AUGUSTIBEBISAR 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: AUGUSTIBEBISAR 2010

Oläst inläggav vero » 12 maj 2011, 09:40

Fortsätter min monolog =) (allt för dokumenteringens skull)

Här har han nu börjat sitta själv, om det finns tid. All vaken tid går ut på att dra sig upp och stå och utforska lådor etc. Bara det att han väldigt sällan kommer nätt ner själv. I förrgår undrade jag varför han skrattade då jag lagt honom. Då jag gick för att titta stod en och svaja farligt hängande vid kanten, så blev sängbyte följande dag till den större där man kan sänka bottnet. . (=trångt i vårt sovrum nu)

Äter gör han bättre nu igen då han fått vara frisk nu. Har gått upp 500gram på 2,5v. Så bra så. Utslagen blev värre efter att vi använde Apobase- så körde igen kortison och bytte till Laveras krämer (Tack Tise) och den verkar hittills ge bättre resultat än själva hydrokortisonet. Hoppas det håller i. Fick även gnällt till mig remiss för blodprov om mjölkallergi så han är nu med far sin och ta det provet. Inte för att jag tror på allergi, men vill ha det uteslutet så man kan testa fram en bra behandling för exemen.

i övrigt så är han mera svårflirtad med sömn för tillfället. Men är nog nya färdigheter som skall prövas.Äter gör han ännu 1gång på natten. Nästa gång gubben kommer hem får jag väl ta itu med det.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav vero » 17 maj 2011, 12:29

Blodprovet gav inga positiva svar på de vanligaste allergierna. Tur så. Blodvärden var bra och hemoglobinet 121, säger ju inte så mycket då man inte vet inom vilka ramar det skall röra sig, men tror att det är högt och bra.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Nyckelpiga » 23 maj 2011, 19:38

Hej igen!
Ha int hunnit vara så mycket här på sista tiden.Lillis fafa dog plötsligt i början av förra månaden,så vi ha haft de lite tungt här.Pappa i huset ha int mått så bra. :cry: De börjar gå lite bättre nu,men helt bra e de förståss int.

Men lillisen ha de gått framåt.Hon ålar för fullt i hela huset.Ålar efter kattorna,som som tur fattar att fara undan(för hon e ganska hårhänt me dom).E upp i krypställning titt som tätt.O så ha hon nu börja dra sej opp på möbler o i köksskåpen.Hennes finger blev i kläm i kökslådan en dag :ledsen: Drar ner alla dvd:er gör hon oxå.O ho ho en dag lekte hon så tyst då ja va i köket,så måste gå o kolla.Då hade hon hade dragit ut sotlådan från kakelugnen o lekte me den.Tur had hon bara på händerna aska,hade inte hunnit stoppa i mun de ännu.Hon e int stilla många sekunder på dagen inte.Men nöjd e hon att själv slippa dit hon vill.

Maten e hon int så förtjust i mer.Utom då frukt sku hon kunna äta hur myky som helst.Ja börja ge mat med bitar i o då börja matkriget :swoon: Gallskrik vid varje mat tillfälle,de höll på i en vecka.Sen börja hon äta nästan normalt.Äter inte lika stora portioner mer o ett evigt klottande me maten.Men men dricker gör hon glatt i alla fall.Pipmugg ha hon o börja förstå sej på :tumme: Så nu e de tuttflaska bara på moron o kväll,tror hon sku klara sej utan de oxå.Så ska snart sluta me de.Vatten e hon int så förtjust i.

O att få henne att sova ha blivit jobbigt.De tar en halv timma för henne att somna på dagen o på kvällen 1 timme.Hon ligger glatt i sängen o tvinnar runt runt runt från ena sidan ti andra från huvudändan ti fotändan.Ingen skilnad vilken tid hon far o sova,så tar de ändå 1 timme att somna.Sover hon i vagnen,måst ja gå me henne en kvart el mer för att hon ska somna.Finns så mycket mer som e skojigare än att sova.Men tur skriker hon int i alla fall,utan myser före hon somnar.

Vi va på 8 månaders läkarkontroll.Allt e bra me flickan :tummenupp: 8,950 kg o 67,5 cm va måtten.Läkaren va imponerad på hur mycket hon rör på sej o e företagsam.Han hade en korg på bordet me leksaker o ditifrån plocka hon saker hela tiden.O på skötborde vägra hon ligga på rygg,bara tvinna runt o åla sej fram.Men läkarn va nöjd o sa att hon vill bara visa allt hon kan :lipa:

Oj,va långt detta ble.Ingen orkar väl läsa detta :bla:

Aj jo Vero.När ha lillkillen börja få utslag?En bekants barn hade o utslag o for ej bort me salvor o dom va på allergi tester o inget visa någo.Visa sej sen att flicka fick i sej för lite fett.Genast då hon börja sätta fett i maten försvann utslagen.

Ha de gott alla!
Bild
Användarvisningsbild
Nyckelpiga

Oläst inläggav knyttis » 23 maj 2011, 20:26

Beklagar sorgen Nyckelpiga.

Här går allt bra men som med allt annat så är jag inte så duktig på att dokumentera lillebror. men här kommer en liten sammanfattning av livet. Vi slutade amma förra veckan, lillen var arg som ett bi i två dagar innan han insåg att det inte hjälpte och blev samma glada och nöjda kille som innan. Det enda problemet nu är att få i honom mjölk och annan vätska. Han är inte riktigt lika intresserad som storebror som utan problem drack en flaska mjölk på två röda.

Sitter, kryper snabbt fram och drar fram allt han hittar. Sladdar är favoriter. Allt stoppas i mun så dte gäller att hänga med. Nu när jag är ensam med båda barnen så har jag börjat låta honom äta själv. Det ser ut som ett bombnedslag efter men han är nöjd och förvånansvärt duktig plus att jag själv får äta i lugn och ro.

Han står upp och har nu börjat gå fram med stöd. Överlag så är han väldigt glad och harmonisk, babblar och pekar på allt han finner lustigt. Nätterna är nu okej igen efter sömnskola och avslutad amning. Nu sover han från kl.20, somnar på några minuter oftast, och sover till 5-6. Tyvärr sover han sällan längre än 05.45 (har som princip att morgonen inte startar innan det) men jag tänker att det också förändras i framtiden. Storebror var likadan och sover nu till 08.30 om ingen väcker honom.
Loranga 10.11.2008 Masarin 4.8.2010

"Syster Yster"
Användarvisningsbild
knyttis
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nyckelpiga » 24 maj 2011, 06:03

Tack Knyttis!

Glömde skriva att lillis oxå kan sitta.Men hon vill helst ligga på mage o leka el åla sej fram.Tusan så många ledningar man har i ett hus o hur kan hon hitta dem alla :hm:

O sover gör hon bra på natten bara hon somnar.11 timmar i sträck.O så e hon vaken 1,5 timmar o sover ca 2 timmar. :clap: Sen tar hon 2 stycken halv timmars tupplurer på dagen.Ibland bara en,men då e hon supertrött ren kl 18.Så får pina henne va vaken 1 timme innan ja vill lägga henne.Annars blir de väckning så tidigt.

I natt ha hon fått en tand,sin första!En liten en nere.Kanske de e däför de ha varit lite dåligt me ätande :hm:

O så ha hon börja säga mama,papa,dada.

Nej,nu ligger hon o knyser,blöjbyte.Borde snart börja me pott träning.Sku bara måsta tvätta pottan vi fått ärva :lipa:
Bild
Användarvisningsbild
Nyckelpiga

Oläst inläggav vero » 24 maj 2011, 08:15

Beklagar sorgen Nyckelpiga. :kram:

Här är killen då 9 månader idag. Lite knarrig och att somna är nu ett gissel. Man borde inte ändra på ett vinnande koncept, men så vill man ju pröva. Tänkte att om han skulle sova på mage att han skulle sova djupare och bättre :roll: Jo hej och hå, han blir fly förbannad och stiger bara upp, så nu är nattningarna inge kul. Vi har ju även tagit bort tutten då den nog uppfyllt sin funktion. Inte tog han emot den på natten utan viftade bara bort den, skrek han i bilen och fick tutt så slängde han bort den innan man hann accelerera...så vi tog helt bort den. Antar att det nog spelar en roll för tidigare lade man honom på rygg och han svängde huvudet åt sidan och fick sin tutt, sög en stund och spotta ut den och somna, alternativt tog vi bort den då han somnat. Nu blir han redan arg då man lagt ner honom i sängen, så är nog bara att lägga på rygg och hålla händerna på och skaka lätt, lämna och gå ut med ett gonatt. Men antar att det bara är en period nu, för läste att storebror var likadan vid denna ålder.

Han har därtill börjat främja. Sitter han i någon annans famn och märker att det inte är min så börjar han gråta. Är jag inte där så går det helt bra. Kryper mer och mer, men är det brått och halt golv så ålar vi. Står upp överallt och drar ner saker.Prövade gåkärran, men blev lite orginell stil. Den åkte ifrån, men han släppte inte händerna och blev och hänga. Skam den som ger sig, släppte efter med knäna, upp och stå igen, kärran åker iväg..men fram kommer man så också. :lol: Behärskar nog kroppen mer och mer och sitter, står på knä, brygga och hittar bra lekställningar.

Och inga tänder än, men tungan åker fram och tillbaka på tandköttet och idag var det lite blod i mungipan, men det kom nog säkert från en dust med storebror. SB kan inte riktigt behärska sina känslor och skuffar till LB om han blir för närgången i hans lekar. Men LB är nog inte den som ger sig heller utan "morrar" då han skall ha leksaker och skriker sällan vid fall. Brorsans brio lekspis är pop, där står han och kockar med kastrullerna.

Rösten prövas nu i många ljud, men inga ord. Förväntar mig inga ord på länge heller.Han förstår nog en hel del, för med brett leende tittar han på klockan/lampan etc om man frågar var dessa är.

Maten sjunker helt ok, men behöver nog distraheras. Han har en leksak som han pillar med och kan då äta bra. Annat sätt att få honom att äta är att ha små russinbitar på bordet som han plockar i sig medan man matar annan mat. Även broccolibitar, makaroner fungerar bra som bisyssla till annan mat. Ammar ännu, men nu denna vecka är det en kamp igen så tror jag låter honom välja bort om han vill (skulle nog vara skönt att avsluta själv). Ammar ju bara efter dagssömnen, före nattningen (igår ville han ej ha) och så en gång på natten. Men tar sådan tid innan mjölken rinner till att misstänker att jag är ett substitut för tutt.Om vi är borta och sovtiderna rubbas så kan han nog ta bröst på förmiddagen, men händer mera sällan. Tycker jag har kämpat helt ok nu, fast han den sista 1,5månaden tagit bröst helt ok, efter sina förkylningar.

Tack för tipset om fett, nyckelpiga. Brukar nog sätta till kallpressad rypsolja i hans mat nu som då. Sade till gubben igår att jag borde föra en matlogg och se om det blossar upp av olika anledningar. Nu var det igen värre, men minns inte vad han skulle fått :roll: Tycker bara att det borde ge med sig nu då varmare om atopisk hy. Får hoppas att havsvattnet ger linding nu på sommaren. Inte är det nu så illa, men då man inte alls är van med dessa rodnader från någon annan i familjen. Nja, kan ju själv få i den smällkallaste vinter om jag är ombord på båten, men där är luften kruttorr.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 25 maj 2011, 09:15

Nu skall jag inte vara lyrisk och tro att det skett en förändring, men får ju skriva det här även om det är engångsföreteelse. Skriver smått så kanske det händer igen :lol: :wink:
Killen somnade 20.30, vaknade till 00.30 men somnade om efter lite tassuhoito och sov till 7.30. Försökte amma på morgonen men var för livat i huset.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Frö » 25 maj 2011, 22:24

Vi lever nog ännu och mår bra! :nicka: Men hinner aldrig skriva något. Har märkt att jag tilloch med har litet dåligt samvete över det. Läser ibland vad ni skriver som har aningen äldre barn. Vår Kotte kom ju först i september. Och alla era låter så stora :D Och så tar det nån vecka och så är vi där med.

Just nu har hon upptäckt eluttagen och släpar sig fram till dem. Men allra helst vill hon stå. Och det gör hon bra bara hon har stöd. men man orkar ju inte hålla i henne hela tiden. Men hon blir rasande då man viker henne till sittande. Tydliga attitydproblem redan nu! Men äldsta brorsan var likadan och han gick vid 10 månader. Sen blir det ännu mera vaktande :hm:

Ammar fortfarande, vilket är en bedrift så många hopplösa stunder som vi haft med det. Men nu - äntligen funkar det bra. Men det tog över sex månader! Så här länge har jag aldrig ammat tidigare.
Frö
Silvermedlem

Oläst inläggav vero » 26 maj 2011, 19:47

Plötsligt händer det.... nere till vänster syns ett streck, en liten vass kant... FÖRSTA TANDEN :clap: :clap:

^Trevligt att höra att allt väl med er Frö.

Här hittade vår lilleman gåkärran idag och gick tills väggen kom emot i sovrummet. Igår gick han massor då jag satte den framför honom, envist håller han i fast han snubblar emellan. Vi var även igår till Hoplop. I en halvtimme var vi helt ensamma där, skönt. Lillisen kröp och klättra, åkte bilar, satt i bollhav. Lyckat även för en såhär liten.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav imsewimse » 01 jun 2011, 08:08

Hej, har oxå dåligt samvete, hinner aldrig skriva nått.

Här rusar tiden iväg, hon blir snart 10 mån. Rusar längs med väggar o bord men har inte släppt än. Går med gåvagn, stolar o allt hon får tag i :)
Maten funkar bra, hon äter allt. Älskar kött och grönsaker men allt går in med bra aptit. Sista rdg var hon 73 lång o vägde 8880 g. 2 tänder som hon använder flitigt när hon äter.

Om allt går som de ska får hon ett syskon nästa år :love: gjorde ett FET nu i maj, ska på ulj i juni...Hoppas vi lyckas igen :heart:

Nu mat till dottern

kram alla
imsewimse
Guldmedlem

Oläst inläggav vero » 01 jun 2011, 08:35

Håller tummarna Imsewimse!!

Beställde tid till Pikkujätti (klockan 5 inatt :sneaky: ) , antagligen ett onödigt besök, men vill utesluta öroninflammation eller någon klåda för de usla nätter vi nu har.
Ja man skall inte ändra på ett vinnande koncept och börja experimentera. Tänkte att magläge skulle göra att han sov längre och inte vaknade 3-4 tiden för att snutt äta. Vi tog ju även bort tutten som skall vara en sådan sömstörare :roll: tutten skall de ju glömma fort, men undrar. Han suger på sina gosedjur nu. Men våra nätter är katastrofala nu. Från ha sovit bra sover vi 30min, upp och skrika, sova igen... Mellan 3-5 var han vaken. inte helt arg hela tiden om han fick stå. Funkar nog att få honom att somna med att ha tassuhoito/ramsa/sidläge, men inte mera efter tretiden. Gav efter 5 en suppare och då han somnade sov vi till 8.30.(därför undrar jag nog om han har obehag någonstans) Min sömn för natten :lol: Tur att storebror var hos mommo övernatten och slapp denna natts aria.

Visst finns det så mycket som nu stör, flera tänder, atopisk hy, separationsångest, nya färdigheter, talet utvecklas.... Läste nog att SB var likadan vid samma tidpunkt, med vaknätter, så antar att vi får vänta ut. Iallafall så fick han inte ha mig som tutt inatt och har därmed avslutat nattammandet. Som nu inte varit något regelrätt nattammande, mera närhet och suga på morsan som tutt (har ju tagit 30-40min ibland innan mjölken rinner till :yawn: ) Men nog skall det bli bra :tumme:
Vaken är han en total marodör som fixar och river ut allt :lol: :love:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 03 jun 2011, 08:20

Har nu slutat nattamma och ammar på morgonen före vi stiger upp. 7-7.30 tiden. Han har magen lite i olag och svårt att kacka, så gav idag levolac och nu har han kackat två gånger, men antar att det nog kommer komma mera och säkert nog i blöja med pruppar.

Ingen ÖI, tur nog, men antagligen börjar eksemen klia då han skriker sig varm. Så fick Atarax och nu sover han nog ( konstigt om han inte gjorde det med den triangel/sömnmedicinen) så förra natten sov han 21-05,vaknade två gånger innan brorsan väckte vid 7.15. Inatt sov han 20.30-6 sedan vaknade han 3 ggr innan vi steg upp 7. Somnar nog om fort då jag lägger ner honom på sida och händerna på en 10-20 sek och säger att han skall sova. Skall nu försöka få bort eksemen och på god väg med hydrocortison. Sedan lämnar jag bort Atraxen och hoppas på fortsatt bra nätter :angel: Men nog så skönt se att han igen orkar äta lite och vara piggare. Var nog katastrofalt den dagen vi var till läkare. 7timmar nattsömn och 1timmes lur på dagen och så 30min på kvällen. Trots att jag åkte bil och försökte få honom att somna, men icke. Nu är vi ändå upp i ca 13timmar så hoppas han får det han behöver, min lilla envisa rackare :love:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Nyckelpiga » 06 jun 2011, 13:45

Hej hej i sommarvärmen!

Så skönt med fint väder,vi e mest ute hela tiden :D

Lillisen ha nu börjat klättra opp på allt,men hålls int så bra o stå ännu så hon faller mycket :( Men men int lär man sej om man int försöker o faller.
I går börja hon krypa :clap: Ännu ålar hon oftast,men kryper nu som då.I da ha hon vari vaken helt super länge kl 9-14 o utan gnäll.Hon brukar klara ca 3 timmar innan hon blir gnällig.Hon blir väl äldre o klarar längre tider att vara vaken.

En tand till e på väg,lite gnäll ha de vari på kvällarna o vill vara mycket i famnen.Sku hon helst sitta stilla i famnen,men nej de ska klättras o stås o rullas osv :bla:

Men de e så skoj då hon lär sej någo nytt hela tiden tycker ja.Men lite jobbigare oxå då man hela tiden måst ha koll va hon sysslar me.

Vero,hoppas ni får bättre nätter snart!

Nej nu ska ja äta något!
Bild
Användarvisningsbild
Nyckelpiga

Oläst inläggav vero » 09 jun 2011, 21:22

Här har vår lilleman nu två tänder. Han håller på att bli förkyld som tredje man i vår familj och det medförde även en ripuliblöja idag :w00t: , trots att han kackat två gånger tidigare idag på pottan. Men borde ha räknat ut att det skulle bli så då SB och far i huset haft magont med diverse problem och snuva/hosta. Han har sovit som en kratta igen och äter dåligt. Men idag kom jag på att enbart servera kall mat, även kvällsgröten(som jag gjorde på em och satt i kylen) och då dög det. Så antar att han har ont i halsen då han hela tiden har händerna i munnen.

Ja, vi hade helt ok nätter efter Atarax och sömnskolan med bortlämnandet av nattamning. Men nu sover vi inte mera. Värmen och förkylningen gör väl sitt. Han gillar inte alls värmen och har nu kommit upp i 11h/dygn :( Bra orkar han ändå, men är nog ledsen då han vaknar hela tiden. Nu har jag fläkten på i sovrummet och luftvärmepumpen blåser kall luft för fullt (gissa vem som har ont i halsen nu :sneaky: )

Visar redan stor vilja och har nog märkt att han numera alltid skall ha den leksaken SB har, vice versa. Oftast får jag flytta bort honom då SB blir irriterad på honom. Men han är nog duktig på att leka själv längre stunder, mest gillar han duplon och att kocka vid briospisen och framförallt -riva ner allt från hyllorna i SB:s rum. Mycket illa gör han och tur är största delen av kontakterna skyddade, blommor undansatta mm. Kryper med racerfart, står upp och försöker komma högre, går med sin gåkärra, river ner allt han lyckas (så borddukar får nog sättas undan). förundras av hans energi trots den skrala sömnen och dåliga aptiten. Amningen håller på att falla bort på hans eget initiativ. har kämpat nog och erbjuder, men faller det inte på läppen så "tvingar" jag inte honom mera. Så egentligen blir det numera en snabb vända vid bröstet på morgonen och så efter dagsluren..men nu då han sover 45min dagssömn så är han inte riktigt hungrig. Men ganska vanligt i denna ålder att de själva avvänjer sig och motsätter inte mig naturens gång.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav imsewimse » 13 jun 2011, 11:54

Hej, som vanligt fullt upp och hinner inte med alls.

Full fart hela tiden och hinner aldrig sätta mej ner och läsa mera. Hon sover kortare stunder på dagarna, 2-3 ggr per dag ca 1 h sovpass, synnerhet nu när de varit så varmt. Sen slocknar hon på kvällen vid 21/22 och sover till 9 på morgonen och nu i sin egen säng. Sov så dåligt på nätterna, snurrade runt så vi inte heller fick sova så satte vi henne i sin egen säng och hon sov hela natten djupt så nu sover hon där.

Har börja gå lite smått, går 3-4 steg utan problem och står mest utan att hålla i sig mera :love: stor flicka nu :heart: Följer även med i samtalen och har ganska många ord och man kan även ropa på henne så kommer hon och hon förstår när man frågar henne saker och kan till viss del förmedla saker till oss, t.ex hon säger/visar när hon är törstig och hungrig. Man kan även plocka fram vissa leksaker och be henne ta ngt och hon förstår vad som är vad. Så roligt när man känner att man kan prata med hennne och hon förstår.

Ha de gott alla!!
imsewimse
Guldmedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper