Oktober & November bebisar 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Oktober & November bebisar 2010

Oläst inläggav lisaliten » 15 jun 2011, 08:01

^Aha, vad bra att veta om burkarna! Jag som i onödan undvikit dem då... :oops:

Vi har gett majssnacks också, men allt annat jag gett då och då biter han på men spottar bara ut. Jag undrar om det beror på att han har tänder så han kan bita av så stor bit men sen inte tugga den. Har försökt med kokt morot, batat, broccoli och rå gurka. Och banan och päron. Jag fortsätter naturligtvis att ge, men tycker att jag måste mata mos/puré också så han får i sig nån mat. Jag kokar mest eget mos, men ibland är burkarna bra att ha med i väskan. Jag lyckas nog inte med det där att ge av det vi äter men utan salt/kryddor, för vi äter sådana saker att det inte går... Bönsallader, bacon och ägg, pasta med tomatsås (har inte gett vete åt honom än) osv. Sweetwillow, kan du berätta mer om vad du lagar så att du också kan ge åt bebin?

Nu är nattamningen helt borta! Det gick som av sig själv, inga problem alls.
lisaliten
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Moore » 20 jun 2011, 20:17

Nu säger J pa-pa-pä-pä... ni vet att nån skiner i kapp med solen här. Hon som annars redan varit pappas gullegris, nu e de då ingen hejd :nepp: . Det är väl bara att låta dem hållas :love: .

Få se om J ska få vattkoppor, hon träffade sin kusin som följande dag fick vattkoppor. Hon är för tillfället febrig och hängig men det kan nog inte ännu vara vattkoppor, dom borde ha ca två veckors inkubationstid. Får följa med och se, hoppas att det inte är öronen :cry:
Bild
Användarvisningsbild
Moore
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lisaliten » 29 jun 2011, 13:30

Sån härlig sommar det blivit!

Sonen sitter just nu i matstolen och tuggar förnöjt på knäckebröd. En tand till (nr 3) syns i övre käken och han har varit lite lessen och maten har inte smakat idag, men knäckebrödet verkar klia skönt. Det är den första maten jag gett honom som innehåller salt, men det är ju nog inte mycket han får i sig av brödet ännu. Mest bara gnagar och klottar han.

Men vad stor han är ren! Kan dra sig upp i stående och pratar och dricker vatten ur vanlig kopp (med hjälp såklart) och allt möjligt. Vart försvann min lilla bebi?! :w00t:
lisaliten
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 04 jul 2011, 20:12

lisaliten skrev:Sweetwillow, kan du berätta mer om vad du lagar så att du också kan ge åt bebin?

Idag åt han precis samma som den övriga familjen - grisfilé biffar, potatis, blomkål - då utan salt och sås. Idag åt han dessutom allt helt själv. :) Brukar nog ofta mata honom men det går nästan lika bra när han äter själv - lite spill blir det ju nog då.

Ägg går ju bra att ge, det brukar skrutten äta. Jag äter enligt LCHF så vi brukar ha mycket grönsaker till maten - broccoli och blomkål går bra ner och han får lätt grepp om buketterna.

Han har fått tre tänder och fjärde är på kommande, vikten visade drygt 9kg och längden var knappt 72 cm förra veckan när vi var till rådgivningen. Han kryper, står, sitter och går lite med stöd. Håller som bäst på att natta honom och det är lite smått gnälligt - han höll på att somna vid kvällsgröten, men nu kämpar han emot och vill inte alls.

Han har varit hemskt tyst av sej och "ääääh" har länge varit det enda ljud han fått ur sej, men nu har det börjar komma "mamamamam". :love:
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav lisaliten » 12 jul 2011, 18:43

^Wow han är nog försigkommen med maten! Vår skrutt får i sig lite frukt på egen hand, men allt han gnagar på i övrigt spottar han nog ut. Matar man gapar han som en hungrig fågelunge och äter massor. Men jag fortsätter att ge honom mat att öva sig på. Kött skulle han nog inte alls få ner själv tror jag.

Jag älskar att se hur förståelsen hela tiden ökar. Han vet nu t.ex. vad som skall komma i en bok vi brukar läsa och när jag öppnar den sidan börjar han skratta. Han kan också lyfta luckor i en bok. Allt sker så fort!
lisaliten
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Moore » 28 jul 2011, 19:01

Min baby är 8 månader :w00t: , otroligt hur tiden går fort. Här är rådgivningen semesterstängd, så har inte någå nya mått ännu. Enligt hemmavågen så har inte vikten stigit så mycket sedan 6-mån granskningen. Vilket inte är konstigt för här går det undan nuförtiden :) , hon kryper smidigt och snabbt och det gäller att inte lämna ytterdörren öppen för annars kan man hitta henne på utsidan. Hon har också börjat stiga upp och stå och staplar t.om framåt med stöd. Minns inte riktigt när syskonen började med sånt men tycker att J har lite onödigt bråttom.. Hon har fortfarande bara 2 tänder men är ganska skicklig på att gnaga i sej allt möjligt. Matlusten har varit dålig nu i hettan, men hon har druckit riktigt bra. Sovandet har inte heller gått åt bättre hållet, fastän vi installerade varmluftspump el va de nu heter. Måste riktigt ta itu med nätterna nu snart. Har ni någå bra sömnskoletips?
Bild
Användarvisningsbild
Moore
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 29 jul 2011, 22:16

Skrutten har nu 6 st tänder och går med stöd - brukar gå omkring med gåvagnen eller sparkbilen. Här om dagen gick MB efter honom och såg till att han inte föll omkull och hjälpte till att styra vagnen när den fastnade någonstans. :love: MB och skrutten är annars också helt oskiljaktiga nu, de "leker" tillsammans och skrattar osv.

Han börjar nog snart så utan stöd, står redan korta stunder så före han sätter sej ner. Somnar fortfarande bäst i matstolen och blir riktigt ledsen när man sätter ner honom i hans egen säng. Men brukar nog somna efter lite gnäll.

Han äter allt som kommer emot... :huh: Jag är nog mycket nöjd över att vi började med plockmat redan när han var kring 6 månader. Nu äter han allt och det är ingen skillnad på hur stora bitar maten är i. Minns att de andra två har vid något skede varit lite kinkiga med allt för stora bitar i maten och allt skulle pureas slätt för att de skulle äta det.

Idag "firar" vi 9 månaders dag! Jestas vad tiden går snabbt. :swoon:

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav lisaliten » 30 jul 2011, 07:19

Nu har vår plutt också börjat krypa, alltså sådär "på riktigt" på alla fyra. Och åtta tänder har han, fler kan jag dessutom se att är på väg! I morse åt han en bit knäckebröd ganska bra för sig själv, alla de små tänderna måste klia... Men annars är han fortfarande inte så bra på att äta själv. Maten jag skedar i honom får däremot nog ha bitar i och jag tycker att han äter mycket.

Våra nätter varierar, ibland sover han från åtta till fem och vaknar då första gången, ibland vaknar han flera gånger och gråter. Så väldigt ojämnt.

Det låter nog så roligt det där att ha storasyskon som ser efter och leker med de små! Här måste man sköta bådadera själv...

Skall bli spännande med tiomånaderskollen som kommer snart!
lisaliten
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lisaliten » 24 aug 2011, 08:23

Nå men så tyst här är på tråden! Hur har ni det? Vi har nu krupit över 10-kgs-strecket :-)
lisaliten
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Moore » 24 aug 2011, 14:10

Hejhej! Här är det bara bra, vi hade idag rådgivning. Måtten är nu 11,1 kg och 75,5 cm. Fröken övar dag och natt, vägen upp på två ben är krånglig :love: . Hon är rätt så stadig och ställer sej upp nästan var som helst också utan stöd. Misstänker att hon nog går före ett-årsdan. Trots stadigheten så händer och sker det dagligen att hon kippar ikull och har fått en och annan bula i lilla pannan :(. Har lite funderat på kryphjälm el va de heter, men har inte skaffat än.

J har fått fyra tänder till uppe och ätandet går riktigt bra, hon äter också grövare bitar. På rådgivningen frågade de om hon håller själv i skeden, det gör hon inte. Eller mamma har inte låtit henne hålla... tycker att vi råddar alldeles förskräckligt nu redan :blink: .

Sovandet går lite i vågor, för tillfället har vi problem med insomnandet på kvällen i egen säng. Det lyckas inte. Så hon somnar i vår säng och jag flyttar henne i egen säng. Sen vaknar hon nog en gång, men tycker att det inte är så oöverkomligt. Hon brukar somna pånytt snabbt bara hon får en skvätt mjölk. Det där hemska vakandet på natten har hon inte sysslat med på en tid, hoppas innerligt att det inte återkommer.
Bild
Användarvisningsbild
Moore
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 25 aug 2011, 09:33

Skrutten har börjat gå, eller övar på att gå. För någon vecka sedan tog han sina första steg och nu tar han steg lite då och då. Det är nog väldigt vingligt ännu och han är nog lite osäker, men bara han nu övar så blir det nog bra. Och före ettårsdagen går han nog.

Maten går det lite krångligt med. Han skulle helst äta själv - och varma maten äter han oftast så också. Men nu skulle han gärna äta morgon- och kvällsgröten själv också. Och han protesterar genom att ställa sej och stå i matstolen om vi matar honom. I morsse gav jag skeden och grötskålen åt honom och han fick sotta på... :roll:

Rådgivning har vi nästa vecka så vet inte måtten, men tror att vikten nog är närmare 10 kg. 9,5 var det för någon vecka sedan när jag gick på vågen med honom. Så växer gör han nog trots att han kinkas med maten.

Han pratar lite, säger "mamama" och smackar när han är hungrig och vill äta. Om han ser att vi andra äter något och han också vill ha kommer han fram sträcker ut handen och smackar. :love:

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav lisaliten » 25 aug 2011, 15:26

Vilka duktiga gåare ni har! Här gås det nog inte ännu på ett tag, lillen står inte utan stöd ännu. Men han "cruisar" fint. Och börjar bli så stor i övrigt, känns det som: pekar på katten i boken, dricker ur egen mugg, äter bröd i stora tuggor själv. Han får ibland öva själv med skeden. Men jag måste sätta maten på skeden först. Aptiten är strålande, äter hur mycket som helst med nästan hur stora bitar som helst. Sover dagssömn ganska dåligt. Säger inte så mycket ännu, ÄH betyder det mesta...
lisaliten
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 25 aug 2011, 19:46

Skrutten är nog hemskt tidig med sitt gående, de två andra har börjat gå vid lite efter att de fyllt ett. Minns att SB tog sitt första steg när han var 1 år och 2 dagar gammal.

Han har nu börjat sova bättre på dagen - han vaknar kring 8-9 tiden och somnar lite efter kl.11, sen sover han i kring 2 timmar och ibland längre.

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Moore » 04 sep 2011, 19:35

Nu har J också börjat gå, blev nog lite paff att hon började redan. Mina äldre barn började också först vid ganska precis ett år. Har inhandlat portar till alla trappor och igår köpte vi större bilstol åt henne.
Är lite i blåsten med hennes spjälsäng, hon kom nämligen över kanten här om natten :scared: . Alltså min älsta son kom inte ens över som treåring tror jag. Nu har vi satt madrasser och dynor på golvet bredvid, måste ännu försöka få borrat hål lägre så att bottnen blir ännu lägre..
Bild
Användarvisningsbild
Moore
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sweetwillow » 05 sep 2011, 17:35

Nu har han börjar klättra, skall upp över allt. Och rörlig är han, det är lite konstigt när jämngamla bebisar lugnt sitter i vagnen eller på en filt - det skulle aldrig lyckas med Skrutten. Han sticker iväg med det samma som man sätter ner honom, i lekparken kryper han omkring och skall studera allt - rutschbanan och sandlådan är bäst.

På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper