Marsbebisar 2011

Prata med andra som fått barn i samma månad eller samma år.

Moderatorer: IdaLotta, skogsmus

Re: Marsbebisar 2011

Oläst inläggav solblomma1 » 08 mar 2012, 15:36

Hej alla och en riktigt trevlig kvinnodag åt er!
Här har vi nu en duktig liten 1-åring hemma :swoon: tänk så tiden gått!
Måtten på ettårsgranskningen var 74cm och 9960g. E har nu börjat gå riktigt bra, hon började efter att hon fyllt 11månader och nu den senaste veckan har hon gjort stora framsteg och kan gå ganska lång sträckor. Ordförrådet växer hela tiden, hon är en riktig liten papegoja som försöker härma alla ord vi säger. Mamma, pappa, boll, hjärta, hauva, kakka och titta är några av de vanligaste hon använder. Tänder har hon fortfarande bara 4 st, men klarar sig ganska bra med dom ;) Nätterna är ca 11timmar och på dagen sover vi en gång och det blir oftast 2-3timmar.
Hur har ni andra det?
Grattis också den här vägen till LyckligFru :kram:
BildBild
solblomma1
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav LyckligFru » 12 mar 2012, 11:56

Roligt att höra Solblomma1 att allt går så bra :) tycker det är så konstigt att det redan gått 1 år!!

Mathilda har ju gått ganska länge nu och kryper inte längre någonstans, vi är också ute och går i nya vårstövlarna en liten stund varje dag, det har blivit nya favorritgrejen :)
mycket ljud har hon för sig men inte så mycket ord men man hör att det är på gång, Hej, kissen och pappa är det som kommit hittills o när hon är lesssen kan man tyda ett mama.
På fredag har vi 1 års rådg så vi får se måtten då :) ska bli spännande, se är det nästa besök först vid 1,5 år.
Babysimmar gör vi ännu, gör ni det? funderar även på att fortsätta med det till hösten eftersom hon älskar att simma men får se hur allt löper med den nya familjemedlemmen.

tack tack så mycket för gratulationerna :) det har varit tre tunga månader med mycket illamående (mer än med M) och trötthet men nu har det gått över o nu är allt toppen! så nu njuter jag, men magen har minsann börjat växa mycket tidigare denna gång så den känns redan stor. Denna graviditet går hitills också mycket snabbare än sist men det har ju mycket att göra med att man har fullt upp ändå med busungen :)

Hur är det i övrigt? jobbar ni eller vårdlediga?
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LillaSkuttis » 13 mar 2012, 13:00

Oj vad jag är lat att skriva här :oops:

Roligt att läsa att ni andra har det bra. Vi har det riktigt bra vi också. nätterna är väl sisådär men i det stora hela fungerar det bra. Fattar inte att det gått ett år redan :swoon: Själv är jag vårdledig och planerar att vara det till hösten. Trivs helt bra med att vara hemma men blir fort lite rastlös så vi ser till att ha lagom med program i veckorna så att vi får lite variation. M går inte helt utan stöd ännu men går väldigt bra med stöd. Han har dock börja stå utan stöd nu också så jag gissar att det inte tar så länge tills han också går utan stöd. Ett årskontrollen har vi på hans ettårsdag så jag får återkomma med måtten då.

"Pratar" gör han hela tiden men har inte så många riktiga ord ännu. Mamma och pappa har han sagt länge redan men de övriga orden är nog mest sådana som vi här hemma förstår. Han tycker dock om att härma oss så det kan komma både det ena och det andra. Att byta blöja anser M är värsta tortyren som finns så det är mycket skrik och tårar varje gång...*suck* vet inte riktigt vad jag ska hitta på för att få ett slut på det. Nu har tand nr 7 och 8 ploppat upp och han sätter precis allting i munnen. Dreglar har han gjort sedan han var några månader och det kommer fortfarande väldigt mycket så det blir många blöta pussar =)

Ska försöka uppdatera lite oftare.
Sköt om er och era 1-åringar :kram:
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 07 jun 2012, 08:16

Nu måste vi få igång tråden här igen :) händer säkert mycket i våra barns liv och i våra egna som vi kan dela med oss av :clap:
Mamma till tre döttrar ♥ Mathilda 9/3-11 ♥ Felicia 9/9-12 ♥ Filippa 20/4-14. ♥ Fyran BF maj 2016.

blogg Familjelycka ♥ http://www.danielaback.nu instagram @backdaniela https://instagram.com/backdaniela
Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav solblomma1 » 12 jun 2012, 12:27

Hej alla!

Tycker också att det skulle vara trevligt att få liv i tråden igen! :nicka:
Här är allt bra, vår fröken växer o utvecklas hela tiden. Hon tycker mycket om att gunga, klättra på allt och åka ner i rutschbana! Ordförrådet växer varje dag och hon apar nog efter allt vi säger. Djur har blivit väldigt populära och vi har nyligen besökt både Högholmen i Helsingfors och Rehndal i Kyrkslätt :tumme: Hundar hör till favoriterna och just nu tror hon att allt som har fyra ben är hundar :love:
Nätterna är fortfarande bra här, hon somnar i egen säng 20.30-21.00 och vaknar 7-8 tiden. Dagssömnen varierar mellan 1.45-3timmar beroende på vilken tid hon vaknat på morgonen.
Jag fick nyligen en befattning och jobbar nu 80% (ca.31h/vecka) till årets slut. Hittils har vi klarat att ha Emma hemma på dagarna, eftersom jag jobbar 3 skiftes arbete och vi har tillgång till moster och faster någon dag/vecka. Helgerna är ju sambon alltid ledig. Från mitten av augusti kommer E att börja på dagis.

"Lyder" era små bra? Här har vi nog en riktig buse, som ofta bara skrattar och testar sina gränser då vi nekar henne något. Väldigt häftigt temperament har vi börjat märka och E gillar att få allas uppmärksamhet genom att dansa, fåna sig och sjunga. Sen klappar hon i händerna och väntar att "publiken" också skall applodera :blink:

Hoppas ni andra också vill dela med er av hur ni har det!

Ha det bra och hoppas det blir en riktigt skön sommar!
BildBild
solblomma1
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 13 jun 2012, 14:21

Hade skrivit ett låångt inlägg och så la interner av :curse: så får väl börja om då :)

Härligt Solblomma att höra att ni har det så bra :tummenupp: kul att hon kan pratar så mycket, M kan nog inte säga så mycket, hon pratar och pratar men med ord som vi nog inte ens kan gissa vad betyder men det kommer nog bara mer och mer ord och hon försöker härma oss när vi säger något!
Hon förstår mycket mer än man tror! dom är nog rätt så klipska dom där små!

Skönt att hon sover så bra, önskar jag kunde säga det samma om vår sovsituation :swoon:

Säkert roligt att börja jobba, man blir ju inte direkt rik på att vara hemma. Har hoppat in lite extra på jobbet någon helg då och då när det behövts och den där extra slanten som ramlat in på konto är mer än välkommen!
Vad spännande för E att börja dagis och träffa massa andra barn, kommer hon gå med andra barn hon känner?

Ja måst då säga att vi nog har det riktigt bra här hemma förutom att M vägrar lägga sig om kvällarna, det har pågått nu snart 3 veckor men nu har vi vant oss vid det och hittat en lösning så som att hon helt enkelt sover med oss, då går det bäst! kanske inte den lösningen man önskat men den som funkar bäst, det är så tydligt att det inte alltid blir som man tänkt sig, hon blivit mer famnig och vill vara mycket mera nära än tidigare vilket kanske är orsaken till att hon inte vill sova i sin säng. Vissa gånger har hon somnat i famnen och då har vi lagt henne i sin säng och det går bra tills 1-2 tiden på natten då vaknar hon och kommer ledsen inspringandes till vårt rum så nu får hon sova med oss, det lär väl gå över och hoppeligen tills den dagen nästa kommer. kring denna ålder kommer en fas som kan leda till sömnstörning så som att man inte ska lägga sig osv, men vi har också börjat fundera på om det också kan ha något med att göra att hon känner av att något är annolrunda med mig när magen växer o så?
Vi har prövat olika sätt att lägga henne osv men inget fungerar så som att samsova, nå det har väl gått över tills hon fyllt 15 iaf :blink:

M lyder nog inte så jätte bra, ibland kanske man lyckas men märker hon att hon gör något hon inte får så försöker hon gång på gång. Hopplöst just nu är hennes klättrande och fast hon ramlat så lär hon sig inte och gör om det 1000 gånger till... så hemma hos oss finns inga möbler framme och barnvagnen är inrullad i vårt sovrum om dagarna inte så hemtrevlit och estestiskt men ack så skönt för mamman som slipper jaga och ta ner :tummenupp:

Vad har ni annars för sommarplaner? det är en rätt så stor skillnad på att ha barn denna sommar än den förra men något extra blir det nog inte ändå med tanke på att maken bytte jobb i februari och knappt tjänat in någon semester alls :osaker:

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LillaSkuttis » 20 jun 2012, 20:11

Här är en till som gärna skulle vilja att tråden skulle komma igång igen.

Förstår inte vart tiden försvinner... Är fortfarande hemma men börjar jobba nu i höst och då börjar M vid familjedagvårdare. Överlag är M en ganska livlig liten pojke som springer klättrar och älskar att vara ute. Lyder gör han definitivt inte :nepp: Han verkar vara en riktig buse som mest gör det han inte får göra och när man säger till så trotsar han bara mer. Hoppas att det är någon övergående fas.

Pratar gör han inte ännu förutom några enstaka ord. Dock har han många egna ord som bara vi förstår och han babblar gärna långa ramsor. Ibland kan det vara lite svårt att förstå vad han menar när han försöker härma något ord eftersom man inte vet om det är på finska eller på svenska. Tycker att jag ännu blir förvånad när man märker att han faktiskt förstår vad man säger och följer uppmaningar. Tror att de förstår bra mycket mera än vad man egentligen tror :nicka:

Nätterna är väl sådär ännu för oss. Han vaknar nog flera gånger varje natt och är det en dålig natt så kan han vakna upp till 20 ggr. Skulle nog vara skönt att få sova en hel natt någon gång. När man är hemma går det väl att vara en zombie emellanåt men fasar för hur det ska gå när man börjar jobba.

Vi har inga speciella sommarplaner inbokade men någon lite utflykt blir det nog av. M är ju lite för liten ännu för att förstå sig på Mumindalen och sånt så jag tror vi sparar det något år ännu.

Skön sommar till er och hoppas på uppdatering i tråden snart ;)
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 28 jun 2012, 07:07

Hoppas midsommar varit bra :)
Vi hade riktigt trevligt och lugnt vilket var skönt!

Lilla Skuttis: hur har det gått med bitandet? här börjar det faktiskt avta :tumme:

Sovandet går väl ännu sisådär, hon somnar lättare och tidigare om vi aktiverat oss lite mer på dagarna så dagarna när det regnat och vi mest varit inne så har nog läggningen blivit senare och tagit lite längre tid men vi får henne i alla fall att somna i egen säng men då kräver det också att vi sitter bredvid tills hon somnat men det tar oftast inte så jätte länge så det får vi väl helt enkelt ta. Däremot så kommer hon alltid tills oss på natten/morgontimmarna så då somnar hon om mellan oss.

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LillaSkuttis » 09 jul 2012, 20:43

LyckligFru skrev:Lilla Skuttis: hur har det gått med bitandet? här börjar det faktiskt avta

Tyvärr fortsätter trotsen ännu och studom är det nog nära att man kokar över. Nu har vi också börjat få problem med att få honom att somna om kvällarna men jag hoppas att det är tillfälligt.
Därimellan är han världens gladaste och roligaste men minsta lilla motgång så förvandlas han till en väldigt omöjlig pojke.
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 11 jul 2012, 14:12

Vi har ju haft jobbigt med att få M att somna om kvällarna och inte har det väl ändrat så mycket, lite bättre har det blivit men vi måste nog alltid sitta bredvid henne tills hon somnat och inte som innan bara kunna lägga henne och gå ut och så har hon somnat själv.
Sen kanske det kan ha med värmen att göra också? kanske har svårt att sova för att det är för varmt? hoppas det löser sig med det.

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LillaSkuttis » 12 jul 2012, 20:50

Värmen tror jag definitivt har ett samband med hur de sover/somnar. Nu när det varit svalare har M sovit mycket bättre men jag tycker istället att hans bitande har ökat :curse: Jag hoppas verkligen att det går över snart. Till hösten börjar han hos dagmamma så det är inte roligt ifall han skulle bita andra barn. För tillfället tycks han bara bita mig men jag är ändå orolig hur det ska gå.
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 13 jul 2012, 19:50

ja den här värmen gör nog sitt, man vet ju själv hur det är när det är för varmt när man ska sova och då har det iaf inte här på Åland ännu varit någon jätte varm sommar hittills. Vi kämpar nog på varje kväll med läggningen ibland går det på 30 min o ibland över en timme fast hon är trött... nåja det är som det är, vi har väl vant oss vid det här laget men nog skulle det vara skönt om hon kunde återgå till samma lätta läggning som förut åtminstone då lillasyskonet kommer men till hösten kanske det blir lättare..

ja det där arma bitandet, dottern har nästan helt slutat bita mig men däremot biter hon mer på pappa :hm: jag märker nog att det har ett samband med att hon är trött, uppvildad eller bara vill ha lite mer uppmärksamhet men lite bättre har det nog blivit och än så länge biter hon inga andra.
Jag kan förstå din oro kring när det är dags att börja dagmamma men jag tror inte du behöver oroa dig, en väninna som jobbar med småbarn i den här åldern säger att det är mer regel än undantag att dom bits och visst finns det dem som är värre än andra men jag tror också att bitandet kan gå över då det börjar på dagis/dagmamma, dom kanske lyssnar på tillsägelser på ett annat sätt av andra vuxna och kanske får så mycket annat att göra tänka på att dom "glömmer" bort det.
Jag tror det kommer gå hur bra som helst :)

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LyckligFru » 22 aug 2012, 08:28

ho ho hur går det för er? :)

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LillaSkuttis » 03 okt 2012, 20:35

Oj vad det är tyst här i tråden..

Vi har det riktigt bra. Jag har börjat jobba nu i höst och sonen har börjat hos dagmamma. Det lär nog gå riktigt bra där även om han gråter varje morgon jag lämnar honom :unsure:
Plötsligt känns det som om man inte hinner med längre, dagarna följer ganska samma mönster och veckorna bara springer iväg. Tycker annars han är i en väldigt rolig ålder för tillfället även om han prövar sina gränser mest hela tiden. Han pratar inte så mycket ännu men är väldigt livlig och har energi för flera =)

Hur har ni andra det?
Bild
Bild
LillaSkuttis
Guldmedlem

Oläst inläggav LyckligFru » 04 okt 2012, 11:52

ja vi borde nog liva upp stämningen här lite och skriva mer :tummenupp:
är alltid roligt att höra hur andra har det med barn i samma ålder.

Skönt att börja jobba igen eller? finns nog stunder då jag skulle vilja byta med mannen o lämna han hemma och själv fara på jobb :blink:
Roligt att höra att det går bra hos dagmamma, det där med lämnande blir säkert bättre med tiden. Dessutom så läste jag i en ålder & utvecklingsbok att barn vid 1,5 år hamnar i en separationsångest-fas så det kanske är det som han har nu som gör att han blir ledsen vid lämning?

Vår M är i en sådan nu och har varit ett tag, har lite svårt att vara ifrån men sen när man väl är borta så går det bra ändå. Hon har dessutom efter lillasysters ankomst mer och mer tytt sig till pappan så det är väldigt mycket pappa som gäller nu.

M testar också mycket, men börjar nog mer och mer lyssna till vad vi säger, fast det där är nog lite från dag till dag. Stundvis så vill hon provocera väldigt mycket och vet precis hur man ska göra :sneaky:

I övrigt så går nog allt bara bra. Läggningen skulle nog få vara smidigare, det är som att hon inte alls kommer till ro, sen när hon väl somnar så sover hon som en stock...
Hur har ni med läggning/sovandet?

Användarvisningsbild
LyckligFru
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Småbarn - månadsgrupper