Februari baby 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Februari baby 2011

Oläst inläggav Jenni74 » 18 feb 2011, 11:13

Hejssan!
Här kan alla som fått knytten i februari komma och diskutera vardagen, glädjeämnen, frågor, vinkar och tips.
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Re: Februari baby 2011

Oläst inläggav mi_san » 21 feb 2011, 13:47

Hej!

Min förlossningsberättelse:
Det började ju på måndagen den 14.2 med mensvärk som blev bara värre under dagen. Vi hade tid till mödrapoli där man konsaterade för lite fostervatten. Läkaren fingrade ordentligt och jag hade små sammandragningar hela eftermiddagen. Vi skulle åka in till BB senast följande morgon för igångsättning om inte det skulle börja hända något samma kväll. Nå, allt stannade upp till kvällen. Vid midnatt började jag få sammandragningar igen, ungefär med en timmes mellanrum. Vid 5 tiden var de med 20 minuters mellanrum, så då kontaktade jag BB, som sa att vi skulle avvakta och komma dit till bestämd tid på morgonen. Halv 7 den 15.2 hade jag onda sammandragningar med 10 minuters mellanrum, som varat i en timme, så jag ringde och sa att jag vill komma. Så vi for iväg. En jäkla resa var det, hade jätte ont, och när vi var framme konstaterade de att jag ju då inte behöver bli igångsatt, men var bara 2 cm öppen. Kl 10 spräcktes hinnorna och då började värkarna komma tätare. 12 tiden fick jag oxytocin-dropp, då sammandragningarna avtog. Droppet hjälpte ganska snabbt, och jag hade jätte ont. Fick epidural 13.30 och det var rena himmelriket. Trots det öppnades jag inte mera än 4-5 cm, och lillans kurva började se sämre ut vid varje sammandragning. Droppet ständes av. Man tog blodprov av henne, från huvudet för att se syrevärdet, men det visade sig vara bra, så droppet startades igen. 17 tiden kom det flera inrusande i rummet och sa att jag skulle ställa mig på alla fyra, det var något med ktg-kurvan. Lillan orkade helt enkelt inte med mina sammandragningar. Kl 17.30 gjordes op-beslut, gubben fick byta kläder och följa med. kl 18.01 är hon född, 3050 g och 51 cm, en 10 poängare :heart: :love: . Det visade sig att jag hade en liten moderkaka och en kort navelsträng som hon hade invirad runt halsen, så vaginalt skulle ändå aldrig ha gått!
1200 ml blod förlorade jag, så var aningen svag samma natt och dagen efter.
När vi fick beslut om akut snitt så blev jag ju småhysterisk, men huvudsaken att vår lilla kom ut frisk.
En jobbig väntan på uppvaket var det innan jag fick träffa lillan och pappa.

Nu är vi hemma och lär oss bekanta oss med vårt lilla mirakel. Amningen är kämpig, men varje dag blir bättre. Kvällarna är för mig jobbiga, då spelar hormonerna på som mest och jag gråter för minsta lilla...Och att höra henne skrika, det river i mammahjärtat!
Nätterna går relativt bra, äter 2-3 gånger, men ibland är vi vakna 1-2 timmar för att få det att funka och sen somna om igen!

Men hörni, vad är nu viktigast att lämna bort för mig i mat och drickväg när jag ammar för att undvika knip i magen på lillan?

Hoppas ni andra mår bra!
:kram:
mi_san
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jenni74 » 21 feb 2011, 18:45

Och sen evighetsfrågan:

- Vilken d-vitamin??
- Magdroppar??

Nu kör vi med d-tipat och sen Rela-drops... Om man läser på nätet så lär oljebaserade D3-vitaminer vara hårt för babyns mage. Och sen så lär inte cuplaton heller rekommenderas för små babysar? Iaf hade en läkare sagt så på barnkliniken.

Pojken nu 2 v och 3 dagar, d-vitaminena började vi på fredagen och knysande/gråtande började igår... Snyft...
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav Vifslan » 21 feb 2011, 21:38

Fint att flickan i alla fall mådde bra då hon kom ut mi_san!

Vi har kommit hem idag. Skönt! Men nu plötsligt satte dendär oron in. Jag har inte alls varit lika bekymrad på samma sätt som med Adam hittills, men nu på kvällen tycker jag att Noah verkar så slö. Han somnar bara vid bröstet och vill bara sova, helt annorlunda än igår då det kändes som om han åt nonstop hela dagen. Nå, han är inte ens tre dygn gammal ännu så jag ska försöka att inte titta att han lever varannan minut och låta honom sova. Annars har vi också lite kämpigt med amningen, han har hittills velat komma ofta till bröstet så det är ju bra och mjölken har stigit idag, men han har fel grepp och jag har svårt att rätta till det. Han gapar inte tillräckligt stort och får inte tillräckligt med bröst i munnen och så suger han dessutom in sin underläpp så det känns som om jag borde ha tre händer minst för att rätta till allt då han hugger tag. Bröstvårtorna börjar bli ganska ömma då greppet är fel.

Hittills har jag inte tänkt lämna bort något ur dieten. Kaffe kan väl vara bra att dricka lite mindre av.

Vi ger säkert D-tipat, de är oljebaserade. Storebror äter ännu också av dem så de finns hemma redan. Han hade inga problem med att äta dem och Cuplaton köpte vi hem då storebror var några veckor och vi tyckte han grät ofta på kvällarna men gav det aldrig för det stod efter 4 mån på det, men jag tror nog att det ordineras till mindre barn med magbesvär. Nog kan du ju Jenni74 ännu lämna bort d-vitaminerna några dagar igen för att se om det berodde på det och kanske magen tål dem bättre sen då ni börjar på nytt, de måste ju tåla dem bättre ju mer deras system hinner mogna.

Jag har haft Noah att ligga lite på mage, det hjälper honom att få ut luften samt bära honom så att han ligger med magen på ens egen underarm. Han behöver rapa efter maten men det har varit svårt att få honom att rapa idag då han somnat så djupt under amningen att han närmast verkat medvetslös.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Vifslan » 24 feb 2011, 15:03

Hur går det för er andra, fullt upp antar jag med tanke på aktiviteten på tråden? :blink:

Hälsovårdaren var på hembesök från rådgivningen idag. Mest spänd var jag förstås över viktuppgången. Han väger nu 5 dagar gammal 3350g så han är ännu 50g från födelsevikten, men han har ändå gått upp riktigt bra 205g på tre dagar. Mjölk har jag mer än han vill ha för han somnar jättefort vid bröstet, vilket bekymrat mig lite men tydligen har han fått i sig tillräckligt i alla fall. Fast han får allt för litet grepp om bröstet, särskilt om det ena som är större så bröstvårtan blöder varje gång jag ammar honom.

Han har ganska regelbunden rytm, han är vaken 1-2h då han vaknar då äter han, får torr blöja och så äter han och somnar typ. Sen sover han 2-4h i sträck. Jag har hittills sovit 5-6h timmar per natt, vilket är helt OK fast då har pappan stigit upp med storebror som vaknar 6.30 och jag och lillebror har sovit vidare i ett par timmar så inte vet jag riktigt hur jag ska orka sedan då han far på jobb och jag måste stiga upp 6.30 med storebror för då blir det bara 3-4h sömn per natt med den rytm Noah har nu. Fast hans rytm ändrar ju nog fort från dag till dag. På måndag börjar gubben nog jobba igen så lite undrar jag nog hur jag ska fixa det ensam med mina två små busfrön.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jenni74 » 24 feb 2011, 15:35

Hej alla mammor. Här går dagarna fort. Casper tyx lida av lite mild relfux vilket gör att när han ätit så stiger lite av mjölken upp tillbaka från magen, vilket orsakar att han har obekvämt, och därmed skriker, stackaren. Värst är det på kvällen, då han kan skrika ganska mycket - och det får mamma att bli ganska frustrerad. Vi skall börja prova med Nutrition Nutrilon, som är en mjölkförtjockare, så att mjölken enklare skall hållas nere. Jag skall rapportera hit sen.

D-vitaminen skall vi också kanske byta till Gefilus D. Jag förstår inte varför det är så otroooooligt viktigt att man börjar ge D-vitamin vid 2 veckors ålder. Babyns magsystem börjar ju just då krångla, så jag undrar om man inte kunde dröja på att börja med d-vitaminen med ett par veckor.

Annars så hoppas jag att imorgon slippa ut till stan för att träffa en del andra mammor/blivande mammor. Tänkte köra bilen ända in till centrum o lägga den på parkering under stocka, så behöver vi inte vara alls ute, då nu temperaturen inte vill på någon djävla vänster bli varmare än -10!!

Här är en bild på lilla Casper, 5 dagar gammal:
Bild
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav mi_san » 24 feb 2011, 17:02

Hej!

Här hos oss går det bra. Har en nöjd tös som nu tar bröstet bra. Brösten har också blivit mjuka och känns ganska normala, skönt!
Hon är nöjd hela dagarna, men mot kvällen vill det bli lite skrik och min famn är då det enda som hjälper. Men, det att hon skriker lite berättar bara för mig att hon mår bra :nicka: . De senaste nätterna har hon somnat 1 tiden, fått mat igen 4-5 tiden och igen kl 8. Efter det sover vi nog båda om igen till 10, hon oftast längre. Så inte ska jag klaga. Lite väl sent blir hon nöjd och somnar...men allt kan ju inte vara perfekt :wink: .
Jag har gått omkring och oroat mig för det ena och det andra, och mycket av kvällarna har gått åt till mycket gråt för min del. Det blir bättre varje dag, men just den här tiden, efter kl 17 blir jag lätt gråtmild...av ingen orsak! Jag behöver bara se på henne, hur fin hon är så gråter jag :cry: :love: . De där orostankarna börjar ja nu ha ork att tränga bort, kommit fram till att orolig över henne får jag väl vara fram tills jag dör.. varför ödsla tid på det, då jag kan njuta av henne istället!
Imorgon får vi rådgivningstanten på hembesök, så ska vi se hur mycket hon har växt!
mi_san
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mia85 » 24 feb 2011, 21:31

Jag hittade hit först nu.

Här går det bara bra. Lillan sover ganska mycket ännu så jag hinner med mycket om dagarna :) På kvällarna har hon tyvärr börjat få magknip och skriker ganska mycket. När hon var två veckor gick jag till apoteket och köpte disflatyl-droppar som vi nu ger. Gav dem åt storasyster också och de hjälpte nog lite. Det gör så ont i en när de små skriker, man känner sig så hjälplös :cry: Storasyster hade kolik, vi hoppas slippa det denna gång.

Ska köpa en manduca här nån dag tänkte jag, vår lilltjej är nämligen väldigt famnig av sig och vill sällan ligga ensam någonstans...

Hur många timmar/dag är era små vakna? Jag är lite fundersam, känns som att vår tös sover så mycket... Men inte vet jag. Hon är vaken ca. 4-6 h / dag.
Bild
Bild
Mia85
Silvermedlem

Oläst inläggav Jenni74 » 25 feb 2011, 11:29

Mia85: jag tror att bebisar är olika, jag t.ex. sov hela tiden medan min man var vaken säkert 8-10 h / dag. Casper är väl vaken någå 4 - 6 h / dag skulle jag säga, kanske lite mer.

Här skriks det också på kvällen. Intressant med Cuplaton - jag läste en diskusssion med en barnkliniksläkare att man inte ska ge cuplaton åt riktigt små... men ändå hör jag hela tiden om folk som ger det till sina småttingar...
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav Vifslan » 26 feb 2011, 12:46

Noah är vaken ca 6 timmar dag, förmodligen lite mer.

Nu vågar jag knappt skriva det här men han är faktiskt väldigt nöjd och lugn. Han har aldrig ännu skrikit så att han varit svår att lugna, en slurk mjölk har hittills hjälpt mot all gråt. Storebror var nog annorlunda på den punkten.

Nu vet jag också att fel amningsgrepp sådär vips bara kan leda till bröstinflammation så nu går jag omkring med feber, världens sjukaste bröst och så var jag idag till läkare och fick antibiotikakur då symptomen inte gett med sig på över ett dygn trots att jag i duschen handmjölkat det sjuka bröstet tomt flera gånger. Så nu är det bara att fortsätta mjölka bröstet och förstås amma ifrån det också, men inte så kul då det är så himla sjukt och känsligt för beröring.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mi_san » 28 feb 2011, 12:49

Hej!
Hur går det för er?
Här börjar vi ha lite rutiner, och min baby blues börjar ge med sig :D .
Vi hade hälsovårdarn på besök i fredags, och Lillan är nu över sin födelsevikt, så mat har jag till henne iallafall :D !
Jag känner som dig Vifslan, vågar jag alls skriva det här?? Lillan är mycket nöjd av sig, skriker när hon blir hungrig, då ska maten vara serverad med det samma :wink: . Lite missnöjd om kvällarna är hon, men då tröstar mammas eller pappas famn bra.
Lite längre orkar hon börja vara vaken och ser sig omkring, men har svårt att säga hur många timmar det blir. Hon kan sova 4 timmar i sträck och sen vara vaken kanske en timme?!
Ännu vill hon ha "god natt-bröstet" ca 24 tiden, somnar sen brevid mig och vaknar och vill ha mat igen 4 tiden. Sen mat igen vid 8 ungefär, så vilar vi lite på det och så stiger jag upp vid 10...ofta sover hon då ännu!

Hur gör ni med blöjbytandet? Vår hälsovårdare sa då hon var här att jag inte behöver tänka på det där tvättandet så hysteriskt som de lär en på BB. Lillan har jätte fin hud, så nu tvättar jag rumpan på henne morgon och kväll, ibland någon gång under dagen om det kommit mycket kakka. Men annors bara med våtservetter. Låter kanske som en "pikku juttu" i era öron som har barn från tidigare att behöva fundera över en sådan här sak :wink: .

Vi har nu två dagar varit ut med vagnen, härligt när det är lite varmare, och fåglarna kvittrar :tumme:. Vi går mot bättre och ljusare tider hörni mammor :D
På fredag ska vi förhoppningsvis ha inflyttningsgranskning på huset, och då blir det under veckoslutet flytt! Ska blir skönt att slippa lägenheten som nu är fullproppad med flyttlådor och ingen ordning på någonting!

Må gott!

:kram:
mi_san
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mi_san » 28 feb 2011, 12:51

Och ja, jag glömde fråga dig Vifslan, hur mår du nu? Har inflammationen gett med sig? :kram:
mi_san
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav wunderbaum » 02 mar 2011, 07:46

Hejhej! Jag tänkte ansluta mig till denna grupp nu också :) Hade BF 15.3 men ut ville Casper den 18.2 :heart: Så det blev en februaribebis!
wunderbaum
Silvermedlem

Oläst inläggav Jenni74 » 02 mar 2011, 11:28

Välkommen wunderbaum o Casper! Jag tror att Demoniqa (visserligen i Januari-gruppen) anser som jag att ni har valt ett superfint namn!!
:tummenupp:
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav Vifslan » 02 mar 2011, 12:38

Ja, nu börjar jag var i skick igen. Men jobbigt med inflammation var det. Nu är jag feberfri men bröstet är fortfarande mycket ömt och så finns det knölar i det jag inte lyckats lösa upp ännu heller. Men läkaren menade nu att jag ännu skulle avvakta och se med knölarna. I allra västa fall, fast det lär vara sällsynt att det behövs, måste bröstet tömmas med ett kirurgiskt ingrepp.

Amningen som började så bra har krånglat massor nu sen inflammationen. Från det inflammerade bröstet kommer det nämligen bara mjölk från 3 ställen på bröstvårtan och så kommer det några variga droppar från de andra hålen från den inflammerade halvan av bröstet. Och även mjölkproduktionen från det andra bröstet minskade kraftigt, säkert för att jag svettades massor då jag hade 39 graders feber och sen inte fattade att dricka tillräckligt och inte heller äta så bra. Min egen vikt har också bara rasat denna gång. Men det är jätteviktigt för mig att kunna amma, jag vill kunna njuta av fungerande amning, vilket jag inte riktigt fick med storebror så psykiskt har jag tagit det ganska hårt att amningen inte funkar och så blir det ju en ond cirkel då jag tar stress över det. Jag har nu två dagar gett min egen utpumpade mjölk med flaska åt honom de gånger han inte blivit nöjd efter amningen, men med en vild 2-åring har man inte så mycket tid att sitta och klotta och pumpa mellan amningarna också.

Vi ska till rådgivningen idag. Jag måste säga att jag är livrädd för vågen efter upplevelserna och stressen med storebror som inte gick upp i vikt av min mjölk och nu är jag ganska säker på att efter detta amningsstrul så har nog inte lillebror heller gått upp i vikt särskilt mycket sen hembesöket.
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Återgå till Småbarn - månadsgrupper