Majbebisar 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Majbebisar 2010

Oläst inläggav Gosan » 23 maj 2010, 21:55

Jag tänkte starta en ny tråd för oss som fått bebisar i maj (även ni som fått era bebisar lite före eller lite efter får förstås vara med, bebisar bebisar brukar ju sällan vara så värst punktliga.)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Gosan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Majbebisar 2010

Oläst inläggav enderbyland » 25 maj 2010, 12:16

Hejsan! :) Nu hittade jag hit.
Var just på en liten promenad med barnvagnen :love: Det är skönt när man inte behöver tänka så mycket på vad man ska klä på dom. In i koppan bara och så iväg :) skutt, skutt, skutt .

Hur har det börjat gå för er andra? Hos oss går det jättebra. Vår lille sover superbra på natten. Inget nattvak - ännu. Endast en kväll/natt var vi vakna till klockan ett och det var en av de första nätterna efter vi kom hem från bb, men sen dess har han sovit bra nattetid. Byter inga blöjor på natten och pratar ingenting och tänder inga lampor. Bara ammar och sätter ner den sovande lilla gubben tillbaka i sängen :tumme:
Och amningen har också börjat gå fint. I början hade han ett lite litet grepp, så bröstvårtorna var riktigt sjuka den första veckan, men fick det åtgärdat med att hålla hans haka neråt mot hans bröst och vika hans nedre läpp utåt när han greppade tag. Nu har han själv börjat förstå hur han ska göra :clap:

Hoppas ingen av er lider av pollenallergi :/ Bara för att vi haft fönstrena öppna nu när det har varit så varmt så har vi pollen överallt också inomhus :scared: . Är inte pollenallergiker, men kan tänka mig att de som har det har det ganska jobbigt just nu.
enderbyland
Guldmedlem

Oläst inläggav pekkasmamma » 25 maj 2010, 22:07

Hej,
tänkte hänga med här på majbebisar fastän vi fick en april bebis.
Alltså vår tredje prins föddes 27.4 (bf 3.5) och var 51cm lång och 3,8kg tung.
Veckorna går skrämmande fort. Tänk att vår bebis är idag redan 4 veckor gammal.
Vardagen går helt bra. Int har vi ännu fått några riktiga rutiner ännu men helt bra går det. Det är en jätte nöjd bebis som äter och sover. Lite gnyl kommer det när han blir hungrig. Men det går ju snabbt att åtgärda. Nätterna har varit ok från början. Han vaknar för att äta ett par gånger per natt men somnar om genast så nätterna har inte varit tunga alls.
Amningen går nu bra men hade nog j***a ont i ett par veckor före mina bröstvårtor blev härdade. Int vet jag om han har fel sug teknik eller jag bara känslig. Tycker nog att han ser ut att suga rätt.
Idag var vi på rådgivningen och pojken har vuxit till sig en hel del, 54,5cm och 4,3kg. Våra minsta kläder är redan för små.
Nåja, nu behöver lillen mig!
Hej från mej!
Bild
Bild
Bild
pekkasmamma
Silvermedlem

Oläst inläggav Dina » 27 maj 2010, 19:37

Hejhej!

Trevligt att vi fått en egen "majbarn-tråd" :clap:

Här rullar dagarna och veckorna på i en ryslig fart. Tösen växer så det knakar och ändras och utvecklas i en ryslig fart, man hinner knappt med själv :) Hon ser inte längre så där "nyfödd" ut, utan har fått runda goa kinder och ett helt eget utseende och en egen personlighet. Hon har hunnit bli 3,5 veckor gammal redan och så småningom börjar vi hitta någonslags rytm i vardagen. Men ändå är varje dag olika, man får ta dagen som den kommer. Hade stora problem med amningen den första veckan som vi var hemma, men det har nu äntligen fixat sig och hon äter som bara den. Tyvärr har vi redan hunnit ett par varv till sjukhuset redan, för vår flicka började plötsligt en kväll ha såna hemska ljud när hon andades, det lät ungefär som krupp. Både jag och min man blev helt vettskrämda, det lät faktiskt riktigt hemskt. Vi ringde sjukhuset och de tyckte vi skulle komma in med henne. När vi kom till sjukhuset så blev tösen sig själv igen och andades helt normalt och där stod vi och kände oss riktigt dumma. Hysteriska första-gångs-föräldrar...
Tänkte fråga er andra hur ni gör med ammandet, hur ofta ammar ni? På sjukhuset, när hon föddes alltså, sa man att jag ska amma så ofta som tösen vill och det gjorde jag. Men sen fick hon magknip och läkaren som vi träffade på sjukhuset sa att jag absolut inte ska mata henne oftare än var tredje/fjärde timme. Annars får magen aldrig vila. Så nu har jag försökt med det ett par dagar men det är ju hemskt att inte ge barnet mat när hon skriker och är hungrig!! Nu vet jag inte vem man ska lyssna på, vem ska man tro på? Åsikter??

Nu börjar det bli matdags här igen. Ha det bra alla!
Dina

Oläst inläggav LindaCe » 27 maj 2010, 19:54

Kikar in från mars-apriltråden...tänk att min A hunnit bli nästan tre månader, blir nästan lite nostalgisk redan nu när jag läser om er... :)

Som vanligt när det gäller amning måste jag kommentera:
Dina skrev:Tänkte fråga er andra hur ni gör med ammandet, hur ofta ammar ni? På sjukhuset, när hon föddes alltså, sa man att jag ska amma så ofta som tösen vill och det gjorde jag. Men sen fick hon magknip och läkaren som vi träffade på sjukhuset sa att jag absolut inte ska mata henne oftare än var tredje/fjärde timme. Annars får magen aldrig vila. Så nu har jag försökt med det ett par dagar men det är ju hemskt att inte ge barnet mat när hon skriker och är hungrig!! Nu vet jag inte vem man ska lyssna på, vem ska man tro på? Åsikter??

Det är ju möjligt att er läkare haft nån speciell orsak att säga så, men det låter gammaldags, så sa de när våra föräldrar fick barn, alltså att man inte skulle amma för ofta utan låta magen vila. Numera rekommenderas att man ammar så ofta som barnet vill äta, (fyratimmarsregeln har förstört amningen för många, det är för sällan för att barnet ska hållas mätt, och för sällan för att hålla upp mjölkproduktionen för vissa, därför oroar sig många än idag för om deras mjölk ska räcka - alldeles i onödan om de ammar så ofta barnet vill) läs mer på imetys.fi eller amningshjälpen.se!

Lycka till allihopa!
Son 03/10
Son 10/16
LindaCe
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Milou » 27 maj 2010, 19:58

hej!
ja hudå så snabbt veckorna går, vår lilla tjej är redan 3 veckor gammal, föddes 5.5. Hon är än så länge väldigt lättskött, äter och sover. Hon har till och med sovit hela nätter nu i en veckas tid, äter sista gången kring kl 21 och sover utan att vakna till 05.30. Känns lyxigt att vara utvilad då man vaknar på morgonen. Hon tankar i och för sig mycket dag- och kvällstid, men det är ok.

Dina - jag skulle nog följa rådet du fick på bb om jag var du...amma så ofta som babyn vill. Jag skulle aldrig låta min bebis skrika av hunger. Min tjej kan äta med en timmes mellanrum på eftermiddagen/kvällen.

nog är det ljuvligt med en liten bebis igen, helt underbart :heart: !

Må så bra allihopa!

*M*
Milou

Oläst inläggav enderbyland » 28 maj 2010, 14:07

Säger som de andra ang. amningen. Ge henne så ofta som hon verkar vilja ha. 3 - 4h mellan amningarna är gammaldags.
Vår gubbe vill ha med ca två timmars mellanrum. Ibland äter han länge och ibland kortare stunder, helt enligt hur hungrig/törstig han är skulle jag tro. Magknipet beror kanske snarare på att hon sväljer luft och har en prutt soml ligger på tvären, eller en rap. Prova ha henne upprätt efter varje amning en stund och om hon börjar gråta en kort stund efter att du lagt ner henne så kanske hon vill upp igen för att rapa. När jag byter blöja så har jag lillen att ligga på skötbordet en stund med öppen blöja och så pumpar jag liksom med hans ben mot magen några gånger. Då brukar pruttar komma ut.
enderbyland
Guldmedlem

Oläst inläggav pekkasmamma » 03 jun 2010, 13:21

Hejsan,
köpte i går en bärsjal efter en veckas funderande. Den här lillkillen i motsats till sina bröder vill vara jämt i famnen och fick så lite gjort när han nästan hela tiden små gnällde när jag la honom åt sidan. Har en babybjörn bärsele från förrut men det känndes inte alls bra att ha honom i den ännu + att jag kom ihåg från stora syskonen att ganska snabbt blir det tungt att bära barnet i den.
Läste på nätet om bärsjalar och allt var så possitivt att jag köpte en igår. Och hittills har jag bara gott att säga om den (förutom priset på 85 euro). Pojken trivs jätte bra i den och inte alls tungt och har händerna fria så kan syssla med annat samtidigt som pojken är nöjd. Så kan redan nu varmt rekommendera ifall nån av er funderar på att köpa en. Intvar den heller så svår att knyta. Det kom med en DVD med instruktioner som var lätta att följa.

Hej från oss!
Bild
Bild
Bild
pekkasmamma
Silvermedlem

Oläst inläggav Mammafant » 05 jun 2010, 18:51

Hej alla!

Här rullar vardagen på...Int har vi nu riktigt några fasta rutiner med lilleman ännu, han får lite hänga med i storasysters rutiner :) Första veckan hemma var nätterna lite tunga, men nu har allt börjat gå betydligt bättre! Lilleman sover inte så mycket på dagarna, bara 1-2 lite längre stunder (ca.1-2 h)o sedan bara kortare blundar däremellan- typ 10 minuter - halv timme...tycker det är lite lite för en 4 veckors baby, men alla e ju olika! Nätterna har han nu (peppar,peppar) sovit ganska bra, äter för det mesta två gånger o somnar sedan om direkt...Ofta somnar vi båda vid första nattamningen o vaknar nästa gång han skall äta...vilket innebär att vi i princip samsover- vilket jag inte hade tänkt att vi skulle göra, men helt bra går det så här också! :nicka:
Mammalina- varifrån köpte du bärsjalen och av vilket märke? Vår lillis trivs också bara i famnen...Och mamma får ju ingenting gjort!! Har tänkt skaffa bärsjal för att få händerna fria, men dom e ju så dyra...! :w00t: En babybjörn har vi också och tänkte först försöka klara oss med den, men han känns helt för liten för den ännu!

Var i går till rådgivningen och vår kille vägde redan 4,6 kg och var 55,5 cm!! :shock: ( han var 3,6 kg o 51 cm vid födseln) inte undra på att våra minsta kläder redan blivit för små...

Ha det bra o njut av era små knyten! :heart:
Mammafant

Oläst inläggav pekkasmamma » 05 jun 2010, 20:28

Vi köpte bärsjal av märket hug a bub, från bebe i kampen. 85 euro kostade den, vilket är rätt mycket men de lär ska ha bra andrahands värde (typ 50 euro) så tyckte att det var ok. Kollade på huuto och det fanns en hel del till salu men den här gången orkade jag inte vänta på att få den utan ville ha en genast. Tycker att det sku vara jätte safe att köpa begagnat, de går ju inte direkt sönder.... men skulle köpa en sådan som har en instruktions DVD med för jag tyckte åtminstone att det sku ha varit omöjligt att fatta knytningen utan visuell hjälp.
Och idag igen har jag använt den halva dan och jätte nöjd!

Trevlig lördag kväll alla och hälsningar från skärgården!
Bild
Bild
Bild
pekkasmamma
Silvermedlem

Oläst inläggav pekkasmamma » 05 jun 2010, 20:32

Vi köpte bärsjal av märket hug a bub, från bebe i kampen. 85 euro kostade den, vilket är rätt mycket men de lär ska ha bra andrahands värde (typ 50 euro) så tyckte att det var ok. Kollade på huuto och det fanns en hel del till salu men den här gången orkade jag inte vänta på att få den utan ville ha en genast. Tycker att det sku vara jätte safe att köpa begagnat, de går ju inte direkt sönder.... men skulle köpa en sådan som har en instruktions DVD med för jag tyckte åtminstone att det sku ha varit omöjligt att fatta knytningen utan visuell hjälp.
Och idag igen har jag använt den halva dan och jätte nöjd!

Trevlig lördag kväll alla och hälsningar från skärgården!
Bild
Bild
Bild
pekkasmamma
Silvermedlem

Oläst inläggav enderbyland » 07 jun 2010, 14:44

nu vet jag inte sådär på rak arm vad vi har för märke på vår bärsjal, men en i triko och lång sådan. Ett tips bara om knytningar. Finns en hel del videor om knytningar på youtube. Bara å skriva in bärjsal som sökord så kommer det upp fast hur många :) gillar själv bäst den dubbla knytningen med kors på ryggen.
enderbyland
Guldmedlem

Oläst inläggav Mammafant » 07 jun 2010, 15:38

I dag blir vårt lilla troll redan 1 månad!! :heart:
Tänk, redan en månad...tiden går nog så fort! Fast å andra sidan känns det som om vi alltid skulle ha haft honom här...konstigt! :)

Beställde en bärsjal åt oss i dag!! :clap: Nu hamnar jag vänta en stund på den, skulle ju villa ha den nu med det samma! Men alla andra i familjen har flunssa o feber, så kommer inte i väg på nån shoppingtur...
Stackars vår lilleman...Bara en månad gammal och har redan sin första förkylning! :ledsen: i går hade han lite feber, snuva och hosta... i dag bara snuvig o hostar lite- hoppas det går fort om!! det gör ju så illa i mammas hjärta när lillen har snuva o illa att äta... och storasyster fick börja sitt sommarlov med att ligga inne...nåh, alla tre mår redan bättre i dag än i går, o det e ju helt okej att ha gubben hemma lite extra dagar!

Vad tycker ni andra om att sätta in en lista här på första sidan(som det finns i många andra månadsgrupper) med datum,kön o vikt/längd o så kan man fylla på efter nån månad eller ett år el. så...?? nån fiffikus som vet hur man gör...? 8)
Mammafant

Oläst inläggav enderbyland » 08 jun 2010, 09:13

mammafant,

samma hände oss. Vi rök på förkylning hela familjen med en gång :/ Det är så hemskt när domhär små blir sjuka som int kan fräsa ut snitt snor och som man inte får och kan ge något annat än bröstmjölk och saltlösningsdroppar...
Men som tur är går förkylningarna rätt fort över ändå. Vi slapp dock febern här och hade "bara" sjuk hals o snuva.
Hoppas ni mår bättre snart. Krya på er! :kram:

Lista blir bra:

Menar du såhär Mammafant?

10.5 Enderbyland: pojke: 3850gram: 50cm
enderbyland
Guldmedlem

Oläst inläggav charlies » 08 jun 2010, 20:12

Hej! Vill så gärna ha alla era åsikter, erfarenheter och tankar, för nu känner jag mig lite trött och ledsen angående amningen :unsure:

Vår fina, fina tös föddes på natten mellan fredag och lördag, så idag är hon ju bara 3,5 dygn gammal - så egentligen kan ju allt bli bra ännu...men;
Den första natten var hon fast vid bröstet kl. 03-06, så sov inget alls. Följande dag provade jag amma, men på kvällen efter att ha ammat henne och hon fortfarande var hungrig bara grät jag för jag hade så ont i brösten och kunde bara inte amma mera...Då barnmorskan kom in såg hon på mig och sa direkt "att nu får pappa och beibi komma med mig och få ersättning så att mamma får sova!"
Följande dag ammade jag ca. 15 minuter per bröst var 4:e h, och gav sedan ersättning till. Brösten fick sedan vila under natten. Amningsgummi hjälpte ej.

Inatt, alltså första natten hemma, fick jag stora, onda bröst och tänkte att NU blir det här nog bra! Men idag har hon somnat vid bröstet varje gång. Gav då ersättning, vilket hon sen sög i sig bums. Viket ju betyder att hon var hungrig.
På kvällen då brösten fortfarande kändes stora och ömma så provade jag pumpa, och det kom knappt någon ”mjölk”. Några droppar från vänster, nästan bara blod från höger (vårtgården).

Funderar på om jag nu borde pumpa i fortsättningen för att få mjölken att stiga mer, och bara ge ersättning åt henne??
Men då funderar jag:

1. Hur ofta ska jag ge ersättning? På bb sa dom att det inte får gå längre än 4 h mellan matningarna, men känns ju helt avigt att väcka henne för att ge mat!? Men samtidigt så vet väl barnmorskorna vad de pratar om... Barnläkaren som gjorde "hemgranskningen" sa t.o.m att vi skulle mata med 3 h mellanrum för att hon inte kissade tillräckligt. Eller ska jag vänta tills hon börjar gråta av hunger?
2. Kan hon ”glömma bort” suggreppet om hon nu bara får flaska och jag pumpar?
3. Tösen har inte haft något bajs i blöjan ännu, hur länge ska det räcka innan det börjar löpa? Luft kommer det hela tiden. (Barnmorskorna sa att det inte är något att fundera på eftersom hon tydligen bajsat då hon kom ut, fostervattnet var klart när de spräckte hinnorna, men brunt då hon kom ut)

Mycket tacksam för svar!

H. Nybliven, förvirrad mamma :ledsen:
Bild
Bild
charlies
Silvermedlem

Nästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper