Decemberbarn 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Decemberbarn 2010

Oläst inläggav Amelié » 09 jan 2012, 14:18

Roligt att läsa lite uppdateringar från er alla! Vår kille fyllde nyss ett år och hans mått var 13,7 kg och 83 cm. Så jaaa, han fortsätter vara en stor kille :-) Han har börjat gå utan stöd nu, han klarar ca 10 steg innan han faller. Hans första ord var "kocka" som betyder klocka och han är helt gaaalen i klockor! Han ser dem överallt och pekar och ropar "kocka" om vi är t.ex. i en butik :-) Sen säger han mamma, pappa, kaakaa (anka), kakka, tattatt (tack) och hej.
Amelié
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Priya » 17 feb 2012, 22:22

Hej, hur har ni det?

Lillisen har nu äntligen fått sin första tand. :clap: Som visserligen verkar komma helt snett, men ändå kommer att hjälpa henne att göra det hon diggar mest: äta ;-)
Hon lärde sig som sagt gå på julen, men "glömde" det igen genast vi kom hem från lande. Nu har hon sedan ca 3 veckor däremot igen lärt sig gå, och den här gången kommer hon nog inte att glömma det. Hon går redan stadigt, springer, hålls stående också då hon "hoppar" på sängen tillsammans med storasyster (storasyster hoppar, hon skumpar med och gapflabbar). :mrgreen: Hon har också börjat "sjunga" mycket, med helt egna "ord" och melodi, vilket är väldigt sött. Och så gör hon roliga ljudeffekter till allt möjligt. Favoriten är ett whiiiiuu-poffff-ljud som hon gör t.ex. då hon lyfter mat från tallriken och i slow motion låter maten dyka ner tillbaka på tallriken, följt av gapskratt. Hon är delvis nästan blöjtorr. På dagis brukar det gå 1-2 blöjor/dag, hemma har jag senaste veckan haft henne utan blöja flera kvällar (vilket ibland resulterat i att annat än mjölken hon hällt i famnen droppat ner från matstolen på golvet dropp dropp dropp då vi äter kvällsmål...). Men ingen panik med det, hon är trots allt ganska liten, behöver ju inte ännu "kunna" gå på pottan, är bara så roligt att märka att hon nästan kan det redan ändå. Tösen trivs på dagis, fast det nog säkert har varit ansträngande för henne också. För ett par dagar sedan hade hon t.ex. sovit 4 timmars dagssömn där :w00t: , somnat på förmiddagen då de var ute och vaknat först långt efter lunchen (som hon sedan fått äta helt privat för sig själv). Tur att de är så flexibla på dagis :)
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav malla g » 01 mar 2012, 14:31

Hej! :kaffe:
E har åtta tänder. Hon kan nu äta fint själv med sked och gaffel men allra helst med fingrarna så hon äter allt själv, det är bara soppa och gröt som jag hjälper med. Jag tycker det är härligt att alla kan sitta och äta själv vid matbordet utan att smeta maten över bordet och sig själv eller utan att 3/4 av tallriken är på golvet. E är fortfarande väldigt matglad och äter i regel alltid större portioner än sin storebror :-o
Hon är viljestark och när hon blir ilsken så vrålar hon i högan sky och tårarna bara sprutar. Så är hon ganska hårdhänt då hon leker, river och sliter i saker och stackars storebror. Hon kan också plötsligt hugga tänderna i mig, oftast i min hand eller kind, AJAJ, hoppas hon slutar med det snart! :roll:
Men för det mesta är E nog glad och nöjd, beundrar allt storebror gör och apar efter: de hoppar också tillsammans på soffan och sängen, leker kurragömma och bygger koja. Utomhus orkar hon inte vara länge utan blir ganska snabbt rasande över något: det är för jobbigt att gå i snön, det är svårt att röra sig då man är påbyltad och det går inte att greppa tag i något med de tjocka handskarna. Men i pulkan sitter hon gärna och nu är det ju strax vår. :tummenupp:

Just nu är hon lite febrig, det är en reaktion på mpr-vaccinet vi fick förra veckan, i övrigt har vi haft tur och varit friska.
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lulu75 » 01 mar 2012, 21:03

Hej på er!

malla g: oj vad duktig er tös verkar vara med att äta! :clap:

Priya: duktiga tjejen som håller på bli torr! :clap:

Amelié: vad han redan pratar mycket! :clap:

Vår tjej väger 9 kg och är 72,5 cm lång. Tydligen är det lite kort så nu ska vi på ny koll om några veckor. Men jag är nog inte orolig, även om jag är normallång så är pappa på kortare sidan så vi skyller på honom för tillfället! =)

Hon äter och sover bra och far omkring som ett jehu när hon riktigt vill, på alla fyra än så länge men hon försöker dra sig upp och stå så det skall nog inte ta länge till nu innan hon börjar gå. Och bladdrar på som bara den! Om man bara sku förstå hennes långa haranger... =) Favoritleksaken för tillfället är böcker, helst sådana som man kan känna på något i eller där det finns knappar man kan trycka på så det kommer ljud. Och hon har alltid böckerna "rätt väg", om man ger dem åt henne fel väg så svänger hon dom alltid genast. Kan hon faktiskt veta redan nu vad som är rätt och fel väg på en bok??

Detdär med att äta, hur gör man för att de ska lära sig äta med sked/gaffel? Hon har inget emot att bli matad bara hon då och då (vissa måltider) får äta med händerna. Jag har gett henne en sked med jämna mellanrum att leka med och titta på och hon sätter den nog i munnen (upp och ner...) men sen hamnar den oftast på golvet.... Hon visar alltså inte desto mera intresse. Ska man sätta mat på skeden och ta hennes hand till skeden och sen styra in skeden i munnen?? Ovetande jag ...:oops:
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav malla g » 02 mar 2012, 15:02

E babblar också mycket men inga tydliga ord ännu.

lulu75 skrev:Detdär med att äta, hur gör man för att de ska lära sig äta med sked/gaffel?

Nå, inte vet jag! E har velat leka med en sked, röra om på fatet med den samtidigt då jag matat henne och maten har förstås strittat överallt. Men ganska snabbt lärde hon sig att föra maten i munnen med den: köttbullsbitar, fisk, makaronilåda, skinkfrestelse, köttsås, grytmat- allt sånt älskar hon vill då äta själv, jag hjälper nog med potatis, kokta grönsaker, ris och sånt hon gillar mindre. Helst sku hon bara äta kötträtter och det försvinner först från tallriken, sen börjar hon tigga om/peka på mat på andras tallrikar. Och soppor och gröt matar jag, det hinner rinna av skeden innan det är i munnen...Till mellanmål äter E ofta skivad frukt, bananskivor pickar hon lätt i sig med en gaffel. Hon äter nog mycket med fingrarna också.

Men det är nog helt individuellt, storebror som inte var/är matintresserad matade jag nog tills han var över 2 år och hamnar nog hjälpa till ibland fortfarande, sätta mat på gaffeln, påminna om att äta då vi sitter vid bordet och sånt. Han är nu 3 år. Det gick nog i faser för honom, ibland ville han äta själv och ibland total matvägran. Med honom behövde man dessutom som 1-2-åring en massa distraherande grejer: leksaker, böcker, ritande... :hm:
Inte är det så bråttom med att kunna själv tycker jag, men nog är det ju kiva då alla äter själv och samtidigt (man själv också! :wink: ). Jaja, det här att E äter såhär fint är ju sannolikt omgående, bäst att ta och njuta nu... :nicka:

Ja och Priya, verkligen duktigt av er tös att redan gå på pottan! :tummenupp:
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Priya » 06 mar 2012, 21:15

malla g skrev:E är fortfarande väldigt matglad och äter i regel alltid större portioner än sin storebror :-o
Helt samma här också. Och gällande att äta själv så har vi samma scener vid matbordet som ni: Lillasyster äter duktigt själv med sked, gaffel eller handen, storasyster (över 4 år gammal) petar i maten, glömmer att äta, bojkottar att äta eller kräver att bli matad. Så håller med om att det nog inte är fast på föräldrarna utan mest bara på barnet hur och när och om de lär sig äta själv. :roll: På tal om mat har lillasyster ovanan att börja kleta den i håret eller placera den på huvudet då hon blivit mätt. Grötgöggel i håret är inte så kul, men när hon lyckades balansera 3 äppelklyftor på huvudet för ett tag sedan kunde jag inte annat än skratta åt tossingen. :love: :mrgreen:

Lillasyster har för en dryg vecka sedan "upptäckt" vintern, eller dvs upptäckt att den kan vara annat än trist och frustrerande. Hon har lärt sig gå i snön, älskar att kravla sig upp för små backar och rutscha ner på rumpan, och på dagis står förskoleflickorna i kö för att dra runt henne i pulkan. Tidigare satt hon alltid i vagnen och såg sur ut när jag kom efter henne till dagis, nu åker hon antingen kana i snöhögen och skrattar och tjoar helt hejdlöst, eller så skumpar hon runt i pulkan efter något förskolebarn. Hon har blivit hela dagis lilla maskot, kommenterade en av dagistanterna. =)
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav malla g » 11 maj 2012, 08:17

Hej, hur har ni det? Vi har varit flunssiga, E har varit snuvig och hostig länge men nu verkar det äntligen lätta.

Hon har nu börjat prata allt mer till den grad att jag tycker att jag förstår det mesta hon vill göra eller ha. Eller åtminstone det hon inte vill :blink: Hon är väldigt bestämd av sig, protesterar med högljudda vrål när maten är slut, och när vi är ute och ska gå in så hamnar jag bära henne in, hon sprattlar i min famn och gråter hjärtskärande.

Om tre månader börjar jag jobba! E har fått dagisplats på samma dagis som storebror. Börjar redan bli lite nervöst, det känns så oåterkalleligt... just nu är jag lite missnöjd på dagiset dessutom, det är ständiga personalbyten, sista-minuten-meddelanden och sånt. Nå, det blir säkert bättre till hösten! :tummenupp: Tanken på att jobba efter en lååång lugn sommar börjar däremot kännas allt bättre, även om jag nog undrar hur man ska hinna med allt?

Vad har ni för sommarplaner? Vi kommer mestadels att vara i hemknutarna, min man kommer antagligen att endast ha några dagar semester. Men lite stugliv ska vi åtminstone hinna med! Och kanske med en miniresa. Och antagligen kommer jag och barnen att semestra en del hos mommo och moffa.

Skönt med vår och sommar, det var en sjuttons lång vinter. Nu gäller det att njuta av ljuset och värmen. Fast just idag är det vått och grått :)
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lulu75 » 11 maj 2012, 12:11

Kul med lite liv i luckan pa denhar traden! :tummenupp: Det har varit tyst sa lange har.

Var tjej verkar ha samma "temppor" som er tjej malla g. VALDIGT tydlig med vad hon inte vill, skrik och grat t.ex.nar badet ar slut och man lyfter upp henne ur badkaret. Men saa sot och rar nar hon vinkar "kungligt" med oppen hand eller kastar slangpussar!Babblar pa en massa ocksa men fortfarande ar det mesta oforstaeligt.

Hon gar inte sjalvstandigt annu men nog med stod eller skuffande pa en liten vagn. Harom dagen steg hon upp och sta utan stod tre ganger i rad men har inte gjort om det sedan dess. Hon klattrar pa stolar och soffan hela tiden sa kroppen jobbar nog som bara den.

Och hon ater inte annu heller med sked eller gaffel! Gor vi nagot fel eller?? Vi ger henne sked/gaffel i handen och hon satter den nog i munnen om man hjalper till med att fa nagot pa den, annars ror hon lite om i maten med den, slar mest mot tallriken och forr eller senare hamnar den ju pa golvet. Hon ar nog matglad och ater allt som serveras (dagmamman sager alltid att hon ater mycket =) )men tydligen gillar hon dethar grottmannastadiet, att ata med fingrarna alltsa.

Hur ar det med er mammor da? Endel av er ar annu hemma om jag forstar ratt? Oj, det kanns sa avlagset, jag for ju pa jobb redan i september 2011. Men jag trivs pa jobbet och tjejen trivs hos dagmamman sa vi vinner nog bada pa det hela. Vi vantar syskon i host sa det ska bli spannande. Vi har inte sagt nagot at henne annu men ska nog gora det snart. Lite stugliv ska vi ocksa forsoka hinna med i sommar och ev en liten resa for att halsa pa tosens gudforaldrar innan man blir stor som ett hus.

Ha det bra!
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav malla g » 11 maj 2012, 20:46

Grattis lulu75! :D
lulu75 skrev:Och hon ater inte annu heller med sked eller gaffel!

Det är nog helt vanligt att 1-åringar inte ännu äter själv, hos oss ville storebror äta själv först som 2-åring (små mängder), före det var det ett enda klottande, smetande och slängande med maten utan att knappt nånting hamnade i munnen. Och det är ju bra att hon vill äta med fingrarna, det gör E också när det är bråttom att få mat i munnen, och det är det oftast :blink:
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Gilla » 18 maj 2012, 13:45

Hej!

Roligt att läsa hur andra december barn har det. Vi tycks ha det ganska lika :blink: . Vår grabb är också mycket duktig på att säga nej, han vet minsann vad han vill eller inte vill. Han vill äta själv, det går väl så där.... mycket klott. Han försöker i alla fall tappert. Och han äter massor, och allt smakar :tummenupp: . Jag ammade honom till han var 1 år och 4 mån, fortfarande har jag svårt att få honom att dricka vanlig mjölk. Som tur äter han t.ex fil, yoghurt och ost.

Vår kille är snabb som attan och han hittar på allt möjligt tokigt. Idag plockade när jag ur diskmaskinen passade han på att ta fram ur en låda akvariefiskarnas mat, slå ut den på golvet och smaka av den lite grann.... Han är en hejare på att klättra och han klättrar fort upp på t.ex byrån i tamburen (han drar ut lådorna och använder dem som trappsteg), så han måste vaktas HELA tiden. Pratar gör han också, han har ca 20 ord i sitt vokabulär. Det bästa han vet är att titta i böcker och han kan härma de flesta djurläten.

Jag är ännu vårdledig och var förra veckan in till jobbet och förlängde min vårdledighet till den 1.8.2013. Sommarplaner? Min man bytte jobb under vintern så han har inte så många lediga dagar denna sommar. Vi får se vad vi hittar på, det är inte så lätt att hitta på något som passar åt en 12-åring, 7-åring och en 1,5 -åring, har någon nån bra idé? Annars tänkte vi pyssla i trädgården, åka till stranden, gå på pick-nick osv.

Ha en riktigt skön sommar!
Gilla
Silvermedlem

Oläst inläggav Priya » 16 jun 2012, 21:23

Hej och glad sommar!

Fick fascinerande nog båda flickorna i säng redan före 20.30 och lyckades dessutom hålla mig själv vaken, så nu har jag oväntat lite sällsynt lyx = egen tid ;-) Måste passa på att skriva några rader hit.

Pratar era småttingar? Jag var så säker på att tösen skulle lära sig tala tidigare än sin storasyster, för hon har babblat på hela livet och haft mycket fler olika ljud i sin repertoar dessutom än storasyster hade som baby. Men, tji fick jag. Bläddrade idag i systerns babybok och såg att hon redan kunde säga "mamma e där" i motsvarande ålder. Lillasyster säger bara en handfull (rätta) ord överhuvudtaget, och en handfull till som hon hittat på själv med som jag och storasyster vet vad betyder (ex: "pytääng" = pånytt/mera, "kack-koo" = fågel (eller kacka eller kex/kaka, beroende på sammanhanget). Vi har visserligen inte övat vad hunden, katten och andra djur säger särskilt mycket, och vi bor inte på lande, men jag tycker ändå hon vid det här laget borde ha lyckats snappat upp skillnaden mellan en hund, en katt och en get. Icke. "voff voff" säger de alla, tycker hon. :roll: Nå, trots att hon inte talar begripliga ord så mycket är hon ändå ganska klar med vad hon menar, och hon har VÄLDIGT tydliga åsikter om vad hon vill ha, och ger inte upp att försöka "förklara" förrän vi andra förstått vad det är hon vill. Hon förstår en massa, verkar det som, och kan svara på frågor med att skaka på huvudet eller nicka. Hon förstår till och med mer komplicerade uppmaningar, typ "hämta tutten, den är i din dagisväska i tamburen". Så kanske finns det hopp ännu, fast hon inte ser skillnad på en katt och en get. :mrgreen:

I övrigt följer hon efter storasyster och vill vara precis som hon, de klär ut sig tillsammans, leker butikslek eller andra lekar, bygger med lego, knuffar runt varandra i lära-gå-kärran, hoppar på sängen tillsammans och skrattar så de kiknar. Ibland blir det bråk då lilltösen vill "hjälpa" för mycket, för det mesta går det helt bra. Framförallt ute har de mycket roligt tillsammans ute i lekparken, då storasyster stolt får "lära" henne hur man åker rutchbana, karusell, gungbreda etc.

Jag var med mina väninnor på en 4 dagars city-semester utomlands för några veckor sedan, töserna sköttes av mina föräldrar och sin pappa då jag var borta. Det hade gått bra, och hon verkar ha klarat sig utan värre traumor. Blöjfriheten har visserligen inte helt funkat efter resan. Hon var nästan totalt torr tidigare, men glömmer nu väldigt ofta bort att meddela om kissnödighet innan det är för sent. Amningen fungerar däremot fortfarande (och utan inflammationer etc) trots drygt 4 dygns paus, och det är mycket viktigare för mig.

Min sommarsemester börjar fr.o.m. midsommaren. Vi ska först på 5 dagars bilsemester till Estland/norra Lettland, sedan vara på lande eller i stan, vad som nu faller oss in beroende på vädret. Hoppas hinna både med urban lekparkssommar och sköna dagar på stranden på lande. Töserna är 6 veckor lediga från dagis, varav jag är 4 veckor med dem, mina föräldrar 1 vecka och en vecka är de här hemma med sin pappa (alltså min man) medan jag jobbar. Skönt att bara ha 4 dagar kvar till semestern!

Ha en skön sommar! =)
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav malla g » 26 jul 2012, 14:10

Hej, ännu lite vårdledighet och sommar kvar! Nästa vecka ska E börja mjuklanda på dagiset, spännande! och lite stressigt förstås, då man inte vet hur allt kommer att gå och hur man ska hinna med allt... plus jobb och studier. Men så är det ju för alla.

Har era småttingar varit på 1 1/2-års kontroll? Vår rådgivning har varit stängd under juli så man får väl en tid först till hösten.

Priya skrev:Pratar era småttingar?

Jo, E har under sommaren lärt sig att prata, också meningar med två-tre ord. Eller det är väl mest fråga om upprepning, inte egna ärenden. :nicka: Hon kan också upprepa hennes stora idols -storebrors- trotsfasoner, t.ex. skrika nejnejNEJ, kommer inte (in eller ut)! :lol: Men hon är glad för det mesta, matglad, mycket bestämd av sig.
En sak som hon inte till skillnad från storebror gillar är att simma och plaska. Eller att sitta i badkaret är skoj men håret ska inte bli vått. Hon kan börja gallskrika av att få en droppe i ansiktet. Så det är ganska svårt att tvätta hennes hår :wink:
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lulu75 » 10 aug 2012, 21:43

Hejsan!

En liten uppdatering från oss. Vi var på koll i juli, just innan vår barnläkare stack iväg utomlands för att studera vidare. Kul för honom och alla reuma-och allergibarn som kommer att få nytta av det han lär sig men synd för oss som miste en helt superbra läkare.

78 cm lång och 10, 2 kg tung är tösen nu. Hon har skjutit iväg ordentligt på längden sedan hon började gå i maj. Nu är det redan spring som gäller! :clap: Vi har börjat försöka få henne torr också och det går helt ok hittills. Ni som har flera barn, hur lång tid kan det ta innan de blir torra? Det händer nog fortfarande olyckor (i synnerhet på eftermiddagen) och hon begär inte själv att gå på pottan men hon har inte kissat i blöjan varken på natten eller under dagsluren på närmare två veckor nu. Jag hade förstått att det tar längre tid att få dem "nattorra" men denhär tjejen är tydligen lite "kärringen mot strömmen". =) Vågar man månntro redan lämna henne utan blöja då hon sover?

Hon babblar fortfarande mest sitt eget obegripliga språk men förstår helt klart när vi pratar med henne, på båda våra hemspråk. Men att lyda är en annan femma... Ibland kommer ingen reaktion överhuvudtaget då man säger nej eller ropar på henne. Så det är helt klart att hon testar sina föräldrar nu, ja isynnerhet mig kanske eftersom hon har märkt att mamma inte är sådär supersnabb mera då hon redan har en ganska stor kula (bf i oktober)..... =)

Hoppas ni alla mår bra!
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 05 dec 2012, 10:46

Grattis till alla tvååringar!! :love:

Hoppas att allt är bra med alla gullungar!
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav malla g » 11 dec 2012, 21:30

Grattis till alla tvååringar! :clap:
Återkommer med mått och annat då E varit på 2-årskollen.
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper