Februari baby 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Februari baby 2011

Oläst inläggav Jenni74 » 08 sep 2011, 18:36

HAH! Mr Murphy strikes again! Just när jag hade skrivit här hur fint Casper har sovit, så tror ni inte att han förra natten sen kl 3:13 började gråta o gnälla. Min sedvanliga bestämda "tuti tuti" bakom dörren hjälpte inte. 4 ggr gick jag upp. Kl 4:30 sa min man att nu låter vi honom gråta bara. O efter kanske 5-7 minuter tystnade han! Pojken, inte karln :)

Så lite ögonen i kors idag :)

Men - så till goda nyheter! Vi hade tid hos neurologen idag. Allt var normalt!! EEGn var normal, Casper var normal, han utvecklas normalt, allt var så jäkla normalt!! Så läkaren sade att vi behöver inte komma mer på uppföljning dit!! Jippiiii!! :clap: :clap: :clap:
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav mi_san » 09 sep 2011, 11:00

Ja-a Johns mamma, säg det! Är nog skitorolig ifall det blir narkos! Nå, vi får ta det sen, och dom vet säkert vad dom gör!

Skönt Jenni74 att allt var bra :tumme:

Jag har haft en jobbig vecka. Hittade för en tid sedan en bula på halsen och har varit orolig att det är något farligt. I måndags var jag till läkare som misstänkte struma, så igår var jag på blodprov och ultraljud av halsen. Fick lugnande besked redan i måndags, att det inte är något farligt. Men på tisdagen, efter att vi var hos ögonläkaren fick jag jätte ont i ena bröstet. Slutade amma för ca 2 månader sedan, så jag tänkte ju inte på mjölkstockning precis. Men en sjuk knöl igen, trodde jag skulle bli tokig!! Dagen innan fått lugnande besked om bulan på halsen, och på tisdag ny knöl att oroa sig över :evil: . Nå, men när kvällen kom så hade jag så fruktansvärt ont, så jag åkte till akuten. Ingen feber, men troligtvis mjölkstockning. Fick direktiv om hur jag skulle sköta det och ASA-tabletter. Skulle ta kontakt igen om det blir värre eller jag får feber. Nå, följande dag fick jag feber och bröstet var rött och hett, så jag spenderade 3 timmar på akuten igen för att få antibiotika. Det fick jag och första tabletten hade god effekt, igår morse var det redan bättre.
Så igår var jag då på blodprov och ultraljud av halsen, och läkaren ringde nyss och berättade att jag har struma, men varken överproduktion eller underproduktion av sköldkörtelhormon. Inte opererar man heller i första taget så det är bara att låta det vara! Så äntligen börjar det reda upp sig och vi kan ta veckoslut :D

Bulor, dotterns öga-oro, strumadiagnos, bröstinflammation och dagliga sjukhusbesök inom loppet av 4 dagar tar minsann på krafterna!
Efter regn kommer solsken, och det är sol idag...Så det ser positivt ut :D !

Trevligt veckoslut alla!
mi_san
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Puppe » 09 sep 2011, 11:07

mi_san skrev:Oberoende om det är något eller inte så är det skönt att veta att hon blir ordentligt undersökt! Nu är jag bara jätte rädd att dom blir tvungna att söva henne, huj!

De söver nog inte ner småbarn i onödan, men ibland kan det vara nödvändigt för att de ska kunna undersöka saken ordentligt. Tänk nu själv hur obehagligt det skulle kunna vara och försök då sedan förklara åt ett litet barn att det inte är något farligt och att de måste sitta stilla då läkaren pillar en i ögat.

Du ska se att det nog kommer att gå bra.. :kram: . Det viktiga är ju att det kollas upp i ett så tidigt skede som möjligt så att de har goda möjligheter att korrigera eventuella fel och på så sätt ökar på chansen att det växer bort.
Puppe
Silvermedlem

Oläst inläggav mi_san » 09 sep 2011, 13:23

Puppe skrev:
mi_san skrev:Oberoende om det är något eller inte så är det skönt att veta att hon blir ordentligt undersökt! Nu är jag bara jätte rädd att dom blir tvungna att söva henne, huj!

De söver nog inte ner småbarn i onödan, men ibland kan det vara nödvändigt för att de ska kunna undersöka saken ordentligt. Tänk nu själv hur obehagligt det skulle kunna vara och försök då sedan förklara åt ett litet barn att det inte är något farligt och att de måste sitta stilla då läkaren pillar en i ögat.

Du ska se att det nog kommer att gå bra.. :kram: . Det viktiga är ju att det kollas upp i ett så tidigt skede som möjligt så att de har goda möjligheter att korrigera eventuella fel och på så sätt ökar på chansen att det växer bort.

Ja, det blir nog bra oberoende! Det handlar ju inte direkt om att "pilla i" ögat :wink: men förstår vad du menar... eller kanske dom passar på att åtgärda eventuella fel på samma gång hon är nersövd? Nå..återsår att se! Onödigt att fundera sig sjuk innan man ens vet vad dom tänker göra! :kram:
mi_san
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Johns mamma » 13 sep 2011, 11:30

Skönt Jenni74 att allt är okej!!

Så igen, era rutiner? Hur ser era dagar ut, mat- o sovrutiner? Vi har varit mycket dåliga på att ha rutiner åt Enya, hon har ju bara hamnat hänga med lillebrors rutiner. Eller rättare sagt, anpassa sig efter dem... :roll: Nu håller inte det mera. Jag blir tokig av att hon inte äter o sover ordentligt, jag orkar o kan inte hålla på att natta någon dagarna i ända, medan den andra skriker lungorna av sig eller gör en massa hyss... :oops: :evil: :curse:

Idag har jag pinat lillasyster att vara vaken, från att hon vakna lite före kl 7, till kl 11.(Är det omännskligt?) Hon fick amma på morgonen 8-tiden, sen var vi hos en väninna tills det var dags att fara hem o äta. Hon åt gröt o fruktpuré, amma lite, o sen somna snabbt ute i vagnen. Likaså lillebror! :clap: Så vill jag att lunchen o vilan ska se ut!! :tumme: :heart: Så nu har båda snart sovit 1,5 timmar o det sku vara såååå skönt om jag får det här att hålla...

Sen blir det ju mellanmål när de vaknar 13-14-tiden. frukt+amning. Sen behöver hon sova igen, kanske 15-17-tiden. Klarar dom sig på bara två vilor i den här åldern? Måste leta fram böckerna om hur brorsorna sovit i den här åldern...

Jag tänker int ge henne bröstet lite nu o då under dagen, som jag gjort tills nu, utan nu får hon vatten om hon är törstig o sen amning efter varje mål mat.

Visst är jag positiv nu, eller?? :D Men åker vi bil eller kärra på förmiddagen så somnar hon ju o då skiter sig allt... :roll:
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jenni74 » 21 sep 2011, 08:55

Här vågar man ju knappt skriva nångonting - ifall mr Murphy kommer igen på besök. Men i princip 3 veckor redan med sovande genom natten. Visserligen 4-5 tiden har han börjat gnälla, men jag står utanför dörren o säger med bestämd röst "tuti tuti" och efter några gånger blir han tyst. Sen sover han 1-2 timmar till. Senast 6:45 brukar han nog tycka att det är morgon. Som tur är jag själv morgonpigg så det stör mig inte.

Hur är det, har ni täcken på era bebisar på natten? Han har +22 grader i rummet o sover med pyjamas. Efter att han somnat brukar jag sätta på en tunn fleece-filt på honom.

Casper rör sig: bakåt. Han står också på alla fyra o gungar. O ibland skjuter han rumpan upp och står på fotbottnen, men framåt har han inte kommit. Det lär inte ska ta länge mer före han kryper omkring. Och babblar, det gör han. Tätätätätätädädädätätätä :) CUTE!!!
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav mi_san » 22 sep 2011, 07:41

Ja dom är nog härliga de här små liven =)
Vår fröken gillar inte täcke alls, lägger det på henne nog men hon bökar på så innan hon somnar så det hålls inte på henne. När hon somnat så lägger jag det nog på henne igen...
Vi har hela bunten varit ordentligt förkylda. Har fått gå tillbaka till att ha hennes säng nära min säng så att jag inte behövt stiga upp hela tiden. Tycker så synd om henne då näsan är täppt och hon har svårt att sova :( . Vagnen ska vaggas och stannar jag den för tidigt så vrålar hon till. Hon har en stark vilja, så får se nu om vi får kämpa med att få våra rutiner tillbaka som vi hade det tidigare :mjae:
5 tiden vaknar hon, och hon somnar inte om utan en skvätt mjölk. Men har tänkt att lite extra nu när hon är flunssig är ju bara bra, och hon somnar nog om sen igen till 7 halv 8.
För en tid sen började hon vägra gröt, så jag gick tillbaka till välling både morgon och kväll. I samma veva så började också magen fungera bättre, så det blev säkert lite för mycket för magen med gröten. Får prova igen snart om det skulle smaka bättre!

7380g och 66 cm var måtten på 7 månaders besöket!

Pass har vi fixat också, ganska skojigt att ta passfoto på en sådan här krabat, men fint blev det! I november ska hon ut på sin första resa. Simdräkt, solhatt och brillor fick vi igår på posten :D
mi_san
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Vifslan » 26 sep 2011, 20:46

Oj, tiden går fort! Hinner knappt titta in här för tillfället.

Vi har ingen koll på rådgivningen vid 7 månader, efter 6 månader är det först vid 9 månader.

Noah sitter nu riktigt duktigt och så äter han massor. En liten burk räcker inte riktigt till per måltid mer. Han äter också en hel del fast föda som han ivrigt tuggar med sina 6 tänder. Eftersom han inte bryr sig om klimpar i maten så mycket får han vanlig havregrynsgröt, han äter den med god aptit och det blir mycket billigare än pulvergröt som vi matade i storebror i evigheter för han kunde inte alls äta mat med bitar. Idag har Noah lite amningsvägrat, det var nytt beteende. För mig skulle han gärna få amningsvägra nattetid. För tillfället ammar jag honom kanske 4 gånger/natt, trevligt. Och det beror inte på hunger för han äter havregrynsgröt gjord på 1,5dl vatten och 3/4 dl gryn på kvällen.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jenni74 » 26 sep 2011, 21:18

Vifslan: har du funderat på att bara helt enkelt sluta amma honom på natten? Han kan gråta o gnälla några nätter, men Casper lärde sig genast. Det tog kanske 2-3 nätter och sen vakna han egentligen inte mer. Han kan gnälla till nångång under natten, men somnar om snabbt igen. Bara som en idé....
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav Vifslan » 27 sep 2011, 18:49

^ Jodå, varje kväll lägger jag mej med inställningen att inatt skall han INTE få mjölk. Men har gråter/gnäller inte då han inte får komma till bröstet, han gallskriker och VRÅLAR. Och pappa brukar gå med honom, trösta och lugna honom o.s.v. men Noah är tydligen lite envis av sig för han slutar inte skrika. Det slutar alltid med att jag efter ca en timmens hysteriskt vrål då ingen i huset längre sover, d.v.s. Noah väcker även Adam som sedan också börjar tjuta och behöver kisa o.s.v. o.s.v. ammar honom varpå han somnar snällt på 10 minuter, men sedan vaknar han ju om typ en timme på nytt och samma rumba igen. Fast jo, det är kanske bättre att han skriker sig igenom en natt eller två och sen inte ammas mer i längden, men det är hemskt då han VRÅLAR och Adam också lider av det. Så alltså att vaka med honom några nätter istället för att amma är jag beredd på men jag står inte ut med att se honom så hysterisk och olycklig så länge och sen vill jag inte att Adam skall lida av det heller. Så tips på hur jag skulle slippa gallskriket om nätterna tar jag gärna emot.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Puppe » 27 sep 2011, 19:08

Vifslan skrev:Så tips på hur jag skulle slippa gallskriket om nätterna tar jag gärna emot.

Du och Adam checkar in på hotel medan mannen tar hand om nätterna.. :lipa:

Nej men, alltså.. Kan Adam sova över hos någon över en helg så är det ju bara du, din man och Noah som ska försöka få det att fungera. Dricker han ur tuttflaska kan ni ju prova med att ge vatten, annars så är det väl bara att stå ut och hoppas att det går över under helgen. Allt hänger ju på ifall han får tillräckligt med mat på dagen...

:kram:
Puppe
Silvermedlem

Oläst inläggav Vifslan » 06 okt 2011, 21:15

Ja nu har vi äntligen gjort något åt nattammandet. Förra veckoslutet sov Adam en natt hos mina föräldrar och vi lyssnade på Noahs skrik. Nå, så hemskt var det väl inte och visst blev det bättre, han vaknar fortfarande varje natt 1-2 gånger, men han gnäller/gråter (alltså han skriker inte ens mera) allt kortare stund varje natt och nu hoppas vi bara att han skulle sluta vakna helt och hållet. Morgon tycker han att de tär kl 6 och då ammar jag honom. Det passar helt bra så hinner han äta från båda brösten innan jag far på jobb.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jenni74 » 29 okt 2011, 08:04

Hejssan. Här har det blivit tyst. Rusar ni alla runt efter era babysar? Här krälas det med fart. Första krukkatastrofen lyckade jag hindra med 3 sekunders marginal. Herrn tyckte att den stora undervattnande krukan med yucca-palmen var skojig att vippa på. Fem före han skulle ha dragit hela ikull fick jag tag i den. Monsieur har också haft sina första raivare :) När plastringarna inte flyger som de ska så då blir han såååå arg. Sött.

8 månaders läkarkontrollen kom o gick. Casper var då över 8,5 mån. Måtten var 8,810 kg (född 2,525 kg) och 70,9 cm (född 44 cm). Allt verkar normalt. Casper har också hållits helt frisk, vilket är skönt.

Han sover nu 2 tupplurar, bägge ca 1,5 h långa. Första kommer ca 9:30 - 11 och andra ca 15 - 16:30. Han läggs kl 19-19:15 och sover sen till ha 7:00 på morgonen. Utan vakningar. Nuförtiden lägger vi bara honom i spjälsängen. Där får han leka o härja tills han somnar. Lite gnäll kommer det ibland, men oftast slocknar han som ett ljus inom 15-30 minuter. Amningen tog helt slut för 2 veckor sedan.

8 månaders maten var jobbig i början med de större bitarna. Först fick jag mixa med stavmixern dem helt släta. Nu mosar jag med gaffel. Vi har också gått över till vanlig gröt. Nalle Pikakaura. Först drog jag grynen igenom stavmixern helt fint. Men då blev det sånt tapetklister att herrn vägra äta. Så jag fick köpa ett nytt paket, o nu äter han den helt snällt. Nu har vi också börjat använda Stokke barnstolen till varje mål, lite gungar han o vinglar, men det går nog. Han sitter alltså inte ännu själv. Tuttflaska använder vi ännu. Hur är det, när kan man tänkas börja använda pip-mugg? Har avents tuttflaska o pipmuggar, o de där handtagen går ju att använda med tuttflaskan också. Försökte introducera detta till Casper, men han ville int hålla i själv.

Det blev långt.
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav Vifslan » 13 nov 2011, 00:02

Jo, här är det fullt upp med att rusa efter Noah. Han kryper inte ännu, men han kan nog ställa sig i krypställning. Han kan också sätta sig upp på egen hand och han försöker dra sig upp och stå. Han kommer nog högt upp på knäna, men det är nog ett tag tills han kan stå ännu. Temperament har han. Han vrålar så gäster tror han stött sig då något inte går som han vill. Han är bl.a. mycket frustrerad över att han inte kan stå och det orsaker dagligen utbrott. Detsamma gäller då man bär iväg honom från golvbrunnar för att pilla bort locket från dem och kladda i äckelvattnet i dem är hans största hobby. Han säger också ifrån med besked så storebror knycker hans saker.

Vi hoppade ju helt över tuttflaskskedet och gav ersättning från pipmugg direkt eftersom han vägrade tuttflaska då jag började jobba då han var 6 månader så det går säkert utmärkt att introducera pipmugg.

Noah föredrar också vanlig havregrynsgröt framom babygrötarna. Vi fick slänga ett paket med grötpulver som jag köpte för att ha som omväxling och om jag inte orkar koka gröt men det dög inte alls. Nå det är ju ganska behändigt att båda ungarna äter samma kvälls- och morgonmål. Jag ammar nog ännu, men inte blir det ju så många gånger på vardagarna.

Om en vecka har vi tänkt flytta in i nya huset så här lär vi fira farsdag på bygget, men det är helt okej nu då inflyttningen närmar sig.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Johns mamma » 12 dec 2011, 14:29

Hej på er alla!

Jo, här har det varit lugnt!

Här blir vår dam 10 mån på juldagen, så man undrar ju vart tiden gått?! Och oj vad mycket det hänt under dessa 10månader!

Vår lilla går bra med stöd, kryper o hasar runt på rumpan, om vartannat. Hon förflyttade sig först så, sittande på rumpa, sen först började hon krypa! :D Men hon krånglar lite med ätandet ännu... :roll: :roll: Matpureér är ingen höjdare, jag hamnar lura henne att äta :oops: Men babygröt med fruktpuré går bra in! Hon har också börjat ta flaska, så hon dricker lite ersättning varje dag. Pipmugg har också funkat här. Vi ammar också ännu.

Sover gör hon bra ute i vagnen på dagen, från ca kl 11 framåt. Ibland 2-3 timmar. Om dagsluren blir kort, då brukar hon ta en snabb lur till på kvällen. Hon somnar mellan 20-21 på kvällen, i egen säng. Men vaknar ännu på nätterna, ibland många gånger. :yawn: Vi har haft många förkylningar som gjort att vi sovit dåligt o inte orkat ta itu med sovandet. Ibland ammar jag 2-3 gånger/natt o det blir jobbigt! Innan hon blir ett år har jag nog tänkt sluta amma, hoppas sovandet också blir bättre då.
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Småbarn - månadsgrupper