Januaribaby 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Januaribaby 2011

Oläst inläggav demoniqa » 20 aug 2011, 16:04

Hej alla!

Länge sen jag skrivit något här och jösses vad tiden går fort. Casper är 7,5 månader redan! Idag har han gjort permiär med att dra sig framåt. Han far som Stålmannen med ena handen sträckt framåt :-D. Ser rätt lustigt ut. Han tog genast sikte på eluttagen så fick söka fram eluttagsskydden som jag köpt för länge sedan från IKEA. Nu är alla tillgängliga eluttag igenproppade. Det är precis som han skulle veta vilka saker jag inte vill att han ska röra, för det är ju just de som är de allra intressantaste: elsladdar, blommor, och mattfransar. Allting ska ju i munnen förstås.

Med maten går det helt ok här. Ibland strejkar han med mjölken men allt som matas med sked är gott. Lite känslig för klimpar i maten är han nog fortfarande men han vänjer väl sig så småningom. Nattmatandet har vi slutat med för länge sedan. Han äter tydligen så mycket dagtid så han behöver inget på natten.

Första tanden fick han runt 6 månader och andra kom ungefär en månade senare. Han var nog extra gnällig och vaknade otaliga gånger per natt några dagar innan tänderna dök upp.

Snart är mammaledigheten slut. Hur har ni tänkt? Börjar ni jobba eller stannar ni hemma ännu en tid? Min mammaledighet går ut 3 november och man bör ju meddela senast 2 månader innan hur man tänkt göra så det är ju snart :-(. Jag har tänkt ta ut semester först och sedan blir det antagligen permittering för min del. Tänker alltså meddela att jag återgår till arbetet och så hoppas jag på att få vara permitterad några månader för att kunna vara hemma lite längre med Casper. Vill verkligen inte lämna honom i dagvård ännu då han är så liten men jag vet att vi inte har någon möjlighet att jag lämnar hemma på vårdledigt (åtminstone inte nån längre tid).
Användarvisningsbild
demoniqa
Silvermedlem

Oläst inläggav Favola » 20 aug 2011, 20:07

Hej på er!

Här är det lite deppigt då hösten är på antågande! Har aldrig varit en höst- och vintermänska, och nu då mammaledigheten snart tar slut så känns det ännu deppigare :ledsen:

Nå, jag ska ännu vara hemma hela nästa år. Inte för att jag vet hur vi ska få till det ekonomiskt, men det måste gå. På något sätt. jag vägrar att börja jobba ännu eftersom jag genast måte börja 100%. Storebror var också ca 2 år då jag började jobba, och nog klarade vi det på nåt sätt. Jag har sparat lite semesterdagar så jag kan ta ut i pengar då det kniper. Sedan borde jag få en ganska bra skatteåterbäring som jag kan leva ett tag på. Men lätt blir det inte...

Dame i fråga sover i stort sätt hela nätter, men har nog 1-2 mjölkpauser. Hon är riktigt tissjuk och vill gärna ta bröstet ofta på morgonnatten fast jag inte har just nå mjölk mera, men jag brukar smyga tuttflaskan i munnen, då dricker hon och somnar genast om. Vi ska ta i bruk spjälsängen nu också så småningom så kanske sovandet börjar gå bättre.

3 st tänder (nere) har hon fått, så vi har infört tansborstning på kvällarna, vilket hon tycker är skönt :tumme:

Hon äter helst gröt. Morgon och kvällsgröten går ner i ett naffs, men maten mitt på dagen får vi kämpa med ibland.

Hon har blivit så söt, sitter stadigt, tar sig framåt ålande, sträcker armarna mot en då hon vill upp. Men en riktig humörsmänska är hon! Jätteglad och skrattar så hon kiknar då hon är glad, men skriker och spänner ögonen i en då hon är arg :love:

Nu ska jag njuta av min kväll, barnen i säng, mannen på jobb. Bara jag och nån bra film :clap:

Ha de gott i höstmörkret alla!
Bild
Favola
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Skrutt » 31 aug 2011, 08:43

Hejsan alla!
Hösten har kommit o tyvärr så också regnet. Tycker det regnar heeela tiden. Man kan ju int alls vara ute. Och jag som vill till skogen och laga lite i trädgården.
Nåväl, Prinsen växer så det knakar. Igen fick jag gå igenom hans klädskåp och plocka bort en massa kläder. :ledsen: Ingen liten gosse mera. Nu väger han 10200g och är 71cm. Bollen som jag kallar han. :heart:
Vi sover 10-11 timmar varje natt,vilket är mycket skönt så jag också får sova. 21.00 somnar han,nästan som på minuten alla kvällar. Då får mamma och pappa lite egentid. Finns ju endel att fixa då inte han är i hasorna.
Han har också fått en tand,väntar så på att nästa ska komma så att han kanske sen skulle sluta dregla så. De bara rinnnnner hela tiden så en stoppare till skulle sitta fint. Nå,den kommer när den kommer. Jag märkte ingenting på honom att tanden var påväg,inget gnällas och sov som vanligt. Biter gör han ju på allt så det var inte heller något nytt. Nu kollar jag munnen alla dagar ifall det skulle ha kommit en ny.
Kryper kan han inte. Han rullar och skuffar sig bakåt. Men han kommer nog från punkt A till B för det. Och snabbt me!!
Sitter kan han också. Mycket bra utan stöd. Klart att han far över kant emellanåt men det hör ju till.
Min bältros har också äntligen farit bort. Har kvar bara en massa ärr som inte ser så fina ut. Jag sade åt min sambo att denhär sommaren ville jag inte visa mina ärr på magen efter graviditeten och nu igen vill jag inte visa dom efter bältrosen. Jag har också nämligen pigment "fläckar" så det ser ut som om jag varit i ett ordentligt slagsmål och inte varit den som vann... :clap: Jag får väl bli van bara och kanske det ser bättre ut om ett år eller så. Läkaren menade att de inte kommer att ändra men vi får se.
Nu ska det städas i huset då Prinsen somnade.
Ha det alla så fint i höst solen/regnet.
Skrutt

Oläst inläggav Timjan » 02 sep 2011, 22:10

Hejsan!

Oj så länge sedan jag skrivit! Min lilla gosse är inte heller så liten mer, 11 kg närmar sej och nog är han ett gott stycke över 70 cm redan. Har nog fått kommentarer om hans storlek, men bryr mej faktiskt noll. Min son är stor, that's it. Och tydligen är inte min pojk den enda, Skrutt :)

Gossen min han sitter nog rätt stadigt, men kryper gör han inte. Han skulle ju gärna, men gungar mest fram och tillbaks. Han blir rätt frustrerad att vara på golvet för tillfället så undrar just om han nånsin skall lära sej krypa... Blir nämligen nog lätt att jag flyttar över honom till gå-bil, som han trivs utmärkt i och med lätthet förflyttar sej med. Det är kul att läsa om din dotter, Favola, som verkar ha ett ordentligt temperament. Min son är nog lite försiktigare, visst är han ju nöjd, ler och "fnissar" ofta, men riktigt ordenliga "magskratt" kommer inte så många per dag och oftast då man riktigt lockar fram dem.

Det är kanske tidigt att fråga, men funderar ni redan på en ny graviditet? Tänker ni skaffa fler barn och hur länge tänker/önskar ni vänta? Vi planerar nog ännu inget lilla syskon, kanske blir det om ungefär ett år dags att försöka på 2an. Men nu är tiden att njuta av den här bebistiden och så skall jag hinna jobba lite emellan också. Skall ni andra börja jobba så småningom också?

Miss Piggy, var det din pojke som sov lite dåligt också? Vår kille har nu slutat nattamma och har nog börjat sova lite bättre. Några nätter har han tom sovit 20-06, men inatt var jag nog vaken och tröstade honom en gång. Vi försöker numera att inte lyfta honom från sängen, utan trösta honom där. Han sover nu i eget rum och har också märkt att det sovs bättre på magen, speciellt nu då höstsnuvan kommit.

Ha det bra alla!
Timjan
Silvermedlem

Oläst inläggav demoniqa » 03 sep 2011, 08:07

Hejsan,

Jag tycker det är härligt med stora barn! Vår kille är inte heller speciellt liten men det är jag faktist glad över. Skönt att inte behöva oroa sig över att han skulle få för lite näring i alla fall :-).

Lillkillen kryper inte på alla fyra ännu men det är på gång. Drar sig framåt gör han, och det går fort. Nu har han även börjat dra sig upp och stå i sängen eller på andra ställen där han hittar nånting att ta i. Oftast på knäna men ibland också på fötterna. Sen faller han ganska radikalt också. Rätt otäckt faktist men man måste väl vänja sig vid det för det lär ju vara en tid som de faller rätt mycket innan de blir stadigare och hittar balansen. Försöker fånga upp honom så gott det går och i sängen har vi ju tack o lov ett tjockt spjälsängsskydd som dämpar fallet.

Visst finns tanken om ett småsyskon hos oss också men inte ännu. Vi fick en sån dramatisk start så jag vill inte ge mig in i det igen ännu på ett tag. Vill liksom hinna njuta av den bebis vi har nu så mycket som möjligt innan vi börjar med nästa. Dessutom sägs det ju att man ska vänta minst 1 år innan man blir gravid igen efter ett kejsarsnitt. Sen har jag nog också tänkt hinna jobba lite också innan det eventuellt blir något syskon. Men vill inte heller att det ska bli allt för långt mellan barnen så kanske om ett år eller så.
Användarvisningsbild
demoniqa
Silvermedlem

Oläst inläggav Miss Piggy » 05 sep 2011, 20:10

Hejsan!
Prickis, jo det är min lillprins som av och till sover dåligt :ledsen: Vi flyttade hans säng till eget rum när han var 4,5 mån och då började han sova betydligt bättre. Han sover för det mesta bra, somnar själv i egen säng med att man bara sitter brevid honom (lägger handen på om han försöker sätta sig upp) och sedan sover han i ett streck 6-8h. Nu har vi en lite sämre period igen, när han vaknar efter sina 6h är han så orolig i kroppen att han inte mera somnar om i egen säng, och om han somnar vaknar han genast jag har gått ut ur rummet, så då kommer han över till vår säng. Man märker tydligt med honom att när han lär sig något nytt, då är han orolig och sover sämre.

Här går det framåt med väldig fart, lillprinsen håller just på att lära sig stiga upp :scared: han stiger upp flera ggr per dag, stilen är inte alltid så snygg men oj vad nöjd han är :D

Ska börja jobba nästa månad, fy fan säger jag bara =( känns inte alls bra att lämna en så liten på dagis, men vad gör man när man inte får det att gå runt på något annat sätt :ledsen:

Vi har nog planerat ett syskon till lillprinsen, men vi kommer inte att försöka något under det här året ännu. Men visst blir man ju lite babysjuk när man ser nån riktigt liten :love:

Ha det så bra i höstmörkret!
Bild
Bild
Miss Piggy

Oläst inläggav Favola » 07 sep 2011, 07:58

Tösen 8 månader: 8 kg och 69 cm. Lite under rådiskurvan, men följer sin egen. (sorebror vid 8 mån var drygt 9 kg och 75 cm, något större alltså).
Bild
Favola
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Timjan » 08 sep 2011, 20:17

:kram: åt Miss Piggy, kan mycket väl förstå att det inte känns så kul att börja jobba! Snart är det också min tur, genast efter jul... Gällande sovandet, så vår kille har ju inte heller sovit jätte bra och hade nu vid c. 7 månaders ålder en riktigt dålig period. Men misstag händer ju även en mästare, så gossen sov plötsligt en natt hela natten! Och efter det beslöt vi att det skulle vara slut på natt ammandet. Nå nästa natt vaknade han nog igen som vanligt, men då fick han alltså ingen mjölk mer. Nu brukar han vanligen sova kl 20-05/06 och får då en slurk och sover ännu några timmar i vår säng. Men visst händer det ju att han vaknar oftare också och har svårt att somna om i egen säng.

Hoppas du Favola orkar i höstmörkret och inte känner dej alltför deppig :kram: ! Jag blir nog också led på det eviga regnet, men tycker också på sitt sätt det är skönt att få mysa till det lite o inte behöva vara så aktiv och "utåt" hela tiden... Nu är det åter mer okej på något sätt med soffan och tekoppen :)

Här har vi problem med ammandet nu för tiden. Gossen vill inte alls amma på hela dagen! (Vilket förstås för mej att tvivla mitt beslut att sluta nattamma... :osaker: ) Den enda gång han dricker rätt ordentligt är när han vaknar efter sitt långa sovpass på morgonnatten. Han dricker heller inte ur flaska och så gott som ingenting från mugg, fast det bjuds efter varje måltid. Nu har jag fått börja koka gröten på mjölk att han nu iaf skulle få i sej lite kalcium. Känns jätte trist, skulle ju gärna ha ammat längre och en tid så pumpade jag varje kväll för nästa dags behov men vet inte om jag orkar hålla på med det i all evighet... Har också bjudit på Pilttis rahkaisat, en burk lär motsvara c. 25% av kalciumbehovet. Har ni andra amningsproblem???

Nå nu skall jag koncentrera mej på TVn :nicka: Ha det gott!
Timjan
Silvermedlem

Oläst inläggav demoniqa » 09 sep 2011, 17:47

Casper var på 8 månaderskoll idag. 9670 g och 70,8 cm blev måtten och följer fint sin egen kurva. :-)
Användarvisningsbild
demoniqa
Silvermedlem

Oläst inläggav Miss Piggy » 10 sep 2011, 08:26

Prickis, min lillprins är inte heller så begaistrad i bröstet just nu utan tar bara några smuttar när jag bjuder :( Jag frågade om det på rådgivningen i onsdags (var även jag orolig över om han inte får i sig tillräckligt med mjölk) och då sa vår rådgivningstant att de flesta barn har ett skede vid just 8 mån då de inte är så intresserade av bröstet, men om man bara fortsätter amma så brukar intresset komma tillbaka. :clap: Hon gav även rådet att om man funderar sluta amma så är det ett bra tillfälle att göra det nu..

Imorgon åker jag och lillprinsen till Sverige på tumis och hälsar på mormor, morfar med fru, moster, kusiner och bonus-släkt. Ska bli så skönt att komma lite bort på semester före jag börjar jobba :tumme: Få se hur det går att resa ensam med lillprinsen :unsure: Det blir ganska långa bilresor, väntande i hamnen före man kommer ombord på båten (tar bilen med) osv. Får komma ihåg att packa massor med leksaker med!

När vi kommer hem tillbaka måste jag ta itu med våra nattproblem igen en gång :yawn: Lillprinsen somnar bra i egen säng med att man bara sitter brevid tills han somnar, så sover han gott till 2-2.30. Då vaknar han och kommer inte till ro själv igen. Han kan somna om så länge jag sitter brevid, men så fort jag gått ut från rummet vaknar han och gråter. Problemen började för några veckor sen, då skyllde jag på allt kringflackande vi hade när gubben hade semester (blev lite glapp i rutinerna), plus att han tillika lärde sig stiga upp och att krypa (han kröp omkring i sängen i sömnen också) så det var lättare att bara plocka med grabben till vår säng, där somnade han bra igen. Hade redan så gott som slutat med nattammandet, men nu är vi fast i det igen :( förra natten vaknade grabben 1.30 och vaknade sedan med en timmes mellanrum för att smutta lite. Förut sov han så gott som i ett streck ända till 5.30 tiden, blir så arg när jag vet att det är självförvållat! :curse:
Bild
Bild
Miss Piggy

Oläst inläggav Timjan » 23 sep 2011, 14:10

Hej på er!

Nu är 8 månaders kollen avklarad även här! De strategiska måtten var 76 cm o 11,4 kg :love: Blygheten har börjat komma så det var gallskrik när sköterskan och senare läkaren skulle ta den lilla klimpen från mammas famn. Han har annars också varit lite gnällig nu några dagar o nätter. Antog att det var pga tänder som är på kommande, men inte hjälpte panadol...så antingen hjälpte det bara inte eller sen har han också ng annat på gång. Hade redan blivit bortskämd med lång nattsömn och - paradoxalt nog - känns det ju nästan värre att vakna flera gånger per natt nu, än då man var "van" vid det och dödstrött dygnet runt!

Hur har ni andra det? Hoppas allt är bra! Är lite nyfiken på fingermat. Ger ni sådant åt era små? Begriper de att stoppa det i munnen? Försökte med lite majs/ärter idag men allt hamnade nog på golvet. Är också lite nojig med det där att maten skulle fastna i halsen...

Skönt veckoslut!
Timjan
Silvermedlem

Oläst inläggav Miss Piggy » 23 sep 2011, 19:50

Prickis, jag har gett fingermat åt lillprinsen redan en bra tid :tumme: vi började med majbågar lite efter 6 mån, och nu brukar han plocka i sig gurkbitar, små fruktbitar av äpple, vindruva, nektarin, kiwi och så äter han banan när man sätter en bit i handen på honom. Brukar även ge ärter, majs, morotsbitar, små blomkålsbuketter.. En regel är väl att det endera ska vara så litet att det inte fastnar i halsen, el så stort att de inte går ner =)
Bild
Bild
Miss Piggy

Oläst inläggav Favola » 04 okt 2011, 18:50

Hej hej i höstmörkret! Hur har ni det?

Här har vi äntligen börjat få lite rutiner; vi vaknar mellan 8-9, äter gröt och sånt. Beroende på när vi vaknar så sover tösen 2-3 gånger under dagen, som mest 1,5 h i sträck, oftast kring 1 h. Ofta ute. Det har börjat gå att bara lägga henne i vagnen och lämna henne så somnar hon, lyx. Man hinner så mycket mera själv då, när man inte behöver skutta för att hon ska somna. Äter och dricker gör hon som en fullvuxen nästan :w00t: Hon äter gröt morgon och kväll, riktig mat (som jag oftast gör själv) 2 ggr och ett mellanmål någonstans däremellan. Mjölk dricker hon massor! Somnar för natten gör hon oftast 20-20.30 tiden.

Hon kryper jättesnabbt nu, och har börjat ta sig upp och stå. Ser så roligt ut då hon kikar över bordet :love: Sen har hon lärt sig kukkuu. I går tog hon mina joggingbyxor, lade för ansiktet, höll dem så en stund och sedan tog hon bort dem, då skulle jag säga kukkuu, så skratta hon så att hon kikna :love:

Så, sådant händer här :wink:
Bild
Favola
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Favola » 01 dec 2011, 19:48

Här var det lugnt...har alla börjat jobba? Eller ställer ni till jul :blink:

Här firrar dagarna på, går så fort! Tösen gör inget annat än går nu, runt bordet, längs soffan, skuttar gåstol/pall/stolar...ka inte gå utan stöd ännu, jag hade tänkt att kanske hon går till jul, men det tror jag nog inte...men ingen brådska här inte.

Nu har hon börjat sova längre p dagarna också till mammas glädje, kan sova upp till 2,5 - 3 timmar nu. Skönt, då hinner man ju göra nånting medan hon sover. Typ städa eller bara vila på soffan, inte så dumt :nepp:

Hon är så glad och skrattar mycket. Äter som en häst. Men, inte fastnar det nå (som på mamma :lipa: ).

Ha det så bra i höstmörkret och skriv gärna en rad om era små om andan faller på! :kram:
Bild
Favola
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav demoniqa » 02 dec 2011, 22:26

Hej,

Ja, här har det minsann varit lugnt en längre tid. Alla har väl fullt upp med att vakta vilda bebisar :-)

Jag börjar jobba 12.12. Casper ska börja på dagis och idag har vi varit på första inskolningsdagen. Det gick bra. Casper är rätt orädd av sig så tror nog att det ska gå helt ok. Tanterna verkade mysiga och dagiset verkade trevligt även om det är rätt stort. Ska jobba 80% nu till att börja med vilket innebär 6,5 h dagar på dagis för Casper.

Hoppas vi får bättre nätter snart! Blir tungt att börja jobba om man inte får sova på nätterna. Våra nätter har varit helt otroligt dåliga de senaste veckorna. Casper vaknar och vaknar och vaknar och vaknar. Han kan vakna mellan 5-10 ggr per natt. Visst somnar han om genast när jag sätter täcket på och ger tutten och nallen men det räcker ju för att jag ska vakna till och inte somna om på en bra stund. Mina nätter består nog nuförtiden av endast några få timmar "hackig" sömn så känner mig nog lite som en zombie.

Casper har börjat gå utan stöd nu. Det går lite vingligt och han faller rätt ofta men han är så stolt över sin nya färdighet. Som tur är har han ju lärt sig att parera fallen bättre nu. Dimper oftast ner på baken eller framåt på knäna. Han är väldigt snabb och orädd så man får minsann hålla koll hela tiden. Han klättrar gärna upp på saker om det bara går och det är ju inte så smart när han inte förstår hur han ska ta sig ner utan att slå sig.

Casper äter också bra och på honom fastnar det minsann. +10 på viktkurvan senaste gång. Men det lär ju försvinna när de börjar röra på sig mer.

Det är helt otroligt hur mycket som hänt i utvecklingen på den senaste 2-3 månaderna. Snart är det ingen bebis vi har längre!
Användarvisningsbild
demoniqa
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper