Decemberbarn 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Decemberbarn 2010

Oläst inläggav lulu75 » 21 sep 2011, 13:29

Hej på er!

Och hälsningar från arbetslivet!! Här håller man på och knegar igen ser ni.... Kom tillbaka på jobb för några veckor sedan och har märkt redan nu att det inte är lätt att kombinera arbetsliv med barn, i synnerhet morgonamningen ....

Vår lilla tös mår bra och växer så det knakar tycker jag. Tyckte innan jag kom på jobb att hon inte är en bebis längre egentligen utan redan en liten flicka men nu när man är omringad av vuxna hela dagen så tycker jag nog att hon är en liten bebis igen =) Sååå härligt att komma hem till henne efter arbetsdagen!

Hennes tredje tand kom ut under helgen och hon verkar nu gå igenom en fas när hon gråter flera gånger per natt. Detta är vi ju inte alls vana vid då hon sovit hela nätter sedan slutet av februari :blink: Ja, det ska väl gå över ska vi tro. Hon verkar inte vara vaken själv fastän hon gråter i högan sky så det är ju åtminstone positivt!

Era telningar verkar vara så aktiva, kan krypa, stå osv. Vad kul! Vår tjej tycker om att sitta och vill nog helt klart börja röra på sig men har inte riktigt fattat ännu hur man ska koordinera armar och ben för att kunna krypa. Att ligga på rygg år sååå tråkigt nu....

Spännande att åka till Nepal Priya, ha det så kul! Vad skönt att inte behöva vara i Finland i höstrusket!
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav malla g » 22 sep 2011, 12:29

Vi kämpar också med nattgnäll...vad jag längtar efter att få sova en hel lång natt! :yawn: Tänderna bråkar här med, det verkar som om E håller på och på tand två, tre och fyra på samma gång. Vet inte om det är en fas eller beror på att jag försöker trappa ner dagsamningen men hon är som klistrad i mig. Hon ska helst bäras i famnen hela tiden men inte nog med det, väl där så sitter hon och kniper hårt på mig i brösten, armarna, var hon nu kommer åt. Ajaj! Jag har en massa små blåmärken överallt.
Som nöjdast är hon på morgonen, då vill hon helst bara sitta och leka med storebror. Han underhåller henne gärna och hittar på roligheter så att hon skrattar hysteriskt. Det är ju helt ljuvligt att de bara kan göra egna juttun tillsammans :tumme: en stund (jag brukar hinna baka/förbereda lunchen då eller så bara läsa en tidning :angel: ). Alla deras lekar slutar ju förstås i gråt men ändå! Det här lekandet är nytt och underbart för en trött mamma.

Lycka till med jobbet Lulu75. Det är nog inte en lätt kombination!
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Vitsippan » 27 sep 2011, 11:31

Det var länge sedan jag hörde av mig, mest för att jag använt sista delen av mammaledigheten till att vara på stugan med barnen och där har vi ju ingen dator. Vår lillebror var på åttamånaderskontroll i augusti och vägde då 10 kg. Nu när han börjar närma sig 10 månader, är han väldigt aktiv. Han älskar att gå omkring med gåvagnen och att gå så att jag håller honom i händerna. Han rusar längs med soffor, stolar och bord, särskilt om jag närmar mig och uppmanar honom att låta bli det han sysslar med...

Lillebror har också två tänder som tittar fram, nu i övre käken. Samtidigt har han drabbats av en förkylning, så det är en aning gnäll på dagarna, men aldrig på natten. Han vaknar en gång för att dricka välling och så somnar han om. Jag slutade amma vid nio månader och är nöjd med den lösningen. Ska också snart börja jobba, så det kan vara bra att han vänjer sig vid NAN innan han ska börja vara hemma med pappa.

Vi har inte ännu börjat så mycket med mat som har bitar, mest för att jag väntar på att hans tänder i övre käken ska bli tillräckligt stora. Han har redan två därnere, så i princip kan han säkert tugga helt bra, men det är ju ingen brådska.

Hoppas ni alla har en skön höst! Har själv en månad kvar tills jobbet börjar och försöker ta ut allt av den tiden.
Vitsippan
Guldmedlem

Oläst inläggav malla g » 31 okt 2011, 11:24

Hej, hur har ni det? E tog sina första steg utan stöd förra veckan! Hon är världens stoltaste då hon går och bara lyser av lycka! :clap:

Oftast sover E fortfarande två pass, på förmiddagen ca 1 1/2 h och så en halvtimme vid 16-17-tiden. Det betyder att hon lägger sig sen ganska sent, kl 21-21.30. Storebror lägger sig alltid kl 20 så jag sku gärna natta båda samtidigt! Hur sover era små? Jag ammar E på kvällen, natten och morgonen men inte längre alls på dagen. Jag börjar vara ganska trött på (och p.g.a.) nattamningen vid det här laget och har nog försökt minska men på natten orkar jag ändå inte vaka med henne... Hon vaknar 3-4 gånger för att äta, bara helt snabbt, kanske mest för att få komma nära och mysa. Hon vägrar ersättning och välling ur flaska men vatten går (inte på natten)! Märklig unge!
6 st tänder har hon och alla kom nästan på en gång! Maten smakar nu bättre, kall gröt är speciellt gott men oj vilket hopplöst klottande det är :roll: . Nöjdast är hon om hon får äta själv förstås. Vi har haft tur och klarat oss utan flunssor och sjukor.
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lulu75 » 31 okt 2011, 21:17

Vad kul malla g! :tumme:

Var tjej har inte annu ens borjat krypa men nu har hon borjat fa ordning pa armar och ben sa det ar nog bara en tidsfraga! Jag "njuter" av den sista tiden som hon halls ungefar pa plats och stalle for snart far man nog springa efter dom :nicka:

Hon var 68 cm pa senaste koll for en manad sedan och vagde 8100 g. Hon gick ner lite for nagra veckor sedan da hon fick oroninflammation och hade feber som tidvis for upp till 40 grader i flera dagar(!) men hon har nog gatt upp tillbaka nu. Hon ar ett sadant matvrak!! :tumme: Hon tar inte heller ersattning fran flaska men nog fran en sked sa lite markliga vanor har nog hon ocksa.

Slutade amma for ett par veckor sedan och tyckte att det gick bra men har nog haft lite skuldkanslor da kvallsamningen typ var hojdpunkten pa dagen for lillis.... Det basta for tillfallet ar de skrattkalas som hon bjuder pa =) Ibland vet man inte ens vad hon gapflabbar at men hennes skratt ar saaa smittsamt sa sen skrattar vi alla at ingenting! Harligt!! =)

Ha det sa bra i hostmorkret!
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Priya » 14 nov 2011, 09:27

Hej och hälsningar från Nepal!
Mina svärföräldrar skaffade Internetuppkoppling hem, så nu kanske jag hinner skriva lite oftare (överhuvudtaget, alltså ;-)) då jag inte behöver traska iväg till något nätcafé mera.
Tjejerna och vi stortrivs här, det är skönt med egen gård och skönt att det finns så många hjälpande händer som vill gulla med framförallt lillisen, så jag hinner göra andra sysslor (läs: tvätta blöjor och kläder för hand :| ). Mina svärföräldrar har visserligen skaffat både fungerande kylskåp och mikro, så matlagningen fungerar mycket lättare än senast, men en hel del jobb är här ändå. Jag försöker ha tösen blöjfri/med blöja men aktivt pottande, det lyckas varierande bra. Vanligen blir det ca 8 blöjor att tvätta per 3 dagar. Tösen har inte ännu lärt sig gå (hennes en månad yngre kusin här tar redan steg), men hon står på ställe utan stöd i upp till ca 10 sekunder. Vill hon röra på sig går hon sedan ner på knä och kryper, hon visar noll intresse för att röra sig gående framåt, ens med stöd. Tur nog lärde hon sig krypa ordentligt, dvs utan att röra marken med magen, ca en vecka innan vi reste från Finland i september, så det är bara byxorna hon smutsar ner, inte hela kroppen... Ett riktigt litet matvrak är hon ännu, bäst tycker hon om gröt med mosad banan, men hon äter också gärna kött, potatisbitar, frukt, bröd, kokad blomkål, paprika och morot, samt Nestlés indisktillverkade babymatpulver (smakerna ris-linser-morot-spenat eller vete-mjölk-morot-tomat-spenat-linser är favoriter). Tänder har hon inte fått ännu, de verkar inte ens vara på väg, men hon suger/mosar maten så att också hårdare och stabilare mat går ner. :cool:
Vi stannar här ännu en knapp månad, sedan kommer vi tillbaka till vinterfinland. :osaker: Mer om oss på min reseblog, www.nepalresa2011.blogspot.com
Ha det bra allihop! :tummenupp:
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lulu75 » 04 dec 2011, 11:12

Grattis till alla (blivande) ettåringar!! :heart: :clap:
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav malla g » 10 dec 2011, 13:58

Grattis till alla 1-åringar! :clap: Vi hade ett litet kalas för vår flicka på självständighetsdagen. Det är helt obegripligt att E redan är 1 år och vilket märkvärdigt år detta har varit!

Nu kan jag väl också äntligen säga att jag slutat amma för gott- E har klarat sig utan tiss redan TVÅ (2!) nätter! :tumme: Ville ju egentligen redan sluta med amningen tidigare men varit för trött på nätterna för att lugna henne på annat sätt (dvs vanka omkring och vyssja henne, i sin egen säng trivs hon inte och ligger hon brevid mig är det svårt att envisas med att inte ge bröstet). Och även om hon äter som en häst om dagarna verkar hon så hungrig på natten! I övrigt är hon nöjd för det mesta, väldigt mammig nog och en famnapa. Lyckligast är hon då hon får leka med sin högt beundrade storebror. Eller hoppa och busa i soffan. :scared: Nästa vecka rådgivningens 1-årskoll!

Hur har ni andra det?
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Priya » 15 dec 2011, 21:57

Hej!

Vi har nu kommit tillbaka till Finland efter våra nästan 3 mån i Nepal. Jag hade 1-års rdg i går, hennes magiska mått är 8,5 kg, 74,5 cm. Några cm och ca ½ kg större än vad hennes storasyster var vid 1-årskollen, liksom hon varit hela tiden. Hon har fortfarande inga tänder och kan fortfarande inte gå, saknar fortfarande helt intresse att ens försöka. Kryper snabbare än en raket istället. :cool:

Vår resa gick bra. Det var jätteskönt att ingen av barnen fick någon magsjuka på hela resan (trots att båda åt färsk frukt och råa grönsaker varje dag och storasyster åt lösglass sgs dagligen, och lillasyster stoppade allt som kom i hennes väg i munnen hela tiden...). Det är skönt med tvättmaskin och varmt kranvatten här hemma, men vädret där ute är allt annat än jag hoppats på... håller mig nog inomhus nu, typ ända tills tösen lärt sig gå... :|
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav malla g » 19 dec 2011, 14:29

Roligt att höra att er resa gick bra, Priya!

På 1-årsgranskningen var Es mått 76,5cm och 10,9kg så hon är mycket större än vad storebror var vid samma ålder. Men så är hon väldigt intresserad av mat. Hon var lite snorig vid rdgkollen så det gavs inga vaccin. Och jag som klarat mig helt utan mjölkstockningar då jag ammade verkar ha nåt sånt på gång nu elva dagar efter att ha slutat amma... brösten är "knöliga" och värker, usch och aj :huh:

:xxnicka God jul! Förra året firade vi jul hemma med familjen men i år åker vi till mina föräldrar. Skönt tycker jag, för då slipper jag "julstressen"! :angel:
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Gilla » 19 dec 2011, 15:16

Hej!

Vår kille blev ett år den 8.12, tänk så fort tiden går! Vår pojke är en mycket nöjd en som tar sig fram i racerfart och äter allt han hittar på golvet. Han går ännu inte utan stöd men riktigt fint med stöd. Soffbordet går han väl runt en sisådär 1000 varv per dag :blink: . Han äter riktigt bra, ännu har vi inte hittat något som han inte skulle gilla. På ett-års rådgivning var vi förra veckan och de strategiska måtten var 8040g och 74,5 cm. Han väger 500g mer än storebror vid samma ålder och 700g mer än storasyster.

På självständighetsdagen hade vi 1-års kalas för släkten och faddrarna (samtidigt var också storasysters 7-års kalas, hon är född sen 6.12). Han fattade genast hur man öppnar paket, att riva papper var nog det bästa med dagen :tummenupp: . Ska bli spännande att se om han öppnar lika ivrigt julklapparna.

Ha en riktigt god jul!
Gilla
Silvermedlem

Oläst inläggav Vitsippan » 22 dec 2011, 08:42

Här har det också varit ettårskalas för någon vecka sedan. Sonen är mycket nöjd för det mesta och går omkring för fullt. Leker ganska bra med storebror, men om någondera är trött blir det ofta gräl... Ettårsgranskningen är också avklarad. Han väger fortfarande ungefär 10,5 kg, vilket han gjort de senaste månaderna. Tydligen märks inte all mat som han äter på vikten för att han vandrar omkring så mycket.

Har börjat jobba sedan en tid tillbaka, vilket förstås varit en omställning för vår lillebror. Han är hemma med pappa och stortrivs. Han tyr sig också mer till pappa än mamma för tillfället och ingen annan än pappa får honom att somna omedelbart på kvällarna. Med mig busar han bara runt i sängen och vägrar att lägga sig ned. Lillebror säger några ord, mamma/äiti, isi och hej. Vi har nu gått över till helt vanliga mjölkprodukter och det fungerar bra.

Vi hoppas på en skön jul! Storebror ser enormt mycket fram emot julen, men lillebror vet nog inte riktigt vad det är fråga om, utom att det finns intressanta paketkort som man kan tugga på. Och så får man äta hembakade pepparkakor och det tycker han om! Tyvärr är båda barnen ganska hostiga och snuviga, men hoppas det hinner gå över till julafton. Hoppas att ni alla har en skön julhelg med era ettåringar.
Vitsippan
Guldmedlem

Oläst inläggav Priya » 26 dec 2011, 04:28

God Jul! :D

Tösen älskar pepparkakor och fick ett berg med julklappar, mest leksaker. Favoriten var ändå en pekbok med bilder av fåglar som gör fågelljud då man trycker på den. Tyvärr var det inte hennes julklapp, utan den tillhör hennes 1 mån äldre småkusin, som också firar julen här med oss. :huh: Idag, äntligen, tog förresten min tös också sina första steg! :clap: När hon äntligen förstått hur det gick till och äntligen blivit intresserad att alls försöka gick det kvickt bättre, före dagens slut gick hon redan över en meter i taget.
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav malla g » 30 dec 2011, 17:25

Vitsippan skrev:Lillebror säger några ord, mamma/äiti, isi och hej.

Ojdå, han är tidig med pratet! Det som går att tyda av Es babbel är orden dä (där? om allt) och tata (tacktack).
Våra nätter har blivit mycket bättre (ca kl 21-07) efter att jag slutade amma och nu klarar hon sig för det mesta med en lång dagssömn (1,5-2h). :tummenupp: På kvällen är hon nog riktigt trött och gnällig men kämpar mot sömnen in i det sista...(vakar åtminstone en timme efter att storebror somnat) :yawn:

Gott nytt år!
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lulu75 » 06 jan 2012, 10:07

Gott Nytt År! Hoppas ni hade trevliga jul-och nyårsledigheter! För oss blev det lite back to basics under strömavbrottet efter stormen på julannandag, bl.a. genom att koka gröt i en kastrull över öppen eld inne i kakelugnen :w00t: men det gick förvånansvärt bra! =)

Vår tös hade de strategiska måtten 71,5 cm och 8,6 kg i december. Hon hade stampat på stället i vikt sedan juli (på 8 kg) så det var skönt att det äntligen började röra på sig igen. Och på tal om att röra på sig så börjar det hända saker nu. Ännu för en månad sedan satt hon mest stilla men nu kryper/drar hon sig fram för fullt och drar sig också upp på knä, tycker om att trycka på knappar och leka med mammas telefon och sätta in fingrarna i mammas mun (!). Hon har igen en fas då hon måste se oss föräldrar hela tiden, det blir kris om vi "försvinner" bakom hörnet till köket eller in på vessan, då kommer hon efter dit! Hon kan säga mamma och pappa, häromdagen repeterade hon "tata" efter maten så jag tolkade det såklart som "tack tack" (även om det kanske bara var joller... =) ) Och det senaste är att hon har börjat vinka, det är så sött när hon vinkar hejdå åt mig på morgnarna när jag far till jobbet :love: :love:

Vi är så lyckliga och tacksamma att vi har fått denhär fina tjejen, i synnerhet nu. Vi fick mf nu i december (skrev om det i en annan tråd här på mammapappa) och det är helt klart hon som har hjälpt oss över den värsta deppigheten! Livet går ju trots allt vidare. =)
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper