3275g, 49cm
FlummigBlomma pojke född 22.4
Nell flicka född 26.4, 4040g, 50cm
Dilemma pojke född 28.4, 3550g, 52 cm

Slog samman trådarna mars och april 2010 och ändrade rubriken. H. moderator skogsmus
Senast redigerad av Dumle 15 jun 2010, 14:18, redigerad totalt 16 gånger.
Tre prinsar födda 09/08, 03/10 och 02/12
Dumle
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Marsbebisar 2010!

Oläst inläggav enni » 05 apr 2010, 18:15

------------------------------------------------------
Dumle, pojke född 23.3.2010, 3285 g, 50cm
enni, flicka född 19.3.2010, 3330 g, 51 cm
------------------------------------------------------

Här börjar bebisvardagen rulla på ganska bra. Någon slags rutiner har vi fått, även om de inte alltid följer 24h-dygnet... Men jag vet iallfall när jag lägger henne om det blir en kort sovstund eller en 4-5h lur. De flesta nätter sover hon en sådan 4-5 h sömn, så då får mamma vila lite också. :clap:
Äter gör hon som en häst och växer bra. Lite gasbesvär har hon börja få och de två dagarna som vi gav Devitol-droppar var det helt hemskt! :ledsen: Nu har vi köpt Jekovit istället och hoppas att det ska fungera bättre - ska testa imorgon. :hm:

Hur går det för er andra?
Dotter 3/2010 :heart:
enni
Guldmedlem

Oläst inläggav Dumle » 05 apr 2010, 19:15

Här går det bra, killen äter som en häst och sover bra - precis som Enni så får jag ibland sova upp till fyra timmar i sträck om natten :wink:
Det goda är att storebror sovit hela nätter (12 timmar) sen han var kring ett halvt år gammal, så med honom behöver man inte fundera på några nattliga utflykter. Så det är bara lillen som håller en vaken.
Lite magbesvär, men det hör väl till.

Imorgon blir killen två veckor, så då firar vi med nagelklippning, Jekovit och en promenad i vårsolen. Navelsträngen lossnade idag så det blir väl bad också så småningom.

Funderar lite på eftergranskningen, har lite tänkt på att skippa kontrollen på hälsocentralen och istället gå på efterkontroll till min egen gynekolog. :hm: Jag fick absolut ingenting ut av efterkontrollen hos hälsocentralläkaren efter förra förlossningen, kollen gjordes av en kille som säkert var yngre än jag (om man nu kan vara det och vara färdig läkare :blink: ) och hela situationen kändes lite skum...
Dumle
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav mammaMO » 05 apr 2010, 19:24

Flicka född 11.3.2010
Det är vårt första barn och tycker vi klarat oss jättebra hittills. Babyn äter ordentligt och mår väl riktigt normalt, det nyaste är hormonfinnarna som ploppar upp över hela ansiktet.
I morgon slutar trevekorspappaledigheten så då ska vi flickor klara oss långa stunder på tumis, huhuu... Som tur är fyllde jag frysen med matportioner i slutet av graviditeten så behöver i alla fall inte gå hungrig och chokolagret är också välfyllt :)
mammaMO

Oläst inläggav Dumle » 06 apr 2010, 08:59

Välkommen med mammaMO!
Även här har pappaledigheten tagit slut så vi är hemma på tremanhand, pojkarna och jag :w00t: Lite trist, för det var nog super att ha pappa hemma :tummenupp: Men snart är det sommar och semestertider :blink:
Dumle
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Viggo's mamma » 06 apr 2010, 13:37

Hej, vår son föddes 19 Mars i vecka 42 + 1 efter en lång och svår igångsättning. Men till sist kom han :love: och jag har nu börjat bearbetat allt som hände och känner att det är dax att fokusera fram. :tummenupp:. . Amnigen fungerar bra, ammar med 2-3 h intervaller. Tyvärr så är våra nätter inte så bra. Viggo kan skrika upp till 2 h efter amningen innan han har ro att somna om, har haft 1 bra natt på 18 nätter :yawn: Men ska prova bärsjalen på Viggo och se om han trivs i den för i så fall skulle man ju ha händerna fria och kan göra någon nytta.
Bild
Bild
Viggo's mamma

Oläst inläggav Sarasa » 07 apr 2010, 08:18

Här är en till marsmamma :) tjejen föddes 17.3

Vi har inte riktigt fått ordning på vardagen ännu. Främst p.g.a. storasyster som varit ganska upp å ner sen babyn föddes. Hur gammal är er storebror Dumle? Hur har det gått för er?

Mitt ena bröst har blivit jättesjukt sen igårkväll. Det är jätteömt på den sidan som är under armen. Men jag känner inte av nån knöl.. förutom en liten som inte är riktigt där var det är sjukt. undrar vad det kan vara...? tänkte nog ringa bb idag å fråga.
Sarasa
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Dumle » 07 apr 2010, 08:53

Sarasa skrev:Hur gammal är er storebror Dumle?

Han är på dagen ett och ett halvt år äldre än lillebror. Och han vill kramas med lillen hela tiden. Ännu talar sb inte, men han pajar lillebror och säger "Paajj-paajj" och ser så stolt ut :love:
Lite gnällig var sb den första veckan, men när vi kom fram till att det var öroninflammation så fixade det sig. :wink: Han sover normalt och är lika trotsig som före lb kom, men mig ger han sig på ibland, speciellt medan jag ammar. Och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå det där lilla ordet 'nej'... :sneaky: Han kastar sig över mig då jag sitter i soffan och ammar och han tycker det är jätteroligt. Och för varje nekning så fortsätter han bara. Men jag räknar med att det nog löser sig så småningom :unsure:

Sarasa skrev:Mitt ena bröst har blivit jättesjukt sen igårkväll. Det är jätteömt på den sidan som är under armen. Men jag känner inte av nån knöl.. förutom en liten som inte är riktigt där var det är sjukt. undrar vad det kan vara...?

Jag hade mjölkstockning då jag ammade sb, det kändes som om hela bröstet var ett enda blåmärke, det gjorde ont och hettade. Jag ringde till hvc där de sa att jag skulle följa med situationen ett par dagar, skulle jag ha lytt dem skulle jag säkert ha lagts in pga smärta. :swoon: Det gjorde alldeles förbenat ont! Jag gick till läkaren som direkt skrev ut antibiotika åt mig.
Lite samma känsla hade jag då mjölken steg nu med lb, då var jag som tur ännu på BB så de gav mig rådet att massera brösten i duschen (inte pumpa mjölk eftersom det då börjar produceras mer och blir en ond cirkel) och att lägga kalla kålblad på brösten - det lättade direkt! :tumme:
Dumle
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 07 apr 2010, 09:56

Sarasa skrev:Mitt ena bröst har blivit jättesjukt sen igårkväll. Det är jätteömt på den sidan som är under armen. Men jag känner inte av nån knöl.. förutom en liten som inte är riktigt där var det är sjukt. undrar vad det kan vara...? tänkte nog ringa bb idag å fråga.

Tittar in i er tråd från februaribebistråden..
Har själv under dom senaste dagarna haft precis likadant, men nu börjar det ge med sig. Ena bröstet var riktigt rött på ena sidan, sjukt som F*N hade jag i det, och till och med en liten knöl kände man om man vågade tynga tillräckligt hårt.. :osaker:
Har gått två kvällar i rad i bastun, dushat varmt, masserat, sovit med vetekudde på böstet och ammat från det bröstet så ofta jag bara kunnat. Genom att pumpa brösten får man inte det tomt på samma sätt som när bejbin suger, och visst börjar det produceras era när man pumpar eller ammar brösten tomma oftare, men nog är det väl bättre att undvika inflammation och åka på antibiotika än att mjölkmängden är lite sekaisin några dagar?? Tycker jag åtminstone... :blink:

Hoppas det blir bättre snart Sarasa!
Och grattis till alla nyblivna mammor!! :clap:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sarasa » 07 apr 2010, 13:45

Dumle skrev:Jag hade mjölkstockning då jag ammade sb, det kändes som om hela bröstet var ett enda blåmärke, det gjorde ont och hettade. Jag ringde till hvc där de sa att jag skulle följa med situationen ett par dagar, skulle jag ha lytt dem skulle jag säkert ha lagts in pga smärta. :swoon: Det gjorde alldeles förbenat ont! Jag gick till läkaren som direkt skrev ut antibiotika åt mig.
Lite samma känsla hade jag då mjölken steg nu med lb, då var jag som tur ännu på BB så de gav mig rådet att massera brösten i duschen (inte pumpa mjölk eftersom det då börjar produceras mer och blir en ond cirkel) och att lägga kalla kålblad på brösten - det lättade direkt! :tumme:

För mej känns det också som om halva bröstet är ett blåmärke! och fast bröstet blir tömt (pumpa å amma) så är det ändå lika ömt!! Ringde bb idag å där sa de att jag skulle tömma å massera, samt amma med barnet under armen. Nå, det har jag gjort hela dagen och igårkväll också men inte blir de nå bättremen inte sämre heller för dem delen. Och så skulle jag lägga varmt på å massera, men ifall de e inflammerat så skall man inte lägga varmt på för då sprids de bara! hmm, vet inte riktigt vad ja ska, men knappast e de nu inflammerat... vet inte om man vågar lägga kallt på heller... usch vad svårt! tycker inte att bröstet hettar.

borgbacken skrev:Tittar in i er tråd från februaribebistråden..
Har själv under dom senaste dagarna haft precis likadant, men nu börjar det ge med sig. Ena bröstet var riktigt rött på ena sidan, sjukt som F*N hade jag i det, och till och med en liten knöl kände man om man vågade tynga tillräckligt hårt.. :osaker:
Har gått två kvällar i rad i bastun, dushat varmt, masserat, sovit med vetekudde på böstet och ammat från det bröstet så ofta jag bara kunnat. Genom att pumpa brösten får man inte det tomt på samma sätt som när bejbin suger, och visst börjar det produceras era när man pumpar eller ammar brösten tomma oftare, men nog är det väl bättre att undvika inflammation och åka på antibiotika än att mjölkmängden är lite sekaisin några dagar?? Tycker jag åtminstone... :blink:

Hoppas det blir bättre snart Sarasa!
Och grattis till alla nyblivna mammor!! :clap:

jo de e ju knepigt att det kommer mer mjölk då! men jag håller med om att hellre det än antibiotika. mitt bröst har inte blivit rött (än åtm.) och jag har inte alls tid att stå i duschen idag. Måste vara ensam med båda barnen nån timme nu å sen på kvällen ska jag bort... måste söka efter vetedynan i skåpena, inte så lätt eftersom vi flyttat ganska nyss och ännu vet jag inte riktigt var vi har våra saker :blink:
Sarasa
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Jessy83 » 10 apr 2010, 15:39

Pojke (Lenni) född 28.3..
Här börjar vi oxå få rutiner,Lenni kan sova 5-6 timmar så när man vaknar springer jag till sängen för att kolla att allt e ok :osaker: ..lite magbesvär så var till apoteket just och hämtade Disflatyl..hoppas det skall hjälpa..tycker så synd om honom.
Bild
Bild
Jessy83
Silvermedlem

Oläst inläggav Sarasa » 11 apr 2010, 11:41

Mjölkstockningen (eller vad det nu var) gick om sen med varm dusch, värmedyna å amning. Hoppas jag inte får det igen.

Jessy83 skrev:Pojke (Lenni) född 28.3..
Här börjar vi oxå få rutiner,Lenni kan sova 5-6 timmar så när man vaknar springer jag till sängen för att kolla att allt e ok :osaker: ..lite magbesvär så var till apoteket just och hämtade Disflatyl..hoppas det skall hjälpa..tycker så synd om honom.

Oj vad länge han sover! Vår flick har som längst sovit fem timmar. Oftast sover hon tre eller fyra timmar i sträck på natten. Hoppas hon fortsätter med femtimmars sömn!!

Vad är skillnaden på de olika dropparna? Vi köpte cuplatondroppar som vi ger fyra droppar före varje måltid. Det är ju mot luft i magen, men vad gör disflatyl och rela? Är det samma men andra märken?
Och nog kan man väl ge cuplatondroppar åt en nyfödd? Det står inte något om det på förpackningen... hoppas nån av er vet!
Sarasa
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Viggo's mamma » 11 apr 2010, 14:14

Här har vår grabbes nätter blivit bättre :clap: Nu för tiden pågår hans skrik anfall från kl 19.00 och 5 h framåt, vi börjar bli rädd att det ev.skulle kunna vara kolik men hoppas förstås att det är något annat. Håller just på och läser en bok som Borgbacken tipsade om i sin blogg "Växa och upptäcka världen". I den boken skrivs det om barnets 7 utvecklingssprång under första levnadsåret och det känns lite som att det kanske e det som e på gång :hm: får hoppas på det.
Bild
Bild
Viggo's mamma

Oläst inläggav Jessy83 » 11 apr 2010, 19:20

Sarasa skrev:Mjölkstockningen (eller vad det nu var) gick om sen med varm dusch, värmedyna å amning. Hoppas jag inte får det igen.

Jessy83 skrev:Pojke (Lenni) född 28.3..

Oj vad länge han sover! Vår flick har som längst sovit fem timmar. Oftast sover hon tre eller fyra timmar i sträck på natten. Hoppas hon fortsätter med femtimmars sömn!!

Vad är skillnaden på de olika dropparna? Vi köpte cuplatondroppar som vi ger fyra droppar före varje måltid. Det är ju mot luft i magen, men vad gör disflatyl och rela? Är det samma men andra märken?
Och nog kan man väl ge cuplatondroppar åt en nyfödd? Det står inte något om det på förpackningen... hoppas nån av er vet!

Jag frågade på apoteket och där sa dom att cuplatondroppar är för 3 månaders bebisar med kolik så dom rekomenderade disflatyl som oxå är mot luftbesvär.Men tror nog att du kan ge cuplaton,de ha iallafall min syrra gett åt sina barn..
Bild
Bild
Jessy83
Silvermedlem

Oläst inläggav Sarasa » 13 apr 2010, 09:48

Jessy83 skrev:
Jag frågade på apoteket och där sa dom att cuplatondroppar är för 3 månaders bebisar med kolik så dom rekomenderade disflatyl som oxå är mot luftbesvär.Men tror nog att du kan ge cuplaton,de ha iallafall min syrra gett åt sina barn..

Ja det var detdär som stod på förpackningen också och gjorde mej förvirrad. Vi bara köpte det eftersom vi gav det till storasyster också när hon var baby. Minns inte vem som rekommenderat det då men hon var inte heller tre månader då. Hoppas att det är okej att ge, för vi har gett det nu i några dagar. Vågar inte säga ännu om det hjälpt, hon var lugnare igårkväll men det kan ju ha varit en tillfällighet ockå...
Sarasa
Supermedlem
Supermedlem

Nästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper