Februari baby 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Februari baby 2011

Oläst inläggav Vifslan » 16 dec 2011, 22:28

Jaa, här har det verkligen varit tyst.

Noah blir 10 månader nästa vecka! Jag ammar också, men det blir ju inte så många gånger per dag på vardagarna då jag är på jobb och på natten äter han en gång. För tillfället orkar jag helt bra med att amma honom en gång så vi har ingen brådska att sluta med det just nu. Vi hade en period då vi slapp nattätandet helt, men sedan kom det tillbaka då han blev sjuk. Fast annars har vi varit ganska så friska.

Han sover två gånger på dagen nu så han sover mer än då han var riktigt liten. Sen fick vi lite andra rutiner också då vi flyttade för en månad sedan och slapp köra av och an mellan två ställen hela tiden. Han kryper bra och ställer sig upp men går inte med stöd. Klädstorleken är 74-86 så han är verkligt stor jämfört med storebror i samma ålder, men ändå under rådgivningens kurvor.

I januari är gubbens pappaledighet slut så då skall han börja hos samma dagmamma som storebror, och det tror jag nog att skall gå riktigt bra eftersom hon är världens härligaste dagmamma och Noah är inte särskilt rädd för främmande personer eller platser just nu. Det positiva är att jag skall vara ledig två dagar i veckan efter jul så de får båda vara hemma med mig då och det ska bli så skönt efter en mycket hektisk höst med massor av undervisningstimmar på jobbet.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Patricia99 » 07 jan 2012, 23:07

Hej allihopa! (som nu har tid att kika in här, det verkar bli lite tomt...)

Själv känns det som om jag inte heller haft tid, man är så tött på kvällen efter att barnen somnat. Sonen som blir 11 månder på måndag så började gå nu kring nyår. Eller det är svårt att säga exakt vilken dag han började gå, han reste sej ju inte bara upp och började gå sådär bara på en dag... :) Han stod upp på sin 7-månaders dag å sen dess har han övat på att ta sej fram, har nog bråttom efter storebror tror jag.
Vårdledigheten började för 2 månader sedan, är nog hemma tillsvidare, för jag har inget arbete att återgå till heller.
Ibland blir det nog långa dagar, speciellt nu i höst, vi har varit förkylda i 5 olika omgångar sedan oktober. Så vi har inte kunnat vara på föräldra-barn grupper, familjecafé och babyrytmik nästan alls.
Och nu när det börjar igen efter jullovet så är vi igen förkylda! :(

För övrigt så har jag sedan slutet av oktober börjat blogga, där uppdaterar jag nog oftare än här, ska FÖRSÖKA skriva varje dag :tumme: Här är bloggen: http://patricia99.papper.fi/

Ha det bra allihopa, hoppas vi ses på bloggen! :kaffe:
Patricia99
Silvermedlem

Oläst inläggav Vifslan » 22 feb 2012, 22:55

Ja, det är lite synd att det är så tyst på tråden. Men jag vill i alla fall gratulera alla 1-åringar, tänk vad tiden har gått fort!

Noah har sin andra antibiotikakur för tillfället, även denna gång öroninflammation. Annars är han fortfarande en väldigt gosig och lugn bebis jämfört med storebror, men envis är han nog. Han sover ganska ofta hela nätter, vaknar gör vi mellan kl 6-7 på morgonen, men ibland kan han somna om efter en slurk mjölk och sova till kl 8. Han sover en gång på dagen, 2-3h.

Han går några meter utan stöd och gillar fortfarande att äta. Vanlig mjölk tål hans mage inte riktigt ännu, så det blandar jag bara i maten och så får han dricka ersättning. Ammar gör jag bara på kvällen, eventuellt på natten och morgonen.

Han började hos dagmamma i januari då gubben också började jobba efter att ha varit hemma sen augusti. Det gick jättebra, det är ju bara två andra barn förutom Adam och han och dagmamman är helt superbra. Men Noah är inte heller särskilt reserverad mot andra människor, alla famnar duger bra efter en stund.

Hur är det med er andra nu då det första året gått?
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Johns mamma » 01 mar 2012, 13:02

Jag vill också gratta alla 1-åringar!! :clap:

Men herregud, vart har tiden tagit vägen?! Vår lilla Enya går bra, hon säger många ord och hon är allmänt glad o nöjd. Hon kinkar med maten ännu, men äter det mesta i "klimp-form". Jag försöker ge en flaska vanlig mjölk/dag, men hon blir nog pruttig av det, så mest dricker hon ersättning ännu. Vi slutade amma när hon var just över 10 månader, då dög det med bröst bara på natten o det orkade inte jag... :roll: Efter att vi slutade amma har hon sovit hela nätter (oftast iallafall). Hon somnar kl 20-21 o sover till 6.30-7 tiden. Småttingarna väcker varandra ofta på morgonen o det är lite jobbigt, tycker jag.

Hon har nog temperament den här damen! :D Hon har börjar ge sig på lilla storebror också, speciellt nu när han har gipsat ben o inte kommer undan.

Jag är hemma med henne ännu o kommer nog att vara det ett år till, tror jag. Jag kommer ändå att jobba lite, så hon hamnar vara mera med pappa o ibland någon annan. Det tror jag bara är bra, för hon är ganska blyg o mammig mellan varven. Hur har ni andra det?
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mi_san » 01 mar 2012, 20:21

Hej på er!

Här mår vi också bra, frånsett från att vi har varit mycket snoriga och med hosta. Hon går riktigt bra, började några dagar före 1-års dagen, sen gick det undan och nu stapplar hon inte mycket mera!

Jag började jobba på deltid i januari, det har gått riktigt bra. Hon är med pappa eller farmor när jag jobbar.

Har nu börjat ge henne den maten vi äter, jag saltar förstås mindre än vad jag skulle göra om inte hon äter. Men gröt vägrar hon totalt, det har hon gjort hela tiden egentligen. Endast den där 5-månaders gröten gick då hon var riktigt liten. Så vi kämpar, fast jag försöker att inte stressa upp mig, med frukosten och kvällsmålet. Fil äter hon okej, naturell yoghurt ibland. Bäst är bröd, lördagskorv och ost. Frukt och grönsaker gillar hon, så det blir mycket sånt. Ägg glömde jag helt och hållet bort tidigare, så hon kinkar med det.

Temperament finns det i den här fröken också, men andra säger att hon är så lugn och tyst :wink: . Det är roligt då man får respons på det man säger, hon härmar mycket och går mot skötbordet då jag frågar om vi ska byta blöja t.ex. Pratar jag om mat så börjar hon smacka, och slängpussar delar hon gärna ut åt alla!

Sovit i eget rum har hon gjort en månad ungefär, var lite kämpigt i början, men nu sover hon 11-12 timmar i sträck. En dagssömn på 1½-2 timmar blir det.

1 års måtten: 74 cm och 9 kg.
mi_san
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jenni74 » 01 mar 2012, 20:56

Jag började jobba igen 6.2 och pappa blev hemma. Vi hade lite jobbig start, för först fick Casper feber efter 1 års vaccinerna. Det tog bara 16 h, men inte trevligt. Sen följde snuva o hosta. Och så när han just blev av med den, så fick han MPR-vaccinet 2 veckor senare (vi valde att inte ge den samtidigt med de andra, 2 stick var ok, 3 var för mycket). Och en vecka efter detta vaccin så steg febern igen. 3 dagar med hög feber (upp till över 39). Stackars killen var helt slut, gnällig, ville bara ha famn, sov en massa, sov orligt på dagen, men som tur sov han bra på natten.

Men nu har han hittat en rytm, och oj en sån rytm! Han har hittils sovit helt bra på natten, men nu o då vaknar han upp/gråter lite osv. Nu har han tre nätter i rad sovet UTAN ETT PIP hela natten!!! Och han har somnat GENAST och inte efter att man ha måstat gå ett par gånger upp till honom. Han sover 19:30 - 7:00/7:15 tiden. Och så sover han 2,5 h på dagen!! Jisses!!

1 års måtten var 9,640 kg och 75,9 cm

Han har gått längs med stöd sedan lite före jul. Tättätätättä och kakkakakkakakakka är de enda ord han säger. Och tättätätättä betyder allting. Bilen, pottan, famnen... tätttäätätättää svarar han. Han klappar när man säger "färdig" vare sig det är maten eller blöjbyte. Skötbordet åkte i förrådet förra veckan, men vi har inte använt det sen mellandagarna. Han bara totalvägrade att ligga på rygg. Så nu springer vi runt badrummet med kacka-rumpa :) (ja, han kryper alltså). Ibland orkar han stå mot toa-stolen om där finns tillräcklig intressanta leksaker på den.

Han dricker själv från sin tuttflaska, men vi matar honom ännu. Med burkmat. Jag är så lat :) Idag fick han känna på gröten, vilket resulterade i gröt överallt!!! Men iaf fick han lite i magen också. Vi avvänjde honom från ersättningen just till 1 års dagen. Eftersom vi kört med pulver, var det enkelt att varje vecka minska på Nan2 blandningen med 30 ml (1 mått) och sätta vanlig LÄTT mjölk istället. Och efter 3-4 veckor var han helt avvänjd. Jag tycker inte att han led något av det.

Ha det bra!
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav Jenni74 » 27 apr 2012, 13:02

Nu tänkte jag rådfråga er lite. Casper har lite nu o då lidigt av hård mage. Inte så att han sku panta flera dagar, men det kan komma en dag då han inte kakkar alls (normalt 2-4 ggr / dag). O sen när det nu sen väl kommer (på kvällen) så är det så hårt o mycket att han gråter högt o ljudligt. När kakkan väl är ute så e han hur happy som helst.

Surfade lite o läste att t.ex. mycket banan, blåbär o mjölk kan orsaka hård mage. Han får varken banan eller blåbär (nå, det finns väl av det i bärmosarna på burk). Mjölk dricker han en halv liter per dag. Till det dricker han jättelite vatten.

Läste sen att vetekli och morot och givetvis plommon hjälper.

Han äter gröt på morgonen, men som kvällsmål äter han turkisk joghurt med bärmos, gröten ville liksom inte sjunka alls på kvällen. I övrigt äter han helt vanligt, dvs burk mat kl 11:30 o 17 och ett mellanmål vid 14 tiden som är oftast joghurt/fil + bärmos. Och som sagt, till varje mål 1 dl mjölk.

Vad gör vi fel?
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav Vifslan » 02 maj 2012, 17:03

Vi har lite motsatt problem, d.v.s. att Noah ganska ofta har magen på lösare sidan. Fast jag gissar nog vad orsaken är, han använder nämligen bara vanliga mjölkprodukter och han äter enbart samma mat som vi andra, vi behöver inte ens mixa den bara finfördela då han inte har något emot bitar. Nå eftersom han inte har ont i magen så har jag låtit detta fortsätta för jag är för lat för att blanda ersättning och göra skild mat mera då vanlig går ner :)

Men största skillnaden är nog att Noah dricker säkert 2dl per måltid. Bjud dricka mellan måltiderna om det inte går mera i samband med dem. Noah tycker att det är roligt att dricka från sugrör, det kan ju vara ett tips om barnet inte vill dricka. Man kan ju göra egna smoothies med vetekli eller linfrö i (men det kan man nog säkert inte sätta mycket av åt så här små), att dricka med sugrör och då utan banan och blåbär (fast det är svårt att få dem söta utan banan). Man kan också enkelt göra egen plommonsylt att sätta på gröten/filen/... genom att blötlägga vanliga torkade plommon i vatten och sedan mixa allting till en passlig sössö. Det är godare än det låter :D
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jenni74 » 19 sep 2012, 21:05

Hallååå? Är här någon?

Tänkte bara berätta att Casper skall bli storebror. 17.3.2013 är det beräknat.

Hoppas alla har det bra.
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav Vifslan » 19 sep 2012, 21:49

Grattis! Vad roligt!

Ni får ganska samma åldersskillnad som vi har mellan storebror och Noah då. Nu då Noah börjat prata och lärt sig att både springa och klättra så bra att han enkelt hänger med storebror har de nog väldigt mycket sällskap av varandra. Fast de är ganska bra på att göra hyss i ihop också.

Jag blev nog lite överraskad över att se den här tråden högst upp då jag tittade in :D
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jenni74 » 20 jun 2013, 21:51

Jaha... här är visst ingen.

Men iaf, lillebror föddes med planerat snitt 15.3 (moderkakan var fel placerad, blockerade vägen ut). Är nu alltså 3 månader och testar mina nerver med att inte somna. Men, som man vet är det ju _BARA EN FAAAAAS_ :bla:

Storebror har tagit nykomlingen med stooor nypa :heart: ibland lite väl kärleksfullt dock när han inte fattar att hans kramar kan vara lite hårdhänta.

Ha en skön johanni!
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Föregående

Återgå till Småbarn - månadsgrupper