AUGUSTIBEBISAR 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

AUGUSTIBEBISAR 2010

Oläst inläggav Filifjånkan » 09 aug 2010, 09:20

Jag inviger härmed augustibebistråden! Egentligen är jag absolut inte rätt person att starta denna tråd eftersom lillen kikade ut redan i slutet av juli. Men jag vill gärna följa med augustimammorna, känner ju mej hemma med er :)

Så häng på och välkomna!
Filifjånkan
Silvermedlem

Re: AUGUSTIBEBISAR 2010

Oläst inläggav vero » 09 aug 2010, 13:17

Tids nog kommer vi... :wink:

sätter in listan här.
:heart: Augusti :heart:
1.7. Kossamu Pojke, 1800g, 44cm bf 20.8
26.7 Filifjånkan Pojke, 2835g, 48,5cm bf 16.8
?? Myron Flicka 3390g, 48cm bf13.8
2.8 Nyfikenidetbå Pojke
4.8 Knyttis Pojke 3930g, 51cm bf 2.8
5.8 Jill Pojke 2855g 49cm bf 20.8
11.8 Annapanna Flicka 3500g, 48cm bf2.8
12.8 Pingu Flicka 3455g 51cm bf4.8
13.8 Energina pojke bf 29.8
16.8 Elovena Pojke bf 17.8
17.8 Imsewimse, flicka, 4670g, 53 cm, BF 3/8
23.8 Råddan Pojke 3460g 49,5cm bf 22.8
24.8 Vero Pojke 3180g 49cm BF 20.8
25.8 Papana Pojke 4180g 52cm. bf 20.8
25.8 H80 Flicka 3500g 52cm, bf 19.8
5.9 Frö Flicka bf24.8
Senast redigerad av vero 25 sep 2010, 12:57, redigerad totalt 1 gång.
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Filifjånkan » 09 aug 2010, 18:01

Lite ensamt här än... Ni är varmt välkomna :)
Filifjånkan
Silvermedlem

Oläst inläggav knyttis » 14 aug 2010, 18:23

Hej, kommer med nu! Lite svårt att skriva nu bara med lillen i knät.... ska försöka igen lite senare!
Loranga 10.11.2008 Masarin 4.8.2010

"Syster Yster"
Användarvisningsbild
knyttis
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav nyfikenidetblå » 14 aug 2010, 22:01

Kikar in!

Lite tomt här ännu men det kommer väl flera! :hm:
nyfikenidetblå

Oläst inläggav knyttis » 17 aug 2010, 08:37

Nu ska jag försöka skriva, med lillen i knäet....

Här har allt gått bra. Hade rådis förra fredagen, lillen hade nu gått upp i vikt, 4050 g nu, så vi behöver i alla fall inte oroa oss för att amningen inte skulle fungera. Nätterna har vait ok ända fram tills nu. Inatt vaknade han från 01-06 med en timmes mellanrum :yawn: . Nå, det hinner ju svänga tillbaks. Lite matt blir jag dock vid tanken på att detta nattvakande kan hålla på i några månader ännu...

Annars är han väldigt lugn och snäll, skriker bara när han vill ha mat. inga diekta problem med luft i magen heller, ger rela-dropps vilket tycks fungera.

Storebror är stolt och glad över lillebror men har lite svårt att hantera att mamma och pappa inte har all fokus på honom samt att bebin är lite ömtålig, men det går bättre för varje dag. Vi måste bara ge honom tid tror jag, är ju trots allt en ganska stor omställning när man knappt är två år...Själv tampas jag med dåligt samvete över att inte kunna ge dom all min uppmärksamhet när dom behöver, känns som man försummar den ena hela tiden. Antr att det här också är en fas som går över men jobbigt känns det just nu...

"Syster Yster"
Användarvisningsbild
knyttis
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 17 aug 2010, 13:16

knyttis skrev:Storebror är stolt och glad över lillebror men har lite svårt att hantera att mamma och pappa inte har all fokus på honom samt att bebin är lite ömtålig, men det går bättre för varje dag. Vi måste bara ge honom tid tror jag, är ju trots allt en ganska stor omställning när man knappt är två år...Själv tampas jag med dåligt samvete över att inte kunna ge dom all min uppmärksamhet när dom behöver, känns som man försummar den ena hela tiden. Antr att det här också är en fas som går över men jobbigt känns det just nu...

Vi är inte där ännu, men igår kväll fick jag släng av dåligt samvete, då pojken såg så liten ut med sina gosedjur i famnen och sin nattsagobok. Då tänkte jag nog att gud, vad har vi gjort. Han är ju våra lilla baby. :osaker: Men om man tänker så, så kan man aldrig skaffa syskon åt sina gullungar och på långsikt så tror jag nog att syskonen är uppskattade även om början blir tuff för våra förstfödda. Skönt höra att det löper bra ändå :clap:

Snart får man väl joina er på riktigt här, även om det nog kan ta tid =)
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Filifjånkan » 17 aug 2010, 19:44

knyttis skrev:Själv tampas jag med dåligt samvete över att inte kunna ge dom all min uppmärksamhet när dom behöver, känns som man försummar den ena hela tiden. Antr att det här också är en fas som går över men jobbigt känns det just nu...

Precis samma här! Samtidigt intalar jag mej att det inte alls är säkert att det skulle vara lättare om det var ännu större åldersskillnad mellan dem. Men man vill ju så gärna finnas där 100% för båda hela tiden...

Om en vecka börjar maken jobba igen, måste erkänna att det känns ganska spännande att lämna ensam hemma med två småttingar. Men bara man kommer igång kommer det säkert gå bra. Gäller att förbereda lunch och sånt dagen före så det bara är att värma.

Hur mår era småttingar? Melker har mycket luft i magen och pruttar hela tiden, men tack och lov skriker han inte just alls. HUr ofta äter era babysar på natten? Jag ammar 2-3 gånger/natt. Han somnar kring 22-23 och sen är det godmorgon kring 8.

Sköt om er! Hoppas fler börjar droppa in här så småningom.

/Filifjånkan
Filifjånkan
Silvermedlem

Oläst inläggav knyttis » 20 aug 2010, 13:19

Hade rådis idag igen med lillen mest för att kolla naveln som varit lite irriterad. Helt ok nu men ska fortsätta med ordentlig tvätt ända tills den läkt och är helt torr, stumpen ramlade av för en vecka sedan. Vikten ligger nu på 4530 g så han hade ökat 500 g på en vecka, skönt att veta att han får i sig ordentligt med mat. Amningen går bra, största problemet är nog att jag själv egentligen inte alls skulle ha ro för att sitta 80 % av min vakna tid och amma men försöker att tänka på att det trots allt är en begränsad period som är så.
Haft lite sämre nätter nu. Han somnar kring 20-21 för natten men vaknar sedan kring 00 och sedan har vi rumba fram till morgonkvisten då han ofta somnar om vad 6-7 och sover bra till 8. Gissar att det är magen som spökar och inte alltid hunger, efter att han har fått ut några lass så lugnar det sig oftast men att på natten orka med att buffa på axeln, massera magen och böja på benen är så svårt. :yawn: Nå, hoppas det ger med sig så småningom och magen lugnar sig lite.

Nu ska jag se till att komma iväg och hämta storebror från dagis.

"Syster Yster"
Användarvisningsbild
knyttis
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Elovena » 23 aug 2010, 08:44

Hejsan,

nu äntligen får jag också komma med på tråden. Hade ju siktat in mej på en baby i sen augusti men tji fick jag. Nu är lillebror här och det går rätt bra. Känner så igen det ni skriver om att dela sin uppmärksamhet mellan syskonen och babyn. Hamnade i elddopet i fredags då vi hade nattat båda och det verkade tyst, och gubben for ut på andjakt. Efter en stund vaknade båda, babyn storgrät av hunger och då jag kom in till storebror blödde han ymnigt ur näsan. Så vilket av barnet tar man sig an först, och tröstar det andra samtidigt :hm: Nå, lite tid nu bara så kommer det nog. Skönt att ha en viss rutin att ösa ur ändå, jag vet ju den här gången att de går inte sönder, så små som de är.

Hoppas Knyttis nätterna går bättre nu hos er. Ger du förresten rela redan åt lillebror? Här spökar nog magen också, tänk då de allra flesta babysar har magproblem. Man skulle tycka det skulle finnas mer råd att ge just därför. Så farligt är det inte hos oss än men jag tänkte ändå experimentera med att byta ut kaffet mot roiboos te (som ju är hur gott som helst för övrigt) och undvika kål och så. Kanske det lättar för gossen då.

Amningen går bra men precis som förra gången har jag mycket mjölk :sneaky: Den här gången ska jag försöka se till att föra till BB, de har ju ständigt behov av mjölk där.

Har nån av er börjat använda sjal åt era små? Jag försöker vänja lillebror med det nu, men det går sådär. Jag är osäker på hur hårt/löst jag ska knyta den och idag då vi prövade började han t.o.m. gråta. Nåt gör jag säkert fel :osaker: men det är väl bara att försöka testa vidare.

Nu mot garderoben och uppdatera med kläderna pre-graviditet. Jag tvättade och vek undan mammakläderna häromdan, en vemodig tår föll ju nog då, fast det ska bli skönt med vanliga jeans och kjolar igen.

Sköt om er alla och era små knyten :kram:
Elovena
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Frö » 24 aug 2010, 20:00

Elovena skrev: Jag tvättade och vek undan mammakläderna häromdan, en vemodig tår föll ju nog då, fast det ska bli skönt med vanliga jeans och kjolar igen.

Jag är ju inte riktigt där ännu, men jag saknar redan mina mammakläder. Har aldrig haft så här mycket ch snygga dessutom. Och endast en bråkdel har jag använt. Det har ju inte varit så kallt i sommar :lol: Dessutom har jag inte ens vuxit i alla ännu. Fast det gör ju ingenting.
Frö
Silvermedlem

Oläst inläggav Elovena » 25 aug 2010, 11:06

Frö skrev:Jag är ju inte riktigt där ännu, men jag saknar redan mina mammakläder. Har aldrig haft så här mycket ch snygga dessutom. Och endast en bråkdel har jag använt.

Det låter ju bra :tumme: Jag lade undan endast kjolar och byxor, samt några tröjor. Jag använder faktiskt en del mammatröjor nu då jag ammar och mest strosar här hemma. Jag gjorde misstaget med storebror att använda mina vanliga kläder rätt snabbt och senare så förknippade jag dem med ammande, spy- och mjölkfläckar, även efter att jag slutat amma, och då ville jag ju inte ha dem längre. De var så starkt förbundna med spädbarnslivet att jag inte trivdes i dem. Lyxproblem visst, men så var det.

Imorgon har vi hembesök av rådistanten, få se då ifall gossen gått upp i vikt nåt. Jag tror nog det, som han äter :love:
Elovena
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Frö » 25 aug 2010, 11:26

Elovena skrev:
Frö skrev:Jag gjorde misstaget med storebror att använda mina vanliga kläder rätt snabbt och senare så förknippade jag dem med ammande, spy- och mjölkfläckar, även efter att jag slutat amma, och då ville jag ju inte ha dem längre.

Jo det blir nog lätt så. Därfr har jag också undvikit att gå med mina vanliga tunikor även om de skulle ha gått över magen hur lätt som helst. Kanske man inte alls gillar tunikamodet nu efter nån månad? Hoppas inte det känns helt fel för det klär mig med empiremidja.
Frö
Silvermedlem

Oläst inläggav pingu » 26 aug 2010, 14:22

Hej!

Passar på att kika in här när lilla Tilde sover. finns inte utrymme för så mycket surfande mera :D rådgivningen var på besök här också för någon dag sedan å Tilde har växt, hon e nu över födelsevikten å verkar må bra. själv är jag också på bättringsvägen...bröstinflamationen börjar avta, men usch va kämpigt det är och har varit att ha feber å svårt att amma och röra sig :( när någon annan vill ha mammas uppmärksamhet. som tur är har pappa ställt upp för fullt :heart: han e guld värd! vet inte hur det skall bli när han börjar jobba igen, men förhoppningsvis är man själv i skick så att man kan röra sig problemfritt =)

ha det bra,
:kram: Pingu
Bild
pingu

Oläst inläggav vero » 28 aug 2010, 18:32

Nu får även jag komma med på riktigt här :tumme:

Hoppas Pingu du är iskick nu efter inflammation och allt.

Här går det på. Känns som om han funnits med oss länge redan och då är han bara 4 dagar!! Gubben har nog ställt upp massor. Främst försöker han underhålla storebror, men även hjälper han till med Axel och hushållet. Tycker det löper på alldeles för bra och väntar på baby blues och magknip och annat. :huh: Nån vecka till får man ha gubben hemma, sedan kommer det nog att bli mera happening.

Amningen funkar ok, lite blir man att rätta greppet i början och visst gör det lite ont ibland, men faktiskt inte såå farligt. Läkaren konstaterade att han har för kort tungsena eller något, men tyckte att klarar han av att ammas så gör de inget. Länge kollade hon iallafall hans mun. Tycker det är skönt att själv vara i så bra skick som man är och magen börjar försvinna sakta men säkert...eller så ser den bara mindre ut då de två bihängen lite högre upp fått oanade proportioner.

Har rådis nästa vecka då Axel är 8 dagar. Rådistanten ringde igår och frågade direkt att föddes babyn den 24. :lol: sade att javisst och hon skrattade. Skämtade på sista besöket att jag inte tänker komma till rådisen den 24:de för då skall jag vara in och föda :lipa:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper