September baby 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

September baby 2010

Oläst inläggav heltidsmamma » 26 sep 2010, 14:44

Hittade ingen tråd, så nu startar jag en!

Vårt fjärde barn föddes den 20.9 10 dagar efter beräknat datum. Nu är hon redan 6 dagar och det känns som om hon redan funnits länge. Själv är jag jätte trött. Har inte sovit mycket sen hon föddes. Jag kan inte sova på dagen och på natten då hon sover kan jag inte somna.... nåja, så smångingom ska jag väl få sömn!

Fyll i era babysar i listan:

Heltidsmamma- flicka 20.9, fjärde barnet
Bild

Bild
heltidsmamma
Guldmedlem

Re: September baby 2010

Oläst inläggav trollslända » 26 sep 2010, 17:58

Hej!

Vad bra att du startade en septembertråd heltidsmamma, har länge tänkt att man borde göra det men inte orkat. Vår lilleman är nu tre veckor gammal och jag håller med dig om att det känns som om han funnits redan länge hos oss. Han är en snäll liten baby som mest hänger med på dagen och sover relativt gott de flesta nätterna med 2-3 tankningar. Ibland har han lite gaser i magen och då lite svårare att somna/somna om. Hoppas du snart kommer ur din onda cirkel och får vila ut ordentligt. Hur gamla är dina äldre barn? (nu såg jag i din profil hur gamla de är)

Fyller på listan

Trollslända - pojke 4.9, tredje barnet
BildBildBild
trollslända
Silvermedlem

Oläst inläggav Bettan ツ » 26 sep 2010, 21:40

Hur har era storasyskon tagit emot nykomlingarna? De första två veckorna var allt frid och fröjd och SB pajade och pussade LS och tyckte hon var söt, men idag har det helt spårat ur. Först trampade han henne på huvudet och sedan kastade han en bil i ansiktet på henne :scared: :curse: :ledsen: Han fick höra några väl valda ord, men verkade inte fatta att det var allvar. VAD SKA VI TA OSS TILL???

Lillasyster har hittills varit relativt lättskött, raka motsatsen till SB (tack och lov). Sover bra och äter bra. Men de senaste dagarna har hon haft lite bubblor i magen, så vi ska prova med droppar. Min mjölk har räckt ganska långt, men på kvällarna får hon lite tilläggsmjölk.

Fyller på listan

Mamma Muu - flicka 10.9, andra barnet
Bild Bild
Användarvisningsbild
Bettan ツ
Guldmedlem

Oläst inläggav Muminmage » 27 sep 2010, 09:17

Muminmage - flicka 20.9, tredje barnet

Här har storasystrarna tagit det bra. Mellansystern sade en kväll att hon älskar alla utom bebisen... Men redan nästa dag älskade hon bebisen också :wink: De vill paja och peta på henne och ge henne leksaker (mellansyster). När mellansyster föddes var storasyster 2 och vi upplevde faktiskt aldrig några aggressioner mot lillasyster. Så tyvärr har jag inga bra råd Mamma Muu, annat än att försöka ge storebror så mycket uppmärksamhet som möjligt så han inte tror att det lilla knytet kommit o tagit hans föräldrar ifrån honom.

Här har vi också en gullig bebis som sover bra och har sina vakna stunder då hon ligger och tittar med stora ögon på oss alla (oftast bär pappan omkring henne då så hon får se sig omkring och vara med). Harmar bara att vi inte hittar vår långa bärsjal - hittar bara en kort som inte är till just nån glädje. :( Eller så knyter vi den fel? Den är vävd (?), alltså inte stretch.

En annan sak som lite stör är att nu tre kvällar/nätter i rad har hon haft tankning i 3-5h. Amningen är ok, kan bra amma henne länge, men sen mot slutet börjar hon skrika vid bröstet, fast bröstet är i munnen. Har tolkat det som gaser och masserat med pruttar o kacka som resultat. Hon hade väldigt lös kacka igår och rumpan blev direkt röd av den fast vi bytte blöja genast då kackan kommit. Så kanske hon också har ont i rumpan. Plus blir övertrött då hon varit vaken 5h. Igår pågick det hela från 19-00.30. Hon kan somna till i 5-10 min men då hon vaknar så vrålar hon och bröstet hjälper inte. :( Sen då hon väl somnar efter denna rumba så sover hon jättebra hela natten och vaknar bara för att dia med 2-4 h mellanrum så jag fattar inte riktigt vad den där rumban beror på. Inatt har jag sovit riktigt bra från ca 00.30-9 med amningar 4, 6.30 och nu kl. 10.15 sover hon ännu (jag vaknade 9 och känner mig ganska utsövd). Jag ligger o ammar o somnar om ganska genast. Får rådg hit idag så ska fråga lite om dessa skov - kanske cuplaton eller disflatyl (?) skulle hjälpa?
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav trollslända » 27 sep 2010, 09:28

Hej!

Mamma Muu: Här var det mest storasyster som reagerade på babyn, inte så att hon skulle ha gjort honom illa på något sätt utan bara att hon reagerade på situationen med att vara gråtmild och olydig och hitta på konstiga upptåg som hon inte annars gör. Men det var bara den första veckan, sen har hon varit som normalt. Hon älskar att sitta och gulla med lillen och sjunga för honom :love: . Stora lillebror har egentligen inte reagerat alls, konstigt nog. Bara med att krångla lite med att gå på pottan. Men så har min man varit pappaledig och kunna ge honom mycket uppmärksamhet, bland annat vara ute med honom nästan hela dagarna så vädret har tillåtit (han älskar att vara utomhus). Få se hur det blir när jag ensam skall ta hand om alla tre :scared: .
Hoppas det ordnar sig för er snart också, annars har jag bara samma råd att ge som Muminmage, dvs försök ge storebror så mycket uppmärksamhet som möjligt.

Muminmage: Här använder vi disflatyl för tillfället, men jag vet inte riktigt hur bra det hjälper. Lillen är ofta vaken och tankar från ca 9 på förmiddagen till sen eftermiddag och har då svårt att somna om man inte går ut med honom i vagnen. Då kan han till sist bli så där extra knarrig när han är övertrött och inte får tag i sömnen. Sen har han fått vit beläggning på tungan (svamp?) som också storebror hade då vi använde disflatyl (vet inte om det beror på den men jag tror att det finns ett samband). Tror att vi skall försöka med nåt annat än disflatyl då vi tömt den flaskan och om det då ännu verkar behövas.
BildBildBild
trollslända
Silvermedlem

Oläst inläggav vero » 27 sep 2010, 11:57

Muminmage skrev:En annan sak som lite stör är att nu tre kvällar/nätter i rad har hon haft tankning i 3-5h. Amningen är ok, kan bra amma henne länge, men sen mot slutet börjar hon skrika vid bröstet, fast bröstet är i munnen. Har tolkat det som gaser och masserat med pruttar o kacka som resultat. Hon hade väldigt lös kacka igår och rumpan blev direkt röd av den fast vi bytte blöja genast då kackan kommit. Så kanske hon också har ont i rumpan. Plus blir övertrött då hon varit vaken 5h. Igår pågick det hela från 19-00.30. Hon kan somna till i 5-10 min men då hon vaknar så vrålar hon och bröstet hjälper inte. Sen då hon väl somnar efter denna rumba så sover hon jättebra hela natten och vaknar bara för att dia

Hoppar in från augustitråden..Exakt så har vi det. Har även tolkat det som magbesvär och övertrötthet. Brukar ibland hjälpa att ha honom upp i grodställning och rapa(även om det är svårt att få ut luften ibland). Är han övertrött och bara skriker så löns det inte att ha vid bröstet mera, då han bara biter och skuffar undan bröstet med handen. Tolkat som han vill komma till ro men mätt. Har nu gett reladroppar och cuplaton, men inget värkar hjälpa mot magen. Bara att vänta ut...läste dagboken med storebror och han var likadan och det gick nog över vid 2,5 månader. Jobbigt är det då man inte kan hjälpa. Lite får han bättre att vara att ligga på mage och gymnastisera även om han inte gillar det, så där får han ligga med tutt eller så gapa lite. Fast synd kan man inte ha honom på golvnivå utan övervakning då vår aktiva storebror inte förstår att han inte tål att ligga på etc :roll:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Muminmage » 27 sep 2010, 13:03

Hade rådgivaren hit och nu hade inte vikten stigit lika fint som senast (i torsdags). Men det var en annan våg och lite annat rådd också, så hon ska komma och väga imorgon igen för att vara på säkra sidan. Hur som helst så diskuterade vi våra kvälls-/nattrumbor och kom fram till att vi ska testa cuplaton/disflatyl och också ge lite tilläggsmjölk kvällstid om det igen blir rumba. Ifall det är så att hon inte får i sig tillräckligt trots tankningen. Man kan ju testa och huvudsaken är att hon får mat. Jag har tidigare också gett tillägg då vikten inte stigit för mina äldre flickor men hade denna gång hoppats på att kunna helamma - detta är nu med högsta sannolikhet vårt sista barn så skulle vara roligt att lyckas med helamning. (Med äldre flickorna har jag ammat i 4 månader men sen alltid gett tillägg i princip vid varje amning (förutom på natten) så att de vuxit.) Men knappast stör lite tilläggsmjölk amningen och huvudsaken är ju att flickan är nöjd och växer! Annars är hon alltså supernöjd, det är bara den där rumban kväll/natt som skulle vara helt skön att slippa! Satsar åtminstone på amningen nu så mycket jag bara kan med amningste och regelbunden mat och mycket dryck. Så jag gör mitt bästa och det räcker så långt det räcker. Bra suggrepp har hon åtminstone!

Nu "knarras" det i sängen så jag tror hon snart vaknar och sa ha mat :D
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav heltidsmamma » 27 sep 2010, 20:14

Vår prinsessa är nu en vecka gammal! Igår lossade navelstumpen, det är alltid lika skönt då man slipper den. Pappa har varit ledig så det har funnits mera tid för syskonen 2, 3 och 4 och gamla. så ännu har det gått bra och jag har inte sett någon värre svartsjuka. första dagen jag var hemma var nog syskonen upp och ner, säkert för att jag varit borta nästan 3 dagar!
nu hoppas jag att tösen vill somna snart. jag är så trött och bara längtar efter sängen!
jag kör med tygblöjor och så håller vi på med att bajsa och kissa i lavoaren. hon är jätte duktig och det kommer bajs och/eller kiss i princip varje gång jag håller henne ovanför lavoaren. det är sällan jag behöver byta bajsblöja och det är så skönt då jag har tygblöjor dagtid!
Bild

Bild
heltidsmamma
Guldmedlem

Oläst inläggav Muminmage » 28 sep 2010, 08:53

Här lossnade också navelstumpen igår och rådgivaren satte på lapis för naveln var ganska "grötig".

Igår hade vi en jättebra kväll och natt, tack vare 40 ml NAN! Började kvällsrumban med att amma i ca 1h 20 min från båda brösten ur alla vinklar. Men det verkade inte räcka så mannen gav tilläggsmjölk. Ni skulle ha sett hennes min då det kom så mycket mjölk och av pappa dessutom :wink: Hon såg salig ut :D Sen somnade hon glad och nöjd och har under natten vaknat med 2-3 h mellanrum och jag har ammat henne liggande och halvsovande. Härlig natt!! På kvällen gav jag också cuplaton och rela-droppar för säkerhets skull.

Enda dåliga inatt var att jag i ett skede fick frossa och bara skakade. Hjälpte med extra filt och mannen som värmde mig och sen svettades jag. Har frossan med mjölken/brösten att göra eller vad var det månne??
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Bettan ツ » 29 sep 2010, 23:07

Äh, nu har amningen börjat krångla :ledsen: Först kom det så det sprutade, och tösen blev jättearg och skrek och vägrade ta bröstet. Till slut gav jag upp och grävde fram flaskan. Följande gång dög bröstet igen, men den glädjen varade inte länge. Nu blir hon skitsur då det inte kommer tillräckligt med mjölk hela tiden. Hon orkar inte alls suga om det inte kommer nåt. Hoppas hoppas att detta bara är tillfälligt! Jag kan inte helt lämna flaskan, för hon behöver nog tilläggsmjölk på kvällen efter att först ha utsugit mig.
Bild Bild
Användarvisningsbild
Bettan ツ
Guldmedlem

Oläst inläggav Muminmage » 30 sep 2010, 07:59

Jag brukar ha samma sak, Mamma Muu. Först kommer mjölken igång jättebra men sen stagnerar den, fast flickorna har fått suga så jag är helt utsugen. Vi har nu också gett tilläggsmjölk om kvällarna efter mitt amningsmaraton på ett par timmar (ibland mindre, ibland mer). Men huvudsaken är ju att bebisen får mat, tycker jag. Hade ju tänkt mig helamning denna gång (fast det inte lyckats tidigare) men börjar tro att det inte lyckas ändå. Hittills har vi dock klarat oss med bara amning dagtid och om kvällarna har vi gett tillägg. Och då sover hon jättebra på natten med tankningar ca var tredje timme.

Ett alternativ om amningen inte funkar är ju att försöka pumpa ut bröstmjölk och ge i flaska - så får hon åtminstone bröstmjölk. (Jag har aldrig riktigt fått mjölken att flöda då jag pumpat men om det lyckas att pumpa, så varför inte?)
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 30 sep 2010, 08:15

Muminmage skrev:Ett alternativ om amningen inte funkar är ju att försöka pumpa ut bröstmjölk och ge i flaska - så får hon åtminstone bröstmjölk. (Jag har aldrig riktigt fått mjölken att flöda då jag pumpat men om det lyckas att pumpa, så varför inte?)

Litet tips. Har också kämpat med att pumpa, ibland 45 minuter innan något kommer. Nu så pumpar jag nattetid ena bröstet medan han suger ur det andra och då rinner det till direkt :tumme: Tanken var att öka min produktion och så märkte jag att det ökade och han bara åt av ena bröstet och det andra var hårt och eländigt. (sägs ju även att om man ammar nattetid så ökar produktionen). Så från att ha pumpat 60ml är jag nu uppe i 100-130ml /natt. Pumpar inte mera än det.Nu fryser jag ner denna mjölk,men tänkte också att man kan ge det som tillägg. Sedan då han vill äta mera så får han ju börja äta från båda brösten så slipper man detta pumpandet, men nu är man ju glad över ett litet lager i frysen :lol: . Och visst känns brösten tomma på kvällen,men då han ändå sover från 21-02/03 så måste han ju ändå få något i sig. :hm:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Muminmage » 30 sep 2010, 13:57

Det var ju ett bra tips vero - funkar säkert också att göra så på dagen. Jag är nog lite bekväm på natten och tror inte jag skulle orka pumpa och greja med mjölken då :oops: Sover hellre vidare. Har inte alls ens försökt pumpa denna gång, men tidigare gångerna jag ammat har jag lyckats pumpa max 40 ml...

Vero, om han sover så där bra så är han säkert mätt :nicka: Här sover lillflickan bra på dagen (efter enbart amning) men man märker klart på kvällen att hon inte blir mätt trots lång amning. Då ger vi tillägg. Dagtid ammar jag oftast ur båda brösten, på natten räcker det med ena åt gången. Märker förresten att amningarna oftast går till så, att först kommer det massor med mjölk, sedan suger hon utan att man hör distinkta "klunkljud", brösten känns "tomma" men sen plötsligt kommer det igen klunkljud och hon verkar få i sig massor! Dessa andra klunkljud kommer oftast efter ca en kvarts amning. jag tolkar det som om förmjölken är de första som kommer ordentligt men sedan avtar den och hon måste suga en stund för att få den där bakmjölken som väl är mer fet och näringsrik. Har också för mig att brösten aldrig (?) blir riktigt tomma fast de känns så.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 30 sep 2010, 20:53

^Går nog ganska bra att pumpa på natten. Tar max 10 minuter. Visst har jag någongång pumpat på dagen också efter hans dagssömn som varat länge, men funkar nu bra nattetid då brösten nu blivit vana och spänner den tiden. Sedan har jag ju tänkt att det är ju en beställning och inte bort från någon amning.
Är nog som du säger att här kluckas det till från och till, även då man tycker att nu är nog brösten helt tomma. Bara man nu skulle få flödet mindre så han inte skulle storkna och få så mycket luft i sig, för sedan bara krånglar han och river i bröstet tills man fått honom och rapa. Kul då han släpper taget och man känner sig som en levande fontän...gubben ropade nog Jösses idag då mjölken sprutade :lol:

Hoppas det löser sig för er!!
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Spiff » 01 okt 2010, 22:02

Hej! Tydligen har jag haft rätt fullt upp eftersom jag först nu går in här och hittar den här tråden. Allt väl här, även om det är väldigt fullt upp nu med två. Jag är ovan antar jag.

Storebror har tagit relativt väl emot lillebror, men humörsvängningarna har varit rätt frekventa. I och för sej är det svårt att bedöma vad som är vanligt treårstrots och vad som har med de ändrade familjeförhållandena att göra, men förmodar att lillebrors ankomst är den största orsaken till ilskan som dyker upp titt som tätt. En gång har han nog sagt att han är arg på bebisen, men han har inte gått till handgripligheter - svårt att ge råd i såna fall! Men mest ilska riktar storebror nog mot mej.

Lillebror gick upp 380 gram under sin andra vecka så jag antar att allt funkar med amningen. Han äter typ varannan timme dygnet runt, jag borde nog få till längre intervaller men vet inte när och hur man kan försöka styra sådana här små. Han är ju bara tre veckor ännu. Också här är det lite magknipsgråt, främst dagtid.

Fyller i på listan:

Spiff - pojke 9.9, andra barnet
Muminmage - flicka 20.9, tredje barnet
Spiff

Nästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper