Oktober & November bebisar 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Oktober & November bebisar 2010

Oläst inläggav lisaliten » 16 maj 2011, 08:38

Vi har också fått direktiv att börja med kött så lillen har ätit kyckling och nötkött i några veckor redan. Just pga järnet. Funderar på att snart introducera fisk, men är lite nervös för allergier.
lisaliten
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Moore » 31 maj 2011, 19:20

Jag är också lite försiktig med "konstiga" maträtter, för storebrors matallergier(mjölk och ägg) bröt ut just precis i ½-års åldern. Men ser nog inga oroväckande tecken som tex torr hy/utslag eller liknande. Till våran repertoar hör för tillfället havregrynsgröt (vanliga gryn stavmixade torra), kött-grönsakslunch, päron/äppel/plommon/persika/banan middag och gröt/välling på kvällen. Mjölkmängden har minskat drastiskt iom att fasta maten ökat, dricker väl sisådär 500-700 ml per dygn.

Dagens mått är 9980g och 71,5 cm. Längdkurvan är den högsta och viktkurvan +12%, den har tom lite sjunkit :)

Har era små redan visat blygsel för nån? J har några enstaka gånger gråtit på det viset, då har hon nog också varit trött.. För det mesta är hon solskenet själv, också mot främlingar.

Kryper gör vi nog inte här ännu, hon rullar och tvinnar som en bångstyrig kompass :D
Bild
Användarvisningsbild
Moore
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 01 jun 2011, 07:58

Skrutten är nog lite blyg ibland, för det mesta är han nog glad och nöjd. Nu har han lite separations ångest - jag är nu ofta borta hem ifrån om kvällarna och han blir gnällig så fort han ser mej. Igår kom jag hem så sent att han såg mej först nu på morgonen och nu är det ett enda pirrande så fort han ser mej. Och så vaknade han ju halv 6 idag. Jei. :yawn: Normalt stiger vi upp kl.08.

Här kryps det inte ännu men han far med hiskelig fart framåt ålande, och så ställer han sej och stå mor precis vad som helst. Vi fick byta hans säng till en med högre kant eftersom han kom över kanten på den han nu sovit i. Sitter det gör han nu utan stöd och kommer upp och sitta själv. Inget gående ännu, som tur. En tand har han också fått. :love:
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav lisaliten » 03 jun 2011, 07:08

Vi har nu gett fisk ett par gånger och det verkar ha gått bra (ta i trä). Lillen äter grötfrukost (och har plötsligt blivit så hungrig, 2msk gryn räcker inte längre nånstans! Det skall vara en halv dl nu), kött/grönsakslunch, fruktmellis, kött/grönsaksmiddag och sen gröt på kvällen. I allmänhet är aptiten bra.
Han har nu börjat klättra på saker men har ännu inte själv dragit sig upp till stående.
Nätterna är fortfarande mycket ojämna... I natt vaknade han 5 gånger, ammades en. Jag är så trött... Vet inte VAD jag skall göra.
lisaliten
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 03 jun 2011, 08:11

lisaliten skrev:Han har nu börjat klättra på saker men har ännu inte själv dragit sig upp till stående.
Nätterna är fortfarande mycket ojämna... I natt vaknade han 5 gånger, ammades en. Jag är så trött... Vet inte VAD jag skall göra.

Tror du har svaret till nätterna i just att han övar nya färdigheter. Som det heter, på dagen övar kroppen på natten huvudet :wink:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav lisaliten » 03 jun 2011, 10:38

Det känns bara som att det ALLTID är något som stör sömnen. Tänder, nya färdigheter, förkylning... Han har sovit Ok nätter kanske 10 gånger i sitt liv. Nå, max 20.

Kanske det är så det är med en liten. Men jag vet bara inte hur jag ska orka.
lisaliten
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 03 jun 2011, 12:23

^ är nog så att vissa barn sover alltid gott och så finns det de som börjar sova hela nätter först från året ibland först vid två års ålder. Ibland skulle man vilja plugga in en sladd och så avläsa i en dator vad som eventuellt skulle vara fel eller som stör de små :wink: För ljust i sovrummet, för varmt, allergier, färdigheter, tänder, ljud från föräldrarna, dålig ovana att vakna, mjölkdoft, tappar tutten---listan är säkert oändlig.

Hoppas det ändrar så småningom och att du får sova. Kanske du kan ta en natt på soffan och gubben pojken. Fast är ju ingen långsiktigt lösning. :osaker:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav lisaliten » 03 jun 2011, 12:37

^vi brukar försöka dela nätterna men jag hör ju honom ändå och vaknar...
lisaliten
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 04 jun 2011, 07:24

Skrutten sover också ganska oroligt nu, det är en massa nytt på gång och han vaknar och ställer sej att stå eller gungar på alla fyra och tanden kliar osv. Oftast somnar han nog bara man ger tutten åt honom eller ammar lite.

På torsdagen började han krypa, helt ett tu tre - jag satt ner honom på golvet och så for han iväg. :love:

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Plutu » 07 jun 2011, 21:34

Vår lilla "budda" (tjock och glad... och nu i värmen alltid svettig :w00t: ) sitter utan stöd, har fått 2 tänder å är GLAD :w00t: ! Världens gladaste, växer dock alltför fort, mammas sista baby får ju ej bli stor.. :scared:
5 Barn= 94, 95, 98, 09, 10
Plutu
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Moore » 11 jun 2011, 16:49

Har lite liknande känslor som du Plutu, fastän det är roligt att hon utvecklas och lär sej nytt.. Våran lilla är också en glad och rund typ :love: . Hon har börjat säga gagga/gäggä och drar sej i krypställning ofta, men förstår inte ännu hur man far framåt.

Även våra nätter är knaggliga. Nu i hettan är det omöjligt att sova i J:s rum, det är som en bastu :(.

lisaliten skrev:Kanske det är så det är med en liten. Men jag vet bara inte hur jag ska orka.
Hur sover han på dagen? Kan du vila tillika med honom på dagen? Jag tog ibland tupplurar på dagen när J var mindre och alla syskon var i skolan.
Bild
Användarvisningsbild
Moore
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Ibumax » 11 jun 2011, 17:20

Vår lillkille är oxå alltid så glad av sig, men har så jobbigt nu i denna värme. vill inte sova eller äta ordentligt. enda som e bra är att duscha med pappa :love:
Ibumax
Guldmedlem

Oläst inläggav lisaliten » 13 jun 2011, 19:03

^Jag kan ibland somna på dagen (idag lyckades det ca 40 min) men inte alltid. Ibland kräver han också att bli gungad då och då under dagssömnen. Och så vet man heller aldrig om han sover i en halvtimme eller två timmar.

Snart åtta månader! Tänk! Nu kan man börja ge lite grövre mat också. Ger ni vatten till maten? Har ni vågat introducera saker som citrusfrukter, tomat, mjölkprodukter? Det förvånar mig att så många färdiga burkar innehåller både grädde och mjölk när de är "+ 6 mån" när det i de broschyrer jag fått står att man skall vänta till ett år med mjölkprodukter.
Apropå broschyrerna så läste jag just i en av dem och det står att man borde börja ge råkost också. Det har jag helt glömt...
lisaliten
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 14 jun 2011, 08:48

^eftersom vi har BLWat lite så har han ätit "grov" mat redan länge. Och samma mat som övriga familjen - tar bara undan lite före saltandet och kryddandet. Mjölkprodukter har jag nog inte ännu gett, tänkte börja med turkisk yoghurt nästa månad. Skrutten dricker nog vatten, han har en pipmugg (NUKs, super bra!) som han dricker själv ur.

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Moore » 14 jun 2011, 13:54

färdiga burkar innehåller både grädde och mjölk när de är "+ 6 mån
menar du barnmatsburkar? De har behandlat mjölkproteinet i dem så att under ett-åringar kan äta dem. "Äkta" mjölkprodukter är det nog meningen att vänta med tills närmare 1-årsåldern.

J tuggar/gnagar också sånt som morötter, gurka, hårt bröd och saltlösa majssnacks. Bara hon själv får hålla i så är hon jättenöjd.
Bild
Användarvisningsbild
Moore
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper