Decemberbarn 2010

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Decemberbarn 2010

Oläst inläggav malla g » 18 dec 2010, 14:26

Hej, startar nu en tråd för oss med bebisar födda i december, välkomna hit :xx) ! Jag kan peta in listan över oss här i ett senare skede!

Vi har en väldigt lugn och nöjd flicka som bara äter och sover. På natten vaknar hon för att äta 2-3 gånger. Vi hade besök av rådgivningstanten i torsdags och hon var redan över födelsevikten. Nu är hon 10 dagar gammal! :-o

:!: Nu klistrar jag in listan från gravidtråden här! Inser att jag borde ha startat tråden som anonym...men kanske det går så här ändå :roll: . Meddela mig om uppgifterna inte stämmer eller du vill bort från eller komma med på listan!

Födda:

Noomi (31 år) bf 1.12, första barnet - Pojke 9.11
L8 (24 år) bf 4.12, andra barnet- Pojke 22.11 3285 gram 50,5cm
Fiffig (23 år) bf 3.12, första barnet (Pedersöre) - Flicka 30.11 2620 gram 47,5 cm
malla g bf 11.12, andra barnet (Helsingfors) - Flicka 8.12, 3450 gram, 51 cm
Mammus bf 4.12, andra barnet - Pojke 8.12
Gilla bf 20.12, tredje barnet- Pojke 8.12, 2845 gram, 46,5 cm
Vitsippan (40+) bf 15.12, andra barnet - Pojke 10.12, 4 220 gram, 55 cm
Lulu75 bf 22.12, första barnet, Flicka 12.12, 3130 gram, 47 cm
Syskon (29 år) bf 4.12, andra barnet, Flicka 14.12, 3875 gram, 52 cm
Priya (28 år), bf 13.12, andra barnet (Helsingfors), Flicka 19.12 3375 gram, 50 cm
Sniffen, bf 21.12, andra barnet, Flicka 20.12 3050 gram, 49 cm
Amelié (33 år), bf 21.12, andra barnet (Vasa), Pojke 1.1.11, 4495 gram, 53,5 cm
Senast redigerad av malla g 20 jan 2011, 12:44, redigerad totalt 4 gånger.
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Decemberbarn 2010

Oläst inläggav Vitsippan » 22 dec 2010, 09:22

Vi har också varit första gången på rådgivningen. Sonen var 11 dagar gammal och vägde redan 4,5 kg. Storlek 56 börjar definitivt bli för liten hos oss. Sonen sover jättebra - väcker bara några gånger per natt. På kvällarna tankar han fruktansvärda mängder mjölk och spyr också ut en hel del, men det mesta hålls väl i magen i och med att han växer så bra. Storebror är en aning svartsjuk, särskilt när pappa är med lillebror. Men så ska det väl vara.
Vitsippan
Guldmedlem

Oläst inläggav lulu75 » 22 dec 2010, 15:52

Hej pa er!

Vi har ocksa redan varit pa en forsta koll och tjejen vaxer sa det knakar, nu ligger hon pa 3,5 kg som 10 dagar gammal. Lite problem har hon med magen eftersom hon ibland kastar upp mjolk en bra stund efter att hon atit sa hon hade en lite irriterad hals men vi hoppas att det ska ga om med lite medicin. Annars ar hon sa snall och har ett otroligt talamod med sina ovana foraldrar! ::xxmrgreen
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav malla g » 23 dec 2010, 21:40

Vår flicka sover fortfarande fantastiskt gott på nätterna (behöver oftast inte ens byta blöja förrän på morgonen!) men vakentiden på dagen har redan blivit betydligt längre. Och på kvällarna vill hon bara tanka, så hon ligger vid bröstet i flera timmar. Någon dygnsrytm kan man väl inte ännu tala om men jag lägger mig ca 22.30 så då får hon lov att sluta äta! ;xx)

God jul på er! :xx)
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav malla g » 28 dec 2010, 22:18

Idag var vi till rådgivningen, flickan var nu 4090 gram och 55 cm- oj, vad hon växer snabbt! :w00t: I morgon blir hon då 3 veckor (och storebror fyller 2 år! :D ).
Har fortfarande inte varit ute med henne i vagnen då det är så pass kallt och så mycket snö att man inte känner för att gå på promenad.
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Syskon » 29 dec 2010, 17:54

Hej, måste flytta mig över till denna sida. Vår tös är 2 veckor nu och mamma försöker komma underfund med hurudan rutin som hon vill ha på sina dagar. Hon har varit ganska famnberoende över julhelgen och inte riktigt kunna sova för sig själv. Dessutom tyckte hon att hon skulle äta med 2-3 h mellanrum om dagarna och på nätterna sover hon ett 6h pass och sen ett på 3-4 h efter det :tummenupp: . Efter ett par dagar kom jag underfund med att hon säkert hade en växtperiod / utvecklingsfas :hm: Nu har den tydligen gått om och hon kan igen sova för sig själv...

Imorgon har vi rådgivning, skall bli intressant att se hur mycket hon växt. Vi har varit ute alla dagar denna vecka på vagnpromenad, det är så skönt. Men längre än 1 h har vi inte varit så damen har inte ännu sovit ute på det viset. Amningen funkar, tyvärr är jag nog inte den som njuter av att amma, men tänkte försöka hålla ut tills damen är 3 månader i alla fall... Jag tar en dag i taget så att säga. :wink:
Syskon
Silvermedlem

Oläst inläggav Vitsippan » 05 jan 2011, 13:41

Har äntligen tagit itu med dopet. Har nu bokat datum och plats. Känns skönt att läget åtminstone delvis är under kontroll. Vi har ännu inte alla namn klara, men det viktigaste namnet är klart. Vi har tänkt ha tre förnamn.

Sonen växer väldigt mycket och en del kläder är redan för små. Vi har inte varit så mycket utomhus, för det har ju varit så hiskeligt kallt och däremellan har vårt andra barn haft förkylning. Ska börja gå ut på allvar nu i slutet av veckan då det har lovats lite mildare väder. Ser väldigt mycket fram emot det, för jag börjar själv tycka att jag suttit för mycket inne. Skulle gärna gå en sväng på januarirean, om det nu är möjligt att koncentrera sig på inköp mellan alla täta amningar.
Vitsippan
Guldmedlem

Oläst inläggav malla g » 07 jan 2011, 13:59

Vi börjar nog också vara överens om namnen...och två namn blir det. Men här vill pappa i huset hålla det hemligt tills dopet, så få se om vi lyckas med det. :-o Jag har varit ute med flickan korta stunder de få dagar det varit under -10´C men har inte ännu låtit henne sova där längre tider. Det sku nog göra mig gott att vara ute lite mera! På kvällarna är hon hungrig och äter i timmar. Nätterna går fortfarande som en dröm :blink:
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Amelié » 09 jan 2011, 16:36

Nu har jag också hittat hit! Vår lillebror har dygnet HELT omsvängt och sover massor på dagen men desto mindre på natten. Sååå jobbigt! Men man kan väl inte påverka det så mycket så här i början utan man får bara finna sig i situationen. Amningen går så där, han är ju 4,5 kg så han kräver MYCKET mat. Och för mig tar det länge innan mjölkproduktionen når sin topp så just nu får vi ge extra ersättning några ggr per dygn också. Så gjorde vi med storasyster i början också, men sen efter ett tag kunde vi sluta med det. Mina bröst är så såriga att han har spytt blod 2 ggr. Åkte till akuten igår och de tog prov på blodet och det visade sig som tur var att det inte var hans blod. Trodde ju först att det var nåt fel på honom, men det är nog säkert blod från mina bröst. Huadå, hemskt var det i alla fall!

Namnen har vi inte klara ännu. Eller jo, de två andranamnen är klara, men inte tilltalsnamnet. Såå svårt med pojknamn! :-)
Amelié
Silvermedlem

Oläst inläggav Priya » 17 jan 2011, 01:16

Hej!

Lider av kronisk tidsbrist (trots dagis som äääntligen började igen på tisdag) men tänkte höra av mig lite kort ändå. Lillasyster är nu exakt 4 veckor, och en riktig super-lättskött baby: hade rätt suggrepp redan vid födseln, förstod sig på att göra sina behov (eller åtm de klottigare av dem) i lavoaren och inte i blöjan redan som 5 dagar gammal, sgs genast vi började försöka med det (eftersom hon är tygblöjabarn är det helt toppen!), behöver inga blöjbyten på natten, sover gott (vi samsover hela familjen, och lillasyster har inte en gång sedan vi var på bb väckt storasyster på natten). Hon trivs och är nöjd för det mesta, men är nog en famndocka, vill inte ligga längre tider i varken sitter eller på golvet, sover också tusen gånger lugnare och längre i famnen eller brevid mig än i egen säng. I bilstol och vagn har hon däremot trivts bra. Måtten på rdg, ca 3 veckor gammal, var ca 54 cm/4,0 kg (minns inte helt exakt, och har inte kortet i närheten nu). Så hon växer fint. :nicka: Storasyster tycker om henne, men skulle vilja göra mer än hon kan med lillasyster, och är dessutom lite ofrivilligt hårdhänt ibland, vilket ställer till med konflikter, och gör att jag inte kan lämna lillasyster utanövervakning ens korta stunder. Storasyster har dessutom haft en mega-trotsålders comeback samt massivt behov att hela tiden bli sedd, uppmärksammad och bekräfted, sedan lillasyster föddes, som tur nog börjar lugna sig lite nu.

Ha det bra ni andra i tråden!
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Syskon » 18 jan 2011, 14:27

Hej,

Här går det knaggligt framåt. Hos oss år lillasyster inte tillräckligt med mat verkar det som. Hon äter med ca 2 h mellanrum på dagen, sover dock långa nätter 4-6 h och sen mat. Men hon sover så dåligt på dagen. Idag är hon 5 veckor gammal och på en vecka har hon gått upp 110 g i vikt men verkar ha stannat i längd. Var 55 cm vid 2 veckors kollen och nu var hon 55,5, samma var det i förra veckan. Så jag vet inte riktigt. Hon går på minus på tillväxtkurvan. Så nu verkar det som om vi får börja ge ersättning till. Min plan var ju att amma i 3 månader, har funkat bra denna gång med amning, även om jag inte är överdrivet förtjust i att amma, men måste ju medge att det är ganska smidigt, alltid maten med och färdigt varm. Vet att om vi börjar med ersättning nu så sinar nog mjölken snabbt, så gick det sist också. Känner mig lite tudelad, på samma gång som jag tycker det är helt ok med ersättning så tycker jag ju att ammandet också går. Och så finns den där rösten som säger att bröstmjölk ska det vara... Hellre har jag ju nog en glad och nöjd flicka som orkar sova och äta än att vi har det såhär. :ledsen: Så rutiner kan man inte påstå att vi har ännu, och det tycker jag är jobbigt...

Såhär hos oss... Hoppas ni andra har det bättre.
Syskon
Silvermedlem

Oläst inläggav Gilla » 18 jan 2011, 15:09

Hej alla!

Det var jag som skrev i gravid tråden under namnet Line (kom aldrig för mig att "komma ut ur skåpet efter graviditetens början" :roll: ), men i fortsättningen tänker jag alltså hålla mig till mitt eget nick.

Vårt tredje barn, en liten kille föddes den 8.12. I början hade även vi dygnet upp och ner, men för en vecka sen fick vi det svängt och nu somnar pojken vid 21.30-tiden och sover till halv nio tiden på morgonen, han äter två gånger per natt. Förra veckan var vi till rådgivningen, då var han fem veckor gammal och hade gått fint upp i vikt, han var 3770g och 52,5 cm lång (vid födseln 2845g och 46,5 cm). Amningen fungerar bra och pojken är en mycket nöjd och lättskött. Storebror och storasyster är mycket duktiga den lillebror, ingen svartsjuka (men så är syskonen också redan stora- 10 och 6 år gamla). Jag bara njuuuter av vår bebbe :love: .

Ni som har det kämpigt; hoppas att det snart ordnar upp sig!
Gilla
Silvermedlem

Oläst inläggav Amelié » 18 jan 2011, 20:56

Här är det fortfarande kämpigt med sömnen. Edvin sover hur bra som helst på dagarna, upptill 4 h i sträck. Spelar ingen roll om vi är på stan eller hemma med en massa skrikande barn runt omkring, han sover ändå. Men inte på natten. Då har han ont i magen och pruttar och kackar hela tiden. Äter massor, sover en liiiten snutt i famnen och sen får han magont igen. Konstigt att han bara verkar ha det på natten... Imorgon kommer rådg.tanten på hembesök så vi får fråga råd av henne. Hoppas hon har nåt bra förslag på hur vi ska få omsvängt dygnet. Ska bli kul att få veta hans vikt nu när han är ca. 2,5 vecka.

Hur ser en vanlig dag ut för era småttingar med sömn och mat? Skulle vara roligt att jämföra lite, och se vartåt vi ska försöka sikta. Hur länge orkar era bebisar vara vakna i taget? Här är det nog max 1-2 h dagtid om ens det. Tycker han somnar så fort jag bytt blöja och ammat. Men annat är det som sagt på natten... :ledsen:
Amelié
Silvermedlem

Oläst inläggav Priya » 19 jan 2011, 02:27

Amélie: har du testat "lavoarkacka"? Dvs elimination communication, eller blöjfrihet, eller vad det nu allt kallas. Knappast det som rdg kommer att rekommendera till dig (min rdg-tant är åtm ännu helt "häh?" fast jag presenterade metoden för henne redan då jag sysslade med det med mitt första barn), men ett lätt sätt att ge skönare tillvaro till både barn och mamma/pappa/familj.
Principen är enkel: ta babyn regelbundet, t.ex. alltid före eller efter amning, och håll honom/henne över lavoaren/wc:n/en potta medan du långsamt räknar till t.ex. 30 (eller tills babyn protesterar). Greppet (som också förklaras närmare i andra trådar här på forumet) är följande: babyns rygg mot din mage, håll babyn stadigt med dina händer runt babyns lår. Hindra inte babyn att röra lite på benen om han/hon vill, och du kan hjälpa babyn att få igång magen genom att lite jumppa med att försiktigt klämma babyns benen upp mot magen. Pausa eller byt ställning om babyn protesterar. För vissa babyn tar det ca 5 sekunder, för andra upp till 50, vissa kackar 1 gång per dag, andra typ 10, men antagligen kommer du redan under första dagen du försöker att uppleva att tadaa: babyn kackar "på beställning", annanstans än i blöjan! Det kan ta ett par dagar att hitta babyns egen rytm, dvs. om det är bättre att försöka före eller efter amning eller nån viss tid på dygnet. I ditt ställe skulle jag åtm försöka före läggdags, så skulle babyn säkert sova bättre sedan, då natt-kackandet uteblir. För vem skulle nu inte hellre bli av med kacka och gas på en gång, utan att klotta det på sig och förrän det orsakar magknip, än långsamt och utdraget hamna smutsa ner sig själv med det i liggande ställning?
Den här metoden gjorde märkbar skillnad till vår äldre dotters magproblem då hon var nyfödd, och är väl antagligen bidragande faktor till att lillasyster inte alls har haft några problem med magen (och knappt några kacka-blöjor heller :tumme: ). Lycka till, och fråga gärna mera eller berätta om det fungerat!

Godnatt allihopa! :D Min övriga familj har sovit redan länge, jag bara njuter här varje kväll av att vara för mig själv i lugn och ro...och är dödstrött sedan på morgonen... :oops:
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Priya
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Amelié » 19 jan 2011, 16:23

Priya - det där låter onekligen intressant! Men kissar inte babyn på en då man håller dem så? (speciellt en kille som kan rikta snoppen upp mot mitt ansikte) :-D Jag är definitivt FÖR att lära barnen göra sina behov på pottan och wc i ett tidigt skede, så vi ska nog testa det där. Storasyster började gå på pottan vid 7 mån ålder och vi hade aldrig ett bakslag. Hon kackade där varje gång jag satte dit henne och efter ett tag kackade hon aldrig i blöjan längre. Så det ska vi definitivt införa med lillebror också.

Råg.tanten var här idag. Vår "lilla" kille väger 4860 gram och är 18 dygn gammal! Hjälp, var ska detta sluta! :-D Tanten var mycket imponerad av min förlossning. Hon sa att jag mycket väl kunde ha gått sönder ända till ändtarmen med tanke på att huvudet var 38 cm, men jag fick bara två stygn och är helt återställd där ner nu så hon var imponerad! :clap:
Amelié
Silvermedlem

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper