Julibarn 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Julibarn 2010

Oläst inläggav Linornas mami » 18 apr 2011, 13:16

Beklagar sorgen, Juliett! Livet är verkligen orättvist ibland. Många kramar åt er :kram: .

Det har varit ganska tyst här på vår tråd ja... Inte vet jag riktigt vart tiden far, men känns som man inte hinner spendera lika mycket tid framför datorn mera. Det är sååå härligt när vårsolen skiner och det på riktigt börjar bli varmt. Lade undan vinterhalaren och -mössorna igår.

Här har vår sötnos bestämt sig för att stiga upp och stå. Vi sänkte ner spjälsängens botten förra veckan och följande dag, då jag satt henne i spjälsängen och sitta medan jag bäddade vår säng, bestämde hon sig för att stiga upp och stå helt på egen hand. Gissa om jag blev förvånad... herregud, min lilla sötnos håller på att bli stor med raserfart... Nu har hon stigit upp och stå också mot skötbordet. Men vingligt är det. Här kryps det nog inte, inte kommer hon i sittposition på egen hand heller. Hon vill bara stå nu för tillfället, så hon är ganska gnällig då man lägger henne på golvet...egentligen måste jag sitta med henne på golvet nästan hela tiden då hon är vaken. Kanske hon snart lär sig att komma upp på knä själv från liggposition.

En annan ny sak hos oss är att jag nu slutat amma. Planerade ursprungligen att sluta amma först då hon är 10 månader, men blev så jättetrött på det oändliga vaknadet på nätterna, så slutade lite tidigare (gissade att ammandet störde våra nätter). Har gått jättebra. Pappa har skött nätterna, två första nätterna sov jag på soffan. Nu har hon sovit 4 nätter i rad hela natten och så har hon börjat vakna först klockan 7 (tidigare klockan 6). Så vi är nog supernöjda. Hon dricker nu mjölken från pipmuggen (1 dl åt gången), tuttflaska har hon ju aldrig tagit. Nu om hon vaknar på natten har det oftast räckt med att ge henne snutte, några gånger har man måstat paija henne lite.

Nu skall jag fortsätta med att städa hennes klädskåp och röja undan för små kläder. Ha det bra och njut av vårsolen!
Linornas mami
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav juliett » 18 apr 2011, 21:51

Tack my och LInas mami! Känns fortfarande så overkligt allt, men så länge vi har något annat att fundera på så går det bra. Idag sade sambon att det är första dagen som han inte kännt sig så ledsen :( Visst var det väntat att det skulle gå så här, men inte så här fort...

my skrev:Förra veckan händer dock ny sak.. en dag, helt utan förvarning tyckte sonen att nu var han klar med amingen! Han bet i bröstet och vände bort huvudet, jag försökte några dagar ge bröstet då det var mjölk dags men inte. Så försökte vi med flaskan men inte det dög heller. Men så en natt då han vaknade prövade vi flaskan igen och då tog han den och efter det så inga problem.. han var väl då tillräckligt törstig. Han dricker nu bara 2ggr/dag från flaskan, på eftermiddagen före vilan och på kvällen. Ungeför 150-180ml per gång. Så får han 150ml per grötportion 2 gånger. Ja, och så är vi ju tvungna att värma flaskan en gång per natt.. men det ska vi snart ta itu med, tror han inte skulle behöva den men kanske en vana? Jag pumpar också en eller två gånger per dag, för mina bröst hann inte riktigt med då det slutade så tvärt så lite kommer det ännu, så länge jag orkar pumpa lite så kommer det väl lite.
Först kändes det lite ledsamt på ett sätt att amningen tog slut så snabbt men nu efter en vecka så känns det mest enkelt. Mera tid för annat och mera tid med storebror på tumis då jag inte behöver passa någo amningstider. Och pappa tycker det är super kul. Så den här nya situationen passar nog familjen jätte bra. Också skönt att lillis fick göra det själv i sin egen takt.

Jag ammar dottern bara på natten mera, om det behövs. Nu när tänderna har bråkat och hon sovit oroligt så har det blivit mera nattmat, men nu har det gått bättre igen. Prövade en tid att amma henne till natten, men slutade när hon bet mig i bröstet och riktigt drog i bröstvårtan. Aj!! :scared: Dom nätterna dottern får mat så kan hon ev. sova lite längre på morgonen, idag gav jag bröstet kl. 6 då hon började böka på i sängen så fick jag och sambon en liten sovmorgon :) Och jag har märkt att vaknar hon före 7.30 så blir dagen så lång för henne och det blir en massa pirr när hon inte orkar. Hur sover han på natten, när ger ni flaskan? På rdg säger dom ju att dom inte behöv nattmat mera efter 6 månader, men dottern har nog alltid verkat hungrig då hon vaknat på natten (förutom den senaste månaden, då har det nog mera varit en tröst). Jag tycker att man inte skall ta så mycket stress över saken, så länge man själv inte tycker att det är jobbigt :nicka:

Linas mami skrev:Här har vår sötnos bestämt sig för att stiga upp och stå. Vi sänkte ner spjälsängens botten förra veckan och följande dag, då jag satt henne i spjälsängen och sitta medan jag bäddade vår säng, bestämde hon sig för att stiga upp och stå helt på egen hand. Gissa om jag blev förvånad... herregud, min lilla sötnos håller på att bli stor med raserfart... Nu har hon stigit upp och stå också mot skötbordet. Men vingligt är det. Här kryps det nog inte, inte kommer hon i sittposition på egen hand heller. Hon vill bara stå nu för tillfället, så hon är ganska gnällig då man lägger henne på golvet...egentligen måste jag sitta med henne på golvet nästan hela tiden då hon är vaken. Kanske hon snart lär sig att komma upp på knä själv från liggposition.

Vi sänkte också vårt sängbotten nu på helgen, då hon svänger sig så mycket och försöker ta sig upp. Nu känns det tryggare igen att ha henne där! Och igår kväll satt hon i fotändan och såg nöjd ut :love: Som tur har hon inte ännu tagit sig upp och stå (bara på knäna), men det kommer väl snart...

Otroligt fina dagar som vi haft nu! Känns bara lite svårt att veta hur man skall klä dottern. Luften känns ju ändå lite kall ännu och jag brukar ha henne för det mesta i skuggan och sova... Hur klär ni era barn? Har min lillebrors gamla lådhalare på henne, den är ganska tunn (och 19 år gammal :D ), vantar, mössa (ingen hjälmössa mera) och yllesockor. Sen sätter jag henne i sovpåsen i vagnen. Åker vi bil så har jag nästan haft henne utan halare i bilen, ialla fall om solen skiner.
Våra fina :love: 13.7.2010 & 26.2.2013 :love:
juliett
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Linornas mami » 19 apr 2011, 14:35

Jag tycker inte heller man skall ta någon stress över nattätandet så länge man själv orkar och det känns bra. Ifall vår dotter inte hade vaknat så ofta på natten, så hade jag nog fortsatt amma. Jag tror nog vissa babysar över 6 månader nog behöver mat på natten. Vissa vuxna äter ju också på natten.

Det där med ytterkläder ja...jobbigt att veta vad som är passligt. Då hon sover ute har jag en fleecehalare, tunn bomullsmössa och en hjälmmössa i bomull, yllevantar och -sockor och så lägger jag henne i mammalådans sovpåse (brukar inte stänga sovpåsen helt). Hon verkar passligt varm då hon vaknar. Ajjo, eftersom vi nu har sittdelen ibruk, så har jag en yllefilt i fotändan, eftersom fotändan är så öppen och där drar kallt. Om vi är ute och gå så har jag en "välikausihalare" på henne och den där vita tunna overallen från mammalådan. Tidigare hade jag en fleeceoverall under, men nu när solen värmer så mycket tycker jag det blir lite för tjockt. Vår flicka är inte så frusen av sig, hon börjar svettas ganska lätt om man har för mycket kläder på henne. Jag har också handskar och fötter av samma tyg som halaren (vindtätt) då vi är ute och gå.
Linornas mami
Silvermedlem

Oläst inläggav my » 19 apr 2011, 22:27

Redan en tid före sonen slutade amma så vaknade han en gång per natt för att amma, ofta kring 4 men sen började det bli allt mellan 1.30 och 3.30. Nu då han tar flaskan så sover han 20-04 och sen dricker han ca 180ml och fortsätter sen sova till en 7/8 tiden. Nu har det dock gått 2 nätter så att han vaknat först kl.5 och vill komma breve men jag har inte gett mjölk och så far han omkring i sängen nästan en timme och somnar om och så sover han till 8. Jag har inte gett flaskan för tycker det är ju nästan morgon. Skulle gärna villa att han somnade om snabbare vilket han kanske skulle göra om han får mjölk men ska se nu om han skulle komma över det här och somna om snabbare. Han vill ligga helt nära, helst ligger han på mig och sover lite till. Inte så roligt då han inte ligger stilla utan kastar sig hit och dit innan han somnar om.
Lite trött är man ju att stiga upp och värma mjölk mitt i natten men som tur är det bara en gång så det klarar jag ännu av, även om det är med ögonen i kors..
Två gullungar 09/2006 och 07/2010
my
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav juliett » 26 apr 2011, 22:16

Vilka härliga vårdagar vi haft! :clap:

Nu har vi begravningen över, det var en tung påskhelg i år... Det verkade som om dottern skulle ha kännt på sig att det var något allvarligt på gångs, när vi lade blommorna på kistan var hon helt lugn och inte sade ett ljud.

Några bra nätter har vi haft, men under påskhelgen (då vi var hos sambons mamma) sov hon dåligt igen. Vet inte om det berodde på att det var så länge ljust på kvällen (det är ännu längre ljusare om kvällen i Österbotten än hemma hos oss), att vi glömt henne "sovdjur" hemma eller om det var tänderna som bråkade. Hon har en ny tand på kommande igen... Men förra natten sov hon gott i sin egen säng :love: Få se hur det blir i natt...

Min mammaledighet tar slut denna vecka :( Skall jobba lite i maj, men på sommaren skall jag försöka att inte ta några arbetsturer. Idag har vi krattat på gården och dottern har suttit i vagnen och sett på. Lite rastlös blir hon om hon sitter alltför länge, men så länge det finns något att kika på så går det bra :) Och springer katten på gården så är hon så glad!

Tänkte pröva byxblöjor då blöjbytet börjar vara ganska utmanande då hon inte alls vill ligga stilla. Har prövat Liberos Up&Go, storlek 4 var för liten redan för flera månader sedan (fick några provexemplar), men 5:an sitter bra. Nu tänkte vi pröva Mumins byxblöja. Har ni andra några erfarenheter av byxblöjor? På barnmässan delade dom ut provexemplar av Huggies byxblöja, storlek 4, dom verkade också helt bra, men jag har ej hittat dom i vår butik...

Har ni redan börjat ge av er mat vid måltider, eller lagar ni ännu egen mat åt babyn? Jag har nog ännu fixat egen mat åt henne, dock med lite mera tuggmotstånd än tidigare.

Hoppas dom fina vårdagarna fortsätter ännu!
juliett
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Linornas mami » 27 apr 2011, 09:26

Tror nog de små kan läsa mamma och pappa ganska bra och vet då något allvarligt är på gång.

Här har redan mammaledigheten tagit slut, men återvänder i augusti till jobbet. Vi fick dagvårdsbeslutet hem i posten igår och det blev vårt alternativ 1, så vi är jätteglada. Här har vi också varit ut i vårvädret på påsken, satte med fröken på en filt och såg på när pappa jobbade med blomsängen. Jag gav henne några kottar att se på och förstås satt hon dem genast i munnen. Nå, inte är det så farligt om hon tuggar på naturprodukter :nepp: ... Ajjo, vi såg en humla då vi satt på fliten och lillfröken vinkade åt humlan... :love: sååå gulligt!!! Måste ännu kratta det sista löven på gården idag; tror jag tar och testar julietts sätt och sätter henne i kärran och se på. Hon brukar inte bara ha så jättelångt tålamod.

Vi testade också Liberos byxblöjor nr 4 för en tid sedan, men de var nog för små och då stod hon inte stadigt ännu heller. Hon hålls ännu relativt bra på skötbordet, ifall hon får ha något i handen så tror vi kör med tejpblöjor ännu en tid. Men nu då hon står bra så är de säkert lättare att få på byxblöjorna.

Jag har nog redan gett lite av vår mat åt henne, te.x. korvsoppa (osaltad) och makaronilåda (lättsaltad) har hon ätit. Hon tyckte jättemycket om det. Vi har haft lite matstrejk på gång en tid, men den här veckan har hennes aptit kommit tillbaka. Jag hamnade faktiskt köpa 5 månaders burkmat åt henne, eftersom hon vägrade bitar (fastän hon ätit dem tidigare). Nå, det gick över på en vecka. Jag blev nog ganska frustrerad då vårt matvrak mittiallt åt endast 5-6 skedar per gång. Hur jag än trugade så öppnade hon inte munnen. Tidigare hade man kunnat distrahera henne med t.ex. en vispel men inte nu. Igår gav jag henne första gången turkisk yoghurt med fruktpure. Hon gillade det. På 1 maj blir vår lilla prinsessa 10 månader, helt otroligt! Jag märker nog att hon inte längre är en liten liten bebis, utan hon börjar bli en liten flicka.
Har annars gått otroligt snabbt framåt med hennes rörlighet nu (hon som är så lugn och varit sen med att börja röra på sig). För bara nån vecka sedan steg hon opp själv första gången och nu kan hon redan gå många var runt vårt vardagsrumsbord. Hon brukar ramla åtminstone 10 gånger per dag och varje gång blir det gråt (fastän hon egentligen inte stöter sig, blir mest rädd), så har nog fått trösta henne mer än vanligt. Nå, det kommer säkert en lugn period gällande rörligthet snart igen. Brukar gå i vågor.
Det är bara så sött när hon står och håller i sig i vardagsrumsbordet med en handen och vinkar åt en med andra. :love: :love: :love:

Njut av vårvädret!
Linornas mami
Silvermedlem

Oläst inläggav lilymay » 30 apr 2011, 15:13

Här har jag inte varit in och kikat på läääänge! Ska passa på och skriva lite nu när jag har en stund ledig och råkar vara framför datorn.

Kram på dig juliett, det har säkert varit tufft... :kram:

Jag har jobbat eftersom lillgummans pappa tog pappamånaden genast efter att föräldraledigheten tog slut (tog då alltså de sista 12 dagarna av mig + 12 till) Första veckan hade jag hemskt lessamt efter min lilla då jag for före hon vaknade och fick vara med henne bara ett par timmar varje dag. Nu känns det faktiskt skönt att vara tillbaka i jobb, göra något annat varje dag och tala med vuxna om annat än blöjor och puréad mat :D Hon och pappa har egna rutiner och fasoner och det är underbart att se att de har kommit varandra så nära. Hälsosamt också för pappa att se att det ÄR mycket arbete att "bara" vara hemma med ett spädbarn :nicka: Nu i maj kommer jag att jobba 75% och min mamma sköter de dagarna. Vi är, enligt min åsikt, lyckligt lottade med en mormor som kan dra ner på sitt jobb för att sköta.

Vår lilla har vuxit upp så mycket den senaste månaden. Dagen för 9-månaders dagen ställde hon sig upp och stå och nu har hon börjat promenera runt med stöd av möbler samt sin gåvagn - helt otroligt!! Hon pratar mer, igår kom "mammammam" (vet ju inte om hon alls menar mig, men sött är det). Vinkar åt alla, skrattar och visar upp alla sina 8 tänder (!). Vi har börjat äta mer "riktig" mat, typ hemlagade köttbullar, pasta, det kött/den fisk vi äter men utan kryddor/sås etc. och allt slinker ner. Hon älskar att leka kurragömma, men vill helst leka med mina föräldrars katt. Så fort hon ser den så börjar hon frenetiskt vinka, skratta och säga "Krrr-krrr". Det säger hon bara då hon ser en katt, vare sig den är levande eller i en bok - ljuvligt värre!

Nåja, nu ska jag ta en snabb sväng till butiken för att inhandla lite godsaker till kvällen. Vi firar hemma i år, ingen vappenfest, men det är egentligen ganska skönt. Imorgon blir det förstamaj-lunch med släktingarna - premiär för lillan!

En riktigt Glada Vappen till alla julimammor & bebisar!
Bild
lilymay

Oläst inläggav my » 01 maj 2011, 10:17

Glad 1:a maj alla julibebisfamiljer!!!
Vi var igår hos våra vänner på kvällen, blev lite sent för båda barnen. Lillebror hade inte ro att somna där pga av allt roligt dom större pojkarna höll på med. Men han orkade relativt bra till ungefär 22, sen åkte vi hem för också storebror började vara ganska slut, precis som dom 2 värdbarnen. Men roligt var det, och tycker lillebror är så härlig när han orkar vara på gott humör. Lite skrik emellan och sen skrattar igen..

Grattis igen till alla framsteg! Det är så härligt när det märks att dom små börjar prata mera hela tiden, även om det bara är stavelser som äm-äm men ändå. Haha, på rörelsefronten ålas här framåt. Men fattar inte hur lillis älskar att åla sig utomhus också. Han far fram som en raket på marken, och lite sand i munnen stör honom inte. Det är så mycket intressant som skall utforskas. Och att gunga i babygungan på gården är det bästa. Tyvärr måste han ju dela den med några andra småbarn här på gården..

Nu har det gått en vecka så att lillis sovit hela natten! Jess! Han vaknar tokigt tidigt på morgonen, 6.30.. själv skulle jag gärna sova liiite längre men man kan ju inte få allt. Kring 20 sover han senast på kvällen så sku jag bara få mig själv i säng lite tidigare sku jag ju nog vara lite piggare på morgonen.

Ha det bra alla. Nu ska vi hitta på något roligt som också passar en snorig baby med grym hosta.
Två gullungar 09/2006 och 07/2010
my
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav juliett » 02 maj 2011, 14:19

En god fortsättning på maj-månad till er alla! :)

Vi firade också vappen hemma tillsammans med några vänner, grillade och såg på ischockey.

lilymay skrev:Jag har jobbat eftersom lillgummans pappa tog pappamånaden genast efter att föräldraledigheten tog slut (tog då alltså de sista 12 dagarna av mig + 12 till) Första veckan hade jag hemskt lessamt efter min lilla då jag for före hon vaknade och fick vara med henne bara ett par timmar varje dag. Nu känns det faktiskt skönt att vara tillbaka i jobb, göra något annat varje dag och tala med vuxna om annat än blöjor och puréad mat Hon och pappa har egna rutiner och fasoner och det är underbart att se att de har kommit varandra så nära. Hälsosamt också för pappa att se att det ÄR mycket arbete att "bara" vara hemma med ett spädbarn Nu i maj kommer jag att jobba 75% och min mamma sköter de dagarna. Vi är, enligt min åsikt, lyckligt lottade med en mormor som kan dra ner på sitt jobb för att sköta.

Jag hade min första arbetsdag idag, jobbar halvtid nu i maj. Kändes helt bra att jobba lite igen och jag har inte ens hunnit vara så nervös över saken. Kanske det beror på att jag vet att det bara är denna månad och att dottern har det bra med min syster eller mamma som sköter henne dom dagar jag är på arbete. Blir säkert annorlunda i höst då jag börjar jobba "på riktigt" och dottern skall till dagis :unsure: Vi har inte ännu fått något beslut över dagsvårdsplats, men kanske det är på kommande...

my skrev:Nu har det gått en vecka så att lillis sovit hela natten! Jess! Han vaknar tokigt tidigt på morgonen, 6.30.. själv skulle jag gärna sova liiite längre men man kan ju inte få allt. Kring 20 sover han senast på kvällen så sku jag bara få mig själv i säng lite tidigare sku jag ju nog vara lite piggare på morgonen.

Oj vad skönt! :clap: Våra nätter är fortfarande oroliga... 5:te tanden är på kommande, så det kan bero på det, men jag är lite orolig över ifall det inte går över, det har ju pågått i en månad redan... Hon har nog fått två tänder den senaste månaden och några nätter har varit helt bra, men under dom flesta nätter vaknar hon flera gånger och gråter. Tror också att det kan vara någon form av separationsångest på gångs, hon lugnar sig så fort jag tar upp henne. Men någon "tassuhoito" verkar inte ha effekt, hon blir bara mera ledsen och börjar skrika hysteriskt. Känns lite jobbigt då vi haft så bra nätter och jag trodde nattvaknandet skulle ha varit så gott som förbi redan... :ledsen:

På dagarna är hon för det mesta på gott humör och en riktig solstråle :love: Fart på har hon och hon finns överallt. Väntar nu på flera varma dagar, så att man kan börja vara mera utomhus och t.ex. sitta på gräsmattan. Vår gräsmatta har varit så fuktig, så vi har inte vågat ha henne och sitta där ännu.

Linas mami skrev:Ajjo, vi såg en humla då vi satt på fliten och lillfröken vinkade åt humlan... sååå gulligt!!!

Vad gulligt!

Och till helgen får vi fira morsdag! :clap:
juliett
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav juliett » 24 maj 2011, 20:34

Här är så tyst på vår tråd! Vad sysslar ni andra med?!? :)

Hos oss är det bara bra, förutom nätterna som bråkar lite ännu. Det fungerade bättre en tid, men i helgen var vi till Österbotten igen för att städa sambons pappas lägenhet och fixa lite pappersarbete och dottern sov lite oroligt där. Jag tror att hon påverkades av att där är så ljust om nätterna. Rummet vi sover i har bara persienner och dom släpper in en hel del ljus. Första natten då vi var där vaknade hon kl. 4, steg upp i sängen och började prata :swoon: Som tur så somnade hon om efter att jag gav lite bröst.Och nu så har hon sovit lite sämre igen när vi kom hem... Annars känns det ganska skönt att ha det mesta undan nu efter sambons pappas död, så nu skall vi försöka ta det lite lugnare och njuta.

Dottern har fått sin sjätte tand, hon stiger upp och står mest hela tiden och häromdagen sade hon mamma :love: Pappa har hon sagt redan en längre tid. "Hej" försöker hon också säga, men det går inte så bra. Själv har jag några dagar kvar på arbetet, sen börjar "allvaret" först i september. Inget beslut om dagisplats har vi ännu fått, men jag ringde upp damen som har hand om dagisplatserna och hon sade att vi fått platsen vi sökt. Lite oklart är också mina arbetsuppgifter inför hösten, ev. så kommer jag att få mera ansvar än vad det först var planerat, men det är helt okej isåfall och jag försöker att inte ta någon stress över det.

Märker att nu när jag jobbat, fast det bara varit 50%, så får man mycket mindre gjort hemma :scared: Trädgården är ännu ofixad, dammråttorna samlas i knutarna och saker finns överallt. Så fast jag trivts bra på arbete, så skall det nog bli skönt med lite ledigt igen :nicka: Man borde få jobba en månad och sen vara lite ledig och så jobba lite igen :blink:

Sköt om er alla, nu hoppas jag bara att vädret skulle bli lite "somrigare"! Vill slänga mig i solstolen, njuta av värmen (obs! inte hettan :D) och läsa en bra bok :clap:
juliett
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav anis* » 29 maj 2011, 14:20

Hej från mig!

Det börjar verkligen vara ett bra tag sen jag senast skrev! På något sätt har det bara inte blivit av.. :oops: Har egentligen inte kommit mig för att läsa så mycket av era skriverier heller, men då jag nu ögnade igonom lite gamla inlägg märkte jag ju att en hel del har hänt! Grattis till diverse framgångar :tumme: och kämpa på med tillfälliga motgångar och besvär! :kram:

Här har vi nu en flicka på dryga 10 månader som står, står och går med stöd. Krypandet har hon liksom skippat (visade dock att hon kan det också härom dagen) och kör med ålande i superfart kombinerat med sitta och stå. Storleksmässigt är hon en liten flicka (dryga 9kg 70+cm), men växer jämnt på sin egen kurva.

Hon säger också “mammammamam” och “papapapapaa”. “Papapapapaa” kom tidigare, men innebörden var mer oklar och kunde mer klassas som allmänt “babbel” (även om pappan ju naturligtvis gärna ville tolka det som “pappa” :wink: ) men “mammammamam” är ett nyare fenomen och det verkar också ha just den innebörden som man kanske lite väntat på.. Visst händer det att hon säger så också lite lösryckt, men ofta också helt klart så att hon sen söker sig till mig, eller gnyende söker mig i samma stund som hon får fram ett “mammammamama”. Ett par gånger har hon dessutom gett ifrån sig ett helt klart “mamma” också. Ens hjärta smälter ju bara :love: Fast samtidigt kan det nog vara lite jobbigt också ibland då flickan i samma väva överhuvudtaget verkar ha blivit lite mer “mammig” och ibland inte alls vill släppa i väg mig på wc:n heller t.ex. och bokstavligen klänger fast sig i bunten på mig eller börjar yla då jag svänger ryggen till.. Hon kan i bland också verka otröstlig med pappa, men lugnar sig ofta snabbt sen då jag tar upp henne. Urgulligt på sitt sätt, men som sagt också lite jobbigt ibland. Inte minst för pappan kan jag tänka då han plötligt inte riktigt duger till allt mer verkar det som. Skönt förstås ändå att man kan erbjuda henne den famn och tröst som hon behöver då hon är olycklig.. Och så går det här väl också om tänker jag mig. Kankse har det med någonslags separationsångest att göra, även om hon annars just inte alls visat tendenser till något sådant..? För övrigt är hon väldigt nöjd och glad samt nyfiken på världen. Tar gärna kontakt med människor omkring sig och flirtar med folk i butikskön, gör miner eller vinkar åt förbipasserande hundar :)

Det är spännande hur lika och ändå så olika utvecklingen går hos jämngamla barn! Hos oss pantade flickan ju på sina tänder tills hon blev 9 mån och nu också har hon “bara” två stycken (nere). Hon äter bra och det mesta man ger henne. Tillsvidare äter hon noh mest burkmat också för att hon ogärna äter mat med större bitar i (ganska svårt med 2 gaddar kan jag tänka mig). Får ofta välja mat för yngre barn eftersom burkarna 8+ mån ofta innehåller stora/många bitar. Förutom burkmat ger vi dessutom lite testplock/smakbitar nu som då och då går det mycket bättre att gnaga i sig alla möjliga bitar ss. majsbåge (storfavorit), gurka eller t.ex. tomat. Hon klarar ganska fint av att själv peta in dem i munnen dessutom. Tänker mig att vi nu i sommar kan testa en del mater ute också i picknickanda och så slipper vi skura hela köket också efteråt :lipa:

Vad kommer till sovandet så tar hon fortfarande natten rätt sent (lätt ca 22 innan hon somnar), men sen sover hon (kanske med något litet mellangnyende som passerar då man paijar henne/klappar rumpan lite) till 5, 6 eller t.o.m 7, varpå hon får mjölk (ammar tillsvidare ännu morgon + kväll, men funderar nu på att trappa ner också det / Tips/idéer på hur ni gjort?) och kan sen ännu sova någon timme till, vilket ju också kan vara rätt skönt för mig. Speciellt då jag ganska ofta “fastnar” uppe rätt länge också vid datorn/framför tv:n eller en tidning efter att hon/mannen gått och lagt sig och njuter av lite egen tid och då är det ju inte helt fel att inte behöva stiga upp I gryningen heller.. På dagen sover hon sedan oftast två gånger, ibland tre, varav den första på förmiddagen oftast är den längsta, speciellt om vi är ute.

Nu hör jag att gumman vaknat och jollrar med pappa i köket. Ska gå och leka lite kurragömma jag också tror jag :D

Ha det gott!
anis*
Guldmedlem

Oläst inläggav Linornas mami » 30 maj 2011, 09:56

Hejsan alla julimammor 2010!
Länge sen jag senast skrivit här. Vi har jobbat på gården hela veckoslutet, gjort lite ny gräsmatta och sånt. Märker att hela kroppen är lite öm av allt fysiskt arbete. Men det regnar idag, så kan med gott samvete slöa lite på datorn, medan flickan sover.
Hos oss var det mamma-ordet som kom först, pa-pa-pa har hon först börjat säga nu de senaste veckorna. Men som hos anis*, så tror jag inte hon ännu vet ordets betydelse, utan hon bara babblar på. En ny sak hos oss är att fröken nu, då man sätter henne på pottan, genast börjar "klämma på", så tror hon börjat fatta vad man skall göra på pottan. Allt som oftast kommer det något, men inte alltid.
För nån vecka sedan testade jag att sätta henne bakom gåkärran och ojdå...hon började genast gå med den. Vi har några böcker som vikt i den. Borde köpa en gåkärra för utebruk, så kunde hon kanske lite gå runt med den då mamma rensar blomsängarna :nicka: . Hon tycker för tillfället inte om att sitta stilla på golvet och leka eller att åla (kryper kan hon inte ännu, och tror ärligt talat inte att hon kommer att börja med det heller), enda hon ungefär gör på sin vakna tid är att gå längs alla möbler eller sitta i soffan och leka eller sitta i mammas famn. Så alla leksaker är egentligen ganska onödiga (förutom gåkärran). Hon älskar för tillfället att tomma alla lådor hon kan få upp. Mammas handväska brukar tömmas dagligen, likaså strumplådan och lådorna under skötbordet.
Och så märkte vi här en dag att hon fått två nya tänder nere, så nu har hon 8 tänder alltsomallt. Och första gången hon inte hade några symptom (förutom lite mera dregel) då tänderna kom fram :clap: :clap: , så vi märkte dem faktiskt först då dom redan var ordentligt framme.
Vi har också flyttat henne och sova i eget rum. Hon sover nu riktigt bra; somnar ca 20 och vaknar 6-6.30. I medeltal varannan natt hamnar jag en gång stiga upp och sätta på henne täcket och ge henne snutten som hon "tappat" i sängen. Men detta tar bara 1 minut, så stör inte så mycket. Hon skulle gärna få sova längre på morgonen, men tror det kommer först då hon övergår till en dagssömn. Hon sover 2 dagssömner för tillfället och hon verkar nog inte ännu vara redo för att övergå till en. Men hoppas vi kunde göra det före hon börjar på dagis i augusti.
Och så har hon varit borta övernatten första gången. Det hade gått jättebra, vilket jag nog gissade att det skulle gå. Jag var själv inte alls så nervös som jag trodde jag skulle vara.

Ojdå, det blev visst ganska långt igen :lipa: , hade hänt en hel del nya saker igen...
Ha det bra och så hoppas vi på lite varmare väder!!
Linornas mami
Silvermedlem

Oläst inläggav juliett » 14 jun 2011, 21:37

Snart får vi börja fira 1-års kalas här i vår tråd :scared: Otroligt hur snabbt tiden har gått...

Skönt att vara ledig igen :blink: Blev lite stress mot slutet av maj med arbetet och allt som borde ha gjorts hemma på gården... Dottern utvecklas för varje dag, inga mera ord har kommit ännu än mamma och pappa, men olika ljud kommer nästan dagligen. Vi var för några veckor sedan till rdg (10-månaders kollen) och då var hon 11kg och 78cm. Í matväg så får hon ännu "egen" mat, men hon får också smaka lite av det vi äter, smörgås, spagetti osv. Vi har också provat på grynost och naturell yoggis. Häromdagen tog hon några små steg (jag höll i ena handen) då hon blev så ivrig och skulle ge gumors näsdukar tillbaka åt gumor :love: Vi har också besökt badstranden förra veckan då det var varmt och hon var så glad att få sitta i vattnet och plaska.

Hur klarade ni värmen? Helt ok gick det hos oss, men hon hade nog varmt och svårt att sova. Jag försökte också ge mera vätska än normalt.

En sak som jag funderar över, ifall ni andra har liknande besvär; jag har märkt att vid ägglossning eller när jag snart skall få mens så gör det ont där som jag blev sydd efter förlossningen. Fick ca. 6-8 stygn (varav två vid blygdläpparna) så jag hade ingen "större" bristning, men det känns annorlunda vid dom tiderna (skavar, spänner)... Någon annan som haft liknande besvär? Antar ju att det beror på hormonerna...

En skön fortsättning på juni till er!
juliett
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Linornas mami » 01 jul 2011, 09:17

Hej alla julimammor 2010!

Idag fyller min härliga söta goda guldklimp 1 år :love: :love: :love: :love: !
Kan inte riktigt förstå att det var ett år sedan vi fick hålla henne i famnen första gången. Det låter som en klisché, men förstår inte riktigt vart tiden gått, känns som om hon föddes igår. Jag har bakat jordgubbstårta dagen till ära. Hon har redan fått några paket av oss föräldrar; duplon och en bok blev det.

Hon sov natten riktigt uselt (hon som sovit så bra de sista månaderna), men antar det beror på förkylningen som hon fått under natten. Efter att vi av panadol åt henne, sov hon relativt bra, men hon fick sova mellan oss. Nu ligger hon ute och sussar sött.

Lillfröken har tagit sina första steg för några veckor sedan, men hon har nog inte börjat gå på riktigt utan stöd. Hon övar balansen hela tiden genom att släppa loss då hon står. Hon kan nog stå tom. 1/2 minut utan stöd, men genast hon märker att hon släppt loss får hon panik och måste ta i något eller sätta sig ner. Ajjo, hon har äntligen lärt sig sitta upp själv samt krypa. Trodde hon skulle helt hoppa över krypandet, men nej. Tycker hon har haft ganska konstig ordning gällande lärandet av nya kunskaper :hm: . Alla är dom olika!

Försök klara er i värmen! Här har vi en liten plaskbassäng på gården, som bara sååå älskar att plaska i!
Linornas mami
Silvermedlem

Oläst inläggav juliett » 04 jul 2011, 12:40

Grattis Linas mami till 1-års dagen! :clap:

Förstår ej heller själv att det snart gått ett år sedan vår lilla dotter föddes! Och det att hon ännu är så mycket "bebis" hade jag inte förstått... :love: Dottern sov sin första natt utan mamma och pappa i helgen då vi firade min kommande födelsedag. Det hade gått bra, lite ledsamt hade hon fått vid sovdags, men annars hade hon fullt upp med att utforska allt nytt. Men jag kunde knappt vänta igår då jag fick åka och hämta hem henne igen :heart:

Nu står hon brevid mig och säger "mammaa", så hon vill säkert ha lek-sällskap :D Skriver mera en annan gång!

Trevlig fortsättning på sommaren, vi har ialla fall en lite svalare dag idag, skön!
juliett
Supermedlem
Supermedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper