Januaribaby 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Januaribaby 2011

Oläst inläggav Skrutt » 01 jun 2011, 07:44

Hejsan alla!
Här har det hänt mycket sen jag var hit. Har varit så mycket att göra så jag har inte hunnit in och skriva men nu innan han vaknar ska jag få någon rad.
Här har vi nog smakat på nästan allt,alla grönsaker och frukter. Allt går ner med god aptit :love: bara jag är snabb med skeden. Annars blir han nervös och vill ha mjölk. Välling ger vi till natten,dock vill han inte ha potatis/morot vällingen fastän han äter så gärna purén. Tassig gosse!
Han far och sova 20.30-21.00 och så brukar han vakna typ 7.00. Duktig på att sova. Nuförtiden känner jag mej utvilad och har massor med energi så jag får mycket gjort på dagarna som förrut. Nu på våren är det ju gården som ska fixas och så ska stugan lagas i sommarskick. Att det kan vara fint att vara hemma med lilla krabaten :heart: . Vill inte på jobb på flera år...nja,kanske ändå. Nog blir väl tiden lång sen då han ska till dagis.
Nå,nu vaknar han så jag måste fara och fixa morgonmål. Idag äter vi frukost ute på terassen. +22 ingen blåst alls. Aaaahhhh!
Ha det så skönt i sommarvärmen!
Hoppas alla får ordning på sömnen så ni också får sova skönt och ha massor med energi!
Ajo,jag funderade också länge på när jag vågar börja med den ena maten eller den andra även om det står på burkarna/"tölkkina" och svaret jag fick var :Går det ner är det helt OK! Så det har jag gjort och nätterna är mycket bättre. Pojken är nöjd och vill inte heller ha mat lika ofta som förrut.
Skrutt

Oläst inläggav MiaPia2 » 04 jun 2011, 18:55

Vi har också haft en skrikig bebis på kvällarna i början. Vi fick bukt med det på så sätt att vi ägnade mycket tid åt att bygga rutiner och att få vår bebis att komma i rätt stämning för att sova. Vi sjunger och läser bok fastän hon ännu är så liten. Ibland busar vi med henne innan läggdags för att trötta ut henne om hon verkar för pigg. Men allt så att det ska kännas kul att gå och sova. Om hon inte vill somna eller vaknar på natten tar vi aldrig upp henne. Vi går fram till sängen och säger i princip samma sak varje gång och smeker henne på huvudet och kinden. Om hon är riktigt skrikig och vi är säkra på att orsaken inte är blöjan, hunger el.dyl utan hon bara helt enkelt är arg för att hon inte vill sova, så brukar jag titta på klockan och gå fram till sängen ca. var tredje minut och upprepa samma sak som jag brukar och smeka henne på huvudet och kinden. Då är det som om hon förstod att vi nog är nära och kommer då hon behöver oss men att hon nog just nu ska sova och att vi är bestämda på den punkten. Jag försöker också tänka på att leka ganska mycket med vår bebis på dagen, gosa och hålla henne nära, allt för att gör henne trygg. Jag tror att detta hjälper på natten också. Vi har dock inte problemfritt sovande hos oss heller, och jag märker att sömnen periodvis är sämre vilket säkert är helt naturligt.
MiaPia2
Guldmedlem

Oläst inläggav demoniqa » 05 jun 2011, 10:43

Idag är vår lillkille hela 5 månader! Tiden har gått så fort även om det känns jättelänge sedan vi var på sjukhuset. Var på 5 månaders kontroll tidigare i veckan och lillkillen var 8060g och 64,5 cm, så någon riktigt liten en har vi ju inte mera. Visst är det sött med en nyfödd men måste nog säga att de blir bara bättre för varje dag som går. Det är såå härligt när man börjar få mer och mer tillbaka av bebisen. Man blir så stolt över minsta lilla framsteg och det kan ju inte finnas något bättre än att höra sitt eget barn skratta :love:

Har börjat ge gröt moron och kväll nu. Det är tydligen jätte mums. Casper gapar stort och låter mmm när han äter det. Hade hoppats att han skulle sova lite längre än till kl 5 på nätterrna nu när han får gröt men än så länge har vi inte märkt någon förändring i sovrutinerna. Prövade att ge lite kött åt honom också igår men det var tydligen det äckligaste han ätit. Han grinade illa och kväljde när han skulle svälja det. Det gick ju liksom inte att få köttet att bli riktigt slät i konsistensen. Idag ska han få burkmat med kött i. Konsistensen är nog säkert betydligt slätare i den.
Användarvisningsbild
demoniqa
Silvermedlem

Oläst inläggav Miss Piggy » 06 jun 2011, 19:27

Tänkte bara snabbt titta in och rapportera att vi äntligen sover på nätterna :clap: Lillprinsen har sovit i eget rum nu i 8 nätter, varav han har sovit riktigt bra 7 nätter :tumme: som minst sover han 4h första passet, som längst har han sovit 7h!

Vanligtvis sover han 5h, vaknar och äter och sover 4h till, sen brukar han vakna till igen 4.30-5.30 tiden och då får han komma till vår säng. Där ligger vi sedan och myser/sover/snuttar till 8-tiden :love:
Bild
Bild
Miss Piggy

Oläst inläggav Favola » 07 jun 2011, 08:48

Hallå i värmen :clap:

Nu har vi varit på 5 månaders koll; 6880 gram och 64,2 cm. Damen hade gått upp nästan 300 gram och hela vuxit hela 3 cm på längden! Lite lite i vikt eftersom hon börjat få mat 1 gång/dag tyckte vi, men tanten var nöjd. Annars ammar jag på bara, hon e hemskt tiss-sjuk. Har försökt börja vänja med flaska, men det går inte alls. Så nu ska jag försöka med pipmugg.

Sen har hon fått två tänder tätt också. Så här händer det saker :tummenupp:

Jag tycker också att det bara blir roligare och roligare nu då hon börjar så följa med, skrattar, "pratar" osv.

Nu ska vi ut i solen!

Ha det bra alla mammor och små :kram:
Bild
Favola
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav demoniqa » 19 jun 2011, 17:41

Hej alla,

Här var det lugnt. Alla njuter väl av sommaren och sina små gullungar :-)

Har börjat undra över mängden mat som jag ger åt lillkillen. Känns som om hans portioner är rätt mycket större än smakportioner nu för tiden. Hur länge ska man hålla sig till smakportioner? Eller är det ok att ge mera åt dem om de verkar vilja ha och magen inte krånglar? Hur mycket ger ni åt era små?

Casper äter:
kl 6 - 200 ml ersättning
kl 9 - 3/4 dl gröt, 2 stora teskedar fruktpure, ca 100 ml ersättning
kl 12 - 1/2 burk pure med grönsaker och kött, fisk eller kyckling, ca 100 ml ersättning
kl 16 - 200 ml ersättning
kl 19 - 3/4 dl gröt, 2 stora teskedar fruktpure, ca 100 ml ersättning

Ibland får han även lite fruktpure som mellanmål om han verkar lite hungrig. Har funderat på att byta ut kl 16 maten till likadan måltid som kl 12 också men vet inte om det är för tidigt... Jag har givit upp det där med att göra hemgjord pure. Casper tyckte ju att köttet var jätteäckligt när jag fixat det själv. Nu kör vi burkmat hela tiden och det tycker han är riktit mumsigt. Han har hittills tyckt om alla olika smaker på burkmat jag erbjudit honom.

Vi har också börjat öva med pipmugg. Det går sådär. Han är väldigt intresserad av muggen men använder den nog mest som tuggleksak. Vi har en pipmugg med en ventil som gör att innehållet inte rinner ut så lätt. Det gör att det inte blir så himla blött när han övar på att dricka själv :) .

Caspers nattningsskrik har nog lugnat ner sig nu. Det var nog säkert ett utvecklingssprång som jag misstänkte. Nu somnar han duktit som vanligt igen och det är så skönt!
Användarvisningsbild
demoniqa
Silvermedlem

Oläst inläggav Miss Piggy » 20 jun 2011, 18:58

Jag har förstått att man nog kan ge mera mat om magen tål det. Jag gav i början bara ett par teskedar, men sen sa min rådgivningstant att jag skulle öka på mängden efterhand, så jag ger i princip tills lillprinsen inte vill ha mera (om det är nån ny grönsak så sätter jag bara lite sånt och mera potatis).
Vi äter 1 liten potatis + grönsak (t.ex. 1 liten bukett blomkål/broccoli) på dagen, och till kvällen kokar jag havregrynsgröt på 0,5dl flingor och sätter några teskedar fruktpuré till men då blir det nog alltid kvar lite..
Bild
Bild
Miss Piggy

Oläst inläggav Skrutt » 28 jun 2011, 11:30

Hallojsan!
Idag blir Prinsen 5 månader. Gud,vad tiden går. Han är redan 9kg och 65cm. Ingen mammas lilla prins nu mera. Äter med mycket god aptit allt jag ger och sover hela nätterna långa. Måste erkänna att det är skönt då han far och sova på kvällen och vi får vara någonting annat än mamma och pappa någon timme innan vi far och sova. :heart:
Har nästan spenderat de sista veckorna på sjön. Prinsen tycker om då det skumpar,han sover ännu bättre då.
Som många andra denhär tiden så kommer det och går flunssa,tack gode gud för att jag int fick den tänkte jag. Jag fick istället bältros och hoppas nu att prinsen inte får vattkoppor till följd av det. Har så förbaskat sjukt så det är ganska tungt att bära på honom. Att jag nu skulle få det oxo.. :curse: Tänkte redan att det är bra då vi fått vara friska och så kom det. Man blir ganska matt av medicinerna men jag ska nog vara envis och inte bli på soffan. Har fått hjälp av både mommo och fammo. För såklart har gubben semester först i augusti. Nej,nu ska jag sluta klaga... :huh:
Solen skiner idag igen. Om jag skulle koka lite kaffe och fara ut och njuta i solen.
Ha det så skönt alla!
Skrutt

Oläst inläggav Timjan » 06 jul 2011, 19:29

Hej på er!

Hur har sommaren gått för er? Här rullar allt på, är härligt när kontakten med bebisen stärks dag för dag i och med att kommunikationsförmågan blir bättre. Vår gosse kan inte sitta (ensam) ännu, men blir superlycklig då man mha kuddar övar korta stunder :love: Blir väl snart dags att köpa matstol också...så tiden går!

Sonen äter nu fyra gånger per dag "mat" och dricker mjölk några mellanmål därtill. Ungefär såhär ser vår dag ut:

8-8.30 morgongröt + amning
Sömn 1
11 lunch (grönsakspuré + frukt/bär)
Sömn 2
14 mellanmål, amning
17 middag (grönsakspuré)
Sömn 3
19 kvällsgröt med frukt/bär
Tvätt, sång
20 Gonatt

Han äter rätt mycket, så mycket att jag ibland tänker att det är FÖR mycket för magen!! Men jag fick också rådet att "ge mat så länge munnen öppnas" så har nog gett ganska mycket (uppskattningsvis 1 barnmatsburk). Han vaknar tyvärr nog ännu på nätterna, trots att han äter så mycket på dagarna. Det blev bättre för en tid sedan och vi var ner i 2 nattamningar, c. kl 1 och 4.30, men nu har han åter sovit oroligare. Igår t.ex. vaknade han halv 12 och var helt otröstlig. Grät riktigt ordentligt och fick sedan ta honom till bröstet för att få honom lugn. Och så fortsatte det natten igenom, med jämna mellanrum vaknade han och grät :( Det är jätte tungt! Och känns inte bra när man i nattens trötthet tänker "har jag inga öronproppar?? jag måste få sova, det är ingen fara med honom..." Jag läste på familjeliv.se att det i c. 6 månaders ålder kommer ett utvecklingssprång (relationssprånget) och undrar om det är det som gör att han sover sämre. Eller kanske är det magen...han har just börjat med gröt (havregryn och ikväll testade jag risflingor). Har ni andra märkt att bebisen skulle vara mer klängig och somna/sova sämre?

Ha en skön fortsättning på sommaren!
Timjan
Silvermedlem

Oläst inläggav demoniqa » 08 jul 2011, 07:52

Oj, Skrutt inte kul med bältros! Hoppas du sluppit det nu!

Ja här rullar det på. Härligt med sommar, även om det ibland nästan blivit för varmt när man har en liten en...

Casper blev 6 månader i tisdags. Tiden har nog gått rasande fort! När vi var på 6 månaders kontroll var vikten 8560 g och längden 67,5 cm. Man orkar nog inte bära honom längre stunder längre. Som tur är trivs han i Manducan så den används flitigt.

Casper kan inte heller sitta själv ännu. På rådgivningen tyckte de att jag kunde börja mata honom i matstolen bara jag har en stödkudde runt. Det har gått sådär.. han är nog lite för instabil ännu så matar nog honom oftast i sittern fortfarande. Han har dock blivit betydligt rörligare. Backar när han är på golvet och när han ligger på mage skuffar han upp baken så han är nog i full gång och övar sig på att så småningom börja fara framåt :-)

Har också läst om relationssprånget. Har inte märkt några riktit tydliga tecken på det ännu. Fast vi har haft några riktit gnälliga dagar denna vecka så vem vet om det är det som spökar eller så är det tänder på G. Inga tänder har synts till ännu i alla fall.

Casper äter nu också mat 4 gånger/dag plus ett mellanmål med endast mjölk. Har märkt att han fått lite hård mage sedan han började få oftare fast mat. Har givit plommonpure de dagar jag märkt att han haft hårdare mage och det har funkat rätt bra.
Användarvisningsbild
demoniqa
Silvermedlem

Oläst inläggav Favola » 12 jul 2011, 12:39

Hej på er,

länge sen jag skrivit, vi har varit på husbilssemester hela familjen. Det gick jättebra! Lilltösen har blivit ett riktigt matvrak-äter gröt morgon och kväll och så äter hon mat + frukt 2 gånger däremellan. (nästan en hel stor burk per gång). Jag ammar lite ännu, men min mjölk verkar börja ta slut, så hon får ibland välling/vatten/mjölk. I morse drack hon riktigt duktigt ur tuttflaska (hon har inte velat ta förr). Hon sover hela nätterna, men tar nog bröstet ibland, mest som tröst tror jag.

Vet inte vad det beror på, men tösen vill inte alls sova på dagarna. Hon sover bara korta snuttar på mellan 15 min - 1/2 timme. Sen är hon pigg och ligger och jollrar igen. Såhär har det varit nu i ca 4 veckors tid...hoppas på att få bättre sovrutiner nu då vi är hemma igen.

Hur trivs era små i babyskyddet? Vår tös avskyr det! Skriker och gråter, kastar sig hit och dit och försöker komma därifrån. Förr gick hon att trösta, men inte nu längre. Oftast skriker hon tills hon somnar eller så får man stanna och ta upp henne en stund (men det hjälper inte).

Sitta kan hon inte alls, hon stöder inte huvudet bra ännu, så har henne i babybjörnen om jag inte bär henne, får nog vänta med matstol några veckor ännu. Annars trivs hon bäst att sitta i famnen eller ligga på mage.

Vi har försökt vara "stränga" med barnen och försökt få båda att sova/i säng före 21 på kvällarna, så att vi har fått lite egen tid. Så skönt :-)

Ha det så bra alla! :kram:
Bild
Favola
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Miss Piggy » 12 jul 2011, 19:42

Hej på er!

Vad stora våra babyn börjar bli, 6 mån redan! Vi var på koll idag, lillprinsen väger 9720g och är 71cm lång :w00t:

Våran lilla kille är lite före sin tid i utveckling, han har redan ålat omkring i huset drygt en månad :huh: man kan inte lämna honom en stund ensam för då är han genast och kryper iväg till hunden/elkontakten/under bordet.. senaste nytt är han har lärt sig att sitta själv =) så nu vill han inte alls ligga ner längre (bara på mage då för att krypa iväg). I matstol har han nog suttit ganska länge redan. Tänkte byta bilstol till honom i nästa månad, han trivs inte alls i babyskyddet längre utan försöker alltid sätta upp sig så att man får "klämma" ner honom tillbaka så man hinner få fast bältena.

Här äter vi 2 måltider om dagen, potatis + grönsak på dagen och gröt på kvällen. Ska börja introducera kött till honom nu också tänkte jag. Vad har ni andra börjat med för kött?
Min mjölk har också börjat minska märker jag :scared: har annars så det räcker, men till kvällen får han ersättning. Egentligen gör det inget att amningen börjar avta, lillprinsen har redan 2 tänder som han aktivt använder :curse: men lite vemodigt känns det ändå! Min lilla baby börjar bli stor..

Ha det bra i värmen!
Bild
Bild
Miss Piggy

Oläst inläggav Favola » 14 jul 2011, 19:24

6 månaders koll idag: 7320 gram och 65,8 cm. Längden lite under medel, vikten på medelkurvan = godkänt :love: tycker damen är rätt så stor, men ser att flera av er har barn som är ganska mycket större :D (sonen var nog större än hon är också).
Bild
Favola
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Miss Piggy » 29 jul 2011, 10:36

Hej på er!
Här är det så tyst, antar att alla njuter (el lider) av sommarvärmen :)
Någons baby som börjat lida av separationsångest redan? Här är det på gång nämligen :ledsen:

Dagen går rätt så bra fast jag lämnar lillprinsen, men nattningarna har börjat bli svåra. Pappa får inte alls natta, redan när de går in i sovrummet blir det stora pirret som sakta men säkert eskalerar till total hysteri.. :osaker: annars duger pappa bra, men inte på kvällen. Förut har pappa dugit även när lillprinsen har vaknat till och bara behöver stoppas om pånytt för att somna, men nu blir det även stora gråten då. Vissa nätter sover prinsen bra i eget rum (ca 20-03) men andra ggr sover han bara ett par timmar och sen vägrar han somna om nån annanstans än brevid mig i vår säng. Han somnar när jag lägger honom men vaknar så fort jag hinner ut ur rummet :hm:

Gör ont i mammahjärtat att se lillkillen så jätte jätte lessen, men börjar bli smått frusterad av att inte kunna gå ut ur huset efter läggdags eller gå ut så att pappa skulle natta = absolut ingen egen tid :curse:

Några bra tips eller råd?
Bild
Bild
Miss Piggy

Oläst inläggav Prinsessan » 05 aug 2011, 14:20

Hej på er alla!
Tiden bara rusar iväg och såg att jag senast varit inne och skrivit i slutet av maj! Nå, jag har nog ändå läst vad ni andra skrivit.
Vår tös har vuxit mycket på senare tiden, nu för en vecka sedan var hon 66 cm lång och vägde 7170 gram. Hon hade nästan gått upp ett kilo på en månad! :)
Hon äter massor tycker jag. Det verkar som om hon skulle kunna äta hur mycket som helst med puréer... Jag vet inte riktigt hur mycket hon äter per gång. Jag lagar själv all mat och mäter nog inte upp mängden, utan sätter nog en ordentlig portion på tallriken. Men gröt äter hon kvällstid, då ca 2 dl. Annars äter hon frukt på morgonen, sedan lunch ngn puré som oftast innehåller morot och potatis och sedan varierar jag med broccoli, palsternacka mm. och sedan antingen höna eller malet kött. Jag har inte ännu introducerat fisk, likaså till middag och sedan gröt till kvällen.

Hon sover oftast från ca 22-ca 9... beror lite på ibland kan hon somna lite tidigare ibland lite senare, men oftast mellan 21.30 och 23... Så sover hon oftast då 10½ timmar till 11 timmars natt, men nog inte i ett sträck... Hon äter oftast med 3-3½ timmes mellanrum fortfarande... Jag undrar när hon ska börja sova hela natten? Äter era små nattetid?

När hon blev 6 månader så kom hennes första tand och 4 dagar senare följande. Jag har nog inte märkt att hon skulle bli sjuk av att få tänder, kanske lite pirrig?

På golvet kämpar hon med att försöka komma framåt, men oftast blir det ändå att hon backar... Sedan rullar hon mycket för att komma någonstans och svänger sig runt sin egen axel.

Nu har vi varit några dagar på stugan, är nu hemma en tid och sedan ska vi igen ut till stugan ännu så länge det är varmt och skönt!
Ha det så gott allihopa!
Prinsessan

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper