Februari baby 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Februari baby 2011

Oläst inläggav Jenni74 » 11 aug 2011, 20:16

Snabbt bara: vi har haft en super dag idag!! Vi har skrattat o fånat oss :)

Imorgon blir tufft... EEG på barnkliniken... Rapporterar sen.. Håll tummarna för oss!
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav Vifslan » 11 aug 2011, 20:58

Hoppas allt är bra imorgon Jenni74! Och oroa dig inte om han äter dåligt ibland! Äter han oftare bra än dåligt är allt normalt, skulle jag säga! Vår tvååring kan leva flera dagar på 2 msk/dag tydligen... Men hans ätande är jag konstant orolig för så jag vet hur frustrerad man kan bli då ungen inte äter!

Vi har inte köpt någon matstol åt Noah än, det är dock näst på listan. Storebror använder ju ännu sin Stokke, skall köpa en likadan åt N. Han kan inte heller alls sitta ännu. Men nog skulle han vilja med upp i samma höjd som vi andra alltid.

Jaa, vet inte vad jag skall tycka om köpt mat och hemlagad. Han äter båda lika bra. Jag misstänker att det ät bättre råvaror i den köpta maten, men försöker i alla fall köpa luomu eller använda av min mommos & moffas odlade grönsaker till den jag lagar själv. Fast sen tycker jag att jag vill laga åtminstone delvis egen mat för att det blir så enformigt med den köpta maten för jag tycker att det finns en hel del ev den som luktar så mysko att jag inte vill erbjuda den. Och om någon vet hur den kan hålla i över ett år utan tillsatsämnen får någon gärna berätta, för det fattar jag bara inte. Sen går det ju ganska enkelt att mosa ett halvt potatis och en morotsbit med lite mjölk sådana dagar som man ändå kokar potatis åt sig själv tycker jag. Och så inbillar jag mig att jag sparar pengar på att laga egen mat. Dessutom har jag världens bästa hushållsassistent så det går lätt att puréa. Jag gillar överlag att pyssla i köket, brukar baka med tvååringen varje vecka. Men gubben delar nog inte riktigt mitt intresse, han går nog hellre till butiken och köper bröd och burkmat, så det lär nog bli mer sånt nu framöver.

Jag var läänge på jobbet idag. Eller egentligen bara 6h, men det var faktiskt så jobbigt att vara ifrån Noah att jag måste gråta en skvätt då jag kom hem. Nå, tur att jag gillar mitt jobb. Men riktigt redo att byta ut hemmamammalivet är jag kanske inte ändå.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jenni74 » 12 aug 2011, 20:19

Så har vi då haft EEG:n. Det gick bättre än jag väntat. JObbigaste var ju att Casper skulle vara trött då vi kom för vår tid, 9:30. Nå, enkelt, för det är ung. då han annars också skall ha sin tupplur. Men redan 8:30 började han gnugga på ögonen. O sen ska vi köra 20 min till Barnens Borg. Så jag sjöng, skriade, kittlade, klappa på kinden, imse-vimse-spindla, dinglade nycklar framför honom - allt!!! Ett par gånger höll han på att somna, men jag fick honom att kvickna till igen. Sen ju närmare vi kom, desto mer irriterad blev han på mig. Och tillslut, just som jag parkerar rakt framför Barnens Borg, så somnar han helt. Men 30 sek senare plockar jag upp honom i famnen o han vaknade.

Men sen, så skulle vi ha på den där elektrodmössan, o skrapa hårbottnet för att få kontakt o killen blir surare o surare. Nå, han somnar in m.hj.a. bröstet. Så monitorerar vi o tittar. O sen, efter 10 min säger laboranten: "ja nu kan vi väcka honom"... VAD???? Först har man pinat ungen o hållit honom vaken, sen får han sova bara 10 min??? Casper var sur som ett bi :curse: när jag väckte honom. Nå, vår dagsrytm gick nog lite åt skogen, men han sov en låååång tupplur (2 h) på dagen, och var förövrigt sitt glada jag.

Mamma grät nog en liten skvätt när lillkillen låg på britsen med alla sladdar fastkopplade. Så liten, så hjälplös :heart: . Och nu måste vi vänta en månad tills vår läkarkontroll innan vi får någå resultat. JObbigt.
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav Johns mamma » 20 aug 2011, 09:43

ja, Jenni74, dom där EEG:na är nog inte roliga saker nej! NU ska barnet ligga stilla, NU ska barnet vara vaket/sova... Hur fan ska man kunna styra en liten bebis på det sättet?! Hoppas iallafall att allt är bra med er kille! men otroligt att ni måste vänta en månad på svaret.

Hördu Vifslan, hur får du vardagen att gå ihop med dina små? Jag menar, hur aktiverar du storebror så att han är nöjd? Jag tycker att vår lillebror är otroligt otålig just nu. han fyller 2 år nu i dagarna. Han vill gärna vara ute o leka, men jag tycker att det inte är väldens lättaste sak att ha honom ute o leka o samtidigt hålla lillasyster nöjd/få henne o sova. Hon hamnar oftast bara hänga med i famnen o då e hon ju nöjd. Men då har jag händerna fulla o kan inte hjälpa lillebror... Jag har börjat fundera på om lillebror ska börja gå på dagis, någon dag i vecka. För att få leka av sig o ha kul. Men helt säker är jag ännu inte...

O maten, hur får du mat i båda samtidigt?? Nu måste jag fixa gröt åt lillan (som hon ändå inte äter... :roll: ) innan lillebror hinner bli för hungrig.

som ni kanske märker, så har jag ingen bra dag idag... :wink:
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Vifslan » 20 aug 2011, 20:50

Jaa, bra fråga Johns mamma! Jag har själv många gånger tänkt att lillebror fått tillbringa sitt första halvår sittande i sittern medan jag och storebror rusar hit och dit här inne.

Nu i augusti, efter paus under sommaren, började ju storebror hos dagmamman igen. Han är där 10 dagar/månad, d.v.s. oftast 2 dagar/vecka. Måndag och tisdag oftast, men han är alltså hela dagar då han är där, d.v.s. ca 8-16. Det funkar bra för oss för då har vi ändå fem morgnar i veckan som vi kan ta det lugnt och inte behöver iväg någonstans och samtidigt får jag två dagar att ordna upp i huset, handla os.v. och bara vara med lillebror. Men nu började ju jag jobba i måndags så detta är ju egentligen gubbens bekymmer på vardagarna nuförtiden :) Förstås trivs storebror bra hos dagmamman, annars kulle jag inte ha honom där då jag/gubben är ledig, men han väntar på att få fara dit!

Men storebror fyller ju 3 i november och han är definitivt mycket, mycket bättre på att leka själv nu än för ett halvt år sedan. Så jag tror att det säkert blir bättre för er snart. Han börjar inte klättra på väggarna här inne lika fort utan kan faktiskt leka i sitt eget rum, t.ex. med lego, eller i t.ex. köket då jag lagar mat. Och så är han så gärna med och gör saker nu också. Då jag ammar ser han ofta på dvd bredvid i soffan eller så läser vi bok. Men det skulle nog säkert också ha varit svårt då han var 2 år.

Att vara ute är också här kaotiskt. Lillebror sover ganska lite och är gärna vaken hela förmiddagen. I vagnen börjar han skrika efter 15 minuter. Att ha honom länge i bärsele är tungt. Sitta kan han inte. Lägger man honom på en filt i parken rullar han iväg från filten och käkar sand fortare än man hinner lyfta upp storebror i gungan. Mest har jag honom i bilstolen, alltså babyskyddet, då vi är på bygget eller här hemma på radhusets gårdsplätt. Det innebär ju att man får lämna honom och rusa nånstans efter storebror ganska ofta. Bra variation till sittern inomhus, eller hur? :roll: Jag väntar på att han ska lära sig sitta, då skulle ha säkert vara längre nöjd i vagnen då han hålls sittande och kan se vad som händer. Och att det ska bli kallt så jag får stoppa handskar på så att han inte kan käka sand lika fort :)

Och maten ja, suck! Oftast så matar jag lillebror först (samtidigt som jag gör vår mat, om jag inte har mat att värma från igår) och sedan äter jag och storebror samtidigt. Ibland lyfter jag upp sittern på matbordet och så äter vi alla tre samtidigt. Det har hänt sig att jag stoppat fel sked i fel mun. :D

Vi hade halvt års kaffekalas för Noah i fredags med 15 gäster. Min mamma tycker att det hör till att fira halvårsdagen. Men det var värt allt bakande för roligt hade vi och vi önskade oss bidrag till en matstol åt lillebror då storebror ännu använder sin stokke, så nu ska vi köpa en nästa vecka och så håller vi tummarna för att hösäcken lär sig sitta snart! Vi hade Adam i stokke-stolen från att han var 5 månader, men den här krabaten kan inte sitta alls ännu.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Johns mamma » 21 aug 2011, 12:10

Jag =) =) Vifslan! Härligt att vi inte är dom enda med lite småkaos ibland :wink:

Ja, som sagt, så funderar vi ju på att låta lillebror börja dagis för att göra allt lite enklare för alla. Tror vi i allafall... Om det inte funkar har vi ju möjlighet att ha honom hemma i t.ex. ett halvår till. Men jag tror att han skulle gilla att få vara på dagis ca 2 dagar/vecka, o resten av dagarna få vara hemma o pyssla/bråka o allt det vanliga. Precis som du Vifslan, tror jag att jag får mera gjort de dagar han är på dagis o på så vis behöver jag inte stressa upp mig i onödan de andra dagarna. Vi bor ju fortfarande i en hyres trea, så allt är bara kaos här hela tiden, det är ingen skillnad hur man än städar o plockar... :evil: Nåja, mot årsskiftet borde vi kunna flytta till huset o då har man väl något annat att gnälla om... :D

Den här lilla damen här är fortfarande lika dålig på att gapa... Bröstet tar hon gärna o ofta, också på natten. Nu börjar jag bli trött på att vakna flera gånger/natt, men vad gör man?! Samtidigt försöker jag njuta av amningen och närheten, för det här blir nog vår sista bebis.

Nu ska jag njuta av en kopp kaffe o lite choklad i lugn o ro. Sen, om båda småttingarna fortfarande sover, måste jag städa o baka o vika kläder o.s.v. På onsdag har vi nämligen 2-års kalas!! :love:
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Vifslan » 21 aug 2011, 20:42

Vi bor också i en hyrestrea i fullt kaos. Även vi hoppas på att få flytta in i huset innan årsskiftet. Och också vår bebis gillar att ammas ofta. Nu har han vaknat 4 gånger/natt i några nätter, passligt tills jag började jobba alltså. Jag vet inte heller hur vi ska ta tag i detdär nattammandet. Pappa duger inte till någonting på natten och sedan då han skrikit en stund ger jag ju upp och tar honom bredvid mig i sängen så att man får sova lite fortare.

Om någon här gillar bloggar, men inte hittat denna, kan jag tipsa om en där jag ibland finner inspiration och idéer till livet med småbarn: http://www.kakkakaffe.com.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mummy2be » 22 aug 2011, 12:44

:tumme: Finally, I signed up to the forum just to be able to write here in "Kategori - Februari baby 2011".
However, since I had problems with logging in to the forum, I have not been able to write here.
I have been reading though, even when I was pregnant, I had many of the same feelings; the waiting game wasn't easy.
We made it though, and not our babies are about 6 months... Half a year has gone by so fast!
I know that this forum is in Swedish, I do understand but I find it much easier to write in English, I hope that's ok.

Our daughter was born on the 15th February, weighed 3650 grams and was 51cm long.
Now she is just over 6 months, weighs 7500 grams and is 69cm long.
She sits without support and crawls/shuffles backwards... so I am keeping very busy with her.
Her favourite thing to do is; :nepp: shake her head, smiling while she does so, it's so cute!

I hope that all is well for you all and you have a nice "Villa avslutning"
- Mummy2be -
mummy2be

Oläst inläggav mi_san » 22 aug 2011, 17:19

Hej mummy2be! Welcome! Vad roligt :tumme: !
Vår flicka föddes också 15.2 :) Med måtten 3050 g och 51 cm.

Hon sitter inte ännu helt själv, men framåt far hon däremot! Nu i sådan fart att jag idag hastigt skulle kisa med dörren öppen, och i ett nafs var hon framme vid kattens vattenskål och plaskade i vattnet innan jag hann dit! Hon "rynkar" också ögonbrynen när hon vill sjåpa eller om hon är arg så rynkar hon lite extra så att vi säkert märker hennes missnöje :D

För övrigt tas vi med lite hård mage och så vägrar hon flaskan ibland. Inga långa sköna sovmorgnar heller. 7 tiden är vi uppe, men jag brukar ta en tupplur eller läsa bok igen vid 9 när hon sover dagssömn.

Kände mig också lite deppig för någon dag sedan när jag konstaterade att vi inte har någon spädbebis längre. Mådde ju inte så värst bra psykiskt den första tiden och ville egentligen att hon skulle bli lite större och mindre beroende av mig. Så jag var lite deppig för det att jag inte njöt tillräckligt av spädbarnstiden, och ville bara gråta när jag såg foton från de första två månaderna. Kände som att jag förlorat den tiden!
Hoppas innerligt att vi får uppleva både graviditet och spädbarnstid igen!
mi_san
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav demoniqa » 24 aug 2011, 12:34

mi_san skrev:Kände mig också lite deppig för någon dag sedan när jag konstaterade att vi inte har någon spädbebis längre. Mådde ju inte så värst bra psykiskt den första tiden och ville egentligen att hon skulle bli lite större och mindre beroende av mig. Så jag var lite deppig för det att jag inte njöt tillräckligt av spädbarnstiden, och ville bara gråta när jag såg foton från de första två månaderna. Kände som att jag förlorat den tiden!
Hoppas innerligt att vi får uppleva både graviditet och spädbarnstid igen!

Känner precis likadant. Känns som om jag slösade bort spädbarnstiden på att vara ledsen och deppad och njöt inte det minsta. Hoppas också innerligt att vi ska få uppleva en lite gladare spädbarnstid nångång i framtiden!
Användarvisningsbild
demoniqa
Silvermedlem

Oläst inläggav Vifslan » 29 aug 2011, 20:59

Huh, svårt att hinna hänga på forumet sen jag började jobba.

Mitt i allt har Noah börjat sitta riktigt stadigt, så nu har vi köpt en matstol och han älskar att få sitta med oss andra i matbordet. Jag tänkte börja köra lite mer fingermat nu så har han underhållning lite längre medan vi äter. Han får nog kväljningar då han sväljer någon större bit, men de lär ju vänja sig vid bitar fort bara man erbjuder fingermat har jag förstått. Idag fick han gurkbitar, vilket han nog fått förr. Tänkte prova med russin, majs, ärter och liknande. Idag matade jag i honom det där mjuka i tomater med sked, det gjorde han intressanta grimaser åt, men gapade snällt varje gång jag kom med skeden.

Jag har börjat ha honom att sitta en sväng på pottan nu också vid varje blöjbyte, det tycker han att är jätteskoj. Han gillar att sitta överallt där han kommer lite högre upp.

Och så har han börjat bita mig bröstet då han blir uttråkad eller mätt då han ammar, aj, aj och AJ!
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Vifslan » 03 sep 2011, 21:48

Och nu får ungen sin tredje tand och det är bara en dryg månad sen han fick sin första. Och den här gången har han tydligt ont av det också. Så fort jag tänker att nu är tanden igenom, nu kan vi ta itu med nattammandet så kommer nästa, varifrån kommer alla tänder? Adam hade många månaders paus mellan att hans andra och tredje tand kom fram. Nu blir jag ju rädd att han biter bröstvårtan av mig då han kan klämma om den båda uppifrån och nerifrån :w00t:

Dessutom är båda pojkarna snoriga. Noah vaknar på natten för att han börjar hosta då snoret rinner ner i halsen på honom, otäckt låter det! En nackdel med att vara andra barnet är nog att man blir mer sjuk. Fast feber har han nog inte haft än. Adam var 2 år innan han fick feber första gången, hoppas att Noah klarar sig lika bra!
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jenni74 » 06 sep 2011, 07:07

Hipphurraa - kanske jag firar i förväg nu, men 4 eller 5 nätter irad har killen sovit non-stop från ca 19-19:30 till ca 5 - 5:45!!! Aaah! Skulle jag också lära mig att sova. Jag har vaknat kl 3 o sen haft lite svårt att somna om.

Men vad skönt!
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav mi_san » 06 sep 2011, 11:41

Vi har idag varit hos ögondokorn. Tösen ha en liten skelning, högra ögat åker emellan lite mera inåt än det andra. Hon var duktig, men så himla lätt att undersöka en 6 månaders är det ju inte. Hon har inga brytningsfel och det är oklart om hon har en "riktig" skelning då den inte är så tydlig, förstod jag på läkaren. Så vi ska vidare till ögonkliniken för att få ögonbotten ordentligt undersökt! Oberoende om det är något eller inte så är det skönt att veta att hon blir ordentligt undersökt! Nu är jag bara jätte rädd att dom blir tvungna att söva henne, huj!
Annars löper vardagen ganska bra. Hon sitter nu också stadigt, men lämnar henne nog inte utan amningsdynan runt. Inga tänder ännu. Magen har hon jätte hård, så vi kör med maltextrakt och plommon regelbundet. Har extra läkartid på rådgivningen för detta nästa vecka.
mi_san
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Johns mamma » 08 sep 2011, 14:32

Här har damen börjat äta mycket bättre, även om hon ännu kan visa att visa smaker inte alls duger. Men flaska med annat än vatten i, det vill hon inte ha. Så jag antar att vi snart får prova ge henne med pipmugg istället, om hon inte tänker ändra sig där.

Oj, mi_san, låter inte kul med nedsövning! :( Måste sådant kollas redan i så låg ålder?

Trevligt, Jenni74, att ni får sova! (skriver jag lite lätt avundsjuk... :wink: ) Hoppas att det håller i sig! Här har vi haft många dåliga nätter, för barnen hostar o är sjuka. SUCK! Jag hoppas verkligen att den här sjukrumban är över för vår del snart, annars så vet jag inte vad jag gör... :evil: Jag tror att jag bara lämnar alla o tar in på hotell för att sova. tror ni man sku sova hela natten då?? Knappast...

Här är vi ännu tandlösa. Sittandet över vi på o det går snabbt framåt! Huu, vad stor vår lilla prinsessa börjar bli när hon nästan kan sitta själv!! :w00t:
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper