AUGUSTIBEBISAR 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: AUGUSTIBEBISAR 2010

Oläst inläggav Nyckelpiga » 29 sep 2011, 07:38

Jo tack firande gick bra o kakorna va nog goda fast de så lite dåliga ut :lol:

Vi ha nu flytta henne till eget rum o hon sover lika gott där som hon gjort hos oss.De va bara mamma som sovd lite dåligt första natten hon int va i vårt rum,men nu sover ja gott igen :) O Tutt har hon int mera(ha haft bara då hon somnat) o int verkar hon sakna den.Tuggar ännu ibland på sitt nattdjur,men int på fingrarna.O int har hon tuttflaska heller.I flera månder gav vi bara flaska före hon sku fara o sova på kvällen,men nu e den oxå borta.Vår stora flicka.

Hon kan bra stå utan stöd o gå några få steg ibland.Hon går bra då man håller i ena handen o så går hon me gåkärran o svänger o har sej me den.Så månne hon int snart ska börja gå.

Hon ha vari lite gnällig på sista tiden,men de berodde helt klart på att hon fått 3 tänder på typ en gång.Så hon har nu tre ner o tre opp.

Då hon blir sur o int får som hon vill slänger hon sej på mage o skriker :lol:

Vero:Här ha hon o haft samma kläder nu super länge.74/80 opp o 68/74 ner.Billigt e de jo,men lite nytt sku va skoj.

Hon tycker alla djur ska säga mjau.O tusan så myky blåmärken hon har i pannan,vet int riktigt va hon gör.Men ivrig e hon att fara in i alla lådor o klättra opp överallt som hon bara slipper o försöker klämma in sej i alla skåp.Så kan vara därefrån hon får sina blåmärken :blink:

Hon blev int någo sjuk efter MPR sprutan :tummenupp: Favorit lek är att rada saker in i varandra o att rada såndära runda klossar med hål i mitten på en pinne.
Glad o nöjd tös som kryper o klättrar me fart.Men ska no alltid ha koll vart mamma e.O mat får ja int laga utan att hon skriker som bara den.Går lite bättre om hon får sitta i matstolen o se på.O hjälper mej med byket,Ger ett plagg i taget ja ska hänga opp o säger där varje gång hon ger något åt mej :love:

Ett problem har vi,hon luggar andra barn då de tar hennes saker el gör någo hon int tycker om.Ha försökt få henne sluta på alla vis(vara sur,gräla,förklara snällt,bara tagit bort handen,ignorera så länge som nu int andra barnet får myky sjukt osv),men nej.Lite ha hon no sluta me de nu.O bäst ha de gått då ja int sagt någo bara tagit bort hennes hand.Kanske de o hag någo me att de va sjukt i munnen att hon to ut de på att lugga andra :hm:

Hej för denna gång!
Bild
Användarvisningsbild
Nyckelpiga

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav vero » 17 okt 2011, 20:13

Här går det framåt. Tror han vuxit en del denna månad, men få se nu då han bliviv rejält sjuk (liksom jag själv) och har noll aptit. Man får verkligen anstränga sig för att hitta på något som går ner. Igår fick jag honom att äta pannkaka med mixade blåbär till kvällsmål istället för gröt. Därtill biter han på sina händer och har allt i munnen så kanske vi snart får se fler tänder än de fyra han har :blink: Men de fyra är blanka och fina då han älskar tandborstning, numera med pikulite tandkräm då han vet hur spotta :lol: (vad tur med en bror som lär honom allt...på gott och ont)

Då han ätit springer han till et skåp och pekar för blind kära livet på zylitoltabletterna..man skall ha samma förmåner som SB :lol:

Nätterna är bedrövlig för tillfället med den hosta han har. Själv hostar jag så jag spyr emellan och han har lika illa. Så han snurrar på morgonnatten brevid mig (som inte vågar sova om han faller över kanten). Somnar nog i egen säng och sover till 2-3, men sedan börjar hostan och snoret besvära.

Han har börjat säga nä åt allt. Frågar man om han skall gå på pottan kan han nog gå dit, men säger nä. Stark vilja och vet vad han vill, då han sagt tack så brukar det nog vara klart ätet. :wink: Älskar att läsa böcker och kommer med än den ena än den andra. Kan säga olika djurläten (ok, ditåt så vi fattar :blink: )

Vad jobbigt nycklepiga med luggandet, hoppas det fort går över. Väntar nog att vår kille lär sig ge tillbaka åt Sb då han skuffar honom, men än så gör han inget.Lika bra så.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 28 okt 2011, 20:27

Här har den lille precis avslutat en kur för dubbelsidig öroninflammation. Jag som trodde han hade dålig andedräkt för att det skulle komma tänder visade sig vara då öronen. Inga fler tänder har anmält sin ankomst, så misstänker att dessa fyra han har kommer få ha ensamrätt en lång tid framöver. Många tecken finns för tandsprickning, men känner nog inget.Att hoppas på en titt sker nog bara att man kittlar honom och samtidigt försöker ta sig en titt.

Minns inte att SB var lika hopplös på att dra fram grejer, men antar att det finns en hel del mer leksaker nu än då han var liten :blink: En salig röra är det varje dag. Helt bra leker de och kiknar ibland av skratt, men visst får han sig då han är för närgången i brorsans lekar.

Håller på att lite förskjuta tiderna så vi kan anpassa oss till vintertid.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Nyckelpiga » 01 nov 2011, 07:47

Här ha hon själv anpassa sej ti vintertiden,började för några veckor sen somna en timma senare o stiga opp en timma senare :tumme: Nu verkar hon i dag o sova länge,for faktiskt o sova först 20.30 igår.Ja tycker de e skönt då hon sover länge på morgonen,men de innebär ju att den egna tiden på kvällen int blir så lång.O ha int riktigt bestämt mej va som e bättre ännu :lipa:

Nu går hon oxå,springer tom då hone riktigt ivrig.Hon va jätte duktig o gå genast då hon börja.Hon hade så länge öva sej på sin balans,för hon ha kunnat stå själv ren jätte länge.Hon börja gå den dagen som hon enligt beräknade tiden borde ha fyllt 1 år :nicka:

Pratande ha hon tagit en paus me :( De e bara mamma hon säger o så grymtar hon till o pekar på de hon vill.Fast igår e ja helt säker på att hon sa "båt",då vi läste i boken vi brukar(en bok me bilder om olika saker).

Frisk ha hon varit,hade snuva två dar.O så lite stegring efter sprutorna,men de e ju int riktig sjuka de ju .

Jo att dom kan få fram mycket grejer de små.Vi ha ärvt en massa leksaker,så de finns av dem i mängder.De e ett helt projekt att få undan allt.Pottan vill hon int ännu heller använda,suck.Nu ha hon ändå börja leka me den nu o suttit några gånger på den med o utan blöja.Luggande ha hon nästan slutat me,men nu biter hon mej i stället :roll: Sjuttsingen va de kan ta sjukt!O så blir hon sur på mej då ja int låter henne bita.

Nej nu måst ja äta någo morgonmål,magen kurrar.
Bild
Användarvisningsbild
Nyckelpiga

Oläst inläggav vero » 27 nov 2011, 14:29

Pust denna lilla klättrare. Faller och slår sig dagligen, tycker han borde lära sig. Där man inte kommer upp kan man ju alltid bära någon pall eller annat som gör att man kommer högre. På sett och viss rätt smart :roll:

Kan nog försöka sig på att säga ord om man ber honom. Märker hur stolt han är att kunna "kommunicera" och göra sig förstådd. Det han nu säger är Mamma, Pappa,Nej, Mommo, Kraa (kram ) Ampa/pampa (lampa) Kak, (en anka), Möh (mjölk) bll (bil ) tuh tuh ( tuff tuff tåget) Ka ka (kalkbil :roll: ). papapa ( helikopter) omm (blomma)poht ( potta).

Så sakteligen kommer det ord, men inte är det alltid han använder sig av dem utan oftast pekar han bara och stöter fram sitt äh.

Magen krånglar rejält och varje kväll har vi en fight i wc för att få honom att kacka. Han kniper hårt i ens armar och skriker, för gör ont då så hård mage. Somvärsta förlossningen :( , så brukar ibland ge microlax. Men har fått tid till vår zonterapist till torsdagen så skall försöka kämpa med honom tills dess. Jag har stora förhoppningar då hon fick Sbs mage att fungera med bara en behandling.

Kramsjuk är han och hårda kramar får man nu som då :love: det goda är att även Sb har börjat ge mera kramar :tumme: :love:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 21 dec 2011, 14:06

Vår lilla smurf har nu höstens/vinterns tredje ÖI. Tur fick vi kur nu före julen att det inte blev utryckning under helgen. Märktes på eftergranskningen att ena örat precis blivit rött igen. Var för 2v sedan på zonterapi och då var det lite rött men blev bra emellan. Börjar misstänka att vi alla bär npgra bakterier och borde gå och ta svalgprov. Iallafall blir det rör om inte denna kur tar. Stackarn som annors också har problem med magen får helt illa av medicineringen.

Han stoltserar fortfarande med 4 tänder, 2 uppe och två nere :lol: Men lite röda förhöjningar har jag sett där kindtänderna skall komma.

Gubben bakade pepparkakor med pojkarna på lördagen. Lilleman var nog så snål på degen och gjorde allt för att få tag i den. Åt nog massor, har jag för mig. Natten som följde spydde han 6 gånger, så blev nog lite väl mycke av det goda. Bara en gång dock i sängen, de andra gångerna hann jag få upp honom och spy på golvet (han började hosta och ropa Mamma) :roll: , men bra mycket lättare att torka upp från golvet än byta sängkläder. På morgonen var han nog sedan helt ok, åt och hade full fart på.

Överlag så är han ett energiskt barn som hinner med en massa tricks. Ibland lite för mycket. Liten som han är bär han på allt som gör att han kommer högre upp, stolar, blöjpaket, bilar..Upp på bordet är han titt som tätt.

Mammig period har han nu, så efter mig, så även nattetid. Kan vakna till och ropa mamma, räcker oftast att jag bara säger nati nati så somnar han om.

God Jul till er alla!
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 06 jan 2012, 20:50

Här har vår lilleman börjat vakna tidigt. Om han vaknar på natten har han svårt komma till ro. Oftast måste vi upp en sväng på pottan på natten och så efter lite bökande och vilande på morgonen. Detta har resulterat i att han varit torr några nätter. Förmiddagen går också bra, ibland är han torr efter dagsvilan, men så till kvällen då vi är ute och så mycket annat brukar det lite glömmas bort att föra till pottan. Men inte har han kisitunga blöjor, och oftast ser man på honom om han kisar och han brukar nog själv hålla handen mellan benen och dra i blöjan som om det skulle vara obehagligt. Men kommer säkert perioder som går sämre igen och ger torr potta :wink:

I övrigt är han envis, mammig, fin i kanten (vill ha papper att torka händer med då han sottat, eller kan störa sig på någon tråd som hänger från kläderna, strumpbyxorna får inte hänga löst vid tårna osv) :lol: :lol:

Och ja,...4 tänder fortfarande :roll: =) men äter som en häst (för första gången i sitt liv, med start den 25.12) Antar att vi har en växtperiod på gångs.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 12 mar 2012, 09:57

måste uppdatera för mig själv LB:s framsteg vid 1år6mån. Han har börjat vakna tidigare, men ett klart mönster börjas ses. Sover han 1,5h på dagen så kan han sova 11h på natten men sover han 2h (väcker oftast då) så blir nätter 10h. Fördelen är att han igen börjat sova hela nätter. Visst kan han vakna till någongång för att ropa efter sitt gosedjur Dino, men somnar om genast man hittar det.

Pratar på och har nog blivit förvånad att han kan så många ord. Visst sägs vissa ord med egen betydelse tex Töh-Dino. Sedan förstår man ju orden då de sägs i rätt sammanhang, men helt klart upprepar han det man säger och övar.Skulle tippa på ett ordförråd på 50-60 ord.

Äter också bättre än tidigare och hyn är helt ok, sedan vi lämnade bort vanliga mjölken som dricka. Inte mjölkfridiet utan kan nog göra gröt på mjölk osv.

I dagis börjar han i maj, då jag börjar jobba. Har ännu inte hört var han fått plats men månne det inte löser sig

Storebror är pop, även om de nog leker för våldsamt så det slutar i gråt.Men så förstör han också storebrors lekar. Pottan går han gärna till och har nu börjat dra ner sina byxor och blöja och säga kizz, så då bara lätta honom på pottan. Men pottan vill jag inte ha fram för han vill så gärna tömma den direkt också :wink:

Är också i en krävande ålder då han gör en massa dumheter. vet att man inte får, men kan bara inte låta bli :cool: :lol:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 29 maj 2012, 11:48

Lite uppdatering för mig själv här också.

Lilleman börjar äntligen få lite fler tänder. Många på gångs. Började sova hela nätter då jag var på jobb...pappa i huset sover djupt och springer inte i onödan :blink: Överlag i en bra sömnperiod. Kan vakna 6-7tiden men somnar om i vår säng och har nu några dagar tom sovit till 8.30 :w00t:

Hemma får han gå utan blöja. Förmiddagen går oftast bra, medan det sedan på kvällen kan hända olyckor. Säger numera NEJ om man frågar om han behöver på potta, bara för att kisa ner sig sekunden efteråt. Men det kommer. Oftast är det även det större behovet som gör att det kommer kisi. Bättre går det om han har blöja på sig, då kan han meddela före och inte när det händer.

Har blivit jätteduktig på att hoppa i trampolin och cyklar med sin sparkcykel jättebra. Har även lärt sig bromsa i nerförsbackor. Så skönt kunna ta längre promenader och pojkarna är "självgående". Brukar dock ha vagnen med för vår sista uppförsbacke är så lång och brant så skulle ta evigheter...även om en liten brukar protestera och säga själv.

Pratet kommer mer och mer och storebror har fått erfara att det inte går att göra hur som helst mera. Igår grät han och jag frågade varför, då svarar han "Sb håret fast" Frågar SB om han luggat och skamsen säger han direkt förlåt.

I övrigt full fart och lite förstånd. Kan inte lämna många sekunder och han sysslar med nästa sak eller bara springer iväg skrattande. Lite farlig tid då inte förståndet finns och man bara skrattar åt Nej. Men ack så lite spjuver. Man vet iallafall då barnen är sjuka om farten blir normal :wink: Blyg har han blivit den sista veckan, men så var jag också borta 12dagar på jobb. Det var väl det =)

A 1år 9mån
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 06 jul 2012, 11:28

Har nu lämnat blöjan helt dagtid. Går helt bra, bara han inte har behov nummer två, då kan det vara svårt hålla emot kisin. Han har tom börjat säga till om kisibrott eller kackabrott. Ibland går han till en buske och skall kisa, men glömmer ta ner byxorna :lol: Men oftast klaras nog dagarna helt utan olyckor. Nattetid har han i månader varit torr. Kan komma kisi 2-3ggr i månaden. Borde ju ta bort nattblöjan helt, men har nu inte blivit av.

Maten sjönk bra ner, men nu äts knappt något alls. Från att ha ätit allt själv så skall man hjälpa. :roll:

En liten herreman med bestämda åsikter. Pratar på. Cyklar bra med springcykel, hoppar fint jämnfota (säkert trampolinen som gjort det). En liten rackarunge :cool:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 22 aug 2012, 09:02

Grattis till alla tvååringar!!

Vår lilla blir stor nu på fredag. Han är utrustad med en enorm envishet och vilja. Torr numera på dagarna (och nätterna , men jag som inte vågar ta bort nattblöjan :roll: ) Cyklar bra, gör kullerbyttor....ja försöker göra allt som storebror gör. Märker nog att utvecklingen går fortare med andra barnet som har modell och förebilder. Gör mycket "illa" men är nog för att han vill testa olika saker. bannor rinner av som vatten på en gås :wink: Liten till växten men pratar bra.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Föregående

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper