Marsbebisar 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Marsbebisar 2011

Oläst inläggav solblomma1 » 18 nov 2012, 15:22

Hallo i höstmörkret!
Tänkte skriva lite hur vi har det och hoppas såklart på att höra hur ni andra har det just nu :)
Våra dagar är väldigt varierande i och med mitt jobb(3-skiftes) men tycker allt löper på ganska fint just nu! E trivs bra på dagis även om hon ofta bara busar då det är dags att sova och vissa dagar äter hon ganska dåligt. Hemma äter hon ändå bra! Nätterna sover hon ordentligt, vi lägger henne allt från 19.15-20.30(beroende på hur tidigt hon hamnar vakna) och sen sover hon till 6.10-8(igen beroende på när hon lagt sig.) tidigast morgnar blir det om jag har natt tur och sambon hamnar föra innan sitt jobb, dvs start runt.6.30 :(.
På dagarna hemma sover hon ca 2timmar, på dagis mellan 40min-2timmar. Tror hon inte skulle ha lust att sova när det finns så många kompisar på dagis ;)
Pratet har blivit riktigt bra den senaste tiden, o där tror jag hon har haft stor nytta av dagis och av det t hon hör till dom yngsta o kanske snappar upp mycket av dom andra barnen. Däremot har hon även börjat trotsa väldans mycket och kastar sig omkring på golvet med stor dramatik då det inte går som hon vill.. Och VILL, det gör hon hela tiden :nicka: hon vill göra allt själv just nu!
Försöker ha henne utan blöja på dagarna nu och det ha fungerat ganska bra den här veckan, då hon ibland sagt till när hon vill på wc. Tidigare följde jag bara med klockan och försökte erbjuda wc nu och då. Men är nog hela tiden beredd på olyckor, men det är väl via dom man lär sig :blink:
Ha det bra!
BildBild
solblomma1
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav LyckligFru » 19 nov 2012, 08:55

Roligt att höra Solblomma från er :tummenupp:

Vad bra att hon gillar dagis, det är så bra att barn är så anpassningsbara, dom funderar inte så mycket utan bara gör liksom. Pratet är säkert en bidragande del från dagis, det är otroligt vad dom snappar upp och härmar.

Men vad bra om hon kan säga till om wc själv :tumme:
vi fick ett litet bakslag med pottan för ett tag sedan, vi har också satt henne på pottan lite nu och då efter måltid osv oftast kom det något men så en dag så var det som om att hon blev lite rädd för vad som kom i pottan, som att hon inte alls förstod och sen ville hon inte alls mera sitta på den och peka bara på blöjan så nu har vi paus från den. Hon känns inte alls mogen för pottan än :nepp: eftersom hon inte säger till när olycka skett .

M säger inte så många ord, hon pratar väldigt mycket men på sitt eget språk som man inte alls förstår och ibland kan det nog bli så frustrerande när hon verkligen försöker säga att hon vill något och man inte alls förstår eller ens kan föreställa sig vad det är hon försöker säga.

Dagsvilan börjar nog bli max 1 timme på senare tid. Hennes pappa slutade sova dagtid vid 2 års ålder så jag hoppas hon inte brås på honom för jag skulle gärna ha henne o vila ett bra tag till ännu. Vi går ut i vagnen vid 12 och då somnar oftast båda två men undantag finns förstås...
Till kvällen är läggningen kring 20.00 men sen vaknar hon 7 varje morgon, ibland 6 :yawn: och hon vaknar ofta en gång per natt men hon sover i sin säng bredvid oss så då lägger hon sig bara ner igen o somnar om när hon ser att vi är där, på morgonkvisten kommer hon oftast till vår säng och myser lite innan uppstigning.

Hon har alltid ätit jätte bra men är nu i en fas då hon ratar ganska mycket, speciellt om det är något hon inte ätit förut.

i övrigt så är hon jätte busig,vild och aktiv. Vi babysimmar ännu om lördagarna men annars har vi inte mycket aktiviteter. Nu väntar vi nog lite på snön så vi kan åka pulka ute.

LillaSkuttis: hur har det gått med bitandet? M har slutat men har istället börjat att slå och när hon blir arg kastar hon saker omkring sig :nepp:
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LillaSkuttis » 19 nov 2012, 21:14

Oj vad roligt med lite uppdatering i tråden :tumme:

Här har vi det riktigt bra. Jag jobbar heltid nu från och med i höst och M är hos dagmamma. Det har gått riktigt bra, han verkar trivas riktigt bra där. Tyvärr har dagmamman ledigt ganska ofta så då är M på dagis och det trivs han inte alls med. Det kan förstås vara att han inte riktigt hunnit vänja sig vid dagiset ännu eftersom han sist och slutligen har varit väldigt lite där. Jag har försökt ta ledigt när dagmamman är ledig men om varken jag eller sambon har kunnat vara lediga så har han varit på dagis. Vid dagmamman är de endast 4 barn totalt medan det på dagis är 20-30 småbarn beroende på dagen och det är ju verkligen stor omställning så man får väl räkna med att det tar tid innan han trivs där.

Tycker jag har svårt att få tiden att räcka till nu när man jobbar. Har också tagit upp studierna igen vid sidan av arbetet så det är inte direkt problem med fritidssysselsättning :nepp:

Här trotsas det också väldigt mycket och han testar verkligen sina gränser (och vårt tålamod) varje dag.
LyckligFru skrev:LillaSkuttis: hur har det gått med bitandet?

Bitadet har han faktiskt slutat med men han både slår och kastar istället han också.

M är nog inte heller mogen för pottan ännu men vi sitter alltid ibland för att öva lite. Verkligen duktigt Solblomma att er E kan säga till ibland när hon är nödig.

Pratar gör han hela tiden men endast ett ord i gången. Ibland försöker han sig nog på meningar men då blir det mer hans eget språk. Talet har utvecklats enormt sedan han började hos dagmamman och varje dag kommer det nya ord. Frustrationen är stor ifall vi inte förstår vad han säger.

M sover allt från 1.5-3 timmar på dagen lite beroende på när han vaknat. Oftast somnar han 20 tiden om kvällarna och vaknar 6-7 tiden. Inga sovmornar här inte :nepp:

Måste nog erkänna att jag börjar vara lite småsugen på ett syskon till M men vårt senaste försök slutade i missfall i vecka 11 så jag tror det får vänta lite ännu. Försöker njuta av denna tid och ser verkligen fram emot julen i år. Känns som om M förstår så mycket mer nu jämfört med förra julen.

Oj vilket osammanhängade inlägg detta blev :D

Skör om er alla!
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 20 nov 2012, 12:19

Vad roligt med syskonplaner LillaSkuttis :) men beklagar missfallet, det är jobbigt när sådant sker, vi hade ett innan M och det tog nog på mer psykiskt än fysiskt men hoppas ni återhämtar er bra från det och all lycka till sen när det beger sig :tumme: vad spännande!

Det är nog väldigt roligt med två barn men nog jobbigt också vissa stunder :swoon: men jag tycker det löper på bra och jag orkar betydligt mer än jag hade förväntat mig men sen så är Felicia en sådan som sover väldigt bra om natten och M är så självständig så hon klänger inte på en jämt så att sitta i soffan o amma o lugnt o ro går bra och som sagt man får nog dagarna att gå. Allting går så mycket snabbare nu andra gången, graviditeten gick i raketfart o nu märker man också att själva utvecklingen och hur hon växer känns mycket snabbare än med M. Men nog smälter hjärtat när M kramar och pussar sin syster :love:

låter som om våra är väldigt lika Lilla Skuttis, M slår och kastar saker hon med :nepp:. ganska skönt att höra att fler har så :blink: men det går ju om förstås men man måste alltid vakta när man är med andra barn, det kan jag tycka är lite jobbigt.

Jag tror att pratet kommer igång mycket när barnen är speciellt med andra barn, dom snappar upp så mycket dom lär sig så fort också. Vi har tänkt att ev ha M att gå i parken till våren när hon blir 2 år. Det är mellan 9-12 på dagarna, tror inte varje dag men kanske några gånger i veckan och då är dom bara ute och leker med andra barn, tror jag skulle vara rolgit för henne samt bra också så hon får träffa lite andra barn o så får jag lite egentid med Felicia.

Ja julen kommer nog bli annorlunda i år, jag ser också mer fram emot den, men jag undrar nog om vi vågar ha en julgran i år, den lär ju nog mest ligga på golvet då M är en sådan klättare samt så nyfiken o har så svårt att låta bli saker men nog måsta man väl bara försöka...kanske hon lär sig att låta den va.
tomte hade vi inte ifjol men i år måste vi nog ha :)
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LyckligFru » 01 jan 2013, 13:03

God fortsättning :kram:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LyckligFru » 29 apr 2013, 07:05

Hej hej hur går det för er? :w00t: :w00t:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav fjings » 29 apr 2013, 07:54

hejsan! Längesen jag varit aktiv här...men kände igen namnet som uppdaterat senast (då jag kom in på första sidan) så måste ju kolla. Tror vi har någon slags tvåårstrots på gång. Ibland är allt okej, men ibland är det helt heeemskt att klä på, byta till pyamas, borsta tänder osv. Vi som annars har haft en så snäll och lugn pojke, känns som han plötsligt bara förvandlats! Men så är det väl! :o) Annars är det bra, vi njuter av våren som är på kommande, och A tycker det är spännande med alla nya saker som tittar fram där snön legat hela vintern!
hoppas alla tvååringar med mammor har det bra!:o)
fjings

Oläst inläggav LyckligFru » 29 apr 2013, 10:15

vad roligt att höra hur ni har det fjings :tumme:

Visst är två år en härlig ålder men samtidigt nog rätt så påfrestande emellanåt just pga trotsen, mycket egen vilja som ska fram :blink:

skönt med vår, härligt att vara ute och leka, vad tycker era tvååringar bäst om att göra ute? här är nog cykla och bara vandra omkring det bästa.

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LyckligFru » 19 okt 2013, 09:13

Hallå hallå, väldigt tyst i tråden!

Hur går det för er? flera av er har ju fått smått nyligen eller ska få snart :love:

Vore roligt att höra hur ni har det där hemma :blink:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LillaSkuttis » 07 nov 2013, 20:07

Trevligt med lite liv i denna tråd också :nicka:

Här har vi riktigt fullt upp för tillfället. Tösen är vaken hela nätterna och sonen trotsar allt han kan på dagarna så man kan lugnt säga att man är slutkörd. Men nog är det ändå härligt med en liten bebis på nytt :love:
Jag antar att sonens trots ganska mycket beror på att han nyligen blivit storebror men ni som har erfarenhet av detta får gärna dela med er. Han har till och med börjat visa tendenser på att slå till lillasyster om han inte får uppmärksamhet på direkten när han kräver det :scared:

Roligt att det är så många i denna tråd som är nyblivna mammor och gravida, skulle vara jätte roligt att läsa hur ni har det :nicka:

Sköt om er!
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 08 nov 2013, 11:33

Jaa vad roligt om vi kan få lite action i tråden igen ;) skulle nog vara så roligt att få höra hur alla har det numera, de flest verkar ju ha fått smått igen :love:

Grattis igen till lillasyster Lillaskuttis :clap:
LillaSkuttis skrev:Här har vi riktigt fullt upp för tillfället. Tösen är vaken hela nätterna och sonen trotsar allt han kan på dagarna så man kan lugnt säga att man är slutkörd. Men nog är det ändå härligt med en liten bebis på nytt
Jag antar att sonens trots ganska mycket beror på att han nyligen blivit storebror men ni som har erfarenhet av detta får gärna dela med er. Han har till och med börjat visa tendenser på att slå till lillasyster om han inte får uppmärksamhet på direkten när han kräver det

hoppas nätterna vänder för er, det är nog det som kan vara den jobbigaste biten med barn nr 2 att man har en till att ta hand om dagarna så man har inte alltid möjlighet att vila då bebisen sover utan då vill ju den äldre ha sin tid. Det kan nog bli jobbigt när man är mitt i det men nog är det konstigt hur snabbt man har glömt bort den där tiden redan :w00t:

Det kan ju vara en reaktion på att han fått ett syskon sen så tror jag det hör lite till åldern också, för när M inte får som hon vill och blir arg på mig så knuffar hon F sen tittar hon på mig och vill ha en reaktion. Jag reagerar som alltid med att säga till att man inte får göra så och blir lite arg, jag ser på henne att hon nog vet att man inte får. Dom vill nog inte skada sina syskon på nå vis utan kanske bara just få lite uppmärksamhet och reaktion att ser du mig eller så. Kan väl tyvärr vara en sådan sak man bara måste vänta ut att ska gå över när dom kanske hittar ett annat sätt att visa sig på.

på tal om trots så trotsas det massor här hemma, jag har inte tyckt förut att det varit så mycket men nu blir det bara mer och mer och gör helt tvärtom mot vad man säger och testar gränser jämt och ständigt. kom just hem från ett besök hos en kompis och vi måste helt enkelt fara hem för det gick inte att ha M där, hon bara gjorde sådant hon inte fick och gick lös som en tornado :scared: vägrade lyssna, det är nog jobbigt för jag vill aldrig fara hem till någon och ha M med...

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LyckligFru » 08 feb 2014, 20:50

Hur går det för er? :blink:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LillaSkuttis » 04 apr 2014, 16:57

Oj nu har våra små redan fyllt 3 år, otroligt vad tiden går :shock:

Här har vi världens trotsperiod på gång och minsta lilla motgång så flyger saker i väggen. Han har också börjat klappa till mig och han är rent sagt ganska omöjlig. Vi återupptog straffbänken nu vilket betyder att han får sitta på time-out när han inte kan uppföra sig och det fungerar nog bäst utav alla knep vi testat. Mycket trots beror säkert på att han är avundsjuk på lillasyster också.

Annars tycker jag det är roligt att se hur snabbt de lärt sig så mycket. Pratar vad som helst på både svenska och finska och avslöjar allt för alla :blink: Energin tar aldrig slut så det är lite utmanande att hålla honom sysselsatt och att hålla lillasyster nöjd. Väntar på varmare väder så att man kan vara ute hela dagarna.

Att vilja göra allting själv är populärt här och självförtroendet är det inget fel på. Det är väldigt svårt för honom att förstå att han inte kan göra precis allt själv.

Hur har ni andra det?
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 05 apr 2014, 11:32

LillaSkuttis skrev:Oj nu har våra små redan fyllt 3 år, otroligt vad tiden går

ja tänka sig, tycker det hände mycket på alla plan här vid 3 år. Det är så rolig ålder, bäst hittills kanske :blink: munnen går i ett på M som kom igång med talet först i somras så det har utvecklats väldigt snabbt. Hon är väldigt förståndig, det går så bra att resonera med henne om olika saker och diskutera, sen kan väl si och så funka sådär i praktiken men ändå.
Hon är väldigt företagsam och våghalsig, inte rädd för något alls vilket kan vara till både för och nackdel men så har hon ju alltid varit. Är i lekpark mån-tors 3 timmar och det är helt guldvärt efter som dom bara är ute och hon älskar att vara ute.
Torr är hon inte alls, visst går hon på wc och så om man säger och ibland på eget initativ men själva intresset att sluta med blöja har hon inte ännu, vi har nog prövat olika metoder och träning samt att bara ta bort blöjan men med föga framgång så vi tar ingen stress över, kanske i sommar att det lossnar bättre då och på rdg så sa dom att det kommer när det kommer när hon känner sig redo.

trots finns nog här också, känner igen det du beskriver Lillaskuttis. Ett tag var det lite lugnare men nu är hon igen i den fasen när hon kastar saker, river, sparkar (främst undan saker men även ibland mot oss), slår... det är inte ofta/mycket men förstås inte ok ändå och förstås säger man ju till men hon vet nog mycket väl att man inte får. Vi hade time-out bänk ett tag, men sen slutade det att fungera men funderar på att återta den igen, det var ganska bra att ha för det behövdes nog lite time out och andas emellan för att lugna sig lite.
Annars är allt nog bara bra.

Roligt att höra hur ni har det :tummenupp:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper