AUGUSTIBEBISAR 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: AUGUSTIBEBISAR 2010

Oläst inläggav vero » 23 jun 2011, 12:44

Här hade vi rådis igår. Han hade nu växt 4cm på två månader och gått upp 900gram, så bra så (71cm, 8,6kg) Förstår inte att han gått upp så mycket då han är så rörlig och aktiv, men iofs så äter han ju äntligen bättre, kanske för att hans mage numera också fungerar bättre :hm: .Idag har han däremot vägrat äta, men antar att vi har flera tänder på g så småningnom.

Lite kul var det då gubben for med pojken till rådgivningen( gubben hade beställt frissa tid åt mig så han fick ta rådgivningen).Han satt i väntrummet och "tanten" kom ut. Hon hade gått till lekrummet och tittat, gått längs korridoren, in på rummet och så kommit ut till väntrummet och tittat noggrannare på pojken och gubben. Sedan hade hon reagerat och tittat på pojken och sagt Axel!?. Tycks inte vara så vanligt med pappor på rådgivningsbesök :lol:

Allt väl och hon var imponerad då gubben hade honom att kisa i lavoaren före vägningen :cool:

Hemma kryper han överallt. Ute stack han iväg från sandlådan och kröp iväg med vägen :shock: , :shock: fullfart på gräsmattan och är än här och än där.(Synnerligen kvällstid, före nattningen, ökar farten med några 100 :wink: ) Gillar att gå där med sin plastomopo i cirklar :wink: åker gärna i storebrors traktorsläp och hoppade i en minitrampolin häromkvällen. Fick så bra tag i nätet och så stod han där och stampade och gungade. Inga direkta ord, men tar förståss åt mig av hans mamamam.En riktig skådespelare med miner och härmar efter.Bröderna kan nog underhålla varandra vid tex matbord och ducshen. Båda gurglar av skratt och gör sig till. Har nog världens finaste pojkar :love:

Trevlig midsommar!
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav vero » 27 jun 2011, 08:38

Våra nattningar är nu ganska utdragna efter förra veckans slappa rutiner.Kämpade 40min igår med att lägga ner honom och natta, bara för att gå in 4min senare till ett vrålande stående barnBlev många nattningar :roll: . Men då han somnar sover han sedan i ett sträck till 6 då han tar morgon :yawn: Går inte att hålla honom kvar i sängen då han blir sååå arg, så jag har flyttat mig till soffan med honom och sett på tv så storebror får sova. Lite ironiskt är det att bröderna inte är synkroniserade med sin sömn. SB som sovit en längre tid som en kratta har ju väckt lillebror. Nu sover SB men då vaknar LB i sin tur :lol: Bara de båda sover bra är planen att de skall få dela rum. Sb är nu inte så känslig för ljud som LB, så få se hur det sedan går.
Lb kackade ett mega löst lass då jag satte på potta så antar att magen krånglar. Därtill biter han frenetiskt på sin bitring, men hur jag än försöker känna i munnen (inte lätt med en som kniper ihop munnen) så känner jag inget vasst.Men borde ju rimligtvis få fler än två tänder :blink: Men trots de tidiga morgnarna orkar han jättebra, tänkte dock åka till butiken nu för att ge honom möjligheten till en liten lur. :D
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 08 jul 2011, 12:50

Våra nattningar är fortsättningsvis utdragna men ändå helt överkomliga. Får nog gå in ett antal gånger och fälla ner honom och så ut igen. Hinner oftast inte ut innan han står upp och gapar igen, men låter honom hållas en stund. Positiva är dock att han överlag sover till sextiden då han väl somnat. Somnar oftast om om man har handen på några sekunder. Kan sova till 7 och kommer sedan brevid mig. Har ammat och så har han nu några dagar sovit till efter 8 brevid mig :clap: Då även SB sovit till 8 så har det varit lyx, men tar nog inget för givet. :lol: Skönt så länge det varar.

De övre framtänderna är på väg fram, men går segt. Har nu flera dagar varit rött och svullet. Temperament visar han och har för tillfället en fix idé att han inte kan vara på golvet ensam i wc, gapar mamma och är ARG!!

Varit nere vid stranden kvällstid och han doppar sig gärna. Frustar likt en häst åt det mesta. Igår kväll gick vi på berget och plockade smultron och blåbär och lilleman lyckades faktiskt själv plocka och få några smultron i munnen då han satt passligt till.

Mat äter han varierande och kommer nu ihåg vilken vidrig tid detta är då man skall lära dem äta själv. Jag ger upp. Egen mat så ratar han oftast medan burkar går bättre. Endast broccoli kan han föra i munnen och äta, allt annat skall elimineras och mosas med. Tror han inte tycker om vår duk, då han försöker göra en egen med maten. Däremot så plockar han gärna allt i munnen som finns under bordet och som SB fällt :huh: Men antar att jag får någon myndighet ihop med mig om jag börjar servera hans mat på golvet under bordet :wink:

Tycker denna värme börjar räcka. Synnerligen som det nu börjar komma blågröna alger vid stranden, där det annars varit uthärdligt att vara.

Vi hade även årets första orm på gården, det som var mest skrämmande var att jag tänkte sätta ner lillen då jag märkte ormen. Iofs en snok, tror vi, men ganska obehagligt. Synnerligen som den höll upp huvudet och inte alls tänkte fara iväg.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 25 jul 2011, 22:04

Våra nattningar var helt bra en vecka men ändrades radikalt på fredag då det blev en sen nattning med mycket extra samt värmen. Tyvärr har det blivit mycket och sena nattningar även de övriga dagarna förutom idag då vi hade en hemmadag, men likväl kämpde han emot igen 40min. Skriker men lugnar sig då jag går in. Så fort jag lämnar rummet skriker han igen. Men antar att det beror på den irriterande ena framtanden som vägrar komma fram och att han börjat försöka sig på att gå.

På fredagen överraskade han oss alla med att stiga upp och stå på en gräsmatta. :D Han upprepade tricket tre gånger men har inte gjort det efter det. Antar att det berodde på att han inte vill krypa på det torra stickiga gräset. Sedan har han tagit korta steg. Ikväll fick ha riktigt blodad tand och stod länge utan stöd och prövade sig på korta sträckor. Balansen blir bara bättre och bättre. Överlag är det slut på friden ( om nu någon sådan funnits :blink: ) han är överallt och ute hålls han inte alls stilla utan är i rabatter, trappor eller något annat förbjudet ställe. Inne skuffar han på allt som rör sig. For idag iväg med kattmatsburken och lyckades få upp locket så pripplor rann ut överallt :sneaky: Mopon skuffar han som värsta racerföraren till SB.s förtjusning. De sista dagarna har de börjat leka mera med varandra igen. Lb skuffar Sb och alla är nöjda :lol: :wink:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Nyckelpiga » 26 jul 2011, 13:13

Hej hej!

Länge sen ja orkat skriva någo ser de ut som o Vero hon bara skriver,så måst ju lite aktivera mej :nicka:

Här går hon hon runt me stöd av stolar o va allt man nu ka hitta att skuffa framför sej att man slipper framåt :lol: Vi fick en gå vagn här om dan o den tycker hon om att skurra fram me,kan int svänga me den så de får ja hjälpa till me.Hon går mot en vägg o så står hon där o stirrar på mej att kom o hjälpa nu då :D
O så klättrar hon opp överallt,skuffar fram en grej som hon slipper opp på o för den ti en högra sak o vips e hon högt uppe.

O vara i vatten diggar hon.Vi brukar plaska i en liten simbassäng o i havet ha hon varit o lika nöjd e hon alla ställen.

10 månars koll va vi på 70 cm o 8720 g.Hon hade gått ner några gram sen senast,men de gjorde inget för hon ha alltid varit lite för "tjock" förr.Nu va hon precis den vikten man ska vara ti den längden.
Förstår no vaför hon gått ner,hon rör sej hela tiden plus att vi har besvär me ätande.Då vi e någors äter hon hur duktigt som helst,alltså ja matar henne.Men då vi e hem vill hon int ha,fräser ut allt.E bara gröten som går smärtfritt ner.Då hon själv äter skuren mat har vbi de över allat,suck.O de som hon sätter i munnen spottar hon nästan ut allt tibaka,Ha försökt att hon får äta själv plockmat samtidigt som ja ger lite mer pureaktigt,men allt spottas ut.O ha försökt me bara plockmat el bara puremat men de mesta komer ut.Ha låti henne leka me saker samtidigt vi äter o att hon int får leka me någo.Men nu kom ja på att före hon förra gången fick tänder had vi samma problem,hoppas de e tänder på gång igen.För de gick bättre de ätande i mellan.O hon har bara två tänder ner ännu.

Annars e hon nöjd o de värsta blygheten ha gått förbi,kan bra leka me vem som helst nu.Behöver int genast komma i mammas famn då nån ser på henne :tumme:

Nattande tar no ganska tid ännu,men dag nattande ha förkortats från 30 min ti 15 min o natt nattande från 60 min ti 30 min.Så på bättrings väg o de tar ja ingen stress över.O bra sover hon på nätterna ännu o ha börja sova 1-2 timmars dagssömner :clap: Dags sömnena va ju bara 30 min förr.Bara hon ännu sku förstå att vakna lite senare än 7 på morgonen :bla:

Måst sluta för denna gång de blir så långt annars :lipa: Ha säkert glömt att informera någo viktigt hon kan,ja mamma säger hon :love:

Ha de gött i värmen!
Bild
Användarvisningsbild
Nyckelpiga

Oläst inläggav vero » 27 jul 2011, 12:55

hahha-Nyckelpiga, skriver även för att själv komma ihåg olika grejer. Visst skriver jag böcker för pojkarna, men i många fall har jag nog sökt i mina egna anteckningar här på MP. :lipa:

Nyckelpiga skrev:.Då vi e någors äter hon hur duktigt som helst,alltså ja matar henne.Men då vi e hem vill hon int ha,fräser ut allt.E bara gröten som går smärtfritt ner.Då hon själv äter skuren mat har vbi de över allat,suck.O de som hon sätter i munnen spottar hon nästan ut allt tibaka,Ha försökt att hon får äta själv plockmat samtidigt som ja ger lite mer pureaktigt,men allt spottas ut.O ha försökt me bara plockmat el bara puremat men de mesta komer ut.Ha låti henne leka me saker samtidigt vi äter o att hon int får leka me någo.Men nu kom ja på att före hon förra gången fick tänder had vi samma problem,hoppas de e tänder på gång igen.För de gick bättre de ätande i mellan.O hon har bara två tänder ner ännu.
Låter som en beskrivning på vår son :blink: Men han har 3 tänder och den fjärde jävlas duktigt med honom. Svullet eländigt, men hans tandkött måste vara segt då den ej slipper igenom. Att äta själv går bra med det han hittar på golvet...typ kattmat och det som faller från bordet. Men det som är på bordet skall elimineras. Då vi är ute och går ut på berget säger han namnam, då vi brukar äta smultron/hallon och blåbär. Där slukar han så finns ingen hejd. Plockar jag med in dessa så spottar han ut :huh: Nå, nog lär han sig äta någongång :lol:

Nattningen igår tog en timme. Så fort jag kom in i rummet och lade ner honom så låg han tyst och visa tecken på att somna. Sedan då jag sade gonatt och gick ut så började han gallskrika. Så höll det på. Kunde inte ens smyga ut så började han skrika. Även dagtid är han som ett plåster nu, måste säga att i denna värme lite irriterande. Därtill är jag inte van då SB alltid varit så självständig och nu har man en som vill i famnen jämt och inte låter en vara ens på wc ifred :wink: . Visst leker LB också massor för sig själv, men han vill vet a var jag är. Antar att det nu är en period som pågår samtidigt med färdigheten att lära sig gå. Han går nu ofta och kortare sträckor. Men det går i perioder, kvällstid går han mera medan han på morgonen bara kryper. Fortfarande är det krypning som gäller då det skall gå fort.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 05 aug 2011, 11:27

Grattis till alla nyblivna 1-åringar och kommande!!!!

Nu har han börjat somna bättre på kvällarna, men så behöver han inte bearbeta gåprocessen mera. Han går tom hemma numera och inte bara hos sin mommo. :lol: Borde hitta bättre skor än crocs att gå i, men de funkar så länge det är varmt. Storebrors första skor är för senhösten och LB verkar ha ganska liten fot.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 10 aug 2011, 11:05

Undrar om det var det svalare sovrummet eller om vi äntligen börjar få ordning på våra nätter igen som gjorde att han sov från 20.15-07.00. Vilket som, jag känner mig utvilad :lol: Han hade tom torr blöja och kisade mängder på pottan på morgonen.
Överlag har han nog utvecklats en massa nu, lärt sig gå, klättrar som en galning, leka brorsans lekar, lägger i saker i varandra och börjat busa. Blommor,tv och hyllor är utsatta och att säga nej är som att säga "varsågod nu leker vi".. rusar än mer frenetiskt till de platserna. Ätandet går trögt. det han gillar slinker ner, men oftast får man sätta majspure på för att alls få i honom mat, helst skulle han leva på mjölk :roll:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Nyckelpiga » 24 aug 2011, 10:37

Hej hej!

Nu har vår tös blivit så gammal att hon bara sover en dagssömn kl 12-14 ca.På mornarna stiger vi opp kl 7 o far o sova gör hon ca 19.30.O nu går de snabbt att natta,på dagen somnar hon på typ 5 minuter o på kvällen somnar hon i min famn då ja ger mjölk åt henne :tummenupp: O sover hela nätter ännu oxå :clap:

Ätande ha o börja gå bättre.Hon spottar int ut mera,vill hon int ha skriker hon i stället,suck.Oftast e de kvällsgröten som blir skrikig,då hon e så trött då ren.Men oftast går de bra med ätande o äter stora mängder.O hon sku typ kunna äta hela tiden.Alltid då nån äter(vem som helst) kryper hon till den o drar sej opp på den o tigger mat.Mitt lilla matvrak :love: Ja oftast då hon skriker vid maten tycker hon int om den ha ja märkt.Men hon ha börja klättra i matstolen,opp o stå i den o opp på bordet,jobbigt.O så vill hon alltid äta själv oxå ur tallrikenn,så vi har mat över allt o många klädbyten blir de per dag :roll:

O nu ha hon fått en tand uppe eller håller på att få.man ser den no ren.

Hon tycker mycket om att umgås me andra barn.O vinka e hennes favorit sysselsätning.På stan vinkar hon åt alla hon ser o många vinkar tom tibaka :D

Hon ha gått några steg utan stöd.Men de e int någo hon tränar aktivt på.Glad o nöjder e hon o kan bra leka för sej själv oxå.Men nu vill hon o sova.
Bild
Användarvisningsbild
Nyckelpiga

Oläst inläggav Nyckelpiga » 24 aug 2011, 10:38

OCH GRATTIS ÅT ALLA 1 ÅRINGAR!! :clap:
Bild
Användarvisningsbild
Nyckelpiga

Oläst inläggav vero » 24 aug 2011, 11:26

här blir min lilla kille 1 år idag :heart:

Han går och småspringer nästan. Igår fick han vara i trampolinen en stund och var överförtjust. Sprang och kastade sig, skumpade sittande och skrattade. Vi brukar kvällstid gå en kort promenad ca 300-400m för att få bort sista springet för natten.

Här sover han också en dagssömn och håller som bäst på att träna bort vaggandet av vagnen. Han vaknade nämligen hela tiden och ville bli vaggad på nytt. Igår somnade han utan vaggning och sov 2h10min. Natt tar han lite över åtta och sover till 6.30-7 i egen säng. Vaknar han vid 6.30 har jag tagit brevid och ammat eller bara skakat honom. Idag sov han till 7 och första dagen som jag inte ammat något på morgonen. Tror det får vara ett avslutat kapitel om han börjar sova såhär bra själv på morgnarna. Denna amning har ju bara tjänat sitt syfte att lite förlänga uppstigandet :wink: därtill tror jag inte han får i sig något mycket utan använder mig som en tutt.

Äter bättre nu igen och dricker ekologisk mjölk. Gröten matar jag i honom men det andra får han äta själv. (med händer och sked). Är nog hungrig före nattning och äter gröt gjort på 2,5dl mjölk och 1dl flingor + lite kokosolja. Sedan dusch, lite mjölk, tandtvätt och saga. Sedan sjunger jag två sånger och sätter i säng och säger gonatt. De sista kvällarna har han somnat utan att ens busa till och stiga upp. (Då hinner man inte ens tillbaka och fälla ner före han ligger och skrattar nöjt.) Brukar sedan bara gå in och läga honom rätt i sängen då han oftast somnar med huvudet i fotändan. :love: Sover oftast hela nätter.

Har börjat klättra överallt och även från matstolen upp på bordet. Ibland förstår han sig på att backa ner om han klättrat upp på brorsans pallar och skåp, men oftast skriker han på hjälp. Leker med samma leksaker som storebror och alla mjukisar och djur är kossor :lol: säger muuuuu då han leker med dem.

Så ganska lika är våra småttor, Nyckelpiga :blink:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 30 aug 2011, 12:40

Här har vi haft rådgivning och så blev han vaccinerad. Valde att bara ta stelkrampsspruta, pneumokock avstod vi helt ifrån och MPR sprutan sköt jag på till 1,5års kollen. tycker det är lite mycket sprutor för så här små på en och samma gång. En bakomliggande flunnsa bröt ut som reaktíon, men nu inatt sov vi äntligen någotsånär.

Log lite då jag igår hörde att de skall ändra längd och viktkurvorna. Dels för att de nuvarande är uppgjorda för barn på 50talet till 1972 och att barn nuförtiden antas bli längre. Helt ok med uppdateringar men skall bli kul att se på hurdana minus kurvor vi framöver hamnar på. Då det kommer ett ålderindex till. Våra mått som 1-åring var 73,6cm och 9,1kg Så ingen stor pojke men ack så aktiv och glad. :lol: Klättra är hans passion och han slår sig nu som då, men låter honom hållas så han kanske lär sig komma ner också. Bara då det ser lite för våldsamt ut får man ingripa.

Nehepp, om jag skulle ta den nyvakna killen och gå och måla saunasuoja på bastulaven. han får väl leka med vattendjur och annat skoj i källaren :lol:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Nyckelpiga » 31 aug 2011, 10:19

1 år firar vi i da :heart:

Var ti rådgivningen i går.71,7 cm o 8900 g,så vi har o ett litet skrutt här.Men de e riktigt bra att hon e så kort för då kommer hon int åt att klättra opp på så många ställen.Hon faller int ås hemskt mycket,e ganska så duktig att komma ner backande från alla ställen.Hon e oxå jätte aktiv av sej,aldrig e hon stilla.O glad o nöjd för de mesta. :love:

Vi tog bara MPR sprutan,för jag ville inte att hon sku bli sjuk nu då vi ska fira hennes 1 års dag + att vi har många kalas vi ska på nu på v-slutet.Så vi far om 2 månader på nytt ti rådgivningen o tar resten av sprutorna,
Rådis tanten tyckte hon kastar saker otroligt bra för sin ålder.Ja a kasta e hon faktiskt intresserad av,allt slängs o långt.Vet int hur ja ska få henne att sluta me de,men kanske de bara e en fas som snart går över.O så tycker hon om att rada saker in i varandra.O hon kan tom då hon e på de humöret rada 2 klossar på varandra.

Gåendet ha ho hon helt sluta att träna på.
Ord hon kan e mammma,hej.katt,mjau säger hon någo dit åt typ att (=katt)o jau(=mjau).O blöja säger hon någo ditåt oxå.
Pottan vägrar hon ännu oxå att fara på,hon blir bara rak som en pinne :roll:

Nej nu ska ja fara o baka en kaka,allt ja ha baka har misslyckats.Så måst baka ännu en kaka som ja alltid brukar lyckas me :blink:
Bild
Användarvisningsbild
Nyckelpiga

Oläst inläggav vero » 20 sep 2011, 21:07

Dags lyfta lite :bla:

Hoppas ni fick fira 1-åringen ordentligt, Nyckelpiga.

Här har vår kille haft vattkoppor. Skorvarna är nog kvar men faller sakta men säkert bort. Inte så fina bilder, så 1års fotograferingen får nog vänta. Fösrt blev han förkyld efter vaccinet och sedan då vattkopporna.

Han visar nog ett sådant temperament om det inte går som han vill. Typ han hämtar sina skor och vill ut och man säger nej. Då springer han först bort och slänger sig sedan på golvet och skriker :lol: Han är så mammig mellan varven för att sedan bli en liten tomte som rusar iväg. Så jag har nu kläder med färg för att snabbt få syn på honom :lol: . Gör efter brorsan så låter oftast som en borr med en pinne i handen eller leker med bilar. Pratar gör han inte så mycket utan mamma, något som kan vara tack (kommer alltid då han är vid bordet och vänder bort huvudet), sedan muuu då han ser sin leksakskossa (eller andra djur) härmar hund med uff.Men mest säger han bara Äh. :tumme: Inne river han ner skivor och ja allt...ingen skillnad hur man plockar man är alltid steget efter.

Liten och go är han vår lillebror. Han har ännu vissa byxor i storlek 62 :w00t: och har bodyn i storlek 68-74. Så vi har kört med samma garderob i månader. Visst får man ju maximal användning för kläderna men lite variation vill man snart ha. Vilket påminner mig om att gå igenom lådorna för följande SBs avlagda plagg.

Han får nog mycket skuffar av SB men är nog ganska tuff att stå på sig. Men lika mycket leker de och kramas. :heart:

Äter varierat. Är det gott så bättre. För tillfället så är det roligt att slänga ner tallrik och bestick, men ganska bra äter han själv. På morgonen är han så hungrig så han äter gröten själv ganska snabbt.Det sista får man hjälpa. Lunchen är alltid si som så. Men ibland så matar jag för jag bara inte orkar med allt kladd och slängande.

Sover igen sämre, eller jag får skylla mig själv som tog honom brevid mig då han hade feber och sov oroligt. Nu somnar han inte om vid 5-6 tiden om jag inte tar honom brevid mig och buffar. Idag då SB inte sov hemma så fick han ligga i sin säng och oj så missnöjd han var. Men går säkert över. På kvällen somnar han nog fort vid 20-tiden. Var precis och plocka upp alla mjukisar som fått en flygfärd över kanten.

Att sådant. Fina pojkar har jag!!
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 21 sep 2011, 20:59

Glömde tillägga att han fortfarande bara har sina fyra framtänder.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper