Majbebisar 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Majbebisar 2010

Oläst inläggav Peffan » 01 feb 2011, 09:49

Tack Gosan för omtanken... :kram:

Tog bort den sista dagsvilan och kvällarna blev genast mycket bättre. Men nätterna... Det har ingen skillnad om hon sovit 30min+30min eller 2timmar+45min på dagen hon sover ändå uselt på natten. Nu på senaste tiden har hon börjat vakna kl 4 för att vara yrvaken.

Jag har inte ammat på natten på snart över 2 månader. Vi har aldrig lyft upp henne (förutom så klart då jag ammade) på natten utan tröstar henne i sängen. Vi har en ramsa vi säger. DÅ hon gråter avvaktar vi först, säger sen ramsan och om det blir hysteriskt så går vi och sätter handen på bröstet. Så här har vi gjort i 3 månader utan resultat. Hon vaknar ändå på natten. Ett av de största problemen är att om vi avvaktar för länge eller ramsar för länge så att hon hinner bli vaken, svänger hon sig från rygg till mage och bröjar krypa i sängen. Hon kan inte sova på mage och står och slår huvudet i sängkanten och fattar inte att vända sig tillbaka så man måste gå till henne.

Vi har läst om sömnskolorna och gör det bästa vi kan i vår situation. Vi bor ännu också i ettan och hon sover inte på mage och vi kan inte ha vagnen inne så sömnskolande är lite svårt. Men som sagt, jag ammar inte och vi lyfter inte upp henne eller talar inte med henne. Men det hjälper inte.

Angående sovandet i vagnen på dagen så har vi ingen vädringsbalkong varken i Mattby eller i Kronohagen och vi kan inte lämna henne på gården på nåndera ställena.

Just nu är hon sjuk, troligtvis vauvarokko och JÄTTEJÄTTE gnällig HELA tiden och vägrar äta eller dricka så jag är helt slut... :osaker: :ledsen:

Och här kryps det i racerfart och jag är så trött på ettan för hon slår huvudet efter 1 meter... Vi har nu bott häri 4 1/2 månad...
-Peffan-

Bild

Bild

Utomkveds 06/09
Peffan
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Humlan » 01 feb 2011, 10:12

Hejsan, hoppar in från mars-apriltråden.

Peffan skrev: Vi har aldrig lyft upp henne (förutom så klart då jag ammade) på natten utan tröstar henne i sängen. Vi har en ramsa vi säger. DÅ hon gråter avvaktar vi först, säger sen ramsan och om det blir hysteriskt så går vi och sätter handen på bröstet. Så här har vi gjort i 3 månader utan resultat.

Vi är tvugna att ta upp vår tös för att lugna henne vissa nätter. Vi märker på sättet hon skriker att hon inte kommer att lugna sig av att vi pajar henne i sängen. Oftast skriker hon ännu 5-10 minuter i famnen men sen brukar hon somna och sova vidare då jag lägger ner henne. Hoppas verkligen era nätter snart blir bättre. Det är så jäkla jobbigt att dels inte få sova dels inte veta varför barnet vaknar.
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav EmMia » 01 feb 2011, 10:26

Hej allesammans!
Roligt att höra hur era bebisar växer o lär sig nya saker :)

Här går det med fjång - Elina går längs med allt hon räcks till, kryper med racer fart.. klättar upp i matstolen osv. = ingen lugn stund, förutom då hon sover. Inga tänder ännu men gommarna är nog ömma.
Elina är nyfiken på allt i sin omgivning, speciellt Emmis rum o badrummet. Hon tycker oxå om att smaka på allt om vi äter, o får det oxå - hon har smakat på allt möjligt man kan tänka sig.. Kanske våra nätter är lite tunga ibland då hon vaknar ofta med eventuellt lite magknip. Men sen ibalnd så sover hn enda fram till kl. 4 o är yrvaken ett par timmar o somnar om sen - inte så skoj för mej men kan ju inte hller klaga.
Elina har oxå lärt sig sitt första ord - nam nam - då hon äter :) När någon säger hej eller moi så lyfter hon upp handen/armen ör att hälsa.
På måndag har vi 8mån kontroll hos rådistanten o läkare.. får se hur vikten o längden ändrat sen 6mån kollen.

Hur skulle det vara med en träff i Hfors nån dag?

-mia
Emmi 21.4.2006 <3 Elina 7.6.2010 <3 Alexander 24.6.2013
Änglason 9.6.2012 <3
Användarvisningsbild
EmMia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tossan » 07 feb 2011, 22:53

Bullan, tänkte bara säga om Sagas vikt, att jag inte tror det är nån fara - på L:s 8-månaders koll vägde hon nämligen 7,5 kilo och var 70 cm lång. Babysar är nu så olika till form och modell!
Peffan, jag har medlidande, det låter inget trevligt det där. Men samtidigt undrar jag varför ni inte bara tar upp henne på natten och sova med er? Om det kanske bara är närheten och tryggheten hon behöver? Inte vet jag, kanske jag är helt ute och cyklar, men så där kan ni ju inte ha det - hemskt att inte få sova, inte undra på att du har det tungt. Vi har haft båda barnen med oss och sova ganska länge, och enbart av den orsaken att vi prioriterar sömnen högt! En glad mamma (dvs utvilad) är en bättre mamma! :kram:
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Peffan » 08 feb 2011, 08:01

Tossan skrev: Men samtidigt undrar jag varför ni inte bara tar upp henne på natten och sova med er? Om det kanske bara är närheten och tryggheten hon behöver? Inte vet jag, kanske jag är helt ute och cyklar, men så där kan ni ju inte ha det - hemskt att inte få sova, inte undra på att du har det tungt. Vi har haft båda barnen med oss och sova ganska länge, och enbart av den orsaken att vi prioriterar sömnen högt! En glad mamma (dvs utvilad) är en bättre mamma! :kram:

Helt enkelt av den orsaken att vi inte sover då. Jag kan inte sova i samma säng som hon långa stunder. Redan morgonnattens amning liggandes då i tiderna när jag ännu ammade på natten, orsakade så hemska ryggproblem att jag inte tänkte komma upp ur sängen på morgonen...

Men nu har hon börjat sova och vet ni vad som ändrat? Jag slutade amma, helt och hållet. Slutade ju nattamma ren för läänge sedan men nu tog mjölken slut och hon dricker plötsligt en massa och har genomvåta blöjor. Om jag bara skulle ha vetat...

Hon fick mittiallt ett utvecklingssprång också. Hon babblar, säger mamama, papapa, ställer sig upp, sitter, vinkar och så har hon nu 2 tänder till. Så inte undra på att man är lite kinkig!
-Peffan-

Bild

Bild

Utomkveds 06/09
Peffan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav bullan » 08 feb 2011, 10:38

Morjens på tråden!
Super Peffan att det har blivit bättre med sovandet :tumme: ! Har tänkt massor på er, skönt om nätterna nu börjar ordna upp sig.

Här for då sambon iväg på jobb i lördags men bra går det iallafall. S har fart på, och börjar försöka dra sig upp och stå längs bord, stolar och bokhyllor :w00t: Jag hade ingen aning om att det skulle börja gå så här snabbt framåt! Men roligt är det att se hur hon håller på.

Tossan: nää int tar jag egentligen nån stress över det att hon låg under kurvan vid 8 mån kontrollen, läkaren konstaterade ju också att S tillsynes mår bra och utvecklas som hon skall :) Ibland blir jag dock lite irriterad på alla dessa "kurvor"!! Det känns som om enda sen man blev gravid så handlar det bara om att vara "på kurvan". Jag förstår att man måste ha en kurva att se på, ifall barnet verkligen avviker massor - men ibland tycker jag bara att man fokuserar så mycket på kurvan. Huvudsaken är väl att barnet och mamma mår bra!?
Nog om kurvan :)

Jag sitter och jobbar med bröllopsinbjudningar idag. Jo vi slår till och gifter oss i sommar :love: Tanken var ju att det skulle ha skett förra sommaren, men lilla S bestämde sig för att dyka upp så vi sköt upp bröllopet.

Hoppas ni alla har det bra!!
Bullan
PS Helsingforsträff snart anyone!??!
bullan
Silvermedlem

Oläst inläggav EmMia » 08 feb 2011, 11:24

bullan skrev: PS Helsingforsträff snart anyone!??!

Sure :) Nästa vecka, tisdag kl. 11 på Johto?

-mia
Änglason 9.6.2012 <3
Användarvisningsbild
EmMia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullan » 08 feb 2011, 12:06

Nästa tis kl 11 passar oss super!! Ses på Johto!! Jag skriver på träfftråden också :)

Bullan
bullan
Silvermedlem

Oläst inläggav kalw » 10 feb 2011, 13:49

Skulle vi kunna ses ren tidigare? Måste åka iväg mellan 12 och halv 1 för att hämta storasyster...
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav EmMia » 10 feb 2011, 14:41

kalw skrev:Skulle vi kunna ses ren tidigare? Måste åka iväg mellan 12 och halv 1 för att hämta storasyster...

Passar inte oss, tyvärr :)

-mia
Änglason 9.6.2012 <3
Användarvisningsbild
EmMia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullan » 10 feb 2011, 16:20

Vi kan nog dyka upp lite tidigare kalw, om det passar dig. Det tar ändå en god stund för mig in till centrum, så jag kommer ändå att vara i Kampen säkert redan 10.30. Hur låter det?

Bullan/Karin
bullan
Silvermedlem

Oläst inläggav kalw » 11 feb 2011, 22:00

Låter bra, Bullan! ses! :)
Bild

Bild

Bild
kalw
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullan » 25 feb 2011, 15:56

Hallå på tråden!
Hur går det för alla majbebisar??
Här har vi det bra, Saga har lärt sig att stå med stöd och drar sig upp och stå ÖVERALLT! Och jag kan inget annat än vara stolt :love: hon ser så nöjd ut varje gång. Har era små börjat gå redan?

Jag tycker att tiden går så snabbt - snart har det ju gått ett år :w00t: tänk det! Ibland vill jag bara stanna tiden, sku vilja ha henne liten ännu en tid :heart: .

Sambon är borta på lång jobbtur, 8 veckor, får hem honom först i början av april. Men hittills har det nog gått bra.
Vi skall annars ut o resa om 2v. Vi åker på en veckas "semester" till Malaga, eftersom sambon kommer att vara där i mitten av mars. Blir skönt med lite sol och varmare väder, och att få vara tillsammans hela famljen en vecka. Hoppas verkligen att snön har börjat lite smälta då vi kommer hem.

Och sen planerar vi ju bröllop också för fullt, så det är mycket på gång minsann.

Men nu skall liten fröken upp från sin eftermiddagslur.
Ha det bra allihopa!
Bullan
bullan
Silvermedlem

Oläst inläggav Peffan » 15 mar 2011, 09:08

Hur går det för er?

Vi har äntligen fått flytta hem! :clap: :clap: :clap: "Bara" 6 månader i en liten etta... :roll: Nu ska vi sälja lägenheten och i maj flyttar vi till vårt fina hus i Esbo! :tumme:

Ellen har börjat sova bara en gång på dagen. Hon har varit såååå svår med sovandet hela sitt lilla liv men nu verkar det som om jag igen för en stund har hittat hennes rytm. VÄntar så på att få flytta till stora huset där hon har ett eget rum. Kanske familjen sku börja sova hela nätter då. :tummenupp:
Hon kryper, stiger upp, talar i stavelser och är på super bra humör hela tiden. Ansiktet fullt med blåmärken när hon hela tiden slår sig nånstans. :0 Bara vi sku få sovandet och ätandet att löpa så sku allt vara perfekt. Hon dricker ca. 8dl ersättning + vatten. Äter 5 gånger i dagen med varierande framgång.

Hon är så go min lilla flicka! :love:

Var förra veckan och tittade på ett dagis som sku ha varit helt brevid dit vi flyttar men tackade nej. Kändes inte som ett ställe dit jag vill föra ELlen. Ska på måndan och titta på ett annat som är lite längre bort. kommunala kan jag säkert glömma för det som är närmast har helt säkert inte plats och jag tänker inte frakta henne genom halva Esbo när jag själv ska jobba i Kronohagen (tala om dålig tur, har alltid bott helt i centrum men jobbat i Esbo och Vanda och nu när vi flyttar FRÅN Kronohagen i maj börjar jag jobba där i augusti). Börjar alltså 1.8. jobba på uni på min doktorsavhandling inom psykologi. När ska ni tillbaka på jobb?

Vilket härligt väder!! :clap:
-Peffan-

Bild

Bild

Utomkveds 06/09
Peffan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav EmMia » 15 mar 2011, 09:25

Hej!
Här går det bara bra; Elina tar nästan sina första steg, hon står utan stöd men vågar inte röra på fötterna - som tur - så har vi lite lugn kvar i huset :) gåvagnen är bruk o hon nästan springer med den :swoon: Jag har hjärtat i halsgropen imå, då hon har så full fart på! Hon sover ganska bra, men imå så är det kämpigt. Hon sover oroligt o vaknar ett par gånger per natt.. ibland vakar hon oxå men det har inte hänt på länge. Inga tänder ännu. Det syns nog en liten vit prick men ack nej.. Hon tuggar bra med gommarna oxå men vägrar äta mat med bitar i. Hon äter nog vår mat med bitar men inte sin egen - underligt. Lite trubbel har vi haft med hennes utslag i ansiktet o var till allergiläkare förra veckan. De tog blodprov på henne, så får se om hon har några allergier. Hoppas inte, men kanske det är en förklaring till våra oroliga nätter.

På 8½mån kontrollen var om 8.5kg o 72cm. rådistanten sa att hon är på smalis-sidan av sig men jag tar ingen stress över hennes vikt. Hon äter bra o växer o mår bra!

Jag har meddelat arbetsgivaren att jag är hemma till 1.1.2012 men får nu se om jag sen ändå stannar hemma ett år till o går på jobb först i januari 2013.. Det hänger på så många saker, inte bara det ekonomiska, som tur :)

Kanske vi skulle kunna ta en lunchträff igen, då vi missade den förra gången?

-mia
Änglason 9.6.2012 <3
Användarvisningsbild
EmMia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper