Julibarn 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Julibarn 2010

Oläst inläggav my » 29 jul 2010, 19:24

Hoppas ni andra julimammor hittar hit småningom :) .

Här tror jag lillingen haft lite luftproblem i magen, igår kväll låg han vaken en ganska lång stund och vred och vände sig. Men sov sen jätte bra när han äntligen somnade. Ska nu hoppa in på amningskategorin och läsa lite där. Det är så mycket man funderar på även med andra barnet.

Och projekt namnet skall vi väl ta itu med snart.. :lol: så han också får ett eget namn.
Två gullungar 09/2006 och 07/2010
my
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Julibarn 2010

Oläst inläggav Mymlan80 » 01 aug 2010, 22:53

Roligt my att du startat tråden :nicka: . Här har vi också ännu lite problem med första namnet, men vi tar inte sån stress över det ännu. Vi har ett par smeknamn åt henne i bruk just nu istället.

Vår tjej sover fortfarande väldigt mycket, säkert över 20 timmar i dygnet :shock: . Vi blev t.o.m. lite oroliga över det då vi kom hem och hon blev lite gul men vi var på en extra check till barnläkaren som lugnade oss med att hon mår bra och bilirubinet inte är så värst högt så hon behöver ingen "ljusbehandling".

Njuter nu istället av att ha mycket "egen tid" och fösöker också ge storebror lite extra uppmärksamhet och närhet. Snart börjar nog ändå nattrumban och kvällsskriket 8) .
Mymlan80
Guldmedlem

Oläst inläggav my » 02 aug 2010, 12:54

Vi har också ett smeknamn åt babyn, Öök, inte så vackert men det kom från hjärtat och passar honom så bra. Han håller nämligen på med en massa ljud hela tiden och det låter som öök, i synnerhet när han sover. Flera gånger har jag gått och titta om han är vaken men han sover så gott men morrar i sömnen.

Igår kväll var det skrik här, jag hade ätit kålgryta under dagen utan att desto mera fundera på saken alls.. under kvällen skrek lillen några timmar och hade helt klart ont i magen. Vet inte om det var kålgrytan eller inte. Det får vi säkert se ikväll om det fortsätter eller om det bara var igår. Storebror hade en tid från ungefär 2v och en månad framåt att han varje kväll hade magont och grät och spände sig, ganska på klockan mellan 23-02. Just då man själv tänkte gå och lägga sig. Jag hoppas det bara var mitt ätande som gjorde att han hade svårt att få ut luft ur magen för hittills har han varit en liten pruttnisse hela tiden och rapar fint.
my
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Jess » 06 aug 2010, 11:08

Min lillstumpa är nu 3 veckor. Hon föddes den 15.7 med måtten 45,5 cm och 3000 g. Vi har inte varit så aktiva eftersom vi först varit på sjukhus efter snittet och sen tillbaka igen då fröken slutade att andas en natt.

Men nu börjar allt bli normalt.

Vi började med D-vitamin dropparna i veckan, vilket tvärt ledde till skrikande halva natten. Rådgivningen sa att vi skulle låta bli att ge dem den här veckan och se om det blir bättre. Nu har det gått 3 nätter och hon börjar bli bättre.

Senaste rådgivingskontrollen i tisdags:

50,7 cm
3075 g
Bild

Bild
Jess
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav anis* » 11 aug 2010, 15:11

Hej på er!

Trevligt med en tråd också i denna kategori :)

Här mår vi bra och i morgon är det dags för enmånads(!)kontrollen. På något vis lite spännande :) Också vi har haft en natt med magont (kan ha haft att göra med påbörjandet av D-vitamindropparna för ett tag sedan, eller medicinen jag fått för min allergi, eller Tuttelin som vi fått ge en dos av pga att jag inte fått amma på ngra timmar alltid efter att jag på morgonen intagit
medicinen eller så en kombination av dessa, eller så bara slumpen förstås...). Hemskt vad hjälplös man kan känna sig i alla fall då ens lilla gråter tröstlöst och du inget kan göra :( Och då var det här trots allt inget större.. Men nu verkar allt ändå vara bra igen med vårt gryn :nicka:

Vi funderar vidare på namnfrågan. Eftersom vi inte visste könet på förhand, hade vi heller inget namn klart, så vi behöver inte tänka om. Däremot måste vi tänka fram ett fint namn "från noll" :) Namn 2 och 3 är nog sgs klara (namn som finns i släkten från "båda hållen"), men det första är ännu lite öppet. Läser bl.a. födelse/dopannonser först i söndagstidningen med hopp om idéer ;) Får se vad det blir :)

Ha det bra, kanske vi ses på picnic? :)

Ps my: också vi morrar, speciellt i sömnen ;)
anis*
Guldmedlem

Oläst inläggav Mymlan80 » 12 aug 2010, 22:34

Tror inte Jess jag hann gratulera dig i gravid-tråden, så grattis nu nästan en månad i efterskott :wink: . Lät ju jobbigt att ni måste vara in på sjukhuset flera gånger, och hemskt detdär att er dotter slutat andas en natt :swoon: , hur märkte ni det, vad hände?? Det är ju varje förälders mardröm, jag går hela tiden och kollar att dottern andas, nojigt, jag vet men kan inte hjälpas... Fick nu låna ett andningslarm av en kompis för att kunna sova bättre, men har inte hunnit installera det än (plus att båda barnen helst sover i vår säng så där kan vi ju inte ha det heller :roll: ).

Ja, här har vi också en som morrar och grymtar nåt alldeles otroligt, förstår inte hur hon gör alla sina ljud!

Och har nog tänkt komma på piknik också, hoppas vi blir många :tummenupp: .
Mymlan80
Guldmedlem

Oläst inläggav my » 16 aug 2010, 16:23

Kan inte fatta att vår lilla bulle blivit redan 1 månad. Hur snabbt tiden går egentligen, jag vill njuta för fullt av babytiden. Här har vi fått lite leenden, såå gulligt.
Nästa vecka skall vi på läkarkontroll båda två, men allt borde vara bra. Han äter (massor), sover någorlunda men tyvärr som med storebror så lider han av magknip om kvällarna. Han skriker inte men knarrar, vrider och spänner sig och är nöjd på axeln samtidigt som man dansar och gungar omkring. Och just då trivs han inte alltid i sjalen heller.
Men annors är jag förvånad över hur lugnt vardagen hemma ensam med båda börjat gå, vi har tom. hunnit ut under dagen. Än så länge har vi inga tider att passa men om några veckor borde vi hinna till dagis på morgonen..

Eftersom jag vant mig vid att sonen morrar i sömnen springer jag också och kollar om allt är ok om han ligger tyst en längre stund.. så på ett sätt är morrandet lugnande för mig och som tur så stör det mig inte under natten.

Kanske vi skulle försöka komma på picnic med pojkarna i år.. skulle vara roligt att träffa andra här på tråden. :D
my
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Tims mamma » 20 aug 2010, 07:26

Vi har nu varit på månadskollen och lillen växer som han skall, gått upp över 1 kg och växt 4,5 cm så mamma är nöjd att maten verkar räcka till. :clap: Övrigt så är det mycket magknip och gråt och knarr på dagarna och kvällarna. Nätter går ännu ganska bra, han sover lite oroligt men han gråter inte så mycket och äter bara ett par gånger mellan 23 och 7. Men han växer så fort och ler redan stort och är mera med då man umgås med honom. Hjärtat smälter varje gång han ler mot mig och man glömmer alla timmar av gråt på en gång. Men vi går hos en massör/reflexolog/zonterapeut som säger att hon borde kunna fixa magen på ett par veckor så vi håller tummarna att det kommer att fungera så vi kan börja njuta mera av babytiden. Hur som helst så hoppas jag att det går om senast vi 3-4 månaders ålder. Visst är det då tarmarna börjar lunga ner sig?
14.07.2010 :heart:
Tims mamma
Silvermedlem

Oläst inläggav anis* » 23 aug 2010, 18:33

Hej också från mig!

Tyvärr blev det ingen picnic för vår del, liksom inte heller de andra planer vi hade för veckoslutet inte riktigt blev som tänkt. Jag har näligen fått bröstinflammation med tillhörande feber :( Nu dock på antibiotikakur och hoppas att den biter!

my skrev:Kan inte fatta att vår lilla bulle blivit redan 1 månad. Hur snabbt tiden går egentligen, jag vill njuta för fullt av babytiden. Här har vi fått lite leenden, såå gulligt.

Jag har också väldigt svårt att förstå att vår lillis redan är över en månad gammal. Samtidigt som jag nog upplever att min tidsuppfattning helt rubbats så att jag har svårt tt veta vilken veckodag eller ibland också tid på dygnet det är.. :oops: Försöker njuta och gör det det också, speciellt då leendena kommer ibland, speciellt på nymättad mage eller då bara ett litet sus hörs från en lilltös som somnat på ditt bröst :love:

Denna vecka skall vi på läkarkontroll båda två, men allt borde vara bra, frånsett inflammationen förstås :cry: . Också vår tjej äter mycket och sover lite varierande, har svårt att somna för natten (magknip?) och knarrar och gråter. Nu har hon dessutom snuva, vilket ju förstås inte känns skönt och då är hon lite extra ynklig. Tycker också mycket om rörelse, gungkning osv. Vi har också börjat använda vår sjalen nu och hon verkar tycka den är väldigt skön - somnar fort trots att hon kan vara gråtig då man lägger henne i den och så kan hon sova i flera timmar! :tumme: På natten sover hon också oftast ett par längre pass sedan då hon väl somnar ordentligt.

Och nu hör jag att en liten snuvis behöver sin mamma.

Ha det bra!
anis*
Guldmedlem

Oläst inläggav my » 01 sep 2010, 13:34

Hei alla igen.. hur har ni andra det?? det har varit så tyst här på tråden men ni är säkert lika upptagna som vi. Tiden rinner iväg..
Lilleman växer oxh växer, var nu som 7v nästan i samma storlek som storebror då han var 3mån. Men mjölken verkar räcka än så länge och han är nog en nöjd baby.
Blev otroligt sårad då min vän frågade om dom hittat någo fel på honom då han är så stor och växer så snabbt.. om allt verkligen är ok och inget är fel. Ja, vad kan man säga till det. Stor redan då han föddes och inte är det nu fråga om nån jätte baby. Tycker det var så otroligt klumpigt att säga något sånt. Tycker själv det är bra att han växer och vikten ökar, skulle vara mera orolig om det var tvärtom. Han är ju så gullig och go med sina runda kinder :love: .
Men jag vet, såna kommentarer skall man låta gå in genom ena örat och ut genom andra. Men av en som är hälsovårdade till yrket och jobbar med barn blev jag ganska paff att få en sån kommentar. Man brukar väl inte oroa sig om viktproblem ännu vid 7 veckors ålder :wink: .

Vi var och hälsade på till jobbet idag, där blåser det ordentligt så får se vad man har att gå tillbaka till för jobb sen då det blir dags. Där har under sommaren hänt mera förändringar än under dom 7 åren jag jobbat där.
my
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav bumbem » 03 sep 2010, 21:35

Har inte skrivit så mycket för de gånger jag sitter vid datorn så pumpar jag och har bara en hand fri.

My: extremt klumpigt sagt om er lille

Detta eviga jämförande mellan barnen redan när de var små frön i magen så jämförs de - Du ska vara viss storlek i mammas mage. Barn föds olika stora och växer ungefär i samma takt men har så olika utgångslägen. Vi e oxå ganska stora för att vara sex veckor men de sku ju vara någo fel om vi sku vara mindre då vi redan som födda var en bit över 4 kg.

Här ammar jag knappt alls så vår dotter äter en hel del ersättning, pumpar och ger på flaska åt henne men de räcker bara till en tredje del av vad hon äter. Hon växer en hel del samt sover ganska så gott om nätterna har haft nu en period då hon sover åtta timmar + fyra timmar. Vaknar från natten ofta först vi tio tider men nu har de lite ändrat men i princip så vaknar vi endast en gång om natten. Och då behöver inte jag stiga upp alla gånger å värma mjölk utan gubben kan göra de ibland.

I och med att jag inte ammar så kan jag åka iväg på möten om kvällarna. Har varit två eftermiddagar och kvällar på möten då jag åkt vid två tre tider och kommit hem vid tio tider. Inga problem far och dotter har klarat sej helt bra. Så nu kan jag helt bra fortsätta jobba som konsulent för hemförsäljning.

Jag har turen att ha gubben hemma ännu så dagarna är inte så jobbiga. då de blev kejsarsnitt så har han ju nästan varit mera med henne. Första tiden hemma var det faktiskt han som fick henne lättare att sova. Hon var tre veckor gammal när jag nattade henne första gången, då var vi hos mommo utan pappa. Oftast brukar jag pumpa just vi hennes läggdags.
Bumbem
MF 11/2006, 09/2008, 02/2009, 04/2009, 07/2009, 9/2009 samt eventuellt fler, dotter 07/10, beräknat 20.7.12
bumbem
Silvermedlem

Oläst inläggav Peffan » 04 sep 2010, 08:33

Grattis bumbem för er efterlängtade dotter! :kram:
-Peffan-

Bild

Bild

Utomkveds 06/09
Peffan
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav lilymay » 04 sep 2010, 13:14

Hej alla! Jag har också varit lat med att skriva men tycks ha så mycket annat att "dona" med... Vi har haft det lite tufft iom att jag måste sluta amma pga medicinering... Jag var väldigt nere de första dagarna eftersom jag fullkomligt älskade att amma min lilla och grät hejvilt en sen kväll då hon prompt ville snutta vid bröstet och jag inte fick ge :cry: Men, (det var väl ett hormonsvall...) nu går det riktigt bra och vi är alla glada. Eftersom vi kört med bröst+ersättning redan från början pga hennes stora aptit så var det inget problem med att gå över helt till flaska och hon äter faktiskt mer än vad jag trodde så kanske hon inte fick tillräckligt med mat före nu. Nu sover hon gott på nätterna, typ 00.00-05.00 (ibland längre) flasktankning och sedan sover hon till ca. 09.00. På dagarna sover hon också mycket men vaknar efter ca. 3-4 timmar och vill ha mat. Då passar vi på att leka lite och sjunga vilket framkallar stora leenden :love: Det första leendet fick vi redan för ett par veckor sedan och nu har vi en aktiv baby som jollrar och "snackar" mycket, speciellt efter maten då man är som nöjdast. Så summasumarum och min sorg till trots så har vi en mycket gladare och "goare" baby nu med 100% ersättning :)
Bild
lilymay

Oläst inläggav Mymlan80 » 10 sep 2010, 13:06

Hej på er! Ja man hinner ju inte in så ofta nu, även om lillasyster sover mycket och storebror är på dagis några dagar i veckan tycker jag att jag har händerna fulla, hittar på en massa projekt åt mig själv hela tiden.

Här går vardagen bra, lillasyster har som tur (iaf inte än) kolik såsom storebror, och nätterna är från ca kl 23-07 med två amningar emellan, men eftersom hon och jag sover i samma säng så somnar jag om genast hon börjar suga på bröstet och så somnar hon också då hon ätit klart :tumme: . Så mina nätter kan jag inte klaga på alls, är pigg och utvilad på morgon. På dagen sover honn också rätt mycket. Ensam på golvet eller i sittern trivs hon inte länge men i sjalen har jag henne rätt mycket och där somnar hon på nytt väldigt ofta, så hon är nog inte vaken mer ään max 4 h per dygn ännu.

Nu vaknade hon ju förstås, måste sluta men ska försöka uppdatera här lite oftare!
Mymlan80
Guldmedlem

Oläst inläggav EsboMorsan » 16 sep 2010, 10:42

Hej alla!

Här är en till som har fått en härlig liten baby i juli 2010. :clap:

Vår lilla dotter är född i början av juli, och hade en lite kämpig början med både förhöjda infektionsvärden och höftskena. Men nu är allt bra och hon verkar må jättebra! Hon har redan i några veckor sovit hela natten igenom (från ca 23-tiden till 8.30-9 tiden) utan att vakna alls, och detta har gjort att även hennes mamma är ganska pigg och på gott humör. :love:

Hon sover dock bara kortare stunder på dagen, 30-60 minuter, men på rådgivningen menar dom att detta är bra och normalt (eftersom hon sover så mycket på nätterna så är hon inte så trött på dagarna - och sen då hon växt till sig så hon orkar vara vaken längre på dagarna (nu orkar hon bara 2 h i sträck) så kommer också dagssömnen att bli längre. Så nu har jag slutat stressa med att försöka att få henne att sova länge på dagarna väkisin... :blink:

Hur har ni andra julimammor det?
EsboMorsan

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper