Januaribaby 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Januaribaby 2011

Oläst inläggav Miss Piggy » 19 jan 2011, 17:10

Nu är vi så långt att vi kan starta på den här sidan :clap: Grattis till oss!
Bild
Bild
Miss Piggy

Re: Januaribaby 2011

Oläst inläggav Svea » 21 jan 2011, 15:48

Jeee! Bra gjort, Miss Piggy! :clap: Hoppas alla hittar hit!
Bild
Svea
Silvermedlem

Oläst inläggav Favola » 21 jan 2011, 16:53

Superbra Miss Piggy!!! :tumme:

Hur har ni andra det? Här äts det och sovs det mest. Hon vill gärna ligga vid bröstet all vaken tid på dagarna, har helt annat temperament än storebror hade :love: men på nätterna sover hon bra, jag ammar var tredje timme ungefär.

Provade väga henne igår, och enligt det skulle hon ha gått upp 500 gram på en dryg vecka, så nog får hon i sig mat alltid. Igår badade vi henne första gången, det gick nog bra. Lite skrek hon i början, men sen verka hon njuta. Storebror är så snäll och duktig och vill gärna vara med och hjälpa till att sköta :heart:

Vi har redan varit ute några gånger, både i vagnen och ut och köra. Det går riktigt bra.

Nu ska jag baka kladdkaka, mums :tummenupp:
Bild
Favola
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Prinsessan » 22 jan 2011, 22:30

Finemang Miss Piggy!!!
Jag ska nog snart börja skriva här på tråden, men ska först vänja mig vid att vara hemma med vår lilla dotter!
Prinsessan

Oläst inläggav Miss Piggy » 23 jan 2011, 15:48

Hej på er!

Hur har ni det? Här går det bara bra, lite ovant såklart men förvånadsvärt snabbt kommer man in i allt :D Vi börjar nu få lite rutiner i vardagen, dvs jag börjar lära mig hur min son fungerar =)

Nätterna går bra, han somnar 22-24 tiden för nattsömn, sen sover han 3,5-4,5 h, vaknar och äter och somnar om igen. Han sover allra helst med mig, vilket jag var jätterädd för i början! Tänkte att jag rullar över honom men tydligen har man instinkterna igång 24/7. Han brås minsann på sina föräldrar och njuter av sovmornar, vi har stigit upp 11-tiden varje dag hittills :tumme:
Sedan blir det frukost för både hela familjen, han brukar äta till 13-tiden och sedan går vi ut på promenad. Han brukar sova sina vanliga 3-4 h och sedan äter han i princip nonstop fram tills han somnar för natten! Det blir många långa timmar med honom fast vid bröstet, som tur är har jag fått kläm på amningen och kan amma framför tvn, i början måste jag ligga på sängen och amma och det blev lite långtråkigt. Trodde aldrig att en så liten baby skulle orka vara vaken så många timmar i sträck, men det är tydligen inget problem. Han tar sig en tupplur på en 20 min och sedan äter han igen =)

Idag ska vi bada första gången, spännande att se hur det går!

Nån annan som har röda fläckar i ansiktet som kommer och går?
Bild
Bild
Miss Piggy

Oläst inläggav demoniqa » 24 jan 2011, 11:17

Ja, vi skulle ju ha en februaribebis men det blev en januaribebis för oss i alla fall. 5.1.2011 kl 07.44 föddes vår lilla Casper 4 veckor för tidigt. Det blev akut kejsarsnitt pga av att moderkakan börjat lossna. Bebisen var medtagen och hade jobbit med andningen så han hamnade på barnavdelningen. Konstaterades också att han har ett litet hjärtfel som kallas vsd men som borde växa bort av sig själv. Har varit en chokerande och omtumlande upplevelse och det har tagit tid och tar ännu tid att smälta det hela. Efter drygt en vecka på barnavdelningen fick vi komma hem. Nu är Casper nästan 3 veckor gammal och vi börjar äntligen få lite kläm på det här med att sköta en liten bebis.

Amningen har varit kämpig men det tar sig så småningom. Vi fick order att mata 60 ml med 3 timmar imellan dygnet runt och det har varit kämpigt eftersom Casper inte varit hungrig varje gång. Det är ju lite svårt att få en bebis att äta när han inte vill. Första tiden har vi mest matat med flaska men nu de senaste dagarna har jag mest ammat. Eftersom killen gått upp helt ok i vikt så har jag bestämt mig för att strecha lite på tiderna så att han hinner bli lite hungrig innan han ska äta, då funkar det allra bäst.

Vi har inte ännu varit ute med honom. Skulle vänta tills han är över 3500 g och igår när vi vägde honom var han 3520 g så nu ska vi så småningom börja öva oss på att vara ute när det är lite varmare väder.

Angående röda fläckar i ansiktet så är det helt normalt. Vår lilla har haft massor med fläckar och jag frågade om det när vi var på sjukhuset och de sa att det hör till. Ifall de blir vita i mitten ska man följa med dem lite extra och putsa dem med desinfiseringsmedel.
Användarvisningsbild
demoniqa
Silvermedlem

Oläst inläggav MiaPia2 » 24 jan 2011, 20:30

Hej alla! Nu hittade jag också hit :D

Här har det blivit jättelite sömn, för vår bebis vill sova på dagen och vara vaken på natten. Hon somnar på natten först 3-4 tiden, före det ligger jag och ammar henne och halvsover själv och hoppas att hon ska slockna. Sen på morgonnatten då vi somnat sover vi ganska gott och stiger upp 11-tiden på förmiddagen med ett eller två amningsstopp i mellan. De första dagarna hemma var hon ganska skrikig och missnöjd tills jag fattade att jag måste försöka få i henne mera mat på dagarna än vad hon själv ammade, hon bara somnade vid bröstet hela tiden. Så jag får försöka med att byta blöja och få henne att vakna till innan matandet, och sedan sitta och prata med henne och pyssla med fingrarna och gulla med öronen medan hon äter så att hon inte faller i sömn. På natten sen så äter hon med stor aptit och är inte det minsta trött... Jag sov ingenting på BB och nu har det gått två veckor här hemma med bara en natt med 4 timmars sömn i ett streck, resten är bara små tupplurar här och var, så man börjar bli lite mör i huvudet :roll:

Annars har det gått bra, börjar lära mig hur hon fungerar och vad hon vill. Vi har också varit ut med vagnen varje dag i ca. en veckas tid. Tutt har vi också introducerat eftersom sugbehovet verkar vara stort även efter att jag ammat henne. Med tutten ligger hon ganska nöjd för sig själv. Hon sover med oss på nätterna och det har gått bra.

Jag har använt amningsgummi från första början eftersom mina bröstvårtor är inåtvända, men det har funkat mycket bättre än vad jag förväntade mig. Det är klart att det skulle vara enklare utan, men just nu funkar det inte eftersom hon inte får ett ordentligt grepp utan gummit.

Ha det bra allihopa!
MiaPia2
Guldmedlem

Oläst inläggav imsewimse » 25 jan 2011, 10:51

MiaPia2: Massor av grattis till lilltjejen. Underbart att allt gick bra hela vägen.
Jag hade oxå lite problem i början med amningarna men vi introducerade ersättning till vår tjej. Gav i flaska på kvällen och då sov hon mycket bättre på natten. Vet ej om det funkar för er men för oss var det perfekt.

Lycka till
kram
imsewimse
Guldmedlem

Oläst inläggav Timjan » 25 jan 2011, 15:15

Hej på er!
MiaPia, vår pojke är precis likadan nattuggla! Han sover mycket kortare stumpar på natten än på dagen och börjar gnälla så fort man tror han somnat och sätter honom i säng. Inatt så hade jag pumpat en flaska så att mannen skulle kunna ta hand om en matning, men de hade nog fått vara vakna typ från 1 till 4 och sedan vaknade jag och han ammade åter lite o blev sen o sova hos oss. Har lite försökt få honom att sova i egen säng, men måste nog snart ge upp - ingen av oss sover på det sättet. Har läst att "barnet alltid skall somna på samma ställe"...följer ni det?? Idag t.ex. så somnade han i famnen, vaknade när jag förökte sätta honom i sängen, och samma sak en gång till. Sen ammade jag honom i vår säng och lät honom bli där o sova och nu sover han nog fortfarande. Är också lite fundersam över ammandet; skulle ju helst vilja att han äter ordentligt då han äter och sen orkar sova en längre stund. Nu tycker jag att han ofta bara smuttar lite (eller vad vet jag hur mycket han får i sej) och se slumrar en stund o sen äter igen... Det är kanske vad jag ser som ett potentiellt "problem" om han sover i vår säng och vi båda somnar medan han ammar. Eller kanske är det inget problem!?! Suck denna osäkerhet :unsure: !! Han är ju rätt stor och behöver säkert mycket mat, men tror nog att jag har tillräckligt mjölk, eftersom det kommer bra om jag pumpar. Det tredje jag funderar över är nappen; använder ni napp? Vår lilla fick napp på sjukhuset eftersom han där måstes gå igenom olika prover och jag inte fick sova med honom de första nätterna. Problemet nu är att han är så ivrig efter nappen men ändå inte får den att hållas i munnen = han vaknar så fort nappen trillat ut och man ska sätta in den igen. Trevlig rally på natten... Men sover han vid bröstet försvinner förstås denna rally :hm: Nå vi har ju först varit hem tre nätter nu så allt är ännu mycket ovant och inga rutiner i skiktet. Funderar kanske också onödigt mycket på vad som är bra o inte bra...är ganska svårt att inte göra det efter alla råd, typ "bär honom inte för mycket, då blir det jobbigt längre fram" o.s.v. Nåjo, slut gnällt :) Måste bara lätta lite på oros-trycket så att man åter har fullt med energi för sin lilla gullunge :love:
Timjan
Silvermedlem

Oläst inläggav Favola » 25 jan 2011, 16:32

Hej hej!

Vad synd att ni inte får sova på nätterna MiaPia och Prickis! Vi har haft 2 sådana nätter och fy vad trött man blir! Annars har nätterna gått över förväntan här, senaste natt ammade jag två gånger och kände mej jätteutvilad redan 8 i morse :tummenupp:

Men, på förmiddagarna soveer tösen väldigt dåligt, bara korta knyckar. Vill helst bara ligga vid bröstet och blir helförbannad då man försöker lägga ner henne. Har försökt börja med tutt, men den vill int hållas i munnen alls. Så, det är nog mestaadels jag som är tutt på dagarna :w00t:

Tidigt på kvällen så sover hon igen jättebra, oftast 3 timmar i sträck.

Jag har aldrig hört att barnet alltid ska somna på samma ställe (däremot att det är viktigt att barnet vaknar på samma ställe det somnar. Läste nånstans att det annars kan j'mföras med att man som vuxen somnar på soffan och vaknar i garaget - vad förvirrad man sku bli, men inte vet jag nu om de märker nån skillnad då de är så små...?) Vår dotter somnar nog lite varsomhelst, på soffan, i sängen, i famnen...lika var det med storebror och nog blev det folk av honom också :nicka:

Det är nog alltid mycket funderingar med första barnet, jag märker stor skillnad nu med andra, man är int alls lika osäker och nervös, utan tar det som det kommer. Så ett råd är att int fundera så mycket utan gör så som känns bra för er - då är det rätt för er!

Rutiner har vi ännu inte några, det blir det nog sen då hon är lite äldre och får lite tydligare sov- och ätmönster och tider.

Ha det bra alla! :kram:
Bild
Favola
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav MiaPia2 » 26 jan 2011, 18:20

Oj vad bekant allt låter Prickis å Favola! Precis samma funderingar går jag med här. Vi har nog börjat använda napp, och det har funkat lugnande på dottern så att hon somnar in och jag inte behöver fungera som levande tutt på nätterna, vilket jag gjorde i början. Då jag har ammat henne tillräckligt och antar att hon borde vara mätt så stoppar jag i tutten och det gillar hon. Men det där att få den att hållas i munnen är en annan femma, ofta ligger jag i en halvtimme bredvid henne och petar in den varje gång den trillar ut, för annars vaknar hon och börjar gny. Sen somnar hon nog och då spelar det ingen roll längre om den trillar ut.

Inatt igen har det varit sömnlöst hos oss. Jag ammade henne flera gånger under kvällens lopp, sista gången 23-tiden, tänkte att jag försöker tanka henne inför natten. Men hon ville inte sova, bara halvslumrar och ligger och tittar sig omkring. Sen när hon väl somnade bajsade hon ett jättelass, och blöjbytet väckte ju henne förstås så att det tog en stund att varva ner på nytt. Jag ammade henne, och hon somnade lugnt och skönt. Men det varade bara i nån minut innan hon spydde upp lite av maten och det väckte förstås henne på nytt. Man riktigt såg på hennes min hur äckligt det smakade i munnen och hur obehagligt det var att spy upp mjölken då man just hade somnat in. Detta upprepades 2-3 gånger. Så då tog det igen en stund innan vi alla varvade ner och sen slutligen somnade nån gång 5-tiden på morgonnatten. Sen sov vi till 8-tiden då vi ammade på nytt och slumrade en timme eller två. Vilket nattsudd! :roll: Idag har jag mest bara orkat amma och vila på soffan :roll:

Rg-tanten var till oss igår och konstaterade att vår bebis gått ner i vikt. Hon hade gått upp som hon skulle en vecka tidigare men nu började tanten prata på om mjölkersättning :scared: Det vill jag inte använda, jag vill att min egen mjölk ska räcka till. Jag fick en ny tid till rg på fredag då bebisen ska vägas på nytt för att se hur det är vettigt att fortsätta. Det som jag inte förstår är hur hennes vikt har kunnat gå ner då den hade stigit under första veckan hemma. Jag har ökat på amningsgångerna hela tiden och kämpar för att få i dottern mera mat på dagarna då hon är sömnig och bara somnar vid bröstet. Hon både kissar och bajsar ok mängder tycker jag, men det är så svårt att veta! Och nu har jag blivit orolig att jag inte har tillräckligt med mjölk även om det både rinner och droppar ur brösten nu och då. Och inte blev min stress mindre av att rg-tanten ringde idag på morgonen och tentade mig på hur mycket och när jag hade ammat senaste dygn! :evil: Dessutom sa hon att vi kanske inte kan vänta till fredag med vägningen, att jag kanske borde komma tidigare! Men eftersom jag har ammat mera och med tätare intervaller senaste dygn (och dottern är nöjd och tillfreds) så höll hon ändå fast vid fredagen. Vad tycker ni om det här? Jag tycker att hon jagar upp mig i onödan och förstorar något som inte ens är ett problem. Min bebis gråter och kinkar när hon är hungrig och jag ammar henne tills hon slutar med det och somnar nöjd i sin vagga. Men grejen är ju att man inte helt säkert kan veta hur mycket mjölk bebisen får i sig? Men hon både sväljer och kluckar och äter glupskt och spyttar dessutom upp mjölk efteråt, så det kan ju inte vara för lite då? Eller? Åh, denna osäkerhet!
MiaPia2
Guldmedlem

Oläst inläggav MiaPia2 » 26 jan 2011, 18:21

Ja och tack för grattisarna imsewimse :kram: Hoppas ni också har det bra!
MiaPia2
Guldmedlem

Oläst inläggav demoniqa » 26 jan 2011, 23:41

Jag har också oroat mig massor med det där med om han får tillräckligt med mat. Eftersom vår bebis är prematur har det varit väldigt nogrannt med hur ofta och hur mycket han äter. När vi var på sjukhuset vägde vi honom före och efter varje amning för att veta exakt hur mycket han fått i sig. Han skulle äta 60 ml var tredje timme. Sen när vi kom hem hade vi ju ingen våg och jag började stressa massor över att han inte fick tillräckligt med mat. Det resutlerade i att min mjölk minskade radikalt. Dessutom sov jag väldigt dåligt på nätterna och kunde vara flera nätter helt utan sömn (hjärnan gick lite på högvarv efter allt vi varit med om). Rg tanten sa att det var jätteviktigt att sova, äta och dricka ordentligt plus att man inte stressar för att få mjökproduktionen att fungera. Hon rekommenderade även att jag skulle dricka ammningste. Vet inte om det verkligen har effekt eller om det bara är för att jag slutat stressa som mjölken kommit igång ordentligt igen men nu har jag nog alldeles tillräckligt med mjölk. De första dagarna hemma var vi tvugna att ge ersättning för att han skulle få tillräckligt med mat. Jag tycker inte att man ska dra sig för att ge ersättning, hellre det än att babyn inte får tillräckligt, men måste erkänna att jag var väldigt ledsen över att måsta ta till ersättning för att få det att räcka till.

Vi har också en liten nattuggla. Han kan vara vaken väldigt långa stunder nattetid och på dagarna sover han istället hur bra som helst. Det är väl bara att finna sig i det och vara vaken när han är. Han skriker inte eller så men ligger och har en massa små ljud i sängen. Vi har också gett honom napp och han tycker väldigt mycket om den. Har dock samma problem som ni andra med att man får stiga upp och sätta nappen tillbaka i munnen otaliga gånger innan han till slut somnar. Han skulle säkert sova bättre om vi skulle ha honom sovandes i vår säng men jag vågar tyvärr inte ha honom där så han sover i sin egen säng alldeles bredvid vår säng.

Hade första rg besöket idag. Killen hade växt fint och är nu 3500g och 50,4 cm. Allt annat var ok med honom också. Vi har en helt underbar rg tant som verkligen tar sig tid och bryr sig :-) !

Nästa vecka har vi lab besök och kontroll på sjukhuset. Då har inte pappan längre pappa ledigt så han kan inte följa med. Ska bli spännande att fara på egen hand. Det som stör mig mest är att jag inte får lyfta babyn + bilstol då ännu eftersom jag är snittad. Så är väl tvungen att försöka hitta någon som kan komma med som bärhjälp...
Användarvisningsbild
demoniqa
Silvermedlem

Oläst inläggav Favola » 29 jan 2011, 15:29

Jag är också jättenervös för amningen. Eftersom det inte funkade med storebror så vill jag verkligen få det att fungera nu. Hon har bra suggrepp, men eftersom hon vill vara vid bröstet så ofta så känns det som att jag inte har tillräckligt med mjölk, speciellt mot kvällen, så vi har faktiskt gett ersättning, men endast en gång per dag (med storebror gav vi efter varje måltid, men han vande sig snabbt och slutade amma). ibland har hon druckit ca 30 ml, ibland vill hon knappt ha nånting. Hon hade gått upp bra då vi var till rådgivningen, så rådistanten tror nog att jag har tillräckligt med mjölk, det är bara det att jag är rädd att hon ska varaa hungrig (fast jag tror det bara är sugbehov och närhet hon vill ha)...svårt svårt...men so Demoniqa sa, så ska man inte vara rädd att ge ersättning, huvudsaken är ju ändå att man har en mätt och nöjd baby :nicka: jag dricker amningste och pilsner, men det är ju svårt att säga om det hjälper. Men att äta bra och dricka mycket hjälper nog helt säkert mjölkproduktionen.

Var som sagt till rådis på torsdag, damen hade gått upp från BB vikten 3500 gram till 4200 gram och vuxit 4 cm på längden :w00t: märker nu att 1:ans storlek på blöjor inte räcker till mera...

Så har vi varit på en miniresa, ett par nätter på hotell. Det var roligt!

Ha det så bra, stora som små :kram:
Bild
Favola
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Svea » 29 jan 2011, 16:15

Halloj alla!

Jag är i precis samma sits som dej, Miapia! Jag kämpar med mitt ammande, eftersom jag SÅÅÅÅÅ gärna vill få det att funka. Från rådgivningen gör de oxå sitt för att stressa upp en (stackarn har blivit vägd 5 gånger(!) sen vi kom hem från BB, alltså på typ 2½ vecka). Det har gått lite uppåt varje gång, men nu igår så stampade hon på samma vikt som i måndags, och då var det ju naturligtvis ersättningsprat igen. Vet inte om det bara är jag, men det där med ersättning är en mycket känslig fråga, jag känner mej helt enkelt som en sämre mamma för att jag inte har tillräckligt med mjölk och sörjer mycket över det. Jag dricker amningste, började igår gå på akupunktur plus att jag fick ett tips att man ska dricka på samma gång som man ammar, att det på nåt sätt kan stimulera mjölkproduktionen. Sen fick jag också ett tips om att massera utsidan av låren(!?). Men det blir ju en stor stress av allt! :osaker: I går och idag har jag gett lite ersättning när jag märkt att hon inte varit riktigt nöjd efter amningen, och då ser man ju på henne att hon blir mätt och nöjd. Så samtidigt - varför skulle man ha sitt älskade barn att vara hungrigt!? Suck!

Nu börjar hon ropa, så jag ska amma lite igen. Skriver mera sen!

Ha ett bra veckoslut alla! :kram:
Bild
Svea
Silvermedlem

Nästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper