JUNIBEBISAR 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: JUNIBEBISAR 2010

Oläst inläggav lilja84 » 03 aug 2010, 20:39

En liten uppdatering från oss... har idag haft samtal med prästen inför söndagens dop... Nu ska lilltösen äntligen få sitt namn (som vi nog haft bestämt långt före hon kom till världen) Ronja Rebecka. :love:

Helt otroligt vad fort hon växer.. har redan börjat använda str 62 på kläderna trots att de är ännu lite för stora, men har inte så mycket i str 56 och inte nå varma kläder speciellt nu då det blivit svalare. Väntar med spänning på 2-månaders kontrollen då vi även ska ta rotavirusvaccinet... Hur har ni andra tänkt göra med det? Vill ju inte vara med om rotavirus här inte...

Hoppas att vi ännu får många varma sommardagar i augusti och att våra små växer och mår bra :D
Bild
Bild
lilja84

Oläst inläggav Yinka » 04 aug 2010, 15:56

Hej allihopa nu kommer jag äntligen med!

3.6.2010 Pojke 2455 gr 46,5 cm Hoppsan
7.6.2010 Flicka 3230 gr 48 cm Yavanna
13.6.2010 Flicka 3660gr 51 cm Wilmina
16.6.2010 Flicka 3250gr 48cm lilja84
16.6.2010 Pojke 2990gr 50cm elisaaa
18.6.2010 Flicka 2600gr 49,5cm tingel
21.6.2010 Flickor 2860 g 48cm och 2650g 47cm Yinka
25.6.2010 Flicka 3392gr, 51,5cm Lillisen
27.6 2010 Flicka 3840 gr 50 cm Lyninda

Här har det nog börjat bra, flickorna har vuxit mycket och börjat få tag på dygnsrytmen. I natt sov Olivia 8h i sträck och Amanda vakna bara en gång och åt under de timmarna. Jätteskönt! Jag har hittills haft massor med hjälp, egentligen inte varit ensam med dem alls, men på måndag börjar vardagen, då börjar både mannen min och mamma jobba. litet skrämmande känns det men antar att det skall gå bra.

Jag har också tagit fram 60 och 62 kläderna, litet stora är de, men 56 börja kännas litet spända, skall till rådgivningen om en vecka, få se om de har sprängt 5kilos gränsen. jag helammar, vilket egentligen har gått över förväntan, även om jag inte i min vildaste fantasi kunde föreställa mig hur mycket tid amning kunde ta, vissa dagar känns det som om jag ammar hela tiden, men andra dagar så som idag är det bättre.

Jag hade nog tänkt ta rotavirus vaccinet, och alla andra vaccin som erbjuds för den delen. Ha det skönt i hettan!
Yinka
Silvermedlem

Oläst inläggav Hoppsan » 04 aug 2010, 20:32

Bebis fick ett babygym - eller babymatta va det nu heter, av sin mormor idag. Det var intressant! han satt å tittade och tittade och jollrade lite när han låg på mattan. Han somnar till natten ca kl 12 men sover då ganska bra och äter bara en gång mellan 12 och 7-8. Men vi sover sen båda till nästan 10 nu :) eller hela familjen :) snart börjar skola för storebror och jobb för pappa så då kanske vi får lite andra rutiner. Men nu njuter vi av att ta dagen som den kommer. Det enda "jobbiga" är att det är ganska mycket ledsamt skrik på kvällen, anar det först beror på magbesvär och sen på att han blir för övertrött tillsist innan han kommer sig till ro.

nu skall jag gå på kvällsgoset :heart:
Bebispojke 3.6.2010
Hoppsan
Silvermedlem

Oläst inläggav elisaaa » 05 aug 2010, 09:17

Hej på er!

Jag skrev för några veckor sen et långt inlägg, men sen försvann allt och jag orkade inte skriva om det så därför har inte jag varit så aktiv här.

Vi har nu varit på semester med H en vecka i Jakobstad. Tågresan gick över förväntan fast jag hade pakat en massa saker m.m. Trevligt att se alla vänner och bekanta, den 26.7.2010 var det ju ett år sen jag flyttade därifrån ner till nyland.
Sen har vi också varit till barnatillsynskvinnan så nu är gubben erkänd som far och vårdnadshavare till H. :)
Och den 14.8 så ska vi ha dop här i Borgå. Gästerna kommer långa väga, ända från Torneå och Österbotten.
Mamma fick just igår färdigt sytt/stickat/virkat dopkolten. Riktit snygg! Blir nog något som följer med i släkten minsann.

jahas, nu vaknade H. dags för mat igen.

Sköt om er!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
elisaaa
Silvermedlem

Oläst inläggav Lillisen » 05 aug 2010, 14:22

Nu ska jag också aktivera mig! Lillfröken (som ska få namn först 5.9.) har varit en nöjd liten bebis hittills. Vi var idag till rådgivningen, fröken är nu 56,5 cm lång och väger 4900g.

På kvällen kan hon dock vara lite missnöjd före vi lägger oss, men som tur inget långvarit. Hon sover ganska så bra med ett eller två uppvak. Hittills har jag sovit med henne i samma säng i gästrummet men tänker nog flytta henne till spjälsäng bara jag får den i ordning. Jag skulle nämligen gärna flytta oss till vårt riktiga sovrum och börja sova i vår parsäng, hittills har mannen fått sova där ostört så att han ska orka med storasyster och nu snart jobbet på dagarna.

Jag ska försöka börja ordna saker inför dopet nu, borde hitta nåt bra ställe där man skulle få smörgåskakor och dylikt, vet ett konditori som lagar jättegoda fyllda tårtor men nåt saltigt måste man ju också ha. Så har jag också problem med att välja vad jag ska ha på mig.. Hjärnan fungerar inte helt som den ska just nu :hm:
Bild Bild
Lillisen
Silvermedlem

Oläst inläggav elisaaa » 06 aug 2010, 16:38

Idag visade de stratetiga måtten på lillkillen 58 cm lång & 5205 gr & huvudet 38 cm. :)

Stolt mamma! :love:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
elisaaa
Silvermedlem

Oläst inläggav lilja84 » 09 aug 2010, 09:44

Nu är då lilla Ronja döpt... Hon var så snäll i kyrkan, inte ett pip kom det ur henne. Trodde nog att hon skulle skrika och leva om sig eftersom hon gjort det hela förmiddagen men hon somnade passligt före.... Mycket foton blev det taget och alla drack och njöt av det som bjöds... Var rädd att vädret skulle bli dåligt så att vi inte skulle kunna sitta utomhus och dricka kaffe men vädrets gudar var på min sida och man kunde riktigt bra sitta ute och njuta... Nu tillbaka till vardagen om man kan säga så (far i huset har ännu inte haft sommarsemester utan har ännu 1 vecka kvar att jobba) Men från och med fredag ska vi njuta och fara på en liten minisemester till Kalajoki med mina föräldrar :clap:

Hoppas augustivädret är på vår sida så att våra små kan sova ute och vi kan njuta :) Sköt om er!
Bild
Bild
lilja84

Oläst inläggav Tingel » 19 aug 2010, 12:06

Hej på er alla! Undrar om det alls är någon som hinner titta in här längre. Här är det väl rätt bra också, lillan har haft en del magknip och jag misstänker att det inte är slut på det ännu, men det ska väl inte gå allt för många veckor till i alla fall. Det är åtminstone inte kolik, pust! Har provat på ensamstående mamma-livet då min sambo är på sjön, det är väl så där, på ett sätt skönt för man får ha sina rutiner som man vill.
Känns konstigt att stanna hemma nu när alla går på jobb. Har tänkt vara hemma åtminstone över nästa sommar, kanske året ut. Får se.
Var på efterkontroll i går och allt verkade bra, har slarvat lite med knipövningarna bara så det får jag nog skärpa mig med.

Hej från oss!
Tingel
Silvermedlem

Oläst inläggav tigern2010 » 31 aug 2010, 13:26

Hej junimammor!
Hittade äntligen tillbaka till forumet. Lille A (pojke) föddes 8.6 m strategiska måtten 3 710 o 52 cm. Om ngn vill uppdatera listan :). Hur har vardagen börjat rulla för er? Har ni fått tag i ngn dagsrytm? Lille A har nu äntligen börjat sova längre dagspass o man hinner få ngt gjort mellan varven. I juli (antar det var hettan) sov han 4-5 st halv timmes pass i dagen. Inte att han ville sova längre. Nattandet går ok-han ha alltid somnat kring 8-tiden, som mest sovit 6 timmar i sträck första passet. Sedan varierar resten av natten, vaknar kanske m ca 2 timmars mellanrum. En del luftbesvär o magknip på kvällarna o nätterna ibland. Till all tur ingen kolik. Vad har ni för erfarenhet av det ni själva äter?

Tutten vill lille A inte ta. Har hittills provat m 2 sorter (Aino ensitutti o en naturgummi), men han bara tuggar på dem el spottar ut dem. Det skulle vara bra m tutt ibland så han sku komma lättare till ro utan bröstet. Har ni ngr tips gällande saken?

Annars ha A vuxit massor-e stadig o bussig. Var 5 920 g o 58,8 cm i slutet av juli. Kör redan med strlk 68. Idag försökte A själv rulla över på magen för 1a gången o blev arg då det inte lyckades :) Han skrattar mycket o även "pratar" en hel del. Är intresserad av lampor, våra tavlor, spegelbilden, mikron..
tigern2010

Oläst inläggav tjej82 » 05 sep 2010, 09:37

Hej!

Jag är in hit och kikar då och då men har inte kommit mej för att skriva nåt ännu...men ska väl ta mej i kragen nu :)

Uppdatering av listan:

3.6.2010 Pojke 2455 gr 46,5 cm Hoppsan
7.6.2010 Flicka 3230 gr 48 cm Yavanna
13.6.2010 Flicka 3660gr 51 cm Wilmina
16.6.2010 Flicka 3250gr 48cm lilja84
16.6.2010 Pojke 2990gr 50cm elisaaa
18.6.2010 Flicka 2600gr 49,5cm tingel
21.6.2010 Flickor 2860 g 48cm och 2650g 47cm Yinka
25.6.2010 Flicka 3392gr, 51,5cm Lillisen
27.6 2010 Flicka 3840 gr 50 cm Lyninda
29.6.2010 Flicka 3465 g 48 cm, tjej82

Där kom min tös med också :) Såg att det var nån annan som hade gubben på sjön..det har jag också, men livet som halvtids-ensamstående går nog riktigt bra även om det blir lite långtråkigt emellanåt. Men som tur är lilltjejen vår för det mesta en riktig solståle! Tillväxtperioder kommer ca. med 2 veckors mellanrum och då äter hon massor..varannan timme nästan på natten..men i normala fall sover hon 6-8 timmar i sträck så man får ju ta igen sej då!
tjej82

Oläst inläggav Yavanna » 23 sep 2010, 11:15

Hej alla! Min lilla tjej började svänga sig från rygg till mage igår, och nu gör hon inget annat! :clap: En fin liten dam, nu väger hon ca 6 kg och är 62,5 cm lång enligt mina hemmamätningar (det var två veckor sedan senaste rådgivningsbesök, så vikten blir lite ungefärlig). Härligt att se hur hon går framåt både motoriskt och kognitivt, det händer något nytt nästan varje dag nu. Hoppas alla ni andra och era små mår bra!! =)
Bild
Yavanna

Oläst inläggav ulrika80 » 30 sep 2010, 18:46

Hejsan allesammans med junibabysar!
Även vi fick i juni 20.6 trots att det var beräknat först i juli, men det var lika bra eftersom det var en stor gosse, 49 cm och 3985 g.
Mår nog bra, växer så det knakar, var långt över 7 kg på 3 månaders kontrollen, men har ett litet "problem" som nån kanske kan ge något tips om hur man kan förbättra hans sömn dagtid??? Han sover 30 min exakt x ca 5 / dag och är även däremellan väldigt trött och ganska grinig. Sover dock helt ok på natten, vaken en till två gånger och äter men somnar genast om. Men jag blir smått tokig av den knyckiga dagssömnen eftersom hans 3 åriga bror också skall underhållas, och vi hinner bara börja med nåt, så vaknar lillebror. Brukar på förmiddagen gå ut och gå när han vaknar så somnar han om och sover medan vagnen rör sig men vaknar sen igen. Har någon nåt tips. (han sover på magen på nätterna, men jag har honom på rygg i vagnen, är det orsaken till hans dåliga sömn eller?

Tar emot tips med glädje h. Ulrika
ulrika80

Oläst inläggav Yinka » 01 okt 2010, 09:45

hej Ulrika,

ena av mina tvillingstjejer sover också väldigt dåligt på rygg och jag har lagt henne på mage också i vagnen eller var hon nu råkar sova på dagen, då sover hon lätt 1,5h på dagen, ibland tom 3. så prova att lägga henne på magen. det rekommenderas ju inte att ligga på magen, men jag har valt att ta risken, tror inte att det är så farligt och hon mår uppenbart bra av det.

Vilken stor kille du har, våra tjejer var 5,3 och 5,7kg på tre månader kontrollen.
Yinka
Silvermedlem

Oläst inläggav Wilmina » 24 okt 2010, 18:58

Oj, vi är ju aktiva :blink: ... tänkte lite lyfta på tråden för att höra hur ni andra har det?

Det är kanske lite sent nu, Ulrika, men min tös hade en fas där hon sov 4-5 x 30min på dagen. Men jag upplevde det inte som ett problem för hon var på gott humör däremellan och sov sen långa nätter. Och så gick det om - Hoppas det blivit bättre hos er också?

Annars så mår tösen överlag bra, äter, sover, skrattar, suger på tårna och har stark vilja att åla sig framåt men har nog inte ännu håka hur det ska gå till. Sitter även bra med stöd, kan också utan men faller genast omkull om hon ser nåt. Tråkigt nog blev vi båda förkylda förra veckan och då hade tösen nån svår natt när andningsvägarna var fulla av snor. Som tur är det bättre nu, även om hon ännu har snuva. Men hon är nog på otroligt bra humör trots förkylningen!

Ha det bra i höstrusket!
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav elisaaa » 24 okt 2010, 19:27

även jag har länge tänkt skriva, men har bara inte funnit någon inspiration till att ta tag i det.

vår kille var på 4 månaderskontrollen 65cm och 8050gr. Han har int ännu fatta vinken hur man svänger sig från rygg till mage eller tvärtom, men det är ju ingen panik. Sina händer och fötter granskar han noggrant. Dreglar som sjutton också :D ..
Sömnen är fortfarande ganska dålig om nätterna, men har på någotvis vant mig nu. Men väldigt trött är jag nog, men tänker som så att nog börjar väll han så småningom sova bättre.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
elisaaa
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper